Automaatti ruuhkassa

D + jarru vai N

Laitoin tämän ensin Suzuki sivustolle, mutta asia tuskin on merkistä kiinni. Ajan Grand Vitaralla, pari vuotta vanha, vajaa kolmelitrainen automaatti.

Osaako kukaan tekniikkaa paremmin ymmärtävä sanoa onko auton kulumisen ja huoltokulujen kannalta parempi ruuhkassa ajaessa pitää vaihde D-asennossa ja auto paikallaan jarrua painaen, vai siirtää vaihde heti N-asentoon.

Onhan tietysti selvää että jos pitkään on paikallaan niin vaihtaa vapaalle. Mutta ruuhkassa ei useinkaan voi tietää onko pysähdys vain sekunnin vai minuutin. Ja jatkuva vaihteiden vispaaminen vie ajatuksen automaatista lähemmäs käsivalintaista.

Käsivaihteisessa autossahan tulee varsin nopeasti laitettua vaihde vapaalle, kun kytkin joka tapauksessa on jo pohjassa.

Normaalissa ajossahan tämä ei useinkaan ole ongelma, mutta ajostani merkittävä osa on ruuhkassa seisomista tai matelua mikä on laittanut miettimään hajotanko auton väärällä käytötavalla.

10

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidä Deellä

Kyllä on yleensä tarkoitus,että vaihde on aina D:llä liikennevaoissa. Ei auto siihen hajoa, hieman kuluttaa ehkä polttoainetta enemmän.

Sellaisissa tapauksissa kun on ajettu helteessä moottoritienopeuksia lujaa ja tulee pitempi pysähdys suositellaan vapaalle laittamista-

• vaihde päällä vaan...

Ei se siitä miksikään mene... Mutta mitä tuohon vaihteeseen tulee, niin itse olen ainakin kaupunki ajossa käyttänyt noita pakkovaihteita, eli lähinnä pakko 2.

En tiedä kuinka tuo Suzukin loota toimii, mutta ainakin omassa autossa on tuo pakkovaihteiden käyttö kaupungissa osoittautunut järkevimmäksi ratkaisuksi.

• jotakin puuttui
        vaihde päällä vaan... kirjoitti:

Ei se siitä miksikään mene... Mutta mitä tuohon vaihteeseen tulee, niin itse olen ainakin kaupunki ajossa käyttänyt noita pakkovaihteita, eli lähinnä pakko 2.

En tiedä kuinka tuo Suzukin loota toimii, mutta ainakin omassa autossa on tuo pakkovaihteiden käyttö kaupungissa osoittautunut järkevimmäksi ratkaisuksi.

Kovin ihmettelen että mitä järkevää on pakottaa auto käyttämään vain kahta pienintä vaihdetta kaupunkiolosuhteissa?

• vastaa,,..
        jotakin puuttui kirjoitti:

Kovin ihmettelen että mitä järkevää on pakottaa auto käyttämään vain kahta pienintä vaihdetta kaupunkiolosuhteissa?

No itse käytän useinkin tilanteissa joissa vauhti ei nouse vaikka yli 30km/h juurikaan niin se ei silloin tuhraa heitä liian iso vaihdetta välillä päälle muutamiksi sekunneiksi kuten kolmosen, kun jo kohta taas hiljennetään. Näin voi hiljentää vaihtia moottorijarrutuksella. Mulla on automaatissa /- toiminto ja sitä on helppo käyttää moottirilla jarruttamiseen, säästyy polttoainetta ja jarruja.

P-asentoon laitan liikennevaloissa harvoin, mutta joskus laitan kun tietää että näissä valoissa menee useita minuutteja jos yli 5:kin minuuttia. VOi ottaa jalan pois sitten jarrultakin.

Saisi olla hiukan oppivampi laatikko mutta ei ole. Kulkupeli on mb sprinter 316cdi.

• siihen se on tehty

Sehän se on automaatin idea, että liikkeelle lähdettäessä valitsin siirretään D-asentoon ja pysäköitäessä P-asentoon. Ei sitä keppiä muulloin tarvitse hämmentää. N taitaa olla lähinnä siksi, jotta autoa pystyisi hinaamaan lyhyitä matkoja ja pakkovaihteet 1,2,3... (kuinka monta niitä sitten onkaan) helpottamaan raskaan perävaunun vetoa ja mahdollistamaan moottorijarrutus vuoristossa.

• käsikirjan mukaan

Foresterin käsikirjassa kielletään auton
        paikallaanpitäminen ylämäessä esim. liikenne-
        valoissa minkään vaihteen, D mukaanlukien, varassa,vaan jarrulla.

• siihen tehty
        käsikirjan mukaan kirjoitti:

Foresterin käsikirjassa kielletään auton
        paikallaanpitäminen ylämäessä esim. liikenne-
        valoissa minkään vaihteen, D mukaanlukien, varassa,vaan jarrulla.

Jep, mutta ei kai Subarussakaan käsketä siirtämään vaihdevalitsinta vapaalle silloin kun liikennevaloihin pysähtyy? Aika outoa että tuollainen ohje edes pitää käsikirjaan painaa. Kai sen nyt normaalijärjellä ajatteleva ihminen ymmärtää muutenkin, että auto pidetään paikallaan jarrulla eikä kaasulla...

Mutta hyvä pointti tuo käsikirja. Sieltähän ne valmistajan ohjeet auton käyttöön löytyvät tosiaan paljon paremmin kuin kaikenkirjavilta keskustelupalstoilta.

• teropeura
        siihen tehty kirjoitti:

Jep, mutta ei kai Subarussakaan käsketä siirtämään vaihdevalitsinta vapaalle silloin kun liikennevaloihin pysähtyy? Aika outoa että tuollainen ohje edes pitää käsikirjaan painaa. Kai sen nyt normaalijärjellä ajatteleva ihminen ymmärtää muutenkin, että auto pidetään paikallaan jarrulla eikä kaasulla...

Mutta hyvä pointti tuo käsikirja. Sieltähän ne valmistajan ohjeet auton käyttöön löytyvät tosiaan paljon paremmin kuin kaikenkirjavilta keskustelupalstoilta.

mut tuo subarumiehen järki ei ole ihan sama kuin terveellä.

• siihen tehty kirjoitti:

On varmasti perua jenkkiläisestä käytännöstä,
        kaikki pitää vääntää rautalangasta suurten
        korvauksien pelossa.

Joskus näkee meilläkin, kun jopa käsivälitteistä
        autoa "heijataan" lievästi vastamäkeen kyt-
        kimen varassa liikennevaloissa.

On siinä subarun varoituksessa asiaakin. Jos
        ollaan paikallaan ilman jarrua, eli veto päällä,
        öljy turhaan kuumenee vaihteistossa.

• Alex_

Moi !

Ainakin bemarilla kannattaa ilman muuta pitää D:llä kaupunkiajossa. Kyllä se loota tietää parhaan vaihteen eikä tuo mitään haittaa.

Vakionopeussäädin on pelastanut myös monelta sakolta 40/60:n alueilla.

--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2146
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1537
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1273
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      79
      1255
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      116
      1220
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      59
      1002
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe