resektio

JUURENPÄÄN LEIKKAUS

sattuuko,kaunko kestaa toimenpide,jälkihoito,sairasloma????????
kiitos tiedoista.

23

9893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata stressata

      Pyydä puuduttamaan niin hyvin, ettei satu. Puudutetta voi myös lisätä,jos alkaisi tuntua kipuja kesken leikkauksen.

      Kesto vaihtelee tapauksen ja vaikeuden mukaan. Kysy tätä lääkäriltäsi etukäteen. Muistan, että omani meni noin tunnissa tai vähän yli.

      Jälkihoito-ohjeet saat sieltä hammaslääkäriltäsi.
      Tavanomaiset lepo ja liikuntakielto (ainakin leikkauspäivänä ja seuraavana)sekä leikkausalueen turvotusta laskevat hauteet eli jääpussi pyyhkeeseen käärittynä ovat varmaan tavallisimpia ohjeita.
      Hyvin varustautunut hammaslääkärin vastaanotto jakaa kirjalliset ohjeet tästä jälkihoitopuolestakin.
      Kotiin kannattaa varata kipulääkettä leikkauksen jälkeisten kipujen hoitoon. Burana lienee tavallisin. Sitä saa käsikauppalääkkeenä, mutta vahvempiin annoksiin vaaditaan lääkärin resepti.

      Sairaslomaa voi tulla muutama päivä. Käytä ne toipumisen. Sairausloman määrä riippuu esimerkiksi työstäsi (fyysinen rasittavuus, asiakaspalvelu, yms. huomioidaan).

      • sielta

        leikataan?eiko laake auta?


      • pinnuli

        multa leikattu kolmen poskihampaan juuret ja ei kyllä tunnissa mene millään. mulla kestänyt varmaan lyhin juttu ainakin 1.5h ja pisimpään leikattiin yhtä lähes 3h, mutta siinä oli vähän muutakin ongelmaa. menee puudutuksella hyvin mutta eihän se kiva operaatio ole.


      • aiheutti minulle ongelmia
        sielta kirjoitti:

        leikataan?eiko laake auta?

        Kysyit mitä sieltä leikataan? Muistaakseni minulla oli tehty siihen hampaaseen juurihoitoa, juurihoitoneula katkesi eli neulan "pää" jäi sinne hampaan sisään.
        Tapahtumaa ei oikeastaan heti huomattu, mutta kului jonkin aikaa ja hammas (juurihoidosta huolimatta) oli edelleen kovin kipeä ja arkakin.

        Erilaisten tutkimusten ja kertomukseni perusteella tultiin siihen tulokseen, että katkenneen neulan "pää" on ruvennut tulehtumaan hampaassani ja juurenpäänleikkaus (eli neulan "pään" poistaminen) on ainoa vaihtoehto petrata tätä tilannetta.
        Sitä ei voi lääkkeillä hoitaa.

        Niinpä sitten leikattiin ja hammas parani.


      • erilaisia
        pinnuli kirjoitti:

        multa leikattu kolmen poskihampaan juuret ja ei kyllä tunnissa mene millään. mulla kestänyt varmaan lyhin juttu ainakin 1.5h ja pisimpään leikattiin yhtä lähes 3h, mutta siinä oli vähän muutakin ongelmaa. menee puudutuksella hyvin mutta eihän se kiva operaatio ole.

        Kai se aina kustakin tapauksesta ja hammasläääkärin näppäryydestäkin riippuu, kuinka nopeasti valmista saadaan aikaan.


      • Ohjeista

        >>>>Hyvin varustautunut hammaslääkärin vastaanotto jakaa kirjalliset ohjeet tästä jälkihoitopuolestakin.
        Itse kävin yksityisellä modernilla vastaanotolla, mutta en saanut mitään KIRJALLISIA OHJEITA. Resektio tehtiin kahteen hampaaseen. Suulliset ohjeet sain.
        Kallis oli hoito, ja modernit, uutuutta kiiltävät välineet.


      • bissed off!!

        Kyllä todella kannattaa ressata, minulla mennyt moisiin resektioihin jo yhteensä yli 2000 euroa ja olen tavallinen palkansaaja, eli joka kerta , kun olen saanut jotain säästöön, niin kappas, aina samassa kohtaa ikenessä patti.

        Pahin paikka on varmaan Oral, joka pyörii mielestäni rahan ja vain rahan ympärillä-joskus tuntuu, että yksityiset jättävät hoidon puoliheitteiseksi-vain sen takia, että potilas varmasti palaa kynittäväksi uudelleen.
        Jälleen on patti, vaikka vasta pari kuukautta sitten Oralin " suusairaalassa " leikattiin...tilanne se, että rahaa ei ole enää mennä, joten päivystys tai hauta vissiin ainioat vaihtoehdot.
        Älkää menkö yksityisille...siellä hoito tapahtuu rahankiilto silmissä...
        todella vetää mielen matalaksi, kun huomasin, että taas patti, vaikka minulle mm lisätty keinoluuta ja tehty jos jotakin kommervenkkiä...
        hieno homma, todellakin iso, iso , iso ressin paikka ja itse olin todella pitkään kipeänä moisesta. Oralilla vaan sanottiin, että " rahalla siitä selviää " ja lasku oli liki 700 euroa ( siis kerta ), ja nyt siis uusi patti, heti hoidon jälkeen...että haloo!
        Vähän vetää hiljaiseksi. No, eihän tämä ole sentään syöpä, yritän lohduttaa itseäni ja miettiä, mistä jälleen kaivaa kuvetta.

        Eli raha hyvä hoito eivät oikein sovi yhteen. Ahneus hämärtää hoidon tason.Ja tästä myös kokemusta läheisillä, joiden piina loppui vasta, kun lakkasivat viemästä viimeisiä rahojaan yksityisille hammaslääkäreille!

        Ymmärtääkseni mitään hoitotakuuta ei ole.


      • näin meillä
        bissed off!! kirjoitti:

        Kyllä todella kannattaa ressata, minulla mennyt moisiin resektioihin jo yhteensä yli 2000 euroa ja olen tavallinen palkansaaja, eli joka kerta , kun olen saanut jotain säästöön, niin kappas, aina samassa kohtaa ikenessä patti.

        Pahin paikka on varmaan Oral, joka pyörii mielestäni rahan ja vain rahan ympärillä-joskus tuntuu, että yksityiset jättävät hoidon puoliheitteiseksi-vain sen takia, että potilas varmasti palaa kynittäväksi uudelleen.
        Jälleen on patti, vaikka vasta pari kuukautta sitten Oralin " suusairaalassa " leikattiin...tilanne se, että rahaa ei ole enää mennä, joten päivystys tai hauta vissiin ainioat vaihtoehdot.
        Älkää menkö yksityisille...siellä hoito tapahtuu rahankiilto silmissä...
        todella vetää mielen matalaksi, kun huomasin, että taas patti, vaikka minulle mm lisätty keinoluuta ja tehty jos jotakin kommervenkkiä...
        hieno homma, todellakin iso, iso , iso ressin paikka ja itse olin todella pitkään kipeänä moisesta. Oralilla vaan sanottiin, että " rahalla siitä selviää " ja lasku oli liki 700 euroa ( siis kerta ), ja nyt siis uusi patti, heti hoidon jälkeen...että haloo!
        Vähän vetää hiljaiseksi. No, eihän tämä ole sentään syöpä, yritän lohduttaa itseäni ja miettiä, mistä jälleen kaivaa kuvetta.

        Eli raha hyvä hoito eivät oikein sovi yhteen. Ahneus hämärtää hoidon tason.Ja tästä myös kokemusta läheisillä, joiden piina loppui vasta, kun lakkasivat viemästä viimeisiä rahojaan yksityisille hammaslääkäreille!

        Ymmärtääkseni mitään hoitotakuuta ei ole.

        mielenkiintoista... meillä tänään kotiin lähtiessään potilas totesi: "Olipa halpa!"

        Hänelle tehtiin resektio yksityisellä hammaslääkäriasemalla.

        Sinun "2000 euroa resektioihin" oli ostanut meiltä yli 10 resektiota. Ehkä hintamme on liian halpa?

        Pitänee korottaa taksoja, kun potilaat ääneen ihmettelevät hinnan halpuutta...


      • näin meillä
        näin meillä kirjoitti:

        mielenkiintoista... meillä tänään kotiin lähtiessään potilas totesi: "Olipa halpa!"

        Hänelle tehtiin resektio yksityisellä hammaslääkäriasemalla.

        Sinun "2000 euroa resektioihin" oli ostanut meiltä yli 10 resektiota. Ehkä hintamme on liian halpa?

        Pitänee korottaa taksoja, kun potilaat ääneen ihmettelevät hinnan halpuutta...

        Faktaa:

        Meillä tosiaan yksijuurisen hampaan resektio 150 euroa ja monijuurinenkin alle 200 euroa.

        Että tällaisilla hinnoilla...


    • jeejee

      mulla on ollut 2 antibiootti kuuria ja buranaa jaq voltareenia,mikaan ei auta kokoajan sattuu...

    • tosi kammottava

      kokemus. Etualueelle tehtiin, kaksi hammasta. Puudutuspiikkejä kymmenkunta ja siitä huolimatta tuntui. Tikattiin lopuksi ihan kivun kanssa kun lekuri tuumasi, että puudutus sattuu ihan yhtä paljon. Niinpä tikattiin kivun kanssa ja minä kädet pystyssä, valmiina kuristamaan suukirurgiukkelin. Yksityisellä kävin.
      Sairaslomaakin olisi antanut, mutta sanoin, että tarvitse, enhän tarvinnut puudutettakaan lisää hänen mielestään, joten en ottanut sairaslomaakaan. Vahvat särkylääkkeet antoi kotiin ja vielä vastaanotollakin antoi toimenpiteen jälkeen, ikäänkuin vähän lohdutukseksi... Ei muuten meinannut päästää edes minua lähtemään, ennenkuin varmisti että varmasti olen tolkussani, koska kivulla hoidettiin. Olin autolla ja hän sen tiesi, että halusi varmistua että rattiin ei istu shokissa oleva potilas vaan jo shokista selvinnyt. :)
      Turvotusta oli muutama päivä, mutta särkylääkkeillä kivut pysyi poissa.
      Pikku hiljaa turvotus laski ja viikon päästä menin ottamaan tikit pois. Oli TOSI YSTÄVÄLLINEN ja kyseli miten on mennyt ja olenko vielä näreissäni hänelle kivuliaasta toimenpiteestä...

    • tytteli 78

      En halua pelotella mutta se juurenpään poistoleikkaus ei ole mikään mukava.Puudutetta joudutaan laittamaan paljon ja sitten kun se lakkaa suu on kipeä koska ikeneen tulee tikit.

      • Mulla kans

        Mulla oli kans hirvee juttu. Ensin juurihoito sitten juurenpään poisto ja lopuksi koko hampaan poisto.
        En minäkään halua pelotella, mutta juurenpääleikkaus oli suoraan sanottuna elämäni hirvein kokemus.
        En usko enää ikinä suostuvani moiseen operaatioon, joka on todella kallis, ja ilmeisesti parhaimmillaankin menee vain jokunen vuosi, kun hammas joka tapauksessa pitää poistaa ja korvata jollain, proteesi tai implantti tms. jos häiritsevällä alueella, esim. etualueella tai muuten näkyvälllä paikalla.
        Halpaa ei toki ole sekään ole...


    • hengissä selvinnyt juuri ja...

      Kyllä siitä leikkauksesta selviää, vaikka melko hirveä se kyllä on...
      Kesto on ihan tapauskohtaista, mulle ei suukirra alkanut sanomaan aikaa, menee mitä menee, olin viimeinen potilas ja kyllä sitä aikaa menikin.
      Jälkihoito sitten: purskuttele huuhteella jota määrätään ja joka syönnin jälkeen tietenkin tomut pois. Särkylääkkeitä myös nassuun.
      Sairaslomaakin saa, itse sain viisi päivää.

      • kuulosta

        kivalta.mitahan maksaa??


      • muita
        kuulosta kirjoitti:

        kivalta.mitahan maksaa??

        vaihtoehtoja??


      • vaihtoehtona
        muita kirjoitti:

        vaihtoehtoja??

        jos resektiota ei tehdä.


      • alle 200 euroa
        kuulosta kirjoitti:

        kivalta.mitahan maksaa??

        Mitä resektio maksaa?

        Hyvä kysymys. Ensinnäkin Kela korvaa resektio leikkauksesta. En muista kuinka paljon, mutta korvaa kuitenkin. Liski Kelan suorakorvaus mahdollistaa sen,e ttä potilas maksaa vain omavastuuosuuden, kun hammaslääkäriasemalla Kelan korvaus saadaan suoraan vähennettyä loppusummasta.

        Mitäkö resektioleikkaus siis maksaa? Riippuu onko monijuurinen hammas. Hinnat lähtevät alle 200 eurosta.


    • Tötterströmi

      Lisään oman tuoreen kokemuksen resektiosta tähän jo hieman vanhentuneeseen keskusteluun... Alaleuasta vitos hampaan juuri resektoitiin. Hammas sattui olemaan yksijuurinen. Operaatio oli täysin kivuton poislukien puudutuspiikin tökkimistä. Mutta kyllä tuonkin kestää...

      Ikenen irrotus leukaluuta myöten oli lähinnä epämiellyttävä kokemus... ei kivulias. Itse leukaluun poraus oli myös hieman epämiellyttävää, mutta täysin kivutonta. Tikkien laittaminen ei tuntunut missään. Operaatioon meni alle 45 minuuttia.

      Operaation kestossa pitää huomioida, että hampaassa voi olla 1 tai useampi resektoitava juuri ja kai tuo vaikuttaa kestoon?!

      Puudutus lakkasi parin tunnin kuluttua ja silloinkin kipu oli siedettävää, joskin epämiellyttävää. Otin yhden 600mg buranan ja sen jälkeen en ole kipulääkettä tarvinut lainkaan. Operaatiopäivän iltana haava vielä vuoti verta vähän, mutta seuraavana päivänä ei.

      Operaatio tehtiin toissapäivänä, haava näyttää parantuneen hyvin ja tuntuukin siltä että paraneminen on käynnissä. Antibioottikuuri on päällä kaiken varalta. Leuka on toiselta puolen lievästi turvoksissa, mutta sen kanssa pystyy elämään.

    • Resektio

      Minulle tuo tehtiin hammassairaalassa Helsingissä. En tiedä onko sitä enää olemassa. Mutta minäkin kärsin turhaan kivuista ja rahastuksesta kun lähettävä lääkäri sanoi minulla olevan korvien välissä vikaa kun sanoin etuhampaani vuotavan aika ajoin verta ihan itsekseen ei vain pesun yhteydessä, ja särky sanoinkuvaamaton. En nukkunut pariin kuukauteen kun kävin vain unessa ja töissä olin koko ajan. Kun valitin, että nenän juuresta on tosi kipeä ja särkee, kakkoshammas vas., niin taas epäiltiin korvien väliä. Vihdoin sain lähetteen sairaalaan , kun kuvattiin niin heti näkyi paha tulehdus syvällä juuressa eli lähellä nenän juurta., kuten olin sanonut moneen kertaan. Resektio tehtiin samantien ja toipuminen alkoi. Turhaa kärsimystä ja rahojen haaskausta. Minusta on loukkaava epäillä potilaan korvien väliä kun tämä samanaikaisesti kärsii kovista kivuista. En tiedä lieneekö enää tuollainen nykyään sallittua.
      Hammas vioittui alunperin kovan törmäyksen yhteydessä.

    • Happy_potilas

      Minulla oli tänään samainen operaatio, eikä sattunut eikä pelottanut yhtään, kun tehtiin sedaatiossa. Ei satu yhtään, mutta nukuin koko päivän, varmaan sedaation vaikutusta.

    • Anonyymi

      Tunnin kesti minulla juurenpään poisto leikkaus. Hyvät puudutteet sai, ja yhtään kipua ei tuntunut. Nyt muutaman päivän ollut kipuja toimenpiteen jälkeen ja tikit tuntuu ikenessä. Särkylääkkeen ja levon kanssa pärjää hyvin. Ruoat tulee syödä kylminä ja pehmeinä muutaman päivän ajan.

    • Anonyymi

      Minulle tulossa resektio
      Hampaaseen tehty joskus vuosia sitten juurihoito ja mitään oireita tai kipuja ei ole.
      Nyt hammasröntgenissä näkyi jotakin juurenpäässä joka pitäisi hoitaa tällä resektiolla
      Jotta pääsisin polventekonivel leikkaukseen.
      Miten on muilla tää asia?

      Artsi vaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe