v. 1886 virsikirjan digitointi

alfa123

Tietääkö joku onko vuoden 1886 virsikirjan virret tekijänoikeuksista vapaat.

Olen digitoinut nyt n. 240 sen virsistä ja ajattelin laittaa ne verkkoon.

Työ edistyy hitaasti ja apu olisi tervetullutta.
Kiinostaako jotain teistä yhteistyö. Jos osaa
kymmensormijärjestelmän niin pystyy digitoimaan noin 4 virttä tunnissa.

Joku voisi esimerkiksi digitoida virret 500- ...
Itse jatkan virrestä 240 eteenpäin ja työhön
menee vielä kuukausia, sillä en viitsi joka päivä näpytellä virsiä koneelle. Keskimäärin viimeaikoina olen digitoinut vain yhden virren päivässä. Eli kiinostaako jotain teistä yhteistyö?

6

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nescionomen_

      Laitapa sähköpostia tai soita Suomen kirkkomusiikkiliittoon. Sieltä varmaankin osaavat neuvoa tekijänoikeuskysymyksissä. Yhteystiedot löytyy nettisivulta: http://personal.inet.fi/musiikki/skml/

    • Mika Ainola

      Hei

      Luin viestisi keskustelupalstalle.

      >Tietääkö joku onko vuoden 1886 virsikirjan virret tekijänoikeuksista vapaat.

      >Olen digitoinut nyt n. 240 sen virsistä ja ajattelin laittaa ne verkkoon.

      >Työ edistyy hitaasti ja apu olisi tervetullutta.
      Kiinostaako jotain teistä yhteistyö. Jos osaa
      kymmensormijärjestelmän niin pystyy digitoimaan noin 4 virttä tunnissa.

      >Joku voisi esimerkiksi digitoida virret 500- ...
      Itse jatkan virrestä 240 eteenpäin ja työhön
      menee vielä kuukausia, sillä en viitsi joka päivä näpytellä virsiä koneelle. Keskimäärin viimeaikoina olen digitoinut vain yhden virren päivässä. Eli kiinostaako jotain teistä yhteistyö?

      ---

      Olen oppinut kymmensormijärjestelmän vuonna 1970 ja käytän sitä koko ajan.

      Minulla on runsas määrä eri ajan virsikirjoja kirjahyllyssäni.

      Mutta olen kiireinen ja tuhat rautaa tulessa.

      Ymmärtääkseni vuoden 1886 virsikirjan virsillä ei ole muuta voimassaolevaa tekijänoikeutta kun n.s. moraaliset oikeudet, jotka koskevat kaikkia teoksia eivätkä vanhene koskaan, eli: teosta saa vapaasti kopioida, mutta tekijä on mainittava eikä teosta saa muutta sellaisella tavalla, joka halventaa teosta tms. (en muista virallista sanamuotoa).

      Mutta eikös tämä digitointi olisi parempi tehdä skannaamalla sivut?

      Mika Ainola

    • alfa123

      Eli kai nuo tekijänoikeudet pitäisi tarkastaa ennen kuin laittaa verkkoon mitään.

    • virret

      Kyse lienee teksteistä nyt eikä sävelmistä?
      Ehdottomasti skanneri ja tekstinlukija käyttöön. Canonin skannereiden mukan tulee erittäin hyvä Omnipage, joka lukee tekstit atk-muotoon erittäin hyvin. Sillä saat tekstimuotoon vaikka 10 virttä päivässä. Ellei sitten kyse ole fraktuurasta? Muistaakseni 1886 teksti ovat ihan 'tavallista' fonttia.
      Mitä tulee tekijän oikeuteen, normaalit perussäännöt ovat kai voimassa eli teksti on vapaa, jos sen tekijöiden (runoilija, kääntäjä jne.) kuolemasta on kulunut yli 70 vuotta.

    • tremolo

      näin.

      Jos vuoden 1886 virsikirjassa on teksti, jonka runoilija tai suomentaja oli hengissä vielä 1937, niin sitä tekstiä ei saa vielä vapaasti julkaista.
      Jos hän kupsahti juuri 1937, niin tekstin saa julkaista 2008, kun on kulunut 70 vuotta kuolinvuoden päättymisestä.

      Tai saa sen aikaisemminkin julkaista kun ostaa oikeudet tekijänoikeuden haltijalta.
      Haltija voi olla kuolinpesä, perikunta tai joku muu taho jolle oikeudet on myyty.

      Teoriassa joku tekijä on voinut olla hengissä noinkin pitkään, 50 vuotta virsikirjan julkaisemisesta. Kuolinvuosia voi tietysti googlettaakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe