Sain tänään purentakiskon eikä hammaslääkäri kertonut mitään sen säilytyksestä, sen tiedän kuitenkin että kisko pitää säilyttää kosteassa. Kiskon mukana sain pyöreän kotelon(pohjassa pieniä reikiä) ja hammashoitaja laittoi kiskot koteloon kosteaan harsoon. Tämähän ei kestä ikuisesti, joten kyselisin vinkkejä miten pitää kisko kosteana jatkossa? Onko kostutettu talouspaperi ok? Vai pitäisikö kiskon pienessä minigrip-pussissa jonne suihkautan vettä?
Purentakiskon säilytys
55
24038
Vastaukset
- piiiiiia
rasiassa. Aamulla ensin pesu, sit kuivaus ja rasiaan.
Kosteana käskettiin säilyttää vain, jos pitää sitä pitkiä aikoja purkissa (kuukausia).- olla
tarkkana. Pitää puhtaana. Ei missään kosteassa muovipussissa ummehtumassa. Pöpöt muuten riehaantuu.
- aaaaaaaaa
Purentakisko on säilytettävä puhdistettuna kosteassa/vedessä, bakteereja vastaan löytyy kaupallisia tuotteita.
Pitkään kuivuessaan materiaali muuttaa pysyvästi muotoaan!!
Nämä ovat akryylejä valmistavien tehtaiden ohjeet!- piiiiia
on mut teen niin kun lekuri käski. kannattaa tarkistaa siltä.
- kiskonpurija
piiiiia kirjoitti:
on mut teen niin kun lekuri käski. kannattaa tarkistaa siltä.
Minä säilytän kiskoani vesilasissa, välillä laitan sinne codega-tabletin sulamaan. Pesen ja vaihdan vettä tarpeen mukaan. Yhden kerran olen käyttänyt puhdistettavana alan liikkeessa, maksoi 7 €.
- hammashoitsu
Purentakiskon säilytyksestä annetaan kahta ohjetta. Yleensä terveyskeskus neuvoo säilyttämään täysin kuivana. Yksityiset vastaanotot yleensä neuvoo säilyttämään kosteana.
MUTTA! Kisko on tehty akryylista ja tarkoitettu KOSTEAAN suuhun. Mutta kiskoa ei ole hyvä laittaa kuitenkaan lillumaan vesilasiin. Varsinkaan jos sitä vettä ei vaihda...yök sitä bakteerimäärää.
Hyvä vaihtoehto on minigrippussi, johon tipauttaa vähän vettä. Pussi pitää vaan vaihtaa välillä uuteen, ettei pöpöt iske kiskoon.
Toinen vaihtoehto on kääriä kisko kostutettuun talouspaperiin ja sitten koteloonsa.
Välillä, esim. kerran viikossa kiskon voi tipauttaa vesilasiin johon on liuotettu kiskoille tarkoitettu poretabletti(saa apteekeista).- skäribo
Kiskohan pestään joka kerta ennen suuhun laittoa. Onhan se silloin kostea! Ei sen silloin tarvitse pysyä kosteana, kun sitä ei käytetä. Silikooni kyllä pärjää itsekseen kuivanakin.
- skäribo
Minun hammaslääkärilläni on myös yksityisvastaanotto. Väitätkö siis, että hän antaa eri ohjeita kiskon hoidosta sen mukaan kummassa parhaillaankin työskentelee?
- aaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
Kiskohan pestään joka kerta ennen suuhun laittoa. Onhan se silloin kostea! Ei sen silloin tarvitse pysyä kosteana, kun sitä ei käytetä. Silikooni kyllä pärjää itsekseen kuivanakin.
Purentakiskoja EI valmisteta milloinkaan silikonista!!!
- aaaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
Minun hammaslääkärilläni on myös yksityisvastaanotto. Väitätkö siis, että hän antaa eri ohjeita kiskon hoidosta sen mukaan kummassa parhaillaankin työskentelee?
Voi hyvinkin antaa, jos ei tunne asiaa.
- skäribo
aaaaaaaa kirjoitti:
Purentakiskoja EI valmisteta milloinkaan silikonista!!!
olet oikeassa. Akryyliähän ne ovat.
- skäribo
aaaaaaaaa kirjoitti:
Voi hyvinkin antaa, jos ei tunne asiaa.
vastaus.
- ronjashka
skäribo kirjoitti:
Mulla meni yksi kisko pilalle, kun pidin sitä kuivassa. YTHS:n hammaslääkäri tokaisi vihaisena, kuinka paljon netissä on väärää tietoa proteesien ja kiskojen säilytyksestä. Kisko tulee AINA säilyttää KOSTEASSA, vaikka kosteaan harsoon käärittynä, tai sitten minigrip-pussissa, jossa on tilkka vettä. Muuten kisko vääntyy ja menettää muotonsa!!
- skäribo
ronjashka kirjoitti:
Mulla meni yksi kisko pilalle, kun pidin sitä kuivassa. YTHS:n hammaslääkäri tokaisi vihaisena, kuinka paljon netissä on väärää tietoa proteesien ja kiskojen säilytyksestä. Kisko tulee AINA säilyttää KOSTEASSA, vaikka kosteaan harsoon käärittynä, tai sitten minigrip-pussissa, jossa on tilkka vettä. Muuten kisko vääntyy ja menettää muotonsa!!
vääntynyt eikä menettänyt muotoaan.
Hoito-ohjeet sain hammaslääkäriltäni, en netistä. Hän muuten valitteli, että YTHS:n lääkäri aikoinaan vähätteli kulumiani, kun kysyin, että pitäisikö hankkia kisko. "Hampaasi olisivat nyt paljon paremmassa kunnossa, jos olisit saanut kiskon jo silloin". - ronjashka
skäribo kirjoitti:
vääntynyt eikä menettänyt muotoaan.
Hoito-ohjeet sain hammaslääkäriltäni, en netistä. Hän muuten valitteli, että YTHS:n lääkäri aikoinaan vähätteli kulumiani, kun kysyin, että pitäisikö hankkia kisko. "Hampaasi olisivat nyt paljon paremmassa kunnossa, jos olisit saanut kiskon jo silloin".Saman ohjeen sain tutultani, joka on hammasteknikko, proteeseja ja kiskoja tekee/ huoltaa työkseen. Myös YTHS:n erikoishammasteknikko antoi nämä ohjeet. Aika kummallista inttää asiasta...Olen pahoillani, jos et ole saanut asianmukaista hoitoa.
- skäribo
Kisko on nimen omaan säilytettävä kuivassa. Siis siinä pakkauksessa, jonka sait. Kosteus voi aiheuttaa sienikasvustoa, joka voi tarttua ikeniisi. Ja se haisee!
Minun hammaslääkärini oli vetänyt hoito-ohjeista yli tuon kosteuskohdan, ja painotti tätä asiaa erityisesti.- aaaaaaaaaaaa
Hammaslääkärisi haluaa tehdä maksullisia sienikokeita sekä uusia kiskoja pilaantuneiden tilalle.
- skäribo
aaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Hammaslääkärisi haluaa tehdä maksullisia sienikokeita sekä uusia kiskoja pilaantuneiden tilalle.
terve? Hammaslääkärini nimen omaan varoitti sienistä, ja siksi kehotti säilyttämään kiskon kuivana.
Ja ota nyt jo se imuri suustasi! Voit sylkeä. - aaaaaaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
terve? Hammaslääkärini nimen omaan varoitti sienistä, ja siksi kehotti säilyttämään kiskon kuivana.
Ja ota nyt jo se imuri suustasi! Voit sylkeä.Mistä se sieni tulee purentakiskoon joka laitetaan puhdistettuna puhtaaseen veteen tai säilytysnesteeseen??
Ilmalla desinfiontia!!??
Jos et desinfioi kiskoa, sienet "riehaantuvat" heti taas, kun olosuhteet ovat kohdallaan, eli suussasi.
Saat toki kuivattaa purentakiskoasi aivan vapaasti.
(Muista myös keittää bakteerit pois kiehuvassa vedessä, ps. mikroaaltouuni on muuten tehokkaampi.
Uusia kiskoja saat hammaslääkäreiltä.) - ...mielestäni
aaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Mistä se sieni tulee purentakiskoon joka laitetaan puhdistettuna puhtaaseen veteen tai säilytysnesteeseen??
Ilmalla desinfiontia!!??
Jos et desinfioi kiskoa, sienet "riehaantuvat" heti taas, kun olosuhteet ovat kohdallaan, eli suussasi.
(Muista myös keittää bakteerit pois kiehuvassa vedessä, ps. mikroaaltouuni on muuten tehokkaampi.
Uusia kiskoja saat hammaslääkäreiltä.)skäribo on oikeassa. Mutta ei aaaaaaaa ihan väärässäkään ole. Jos kiskoa käyttää säännöllisesti, suusta tuleva kosteus riittää pitämään kiskonkin "kosteana". Kisko puhdistetaan huolellisesti harjaamalla käsitiskiaineella ja jätetään päiväksi kuivumaan. Kun pinta kuivuu, kuolevat myös bakteerit, pinnalta. Kuitenkaan kisko ei ehdi kuivua koppuraksi.
Jos sen sijaan kiskoa käyttää vain silloin tällöin, hyvän puhdistuksen jälkeen se on hyvä sulkea esim. kosteaan minigrip-pussiin tai tiiviiseen rasiaan. Ei tarvitse vedessä lillua.
Kun purentakiskoa käytetään, se on hyvä desinfioida viikoittain esim. Coregalla tms. proteesien hoitoon tarkoitetulla aineella. - skäribo
...mielestäni kirjoitti:
skäribo on oikeassa. Mutta ei aaaaaaaa ihan väärässäkään ole. Jos kiskoa käyttää säännöllisesti, suusta tuleva kosteus riittää pitämään kiskonkin "kosteana". Kisko puhdistetaan huolellisesti harjaamalla käsitiskiaineella ja jätetään päiväksi kuivumaan. Kun pinta kuivuu, kuolevat myös bakteerit, pinnalta. Kuitenkaan kisko ei ehdi kuivua koppuraksi.
Jos sen sijaan kiskoa käyttää vain silloin tällöin, hyvän puhdistuksen jälkeen se on hyvä sulkea esim. kosteaan minigrip-pussiin tai tiiviiseen rasiaan. Ei tarvitse vedessä lillua.
Kun purentakiskoa käytetään, se on hyvä desinfioida viikoittain esim. Coregalla tms. proteesien hoitoon tarkoitetulla aineella.Minulle neuvottiin pesemään kisko omalla (sähkö)hammasharjalla ja hammastahnalla. Astianpesuainetta en kyllä suuhuni laita!
Miksi muuten hankkia varsin hintava kisko, jos sitä ei käytä säännöllisesti? - aaaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
Minulle neuvottiin pesemään kisko omalla (sähkö)hammasharjalla ja hammastahnalla. Astianpesuainetta en kyllä suuhuni laita!
Miksi muuten hankkia varsin hintava kisko, jos sitä ei käytä säännöllisesti?Suurin osa hammastahnoista poistaa korkean kiillon kiskosta, jolloin bakteerit tarttuvat pintaan helpommin.
Hammastahnat sisältävät lievästi hiovia aineita, kun akryyli on pehmeämpää kuin hammaskiille, se himmenee/kuluu.
Astianpesuaine on parhain pesuaine muovisille materiaaleille ja huuhtoutuu helposti pois kiskosta.
Perusteellisempi puhdistus sitten eri aineilla. - skäribo
aaaaaaaaa kirjoitti:
Suurin osa hammastahnoista poistaa korkean kiillon kiskosta, jolloin bakteerit tarttuvat pintaan helpommin.
Hammastahnat sisältävät lievästi hiovia aineita, kun akryyli on pehmeämpää kuin hammaskiille, se himmenee/kuluu.
Astianpesuaine on parhain pesuaine muovisille materiaaleille ja huuhtoutuu helposti pois kiskosta.
Perusteellisempi puhdistus sitten eri aineilla.kiskoni on kyllä aika karhea muutoinkin, koska sitä jouduttiin viilailemaan sieltä sun täältä jatkuvasti muuttuvan purennan vuoksi. Nyt purenta on toki jo asettunut aloilleen.
Jos sinulle sopii, niin toimin jatkossakin siten, kuin oma hammaslääkärini on minulle suositellut. Kisko on jo pari vuotta vanha, toimii erinomaisesti ja hampaani ja leukani ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin ennen kiskoa. OK?
P.S. Astianpesuaine ei sovi suussa tuntikausia ja toistuvasti pidettäviin laitteisiin. Googlaapa, tai kysy joltain asiantuntijalta. Minun osaltani keskustelu päättyy tähän. - aaaaaaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
kiskoni on kyllä aika karhea muutoinkin, koska sitä jouduttiin viilailemaan sieltä sun täältä jatkuvasti muuttuvan purennan vuoksi. Nyt purenta on toki jo asettunut aloilleen.
Jos sinulle sopii, niin toimin jatkossakin siten, kuin oma hammaslääkärini on minulle suositellut. Kisko on jo pari vuotta vanha, toimii erinomaisesti ja hampaani ja leukani ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin ennen kiskoa. OK?
P.S. Astianpesuaine ei sovi suussa tuntikausia ja toistuvasti pidettäviin laitteisiin. Googlaapa, tai kysy joltain asiantuntijalta. Minun osaltani keskustelu päättyy tähän.Olen asiantuntija ja alan ammattilainen.
Valmistan ja kehitän protetiikkaa, neuvon, opastan päivittäin niin protetiikan erikoishammaslääkäreitä, hammasteknikoita kuin potilaitakin.
Tottakai saat jatkaa haluamallasi tavalla.
Ohjeistuksesi tosin työllistää alaamme ikävällä tavalla.
Mukavaa jos kiskosi alkaa alkuvaikeuksien jälkeen auttaa.
Harvassa purentakiskossa on ns. "purennan viilausta", jos näin käy että purenta joudutaan ottamaan uudestaan, kiilloitutetaan purentakisko uudestaan hammaslaboratoriossa, eikä laiteta "karheana" suuhun.
Tiedän erittäin hyvin näiden "uusien ohjeiden" taustat ja alkuperän, lähdetutkimukseen asti,
ps. ei löydy Google:lla. Kymmenien vuosien alalla työskentely auttaa näissä asioissa. - saa OSTAA
aaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Mistä se sieni tulee purentakiskoon joka laitetaan puhdistettuna puhtaaseen veteen tai säilytysnesteeseen??
Ilmalla desinfiontia!!??
Uusia kiskoja saat hammaslääkäreiltä.)uusia kiskoja hammaslääkäriltä. Mikrossa onkin kiva sitten lämmittää sapuskat....
- skäribo
aaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Olen asiantuntija ja alan ammattilainen.
Valmistan ja kehitän protetiikkaa, neuvon, opastan päivittäin niin protetiikan erikoishammaslääkäreitä, hammasteknikoita kuin potilaitakin.
Harvassa purentakiskossa on ns. "purennan viilausta", jos näin käy että purenta joudutaan ottamaan uudestaan, kiilloitutetaan purentakisko uudestaan hammaslaboratoriossa, eikä laiteta "karheana" suuhun.
Tiedän erittäin hyvin näiden "uusien ohjeiden" taustat ja alkuperän, lähdetutkimukseen asti,
ps. ei löydy Google:lla. Kymmenien vuosien alalla työskentely auttaa näissä asioissa.tiedän kyllä, että alan huippuspesialistit kirjoittajat fiksuilla nimerkeillä näillä palstoilla.
Lupaan ilmoittaa sinulle heti kun hampaani alkavat tippua. Kiitos erittäin ystävällisestä avustasi! - ...mielestäni
skäribo kirjoitti:
Minulle neuvottiin pesemään kisko omalla (sähkö)hammasharjalla ja hammastahnalla. Astianpesuainetta en kyllä suuhuni laita!
Miksi muuten hankkia varsin hintava kisko, jos sitä ei käytä säännöllisesti?Hammastahna ei ole hyvä. Fairyä vain. Se tietysti huuhdellaan hyvin pois.
Hammaslääkärit ja hammasteknikot voivat antaa erilaisia ohjeita. Pääasia tietenkin on, että kiskon puhdistaa kunnolla mekaanisesti eli harjaamalla.
Purentakiskoa tietysti pitää käyttää säännöllisesti ainakin aluksi. Jos oireet poistuvat esim. lopettaa narskuttelun voi hyvin kokeilla myös nukkua ilman. Jos oireet palaavat, kisko taas käyttöön. Jos kisko taas on tehty suojaamaan tehtyjä hammasrakenteita (esim. keraamisia paikkoja ja kruunuja) sitä tulee käyttää jatkuvasti. Riippuu täysin käyttöaiheesta. Tietyn tyyppisiä purentakiskoja ei edes saa käyttää jatkuvasti (esim. relaksaatio- tai anteriorinen repositiokisko ovat vain akuutin vaiheen kiskoja). - kiillotuksesta
aaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Olen asiantuntija ja alan ammattilainen.
ps. ei löydy Google:lla. Kymmenien vuosien alalla työskentely auttaa näissä asioissa.Olen hammashoitaja ja tiedän hammaslääkäreitä jotka eivät kiillotuta potilaiden kiskoja koska silloin häviää tämä arvokas purenta mikä on saatu hiomalla.
Kun potilas saa purentakiskon sehän pitäisi hioa purentaan. Eikä antaa suoraan labrasta potilaan käyttöön.
Purenta pitäisi katsoa uudestaan noin 3 viikon päästä. Koska yleensä purenta muuttuu tuona aikana.
Eikä kiskoa kiillotuteta labrassa missään vaiheessa.
Itselläni on esimerkiksi mainitsemasi "karheat" kiskot. - skäribo
kiillotuksesta kirjoitti:
Olen hammashoitaja ja tiedän hammaslääkäreitä jotka eivät kiillotuta potilaiden kiskoja koska silloin häviää tämä arvokas purenta mikä on saatu hiomalla.
Kun potilas saa purentakiskon sehän pitäisi hioa purentaan. Eikä antaa suoraan labrasta potilaan käyttöön.
Purenta pitäisi katsoa uudestaan noin 3 viikon päästä. Koska yleensä purenta muuttuu tuona aikana.
Itselläni on esimerkiksi mainitsemasi "karheat" kiskot.Juuri noin minulle tehtiin. Ensin kiskot hiottiin muotoonsa, ja sitten parin viikon Päästä katsottiin purenta, ja hiottiin vielä vähän yhdestä kohdasta.
Tässä välissä sitä ei lähetetty mihinkään "labraan", vaan siihen ovat koskeneet vain minä, hammaslääkäri ja hammashoitaja. - aaaaaaaaa
kiillotuksesta kirjoitti:
Olen hammashoitaja ja tiedän hammaslääkäreitä jotka eivät kiillotuta potilaiden kiskoja koska silloin häviää tämä arvokas purenta mikä on saatu hiomalla.
Itselläni on esimerkiksi mainitsemasi "karheat" kiskot.On toki monta tapaa,
yksi tapa on ottaa purenta vastaanotolla ennen kiskon valmistusta ja tehdä vain pienet tarkennukset hiomalla valmiiseen kiskoon, näitä pieniä hiontoja ei tarvitse kiillottaa. - aaaaaaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
Juuri noin minulle tehtiin. Ensin kiskot hiottiin muotoonsa, ja sitten parin viikon Päästä katsottiin purenta, ja hiottiin vielä vähän yhdestä kohdasta.
Tässä välissä sitä ei lähetetty mihinkään "labraan", vaan siihen ovat koskeneet vain minä, hammaslääkäri ja hammashoitaja.saanko kysyä, kauanko "muotoonsa hionta" kesti?
Eli se ensimmäinen hionta. - skäribo
aaaaaaaaaaaa kirjoitti:
saanko kysyä, kauanko "muotoonsa hionta" kesti?
Eli se ensimmäinen hionta.että n. 40 min. kaikkine sovituksineen.
- aaaaaaaaa
skäribo kirjoitti:
että n. 40 min. kaikkine sovituksineen.
Niinpä vähän arvelinkin.
- aineet
Se kisko on valmistettu akryylistä ja siinä on aineita jotka on haitallisia, siinä mielessä se ei ole mikään terveellinen kapistus. Mutta ne haitalliset aineet osittain liukenevat siitä kiskosta veteen ajan mittaan ja minusta se kannattaa siksi pitää vedessä. Jotkut kiskot (harvoin!) tehdään valokovetteisesta aineesta, en tiedä tarvitseeko niitä pitää vedessä. Ne sopivat kyllä allergisille paremmin.
- aaaaaaaaaaa
Suomessa käytetyt materiaalit ovat erittäin turvallisia, "akryyliallergia" on todella harvinaista.
"haitalliset aineet" josta mainitsit, ovat valmistusvirhe joka on korjattavissa hyvin yksinkertaisesti. - että liukenee
aaaaaaaaaaa kirjoitti:
Suomessa käytetyt materiaalit ovat erittäin turvallisia, "akryyliallergia" on todella harvinaista.
"haitalliset aineet" josta mainitsit, ovat valmistusvirhe joka on korjattavissa hyvin yksinkertaisesti.Niistä liukenee ympäristöestrogeeneja mm. ftalaatteja, useimmat muoviset säilytyspurkit on tänä päivänä jo materiaaliltaan tässä mielessä turvallisempia kuin akryylikiskot.
Säilytyksestä vielä: kiskot on samaa ainetta kuin proteesitkin ja hamapaathan on perinteisesti vesilasissa silloin kun eivät ole suussa. - jatkan vielä
että liukenee kirjoitti:
Niistä liukenee ympäristöestrogeeneja mm. ftalaatteja, useimmat muoviset säilytyspurkit on tänä päivänä jo materiaaliltaan tässä mielessä turvallisempia kuin akryylikiskot.
Säilytyksestä vielä: kiskot on samaa ainetta kuin proteesitkin ja hamapaathan on perinteisesti vesilasissa silloin kun eivät ole suussa.Tietenkin suomalaiset kiskot täyttävät standardit, mutta nykyisellään standardit sallivat kiskoissa sellaiset pehmenteet, joissa on ftalaatteja. Vasta hiljattainhan huomattiin, että ftalaatteja sisältäviä pehmenteitä on sellaisissakin letkuissa, joita käytetään keskosten hoidossa ja siitä nousi iso "haloo".
Viime vuonna perustettiin pohjoismainen asiantuntijaryhmä, jonka tarkoitus on pohtia hammashoidossa käytettävien materiaalien turvallisuutta ja antaa suosituksia. Toivottavasti he puuttuvat tähänkin asiaan.
En tiedä mitä tarkoitit valmistusvirheellä, mutta tiedän että kylmäakryylistä liukenee akryyliä huomattavasti enemmän kuin kuumakovetetusta ja molemmat tavat ovat yhtä sallittuja. Kun kiskoa liotetaan vedessä, niin akryylia liukenee sinne veteen.
Haitalliset ympäristöestrogeenit on vasta nyt huomattu, ne häiritsevät ihmisen hormonitoimintaa. - on kova kuin
jatkan vielä kirjoitti:
Tietenkin suomalaiset kiskot täyttävät standardit, mutta nykyisellään standardit sallivat kiskoissa sellaiset pehmenteet, joissa on ftalaatteja. Vasta hiljattainhan huomattiin, että ftalaatteja sisältäviä pehmenteitä on sellaisissakin letkuissa, joita käytetään keskosten hoidossa ja siitä nousi iso "haloo".
Viime vuonna perustettiin pohjoismainen asiantuntijaryhmä, jonka tarkoitus on pohtia hammashoidossa käytettävien materiaalien turvallisuutta ja antaa suosituksia. Toivottavasti he puuttuvat tähänkin asiaan.
En tiedä mitä tarkoitit valmistusvirheellä, mutta tiedän että kylmäakryylistä liukenee akryyliä huomattavasti enemmän kuin kuumakovetetusta ja molemmat tavat ovat yhtä sallittuja. Kun kiskoa liotetaan vedessä, niin akryylia liukenee sinne veteen.
Haitalliset ympäristöestrogeenit on vasta nyt huomattu, ne häiritsevät ihmisen hormonitoimintaa.mikä, ei uskoisi että olisi pehmenteitä kuten letkuissa.
- aaaaaaaa
jatkan vielä kirjoitti:
Tietenkin suomalaiset kiskot täyttävät standardit, mutta nykyisellään standardit sallivat kiskoissa sellaiset pehmenteet, joissa on ftalaatteja. Vasta hiljattainhan huomattiin, että ftalaatteja sisältäviä pehmenteitä on sellaisissakin letkuissa, joita käytetään keskosten hoidossa ja siitä nousi iso "haloo".
Haitalliset ympäristöestrogeenit on vasta nyt huomattu, ne häiritsevät ihmisen hormonitoimintaa.Ftalaatit ovat enemmän mielestäni esim. joustavien PVC-muovien pehmentimiä, ei niinkään kovien akryylimuovien, en tiedä.
PMMA = Polymethylmetacrylat = Akryyli = yleisin proteesi ja purentakiskomateriaali.
Mutta, jos PMMA:ssa on ftalaatteja, niin
kohta alkaa tekonivelten vaihto ;)
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/290305_d.htm
Elämme myrkkyjen keskellä.
ps. äidinmaidostakin löytyy myrkkyjä. - skäribo
että liukenee kirjoitti:
Niistä liukenee ympäristöestrogeeneja mm. ftalaatteja, useimmat muoviset säilytyspurkit on tänä päivänä jo materiaaliltaan tässä mielessä turvallisempia kuin akryylikiskot.
Säilytyksestä vielä: kiskot on samaa ainetta kuin proteesitkin ja hamapaathan on perinteisesti vesilasissa silloin kun eivät ole suussa.tekareita on todella pidetty öisin vesilasissa. Ei kuitenkaan enää vuosiin! Tarkistapa tietosi.
- ehkä näin
aaaaaaaa kirjoitti:
Ftalaatit ovat enemmän mielestäni esim. joustavien PVC-muovien pehmentimiä, ei niinkään kovien akryylimuovien, en tiedä.
PMMA = Polymethylmetacrylat = Akryyli = yleisin proteesi ja purentakiskomateriaali.
Mutta, jos PMMA:ssa on ftalaatteja, niin
kohta alkaa tekonivelten vaihto ;)
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/290305_d.htm
Elämme myrkkyjen keskellä.
ps. äidinmaidostakin löytyy myrkkyjä.Joo, taidat olla oikeassa. Lueskelin uudelleen Ruotsin sosiaalihallituksen tiedotteita proteesimateriaaleista ja ilmeisesti ftalaatit on sallittuja vain valmiiden proteesien paikkaamiseen tarkoitetussa PMMA:ssa.
Sille, joka arveli, ettei hänen kiskossaan voi olla pehmenteitä, koska se on kova: se kisko on pehmeä ennen kuin se kovetetaan. - aaaaaaaa
ehkä näin kirjoitti:
Joo, taidat olla oikeassa. Lueskelin uudelleen Ruotsin sosiaalihallituksen tiedotteita proteesimateriaaleista ja ilmeisesti ftalaatit on sallittuja vain valmiiden proteesien paikkaamiseen tarkoitetussa PMMA:ssa.
Sille, joka arveli, ettei hänen kiskossaan voi olla pehmenteitä, koska se on kova: se kisko on pehmeä ennen kuin se kovetetaan.Akryyli pääsääntöisesti sekoitetaan nesteestä ja jauheesta.
"Pehmeä" pikemminkin taikinainen olomuoto on vain hetken kunnes se prässätään muotoonsa ja kovetetaan kyseiselle materiaalille sopivalla tavalla. - pehmenne
aaaaaaaa kirjoitti:
Akryyli pääsääntöisesti sekoitetaan nesteestä ja jauheesta.
"Pehmeä" pikemminkin taikinainen olomuoto on vain hetken kunnes se prässätään muotoonsa ja kovetetaan kyseiselle materiaalille sopivalla tavalla.Kyllä siihen "akryylikakku" reseptiin kuuluu aina myös pehmenne, kaikessa muovissa on pehmenteitä. Mutta kaikissa pehmenteissä ei ole ftalaatteja.
- kiskottelija
Minulla on ollut kisko 2 vuotta, hammaslääkäri neuvoi tuolloin säilyttämään kiskoa kosteassa. pari kuukautta pelasin kostutettujen minigrip pussejen kanssa mutta sittemmin olen säilyttänyt vesilasissa. joskus olen unohtanut laittaa lasiin ja kuivuessaan kiskosta on tullut kutistuneen tuntuinen, on siitä kyllä toipunut aina. Pesuun käytän käsitiskiainetta. Hammastahnasta olen kuullut juuri tuon hiovan vaikutuksen oloevan haitaksi kiskolle. Millä sinua tuoretta kiskon käyttäjää hammaslääkäri neuvoi pesemään kiskon?
- Alkup. kirjoittaja
Hammaslääkärini ja -hoitajani ei neuvoneet minua mitenkään, netistä löysin pari ohjetta kiskojen säilytyksestä. Olen nyt parina päivänä säilyttänyt kiskojani niin, että aamulla yön käyttämisen jälkeen pesen kiskot hammasharjalla puhtaaksi ja laitan kosteaan talouspaperiin omaan koteloon päiväksi. Teenkö oikein?
- teet.
Alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Hammaslääkärini ja -hoitajani ei neuvoneet minua mitenkään, netistä löysin pari ohjetta kiskojen säilytyksestä. Olen nyt parina päivänä säilyttänyt kiskojani niin, että aamulla yön käyttämisen jälkeen pesen kiskot hammasharjalla puhtaaksi ja laitan kosteaan talouspaperiin omaan koteloon päiväksi. Teenkö oikein?
Olen hammashoitaja. Itselläni on myös purentakisko, ja teen aivan samalla tavalla. Jatka samaan malliin.
- mukaan eli
näin. Kun otan suusta huudon sen, sitten koteloon. Ei vettä eikä talouspaperiakaan. riittää kun puhdistaa tietyn väliajoin.
Purentakiskon valmistin purentafysiologian erikoishammaslääkärillä ja häneltä ohjeet. Kisko ollut käytössä jo liki 10 vuotta. Ei ole pilalle mennyt eikä muitakaan vaurioita.- Narskuttelija
Huonosti antoivat ohjeita minullekin: fairysta puhuivat, että se olisi parempi hammastahnaa. Minulle ei annettu edes minkäänlaista koteloa - olenkin säilyttänyt kiskoni usein hammasmukin nurkalla kuivana. Matkalle lähtiessä käärin kuivaan paperinpalaan. Hyvässä kunnossa on, tosin vasta puolivuotias ;)
- Napattu netistä
Hei! Purentakisko tulee päivisin pitää kuivassa esimerkiksi omassa rasiassaan. Kiskoon tarttuu yöllisen käytön aikana suun bakteereita, koska öisin syljen suuta huuhteleva vaikutus on vähäisintä. Jos kisko on vielä päivätkin kosteassa, muuttuu se varsinaiseksi bakteeripesäksi. Purentakisko on hyvä puhdistaa hammasharjalla ja astianpesuaineella päivittäin. Puhdistukseen ei tule käyttää hammastahnaa, koska tahna tekee kiskon huokoisemmaksi, jolloin suun bakteerit tarttuvat siihen huomattavasti tiukemmin ja kiskon käyttöikä lyhenee. Kisko tulisi parin viikon välein "syväpuhdistaa" hammasproteesien käyttöön tarkoitetulla aineella. -- Minna Harmainen, hammaslääketieteen lisensiaatti
- duppadappadai
Mun kisko on teetetty muutama vuos sit ythsn kautta ja silloin käskivät säilyttää sitä omassa rasiassaan jääkaapissa, koska siellä se säilyttää kosteutensa tms. Siellä sitä oon säilyttänny.
- uusi kiskoilija
Sain purentakiskon eilen, ja minulle kerrottiin yksityisellä hammaslääkärillä, että kiskoa tulisi säilyttää kosteassa. Sain sen kotelossaan kosteassa minigrip -pussissa. Puhdistukseen käskettiin käyttää hammasharjaa ja proteeseille tarkoitettua tahnaa / poretabletteja. (ei normaalia hammastahnaa) Kuulemma apteekista saa myös purentakiskoille tarkoitettua puhdistusainetta. Kyseinen lääkäri ei maininnut mitään saippuoista tai astianpesuaineesta, ne huomasin vasta täällä netissä... Aika jännää, että niin monet "ammattilaiset" tuntuu olevan niin eri mieltä tuosta kosteassa / kuivassa säilyttämisestä!??? Mutta luulisi kai tuon yksityisen hammaslääkärin tietävän asiansa, niin säilytänpä sitten kosteassa.. :)
- jozzucca
Vaikka akryylista (muovista) valmistettu purentakisko on näennäisesti muuttumaton. Kuitenkin se imee itseensä vettä kosteassa ja turpoaa ja kuivuessaan kutistuu. On ajateltu, että jatkuva koon muutos (kutistuminen, turpoaminen) heikentävät akryylin rakennetta. Kun kiskon säilyttä kosteassa, ne eivät tunnu niin tiukoilta kuin kuivana suuhun laitettu kisko. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei kisko ole ikuinen vaan kuluu käytössä ja se pitää joskus uusia. Koskeassa säilytystä suositellaan purentakiskoille ja akryylisille proteeseille. Jos vanhuksella on ongelmana jatkuvat hiivatulehdukset suussa (proteesien puhdistus kehnohkoa) suositellaan heille säilyttämään proteesit kuivassa yön ajan.
Sitten puhtaanapidosta: hammastahnaa ei saa käyttää puhdistukseen, koska tahnat sisältävät hampkaavia aineita. Kiskon pinta sumenee ja mikroskooppisiin naarmuihin pesiytyvät bakteerit ja hiivat. Käsin pesuun tarkoitettu aastianpesuainetta voi käyttää, mutta konetiskiaine jätä hyllylle.
- VELLAMOINEN
Minun muutaman kuukauden ikäinen purentakiskoni kävi väljäksi eikä napsahda enää kunnolla kiinni, vaan on usein herätessäni irti suussa. Kiskon saamisen jälkeen on ollut yksi paikan uusiminen kiskon alueella. HALUAISIN KISKONI KUTISTUVAN NAPAKAMMAKSI. VOITTEKO NEUVOA, KANNATTAAKO SITÄ SILLOIN TIETOISESTI KUIVATTAA, OLEMALLA KÄYTTÄMÄTTÄ? Kiitos
- koppiskalle
ehkä olisi hyvä käydä hammaslääkärissä kiskon kanssa. Siellä pystytään fiksaamaan kisko tiukemmaksi. Kuivattamalla kisko voi vääntyä ja tulla kokonaan käyttökelvottomaksi.
- pohjaaminen
Vellamoiselle:
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=tvo00020
Väljäksi käynyttä akryylista valmistettua kiskoa on hieman haastava kiristää.
ns. pohjausmenetelmällä voidaan kiristystä tehdä. "Menetelmä edellyttää
silikonityyppisen materiaalin levittämistä nykyisen kiskon sisäpinnalle ja ns. lusikkamuotin tekemista alapuolelta " -> kysy hammaslääkäriltä lisää ...
Pohjaamisesta on maininta täällä:
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=tvo00020
https://docplayer.fi/6279252-4-dysfunktio-oireista-karsivista-potilaista-noin-70-90-saa-helpotusta-tai-tulee-taysin-oireettomiksi-purentakiskohoidon.html
Pohjaamista tehdään myös hammasproteeseille eli "tekareille".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733