Olen vain mukana, koska en jaksa ajatella

Arskavain

Näyttää siltä, että Jehovan todistajien järjestöstä on tullut itsetarkoitus. Tämä merkitsee sitä, että jo pelkästään järjestössä mukana oleminen riittää, ettei joudu eristetyksi yhteisöstä. Ei tarvitse olla kummoisestikaan ns. hengellinen ihminen, kunhan on vain mukana järjestössä - mielestäni tällaisia ovat monet toisen ja kolmannen sukupolven todistajat. He ovat syntyjään koulutettu ja ohjelmoituja, eivätkä aina kykene olemaan kriittisiä siihen millainen on aito usko ja aidosti hengellinen ihminen. Tällaiset syntymästään saakka järjestöä tiedodtomattomasti kannattavat ihmiset eivät oikeastaan ole kovin hengellisiä, he tutkivat mielummin jopa pörssisivuja kuin keskustelevat henkevistä asioista.

Beetelkodeissa elävät ihmiset ovat puolestaan kauan sitten syrjäytyneet toedellisuudesta ja järjestö on heidän kokopäivätyö ja turvallinen paikka vanhentua jos on hallinnollisissa tehtävissä, heille järjestö on turva ja he pönkittävät mielellään sen asemaa mitä mielikuvituksellisimmalla tavalla. Koko järjestö koneistosta onkin tullut itsetarkoitus ja varsin jäykkä ja julmakin pieniä yksilöitä kohtaan. Onneksi on olemassa kuitenkin apu järjestöstä lähtemiseen ja se on internetin antama ilmainen apu, jossa kaikki asiat ovat avoimesti esillä ja tutkittavissa - tutkippa todistaja vaikka sellainen asia, että mikä oppimassasi uskonnossa on totta? Vertaa avoimesti asioita ja hämmästy!

19

1640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>Ei tarvitse olla kummoisestikaan ns. hengellinen ihminen, kunhan on vain mukana järjestössä - mielestäni tällaisia ovat monet toisen ja kolmannen sukupolven todistajat.

Aivan, kuten esimerkiksi minä. Kolmatta polvea. Kun uskonto tuputetaan väkisin, siitä ei välttämättä muotoudu tuputettavalle mitenkään mieluinen asia. Siitä uupuu täysin sellainen oivaltamisen meininki, mikä mielestäni uskon asioissa on erittäin tärkeä piirre, sen mielekkyyden kannalta. Siinä kohtaa kun on "väkisin uskovainen" ja menettää sitä kautta esimerkiksi mieluisia harrastuksia (ilman mitään järkeviä syitä), niin tuo uskonto alkaa vain ketuttamaan.

>>Tällaiset syntymästään saakka järjestöä tiedodtomattomasti kannattavat ihmiset eivät oikeastaan ole kovin hengellisiä, he tutkivat mielummin jopa pörssisivuja kuin keskustelevat henkevistä asioista.

Aivan oikein. Ilmiötä edistää kummasti erilaiset järjestön sanelemat [vapaaehtoiset] pakot kehittelemänsä uskontonsa ympärillä. Itselleni tuo oli jehovantodistajana ollessani suurimmaksi osaksi erittäin tuskastuttavaa. Kun ei olisi voinut juuri vähempää kiinnostaa lähteä johonkin vartsikantutkisteluun sunnuntaisin. Aivan niinkuin nuorella ihmisellä ei muuta tekemistä olisi ollut. Puhumattakaan nyt ovelta ovelle nolausleikistä.

• Q/A

>> Kun uskonto tuputetaan väkisin, siitä ei välttämättä muotoudu tuputettavalle mitenkään mieluinen asia. Siitä uupuu täysin sellainen oivaltamisen meininki, mikä mielestäni uskon asioissa on erittäin tärkeä piirre, sen mielekkyyden kannalta.

• Q/A kirjoitti:

>> Kun uskonto tuputetaan väkisin, siitä ei välttämättä muotoudu tuputettavalle mitenkään mieluinen asia. Siitä uupuu täysin sellainen oivaltamisen meininki, mikä mielestäni uskon asioissa on erittäin tärkeä piirre, sen mielekkyyden kannalta.

Mutta kun ulkopuolelta,siis ihmisten taholta tulee määräys mitä saat lukea mitä et niin mielestäni silloin ei olla oikealla tiellä.
        Tarkoitan tässä nyt tietoa,mikä ei ole Jt:n opetuksille,ajatuksille ja ennenkaikkea heidän historian tapahtumilleen "plussaa" ja heille mieluista.
        Pitää uskaltaa katsoa asia myös kriittiseltä näkökulmalta.Jos siihen ei uskalleta niin silloin jää oppimatta virheistä.

Sen lisäksi itse olen mieltynyt niihin historiallisiin kirjoituksiin jotka kertovat varhaiskristillisyyksistä(huom.monikko)ja jotka eivät sisälly Jehovan todistajien mainisemiin asioihin.Ne kun ei välttämättä ole sopusoinnussa heidän uskomuksiensa kanssa.

Vaikka usko ei perustu järkeen,niin ihmisen omien luontaisten tiedonhalujen rajoittaminen on pahasta.Tiedonhalu ei voi kaataa uskoa tai sitten se ei ole uskoa lainkaan.

Usko on yksinkertainen asia:uskoo tai ei usko.
        Luottaa yksin Jeesukseen tai ei luota.
        Lahkojen opetuksiin joko uskotaan tai ei uskota.
        Lahkojen opit on totta tai ei ole.

Kun olen tutkinut asioita Jt ajan jälkeen lähtien siitä että Jeesuksen nimessä yksin on pelastus,niin uskoni on vain vahvistunut ja Jt-usko paljastanut oman luonteensa.
        Minulle Jt-uskolla ei ole mitään käyttöä.

• Q/A kirjoitti:

>>Ihminen on luotu tiedonjanoiseksi.

Nii-in, mutta kaikkia ihmisiä ei ole luotu janoamaan samaa tietoa samalla tavalla. Jos tiedonhankinta on sallittu vain tietyllä tapaa, tietyistä lähteistä ja tieto itsekin on ainoastaan yhden näkökannan esittäjän, se ei sammuta - aidosti tiedonjanoisen - janoa kovinkaan tehokkaasti.

• Q/A
        m.naat kirjoitti:

Mutta kun ulkopuolelta,siis ihmisten taholta tulee määräys mitä saat lukea mitä et niin mielestäni silloin ei olla oikealla tiellä.
        Tarkoitan tässä nyt tietoa,mikä ei ole Jt:n opetuksille,ajatuksille ja ennenkaikkea heidän historian tapahtumilleen "plussaa" ja heille mieluista.
        Pitää uskaltaa katsoa asia myös kriittiseltä näkökulmalta.Jos siihen ei uskalleta niin silloin jää oppimatta virheistä.

Sen lisäksi itse olen mieltynyt niihin historiallisiin kirjoituksiin jotka kertovat varhaiskristillisyyksistä(huom.monikko)ja jotka eivät sisälly Jehovan todistajien mainisemiin asioihin.Ne kun ei välttämättä ole sopusoinnussa heidän uskomuksiensa kanssa.

Vaikka usko ei perustu järkeen,niin ihmisen omien luontaisten tiedonhalujen rajoittaminen on pahasta.Tiedonhalu ei voi kaataa uskoa tai sitten se ei ole uskoa lainkaan.

Usko on yksinkertainen asia:uskoo tai ei usko.
        Luottaa yksin Jeesukseen tai ei luota.
        Lahkojen opetuksiin joko uskotaan tai ei uskota.
        Lahkojen opit on totta tai ei ole.

Kun olen tutkinut asioita Jt ajan jälkeen lähtien siitä että Jeesuksen nimessä yksin on pelastus,niin uskoni on vain vahvistunut ja Jt-usko paljastanut oman luonteensa.
        Minulle Jt-uskolla ei ole mitään käyttöä.

>> Mutta kun ulkopuolelta,siis ihmisten taholta tulee määräys mitä saat lukea mitä et niin mielestäni silloin ei olla oikealla tiellä.

• tabularasa

mutta väitän että Raamtussa on totuus jota sinunkaan arvelusi ei muuksi muuta

• Alueveli

Sanot, ettet ole Jehovan todistaja. Useat kommenttisi ovat kuitenkin hyvin todistajamyönteisiä, kuin olisit todistaja itse.

Kysynkin siis, mikä on taustasi Jehovan todistajien suhteen?

• salaisuus?

on totuus, kuinka vain 6 miljoonaa ihmistä yli sadan vuoden todistelujen jälkeen on oikeassa uskossa??????????????????????????
        HALOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

• Arskavain
        salaisuus? kirjoitti:

on totuus, kuinka vain 6 miljoonaa ihmistä yli sadan vuoden todistelujen jälkeen on oikeassa uskossa??????????????????????????
        HALOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Raamatussa on tosiaan totuus - ei vartiotornissa!

>>on totuus, kuinka vain 6 miljoonaa ihmistä yli sadan vuoden todistelujen jälkeen on oikeassa

• Arskavain

Raamatun totuus on muuttumaton: Joku saattoi huomata tosin puolivuosisataa sitten vartiotornin kirjoituksesta, että "tässä on totuus"!
        Kuinka ollakkaan "tässä on totuus" muuttui - ja kun on uhrannut elämästään jo niin monta vuosikymmentä spekulaatio-oppiin, niin luonne ei anna periksi! Kynsin ja hampain pidetään kiinni ihmisten opeista ja käskyistä...Ylpeys ja nöyryyden puute saa monet kompastumaan totuuden etsinnässä...

• mau mau mies

kerroppa millainen on AITO usko, tai hengellinen ihminen?

• Arskavain

On helpompaa ehkä kertoa millaista aito usko ei ole tai millainen ihminen ei ole hengellinen. Kohtasin todistajissa sekä kohtaan päivittäin sellaisia ihmisiä, joita kiinostaa vain pinnalliset asiat kuten raha, vaatteet, ulkokuori, ulkoinen menestys, makea elämä saippuaoopperat, muoti ja jatkuvasti mmuuttuvat trendit. He vierastavat kaikkea vaikeaa ja syvällisiä kysymyksiä, he vierastavat ihmisiä, jotka poikkeavat keskiverto normistaan. He ovat ihmisiä, joista tilaisuus tekee varkaan, panettelevia, juoruilijoita, heiltä puuttuu empatia....He eivät ole koskaan syvällisesti pohtineet elämää, uskoa, raammattua ja he pelkäävät syvällisiä keskusteluja ja heistä on tylsää jutella henkisistä asioista ...He vain roikkuvat mukana autoritäärisissä järjestöissä, koska eivät kykene , ei uskalla kokea omia siipiä...

• Lähimmäinen.
        Arskavain kirjoitti:

On helpompaa ehkä kertoa millaista aito usko ei ole tai millainen ihminen ei ole hengellinen. Kohtasin todistajissa sekä kohtaan päivittäin sellaisia ihmisiä, joita kiinostaa vain pinnalliset asiat kuten raha, vaatteet, ulkokuori, ulkoinen menestys, makea elämä saippuaoopperat, muoti ja jatkuvasti mmuuttuvat trendit. He vierastavat kaikkea vaikeaa ja syvällisiä kysymyksiä, he vierastavat ihmisiä, jotka poikkeavat keskiverto normistaan. He ovat ihmisiä, joista tilaisuus tekee varkaan, panettelevia, juoruilijoita, heiltä puuttuu empatia....He eivät ole koskaan syvällisesti pohtineet elämää, uskoa, raammattua ja he pelkäävät syvällisiä keskusteluja ja heistä on tylsää jutella henkisistä asioista ...He vain roikkuvat mukana autoritäärisissä järjestöissä, koska eivät kykene , ei uskalla kokea omia siipiä...

Ihmettelen juttujasi, kenestä oikein puhut? Oletko kuulunut JT, olen ollut JT 24v en kiellä että tuollaisia ihmisiä ei olisi JT keskuudessa, niitä on kyllä harvassa,mutta yleensä kun he noin käyttäytyvät ovat he pian Luopioiden joukossa.

• Ohdake
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Ihmettelen juttujasi, kenestä oikein puhut? Oletko kuulunut JT, olen ollut JT 24v en kiellä että tuollaisia ihmisiä ei olisi JT keskuudessa, niitä on kyllä harvassa,mutta yleensä kun he noin käyttäytyvät ovat he pian Luopioiden joukossa.

Jt:ia on suomessa noin 19000 montako tunnet heistä läheisesti? 15000? 10000? 5000? 1000?

Kuinka monen tunnet niin hyvin, että tiedät heidän olevan vilpittömiä uskossaan ja esimerkiksi pysyvän pois tältä palstalta?
        Niin, sinuahan se kielto ei koskenutkaan.

• Arskavain
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Vanhempani kastetiin 1968 todistajiksi ja minut 1979 ja eroteiin vuonna 2004, joten laske kauanko olin todistaja. Tiedät varsin että tuollaisia kuvailemiani ihmisiä on todistajissa. Ameriikan jt kaverinikin kertoi että kierrosviikolla tulee hirveästi lisää porukkaa kokouksiin jotka ovatkin yllätys yllätys jehovan tosistajia...Hän kertoi myöskin kuinka kalifornian todistajat vaihtavat autoaan joka vuosi....No tällaista on Suomessakin ja siellä Ruotsissa jossa tapasin myös paljon kaiken maalaisia todistajia jt aikoinani ja jos vielä ihmettele juttujani niin älä hämmästy minä ihmettelin jo monia kulttuuritodistajia silloin. Luopioitten joukossa on kaikki nykyajan kyseenalaistajat aivan kuten 50 vuotta sitten kyseenalaistajista tulikin monista jehovantodistajia koska halusivat kapinoida yhteiskuntaa vastaan....

• Lähimmäinen.
        Ohdake kirjoitti:

Jt:ia on suomessa noin 19000 montako tunnet heistä läheisesti? 15000? 10000? 5000? 1000?

Kuinka monen tunnet niin hyvin, että tiedät heidän olevan vilpittömiä uskossaan ja esimerkiksi pysyvän pois tältä palstalta?

Luulen että tunnen muutaman enemmän kuin sinä.

• Lähimmäinen.
        Ohdake kirjoitti:

Entä sinun uskosi edustajat? Ovatko he "pulmusia" kaikki? Tunnetko heidät kaikki? Minä tunnen Helluntaiserkkuni, ulkokultaista porukkaa, tehdään tänään sitä ja huomenna pyydetään anteeksi, mutta ovatko kaikki Helluntailaiset sellaisia? Eivät ole, olen tavannut monia vilpittömiä Helluntailaisia Romaaneja, jotka ovat vieraanvaraisia ja ystävällisiä ja haluavat keskustella Raamatusta, et voi siis tuomita koko ihmisryhmää joittenkin yksilöiden takia!

• Ohdake
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Entä sinun uskosi edustajat? Ovatko he "pulmusia" kaikki? Tunnetko heidät kaikki? Minä tunnen Helluntaiserkkuni, ulkokultaista porukkaa, tehdään tänään sitä ja huomenna pyydetään anteeksi, mutta ovatko kaikki Helluntailaiset sellaisia? Eivät ole, olen tavannut monia vilpittömiä Helluntailaisia Romaaneja, jotka ovat vieraanvaraisia ja ystävällisiä ja haluavat keskustella Raamatusta, et voi siis tuomita koko ihmisryhmää joittenkin yksilöiden takia!

Minun uskoni on minun uskoni. Minun uskontOONI kuuluu monia ihmisiä, jotka eivät edes usko Jumalaan, vaan kuuluvat tavan taikka tradition takia - kuten tiedätkin.

>>Ovatko he "pulmusia" kaikki?>>

Kukaan ei ole. Eivät myöskään väitä olevansa muita ihmisiä parempia.

>>Tunnetko heidät kaikki?>>

Oletko tosissasi, vai esitätkö ... ?

>> Minä tunnen Helluntaiserkkuni, ulkokultaista porukkaa, tehdään tänään sitä ja huomenna pyydetään anteeksi, mutta ovatko kaikki Helluntailaiset sellaisia? Eivät ole, olen tavannut monia vilpittömiä Helluntailaisia Romaaneja, jotka ovat vieraanvaraisia ja ystävällisiä ja haluavat keskustella Raamatusta,>>

Aivan.

>>et voi siis tuomita koko ihmisryhmää joittenkin yksilöiden takia!>>

En ole tuomitsemassa ketään. En ole koskaan tuominnut ainoatanaan jt:aa. Pidän oppianne harhaoppina, mutta koska en ole kaikkitietävä, en voi tietää ketkä jt:t pelastuvat ja ketkä eivät.

Tämän kysymyksen IDEA oli siis se (luepa tarkkaan), että et edes SINÄ voi tietää millaisia ihmisiä pohjimmiltaan kaikki tai edes suuri osa jt:ia on.
        Saattaahan olla, että jonkun lähipiiriin kuuluvat jt:t toimivat samalla tavalla kuin "helluntaiserkkusi", eikö totta?

Ihmiset kun eivät ole täydellisiä, eikä johonkin uskonlahkoon - olipa vaikka jt-lahko - kuuluminen tee ihmisestä hyvää ja täydellistä.

Siitä oli kyse.
        Ymmärsitkö?

• Ohdake
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Luulen että tunnen muutaman enemmän kuin sinä.

>>Luulen että tunnen muutaman enemmän kuin sinä.>>

Epäilemättä.

Kuinka hyvin heidät tunnet? En usko, että tiedät kenenkään muun jt:n ajatuksia kuin omasi, etkä seuraa ketään muuta jt:aa 24/7 kuin itseäsi.

Et siis voi tietää, mitä he ajattelevat, tuntevat, epäilevät, pelkäävät, pitävät hyvänä taikka huonona asiana. Et tiedä mitä todellisuudessa tekevät ja sanovat ja tekevätkö niin kuin sanovat.

Tuolla H2O:n puolella on tälläkin hetkellä muutama ihminen, joka sanoo olevansa jt ja miettivänsä miten erota helpoimmin Järjestön otteesta.
        Lähettääkö erokirje ja jos niin millainen.
        Mistä tiedät, vaikka joku heistä kuuluisi näihin tuntemiisi jt:iin?

Joskus voi sattua niin, että hyväkin ystävä tekee jotain sellaista, jota ei olisi uneksinutkaan hänen tekevän. On niin paljon kipeitä ja häpeällisiä asioita, joita ei kehdata kertoa edes läheiselle ystävälle.
        Jälkeenpäin voi vain todeta, että miksi et kertonut minulle, olisin ehkä voinut auttaa.

Todistajien Järjestöuskonto ei ole uskontona tunnepitoista. Näytättekö toisillenne tunteita? Sen ainakin tiedän, että itse olen ollut vuosia sisareni (siis jt) "uskottu" tietyissä asioissa, koska ne ovat olleet sellaisia, ettei hän ole voinut niitä kenellekään jt:lle kertoa.
        Miksikö? No sitä voit miettiä ihan itseksesi.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      58
      2463
    2. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      47
      2281
    3. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      61
      1964
    4. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      307
      1414
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      79
      1309
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      64
      1256
    7. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      62
      1072
    8. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      63
      1022
    9. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      25
      952
    10. Kai jaksat vielä?

Olisi sääli jos et…
      Ikävä
      77
      934
    Aihe