Mulla on pari tyttökaveria, mistä mä haluaisin eroon. Ne kaverisuhteet mielestäni ei ole hyviä. Mä oon saanut uusia kavereita aika monta yhtäkkiä ja näiden kanssa on mukavaa ja nauretaan paljon, ja tulee kiva olo ja on vapautunut tunnelma ja olo ja kerrankin tuntuu et on sellaisia ihania ihmisiä, et on kunnolla tervetullut ja nauttii, tuntuu, et itsestäkin löytää aivan uusia puolia tai sellasia, et ne on olleet piilossa. Mut sit on nää jotkut ihmiset, jotka on ärtyneitä tai niillä ei kiinnosta tutustua muihin tai on jotakin huonoja asenteita, puhutaan pahaa tai muuta vastaavaa, joka tuntuu negatiiviselta ja monesti miettii, kun niitä näkee, että olis ollut vaikka kotona ennemmin tekemässä omia juttujaan. Tuntuu, et mustakin tulee vaan ne huonot asiat silloin esiin, eikä ollenkaan niitä hyviä mitään.
Välejä en kuitenkaan osaa tai halua katkaista, koska tiedän et mulla itsellä on kans joskus tuollaisia tunteita tai asioita ja tuntuis pahalta, et joku tekis mulle sen. Ne huonot jutut vaan jossain seurassa jää niin taka-alalle, ja toisessa ei. Ja jotenkin tuntuu hirveän syylliseltä, et jättää jonkun sen vuoksi, että sillä on vaikka huono päivä tai asenne jotakin asiaa kohtaan tai että ihminen on erilainen. Tuntuu et se ei olis riittävä syy. Ja siltikin helpottais, et ei olis tekemisissä. Ja sitten ehkä se vaan on iskostunut mulle mieleen, että kavereita ei jätetä. Tuntus syylliseltä kovasti, jos vain unohtais ne ihmiset. Onko jollakin toisella tuntunut tältä ja mitä olet tehnyt?
syyllisyys ja ystävät
7
644
Vastaukset
- täytyy sanoa
Varsinaiseen ongelmaan en tiedä ratkaisua, mutta ainakin sinä olet viisas, kun osaat miettiä asiaa myös näiden "ikävien" ihmisten kannalta! Olet aivan oikeassa siinä, että muutaman huonon päivän tms. takia ei kannata ystäviä jättää - oletko puhunut ystäviesi kanssa siitä, mikä sinua ärsyttää heissä ja mistä sellainen toiminta johtuu?
- N50...
Varsinkin jos olet nuori, ilmeisesti olet, niin ajatuksesi erilaisista ystävistä ovat minustakin "älykkäitä". Minä olen oikeastaan vasta nyt, viittä vaille 5-kymppisenä alkanut miettiä enemmän tuota asiaa, että jotkut ihmiset hallitsevat liikaa omaa elämää. Ja kuten sanoit...kielteisyydellään. Se on hyvä oivallus. Jotenkin se vaatii paljon myöntää edes itselleen, että ehkä olisi hyväksi etääntyä tai tehdä pesäero johonkuhun.
Minulla oli ystävä 30 vuoden takaa. Siksipä pesäeron tekeminen hänestä tuntuikin kuin avioeroa ottaisi, ainakin melkein. Oli vaikea tunnustaa itselleen, että ihminen, jota on pitänyt ystävänä on itselleen pahaksi. Ystäväni oli sellainen, että hän mielellään puhui pahaa ja yritti leimata ihmiset niin, että heillä olisi jotain kieroja tarkoitusperiä. Hän alkoi pitää päivittäin yhteyttä, ja odotti minun kertovan kaikki asiani hänelle. Suhteesta tuli jotenkin sairas.
En pystynyt suoraan sanomaan, etten halua enää jatkaa ystävyyttä, tein sen tekstiviestillä. Voi tuntua raukkamaiselta, mutta sekin oli voimainponnistus.
On totta, että jotkut ihmiset ikäänkuin syövät energiaa. Mahdollista on, että he pahoilla puheillaan jopa pilaavat muiden ihmissuhteita. Ainakin jos olet pahanpuhujan ystävä, sinutkin voidaan kiertää kaukaa jne.
Älä anna näiden "huonojen ystävien" vallata sitä aikaa, jonka voisit viettää parempien ystävien seurassa.- annikainen.
Se kielteisyys siinä ehkä juuri haittaa. Ja kuitenkin tietää itsessäänkin monesti niitä kauhean kielteisiä puolia. Uusien kavereiden kanssa ne ikäänkuin hautautuvat toisten asioiden alle tai menettävät merkityksensä tai unohtuvat, mut näiden parin ihmisen kanssa eivät. Se pesäeron tekeminen tuntuu silti vaikealta.
En halua elämääni sellaista kielteisyyttä yhtään lisää. Silti se, että pitäisi heittää ihmiset pois, tuntuu vaikealta. Tuntuu, että hirveän helposti alkaa ajatella samalla tavoin myös itse aivan huomaamattaan ja arvostella samoja asioita ja apinoida samat asenteet jne. Silti en haluaisi laittaa ketään mihinkään paremmuusjärjestykseen.
- energiaa
Ystävät eivät ole roskasanko, johon kaadetaan jatkuvalla syötöllä kaikki huolet ja murheet. Tottakai silloin tällöin pitää voida ystävälle avautua ja kertoa huoliaan puolin ja toisin, mutta jatkuva toisen "psykiatrina" olo käy voimille.
Itse en vaativan työn ja arjen pyörityksen keskellä jaksa kaiken lisäksi tavata ystäviä, jotka syövät energiaa ja jotka saavat oman fiiliksen alas tai muuten kummalliseksi. Tämä myös vaihtelee elämäntilanteiden mukaan. Myös henkilöt, jotka eivät kestä kuulla kohdalleni sattuneista iloisista asioista, vaan haluavat vähätellä niitä, ovat epätoivottuja. Tämän haistaa yllättävän nopeasti. Ystävyydessä päteekin kohdallani sanonta "ei se määrä, vaan se laatu". Myös itse ainakin omasta mielestäni käyttäydyn niin, etten aiheuta ystävilleni päänsärkyä ja tukalaa oloa.- annikainen.
Ei tietysti ystävät ole roskasanko. Sitä kuitenkin vaan tietysti miettii kun tuntee ystävänsä paremmin kauemmalta ajalta, että tietysti ihmisissä on niitä toisenlaisiakin "arki"puolia, niin kuin itsessäkin. Ja kun tuntee hyvin, tietää tosiaan, ettei se elämä aina ystävilläkään ole ruusuilla tanssimista, mutta joku peruselämään ja ihmisiin suhtautuminen on erilaista kuitenkin. Se siinä onkin ristiriitaista, et toisaalta ajattelen, että hyvässä ystävyyssuhteessa taas voi olla sellainen kuin on, huononakin päivänä. Toisaalta kuitenkin joskus ei vaan millään jaksaisi sellaista. Ja kun se kontrasti näiden uusien kavereiden kanssa vaan tuntuu niin isolta. Tietysti ne on uusia ihmisiä ja aina aluks mukava tutustua, uutuudenviehätystäkin..
Se punninta siinä on sellaista, että itse ei koe olevansa taas yhtään laadukas ystävä jos lähtee kävelemään sellaisesta, et ei jaksa sellaista tai osaa muuttaa sitä asiaa.
- ............
Tutulta ongelmalta kuullostaa. Mulla oli kans yks tällainen, aika reppana tapaus oikeastaan, ystävänä, pitkän aikaa. Yritin auttaa ja kannustaa kaikin tavoin, piristää, kuunnella, motivoida jne.
Silti pikkuhiljaa alkoi ottaa pattiin se loputon negatiivisuus ihan mihin tahansa asiaan, tai muita ihmisiä kohtaan, ja aloin tulla agressiiviseksi aina kun tämän ihmisen kanssa olin tekemisissä. Tuntui että mikään mitä sanoin ei kiinnosta häntä, ja että ainoa tarkoitukseni hänen elämässään oli olla joku hiivatin terapeutti, tai likasanko niinkun joku muu sanoi. Erityisen paljon minua otti päähän se että puheenaiheet koskivat lähinnä muita ihmisiä, ja mitä vikaa kenessäkin on, ja kun oma filosofiani on se että jokainen on vastuussa omasta elämästään ja omista asenteistaan. Ikuinen valitus alkoi ottaa hermoon niin paljon että pikku hiljaa katkoin siteet tähän ihmiseen. Olin aina tavoittamattomissa tms. Aluksi tottakai tunsin syyllisyyttä, koska kaveria ei jätetä on totta minullekin, mutta rajansa kaikella. Kun vihdoin pääsin irti siitä henkilöstä, minulle jäi enemmän hyvää mieltä ja energiaa jaettavaksi muillekin kuin sille yhdelle energiasyöpölle, myös itselleni. Enkä ole katunut kertaakaan.
Välejä ei kannatta laittaa poikki yhtäkkiä, sitä nämä ns. ystävät eivät tajua, ja seuraus on ainoastaan se että sinusta tulee uusi lempparipuheenaihe josta valittaa muille ihmisille. Sen kun vain kasvat eroon, pikkuhiljaa.- että kenenkä puoeen
itse käännyt ongelmiesi kanssa tai kun sinulla on vaikeaa?
Kuka sinua kuuntelee ja ottaa kantaa ongelmiisi?Tämä ystäväsikö?Eikö ystävyys olekaan vastavuoroisuutta?
aika monesti taustalla on jotain muuta, ehkä sinun välinpitämätöm käytöksesi?
oletko kenties ainoa lapsi?Kuulsotat aika itsekkäältä, oletko itse ollut koskaan yksin?
Olen samaa mieltä ettei toisten terapeuttina kannata olla,kuuntelinhan itsekin oksettavuuteen asti vuosia ystäväni pettämistä ja rakastumista toiseen mieheen kuin omaansa, mutta en olisi silti katkaissut välejä..Tosin nyt kun kaikki on hyvin hän hylkää aina vaikeuksissa olevat-> ts. haluaa olla mailman napa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi434036Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal513681- 703238
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak943115Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no892094- 352048
- 241909
- 351870
- 311861
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231794