Automaatti ruuhkassa

D + jarru vai N

Laitoin tämän ensin Suzuki sivustolle, mutta asia tuskin on merkistä kiinni. Ajan Grand Vitaralla, pari vuotta vanha, vajaa kolmelitrainen automaatti.

Osaako kukaan tekniikkaa paremmin ymmärtävä sanoa onko auton kulumisen ja huoltokulujen kannalta parempi ruuhkassa ajaessa pitää vaihde D-asennossa ja auto paikallaan jarrua painaen, vai siirtää vaihde heti N-asentoon.

Onhan tietysti selvää että jos pitkään on paikallaan niin vaihtaa vapaalle. Mutta ruuhkassa ei useinkaan voi tietää onko pysähdys vain sekunnin vai minuutin. Ja jatkuva vaihteiden vispaaminen vie ajatuksen automaatista lähemmäs käsivalintaista.

Käsivaihteisessa autossahan tulee varsin nopeasti laitettua vaihde vapaalle, kun kytkin joka tapauksessa on jo pohjassa.

Normaalissa ajossahan tämä ei useinkaan ole ongelma, mutta ajostani merkittävä osa on ruuhkassa seisomista tai matelua mikä on laittanut miettimään hajotanko auton väärällä käytötavalla.

10

1234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidä Deellä

      Kyllä on yleensä tarkoitus,että vaihde on aina D:llä liikennevaoissa. Ei auto siihen hajoa, hieman kuluttaa ehkä polttoainetta enemmän.

      Sellaisissa tapauksissa kun on ajettu helteessä moottoritienopeuksia lujaa ja tulee pitempi pysähdys suositellaan vapaalle laittamista-

      • vaihde päällä vaan...

        Ei se siitä miksikään mene... Mutta mitä tuohon vaihteeseen tulee, niin itse olen ainakin kaupunki ajossa käyttänyt noita pakkovaihteita, eli lähinnä pakko 2.

        En tiedä kuinka tuo Suzukin loota toimii, mutta ainakin omassa autossa on tuo pakkovaihteiden käyttö kaupungissa osoittautunut järkevimmäksi ratkaisuksi.


      • jotakin puuttui
        vaihde päällä vaan... kirjoitti:

        Ei se siitä miksikään mene... Mutta mitä tuohon vaihteeseen tulee, niin itse olen ainakin kaupunki ajossa käyttänyt noita pakkovaihteita, eli lähinnä pakko 2.

        En tiedä kuinka tuo Suzukin loota toimii, mutta ainakin omassa autossa on tuo pakkovaihteiden käyttö kaupungissa osoittautunut järkevimmäksi ratkaisuksi.

        Kovin ihmettelen että mitä järkevää on pakottaa auto käyttämään vain kahta pienintä vaihdetta kaupunkiolosuhteissa?


      • vastaa,,..
        jotakin puuttui kirjoitti:

        Kovin ihmettelen että mitä järkevää on pakottaa auto käyttämään vain kahta pienintä vaihdetta kaupunkiolosuhteissa?

        No itse käytän useinkin tilanteissa joissa vauhti ei nouse vaikka yli 30km/h juurikaan niin se ei silloin tuhraa heitä liian iso vaihdetta välillä päälle muutamiksi sekunneiksi kuten kolmosen, kun jo kohta taas hiljennetään. Näin voi hiljentää vaihtia moottorijarrutuksella. Mulla on automaatissa /- toiminto ja sitä on helppo käyttää moottirilla jarruttamiseen, säästyy polttoainetta ja jarruja.

        P-asentoon laitan liikennevaloissa harvoin, mutta joskus laitan kun tietää että näissä valoissa menee useita minuutteja jos yli 5:kin minuuttia. VOi ottaa jalan pois sitten jarrultakin.

        Saisi olla hiukan oppivampi laatikko mutta ei ole. Kulkupeli on mb sprinter 316cdi.


    • siihen se on tehty

      Sehän se on automaatin idea, että liikkeelle lähdettäessä valitsin siirretään D-asentoon ja pysäköitäessä P-asentoon. Ei sitä keppiä muulloin tarvitse hämmentää. N taitaa olla lähinnä siksi, jotta autoa pystyisi hinaamaan lyhyitä matkoja ja pakkovaihteet 1,2,3... (kuinka monta niitä sitten onkaan) helpottamaan raskaan perävaunun vetoa ja mahdollistamaan moottorijarrutus vuoristossa.

      • käsikirjan mukaan

        Foresterin käsikirjassa kielletään auton
        paikallaanpitäminen ylämäessä esim. liikenne-
        valoissa minkään vaihteen, D mukaanlukien, varassa,vaan jarrulla.


      • siihen tehty
        käsikirjan mukaan kirjoitti:

        Foresterin käsikirjassa kielletään auton
        paikallaanpitäminen ylämäessä esim. liikenne-
        valoissa minkään vaihteen, D mukaanlukien, varassa,vaan jarrulla.

        Jep, mutta ei kai Subarussakaan käsketä siirtämään vaihdevalitsinta vapaalle silloin kun liikennevaloihin pysähtyy? Aika outoa että tuollainen ohje edes pitää käsikirjaan painaa. Kai sen nyt normaalijärjellä ajatteleva ihminen ymmärtää muutenkin, että auto pidetään paikallaan jarrulla eikä kaasulla...

        Mutta hyvä pointti tuo käsikirja. Sieltähän ne valmistajan ohjeet auton käyttöön löytyvät tosiaan paljon paremmin kuin kaikenkirjavilta keskustelupalstoilta.


      • teropeura
        siihen tehty kirjoitti:

        Jep, mutta ei kai Subarussakaan käsketä siirtämään vaihdevalitsinta vapaalle silloin kun liikennevaloihin pysähtyy? Aika outoa että tuollainen ohje edes pitää käsikirjaan painaa. Kai sen nyt normaalijärjellä ajatteleva ihminen ymmärtää muutenkin, että auto pidetään paikallaan jarrulla eikä kaasulla...

        Mutta hyvä pointti tuo käsikirja. Sieltähän ne valmistajan ohjeet auton käyttöön löytyvät tosiaan paljon paremmin kuin kaikenkirjavilta keskustelupalstoilta.

        mut tuo subarumiehen järki ei ole ihan sama kuin terveellä.


      • siihen tehty kirjoitti:

        Jep, mutta ei kai Subarussakaan käsketä siirtämään vaihdevalitsinta vapaalle silloin kun liikennevaloihin pysähtyy? Aika outoa että tuollainen ohje edes pitää käsikirjaan painaa. Kai sen nyt normaalijärjellä ajatteleva ihminen ymmärtää muutenkin, että auto pidetään paikallaan jarrulla eikä kaasulla...

        Mutta hyvä pointti tuo käsikirja. Sieltähän ne valmistajan ohjeet auton käyttöön löytyvät tosiaan paljon paremmin kuin kaikenkirjavilta keskustelupalstoilta.

        On varmasti perua jenkkiläisestä käytännöstä,
        kaikki pitää vääntää rautalangasta suurten
        korvauksien pelossa.

        Joskus näkee meilläkin, kun jopa käsivälitteistä
        autoa "heijataan" lievästi vastamäkeen kyt-
        kimen varassa liikennevaloissa.

        On siinä subarun varoituksessa asiaakin. Jos
        ollaan paikallaan ilman jarrua, eli veto päällä,
        öljy turhaan kuumenee vaihteistossa.


    • Alex_

      Moi !

      Ainakin bemarilla kannattaa ilman muuta pitää D:llä kaupunkiajossa. Kyllä se loota tietää parhaan vaihteen eikä tuo mitään haittaa.

      Vakionopeussäädin on pelastanut myös monelta sakolta 40/60:n alueilla.

      --

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      139
      7687
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      28
      2952
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      333
      1863
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      271
      1514
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      121
      1319
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1179
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1082
    8. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      986
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      21
      962
    10. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      82
      941
    Aihe