appisuhteista

unelias tuiskunen

Harmistuttaa lukea, että kaikilla on suurimmaksi osaksi vain huonoja kokemuksia appisuhteista :(

Itse olen jo seurustelu aikamme alusta lähtien ollut tekemisissä anoppinini kanssa. Olemme keskustelleet asioista, käyneet ostoksilla jopa siivonneet yhdessä. Halusin jo alusta lähtien tutustua häneen ihmisenä, en pelkästään mieheni äitinä. Ja tätä kautta kun olemme tutustuneet, olemme tavallaan myös ystävystyneet. Myönnän, että myös hänessä on omat vikansa ja huonot puolensa, mutta HEI, kenessäpä meissä ei olisi. Myös hän on joutunut kestämään minun huonoja päiviäni, niin miksi en minäkin kuuntelisi häntä vaikeina aikoina. Tunnen häntä kuitenkin sen verran hyvin, että minun ei tarvitse mielistellä häntä, eikä hänen minua. Silti olemme tosi hyvissä väleissä.

Appiukkoni kanssa olemme olleet vähemmän tekemisissä, sillä mieheni vanhemmat ovat eronneet, mutta myös hänen kanssaan voin avoimesti puhua asioista, eikä kummankaan tarvitse ottaa asioista nokkiinsa vaan voimme kyläillä toistemme luona hyvillä mielin.

Kun ryhtyy parisuhteeseen, täytyy tiedostaa, että et tule vain saamaan miestäsi/naistasi, vaan saat koko paketin: hänen vanhempansa, mahdolliset isovanhemmat, sisarukset, serkut ja melkein jopa pikkuserkkujen naapurin kaimat. Tutustu siis hyvissä ajoin koko sukuun, äläkä esitä mitään muuta kuin itseäsi. Näin ei sitten tule kamalia pettymyksiä, kun se anoppi on niiiiin kamala, kun juoruu ja tekee sitä sun tätä.. Ja antakaa anteeksi ihmisille heidän virheitään, sillä kukaan ei ole täydellinen, et edes Sinä.

Ja kuten kaikissa ihmisuhteissa: PUHUKAA ja KUUNNELKAA toisianne hyvät ihmiset.

Hyvää jatkoa kaikille!

14

1423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkennusta edelliseen..

kuinka kauan olette tunteneet toisenne, sinä ja anoppi ja appi??

• unelias tuiskunen

olemme tunteneet toisemme nyt noin 8 vuotta.

• nykyaikana

Nykyaikana ei suinkaan tarvitse naida koko sukua, jos ei halua. Kannattaa myös muistaa, että jotkut ihmiset (esim. oma mieheni) haluavat pariutuessaan irtaantua lapsuuden perheestään ja sitoutua omaan perheeseensä. Meillä anoppi halusi tyttären, itse en tarvinnut uutta äitiä tai sydänystävää. Anoppi on anoppi hyvinä aikoina. Vaikeina aikoina anoppi on erittäin selvästi anoppi eikä mikään puolueeton ystävätär.

Kukaan ei ole täydellinen, mutta kaikkien kanssa ei tarvitse eikä voi olla hyvä ystävä. Itse tein mielestäni suurimman virheen siinä, etten anoppisuhteeni alussa miettinyt tarkkaan luonteitamme. Olisi pitänyt jo alussa vetää viileämpää linjaa, mutta itse yritin luoda läheistä suhdetta, vaikka olisi ollut parempi pitää hyvät ja viileät välit. Nyt on jäätävät välit muutaman yhteenoton jälkeen.

• suku takaa jatkuvuuden

Selvähän on, että ottaessaan vaimon mies irtautuu (viimeistään) kasvuperheestään. Jos mies on elänyt turvallisessa ja rakastavassa ympäristössä lapsuutensa ja nuoruutensa, hän ei kokemuksieni mukaan juuri koskaan myöhemminkään pidä etäisiä välejä kotiinsa.

En oikein käsitä tätä monen hokemaa, ettei muka naimisiin mennessään samalla saa koko joukon uusia sukulaisia, joiden kanssa ollaan hyvissä väleissä.

Miksi kannattaa muka pitää välit viileinä ja etäisinä? Ymmärrän, että välttämättä ei sukulaisia ei usein tavata, mutta eihän se tarkoita, että välit olisivat viileät, etäiset tai huonot.

Olen tavannut vain sellaisia ihmisiä, jotka pahoina päivinä ovat saaneet tukea nimenomaan lähisukulaisilta, eivät tuttavilta tai työkavereilta.

Ja lapsille on ehdottoman tärkeätä seurustella edellisen sukupolven kanssa, samoin esim serkkujen. Tunnekehityksen tasapainon vuoksikin isovanhemmat ovat tärkeitä.

• kylmiä väreitä

Ompa ehdotonta ja kalseaa tekstiä, Meni ihan kylmänväreet, tuot mieleeni oman miniäni ja kun tuota luin, tuli sellainen olo, että meillä ei enää ole mitään mahdollisuutta normaaliin ihmissuhteeseen.
        Se on sääli meille kaikille osapuolille. Siitä kärsii miehesi ja lapsesi ja vaikka nyt oletkin kovin tyytyväinen itseesi kun tuon kaiken olet aikaansanut, niin tule aika, jolloin kadut, tulee aika jolloin huomaat virheesi. Silloin olet yksin.

• vedätkö samaa

linjaa oman sukusi suhteen? Yleensähän miniät kuitenkin haluavat olla läheisissä tekemisissä omiin vanhempiinsa ja sisaruksiinsa.
        Onhan se mukavaa, kun saa totutettua miehen samaan kuvioon.
        Jos itse joskus olet anoppi, niin muista kuitenkin silloin, että anoppi on anoppi jne.

Nuorena vaimona ja pienen poikalapsen onnellisena äitinä tuskin uskoo ja ymmärtää, että itsekin mahdollisesti joutuu joskus syrjityn anopin asemaan. Toimii miten vaan, aina on tulilinjalla.

• Selitystä
        vedätkö samaa kirjoitti:

linjaa oman sukusi suhteen? Yleensähän miniät kuitenkin haluavat olla läheisissä tekemisissä omiin vanhempiinsa ja sisaruksiinsa.
        Onhan se mukavaa, kun saa totutettua miehen samaan kuvioon.
        Jos itse joskus olet anoppi, niin muista kuitenkin silloin, että anoppi on anoppi jne.

Nuorena vaimona ja pienen poikalapsen onnellisena äitinä tuskin uskoo ja ymmärtää, että itsekin mahdollisesti joutuu joskus syrjityn anopin asemaan. Toimii miten vaan, aina on tulilinjalla.

En siis todellakaan ole saanut mitään aikaan mieheni ja hänen sukunsa väleissä. Jo tavatessamme mieheni ei ollut riidoissa sukunsa kanssa, mutta heidän yhteydenpitonsakaan ei ollut mitenkään läheistä tai tiivistä. Naimisiin mentyämme yritin pari vuotta pitää anoppiini yhteyttä ja anoppi soittelikin minulle, mutta anopin haukuttua kodinhoitoani ja mm. esikoisen kastejuhlajärjestelyt, päätin, etteihän se minun velvollisuuteni ole pitää yllä mieheni sukutunnetta. Miehelleni anoppi ei kovin usein soitellut ja appeni ei ole soitteluihmisiä lainkaan. En ole koskaan kieltänyt lapsiani tai miestäni appivanhempieni luona käymästä enkä myöskään kiellä appivanhempia tulemasta meille. Itse asiassa lapsillani on kohtalaiset välit isovanhempiinsa. He eivät tapaa pitkästä välimatkasta johtuen kovin usein, mutta heillä ole sen kummemmin mitään isänsä vanhempia vastaan. Itse ehdotin esimerkiksi joululomalla, että lapset voisivat käydä appivanhempieni luona joko isänsä kanssa tai ilman, mutta kun näytti siltä, että matkajärjestelyt jäävät kokonaan minun kontolleni, annoin asian olla. Isovanhemmat eivät näköjään lapsia kaivanneet eikä lasten isää haitannut, vaikka vierailu jäi.

Mieheni ei ollut innostunut minun suvustani yhtään enempää kuin omastaankaan. Itse ole kohtalaisen sukurakas ja pidän päivittäin yhteyttä äitiini. En kuitenkaan raahaa miestäni hänen luokseen, vaan hoidan äitini luona käynnit yksin tai lasten kanssa, joten siinä suhteessa olemme ihan tasoissa. En siis vaadi mieheltäni mitään, mihin en itse suostuisi hänen sukunsa suhteen.

• 2. vaimolta
        kylmiä väreitä kirjoitti:

Ompa ehdotonta ja kalseaa tekstiä, Meni ihan kylmänväreet, tuot mieleeni oman miniäni ja kun tuota luin, tuli sellainen olo, että meillä ei enää ole mitään mahdollisuutta normaaliin ihmissuhteeseen.
        Se on sääli meille kaikille osapuolille. Siitä kärsii miehesi ja lapsesi ja vaikka nyt oletkin kovin tyytyväinen itseesi kun tuon kaiken olet aikaansanut, niin tule aika, jolloin kadut, tulee aika jolloin huomaat virheesi. Silloin olet yksin.

Mikä tuossa oli niin kalseaa tekstiä? Sinä haluat ehkä oleilla enemmän muiden ihmisten, sukulaisten kanssa, toiset meistä taas tykkäämme pitää omat asiat omana asianamme, emmekä välttämättä ole niin kovin sukurakkaita kirjaimellisesti.

Tämä kommentoimasi nainen puhui vain omista periaatteistaan, aivan kuten sinäkin puhuit omistasi. Jos sinä olisit tuon naisen anoppi, sukulainen, tuttava, teille saattaisi koitua ongelmia, koska olette luonteeltanne erilaisia. Tämän erilaisuuden myös usein aistii, näkee aika nopeasti, ensi silmäyksellä voi rakastua tai sitten vihastua, ja sen vaikutelman karistamiseen voi kulua kauankin. Paljon kärsivällisyyttä ja sitä ymmärtämistä, joka voi usein tapahtua vasta sen riidan jälkeen. Jotkut voivat säästyä siltä riidalta, jotkut eivät.

Ongelmia syntyy, jos/kun toinen ei hyväksy toisen tapoja ajatella asioita. Kukaan ei voi pitää omia käytösmalleja täysin oikeana, joita toisen pitäisi orjallisesti noudattaa. Avoimempi anoppi/miniä ei voi odottaa avoimempaa käytöstä toiselta, jos se ei toiselta vain luonnistu.

Me ihmiset nyt vaan olemme erilaisia, jotkut haluavat viettää aikaa appivanhempien kanssa, käydä ostoksilla, tukea heitä heidän murheissaan. Jos tämä toimii, niin tuo alkuperäinen kirjoitaja on vapaa tekemään niin kuin hän itse haluaa.

Mutta. Kaikilla ei ole samanlaista anoppia ja appea ja sukua kuin yllä, alkuperäisen kirjoittajan tekstissä kuvatut. Eräät miniät ja heidän miehensä, vaikka tyttäriä/poikia ovatkin, eivät välttämättä halua viettää suurta osaa vapaa-ajastaan äitinsä ja isänsä kanssa, kun vihdoinkin ovat sen oikean löytäneet. Eriytyminen vanhasta suvusta on minun mielestäni vain hyväksi yksilön kehitykselle, ja molempien sukujen edustajien, myös äidin ja isän on hyväksyttävä, että muutos on tuloillaan.

Elämä ei voi jatkua samanlaisena parin muodostumisen jälkeen, varsinkaan jos tämä pari kasvaa yhteen, ja he alkavat ajatella päinvastaisesti kuin se ympäröivä suku.

Kasvatukseen kuuluu olennaisena olona myös kasvatettavan lapsen aikuistuminen, muutto pois lapsuudenkodista, niin henkisesti kuin fyysisesti. Vanhempien ei pitäisi nähdä tätä negatiivisena asiana, vaan mahdollisuutena nähdä uusi puoli tyttäressään/pojassaan. Josta he voivat olla ylpeitä.

Me käyttäydymme sillä tavalla kuin me haluamme käyttäytyä, mikä tuntuu luontevimmalta meille, mihin olemme vuosien varrella tottuneet, miten ympäristö on meitä muokannut.

Kuten alkuperäinen kirjoittaja jotakuinkin sanoi: riittää, että olemme oma itsemme. Tämä sallittakoon kaikille, ilman mitään tuomitsevia tekstejä.

• anopeillekin

toivonpilkahduksen. Sitä me totisesti tarvitsemme, joten kiitos kirjoituksestasi.

• kiitos,

sinulle kirjoituksestasi. Se todellakin antaa uskoa huomiseen. Olen kyllä tullut siihen tulokseen että täällä kirjoittelevat ns. ääripääminiät, joilla mahdollisesti on vaikeuksia tulla ylipäätään kenenkään kanssa toimeen. Kuitenkin on mukavaa kun aina silloin tällöin joku kaltaisesi avaa sanaisen arkkunsa ja osoittaa että teitäkin on olemassa.

Myös itselläni on mukava anoppi ja yhteistä taivalta on yli 20 vuotta jo takana, eikä riidellä ole tarvinnut. Nähtäväksi vain jää minkälaisen miniän itselleni saan, toivottavasti kaltaisesi.

• ..........

Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia ongelmia appivanhempieni kanssa. Mutta tilalla jotain pahempaa. Nimittäin mieheni ei ole koskaan ollut mitenkään läheinen vanhempiensa kanssa, joskus jopa huonoissa väleissä. Itse taas olen todella läheinen omien vanhempieni kanssa vaikka eromatkaa onkin. Ei ole mitään pahaa sanottavaa appivanhemmista, mutta sen sijaan tuntuu joskus pahalta kun mies puhuu esimerkiksi kuinka hänellä ei ole sellaisia asioita ollut vanhempiensa kanssa kuten hänellä lapsensa kanssa tai minulla omien vanhempieni kanssa. Ja tämä ei siis ole kenenkään vika (jota valitettavan usein täälläkin etsitään) vaan erittäin surullinen asia kaikille. Olen vain miettinyt sitä, että olisiko anoppi, joka olisi vähän liiankin innostunut, todellakin huonompi kuin tälläinen tilanne; Ei vihaa suuntaan jos toiseen, ystävällisyyttä, mutta ei silti mitään sellaista läheisyyttä ja suurempaa kiintymystä.:(

• synkkaa

Kiva lukea noita mukavia kokemuksia. Itse olen miniä ja olen myöskin anoppi. Anoppini kanssa minulla on erittäin hyvät välit olemme läheisiä ystäviä. Anoppina taas suhteet limanuljaska renttuvävyyn, eivät pysty mitenkään oleman hyvät.

• miniäplanttu

Niinhän ihmissuhteiden pitäisi mennäkin : antaa puolin ja toisin tilaa olla mitä on, eikä asettaa odotuksia/vaatimuksia ja kuunnella ihmistä kuin asettaa häntä johonkin rooliin. Ja olen iloinen, miten sinulla on siihen ollut mahdollisuus. Olet voinut oppimillasi käytösmalleilla ja elämänkäsityksillä kohdata anoppisi ja appesi, jotka selvästikin antavat arvoa sille mitä olet ja pyrkivät samaan.

Mutta katson myös, että maailmassa ihmiset ovat erilaisia ja yhtä lailla kuin yksi onnistuu yhdessä toinen epäonnistuu toisessa. Pelkkä negatiivisuus ei tietenkään auta allikossa, vaan asioihin on koetettava löytää kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu vaikeissakin tilanteissa.Oman asenteen muuttaminen muuttaa myös toisia, mutta ennen kuin tunteiden myrskyt laantuvat voi siihen kulua useampiakin vuosia. Toisten apu on aina tärkeätä, koska parempi purkaa paha olo pois kuin kantaa sitä mukanaan.

Minusta on luonnollista myös olla pitämättä anopistaan/miniästään. Se ei vähennä rakkautta puolisoa kohtaan ja vuosien saatossa hankaliin suhteisiin löytyy tasapaino, joka on aina parempi kuin pitää hirveää vihaa yllä. Se vaatii paljon työtä, ystävien tukea, oman suvun mielipiteitä ja itsehillintää niin, ettei loukkaa puolisoaan tarpeettomilla kannanotoilla.

Omalla kohdallani olen ollut hyvin iloinen siitä, että olen voinut kirkua pahan oloni pois ja unohtaa anopin käytöksen. Jos minulle olisi hoettu vain sitä kuinka paha minä olen ja rakasta vaan anoppiasi en olisi ikinä saanut voimaa luottaa itseeni uskoen olevani yhtä lailla oikeassa kuin anoppi uskoo olevansa.Siksi olisi mukavaa, että tännekin annetaan tilaa erilaisuudelle ja eri kokemuksille.

• Unelias Tuiskunen

että kirjoitukseni on herättänyt asiallista ja monipuolista keskustelua. Itse kun ei aina saa kirjoitukseensa läheskään kaikkia niitä vivahteita ja huomioita, joita haluaisi, niin on mukavaa lukea kun ihmiset vastailevat niin, että keskustelu oikeasti johtaakin johonkin suuntaan, eikä vain heti kaadu siihen, että vastataan vain parilla sanalla jotka useasti saattaisivat olla: provo, tyhmä ymym.

Siis kiitos siitä kun saa lukea välillä avoimin mielin kirjoitettuja vastauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3771
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3364
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2968
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2820
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1828
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      83
      1816
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1659
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1597
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1579
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1564
    Aihe