Minulla otettiin pysyvät raudat pois joulun alla. Nyt on sitten retentiolangat hampaissa. Tänään oli eka kontrolli ja hampaat ovat pysynyeet paikoillaan. Mainitsin hammaslääkärille että minusta tuntuu että hampaat ovat hieman liikkuneet. Hammaslääkäri sanoi että jonkin verran saattaa liikettä olla kun hampaat hakevat paikkaansa mutta että minulla oli hyvin vähän tuota liikkuvuutta havaittavissa. Seuraavan kerran tarkastuskäynti vasta toukouussa =) Jokohan uskaltaisi nyt iloita suorasta hammasrivistöstä ilman pelkoa että hampaat palautuu vinoon....?
Oikomishoidon pysyvyydestä...
19
1997
Vastaukset
- Siksi
Että purenta pysyisi aisoissa. Parin millin liikettä tuskin itse huomaat. Ja hampaathan liikkuvat koko ajan, esim.syödessä/purressa. Purenta muuttuu koko ajan,kun ikää tulee lisää.
Se on kai yksilöllistä se oikomistuloksen pysyvyys. Iloitse nyt kuitenkin kun ne ovat suorat. Ja ota paljon valokuvia itsestäsi :)
- Anselmi*
Muutamalle tutulleni on tehty oikomishoito aikuisiällä ja molemmilla on psysyneet hampaat paikoillaan. Toivotaan nyt että minä olisin yhtä onnekas.
- kuukauden välein
niin voit helposti seurata tapahtuuko liikettä. joka päiväisellä "tarkistuksella" et tule huomaamaan liikkumista niin hyvin.
- Anselmi*
Täytyy koittaa muistaa kuvata purukalustoa tasaisin väliajoin.
- Neurolepsia
mennä kuvien kanssa oikojalle että ovathan ne per*** liikkuneet, vaikkei pitänytkään kontrollien mukaan. Saa niitä neurootikon papereita vähemmälläkin... Hampaat täytyy olla jo TODELLA ongelma itsessään...
- Anselmi*
Neurolepsia kirjoitti:
mennä kuvien kanssa oikojalle että ovathan ne per*** liikkuneet, vaikkei pitänytkään kontrollien mukaan. Saa niitä neurootikon papereita vähemmälläkin... Hampaat täytyy olla jo TODELLA ongelma itsessään...
jotta osaan mennä ajoissa hammaslääkäriin jos liikettä kovasti tapahtuu purukalustossa. Liikkumistahan ei välttämättä huomaa jos ei tosiaan ole mihin verrata (aiemmat kuvat). En aio mennä valittamaan vaan pyytämään apua jotta liikkuminen saadaan estettyä. En minä ainakaan aio tietentahtoen 3000 euron oikomishoidon mennä pieleen jos siihen voi jotenkin vaikuttaaa.
- tulee aina
Anselmi* kirjoitti:
jotta osaan mennä ajoissa hammaslääkäriin jos liikettä kovasti tapahtuu purukalustossa. Liikkumistahan ei välttämättä huomaa jos ei tosiaan ole mihin verrata (aiemmat kuvat). En aio mennä valittamaan vaan pyytämään apua jotta liikkuminen saadaan estettyä. En minä ainakaan aio tietentahtoen 3000 euron oikomishoidon mennä pieleen jos siihen voi jotenkin vaikuttaaa.
kun liikkuneet hampaat. Mulla ei tule pysymään koskaan paikoillaan, ja olen jo kolmatta kertaa raudat suussa. Lääkäri on laittanut retentiolangat sun muut värkit, mutta hampaat liikkuu ja nyt on taas raudoitettu suu. Liikkumisen näkee hammaslääkäri ja minä ilman kuviakin, mutta ilmeisesti oion näin koko loppuelämän, jos en pane pistettä päälle jossain vaiheessa. Menee noin puoli vuotta ja raudat laitetaan aina uudestaan. rahaa tietysti kysyy, mutta poistatin hampaita välistä ahtauden vuoksi ja siten en halua rakoja jäävän, siksi on raudoitusta aina uusittu, kun raot aukee.
Niin jos sulla on poistettu hampaita, näet jos raot alkavat suureta, isontua, siitä tiedät hampaiden liikkuneen ilman kuviakin :( - Anselmi*
tulee aina kirjoitti:
kun liikkuneet hampaat. Mulla ei tule pysymään koskaan paikoillaan, ja olen jo kolmatta kertaa raudat suussa. Lääkäri on laittanut retentiolangat sun muut värkit, mutta hampaat liikkuu ja nyt on taas raudoitettu suu. Liikkumisen näkee hammaslääkäri ja minä ilman kuviakin, mutta ilmeisesti oion näin koko loppuelämän, jos en pane pistettä päälle jossain vaiheessa. Menee noin puoli vuotta ja raudat laitetaan aina uudestaan. rahaa tietysti kysyy, mutta poistatin hampaita välistä ahtauden vuoksi ja siten en halua rakoja jäävän, siksi on raudoitusta aina uusittu, kun raot aukee.
Niin jos sulla on poistettu hampaita, näet jos raot alkavat suureta, isontua, siitä tiedät hampaiden liikkuneen ilman kuviakin :(saattaa joutua ottamaan, mutta minä en enää kiinteitä kojeita suuhuni pistä. Aivan sama vaikka hampaat menis kuinka vinkkuraan. Irrotettavan kojeen saatan suostua ottamaan jos tarve vaatii...Tai sitten näkymätön oikominen, se on onneksi täällä oulussa mahdollista. Seuraava hammaslääkäri mulla on vasta toukokuussa joten senkin takia noita kuvia näpsin, itse ei sitä liikkumista tosiaan välttämättä huomaa.
- tapahtuu aina
Anselmi* kirjoitti:
Kyllä sitä tarkkaillaan mutta hampaat liikkuu koko ajan jonkin verran. Ei sitä heti aleta raudoittaan uudelleen, kun raudat poistetaan hampaat hakee paikkaansa vielä kauan kun raudat poistettu. Jos liikettä on häiritsevästi niin sillion ryhdytään toimeen kylläkin korkeintaan puolen vuoden kuluttua ja uusi raudoitus tottakai. Kaikilla vaan ei hoitotulos pysy ja sen on taatusti hammaslääkärikin kertonut.
Kenellä pysyy ja kenellä ei, sitä ei kuitenkaan etukäteen voi tietää, mutta aina kerrotaan faktat ennen oikomisaloitusta. - Pettynyt tosi paljon
tapahtuu aina kirjoitti:
Kyllä sitä tarkkaillaan mutta hampaat liikkuu koko ajan jonkin verran. Ei sitä heti aleta raudoittaan uudelleen, kun raudat poistetaan hampaat hakee paikkaansa vielä kauan kun raudat poistettu. Jos liikettä on häiritsevästi niin sillion ryhdytään toimeen kylläkin korkeintaan puolen vuoden kuluttua ja uusi raudoitus tottakai. Kaikilla vaan ei hoitotulos pysy ja sen on taatusti hammaslääkärikin kertonut.
Kenellä pysyy ja kenellä ei, sitä ei kuitenkaan etukäteen voi tietää, mutta aina kerrotaan faktat ennen oikomisaloitusta.Älkää immeiset ryhtykö pelkästään esteettisistä syistä oikomishoitoon, vaan ottakaa suoraan posliinilaminaatit (varma keino).
Tänä aamuna heräsin ja huomasin että jo toisen kerran hampaat oli palautunut kohti vanhoja uomiaan. Pikkasen olen kyllä pettynyt kun rahaa tähän on upotettu. Laminaatit, vaikka täytyykin uusia aika ajoin, voi jopa tulla halvemmiksi. - tytteli -72
tulee aina kirjoitti:
Niin jos sulla on poistettu hampaita, näet jos raot alkavat suureta, isontua, siitä tiedät hampaiden liikkuneen ilman kuviakin :(Minulla on ollut hampaissa retentiokaaret yli 10 vuotta. Tällä hetkellä ylähampaita oiotaan uudestaan. Minulla menee hampaat vinoon.
Arvoisa hammaslääkäri ois kyllä voinut mainita etten missään vaiheessa saa kunnon hymyä. Olen harkinnut laminaatteja sitä varten olen jo käynyt juttusillakin toisella erikoishammaslääkärillä. Tieto minkä häneltä sain oli lupaava, rautojen poiston jälkeen voin todellakin saada laminaatit hampaisiini. - Poju -81
Pettynyt tosi paljon kirjoitti:
Älkää immeiset ryhtykö pelkästään esteettisistä syistä oikomishoitoon, vaan ottakaa suoraan posliinilaminaatit (varma keino).
Tänä aamuna heräsin ja huomasin että jo toisen kerran hampaat oli palautunut kohti vanhoja uomiaan. Pikkasen olen kyllä pettynyt kun rahaa tähän on upotettu. Laminaatit, vaikka täytyykin uusia aika ajoin, voi jopa tulla halvemmiksi.Raudat oli vajaa puoli vuotta mulla ainakin. Tosiaan kaksi kertaa on hampaat lähteny ""liikenteeseen"" levyyn vaihtamisen jälkeen, vielä on suht. suorassa mutta ihan en ole silti tyytyväinen.
- utelias
Itselläni on keväällä tulossa retentiolankojen laitto ja minua kiinnostaisi, että onko olo taas kuin raudat suussa? Saako ne otettua itse kokonaan pois tilapäisesti jos haluaa esim ilman rautoja mennä jonnekkin? Onkohan missään kuvaa miltä ne suussa näyttää?
- laitetaan
hampaiden taakse. Liimataan sellainen ohut lanka tukemaan hampaat takaa. Ei näy eteen, mutta kyllä kielellä tuntuu ja pitkään.
Retentiokoje on järkky, se laitetaan yläpuolelle. Iso kitalakiosa joka peittää koko kitalaen ja rautalankaa edessä, tosi ruma! Saa kyllä pois jos ei kehtaa pitää. - utelias taas
laitetaan kirjoitti:
hampaiden taakse. Liimataan sellainen ohut lanka tukemaan hampaat takaa. Ei näy eteen, mutta kyllä kielellä tuntuu ja pitkään.
Retentiokoje on järkky, se laitetaan yläpuolelle. Iso kitalakiosa joka peittää koko kitalaen ja rautalankaa edessä, tosi ruma! Saa kyllä pois jos ei kehtaa pitää.Siis se on varmaan juuri tuo koje joka mulle tulee. Tuo pelkkä lanka jää ilmeisesti pysyvästi suuhun? No pitää ottaa pois aina tarpeen vaatiessa, lähteehän ne edes nuo braketit pois:)
- järkky kuten
tossa toinen kirjoittajakin toteaa. retentiolanka ei tosiaan näy hampaiden taakse kiinni. Lisäksi irrotettava retentiokoje tekee pinteiden kohdalle koloja, aukkoja.
Retentiokoje on tosi ruma, itse en enää sitä pidä, inhottava kaikin puolin. Kuvia löytyy kun googlaat. - samalta
utelias taas kirjoitti:
Siis se on varmaan juuri tuo koje joka mulle tulee. Tuo pelkkä lanka jää ilmeisesti pysyvästi suuhun? No pitää ottaa pois aina tarpeen vaatiessa, lähteehän ne edes nuo braketit pois:)
Lanka jää pysyvästi jos itse haluaa sen pitää. Minä en halua. Se on mielestäni tosi hankala kielelle joten en halua sitä loppuelämän riesaksi muistuttamaan oikomisesta.
Retentiokoje on mulla ainakin viisi vuotta koska hampaani on liikkuvaa lajiketta. Oikoja sanoi, että se jää ehkä loppuelämäksi. En varmaan jaksa pitää sitä tulevaisuudessa, ei voi mitään!
Sen tosiaan saa kyllä pois, siitä hyvä kapistus ;) - Anselmi*
ohkaiset rautalangat jotka on liimattu. Minulla tosin on puolisen vuotta hampaiden ulkopuolella, kulmureista taaksepäin myös. Nämä langat eivät häiritse elämääni mitenkään, tosin hammasvälien puhdistaminen on työläämpää kuin normaalisti. Toinen vaihtoehto minulla olisi ollut irroitettava koje, jota en missään nimessä halunnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3762386IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk641854- 1541423
Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten131247Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021201Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu48945- 90874
- 71842
Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla43815- 28813