Pankin vaihto + kulut

praimeri

Vaihdettiin pankkia pari vuotta sitten, mutta rahastosijoitus jäi vielä vanhaan pankkiin. Nyt tekisi mieli siirtää ko. sijoitus nykyiseen pankkiin, niin mikähän lienee kulu? Pitääkö nostaa koko summa pois ja maksaa 28% vero, vai onnistuuko siirtäminen pienemmillä kuluilla? Uuden pankin (Nordea) täti ei tiennyt, mitä kulua vanha pankki (OP) ottaa siirrosta?

3

3546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpeellinen?

      Etkö voi harkita jättämistä OP:iin?

    • Yleensä ainoa keino siirtää rahastosijoitus pankista toiseen on vanhojen rahasto-osuuksien myyminen ja uusien ostaminen tai merkitseminen. Myynnissä realisoituu luovutusvoittoa tai luovutustappiota ja menee myyntipalkkio.

      Myyntipalkkion vähentämisen jälkeen tilille tulevasta luovutusvoitosta menee 28% veroa, ellei ole aiempia luovutustappioita, jotka siitä saa vähentää. Luovutustappio on vähennyskelpoinen myyntivuoden ja kolmen sitä seuraavan vuoden verotuksessa, mutta ei mistään muusta tulosta kuin luovutusvoitoista.

      Lisäksi vielä uuden pankin rahasto-osuuksien ostosta menee yleensä palkkio ellei kysymyksessä ole jokin erikoistarjous, kuten aloittavan uuden rahaston osuuksien merkintä.

      Poikkeuksena edellä sanottuun voisi ehkä olla jokin sellainen sijoitusrahasto, jota sekä vanha että uusi pankki edustavat. Sellaisia ei liene käytännössä olemassa ainakaan OP:n ja Nordean kesken. Pankkien ja rahastoyhtiöiden tekemien järjestelyjen yhteydessä kokonaiset rahastot voivat kyllä siirtyä pankista toiseen ilman asiakkaille aiheutuvia kuluja tai veroja.

    • Ei mitään hyötyä

      Jos et tarvitse noita rahoja johonkin konkreettiseen, ei kannata vaihtaa vaihtamisen vuoksi. Vaihdosta menee kuluja eli lunastus 1 % ja uudelleen merkintä Nordeassa 1%(solotunnareilla 0,75%).

      Itse olen Nordean tiliasiakas ja useita Nordean rahastoja on myös. Sen lisäksi mulla on rahastoja mm. OP-Rahastoyhtiössä, Tapiolassa, Roburissa, Hansassa, Aktiassa, FIMissä, SEB-Gyllenbergissä ja Odinissa. Kaikkien näiden rahastojen hoitotili(=kotiutustili) on mun Nordean päätili.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe