Pankin vaihto + kulut

praimeri

Vaihdettiin pankkia pari vuotta sitten, mutta rahastosijoitus jäi vielä vanhaan pankkiin. Nyt tekisi mieli siirtää ko. sijoitus nykyiseen pankkiin, niin mikähän lienee kulu? Pitääkö nostaa koko summa pois ja maksaa 28% vero, vai onnistuuko siirtäminen pienemmillä kuluilla? Uuden pankin (Nordea) täti ei tiennyt, mitä kulua vanha pankki (OP) ottaa siirrosta?

3

3682

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpeellinen?

Etkö voi harkita jättämistä OP:iin?

• Yleensä ainoa keino siirtää rahastosijoitus pankista toiseen on vanhojen rahasto-osuuksien myyminen ja uusien ostaminen tai merkitseminen. Myynnissä realisoituu luovutusvoittoa tai luovutustappiota ja menee myyntipalkkio.

Myyntipalkkion vähentämisen jälkeen tilille tulevasta luovutusvoitosta menee 28% veroa, ellei ole aiempia luovutustappioita, jotka siitä saa vähentää. Luovutustappio on vähennyskelpoinen myyntivuoden ja kolmen sitä seuraavan vuoden verotuksessa, mutta ei mistään muusta tulosta kuin luovutusvoitoista.

Lisäksi vielä uuden pankin rahasto-osuuksien ostosta menee yleensä palkkio ellei kysymyksessä ole jokin erikoistarjous, kuten aloittavan uuden rahaston osuuksien merkintä.

Poikkeuksena edellä sanottuun voisi ehkä olla jokin sellainen sijoitusrahasto, jota sekä vanha että uusi pankki edustavat. Sellaisia ei liene käytännössä olemassa ainakaan OP:n ja Nordean kesken. Pankkien ja rahastoyhtiöiden tekemien järjestelyjen yhteydessä kokonaiset rahastot voivat kyllä siirtyä pankista toiseen ilman asiakkaille aiheutuvia kuluja tai veroja.

• Ei mitään hyötyä

Jos et tarvitse noita rahoja johonkin konkreettiseen, ei kannata vaihtaa vaihtamisen vuoksi. Vaihdosta menee kuluja eli lunastus 1 % ja uudelleen merkintä Nordeassa 1%(solotunnareilla 0,75%).

Itse olen Nordean tiliasiakas ja useita Nordean rahastoja on myös. Sen lisäksi mulla on rahastoja mm. OP-Rahastoyhtiössä, Tapiolassa, Roburissa, Hansassa, Aktiassa, FIMissä, SEB-Gyllenbergissä ja Odinissa. Kaikkien näiden rahastojen hoitotili(=kotiutustili) on mun Nordean päätili.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      8773
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6730
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      65
      6500
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5291
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4497
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3511
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3355
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3092
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2922
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2896
    Aihe