Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Webasto, kokemuksia?

-J-

Olen harkinnut Webaston asennuttamista autooni, sähköä kun ei ole parkkipaikalle saatavilla lohkolmppäriä varten ja joudun käynnistämään auton noin 2 kertaa päivässä kylmänä. Kellään kokemusta kyseisestä laitteesta? Onko hankinnan arvoinen bensakoneelliseen autoon? Polttoainetta se ei varmaan auta säästämään juuri enempää kuin mitä lämmitykseen kuluu (jos edes sitä vertaa), mutta moottoria varmaan säästää ja mukava tietenkin aina mennä lämpimään autoon.

Mistä tuota kannattaisi kysellä (valmiiksi asennettuna), pk-seudulta tai lähistöltä?

23

5506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän meseen

      ihan itte, vaikeimmat hommat oli sähkötyöt. Kuluttaa akkua aika paljon, sanotaan, että sen minkä lämmität, sen verran pitäisi minimissään ajaa. Eli kun lämmitetään 30 min. pitäis ajomatkan olla 30 min. akun keston takia.

      Dieselillä lämpenee nopeammin lämpimämmäksi kuin bensalla, eli ei se bensakoneella sauna ole, mutta lämmin. Säästää kyllä moottoria, ja on kiva lähteä, eikä todellakaan ole riippuvainen sähköstä. Kulutus ei kuulemma ole kummoista, muutamaa desilitraa kait tunnille?

      Pitäisi käyttää välillä myös kesällä, toimii paremmin.

      Vaihtoehtona on eberi, joka on huokeampi. Eroja en osaa sanoa kuin hinnan, kertokoon kuka tietää.

      Täsä linkki webastolle
      http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=88

      ja eberille
      http://www.autola.wihuri.fi/

      lämpimiä käynnistyksiä =)

    • Audimies TDI

      Käytin itse yritystä nimeltä Eeperi.

      eeperi1 @ hotmail.com
      050-4905490

      Hinnat saaaaatoja euroja halvemmat kuin vastaavat Suomessa.

      Pikkuyritys, mutta asiallinen.
      Olen ollut laitteeseen erittäin tyytyväinen.

      • Automiekkonen

        Kun vaan samalla tietysti laittaa sen ajastushomman siihen. Monissa autoissa on lisälämmitin vakiona, mutta pitää vielä erikseen laitattaa se ajastin.

        Se, että se asennettuna maksaa käytännössä vähintään 1500 euroa, on tietysti miettimisen arvoinen seikka. Aika kauan saat säästellä, ennenkuin se itsensä takaisin maksaa.


      • Lisävalofanaatikko
        Automiekkonen kirjoitti:

        Kun vaan samalla tietysti laittaa sen ajastushomman siihen. Monissa autoissa on lisälämmitin vakiona, mutta pitää vielä erikseen laitattaa se ajastin.

        Se, että se asennettuna maksaa käytännössä vähintään 1500 euroa, on tietysti miettimisen arvoinen seikka. Aika kauan saat säästellä, ennenkuin se itsensä takaisin maksaa.

        Voit laittaa Wepaston tai Ebespächerin, sama asia molemmissa eli polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Eberi taitaa olla hieman edullisempi ehkä... ? Kyseessä on tavallaan mukavuus-/ylellisyysvaruste, Suomen oloissa lisälämmitin tosin on useimpien mielestä hyödyllisempi kuin vaikkapa kattoluukku, joka lienee lähes samanhintainen mukavuusvaruste. Itselläni on Eberi, ja olen oikein tyytyväinen laitteen olemassaoloon! Tottakai se vaatii ylläpitoa eli parin-kolmen vuoden välein pitää panostaa rahaa kun joitain osia vaihdetaan.


      • käytössä
        Lisävalofanaatikko kirjoitti:

        Voit laittaa Wepaston tai Ebespächerin, sama asia molemmissa eli polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Eberi taitaa olla hieman edullisempi ehkä... ? Kyseessä on tavallaan mukavuus-/ylellisyysvaruste, Suomen oloissa lisälämmitin tosin on useimpien mielestä hyödyllisempi kuin vaikkapa kattoluukku, joka lienee lähes samanhintainen mukavuusvaruste. Itselläni on Eberi, ja olen oikein tyytyväinen laitteen olemassaoloon! Tottakai se vaatii ylläpitoa eli parin-kolmen vuoden välein pitää panostaa rahaa kun joitain osia vaihdetaan.

        toisessa autossa 2, toisessa muistaakseni 4 vuotta webasto. Ei mitään vikkaavikkaa ollut.


    • vttunut

      Minulla on ollut Webasto 3 vuotta, ei toimi edelleenkään, on vaihdettu uusi, ei toimi, viimeisin, älyttömin kommetti oli "on niin kovat pakkaset, että siellä menee polttoaine putket jäähän" eli minulla on Webasto joka ei suostu toimimaan kun on liian kylmä. Onhan se hyvä, että saa auton lämpimäksi esim. heinäkuussa, jess olen kuullut, että eberi kuitenkin on parempi ?

      • asentajaW

        Kyllä ne Webaston käynnistysongelmat on enimmäkseen kiinni asennuksesta.

        Monesti lisälämmittimet asennetaan huonosti, jopa valmistajien omat ohjeet neuvovat joskus ottamaan polttoaineen jostain muualta kuin tankista, mutta lisälämmittimen pumppu ei jaksa pakkasessa jäykkää polttoainetta imeä. Joten ainoa oikea tapa on linjan vetäminen tankille asti, ja pumpun asennus sinne tankin viereen.

        Kesälläkin kannattaa muistaa käyttää lämmitintä aina vaikka kerran kuussa, niin ei tule ongelmia. Talven tullessa sitten muistaa (erityisesti dieselissä) käyttää webastoa, niin ei jää sen linjoihin kesälaatua. Toki tämä yleensä tulee hoidettua kun lämmitintä normaalisti käytetään.

        Tärkeintä lisälämmittimen toiminan kannalta on ettei sitä käytetä liian lyhyitä jaksoja. Eli jos autossa on automattisesti päällekytkeytyvä lisälämmitystoiminto, niin se pois käytöstä. Ja aina vähintään 20min lämmitys. Ja jos autossa pitää aina ennen webaston käyttöä säätää ilmastointi tietyllä tavalla, kannattaa tämä tehdä. Muuten sisätila ei lämpeä kunnolla, ja lisälämmitine ei käy kun osateholla.

        Diesel lisälämmittimissä Webasto on hieman parempi lähtemään käyntiin, mutta kyllä eberikin vielä -35c pitäisi käynnistyä.


      • Webas

        W esilämmitti dieselmoottoria ½tuntia ulkolämmössä -27°C. Ongelmitta käynnistyi. Tyhjäkäyntiä lämppäri täysillä 10 min ja kone käyntilämmöissä. Ei vika ole Webastossa. Vika on kädettömässä huollossa.


    • Anonyymi

      Webasto on EHDOTTOMASTI paras lisäsvaruste varsinkin talvelle, se on avain niin mukava tunne kun on kylmä ja sit pääsee lämpimään autoon, sama kuin pääsisi väsyneenä puhtaaseen petiin. On ehdottomasti parin tonnin arvoinen, vähän se sitä bensaa syö mutta on sen arvoinen. En voisi olla enää ikinä ilman sellaista.

    • Anonyymi

      Minulla asennettiin Webasto vuosi sitten. Tänään pakkasta 6 astetta, autossa sisällä 8 astetta.

      Webaston maahantuoja KAHA sanoo , että oikein on asennettu ja toimii moitteettomasti.
      Että se siitä mainoksesta , että on miellyttävä istua autoon.
      Vituttaa huolella tämä tohotin

      • Anonyymi

        Lisään vielä , asennus firma Akaassa sanoi, että saadaan auto lämpiämään, mutta se maksaa sitten erikseen. Myös Webaston maahantuoja sanoi samanlailla, eli kun maksat lisää niin lähtee toimimaan myös sisätiloissa.

        Tälläinen kusetus maahantuojalta ja asennusfirmalta.


    • Anonyymi

      Akku kannattaa ihan erikseen ladata pari kertaa talvessa, jos käyttää Weboastoa tai vastaavaa akulla käyvää polttoainelämmitintä.

      • Anonyymi

        Meillä webasto ollut 1 vuosi .
        Tänäänkin 15 pakkasta 40 min päällä.. meni plussalle 4 astetta,
        Asennusfirma ja maahantuoja KAHA sanoo , että oikein asennettu, mutta jos halutaan auton lämpiävän niin voidaan tehdä muutos että alkaa lämpiään ja sen joudun minä maksaa.
        Että sellainen värkki Webasto on, ja asennus


      • Anonyymi

        Riippuu paljonko ajaa suhteessa lämmitysaikaan. Itse en ole koskaan ladannut erikseen akku ja aina on toiminut, mutta en lämmitä autoa älyttömiä aikoja ja ajan kohtuu paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljonko ajaa suhteessa lämmitysaikaan. Itse en ole koskaan ladannut erikseen akku ja aina on toiminut, mutta en lämmitä autoa älyttömiä aikoja ja ajan kohtuu paljon.

        Itse lataan akun kerran vuodessa, vaikka ei edes ole Webastoa. Sen verran lyhyttä ajoa tulee ajettua (vain 18 km työmatka). Auton oma laturi ei koskaan saa ladattua akkua ihan täyteen, ellei aja useaa sataa kilometriä jatkuvaa ajoa yhteen pätkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä webasto ollut 1 vuosi .
        Tänäänkin 15 pakkasta 40 min päällä.. meni plussalle 4 astetta,
        Asennusfirma ja maahantuoja KAHA sanoo , että oikein asennettu, mutta jos halutaan auton lämpiävän niin voidaan tehdä muutos että alkaa lämpiään ja sen joudun minä maksaa.
        Että sellainen värkki Webasto on, ja asennus

        Jos se webasto toimii niin periaatteessa se on silloin kyllä oikein asennettu. Autosta ja mallista riippuen voidaan asennuksella ja esim. sisäpuhaltimen nopeussäädöllä osassa autoista vaikuttaa siihen kohdistuuko lämmitys ensisijaisesti moottoriin vai sisätiloihin. Minulle riittää että tuulilasin ja etusivuikkunoiden jää on sulanut, itse auto lämpenee joka tapauksessa nopeasti kun webastoa pitää päällä vähän aikaa myös liikkeellelähdön jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se webasto toimii niin periaatteessa se on silloin kyllä oikein asennettu. Autosta ja mallista riippuen voidaan asennuksella ja esim. sisäpuhaltimen nopeussäädöllä osassa autoista vaikuttaa siihen kohdistuuko lämmitys ensisijaisesti moottoriin vai sisätiloihin. Minulle riittää että tuulilasin ja etusivuikkunoiden jää on sulanut, itse auto lämpenee joka tapauksessa nopeasti kun webastoa pitää päällä vähän aikaa myös liikkeellelähdön jälkeen.

        Noin se on. Webaston päätehtävä on lämmittää moottoria. Kun moottori on valmiiksi lämmin, niin sisätilat lämpiävät myös ajossa nopeammin.


    • Anonyymi

      Paljonko sisätila sinulla lämpiää 30 minuutin lämmityksellä 15 asteen pakkasessa¨

      • Anonyymi

        Tärkeintä on, että moottori lämpiää, kun Webasto toimii esilämmittimenä.


    • Anonyymi

      Köyhänmiehen Webasto: Akku latautuu, kone lämpiää, sisätilat lämpiää.
      Ohje: Käynnistä auto, lukitse ovet ja mene sisälle odottaan lämmityksen valmistumista.

      Websto 0.6 L/h, tyhjäkäynti lämmitys 1 L/h.

    • Anonyymi

      No siinä on mielenkiintoinen ohje

    • Anonyymi

      vuosi sitten meille asennettiin AKAASSA webasto , tarkoitus oli niin kuin mainos ja asennusfirma lupasi , että on kiva istua lämpöiseen autoon lähdettäessä ajamaan.
      Viime talvi auto kävi verstaalla tuloksetta. Nyt oli hiljattain viikon testeissä.
      Siellä isäntä sanoi , että hyvin lämpiää , aamulla sit kotipihassa sama juttu ettei lämpiä.
      Tutkittuani webaston maahantuojaltakin asiaa , niin sieltä sanottiin , että saadaan lämpiämään , mutta omalla kustannuksella, johon en suostu , koska ostin webaston täydellisellä paketilla myyjään luottaen.
      Akaan asennusfirma sanoi , että on itse maksettava lisäremontti.
      Erikoinen webasto kun asennusfirman pihassa lämpiää , muttei asiakkaan kotona??

    • Anonyymi

      Nyt pakkasta 17 astetta . webasto päällä 40 min. Kyllä lämpiää Akaassa asennettu webasto. Pakkasta enää auton sisällä 7 astetta, ja tuulilasi aukeaa komiasti puoleenväliin.
      Hieno värkki. Tosin firma lohdutti , että saadaan lämpiämään , kun itse maksan remontin. Takuukin pelaa loistavasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe