Itse teen kahdelle koiralleni kotitekoista viiliä, johon tarvitaan yksi purkki "punaista" viiliä ja kaksi litraa "punaista" maitoa. Jaetaan neljään osaan eli reilu ruokalusikallinen viiliä ja puoli litraa maitoa per astia. Annetaan "piimiä" huoneenlämmössä noin vuorokausi ja siirretään kylmään.
HYVÄÄ tulee (venyvän katkeamatonta ja samettista) ja hännät heiluvat... Kaikki tykkäämme hapanmaitotuotteista, joita tulee eri muodoissaan syötyä päivittäin. Osaisiko kukaan kertoa "kokkelipiimän" valmistusohjetta eli sellainen, joka lohkeaa astiasta otettaessa.
Viime kesänä ostin Lieksan Laatuherkun valmistamaa "kokkelipiimää", mutta se ei vastannut lainkaan odotuksiani. Lapsuuteni mummolassa tehtiin tuota "kokkelipiimää", mutta tieto on valitettavasti mennyt hautaan...
Viiliä kotioloissa
4
2629
Vastaukset
- skäribo
Teet viiliä koirille! Söpöä. Etkö itse maista ollenkaan? Minusta kotitekoinen viili on namia. Pitääkin tehdä sitä taas pitkästä aikaa.
Osaisikohan tuo Kiril auttaa sinua kokkelipiimäasiassa...? - Kiril
KOKKELIPIIMÄ (4 annosta)
(Savolaista kokkelia eli viiliä)
Hapantumisaika: 1 vrk
4 tl hyvää pohjapiimää tai hyvää viiliä
8 rkl kermaa
8 dl maitoa
1. Ota neljä viiliastiaa ja pane jokaisen pohjalle hyvin sekoitettua pohjapiimää.
2. Sekoita kerma maitoon ja kaada seosta jokaiseen viiliastiaan.
3. Anna viilin hapantua viileässä paikassa vuorokauden ajan liikuttelematta sitä välillä.
4. Tarjoa jääkaapinkylmänä sokerin, kanelin, inkiväärin tai erilaisten marjojen kanssa kesäiseksi alkuruoaksi.
Lähde: "Suomalaisen ruokaperinteen keittokirja" s. 103- Hapannaama
täytyypä kokeilla, millaista tulee...
- Vaarix70
Aluksi ostin tuota mainitsemaasi Lieksan Laatuherkun kokkelipiimää 0,3 l purkin ja söin siitä n.70%.
Lopun kokkelin laitoin posliiniseen uunivuokaan ja kaasin päälle 2 l rasvatonta maitoa. Sekoittelin hyvin ja laitoin huoneen lämpöön. Ensimmäisen vuorokauden aikana sekoittelin sillointällöin. Kun massa alkoi tulla vahvemmaksi jätin sen "rauhaan" toisen vuorokauden ajaksi. Sen jälkeen alkoi jo näkyä heran erottumista massassa. Sitten viiltelin massan pohjaa myöten 3-4 sentin kuutioiksi. Seisotin vielä muutamia tunteja ja laitoin 150 asteiseen uuniin noin tunniksi. Sitten jäähdytys ja ylimääräisen heran poisto. En syönyt kaikkea vaan jätin osan seuraavaa erää varten hapatteeksi.
Kokkeli sopii "punaisen" maidon ja ohraleivän kanssa iltapalaksi. Oivaa jälkiruokaa saa kun rikkoo kokkelikuutiot ja sekoittaa siihen esim.vadelmahilloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1522170
- 171896
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241718- 951367
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77968