Tärkkelyksetön hiilari?

Onko niitä?

Onko olemassa hiilihydraatteja, joissa ei ole tärkkelystä? Ja mitä ne ovat?

Selkärankareuman uusin ja ehkä tuleva hoito on täysin tärkkelyksetön ruokavalio. Tiedän, esim. päärynässä on paljon tärkkelystä suhteessa sen hiilareihin. Kiinnostaa asia toisin päin?

Eli onko olemassa tärkkelyksettömiä hiilareita ja mitä silloin jää syötäväksi?

Nimittäin, jos tärkkelys = hiilari, dietti on mahdoton täysin hiilarittomana.

28

5856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JariJo
      • alkuperäinennnnnnnn

Onko sitten mitään muuta kuin hedelmät? Olen allerginen hedelmille juuri banaania ja kurkkua lukuun ottamatta. Pitäisi syödä ihan sairaat määrät pelkkää kurkkua. Joskus, kun olen ollut vhh:lla, olen huomannut ajattelutoimintojen vaikeutuvan, jos en saa noin 80 HH päivässä.
        Onko mitään viljaa esim. spelttiä, kauraa, jossa ei ole tärkkelystä? Entä marjat? Niitä voin syödä.

Tulevaisuus: sokeria ja kurkkua, ou jee. Muuten hiilariton dietti.

Uusiempien, vielä valmistumattomien tutkimusten mukaan, selkärankareuma johtuu Krebsiella-bakteerista suolistossa. Se käyttää ravintonaan tärkkelystä, joten tärkkelyksetön ruokavalio perustuu em. bakteerin nälkäkuolemaan.

Toisaalta reumalääkkeisiin laitetaan apuaineeksi tärkkelystä, joten sinänsä aika mahdoton dieetti. - ja herää vain kysymys, onko lääketeollisuuden tehtävänä saada ihmiset pysymään sairaina, jotta ostavat vastaisuudessakin lääkkeitä.

• skäribo

kuinka te KTL:n itse saatanaksi julistaneet jatkuvasti käytätte Fineliä - eli KLT:n sivuja - tietolähteenänne. Eihän niihin voi mitenkään luottaa! Etenkin kun suurimmassa osassa on lähteenä itse KTL, tai sitten määrittelemätön "muu lähde".

Kuinka tämä yhtälö oikein on mahdollinen?

• Kiril
        alkuperäinennnnnnnn kirjoitti:

Onko sitten mitään muuta kuin hedelmät? Olen allerginen hedelmille juuri banaania ja kurkkua lukuun ottamatta. Pitäisi syödä ihan sairaat määrät pelkkää kurkkua. Joskus, kun olen ollut vhh:lla, olen huomannut ajattelutoimintojen vaikeutuvan, jos en saa noin 80 HH päivässä.
        Onko mitään viljaa esim. spelttiä, kauraa, jossa ei ole tärkkelystä? Entä marjat? Niitä voin syödä.

Uusiempien, vielä valmistumattomien tutkimusten mukaan, selkärankareuma johtuu Krebsiella-bakteerista suolistossa. Se käyttää ravintonaan tärkkelystä, joten tärkkelyksetön ruokavalio perustuu em. bakteerin nälkäkuolemaan.

Toisaalta reumalääkkeisiin laitetaan apuaineeksi tärkkelystä, joten sinänsä aika mahdoton dieetti. - ja herää vain kysymys, onko lääketeollisuuden tehtävänä saada ihmiset pysymään sairaina, jotta ostavat vastaisuudessakin lääkkeitä.

Lääkeyhtiöt ovat pörssiyhtiöitä ja niiden tulee kasvaa ja tuottaa voittoa omistajille, siksi heidän etu on se, että sairauksia hoidetaan lääkkeillä ei ruokavaliolla.

Lääketehdas Pfizer esimerkiksi käyttää miljoonia dollareita kolesterolilääkkeiden sivuvaikutusten tutkimiseen. Yhtiö rahoittaa tutkimukset, maksaa tutkimukseen osallistuvien johtajien ja tutkijoiden palkat ja kaiken huipuksi tutkimustulokset analysoidaan Pfizerin tutkimuslaboratorioissa.

Voidaanko tätä pitää puolueettomana tieteellisenä tutkimuksena?

• skäribo
        Kiril kirjoitti:

Lääkeyhtiöt ovat pörssiyhtiöitä ja niiden tulee kasvaa ja tuottaa voittoa omistajille, siksi heidän etu on se, että sairauksia hoidetaan lääkkeillä ei ruokavaliolla.

Lääketehdas Pfizer esimerkiksi käyttää miljoonia dollareita kolesterolilääkkeiden sivuvaikutusten tutkimiseen. Yhtiö rahoittaa tutkimukset, maksaa tutkimukseen osallistuvien johtajien ja tutkijoiden palkat ja kaiken huipuksi tutkimustulokset analysoidaan Pfizerin tutkimuslaboratorioissa.

myös vastata kirjoittajan kysymykseen? Vai onko tämä taas vain yksi episodi roskasarjasta nimeltään "Kiril kertoo meille sen minkä me kaikki tiesimme jo"?

• JariJo
        alkuperäinennnnnnnn kirjoitti:

Ei hiilihydraattien saannista tarvitse olla huolissaan, sillä ihminen ei niitä tarvitse mihinkään.

Useimmista kasviksista, hedelmistä ja marjoista saat vähän hiilareita ilman tärkkelystä, mutta niitä syödään ihan muiden juttujen kuin hiilareiden takia.

Maitotuotteissa on sitten laktoosia, joka varmaan myöskin käy sinulle. Manteleissa ja saksanpähkinöissä on hyvin niukasti tärkkelystä.

Kannattaa tosiaan opetella tuon Finelin käyttö. http://www.fineli.fi/

• liikenteessä
        skäribo kirjoitti:

myös vastata kirjoittajan kysymykseen? Vai onko tämä taas vain yksi episodi roskasarjasta nimeltään "Kiril kertoo meille sen minkä me kaikki tiesimme jo"?

Kun tunnut olevan niin asiantunteva, niin missä ihmeessä viipyy vastauksesi kysymykseen. Tuo turhakirjoituksesi ei vienyt asiaa ollenkaan eteenpäin.

• The Truth...
        Kiril kirjoitti:

http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/puheenvuorot/id2421.shtml

• skäribo

mutta eivätkös sirtushedelmät ole tärkkelyksettömiä? Ja kurkkuhan kuuluu kurpitsoihin, joten siltä saralta voisi löytyä...

• skäribo

onhan noita!

• akuperäinennnnnnnnn

No okei kaalia voisin syödä. Istrushedelmiä en. En pähkinöitä. Siis vaikka JariJo sanoi, että emme tarvitse hiilareita mihinkään, minun aivoni kyllä tarvitsevat. On kokeiltu vhh:lla aikaisemmin. Ei voi olla töissä, jos ei muista ihmisten nimiä, mitään synonyymejä, päässälasku ei onnistu eikä alkeellinenkaan päättely.

Siihen tarvitsee hiilareita.
        Tosin elääköhän se Krebsiella sittenkin mahalaukussa, kun kerta tärkkelyksestä elää. Joku kun kirjoitti, että sekin muuttuu anyway glukoosiksi, niin mitä se Krebsiella sitten oikein syö.

• Kiril
        akuperäinennnnnnnnn kirjoitti:

No okei kaalia voisin syödä. Istrushedelmiä en. En pähkinöitä. Siis vaikka JariJo sanoi, että emme tarvitse hiilareita mihinkään, minun aivoni kyllä tarvitsevat. On kokeiltu vhh:lla aikaisemmin. Ei voi olla töissä, jos ei muista ihmisten nimiä, mitään synonyymejä, päässälasku ei onnistu eikä alkeellinenkaan päättely.

Siihen tarvitsee hiilareita.
        Tosin elääköhän se Krebsiella sittenkin mahalaukussa, kun kerta tärkkelyksestä elää. Joku kun kirjoitti, että sekin muuttuu anyway glukoosiksi, niin mitä se Krebsiella sitten oikein syö.

ihminen himoitsee sokeria niinkuin alkoholisti viinaa ja tuntuu siltä, ettei mikään toimi jos ei saa päivän hiilihydraattiannosta, jonka elimistö muuttaa sokeriksi. Sokerihan aiheuttaa riippuvuutta siinä missä alkoholi ja huumeet. Vieroitusoireet ovat kamalat jos ei saa, ei muista nimiä, päässälasku ei onnistu ja alkeellinen päättelykään ei onnistu kun elimistö huutaa sokeria.

• tosissasi
        Kiril kirjoitti:

ihminen himoitsee sokeria niinkuin alkoholisti viinaa ja tuntuu siltä, ettei mikään toimi jos ei saa päivän hiilihydraattiannosta, jonka elimistö muuttaa sokeriksi. Sokerihan aiheuttaa riippuvuutta siinä missä alkoholi ja huumeet. Vieroitusoireet ovat kamalat jos ei saa, ei muista nimiä, päässälasku ei onnistu ja alkeellinen päättelykään ei onnistu kun elimistö huutaa sokeria.

Siis lopeta jo kiihkoilu.
        Että oikein vieroitusoireet kuin huumeissa.
        Helkkari teitin pää huutaa älyä.
        Tuolla ihmettelit lääketeollisuuden ansioita yms.
        Ihanko Saa Heikkilän kirjoja ilmaiseksi plus tietoa ja hoitoa.
        Kyllä teillä pää hutaa jotain kun lukee teitin juttuja.

• ambivalenttineN
        tosissasi kirjoitti:

Siis lopeta jo kiihkoilu.
        Että oikein vieroitusoireet kuin huumeissa.
        Helkkari teitin pää huutaa älyä.
        Tuolla ihmettelit lääketeollisuuden ansioita yms.
        Ihanko Saa Heikkilän kirjoja ilmaiseksi plus tietoa ja hoitoa.
        Kyllä teillä pää hutaa jotain kun lukee teitin juttuja.

ja kaiken lisäksi täysin oikeassakin! Mulla on ainakin ollut ihan mahdotonta olla ilman suklaata ja karkkia!!! 2 viikkoa onnistuin oleen ilman ja sit "retkahdin." Karkit ja suklaa ei enää maistunut niin hyviltä kuin ennen, mut silti mun elimistö rupes taas vaatiin niitä entistä enemmän ton retkahduksen jälkeen. Oon nyt ollu muutaman päivän ilman karkkia ja suklaata yms, mut tosi tuskaa tää on. Tänään korvasin makeanhimon mansikoilla ja kermavaahdolla. Tiiän, ettei se todellakaan ole terveellistä, mut eipä oo ainakaan sokeria tai hiilareita toisin kuin karkeissa.

Kysymys Kirilille: teinkö mä sun mielestä tosi typerästi ku söin noin epäterveellistä jälkiruokaa? Vai onkse sustakin parempi vaihtoehto kuin mitä esim. karkit tai suklaa?

• menhir
        ambivalenttineN kirjoitti:

ja kaiken lisäksi täysin oikeassakin! Mulla on ainakin ollut ihan mahdotonta olla ilman suklaata ja karkkia!!! 2 viikkoa onnistuin oleen ilman ja sit "retkahdin." Karkit ja suklaa ei enää maistunut niin hyviltä kuin ennen, mut silti mun elimistö rupes taas vaatiin niitä entistä enemmän ton retkahduksen jälkeen. Oon nyt ollu muutaman päivän ilman karkkia ja suklaata yms, mut tosi tuskaa tää on. Tänään korvasin makeanhimon mansikoilla ja kermavaahdolla. Tiiän, ettei se todellakaan ole terveellistä, mut eipä oo ainakaan sokeria tai hiilareita toisin kuin karkeissa.

Kysymys Kirilille: teinkö mä sun mielestä tosi typerästi ku söin noin epäterveellistä jälkiruokaa? Vai onkse sustakin parempi vaihtoehto kuin mitä esim. karkit tai suklaa?

Syön itekin joka päivä 1/3 tai 1/2 purkillista sokeritonta kermavaahtoa marjojen kanssa. Tosin mansikat voisit ehkä vaihtaa vaikka vadelmiin, puolukoihin tai mustaherukoihin.

Kumma juttu kun "kevyet herkut"- palstalla hätistellään VHH:laisia pois mutta sitten he (virallissuosituksia puoltavat) tulevat tänne kuitenkin tappelemaan.

• ambivalenttineN
        menhir kirjoitti:

Syön itekin joka päivä 1/3 tai 1/2 purkillista sokeritonta kermavaahtoa marjojen kanssa. Tosin mansikat voisit ehkä vaihtaa vaikka vadelmiin, puolukoihin tai mustaherukoihin.

Kumma juttu kun "kevyet herkut"- palstalla hätistellään VHH:laisia pois mutta sitten he (virallissuosituksia puoltavat) tulevat tänne kuitenkin tappelemaan.

No emmä sitten ihan kauheeta mogaa tehnyt, vaikkakin kermaa meni aika paljon enemmän kuin mitä sinulla yleensä, mut hei nyt on perjantai ja korvashan se sitten noi karkit ja suklaat kumminkin :)

Miten sä muuten oot helsinkiläisenä nuorena naisena perjantai iltana kotona? :) Mä oon koska ei oo muutakaan tekemistä.

• skäribo
        menhir kirjoitti:

Kirilillekin: Suomen kielessä kevyt tarkoittaa sellaista, missä on vähän rasvaa. Se mikä on teidän ajatustapanne kannalta hyvä ja terveellinen jälkiruoka, ei kuitenkaan yleensä ole "kevyt". Totta kai voitte sinne kirjoittaa, mutta ei sitten kannata käyttää sanaa kevyt. Esim. tuosta kermavaahdosta.

Ihan samoin kuin minä "tappelen"(?) täällä, kun Kiril sanoo, että rasva ehkäisee sv-tauteja. En kuitenkaan väitäkään kannattavani vhh:ta (ainakaan siinä muodossa missä Kiril sitä noudattaa), vaan ilmaisen vain mielipiteeni rasvan vaikutuksista. Ymmärrätkö? Siis kirjoita toki, mutta älä väitä kevyeksi.

P.S. Oletpa upean näiköinen uudessa Galleria-kuvassasi! :)

• menhir
        skäribo kirjoitti:

Kirilillekin: Suomen kielessä kevyt tarkoittaa sellaista, missä on vähän rasvaa. Se mikä on teidän ajatustapanne kannalta hyvä ja terveellinen jälkiruoka, ei kuitenkaan yleensä ole "kevyt". Totta kai voitte sinne kirjoittaa, mutta ei sitten kannata käyttää sanaa kevyt. Esim. tuosta kermavaahdosta.

Ihan samoin kuin minä "tappelen"(?) täällä, kun Kiril sanoo, että rasva ehkäisee sv-tauteja. En kuitenkaan väitäkään kannattavani vhh:ta (ainakaan siinä muodossa missä Kiril sitä noudattaa), vaan ilmaisen vain mielipiteeni rasvan vaikutuksista. Ymmärrätkö? Siis kirjoita toki, mutta älä väitä kevyeksi.

Harvoin annan "kevyet herkut" palstalla VHH-ohjeita. Ainoana vain, että suosittelen marjajälkiruokia, hedelmiä ja tummaa suklaata jossain sopivassa keskustelussa. VHH- palstalle sitten kermavaahdot.

Tiedän kyllä mitä "kevyt" tarkottaa, syönhän sentään itekin yleensä kevytjuustoja.

• Kiril
        ambivalenttineN kirjoitti:

marjoja kuohukerman kanssa tai teen rahkasta ja vaikka vadelmista yleiskoneessa sekotusta johon lisään kuohukermaa. Minulle tämä makeus riittää. Erittäin hyvä jälkiruoka korvaamaan karkkeja ja suklaata.

• Kiril
        skäribo kirjoitti:

suomen kielessä kevyt ei tarkoita vähärasvaista, eikä sille löydy mitään perustetta jos kevyt vähärasvainen lihottaa ja sairastuttaa ihmisiä enemmän kuin runsaasti luonnollisia eläinrasvoja sisältävä tuote.

• kauheesti
        Kiril kirjoitti:

marjoja kuohukerman kanssa tai teen rahkasta ja vaikka vadelmista yleiskoneessa sekotusta johon lisään kuohukermaa. Minulle tämä makeus riittää. Erittäin hyvä jälkiruoka korvaamaan karkkeja ja suklaata.

Ihmettelen hyvinkin. Miksi aina jos jonkun herkun jättää pois pitää keksiä toinen herkku tilalle.
        Pitääkö tupakanpolttajan keksiä joku muu pahe tilalle.
        Onko mahdoton ajatus että vaikka jalkojen heiluttelu luonnossa auttaisi ajatuksia pysymään jossain muussa kuin ruoassa.

• skäribo
        kauheesti kirjoitti:

Ihmettelen hyvinkin. Miksi aina jos jonkun herkun jättää pois pitää keksiä toinen herkku tilalle.
        Pitääkö tupakanpolttajan keksiä joku muu pahe tilalle.
        Onko mahdoton ajatus että vaikka jalkojen heiluttelu luonnossa auttaisi ajatuksia pysymään jossain muussa kuin ruoassa.

olen monasti ihmetellyt. Jos kerran makeanhimoa ei ole, niin miksi se kuitenkin pitää "korvata" jollain?

• elämäkö
        skäribo kirjoitti:

olen monasti ihmetellyt. Jos kerran makeanhimoa ei ole, niin miksi se kuitenkin pitää "korvata" jollain?

Ihan sama laskeeko pisteitä vai hiilareita.
        Olen normaalipainoinen ihminen enkä ole koskaan sanon koskaan ajatellut ruokaa noin pääsääntöisesti.'Ainoastaan jos tulee vieraita voin miettiä mitähän niille tarjoisi.
        Kun jatkuvaa rahkan ja kerman ja muun ajattelemista.
        Uskomaton on ihmisen mieli.
        Sainoisin että enemmän nää ihmiset vhh:ssa kärsii riippuvuudesta kuin sokerihumalainen.
        Ihminen syö elääkseen eikä elä syödäkseen.
        Saatanhan toki minäkin joskus ihmetellä kun jääkaapissa on vain valot että mitähän sitä söisi mutta ihan ruoan puhuminen ja ravinto harrasteena tuntuu sairaalta.
        Eikö ihminen muka parempaa pysty kuin puhumaan mitä söisi.
        Ammattina se vielä menisi siis kokki tai vastaavat mutta ihan tavalliset ihmiset tuhlaavat elämänsä omien tarpeidensa tyydyttämiseen.
        Eikö mitään annettavaa kenellekään kuin omat ruokakertomukset.

• Kiril
        elämäkö kirjoitti:

Ihan sama laskeeko pisteitä vai hiilareita.
        Olen normaalipainoinen ihminen enkä ole koskaan sanon koskaan ajatellut ruokaa noin pääsääntöisesti.'Ainoastaan jos tulee vieraita voin miettiä mitähän niille tarjoisi.
        Kun jatkuvaa rahkan ja kerman ja muun ajattelemista.
        Uskomaton on ihmisen mieli.
        Sainoisin että enemmän nää ihmiset vhh:ssa kärsii riippuvuudesta kuin sokerihumalainen.
        Ihminen syö elääkseen eikä elä syödäkseen.
        Saatanhan toki minäkin joskus ihmetellä kun jääkaapissa on vain valot että mitähän sitä söisi mutta ihan ruoan puhuminen ja ravinto harrasteena tuntuu sairaalta.
        Eikö ihminen muka parempaa pysty kuin puhumaan mitä söisi.
        Ammattina se vielä menisi siis kokki tai vastaavat mutta ihan tavalliset ihmiset tuhlaavat elämänsä omien tarpeidensa tyydyttämiseen.
        Eikö mitään annettavaa kenellekään kuin omat ruokakertomukset.

on joitakin harrastuksia ja minulla yksi niistä on ravitsemus ja ruoka. Joku voi kerätä postimerkkejä tai vanhoja rahoja, joku voi harrastaa eläimiä tai kansantansseja. En kuitenkaan menisi sanomaan kenenkään harrastuksesta, että se tuntuu sairaalta.

Minä elän syödäkseni ja siinä on se ero, että pyrkii syömään mahdollisimman terveesti ja luonnollisesti, verrattuna henkilöön, joka syö elääkseen ja ihan mitä sitten sattuu käsiin löytymään.

• rituli
        Kiril kirjoitti:

on joitakin harrastuksia ja minulla yksi niistä on ravitsemus ja ruoka. Joku voi kerätä postimerkkejä tai vanhoja rahoja, joku voi harrastaa eläimiä tai kansantansseja. En kuitenkaan menisi sanomaan kenenkään harrastuksesta, että se tuntuu sairaalta.

Minä elän syödäkseni ja siinä on se ero, että pyrkii syömään mahdollisimman terveesti ja luonnollisesti, verrattuna henkilöön, joka syö elääkseen ja ihan mitä sitten sattuu käsiin löytymään.

Onko sitten niin jos ei harrasta ruokaa ja ravintoterapiaa ei syö oikein.
        Minun mielestä on montakin sairasta harrastusta. esim. luontoihmisenä en ymmärrä metsästystä silti syön lihaa. Tiedän miehen joka kerää naisten pikkuhousuja. Että kyllä kai jokaisen ihmisen oikeustaju tietää mikä on oikein ja väärin. Tarkoitikkohan tuo kirjoittaja että jatkuva ruoasta puhuminen ja kyttääminen on outoa. Ja onhan se. Kaikki mikä menee överiksi on outoa.
        Veljeni poika pelaa kaikki ajat tietokonepelejä eikä ole yhtään ystävää no jos se on jonkun mielestä ok niin sitten on.
        Harrastanhan itsekkin montaakin lajia mutta ei ne sentään 24h vuorokaudessa yhteensäkään vie.
        Kun voi keskustella muustakin kuin ruoasta mun mielestä.
        Ja jos löytää samanhenkisen jolle ruoka on maailman tärkein asia niin sittenhän se on vissiin harrastus. Kaiketi harrastus voi olla yksinlajikin.
        Mutta sillekkin on oma nimensä sille lajille joka pyörii yhdessä ja samassa asiassa koko elämän.
        Fanaattisuus.

Minäkin harrastan

• skäribo
        Kiril kirjoitti:

ole tavannut postimerkkeilijää tai kansantanssijaa, joka aggressiivisesti vaatisi, että kaikki muut tekevät samoin.

• Kiril
        skäribo kirjoitti:

ole tavannut postimerkkeilijää tai kansantanssijaa, joka aggressiivisesti vaatisi, että kaikki muut tekevät samoin.

ole tavannut ravitsemusharrastajaa, joka vaatii, että kaikki muut tekevät samoin.

• alkuperäinenn
        Kiril kirjoitti:

Oireet loppuivat kunhan vain söin dieetin sallimia hiilareita riittävästi eli sen noin 80. Sokeria ei hippustakaan.

Et oo tosissasi noin tiukkapipo... huoh.
        Kyllä niitä hiilareita taitaa tarvita tosiaan aivot, kun sen puutteesta tulee noin hirveää vitutusta, että joka repliikkiin suhtaudukaan yhtä kiihkoisesti kuin uskontoon ;)

No eipä silti, kiitos ohjeista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe