CASE: Vapaa-autoetu vai ei?

TeleMarkkaaja

Tervehdys,

Olisiko ehdotuksia, miten edetä.

Nykyisen vapaan autoedun (Audi A4 Avant 1.8T) 36kk:n leasing-sopimus menossa umpeen helmikuun lopussa.

Etuni verotusarvo on ollut 780eur/kk - sisältyy palkkaan eli jos en jatka sopimusta palkkani nousee em. verran kuukaudessa

Nyt pitäisi löytää hyvä ratkaisu.

Vaihtoehdot on seuraavat:

1) Oma auto, rahoitus 100% vieraalla pääomalla, mikä olisi sopiva hintaluokka esim. mobile.de hankinnalle?

2) Uusi sopimus, ehdotuksia vaihtoehdoksi?

Audia olen pitänyt erittäin laadukkaana, mutta hieman hintavana. Tämänohella vuoden lopussa myyntiin tulee uusi A4, joten nyt ei välttämättä ole hyvä tehdä "vanhasta" korimallista sopimusta...

Työajoa tulee vuodessa noin 8.500-10.000km ja omaa ajoa loput eli yhteensä olen ajanut vuodessa noin 45.000km

Onko ideoita etenemästä ja automerkistä?

27

7330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • $$$$

      saat autoedun arvon käytännössä suoraan käteen (veron tuosta arvosta olet maksanut jo aikaisemminkin). Jos vielä saat km-korvauksen työajoista, niin oma auto saattaa alkaa tuntua hyvinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta!

    • Kirjanpitäjäsi

      Jos luovut vapaasta autoedusta, ei mielestäni riitä, että saat palkanlisää pelkän auton verotusarvon verran. Työnantajallasi on toki muitakin kuluja vapaasta autoedusta: polttoaineet, vakuutukset, pesut ym. Lisäksi tietenkin leasingmaksut autosta.

      Pyydä tekemään laskelma autoetusi kokonaiskuluista esim. viimeisen 12 kk:n aikana ja neuvottele koko tämä summa itsellesi.

      • Jaakkoaa

        "Työnantajallasi on toki muitakin kuluja vapaasta autoedusta: polttoaineet, vakuutukset, pesut ym. Lisäksi tietenkin leasingmaksut autosta"

        Nuohan ovat juuri ne kulut jotka kohdistuvat työnantajaan ja lisäksi ns. sosiaalikulut.
        Työnantajahan ei mitenkään maksa tuota verotusarvoa mihinkään.
        Ja verotusarvo on niin laskettu että se kattaa työnantajalle aiheutuvat kulut.
        Jos liisinkimaksu on hirveä verrattuna auton ohjehintaan niin silloin työnantajalle kohdistuvat kulut voivat olla suuremmat.


      • Kirjanpitäjäsi
        Jaakkoaa kirjoitti:

        "Työnantajallasi on toki muitakin kuluja vapaasta autoedusta: polttoaineet, vakuutukset, pesut ym. Lisäksi tietenkin leasingmaksut autosta"

        Nuohan ovat juuri ne kulut jotka kohdistuvat työnantajaan ja lisäksi ns. sosiaalikulut.
        Työnantajahan ei mitenkään maksa tuota verotusarvoa mihinkään.
        Ja verotusarvo on niin laskettu että se kattaa työnantajalle aiheutuvat kulut.
        Jos liisinkimaksu on hirveä verrattuna auton ohjehintaan niin silloin työnantajalle kohdistuvat kulut voivat olla suuremmat.

        Alkuperäisen kysyjän esittämillä kilometreillä polttoainekulut vakuutukset leasingmaksut muut kulut (pesut, tarvikkeet ym.) ovat mitä todennäköisimmin paljonkin suuremmat kuin määritelty verotusarvo.

        Mutta sehän on pelkkää matematiikkaa ja helposti laskettavissa yrityksen kirjanpidosta.


      • TeleMarkkaaja
        Kirjanpitäjäsi kirjoitti:

        Alkuperäisen kysyjän esittämillä kilometreillä polttoainekulut vakuutukset leasingmaksut muut kulut (pesut, tarvikkeet ym.) ovat mitä todennäköisimmin paljonkin suuremmat kuin määritelty verotusarvo.

        Mutta sehän on pelkkää matematiikkaa ja helposti laskettavissa yrityksen kirjanpidosta.

        Työsopimuksessani minulla on kiinteä kk-palkka, josta vähennetään edut (=verotusarvot) eli tällä tulkinnalla palkka nousee em. summan verran...


    • eki.

      Jos ajat 30tkm vuodessa omaa ajoa ja verotusarvo lasketaan 18tkm:n mukaan(et ilmoita verottajalle oikeita kilometrejä) suosittelen vahvasti työsuhdeautossa pysymistä.

      Jos verotusarvo lasketaan koko 30tkm/v mukaan ja autosi on hyvä yksilö suosittelen nykyisen auton lunastamista itsellesi (tai jotain muuta hyvää "omaa" autoa) jolloin työajosta km. korvaukset.

      Perustelut: Musta tuntuu että näin on taloudellisesti fiksuinta.

      • TeleMarkkaaja

        ...mistä moinen 18tkm raja? Jos kyseessä on vapaa-autoetu, valvooko verottaja?


      • eki.
        TeleMarkkaaja kirjoitti:

        ...mistä moinen 18tkm raja? Jos kyseessä on vapaa-autoetu, valvooko verottaja?

        Verottaja ei kait hirmusti valvo mutta joissain räikeissä tapauksissa voi ottaa "ohraleipä".

        Verohallinnon sivuilta:
        ____________________________________________
        1.
        "Ikäryhmä A (vuosina 2005 - 2007 käyttöönotetut autot), Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 255,00 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä."
        2.
        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."
        _____________________________________________
        ...
        eli käytännössä tuo 255€/kk vastaa 18tkm/v. 18tkm/12kk*0,17€/km = 255€/kk.

        1. Jos ajaa(tai ajopäiväkirjalla voi osittaa ajavansa) selvästi alle 18tkm/v kannattaa pitää ajopäiväkirjaa.
        2. Jos ajaa yli 18tkm/v kannattaa olla hiljaa

        Juuri tässä mielestäni piilee täyden autoedun "jippo" - autoetu kannataa jos ajaa omaa ajoa selvästi enemmän kuin tuo 18tkm/v. Laskennallinen "hyöty" on suurin isolla paljon huoltoa vaativalla, janoisella bensakoneella kuten TEAT(http://www.saunalambusplaza.net/teat/)


      • TeleMarkkaaja
        eki. kirjoitti:

        Verottaja ei kait hirmusti valvo mutta joissain räikeissä tapauksissa voi ottaa "ohraleipä".

        Verohallinnon sivuilta:
        ____________________________________________
        1.
        "Ikäryhmä A (vuosina 2005 - 2007 käyttöönotetut autot), Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 255,00 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä."
        2.
        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."
        _____________________________________________
        ...
        eli käytännössä tuo 255€/kk vastaa 18tkm/v. 18tkm/12kk*0,17€/km = 255€/kk.

        1. Jos ajaa(tai ajopäiväkirjalla voi osittaa ajavansa) selvästi alle 18tkm/v kannattaa pitää ajopäiväkirjaa.
        2. Jos ajaa yli 18tkm/v kannattaa olla hiljaa

        Juuri tässä mielestäni piilee täyden autoedun "jippo" - autoetu kannataa jos ajaa omaa ajoa selvästi enemmän kuin tuo 18tkm/v. Laskennallinen "hyöty" on suurin isolla paljon huoltoa vaativalla, janoisella bensakoneella kuten TEAT(http://www.saunalambusplaza.net/teat/)

        Kiitokset neuvoista... Teat siis hankintaan ASAP ;-)


      • myös muistaa
        eki. kirjoitti:

        Verottaja ei kait hirmusti valvo mutta joissain räikeissä tapauksissa voi ottaa "ohraleipä".

        Verohallinnon sivuilta:
        ____________________________________________
        1.
        "Ikäryhmä A (vuosina 2005 - 2007 käyttöönotetut autot), Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 255,00 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä."
        2.
        "Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."
        _____________________________________________
        ...
        eli käytännössä tuo 255€/kk vastaa 18tkm/v. 18tkm/12kk*0,17€/km = 255€/kk.

        1. Jos ajaa(tai ajopäiväkirjalla voi osittaa ajavansa) selvästi alle 18tkm/v kannattaa pitää ajopäiväkirjaa.
        2. Jos ajaa yli 18tkm/v kannattaa olla hiljaa

        Juuri tässä mielestäni piilee täyden autoedun "jippo" - autoetu kannataa jos ajaa omaa ajoa selvästi enemmän kuin tuo 18tkm/v. Laskennallinen "hyöty" on suurin isolla paljon huoltoa vaativalla, janoisella bensakoneella kuten TEAT(http://www.saunalambusplaza.net/teat/)

        että omaksi ajoksi katsotaan myös kodin ja vakituisen työpaikan välinen matka joka siis sisältyy tuohon 18.000 km
        Elikkä jos työmatka on yhteen suuntaa 90 km ja käy töissä 200 päivää/vuosi
        tulee siitä vuodessa 90 km *2*200 = 18000 km
        elikkä muuta omaa ajoa ei sitten autolla saisikaan ajaa.


    • :-D

      Heh, Casehan on traktori :D
      Sori, oli ihan pakko kirjoittaa tuo, toivottavasti et loukkaannu :)

      Mutta, toivottavasti saat selvyyden kannattaako vapaa-autoetu vai ei.

      • juu,juu

        Se on myös matkalaukku.
        Sen voisi suomentaa vaikkapa kassiksi.

        Silloin alkuperäinen kysymys etenisi jotenkin seuraavasti:

        Kassi on tämä. Kannattaako ottaa autokassi kauppakassiksi vai caseauto matkaautoksi?
        Vai kannattaisiko ostaa oma kassi?
        Muovikasseja saa kaupasta aika halvalla.


      • :-D
        juu,juu kirjoitti:

        Se on myös matkalaukku.
        Sen voisi suomentaa vaikkapa kassiksi.

        Silloin alkuperäinen kysymys etenisi jotenkin seuraavasti:

        Kassi on tämä. Kannattaako ottaa autokassi kauppakassiksi vai caseauto matkaautoksi?
        Vai kannattaisiko ostaa oma kassi?
        Muovikasseja saa kaupasta aika halvalla.

        Aivan niin! Heh...kannaatko ostaa oma kassi, hih...jos on paljo ostoksia niin kyllä se muovipussi kannattais ostaa. Heh, heh!


    • rafael

      Moi!
      Kuten laskutaitoiset tietävät, niin vapaa autoetu kannattaa ottaa vain silloin kun yksityisajojen polttoainelasku ylittää käyttöedun ja vapaan autoedun hintaeron / kk eli 165€/kk/ v. 07.

      Tällöinkin on pidettävä huoli siitä, että vuositasolla yksityisajoja ei tule yli 18 tkm. Jos ajat yli / verottaja voi olettaa että ajat yli tämän määrän, niin pääset hyvin mielenkiintoiseen keskusteluun verotuksestasi.
      Verottajalla on aikaa 5 v oikaista hlökohtaista verotustasi, joten käyttäessäsi vapaata autoetua luovasti (= aja paljon yli 18 tkm yksityisajoa) varaudu hyviin selityksiin (= aukoton ajopäiväkirja) tai maksa pois veroa jopa 400 € / kk. Tästä asiasta minulla on hyvin monipuolinen kokemus ja suosittelen rehellisyyttä huijaamisen sijasta. Kallista leikkiä on luikuripeli tässä kohtaa. Havaitsin taannoin, että verovirkailija oli selvittänyt km-lukeman työsuhdeautostani, jota vaihdoin kesken vuotta. Lasku (tai selvitysvelvollisuus) on kamala, vaikka en huijata yrittänytkään.

      Näyttää olevan siis niin, että vapaan autoedun käyttöä seurataan melko tarkoin. (Asun PK-seudulla, jossa verottajalla luulisi olevan muutakin tekemistä, kuin seurata autoilijoiden km-lukemia.)

    • jareta

      Palkkaa saisit käteen ehkä n.470 Euroa kk enemmän
      Kilometrikorvauksia n 360 Euroa/kk
      Yhteensä 830 Euroa/kk

      Bensakuluja n 35tkm ajosta 285 Euroa /kk
      Vakuutuksiin huoltoihin, muuhun ylläpitoon ehkä 120 euroa /kk

      Jos vaikka ostaisit halvemman auton esim 35000 Euroa, olisivat 5V lainaajajalla 5% korolla n. 700 Euroa/kk

      Eli ansaitsemasi raha 830 vs kulut 1100 Euroa, kallistaa vaakaa ainakin minun mielessäni tuonne työsuhdeauton hyväksi, mutta toisaalta ei oman auton arvo viidessä vuodessa nollaan mene joten se on otettava laskuihin myös

      • TeleMarkkaaja

        ...hmmm... eikös käteenjäävä palkka nousisi tuon 780eur per kk, jos jättäisin auton pois? (Kun vapaa-autoetu vähennetään kokonaisuudessaan palkasta)


      • jareta
        TeleMarkkaaja kirjoitti:

        ...hmmm... eikös käteenjäävä palkka nousisi tuon 780eur per kk, jos jättäisin auton pois? (Kun vapaa-autoetu vähennetään kokonaisuudessaan palkasta)

        en ole täysin varma, mutta ajattelen asian näin.

        Tällä hetkellä sinulta otetaan palkasta pois tuo 780 Euroa työnanatajan toimesta, ja vastikkeeksi saat käyttää autoa mielesi mukaan, Ja palkastasi ei oteta enää ylämääräisiä veroja autoedun takia toisin kuin minulla jolla rahapalkasta otetaan sen vero%in mukaan, joka määräytyy ikään kuin ansaitsisin rahassa tuon normaalin rahapalkan autoedun verotusarvon. Eli sama siis hatusta vedettyinä numeroina

        sinun tapaus sinun palkka nyt 4220 autoetu 780 yhteensä 5000, joten, mutta vero%si määräytyy tuon 4220 mukaan joka voisi olla vaikkapa 35%, joten maksat palkastasi 1477 Euroa veroa ja käteesi jää 2743.

        Jos sinulle siis lisätään palkkaa 780 Euroa palkkkaan, niin vero% nousee muutaman prosentin ja tuosta ja joudut maksamaan tuosta 780 stä veroa


      • tpi
        jareta kirjoitti:

        en ole täysin varma, mutta ajattelen asian näin.

        Tällä hetkellä sinulta otetaan palkasta pois tuo 780 Euroa työnanatajan toimesta, ja vastikkeeksi saat käyttää autoa mielesi mukaan, Ja palkastasi ei oteta enää ylämääräisiä veroja autoedun takia toisin kuin minulla jolla rahapalkasta otetaan sen vero%in mukaan, joka määräytyy ikään kuin ansaitsisin rahassa tuon normaalin rahapalkan autoedun verotusarvon. Eli sama siis hatusta vedettyinä numeroina

        sinun tapaus sinun palkka nyt 4220 autoetu 780 yhteensä 5000, joten, mutta vero%si määräytyy tuon 4220 mukaan joka voisi olla vaikkapa 35%, joten maksat palkastasi 1477 Euroa veroa ja käteesi jää 2743.

        Jos sinulle siis lisätään palkkaa 780 Euroa palkkkaan, niin vero% nousee muutaman prosentin ja tuosta ja joudut maksamaan tuosta 780 stä veroa

        Jos palkka on 4220e, ja autoetu 780e, yhteensä 5000e, niin veroprosentti kyllä määräytyy tuon 5000e mukaan.
        Jos on kuvatun kaltainen systeemi, että palkasta vähennetään autoedun verostusarvon verran, niin käteen jää tasan verotusarvon verran rahaa, oli palkka tai veroprosentti sitten ihan mitä vain.

        Ajatellaan vaikka kokonaispalkkaus 1500, verotusarvo autolle 500, veroprosentti 20%.

        Ilman autoetua palkka 1500, verot 300, käteen 1200.

        Autoedulla verotuksen kannalta tulot 1500, verot 300, rahapalkka 1000, josta siis verot pois, jolloin käteen jää 700.

        Eli käteen jää juuri sen autoedun verran (500) vähemmän rahaa.


      • Kinkkinen tämä verotus
        tpi kirjoitti:

        Jos palkka on 4220e, ja autoetu 780e, yhteensä 5000e, niin veroprosentti kyllä määräytyy tuon 5000e mukaan.
        Jos on kuvatun kaltainen systeemi, että palkasta vähennetään autoedun verostusarvon verran, niin käteen jää tasan verotusarvon verran rahaa, oli palkka tai veroprosentti sitten ihan mitä vain.

        Ajatellaan vaikka kokonaispalkkaus 1500, verotusarvo autolle 500, veroprosentti 20%.

        Ilman autoetua palkka 1500, verot 300, käteen 1200.

        Autoedulla verotuksen kannalta tulot 1500, verot 300, rahapalkka 1000, josta siis verot pois, jolloin käteen jää 700.

        Eli käteen jää juuri sen autoedun verran (500) vähemmän rahaa.

        Eihän tuo ole enää mikään autoetu, jos palkkaa vähennetään. Lue http://www.vero.fi/default.asp?article=5076&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN kohta §21 ja missään ei mainita siitäkään, etteikö työnantajalle auton kustannuksina korvattava summa ei voisi olla bruttotulojen vähennys (työnantaja kun säästää palkkaa vähentämällä vähennyksen verran n.30% sosiaalikuluina eli 650), sehän tuon palkanalennuksen tarkoitus on, avitetaan työnantajaa auton maksuissa.
        Edun suuruus on tällöin maksimissaan työnantajan maksama auton kk-hinta (ehkä jotain luokkaa 600€) miinus verotusarvo (joka on palkanvähennyksesti osa).
        Etua siis 100€ joka on 17% eli autoedun verotusarvon pitäisi olla 17% 500:sta eli 85€.
        Autoedulla tulot 1500 - verotusarvo 500 etu 85 eli 1085 josta käteen jää 868.
        Menikö vaikeaksi?


      • Jaskaaaaa
        Kinkkinen tämä verotus kirjoitti:

        Eihän tuo ole enää mikään autoetu, jos palkkaa vähennetään. Lue http://www.vero.fi/default.asp?article=5076&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN kohta §21 ja missään ei mainita siitäkään, etteikö työnantajalle auton kustannuksina korvattava summa ei voisi olla bruttotulojen vähennys (työnantaja kun säästää palkkaa vähentämällä vähennyksen verran n.30% sosiaalikuluina eli 650), sehän tuon palkanalennuksen tarkoitus on, avitetaan työnantajaa auton maksuissa.
        Edun suuruus on tällöin maksimissaan työnantajan maksama auton kk-hinta (ehkä jotain luokkaa 600€) miinus verotusarvo (joka on palkanvähennyksesti osa).
        Etua siis 100€ joka on 17% eli autoedun verotusarvon pitäisi olla 17% 500:sta eli 85€.
        Autoedulla tulot 1500 - verotusarvo 500 etu 85 eli 1085 josta käteen jää 868.
        Menikö vaikeaksi?

        Meni niin vaikeaksi ettei kukaan ole vielä onnistunut tuollaisessa.

        Työnantaja ja työntekijä sopivat yhteisesti että esim. palkka on 3000 euroa tai palkka on 2500 euroa 500 euron autoetu.

        Ei tuohon pääse väliin yrittämään kustannusten maksulla pienentämään edun arvoa.


        Jos työntekijä ei hyväksy bruttorahapalkan pienentämistä niin työntekijä voi aivan hyvin olla ilman autoetua. Ei siinä sen kummempaa.


      • aika pala
        Jaskaaaaa kirjoitti:

        Meni niin vaikeaksi ettei kukaan ole vielä onnistunut tuollaisessa.

        Työnantaja ja työntekijä sopivat yhteisesti että esim. palkka on 3000 euroa tai palkka on 2500 euroa 500 euron autoetu.

        Ei tuohon pääse väliin yrittämään kustannusten maksulla pienentämään edun arvoa.


        Jos työntekijä ei hyväksy bruttorahapalkan pienentämistä niin työntekijä voi aivan hyvin olla ilman autoetua. Ei siinä sen kummempaa.

        Eihän tämä ole lainkaan vaikeaa.
        Meillä kun pistetään työsuhdeautolomakkeella ihan että palkkas on 3000 ja jos otat auton, niin palkastas vähennetään 500€. Mikä tässä on edun arvo, kaikki joka ylittää tuon 500€ tietysti, koska muutenhan on autohaitta, oikeasti. On muistettava, että rahatuloa jää saamatta 500€.
        Miksi palkkaa vähennetään, no koska osallistut sillä osuudella auton kuluihin, eli etu ei ole 100%.


        "Jos työntekijä ei hyväksy bruttorahapalkan pienentämistä niin työntekijä voi aivan hyvin olla ilman autoetua. Ei siinä sen kummempaa. "

        Tämäkin on totta, mutta jos kuitenkin hyväksyy pienentämisen ei autoedunkaan pitäisi olla sataprosenttinen koska osallistutaan auton kuluihin edellä lakikirjassa mainitun §21 mukaan.

        Ei tää voi olla niin vaikeeta, sanoi Jortsukin telkkarissa (jos oltais oikeusvaltiossa), mutta kun ollaan veroleijonan suojeluksessa niin viranomaistulkinta voi olla mitä hyvänsä kunhan yksityinen kuluttaja ei vaan saa yhtään ylimääräistä centtiä käyttöönsä.


      • Jaakkobee
        aika pala kirjoitti:

        Eihän tämä ole lainkaan vaikeaa.
        Meillä kun pistetään työsuhdeautolomakkeella ihan että palkkas on 3000 ja jos otat auton, niin palkastas vähennetään 500€. Mikä tässä on edun arvo, kaikki joka ylittää tuon 500€ tietysti, koska muutenhan on autohaitta, oikeasti. On muistettava, että rahatuloa jää saamatta 500€.
        Miksi palkkaa vähennetään, no koska osallistut sillä osuudella auton kuluihin, eli etu ei ole 100%.


        "Jos työntekijä ei hyväksy bruttorahapalkan pienentämistä niin työntekijä voi aivan hyvin olla ilman autoetua. Ei siinä sen kummempaa. "

        Tämäkin on totta, mutta jos kuitenkin hyväksyy pienentämisen ei autoedunkaan pitäisi olla sataprosenttinen koska osallistutaan auton kuluihin edellä lakikirjassa mainitun §21 mukaan.

        Ei tää voi olla niin vaikeeta, sanoi Jortsukin telkkarissa (jos oltais oikeusvaltiossa), mutta kun ollaan veroleijonan suojeluksessa niin viranomaistulkinta voi olla mitä hyvänsä kunhan yksityinen kuluttaja ei vaan saa yhtään ylimääräistä centtiä käyttöönsä.

        Hauska ajatusleikki tuo on.

        Työntekijähän ei maksa auton kuluja.
        Työnantajan kulujen pitäisi pienentyä jos työntekijä maksaa osan. Näinhän ei käy vaan aiemman, työnantajan maksaman rahapalkan sijaan on nyt pienempi rahapalkka plus auton kulut. Eli työnantajan maksama palkkio työntekijän työstä pysyy samana. Myöskin työntekijän saama verotettava tulo pysyy samana.


      • Löpinäää
        Jaakkobee kirjoitti:

        Hauska ajatusleikki tuo on.

        Työntekijähän ei maksa auton kuluja.
        Työnantajan kulujen pitäisi pienentyä jos työntekijä maksaa osan. Näinhän ei käy vaan aiemman, työnantajan maksaman rahapalkan sijaan on nyt pienempi rahapalkka plus auton kulut. Eli työnantajan maksama palkkio työntekijän työstä pysyy samana. Myöskin työntekijän saama verotettava tulo pysyy samana.

        Jeps, asian on varsin mielenkiintoinen.

        Työntekijä ei varsinaisesti maksa kuluja, mutta hyväksyessään palkanalennuksen osaltaan avittaa työnantajaa autokuluissa, eikö? Miksi sitä palkkaa muuten alennettaisiin? Jos auto on palkan osana, niin silloin se nimenomaan on palkan osa ei etu.

        Oikeaoppisesti autoetu tulee palkan päälle, sanalla etu on tässä mielestäni merkitystä. Jos luovut palkastas auton takia, mikä on sinun etusi silloin? Etu on se summa jonka työnantaja maksaa autosta jollekin leasingfirmalle miinus palkanalennus, yleensä jotain satasen-parin luokkaa. Tämä varsinainen etu on se mistä pitäisi verottaa.

        Tämä on moninkertaisen verotuksen luvattu maa. Leasingfirma maksaa ostaessaan auton autokauppiaalta ja vähentää omassa verotuksessaan tietysti arvonlisäveron osuuden. Autovero menee toki aina valtiolle saman tien, autokauppiaan toimesta.
        Tämä arvonlisävero on 22% ostohinnasta, eli 25te:n autossa n 4500€. Tätä summa yritetään sitten kerätä takaisin työnantajalta, joka maksaa leasingmaksua veroineen, mutta vähentää nämä taas omassa verotuksessaan.
        No ellei työnantajalta saa rahoja, niin otetaan sitten yksityishenkilöltä verotusarvona! Tuon hintaisessa autossa ehkä jotain 400€/kk. Jos tuloveroprosentti on vaikka 30 ottaa verottaja kolmessa vuodessa 4300€ (400*36*0,30).
        Vaikka, palatakseni alkuperäiseen asiaan, oletkin luopunut palkastasi esim 350€/kk, joka on kolmessa vuodessa menetystä 12600€ (350*36). Aika pirun kallis "etu". Verojen jälkeenkin 8800€.
        Tuon hintaisen auton leasingvuokra on n 550€/kk, kolmessa vuodessa 19800. 19800-12600=7200 josta 30% veroa olisi 2160. Tämä 7200 on se varsinainen etu kolmessa vuodessa. Onhan siinä eroa jos maksaa 4300 tai 2160 eskoa veroja.

        Tämä ei ainakaan auta suomen autokantaa uudistumaan eikä myöskään avita ympäristöpäästöjen vähentämisessä [ekologinen kannanotto]

        Tämä pitäisi oikeastaan näyttää excelillä, jolloin mukaan saadaan kaikki tekijät verotusarvojen prosenttimääräisine laskuineen päivineen, mutta suuntaa antava tuo edellänäpelöity on.

        Ohhoh, eipä pitäisi iltasella kirjoitella, tulee pitkiä sepustuksia ;-) Toivottavasti ymmärsitte (edes osan)


      • Jaakkoaa
        Löpinäää kirjoitti:

        Jeps, asian on varsin mielenkiintoinen.

        Työntekijä ei varsinaisesti maksa kuluja, mutta hyväksyessään palkanalennuksen osaltaan avittaa työnantajaa autokuluissa, eikö? Miksi sitä palkkaa muuten alennettaisiin? Jos auto on palkan osana, niin silloin se nimenomaan on palkan osa ei etu.

        Oikeaoppisesti autoetu tulee palkan päälle, sanalla etu on tässä mielestäni merkitystä. Jos luovut palkastas auton takia, mikä on sinun etusi silloin? Etu on se summa jonka työnantaja maksaa autosta jollekin leasingfirmalle miinus palkanalennus, yleensä jotain satasen-parin luokkaa. Tämä varsinainen etu on se mistä pitäisi verottaa.

        Tämä on moninkertaisen verotuksen luvattu maa. Leasingfirma maksaa ostaessaan auton autokauppiaalta ja vähentää omassa verotuksessaan tietysti arvonlisäveron osuuden. Autovero menee toki aina valtiolle saman tien, autokauppiaan toimesta.
        Tämä arvonlisävero on 22% ostohinnasta, eli 25te:n autossa n 4500€. Tätä summa yritetään sitten kerätä takaisin työnantajalta, joka maksaa leasingmaksua veroineen, mutta vähentää nämä taas omassa verotuksessaan.
        No ellei työnantajalta saa rahoja, niin otetaan sitten yksityishenkilöltä verotusarvona! Tuon hintaisessa autossa ehkä jotain 400€/kk. Jos tuloveroprosentti on vaikka 30 ottaa verottaja kolmessa vuodessa 4300€ (400*36*0,30).
        Vaikka, palatakseni alkuperäiseen asiaan, oletkin luopunut palkastasi esim 350€/kk, joka on kolmessa vuodessa menetystä 12600€ (350*36). Aika pirun kallis "etu". Verojen jälkeenkin 8800€.
        Tuon hintaisen auton leasingvuokra on n 550€/kk, kolmessa vuodessa 19800. 19800-12600=7200 josta 30% veroa olisi 2160. Tämä 7200 on se varsinainen etu kolmessa vuodessa. Onhan siinä eroa jos maksaa 4300 tai 2160 eskoa veroja.

        Tämä ei ainakaan auta suomen autokantaa uudistumaan eikä myöskään avita ympäristöpäästöjen vähentämisessä [ekologinen kannanotto]

        Tämä pitäisi oikeastaan näyttää excelillä, jolloin mukaan saadaan kaikki tekijät verotusarvojen prosenttimääräisine laskuineen päivineen, mutta suuntaa antava tuo edellänäpelöity on.

        Ohhoh, eipä pitäisi iltasella kirjoitella, tulee pitkiä sepustuksia ;-) Toivottavasti ymmärsitte (edes osan)

        Ihan oikeassa olet tavallaan, kukapa ei veronmaksajana olisi samaa mieltä.

        Jos yritys ottaa palvelukseensa samanlaiseen tehtävään useita työntekijöitä joilla on sama kokonaispalkka. Työntekijä voi nyt vaihtaa osan kokonaisrahapalkasta autoetuun joka edullaan vähentää rahapalkkaa. Mitä kalliimpi auto sitä enemmän putoaa rahapalkka. Eikö tämä ole tasapuolista?
        Samoin se autoetu on sillä tavoin etu että sillä summalla jolla tulot pienenevät ei työtekijä itse pysty saman hintaista autoa hankkimaan.
        Työntekijä saa halvemmalla hienomman auton.

        Olet kyllä oikeassa sikäli, että vielä reilu 15 vuotta sitten autoetu annettiin yleensä palkan päälle, ts. rahapalkka ja autoetu olivat täysin eri asiat. Toisaalta silloin työnantaja myös yleensä omisti autot itse jolloin se oli kokonaisuutena työnantajalle halvempaa kun jäi liisinkifirman katteen pois välistä. Pienelle firmalla jolla on raha-asiat kunnossa olisi tämä edelleen paras vaihtoehto, ainakin aloilla joilla työntekijän vaihtuvuus on keskimääräistä pienempi.


      • kommentti vielä
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Ihan oikeassa olet tavallaan, kukapa ei veronmaksajana olisi samaa mieltä.

        Jos yritys ottaa palvelukseensa samanlaiseen tehtävään useita työntekijöitä joilla on sama kokonaispalkka. Työntekijä voi nyt vaihtaa osan kokonaisrahapalkasta autoetuun joka edullaan vähentää rahapalkkaa. Mitä kalliimpi auto sitä enemmän putoaa rahapalkka. Eikö tämä ole tasapuolista?
        Samoin se autoetu on sillä tavoin etu että sillä summalla jolla tulot pienenevät ei työtekijä itse pysty saman hintaista autoa hankkimaan.
        Työntekijä saa halvemmalla hienomman auton.

        Olet kyllä oikeassa sikäli, että vielä reilu 15 vuotta sitten autoetu annettiin yleensä palkan päälle, ts. rahapalkka ja autoetu olivat täysin eri asiat. Toisaalta silloin työnantaja myös yleensä omisti autot itse jolloin se oli kokonaisuutena työnantajalle halvempaa kun jäi liisinkifirman katteen pois välistä. Pienelle firmalla jolla on raha-asiat kunnossa olisi tämä edelleen paras vaihtoehto, ainakin aloilla joilla työntekijän vaihtuvuus on keskimääräistä pienempi.

        Kun työnantaja laskee palkkaa vaikka 500€ poistuu myös työnantajan sosiaalikulut tuolta osalta, joka myös on työnantajan etu - siksi työnantajat niin kovasti ovat nykyään tällä palkanalennuslinjalla plus että saavat vielä vähentää liisarin alviosuuden.
        Pitäisiköhän auto"edun" kohdalla verottaa työnantajaa työsuhdeautoedun antamisesta koituvasta omasta edusta?


      • mitä tarkoitat...
        kommentti vielä kirjoitti:

        Kun työnantaja laskee palkkaa vaikka 500€ poistuu myös työnantajan sosiaalikulut tuolta osalta, joka myös on työnantajan etu - siksi työnantajat niin kovasti ovat nykyään tällä palkanalennuslinjalla plus että saavat vielä vähentää liisarin alviosuuden.
        Pitäisiköhän auto"edun" kohdalla verottaa työnantajaa työsuhdeautoedun antamisesta koituvasta omasta edusta?

        Maksetaanhan tuosta autoedun arvosta sosiaalikulut ihan samalla tavalla kuin vastaavasta palkastakin.


    • Telemarkkaaja

      Kiitos kaikille aktiiviille komentoimminsta kysymykseeni. Autoitte vahvistamaan omaa tuntemustani. Tapauksessani autoetu on enemmän kuin vastaava summa rahaa käteen!

      Ja mihinkä ratkaisuun pääsyin auton suhteen?

      Kävin koeajamassa lukuisia malleja. Löuytyi todella mielenkiintoisia vaihtoehtoja (etenkin näihin arktisiin keleihin), kuten Subarun Outback.

      Audi on ollut hyvä peli ja koska uusi A4 mallisarja tulee myyntiin joulukuusa 2006 (tosin sedan) ajattelin otttaa aikalisän: Päätin jatkaa nykyistä leasing-sopimustani 10:llä kuukaudella. Autoedun verotus laski vuoden alussa tapauksessani 780eur-->730eur:oon kuukaudessa.

      Onhan auto jo vanha, mutta sopii minulle...

      Kiitos vielä kerran!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe