Kolari ja vakuutus

MAke

Minulle tapahtui sitten tänään se ensimmäinen kolari 20-vuoteen, en ollut nytkään syyllinen ja asia sovittiin todistajien läsnäollessa paikan päällä syyllisyyskysymksen osalta. Vahinkoilmoituskin tehtiin näppärästi paikan päältä puhelimella (syyllinen osapuoli teki). Ei muuta kun tilaamaan korjaamolta aikaa. No tilanne on kuitenkin sellainen, että vähintään 2 viikkoa menee kuulemma.

Rupesin miettimään, että mitenkäs se vastapuolen liikennevakuutus (IF-vakuutusyhtiö) oikein korvaa tämän ajan jona minulla ei ole autoani käytössä? Vai korvaako mitenkään? Tietääkö joku?

7

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sck

Erikoista että noin pitkät jonot, ja auto on sitten ajokelvoton? No kilautas If:n ja kysäse asiasta, kun mielestäni ns."seisontapäivärahaa" maksetaan kyllä niiltä päiviltä kun on joutunut olemaan ilman autoa mutta 2 vko:a on aika pitkä aika joten suosittelisin ottamaan yhteyttä tosiaan vakuutusyhtiöön, miten muuten, autohan on kait jo näytetty vakuutustarkastajalle, eikö hän ottanut kantaa seisontapäiviin?

• Zepa

Eikös syyllisen vakuutusyhtiön pitäis maksaa vuokra/sijaisauto siksi aikaa kun oma on pajalla? Ainakin kerran näin meni kun olin kaverin kyydissä kolarissa ja joku paukautti kylkeen. Mentiin vaan samantien hakeen hertziltä auto alle...ja kaikki skulas ihan ok...

• sck
        Zepa kirjoitti:

Eikös syyllisen vakuutusyhtiön pitäis maksaa vuokra/sijaisauto siksi aikaa kun oma on pajalla? Ainakin kerran näin meni kun olin kaverin kyydissä kolarissa ja joku paukautti kylkeen. Mentiin vaan samantien hakeen hertziltä auto alle...ja kaikki skulas ihan ok...

Olikohan niin että riippuu vastapuolen vakuutuksesta, vai oliko jopa niin että omasta...
        En kyllä uskalla mennä suoraan sanomaan mutta itse en ole sijaisautoa vaan ns.seisontapäivärahan niiltä päiviltä kun autoa on korjattu...

• tuomari

Kait sinä olit itsekin puhelimessa sinne vakuutusyhtiöön. Kyllähän sinulla pitää olla mustaa valkoisella tuosta tilanteesta ja myös vahinkotarkastajan lupa korjauttaa auto.
      Soita ihmeessä syyllisen yhtiöön ja perustele hyvin auton tarpeesi, niin saat auton sillain.

• MAke

Juu, minä itse soitin ko. vakuutusyhtiöön ja sieltä yhdistivät suoraan IF-vakuutusyhtiön vahinkoilmoituspalveluun, jonka jälkeen annoin puhelimen "syylliselle", joka teki vahinkoilmoituksen siinä samalla. (nykyään voi tosiaankin tehdä vahinkoilmotuksen puhelimella jos syyllisyys on selvä.)Lopuksi luuri tuli taas minulle ja virkailija sanoi että, asia on selvä ja voin viedä auton korjaamolle ja
        että tarkastaja menee sinne tsekkaamaan vauriot ennen korjausta.

(mulla on myös "syyllisen" allekirjoitus, jossa hän myöntää syyllisyyden , samoin kahden todistajan yhteystiedöt)

Uskon että se on selvä. Autoni on BMW ja koska malli on vähän harvinaisempi suomessa, halusin sen merkkikorjaamolle Lahden Mega-Autoon ja sieltä sanottiin,että korjausaika on noin 2 viikkoa.

Sitten huomasin että 2 viikkoa ilman autoa onkin yhtä-äkkiä aika pitkä aika, kun joutuu myös työn puolesta jonkun verran ajelemaan.

Ajattelin kyllä ottaa vakuutusyhtiöön huomenna yhteyttä, mutta halusin vain kuulla onko jollain tietoa asiasta , koska lukiessani vakuutuskirjaa
        em. asiasta ei mainita mitään ja saattavat siellä v-yhtiössä tyrmätä asian kättelyssä.

• Be M
        MAke kirjoitti:

Juu, minä itse soitin ko. vakuutusyhtiöön ja sieltä yhdistivät suoraan IF-vakuutusyhtiön vahinkoilmoituspalveluun, jonka jälkeen annoin puhelimen "syylliselle", joka teki vahinkoilmoituksen siinä samalla. (nykyään voi tosiaankin tehdä vahinkoilmotuksen puhelimella jos syyllisyys on selvä.)Lopuksi luuri tuli taas minulle ja virkailija sanoi että, asia on selvä ja voin viedä auton korjaamolle ja
        että tarkastaja menee sinne tsekkaamaan vauriot ennen korjausta.

(mulla on myös "syyllisen" allekirjoitus, jossa hän myöntää syyllisyyden , samoin kahden todistajan yhteystiedöt)

Uskon että se on selvä. Autoni on BMW ja koska malli on vähän harvinaisempi suomessa, halusin sen merkkikorjaamolle Lahden Mega-Autoon ja sieltä sanottiin,että korjausaika on noin 2 viikkoa.

Sitten huomasin että 2 viikkoa ilman autoa onkin yhtä-äkkiä aika pitkä aika, kun joutuu myös työn puolesta jonkun verran ajelemaan.

Ajattelin kyllä ottaa vakuutusyhtiöön huomenna yhteyttä, mutta halusin vain kuulla onko jollain tietoa asiasta , koska lukiessani vakuutuskirjaa
        em. asiasta ei mainita mitään ja saattavat siellä v-yhtiössä tyrmätä asian kättelyssä.

korvaus syyllisen pakollisesta liikennevakuutusksesta, vakuutuksen tyypillähän ei ole edes vaihtoehtoja, eikä vakuutusyhtiöllä ei siihen ole sanomista juuta eikä jaata. Syyllisen kaskosta taas riippuu, saako hän oman autonsa seisomisajasta korvausta (keskeytysvakuutus kaskossa).

Eli vahinkotarkastaja kirjoittaa vahinkotarkastuslappuun arvoitujen korvauskustannusten lisäksi (ole tarkkana, ei mitään tarvikeosia, osittaisia uusimisia tai paikkamaalauksia) myös arivioidun korjausajan eli tässä tapauksessa valitsemasi korjaamon ilmoittaman ajan. Se riippuu sinusta, otatko rahakorvauksena seisontapäivät pankkiisi vai haetko vuokra-auton vakuutusyhtiön laskuun. Näin se muistaakseni menee.

Periaatehan on, että syyllisen liikennevakuutus kattaa kaikki syyttömälle osapuolelle aiheutuneet kulut, kuten esim. hinaukset, kolhut ym. kaikille osapuolille mahdollisesti aiheutuneet vammat jne.

• .

.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe