Haitoilta välttyminen

Tyttis79

Moi! Rupesin miettimään, että miten sinkkuna elämisen parilta varjopuolelta vois välttyä. En tiedä, onko mulla kohtalotovereita, mut toivotaan etten olis ainut näitten ajatusten kanssa oleva ihminen. Yksineläessä, jota jatkunut noin. 7v putkeen, sitä jotenki ns. alkaa mennä kuuppa sekaisin, enkä oikein tykkää siitä. Kaikki tietää perikuvan vanhasta yksinäisestä naisesta (mummosta), jonka vaari on kuollut jo hyvän aikaa sitten. Vanha muori miettii liikaa läheistensä asioita, kenties puuttuu niihin liikaa (yök), on kiukkuisella tuulella useammin kuin keskivertosuomalainen, ulkoilee liian vähän, syö epäsäännöllisesti, vierastaa isoja väkijoukkoja..jää porukoissa laidemmaalle seisomaan. Mulla ja tolla mummolla on varmaan paljon yhteisiä piirteitä. Aika huolestuttavaa, kun mulla on ikääkin vasta n. kolme kertaa vähemmän kuin mummolla. Yksineläjiä kumpikin.

Sinkkuudessa ottaa toistuvasti päähän myös se, että huushollissa ei ole ketään muuta tekemässä mitään tarpeellisia askareita. Samat tiskit ja samat pyykit lojuu pyykkikorissa tai tiskialtaassa, jos olet laiminlyönyt tehtävää pitkään. Entäs sitten tuo virallinen puoli...ota selvää jokaisesta veroasiasta, pankkiasiasta, vakuutusasiasta jne. itse..jos et ota niin too bad, huomaat seuraukset sitten itse ja kärsit mahd. huonot jälkiseuraukset. Ei ihme, että sinkulla on joskus sentin pölykerros lattialla ja vaatteet hujan hajan kämpässä, kun vaikka yksi veroasia vaati selvittämistä tai tietokone menikin ihan solmuun sammutettaessa kun mun piti vaan nopeesti käydä netissä...ja romlaat toista iltaa koneen asetuksia kuntoon. Huoh.

Noh, nyt on tehosinkku (minä) tänä viikonloppuna "rennosti" pakannut kapsäkkiä matkaa varten, pessyt matkalaukun edellyttämän määrän vaatteita, tiskannut melkoisen tiskivuoren, vaihtanut lakanat, nähnyt pari kaveria, soitellut tunnollisesti lähimmiltä sukulaisilta kuulumiset...ja johan se viikonloppu on 2 päivää pitkä. Ei oikein kerinnyt enää pestä lattioita vaikka olisi pitänyt. Noh, katotaan tossa huomenna tai tiistaina jos pesis...sen jälkeen kun sinkku on tullut töistä, käynyt toteamassa jääkaapin sisällön, rientänyt kauppaan, valmistanut ja syönyt ruuan, hoitanut yhteiskunnalliset velvoitteensa (laskujen maksut, soitot eri tahoille jos tulee eteenepäselviä asioita jne.), tiskannut astiat (tai tiskannut tiskivuoren, jos ei jaksanut eilen tiskata). Lohduttaa se tietenkin, kun viilettäessä eteenpäin ajattelee, että "nou hätä...tässä voisi olla vielä pari lastakin pyörimässä ympärllä".

Ja sitten tuli mieleen vielä yksi kirous..kun tottuu olemaan yksin niin sitä on unohtanut muiden seurassa-asuvien kanssaihmistensä mahdollisen avuliaisuuden. On pudottaa silmät päästään kun naapurin nainen tarjoutuu heittämään sut automatkalla toiselle puolelle kaupunkia. "Ei sun tarvi, sä et varmaan oo menos ees sinnepäin, onko siitä liikaa vaivaa sulle jne"..."kylhän mä kato juoksen tohon läheiselle bussipysäkille...pääsee kato kätevästi melki oven eteenki siel toisessa päässä kaupunkia". Niin no, ei naapurin rouvalla ehkä ylimääräinen lenkki autolla tunnu missään yhtenä hikisenä arki-iltana muksujen harrastusten, kauppareissujen yms. perheen menojen keskellä. Sinkku ajattelee ikihyvinään, että "Aaltella se vaivautuis viemään mut sinne asti, ei tarvis bussilla mennä jne". Et jotenki sitä jää noista jostain elämän realiteista paitsi kun yksin elää ja duunailee kaikki asiansa, joku sellanen lämmin inhimillisyyden tunne alkaa karista pikkuhiljaa pois. Harmi. No, mut nää oli tosiaan vaan mun ajatuksia ja kokemuksia, ja varmaan aika värittynyttä tekstiä paikoitellen. Sinkun viikonloppusynkkyyttäkin saattaa sisältää :)

9

1004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väliaika

mutta monella tasolla ristiriitaista.

Ensinnäkin, mikähän on syy ja mikä seuraus? Jos käy ulkona vähän, vierastaa väkijoukkoja ja jää porukoissa aina laidemmalle, niin todennäköisesti tämä kaikki ei aiheudu sinkkuudesta, vaan tuollaisen ihmisen luonteen perusvire on jo sellainen, että se aiheuttaa syrjäänvetäytymistä ja sitä kautta suurella todennäköisyydellä sinkkuuden.

Toisekseen jos kuvittelet, että yhden ihmisen olisi jotenkin vaivalloisempaa pitää sitä yhden ihmisen pientä huushollia siistinä, kuin perheenäidin ja -isän pitää se koko perheen huusholli siistinä, niin voidaan sanoa, että olet kyllä vieraantunut todellisuudesta. Sitä paitsi kuinka todennäköistä olisi löytää sellainen asuin- /elämänkumppani, joka viitsisi koko ajan siivota yksin sitä kahden aikaansaamaa sotkua? Pitäisi olla todella palvelualtis luonne tai sitten molempien pitäisi olla sellaisia, että eivät vaivaidu sotkusta. Tuolla periaatteella ei ikinä löydä ketään, jos odottaa, että tulisipa se toinen helpottamaan arkielämääni. Kyllä tuollaiset perusjutut täytyy lähteä itsestä ja sen kämpän pysyä kondiksessa ilman sen toisen siivoamista tai siivoamaan pakottamista. Se voi olla totta, että sitä yhteistä kotia on motivoituneempi pitämään siistinä, jos siellä asuu kaksi yhden sijasta, mutta se on taas eri juttu. Sama juttu kuin sapuskan laitto. Jotenkin se vaan on mielekkäämpää useammalle kerralla, kuin vain yhdelle. Yksin se mikrosapuska usein ajaa asian.

Voi olla, että se välittämisen ja auttamisen taito jonkin verran rapistuu, jos aina kaikki jutut tekee itse, mutta eipä sitten ainakaan tosipaikassa mene sormi suuhun, vaan homma hoituu. Niin ja voihan tuota välittämistä ja auttamista pitää yllä vaikka osallistumalla johonkin vapaaehtoistyöhön. Olen ymmärtänyt, että esim. vanhusten jelppimiseen kotonaan, monet kunnat/kolmannen sektorin yhteisöt ottavat mieluusti apua vastaan.

Täytyy kyllä myöntää, että itsekin näin itsenäisesti selviytymään oppineena se avun vastaanottamisen taitokin tahtoo rapistua. Sitä usein menee jopa hämilleen, kun joku tarjoutuu auttamaan. Toisaalta taas joskus huvittaa jotkut arkielämässä tavatut tilanteet/ihmiset, joissa jokin ihan pieni ongelma aiheuttaa suurin piirtein paniikkireaktioita ja sitten soitellaan kotoa sitä apua, hyvä ettei viranomaisilta. Itse sitä tuollaisessa tilanteessa hoitaa ongelman rauhallisesti pois päiväjärjestyksestä ja jatkaa arkirutiinejaan.

• Tyttis79

Varmaan tuli tossa kiukun voimalla avauduttua oikein kunnolla kiireisen viikonlopun jäljiltä..tavallaan kun on hetki aikaa istua ja huokaista. Huomenna kaikki näyttää taas valoisammalta. Mulla se on ihan selkeesti tosta motivaatiosta kiinni. Ja jopa tietää senkin puoles itsetään, että minkälainen on meininki suhteessa ollessa ja nyt taas sinkkuna ollessa. Heh, suhteessa sitä joskus voi kypsyä siihen, että "pitää" ottaa toinen huomioon, ja sinkkuna ollessa kypsyy siihen siihen kun ei ketään ole. Joo, ja nyt en puhu näin ehdottomasti vaan kärjistäen.

• väliaika
        Tyttis79 kirjoitti:

Varmaan tuli tossa kiukun voimalla avauduttua oikein kunnolla kiireisen viikonlopun jäljiltä..tavallaan kun on hetki aikaa istua ja huokaista. Huomenna kaikki näyttää taas valoisammalta. Mulla se on ihan selkeesti tosta motivaatiosta kiinni. Ja jopa tietää senkin puoles itsetään, että minkälainen on meininki suhteessa ollessa ja nyt taas sinkkuna ollessa. Heh, suhteessa sitä joskus voi kypsyä siihen, että "pitää" ottaa toinen huomioon, ja sinkkuna ollessa kypsyy siihen siihen kun ei ketään ole. Joo, ja nyt en puhu näin ehdottomasti vaan kärjistäen.

Pyydät vieraita kotiisi aina niinä viikonloppuina, kun haluat.

Silloin saat motivaatiota siivoilla ja kokkailla aina kun haluat ja niinä muina viikonloppuina voit vaan olla möllöttää niin kuin lystäät. Itse ainakin osaan ottaa sinkun elämästä ne parhaat puolet esiin just tällä systeemillä.

Elämä menee vaikeaksi, jos aina joka olotilasta kaivelee ne epämukavat puolet. Eli jos suhteessa kypsyy siihen, että toinen pitää huomioida ja sinkkuna taas siihen, ettei ole ketä huomioida, niin kovaahan se on.

• Tyttis79
        väliaika kirjoitti:

Pyydät vieraita kotiisi aina niinä viikonloppuina, kun haluat.

Silloin saat motivaatiota siivoilla ja kokkailla aina kun haluat ja niinä muina viikonloppuina voit vaan olla möllöttää niin kuin lystäät. Itse ainakin osaan ottaa sinkun elämästä ne parhaat puolet esiin just tällä systeemillä.

Elämä menee vaikeaksi, jos aina joka olotilasta kaivelee ne epämukavat puolet. Eli jos suhteessa kypsyy siihen, että toinen pitää huomioida ja sinkkuna taas siihen, ettei ole ketä huomioida, niin kovaahan se on.

tollanen "kiertävä" biletyspaikkasysteemi kavereitten kanssa, ja toki muitakin ihmisiä poikkeaa kylään. Silloin tarvii siivoilla..tosin kyllä mulla silleen on toi siivouspuoli ihan kondiksessa.

• fiiliksiä

Mulla on ihan samanlaisia fiiliksiä. Olen asunut jo useamman vuoden yksin omakotitalossa - olen nainen. Kyllä hommaa riittää ja harvemmin on aikaa sohvalla lepäillä. Toisaalta on kiva tehdäkin kaikkea, mutta kyllähän se kaksin olisi mukavampaa.

• Mies33

Niin, ei siihen yksin elämiseen kuole.

Olen mies ja ikää on 33. Koulut on käyty ja olen ollut pidemmän aikaa työelämässä. Kaikki on muuten oikei, mutta en ole koskaan seurustellut saati elänyt naisen kanssa saman katon alla. Tiedän, monen mielestä olen ns. "luuseriainesta". No, ei paljon muiden mielipiteet kiinnosta. Silti osaan siivota, laittaa ruokaa yhden ihmisen tarpeisiin ja hoitaa käytännön asioita itse. Kaikki ei ole aina vimpan päälle tehty, mutta kun suhteuttaa asian niin, että taloutta pyörittää vain yksi, ei ole mitään hävettävää.

Minulla ei ole mitään yhteiseloa vastaan, kun vain sopiva puolisko osuu kohdalle. Toisaalta olen oppinut elämään yksin, joten parisuhteeseen meno vain seukkailumielessä, seikkailumielessä, tekemisen-/pillunpuutteessa tai "kotileikkien leikkimisen ilosta" ei oikein nappaa. Mutta, jos nainen tietää pitkien vaatimuslistojen sijaa mitä elämässä ja parisuhteessa arvostaa, tämän miehen kiinnostus herää :)

• Tyttis79

itekkin, että tarttee ottaa huomioon, että on vain yksi ihminen hoitamassa asioita ja että meininki on pakosta ihan eri kuin esim. lapsiperheillä tai pariskunnilla. Itse olen aika seurallinen luonne ja lapsi- eläinrakas, että välillä tulee sellaisia "hohhoijaa, taas tätä"-fiiliksiä. Sisaruksia oli lapsuudenkodissa useampi ja himassa oli tosi seurallinen ja viihtyisä ilmapiiri, et kai tää sinkkuus välillä rassaa kun on mukavempiakin olosuhteita joskus ollut (seukatessakin). No eipä auta, ei sitä tavan vuoksikaan viitti alkaa seukkaamaan..eikä musta mihinkään muodon-vuoksi -yhdessäoloon oliskaan.

• Minä vain

Luin rivien välistä, ettet pidä tiskaamisesta:) Hommaa tiskikone. Minullakin on vaikka sinkku olenkin, eikä tiskiä aina paljoa ole. Mutta eipä tarvitse tiskata ja olen useammin paremmalla tuulella:)Helpottaa huomattavasti elämää:)

• Blondie

Sun jutuissa oli kyllä pointtia. Annanpa yhden esimerkin.. Itse ollut jonkin aikaa sinkkuna ja silloin avoliitossa ollessa asiat tosiaan oli erilailla. Ensin mies opiskeli ja kävi töissä, minä kävin vaan töissä, joten huolehdin enemmän kodin askareista; tein ruuan ja pesin pyykit. Sitten mies valmistu ja kävi vain töissä, mä sen sijaan aloitin opiskelut. Nyt oli miehen vuoro.. Illalla kymmenen aikaan kotiin tulessa oli tiskit tiskattu ja jotain iltapalaa valmiina.

Olihan se ihanaa, kun ei aina tarvinnut itse tehdä. Sitten tuli ero. Ja edelleen opiskelen ja käyn töissä. Nyt kympiltä kotiin tullessa, kotona odottaa edellisen päivän tiskit ja pelkkä valo jääkaapissa. Ottaahan se joskus koville, etenkin kun tietää, että asiat voisivat olla toisin.

Sitten toi ruoanlaitto.. Oon aina nauttinut siitä, että saan laittaa ruokaa ja leipoa. Vanhassa suhteessa olikin semmonen diili, että mä väsäsin mahdollisimman usein safkat ja toinen osapuoli sitten hoiti aterian jälkeen ne tiskit. Tässä yksin ollessa toi leipominenkin on ihan jäänyt. Pakko aina välistä kutsua sukulaisia ja tuttuja kylään että saa leipo ja laittaa pullaa ja piirakkaa. :)

Ja olihan se paljon mukavampaa tehdä iso laatikollinen herkullista lasagnea kun oli raavas mies syömässä tyytyväisenä. Nyt kun tekee sellasen "normisatsin" niin siitä riittää itelle koko viikoksi ja loppuviikkona pöperö tulee jo korvistakin ulos.

Tässä on jo jonkin aikaan kerätty varastoon tota passaamisen halua, joten sitten kun se mies löytyy, niin varmaan hemmottelen sen pilalle heti alkuunsa =)

Se hyvä asia mitä sinkkuudesta oon huomannut on oman elämän laittaminen järjestykseen. Tuntuu hyvältä tietää, että jokainen tavara on paikallansa ja tiedän tasan tarkkaan mitä missäkin on. Aikataulut oon rukannut sen mukaisiksi, että ehdin harrastaa ja välillä levätäkin. Ja musta tuntuu, että sitä on kehittynyt myös oma-aloitteisuudessa ja vastuunotossa, koska tosiaan joutuu kaikesta huolehtimaan itsekseen.

Mä nyt en tainnut yhtään vastata sun juttuun.. Kuhan vaahtosin omiani.. Mutta näin täällä =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe