Mikä on oike Herätys ?

savonarola

Keskustellaan ja pohditaan sitä? Onko sulla joku esimerkki aikasemmista herätyxsestä ? : )

15

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • tunnusmerkit täyttää

        Mainitsemasi "herätys" täyttää nämä tunnusmerkit

        - Uskovien määrä paikkakunnalla ei kasva
        - Sairaat eivät parannu
        - Ei ole todellista hätää sieluista
        - Ei ole rakkautta totuuteen
        - Parannusta ei tehdä
        - Kukaan ei itke syntien tähden
        - Ihmiset nauravat ja kaatuvat
        - Siellulisuus on tullut hengellisyyden tilalle
        - Jumalan sanaa ei arvosteta
        - Jumalaa ei pelätä eikä kunnioiteta
        - Perustuu mainontaan ja valheisiin
        - "Herätys" ei ole lähtenyt Jumalasta vaan yhden ihmisen kunnianhimosta
        - Rakentuu yhden ihmisen ympärille
        - Moraalittomuus liikkeen henkilokunnassa
        - Vääriä profetioita
        - Katteettomia lupauksia
        - Lukuisia uhreja alueen mielisairaaloissa,myös muutamia hautausmaalla


      • http://www.yle.fi/yle24/vid...
        tunnusmerkit täyttää kirjoitti:

        Mainitsemasi "herätys" täyttää nämä tunnusmerkit

        - Uskovien määrä paikkakunnalla ei kasva
        - Sairaat eivät parannu
        - Ei ole todellista hätää sieluista
        - Ei ole rakkautta totuuteen
        - Parannusta ei tehdä
        - Kukaan ei itke syntien tähden
        - Ihmiset nauravat ja kaatuvat
        - Siellulisuus on tullut hengellisyyden tilalle
        - Jumalan sanaa ei arvosteta
        - Jumalaa ei pelätä eikä kunnioiteta
        - Perustuu mainontaan ja valheisiin
        - "Herätys" ei ole lähtenyt Jumalasta vaan yhden ihmisen kunnianhimosta
        - Rakentuu yhden ihmisen ympärille
        - Moraalittomuus liikkeen henkilokunnassa
        - Vääriä profetioita
        - Katteettomia lupauksia
        - Lukuisia uhreja alueen mielisairaaloissa,myös muutamia hautausmaalla

        http://www.yle.fi/yle24/videosali/index.php?a=11&t=4&q=8


    • Nykysuomen sanakirjan mukaan: ´herätys´. 1. herättäminen, hereille saattaminen, havahduttaminen (unesta). 2. magneettisuuden herättäminen, magnetointi.

      ´oikea´. useita merkityksiä. mm. vasemman vastakohta; väärän vastakohta; valheen vastakohta; aito, asianmukainen, paikkansa pitäva; todellisuutta vastaava,jne.

      Näistäpä voi alkaa rakennella "tosi herätystä".

    • terence.hill

      jolloin tapahtuu todella paljon Jumalaan aiemmin kielteisesti tai välinpitämättömästi suhtautuneiden uskoontuloja. Oikeaa herätystä ei saada uskovien suorituksilla, eikä sillä että järjestetään suuria joukkokokouksia, joihin tulee enimmäkseen jo uskossa olevia ja joissa koetaan yhdessä fiiliksiä ja elämyksiä. Herätys on Jumalan teko. Me eme voi tehdä herätystä, mutta voimme anoa, että Herra armossaan antaa meille sellaisen.

      • Tällaista se on! Elikkä rukoillaan Herätystä joka Päivä niin Herra antaa Herätys Meille !!!

        Ole siunattu!! savis !!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Minullakin olis esimerkki mitä se vois olla !!

        Rukous ja herätys:
        Katsaus herätysten historiaan 1

        Tiivistelmä Tony Cauchin materiaalista, joka perustuu Edvin Orrin tutkimuksille. (Materiaalia ei valitettavasti enää löydy netistä.)



        --------------------------------------------------------------------------------

        Historian kuusi suurta herätyksen aaltoa


        “Maailman suurin tarve tänään on Jumalan Hengen vaikuttama herätys.”

        Tässä materiaalissa käsitellään herätyksen historian suuria linjoja — herätyksen aikoja, jotka ovat omana aikanaan koskettaneet useita kansakuntia.

        Saakoon historian esimerkki rohkaista meitä määrätietoiseen rukoukseen herätyksen puolesta omana aikanamme!

        Kuusi herätyksen aaltoa uskonpuhdistuksen jälkeisessä historiassa
        Ensimmäinen herätyksen aalto 1727 - 1766
        Toinen herätyksen aalto n. 1792-1822
        Kolmas herätyksen aalto 1830 - 1842
        Neljäs herätyksen aalto alkaen 1857
        Viides herätyksen aalto alkaen 1880
        Kuudes herätyksen aalto 1900-luvun alusta
        Johtopäätös


        --------------------------------------------------------------------------------

        Kuusi herätyksen aaltoa uskonpuhdistuksen jälkeisessä historiassa



        Herätysten historiaan perehtynyt tutkija tri Edvin Orr toteaa, että uskonpuhdistuksen jälkeen on ollut kuusi isompaa herätyksen jaksoa, jotka ovat alkaneet vuosina 1727, 1792, 1830, 1857,1880 ja 1904. Ne ovat koostuneet paikallisista herätyksistä, joiden vaikutukset ovat levinneet muihin maihin, jopa maailmanlaajuisiksi.

        Herätykset ovat kuin aaltoja

        Aalto syntyy pinnan alla näkymättömissä, kunnes tietyssä vaiheessa se tulee näkyväksi veden alkaessa nousta. Se nousee nopeasti huippuunsa ja laskeutuu sitten hitaasti alas. Tämä toistuu jokaisen aallon kohdalla, ja juuri näin on ollut myös herätysten historiassa.



        Seuraavassa on yhteenveto viimeisen 300 vuoden suurista herätyksistä.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Ensimmäinen herätyksen aalto 1727 - 1766



        Ensimmäinen useita kansakuntia koskettanut herätys

        Tämä oli ensimmäinen herätys, jossa Jumalan Henki vuodatettiin samaan aikaan eri kansojen ylle.

        Herätys alkoi rukoilevasta herrnhutilaisten yhteisöstä

        Herätys alkoi nykyisen Tshekin alueelta moravialaisesta yhteisöstä, jota kutsuttiin nimellä “Herrnhut” (Herran odotus).

        Kreivi Nicolas von Zinzendorfin perustama yhteisö koki Herran ilmestymisen parannuksen, sovinnonteon ja rukouksen tuloksena v. 1727.
        Von Zinzendorf aloitti ympärivuorokautisen rukousvartion, joka kesti katkeamatta 100 vuotta. Seuraavan 65 vuoden aikana tämä pieni yhteisö lähetti yli 300 lähettiä.

        Moravian herätys vaikutti myös Englannissa ja Amerikassa.

        Herätyksen seuraukset Amerikassa olivat ennennäkemättömiä.

        Amerikassa herätyksen merkit alkoivat seurata hollantilaisen reformoidun pietistipastorin Theodore Frelinghuysenin julistusta New Jerseyssä v. 1727. Herätys levisi joihinkin muihin seurakuntiin, kunnes Massachusetissa alkoi voimakas herätys Jonathan Edwardsin työn kautta v. 1734.

        20 vuoden aikana syntyi 150 uutta kongregationalistista seurakuntaa ja sinne tuli 30,000 uutta uskoontullutta vuosina 1740-1742, eli se kaksinkertaistui.

        Yhteiskunnan yleinen moraali ja kristillisyys vahvistui selvästi.


        Seurakunnissa alkoi syntyä lähetysnäkyä. Tunnetuinta on David Brainerdin työ intiaanien parissa.


        Britannian massiivinen herätys: Wesley ja Whitefield


        Nuori anglikaanipastori Griffith Jones oli Englannin alkavan herätyksen johtohahmoja. Kaksi nuorta miestä, George Whitefield ja John Wesley, olivat herätyksen huippukauden keskeisiä hahmoja.

        Whitefield julisti voimakkaasti 34 vuoden ajan ihmeiden ja merkkien seuratessa hänen toimintaansa.

        Huippukohtia oli Cambuslangin herätys v. 1742. kun 30,000 kokoontui kuuntelemaan häntä. Julistuksen tuloksena oli massakääntymys puolitoista tuntia kestäneessä alttarihetkessä. Whitefield saarnasi lähes jokaisessa Englannin, Skotlannin ja Walesin kaupungissa ja kävi Atlantin takana seitsemän kertaa.

        Wesley perusti pieniä uskovien ryhmiä, joista tuli Metodistikirkon uranuurtajia. Hänen työnsä hedelmänä Englantiin nousi 750 julistajaa ja 77 000 metodistiuskovaa, Amerikkaan 350 julistajaa ja 57 000 metodistia.

        Wesley matkusti satojatuhansia kilometrejä hevosella ja piti 40 000 saarnaa! Hän kirjoitti 233 kirjaa.

        Wesleyn vaikutus ulottui pitkälle hänen kuolemansa jälkeen ja hänen elämänsä, käytäntönsä ja opetuksensa on vaikuttanut vielä tämän päivän pyhitys-, herätys, helluntai- ja karismaattisissa piireissä.

        Herätys vaikutti näkyvästi useimmissa maissa, joissa oli evankelisia uskovia.

        Herätys vaikutti seurakuntaan, tuhansia tuli uskoon, ja se vaikutti myös yhteiskuntaan.

        Vuotta 1766 pidetään yleensä käännekohtana, jolloin herätys kääntyi laskuun.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Toinen herätyksen aalto n. 1792-1822



        Herätys vaikutti laajalti ja sysäsi lähetystyötä eteenpäin.

        Toinen aalto kesti n. 30 vuotta, ja sen vaikutus oli laaja. Se antoi myös merkittävän sysäyksen maailmanlaajuiselle lähetystyölle.

        Herätys alkoi rukousliikkeenä v. 1784


        John Erskine Skotlannin Edinburghissa alkoi tällöin levittää Jonathan Edwardsin rukousvetoomusta “Nöyrä yritys edistää Jumalan kansan yhteyttä ja liittymistä yhteiseen rukoukseen kaikkialla maailmassa herätyksen ja Jumalan valtakunnan leviämiseksi maan päällä Raamatun lupausten ja lopun ajan profetioiden mukaisesti.”

        Seurakunta toisensa jälkeen sitoutui rukoilemaan. Joka kuun ensimmäisenä maanantaina rukoiltiin herätystä, ensin Britanniassa, sitten Yhdysvalloissa.

        Epäusko ja rationalismi olivat saaneet sijaa Euroopassa. Herätys alkoi konkreettisesti Yorkshiren tehdaskaupungeista v. 1791 lopulla ja levisi kaikkialle kaikkiin seurakuntiin. Pelkästään metodistiseurakunnat kasvoivat n. 70 000 neljännesmiljoonaan sukupolven aikana.

        Walesin seurakunnat täyttyivät taas ja pidettiin suuria ulkoilmakokouksia. Skotlannissa oli ilmiömäisiä herätyksiä, myös Irlannissa.

        Pyrittiin saamaan aikaan myös sosiaalisia muutoksia

        Herätykseen liiittyi orjuuden vastustus, vankilaolojen parantaminen, pyhäkoulut ym.

        N. vuonna 1800 herätys alkoi vaikuttaa Skandinaviassa ja Sveitsissä. Myös Saksassa oli herätystä, siellä syntyi voimakas lähetysinto ja saatiin aikaan sosiaalisia uudistuksia.

        Amerikan herätys alkoi v. 1794 rukousherätyksestä


        Amerikassa moraali oli itsenäisyyssodan jälkeen voimakkaasti rapistunut. Seurakunnissa alkoi rukousherätys, joka neljässä vuodessa levisi kaikkiin osavaltioihin ja seurakuntiin.

        Itärannikon herätykseen ei liittynyt voimakkaita ulkoisia ilmiöitä, mutta muilla alueilla niitä oli erityisen paljon mm. Kentuckyssa v. 1800-1801, jossa James McGready ja Barton Stone olivat hämmästyttävän herätyksen keskeisiä hahmoja.

        Bourbon Countyssa Stone piti kokoussarjan, jossa yhdessä 20 000 hengen kokouksessa sadat kaatuivat yhtä aikaa. Herätys toi siunausta kaikille seurakunnille, ja rikollisena tunnettu paikkakunta muuttui voimakkaasti.

        Kirjallisuus- ja lähetysseuroja perustettiin Amerikassa ja Britanniassa

        Tärkeä tulos oli raamattu- kirjallisuus- ja lähetysseurojen perustaminen Britanniassa. Myös Amerikassa perustettiin monia Raamattu- ja kirjallisuus- sekä lähetysseuroja.


        Toinen herätysaalto alkoi hiipua 1820-luvun alussa, mutta n. 10 vuoden kuluttua tuli seuraava herätyksen aika.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Kolmas herätyksen aalto 1830 - 1842



        Uusi herätys alkoi pian edellisen jälkeen


        Pian toisen herätyksen jälkeen saapui kolmas voimakas herätyksen aalto. (Joissakin herätyksen historian tutkimuksissa tämä herätys on yhdistetty edelliseen). Asahel Nettleton ja Charles Finney olivat sen keskeiset hahmot Amerikassa, James Caughey Englannissa.


        Charles Finney voitti Herralle valtavia joukkoja ja vaikutti herätysopetuksensa kautta laajalti

        Finneyn toiminta alkoi v. 1830, ja hänen kauttaan yhden vuoden aikana 100,000 sielua tuli voitetuksi Herralle!

        Methodistinen episkopaalikirkko kasvoi tasaisesti kautta koko 1830-luvun, 1840-1842 seurakuntien jäsenmäärä kaksinkertaistui. Myös muut seurakunnat kukoistivat.

        Tämä herätyksen suurimmat vaikutuset olivat kaukana Pohjois-Amerikan rajojen ulkopuolella, ja ne kantoivat tulevaisuuteen. Finneyn herätysfilosofia ja -kirjoitukset ovat vaikuttaneet tuhansiin uskoviin ja herätyksiin eri puolilla maailmaa.

        Britanniassa oli laajoja herätyksiä kautta 1830-luvun

        Mm. evankelistat Robert Aitkin ja William Haslam pitivät suuria herätyskokouksia. Brethrenism-liike alkoi tällöin ja vaikutti mm. opetukseen seurakunnasta ja elvytti opetuksen Jeesuksen takaisintulosta.


        Tämän herätyksen kuuluisia henkilöhahmoja olivat myös John Nelson Darby ja George Müller, jotka olivat lastenkoti- ja lähetystyön uranuurtajia.

        Toinen uudistusliike oli Edward Irvingin johtama suuntaus, jossa voimakkaasti uskottiin armolahjojen ja apostolisten virkojen ennalleenasettamiseen seurakunnassa.

        John Elias, Christmas Evans ja William Williams täyttivät Walesin voimakkalla julistuksella. Skotlannin suuria herätysjulistajia olivat mm. John ja Horatius Bonar.


        Eri puolilla maailmaa oli paikallisia herätyksiä

        Herätystä oli erityisesti Skandinaviassa, Keski-Euroopassa, Tyynen valtameren saarilla ja Intiassa.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Neljäs herätyksen aalto alkaen 1857



        Siihenastisista laajin ja kestävin herätys


        Tämä herätys oli siihenastisista laajin, ja sen vaikutus oli kolmea edellistä herätyksen aaltoa voimakkaampi ja kestävämpi.

        Pieni alku Kanadassa

        Herätys alkoi pienestä alusta Kanadassa, jossa 21 ihmistä tuli uskoon, ja jatkoi kasvuaan, kunnes lopulta joka päivä 25-40 ihmistä tuli uskoon.
        Myös Yhdysvaltain puolelta alkoi kantautua uutisia pienistä paikallisista herätyksistä.

        New Yorkin rukouskokoukset johtivat valtavaan herätykseen

        Syyskuussa 1857 Jeremiah Lanphier -niminen liikemies, joka 10 vuotta aikaisemmin oli tullut uskoon Finneyn kokouksissa, alkoi pitää keskiviikkoisin päivärukouskokouksia seurakunnassa New Yorkissa. Pieni joukko päätti kokoontua joka päivä.


        Puolen vuoden kuluttua 10,000 miestä kokoontui eri puolilla Amerikkaan vastaavanlaisiin rukouskokouksiin. Niissä tehtiin parannusta synneistä, rukoiltiin herätystä, ja niissä tuli myös ihmisiä uskoon.

        Tämän maallikkojohtoisen liikkeen kautta miljoona ihmistä tuli uskoon kahden vuoden aikana. Helmi-kesäkuussa 1858 n. 50,000 tuli uskoon ja liittyi seurakuntaan joka viikko.

        Miljoonia uskoon Atlantin molemmin puolin

        Herätys vaikutti myös Britanniassa,jossa vuoteen 1865 mennessä miljoona ihmistä tuli uskoon.

        Evankeliointi-, lähetys- ja hyväntekeväisyystyö kukoisti.


        Tänä aikana Dwight L. Moody ja Ira David Sankey aloittivat toimintansa. William ja Catherine Booth perustivat Pelastusarmeijan ja voittivat Jeesukselle suuria määriä ihmisiä. Phoebe ja Walter Palmerin julistusta Amerikassa seurasi hämmästyttävä Pyhän Hengen toiminta.

        Charles Haddon Spurgeon saarnasi joka viikko joukoille, jotka täyttivät Lontoon suurimmat salit.

        Hudson Taylor aloitti työnsä Kiinassa. David Livingstone ja Mary Slessor edistivät lähetystyötä Afrikassa.

        Lähetyksen aalto tuntui eri puolilla maailmaa.

        Seurakunnat kasvoivat Euroopassa, mm. länsi-Venäjällä, Australiassa, Etelä-Afrikassa ja Intiassa.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Viides herätyksen aalto alkaen 1880



        “Lähetystyöherätys”

        Vuosien 1880 ja 1903 välinen aika oli erityisen voimakkaan ja menestyksekkään evankeliointityön aikaa.


        Tätä aikaa voi luonnehtia "lähetystyöherätykseksi", joka oli syttynyt edellisessä herätyksessä ja levitti nyt herätyksen tulta ympäri maailmaa ja luoden vahvan seurakuntaperustan eri kansakuntiin - juuri sopivasti ennen 1900-luvun suurta herätystä.


        Keskeisessä asemassa tässä herätyksessä olivat Dwight L. Moodyn toiminta, samoin kuin muu v. 1857 alkaneessa herätyksessä käynnistynyt työ.

        Dwigth L. Moody levitti herätystä ja lähetysnäkyä ympäri maailmaa.

        Moody aloitti kokoaikaisen evankelistan työn v. 1860. Hänen vaikutuksestaan edellisessä herätyksessä syntyneisiin liikkeisiin tuli voimakas lähetystyön korostus.

        Moody kävi työtoverinsa, laulaja Ira David Sankeyn kanssa myös Englannissa, Irlannissa ja Skotlannissa useita kertoja, mistä oli seurauksena suuria joukkoja uskoontulleita, joiden joukosta nousi kuuluisia lähetystyöntekijöitä, mm. C.T. Studd (Afrikka) ja Wilfred Grenfell (Labrador). Hänen käyntinsä Cambridgessä 1882 vaikutti maailmanlaajuisen opiskelijalähetyksen syntyyn.

        Moodyn innostamina tuhannet vapaaehtoiset lähtivät Yhdysvalloista lähetystyöhön. V. 1883 Moody perusti lähetystyötä korostava raamattuinstituutinsa "Moody Bible Institute".

        Lähetystyö vilkastui eri mantereilla

        Herätys kosketti Japania 1880-luvun alussa, uskovien määrä kasvoi viidessä vuodessa 4,000:stä 30,000:een. Kiinaan tuli paljon uusia lähettejä. Monilla evankelioimattomilla alueilla Intiassa, Afrikassa, Australiassa, Keski- ja Etelä-Amerikassa koettiin herätystä.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Kuudes herätyksen aalto 1900-luvun alusta



        1900-luvun alun herätyksen taustalla oli pyhitysliike.

        Evankeelisen ja helluntailaisen herätysliikkeen juuret ovat ovat pyhitysliikkeessä, joka alkoi 1800-luvun lopulla. Pyhyyden käsite ei tietenkään ollut uusi. John Wesley oli puhunut täydellisestä pyhityksestä ja täydellisyyteen pyrkimisestä kristillisessä elämässä.

        Phoebe Palmer, Charles Finney ja monet muut julistivat pyhityksestä. Vuosisadan vaihteessa erityisesti Amerikassa oli syntynyt satoja pyhitysliikkeeseen kuuluvia ryhmiä ja seurakuntia. Seurakunnissa oli voimakas halu saada enemmän voimaa, pyhyyttä, menestystä evankeliointityössä, enemmän Hengen vuodatusta.

        1900-luvun alussa oli useita herätyksiä eri puolilla maailmaa.

        V. 1900 alkoi herätys eteläafrikkalaisten buurisotilaiden keskuudessa, jotka oli tuotu sotavankeina Britanniaan. Sodan jälkeen v. 1902 he palasivat Etelä-Afrikkaan ja veivät herätyksen mukanaan. Gypsy Smith voitti Herralle paljon ihmisiä v. 1904.

        Japanin herätyksessä v. 1900 seurakunta kaksinkertaistui. V. 1902 Reuben A. Torrey ja Charles Alexander pitivät kokouksia Australian Melbournessa, ja 8000 tuli uskoon. Uutinen tästä levisi kuin tuli, joka synnytti rukousintoa ja tuoretta Herran odotusta ja odotusta samanlaisista tuloksista muuallakin.

        Walesin herätys — 11 vuoden rukouksen hedelmä

        V. 1904 Torrey ja Alexander olivat Walesin Cardiffissa, jossa ihmiset eivät lainkaan tuntuneet ottavan evankeliumin sanomaa vastaan. Torrey ja Alexander kutsuivat koolle rukous- ja paastopäivän. Ilmapiiri muuttui dramaattisesti, ja seuraavan vuoden aikana tuhannet tulivat uskoon.


        Rukous- ja paastopäivänä Evan Roberts sai voimakkaan Pyhän Hengen voitelun. Siitä alkoi Walesin herätys.

        Walesin herätyksen juuret ulottuivat kuitenkin kauemmas. Nuori Evan Roberts oli rukoillut herätystä ja Pyhän Hengen vuodatusta 11 vuoden ajan. Roberts sai näyn, jonka perusteella hän uskoi Herran tulevan pelastamaan 100,000 ihmistä. Hän sai toisenkin näyn, jonka vuoksi hän palasi Newcastlesta raamattukoulusta kotiinsa Loughoriin. Heti ensimmäisissä herätyskokouksissa tuntui voimakas Jumalan läsnäolo. Monet heittäytyivät maahan, itkivät ja rukoilivat.

        Herätys levisi pian muuallekin Walesiin. Puolen vuoden aikana 100,000 tuli uskoon!

        Walesin herätys innoitti kaikkialla maailmassa rukousta ja herätyksen odotusta

        Walesin herätyksestä tuli kristillisen maailman pääpuheenaihe. Uutinen tuntui vaikuttavan kaikkialla palavaa rukousta ja sytyttävän herätystä. Uskovat kautta Iso-Britannian alkoivat rukoilla, ja seurakunnat kasvoivat kautta maan.

        Herätyksen tuli tuntui eri puolilla Eurooppaa: Skandinaviassa, Saksassa, Itävallassa, Puolassa, Slovakiassa, Unkarissa, Balkanilla ja Venäjällä.

        Walesin herätyksen vaikutus tuntui myös kautta Yhdysvaltojen. Rukousta ja parannuksentekoa syntyi spontaanisti, ja ne johtivat epätavallisen suureen seurakuntakasvuun.


        Nykyajan helluntailiike alkoi v. 1906 Los Angelesista

        Los Angelesissa alkoi useiden v. 1905 koettujen paikallisten herätysten jälkeen nk. Azusa-kadun herätys v. 1906. Uutiset Walesin herätyksestä innoittivat täälläkin uskovia rukoilemaan, ja yhtäkkiä Pyhän Hengen voima laskeutui heidän ylleen.


        Seuraavan kolmen vuoden ajan pidettiin joka päivä kokouksia. Ihmiset tulivat paikalle suurin joukoin saadakseen Pyhän Hengen voiman eivätkä pettyneet. Kukaan ei silti ajatellut, että se oli alku laajimmalle ja tehokkaimmalle lähetysliikkeelle, joka maailmassa oli koskaan vaikuttanut.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Johtopäätös

        Tämän herätyshistorian perusteella on luontevaa tehdä seuraavat johtopäätökset:

        1. Ei ole epäilystäkään siitä, että Jumala on käyttänyt näitä suuria herätyksiä tärkeänä keinona uudistaa alaspäin painunutta seurakuntaa ja viemään evankeliumin työtä eteenpäin eri puolilla maailmaa.

        Tällä tavalla Jumala pitää seurakunnan elävänä ja säännöllisesti vie valtakuntansa asiaa voimakkaasti enemmän niin määrällisesti kuin maantieteellisesti.

        2. Herätysten malli muistuttaa Israelin vaiheita, joista kerrotaan Vanhassa Testamentissa Tuomarien kirjassa. Herätyksiin on liittynyt samantapainen kiertokulku: ensin synti, apatia, rappio ja tappio — sitten epätoivoinen rukous Jumalan puoleen — ja lopulta Hänen voimallinen ilmestymisensä.

        Ehkä tämä antaa avaimen siihen, mihin tämän päivän seurakunnan tulisi keskittää voimansa.

        Antakoon Herra meille armon tehdä oma osuutemme seuraavassa suuressa herätyksessä ennen Jeesuksen tuloa!


        s Siirry materiaaliin "Miten rukous on edeltänyt herätyksiä"


        Rakkaat jos rakastutte tällaiseen Herätyxsen Jumalasta niin tulkaa mukaan Rukoilemaan !! savis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Neuvoo
        savonarola kirjoitti:

        Minullakin olis esimerkki mitä se vois olla !!

        Rukous ja herätys:
        Katsaus herätysten historiaan 1

        Tiivistelmä Tony Cauchin materiaalista, joka perustuu Edvin Orrin tutkimuksille. (Materiaalia ei valitettavasti enää löydy netistä.)



        --------------------------------------------------------------------------------

        Historian kuusi suurta herätyksen aaltoa


        “Maailman suurin tarve tänään on Jumalan Hengen vaikuttama herätys.”

        Tässä materiaalissa käsitellään herätyksen historian suuria linjoja — herätyksen aikoja, jotka ovat omana aikanaan koskettaneet useita kansakuntia.

        Saakoon historian esimerkki rohkaista meitä määrätietoiseen rukoukseen herätyksen puolesta omana aikanamme!

        Kuusi herätyksen aaltoa uskonpuhdistuksen jälkeisessä historiassa
        Ensimmäinen herätyksen aalto 1727 - 1766
        Toinen herätyksen aalto n. 1792-1822
        Kolmas herätyksen aalto 1830 - 1842
        Neljäs herätyksen aalto alkaen 1857
        Viides herätyksen aalto alkaen 1880
        Kuudes herätyksen aalto 1900-luvun alusta
        Johtopäätös


        --------------------------------------------------------------------------------

        Kuusi herätyksen aaltoa uskonpuhdistuksen jälkeisessä historiassa



        Herätysten historiaan perehtynyt tutkija tri Edvin Orr toteaa, että uskonpuhdistuksen jälkeen on ollut kuusi isompaa herätyksen jaksoa, jotka ovat alkaneet vuosina 1727, 1792, 1830, 1857,1880 ja 1904. Ne ovat koostuneet paikallisista herätyksistä, joiden vaikutukset ovat levinneet muihin maihin, jopa maailmanlaajuisiksi.

        Herätykset ovat kuin aaltoja

        Aalto syntyy pinnan alla näkymättömissä, kunnes tietyssä vaiheessa se tulee näkyväksi veden alkaessa nousta. Se nousee nopeasti huippuunsa ja laskeutuu sitten hitaasti alas. Tämä toistuu jokaisen aallon kohdalla, ja juuri näin on ollut myös herätysten historiassa.



        Seuraavassa on yhteenveto viimeisen 300 vuoden suurista herätyksistä.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Ensimmäinen herätyksen aalto 1727 - 1766



        Ensimmäinen useita kansakuntia koskettanut herätys

        Tämä oli ensimmäinen herätys, jossa Jumalan Henki vuodatettiin samaan aikaan eri kansojen ylle.

        Herätys alkoi rukoilevasta herrnhutilaisten yhteisöstä

        Herätys alkoi nykyisen Tshekin alueelta moravialaisesta yhteisöstä, jota kutsuttiin nimellä “Herrnhut” (Herran odotus).

        Kreivi Nicolas von Zinzendorfin perustama yhteisö koki Herran ilmestymisen parannuksen, sovinnonteon ja rukouksen tuloksena v. 1727.
        Von Zinzendorf aloitti ympärivuorokautisen rukousvartion, joka kesti katkeamatta 100 vuotta. Seuraavan 65 vuoden aikana tämä pieni yhteisö lähetti yli 300 lähettiä.

        Moravian herätys vaikutti myös Englannissa ja Amerikassa.

        Herätyksen seuraukset Amerikassa olivat ennennäkemättömiä.

        Amerikassa herätyksen merkit alkoivat seurata hollantilaisen reformoidun pietistipastorin Theodore Frelinghuysenin julistusta New Jerseyssä v. 1727. Herätys levisi joihinkin muihin seurakuntiin, kunnes Massachusetissa alkoi voimakas herätys Jonathan Edwardsin työn kautta v. 1734.

        20 vuoden aikana syntyi 150 uutta kongregationalistista seurakuntaa ja sinne tuli 30,000 uutta uskoontullutta vuosina 1740-1742, eli se kaksinkertaistui.

        Yhteiskunnan yleinen moraali ja kristillisyys vahvistui selvästi.


        Seurakunnissa alkoi syntyä lähetysnäkyä. Tunnetuinta on David Brainerdin työ intiaanien parissa.


        Britannian massiivinen herätys: Wesley ja Whitefield


        Nuori anglikaanipastori Griffith Jones oli Englannin alkavan herätyksen johtohahmoja. Kaksi nuorta miestä, George Whitefield ja John Wesley, olivat herätyksen huippukauden keskeisiä hahmoja.

        Whitefield julisti voimakkaasti 34 vuoden ajan ihmeiden ja merkkien seuratessa hänen toimintaansa.

        Huippukohtia oli Cambuslangin herätys v. 1742. kun 30,000 kokoontui kuuntelemaan häntä. Julistuksen tuloksena oli massakääntymys puolitoista tuntia kestäneessä alttarihetkessä. Whitefield saarnasi lähes jokaisessa Englannin, Skotlannin ja Walesin kaupungissa ja kävi Atlantin takana seitsemän kertaa.

        Wesley perusti pieniä uskovien ryhmiä, joista tuli Metodistikirkon uranuurtajia. Hänen työnsä hedelmänä Englantiin nousi 750 julistajaa ja 77 000 metodistiuskovaa, Amerikkaan 350 julistajaa ja 57 000 metodistia.

        Wesley matkusti satojatuhansia kilometrejä hevosella ja piti 40 000 saarnaa! Hän kirjoitti 233 kirjaa.

        Wesleyn vaikutus ulottui pitkälle hänen kuolemansa jälkeen ja hänen elämänsä, käytäntönsä ja opetuksensa on vaikuttanut vielä tämän päivän pyhitys-, herätys, helluntai- ja karismaattisissa piireissä.

        Herätys vaikutti näkyvästi useimmissa maissa, joissa oli evankelisia uskovia.

        Herätys vaikutti seurakuntaan, tuhansia tuli uskoon, ja se vaikutti myös yhteiskuntaan.

        Vuotta 1766 pidetään yleensä käännekohtana, jolloin herätys kääntyi laskuun.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Toinen herätyksen aalto n. 1792-1822



        Herätys vaikutti laajalti ja sysäsi lähetystyötä eteenpäin.

        Toinen aalto kesti n. 30 vuotta, ja sen vaikutus oli laaja. Se antoi myös merkittävän sysäyksen maailmanlaajuiselle lähetystyölle.

        Herätys alkoi rukousliikkeenä v. 1784


        John Erskine Skotlannin Edinburghissa alkoi tällöin levittää Jonathan Edwardsin rukousvetoomusta “Nöyrä yritys edistää Jumalan kansan yhteyttä ja liittymistä yhteiseen rukoukseen kaikkialla maailmassa herätyksen ja Jumalan valtakunnan leviämiseksi maan päällä Raamatun lupausten ja lopun ajan profetioiden mukaisesti.”

        Seurakunta toisensa jälkeen sitoutui rukoilemaan. Joka kuun ensimmäisenä maanantaina rukoiltiin herätystä, ensin Britanniassa, sitten Yhdysvalloissa.

        Epäusko ja rationalismi olivat saaneet sijaa Euroopassa. Herätys alkoi konkreettisesti Yorkshiren tehdaskaupungeista v. 1791 lopulla ja levisi kaikkialle kaikkiin seurakuntiin. Pelkästään metodistiseurakunnat kasvoivat n. 70 000 neljännesmiljoonaan sukupolven aikana.

        Walesin seurakunnat täyttyivät taas ja pidettiin suuria ulkoilmakokouksia. Skotlannissa oli ilmiömäisiä herätyksiä, myös Irlannissa.

        Pyrittiin saamaan aikaan myös sosiaalisia muutoksia

        Herätykseen liiittyi orjuuden vastustus, vankilaolojen parantaminen, pyhäkoulut ym.

        N. vuonna 1800 herätys alkoi vaikuttaa Skandinaviassa ja Sveitsissä. Myös Saksassa oli herätystä, siellä syntyi voimakas lähetysinto ja saatiin aikaan sosiaalisia uudistuksia.

        Amerikan herätys alkoi v. 1794 rukousherätyksestä


        Amerikassa moraali oli itsenäisyyssodan jälkeen voimakkaasti rapistunut. Seurakunnissa alkoi rukousherätys, joka neljässä vuodessa levisi kaikkiin osavaltioihin ja seurakuntiin.

        Itärannikon herätykseen ei liittynyt voimakkaita ulkoisia ilmiöitä, mutta muilla alueilla niitä oli erityisen paljon mm. Kentuckyssa v. 1800-1801, jossa James McGready ja Barton Stone olivat hämmästyttävän herätyksen keskeisiä hahmoja.

        Bourbon Countyssa Stone piti kokoussarjan, jossa yhdessä 20 000 hengen kokouksessa sadat kaatuivat yhtä aikaa. Herätys toi siunausta kaikille seurakunnille, ja rikollisena tunnettu paikkakunta muuttui voimakkaasti.

        Kirjallisuus- ja lähetysseuroja perustettiin Amerikassa ja Britanniassa

        Tärkeä tulos oli raamattu- kirjallisuus- ja lähetysseurojen perustaminen Britanniassa. Myös Amerikassa perustettiin monia Raamattu- ja kirjallisuus- sekä lähetysseuroja.


        Toinen herätysaalto alkoi hiipua 1820-luvun alussa, mutta n. 10 vuoden kuluttua tuli seuraava herätyksen aika.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Kolmas herätyksen aalto 1830 - 1842



        Uusi herätys alkoi pian edellisen jälkeen


        Pian toisen herätyksen jälkeen saapui kolmas voimakas herätyksen aalto. (Joissakin herätyksen historian tutkimuksissa tämä herätys on yhdistetty edelliseen). Asahel Nettleton ja Charles Finney olivat sen keskeiset hahmot Amerikassa, James Caughey Englannissa.


        Charles Finney voitti Herralle valtavia joukkoja ja vaikutti herätysopetuksensa kautta laajalti

        Finneyn toiminta alkoi v. 1830, ja hänen kauttaan yhden vuoden aikana 100,000 sielua tuli voitetuksi Herralle!

        Methodistinen episkopaalikirkko kasvoi tasaisesti kautta koko 1830-luvun, 1840-1842 seurakuntien jäsenmäärä kaksinkertaistui. Myös muut seurakunnat kukoistivat.

        Tämä herätyksen suurimmat vaikutuset olivat kaukana Pohjois-Amerikan rajojen ulkopuolella, ja ne kantoivat tulevaisuuteen. Finneyn herätysfilosofia ja -kirjoitukset ovat vaikuttaneet tuhansiin uskoviin ja herätyksiin eri puolilla maailmaa.

        Britanniassa oli laajoja herätyksiä kautta 1830-luvun

        Mm. evankelistat Robert Aitkin ja William Haslam pitivät suuria herätyskokouksia. Brethrenism-liike alkoi tällöin ja vaikutti mm. opetukseen seurakunnasta ja elvytti opetuksen Jeesuksen takaisintulosta.


        Tämän herätyksen kuuluisia henkilöhahmoja olivat myös John Nelson Darby ja George Müller, jotka olivat lastenkoti- ja lähetystyön uranuurtajia.

        Toinen uudistusliike oli Edward Irvingin johtama suuntaus, jossa voimakkaasti uskottiin armolahjojen ja apostolisten virkojen ennalleenasettamiseen seurakunnassa.

        John Elias, Christmas Evans ja William Williams täyttivät Walesin voimakkalla julistuksella. Skotlannin suuria herätysjulistajia olivat mm. John ja Horatius Bonar.


        Eri puolilla maailmaa oli paikallisia herätyksiä

        Herätystä oli erityisesti Skandinaviassa, Keski-Euroopassa, Tyynen valtameren saarilla ja Intiassa.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Neljäs herätyksen aalto alkaen 1857



        Siihenastisista laajin ja kestävin herätys


        Tämä herätys oli siihenastisista laajin, ja sen vaikutus oli kolmea edellistä herätyksen aaltoa voimakkaampi ja kestävämpi.

        Pieni alku Kanadassa

        Herätys alkoi pienestä alusta Kanadassa, jossa 21 ihmistä tuli uskoon, ja jatkoi kasvuaan, kunnes lopulta joka päivä 25-40 ihmistä tuli uskoon.
        Myös Yhdysvaltain puolelta alkoi kantautua uutisia pienistä paikallisista herätyksistä.

        New Yorkin rukouskokoukset johtivat valtavaan herätykseen

        Syyskuussa 1857 Jeremiah Lanphier -niminen liikemies, joka 10 vuotta aikaisemmin oli tullut uskoon Finneyn kokouksissa, alkoi pitää keskiviikkoisin päivärukouskokouksia seurakunnassa New Yorkissa. Pieni joukko päätti kokoontua joka päivä.


        Puolen vuoden kuluttua 10,000 miestä kokoontui eri puolilla Amerikkaan vastaavanlaisiin rukouskokouksiin. Niissä tehtiin parannusta synneistä, rukoiltiin herätystä, ja niissä tuli myös ihmisiä uskoon.

        Tämän maallikkojohtoisen liikkeen kautta miljoona ihmistä tuli uskoon kahden vuoden aikana. Helmi-kesäkuussa 1858 n. 50,000 tuli uskoon ja liittyi seurakuntaan joka viikko.

        Miljoonia uskoon Atlantin molemmin puolin

        Herätys vaikutti myös Britanniassa,jossa vuoteen 1865 mennessä miljoona ihmistä tuli uskoon.

        Evankeliointi-, lähetys- ja hyväntekeväisyystyö kukoisti.


        Tänä aikana Dwight L. Moody ja Ira David Sankey aloittivat toimintansa. William ja Catherine Booth perustivat Pelastusarmeijan ja voittivat Jeesukselle suuria määriä ihmisiä. Phoebe ja Walter Palmerin julistusta Amerikassa seurasi hämmästyttävä Pyhän Hengen toiminta.

        Charles Haddon Spurgeon saarnasi joka viikko joukoille, jotka täyttivät Lontoon suurimmat salit.

        Hudson Taylor aloitti työnsä Kiinassa. David Livingstone ja Mary Slessor edistivät lähetystyötä Afrikassa.

        Lähetyksen aalto tuntui eri puolilla maailmaa.

        Seurakunnat kasvoivat Euroopassa, mm. länsi-Venäjällä, Australiassa, Etelä-Afrikassa ja Intiassa.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Viides herätyksen aalto alkaen 1880



        “Lähetystyöherätys”

        Vuosien 1880 ja 1903 välinen aika oli erityisen voimakkaan ja menestyksekkään evankeliointityön aikaa.


        Tätä aikaa voi luonnehtia "lähetystyöherätykseksi", joka oli syttynyt edellisessä herätyksessä ja levitti nyt herätyksen tulta ympäri maailmaa ja luoden vahvan seurakuntaperustan eri kansakuntiin - juuri sopivasti ennen 1900-luvun suurta herätystä.


        Keskeisessä asemassa tässä herätyksessä olivat Dwight L. Moodyn toiminta, samoin kuin muu v. 1857 alkaneessa herätyksessä käynnistynyt työ.

        Dwigth L. Moody levitti herätystä ja lähetysnäkyä ympäri maailmaa.

        Moody aloitti kokoaikaisen evankelistan työn v. 1860. Hänen vaikutuksestaan edellisessä herätyksessä syntyneisiin liikkeisiin tuli voimakas lähetystyön korostus.

        Moody kävi työtoverinsa, laulaja Ira David Sankeyn kanssa myös Englannissa, Irlannissa ja Skotlannissa useita kertoja, mistä oli seurauksena suuria joukkoja uskoontulleita, joiden joukosta nousi kuuluisia lähetystyöntekijöitä, mm. C.T. Studd (Afrikka) ja Wilfred Grenfell (Labrador). Hänen käyntinsä Cambridgessä 1882 vaikutti maailmanlaajuisen opiskelijalähetyksen syntyyn.

        Moodyn innostamina tuhannet vapaaehtoiset lähtivät Yhdysvalloista lähetystyöhön. V. 1883 Moody perusti lähetystyötä korostava raamattuinstituutinsa "Moody Bible Institute".

        Lähetystyö vilkastui eri mantereilla

        Herätys kosketti Japania 1880-luvun alussa, uskovien määrä kasvoi viidessä vuodessa 4,000:stä 30,000:een. Kiinaan tuli paljon uusia lähettejä. Monilla evankelioimattomilla alueilla Intiassa, Afrikassa, Australiassa, Keski- ja Etelä-Amerikassa koettiin herätystä.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Kuudes herätyksen aalto 1900-luvun alusta



        1900-luvun alun herätyksen taustalla oli pyhitysliike.

        Evankeelisen ja helluntailaisen herätysliikkeen juuret ovat ovat pyhitysliikkeessä, joka alkoi 1800-luvun lopulla. Pyhyyden käsite ei tietenkään ollut uusi. John Wesley oli puhunut täydellisestä pyhityksestä ja täydellisyyteen pyrkimisestä kristillisessä elämässä.

        Phoebe Palmer, Charles Finney ja monet muut julistivat pyhityksestä. Vuosisadan vaihteessa erityisesti Amerikassa oli syntynyt satoja pyhitysliikkeeseen kuuluvia ryhmiä ja seurakuntia. Seurakunnissa oli voimakas halu saada enemmän voimaa, pyhyyttä, menestystä evankeliointityössä, enemmän Hengen vuodatusta.

        1900-luvun alussa oli useita herätyksiä eri puolilla maailmaa.

        V. 1900 alkoi herätys eteläafrikkalaisten buurisotilaiden keskuudessa, jotka oli tuotu sotavankeina Britanniaan. Sodan jälkeen v. 1902 he palasivat Etelä-Afrikkaan ja veivät herätyksen mukanaan. Gypsy Smith voitti Herralle paljon ihmisiä v. 1904.

        Japanin herätyksessä v. 1900 seurakunta kaksinkertaistui. V. 1902 Reuben A. Torrey ja Charles Alexander pitivät kokouksia Australian Melbournessa, ja 8000 tuli uskoon. Uutinen tästä levisi kuin tuli, joka synnytti rukousintoa ja tuoretta Herran odotusta ja odotusta samanlaisista tuloksista muuallakin.

        Walesin herätys — 11 vuoden rukouksen hedelmä

        V. 1904 Torrey ja Alexander olivat Walesin Cardiffissa, jossa ihmiset eivät lainkaan tuntuneet ottavan evankeliumin sanomaa vastaan. Torrey ja Alexander kutsuivat koolle rukous- ja paastopäivän. Ilmapiiri muuttui dramaattisesti, ja seuraavan vuoden aikana tuhannet tulivat uskoon.


        Rukous- ja paastopäivänä Evan Roberts sai voimakkaan Pyhän Hengen voitelun. Siitä alkoi Walesin herätys.

        Walesin herätyksen juuret ulottuivat kuitenkin kauemmas. Nuori Evan Roberts oli rukoillut herätystä ja Pyhän Hengen vuodatusta 11 vuoden ajan. Roberts sai näyn, jonka perusteella hän uskoi Herran tulevan pelastamaan 100,000 ihmistä. Hän sai toisenkin näyn, jonka vuoksi hän palasi Newcastlesta raamattukoulusta kotiinsa Loughoriin. Heti ensimmäisissä herätyskokouksissa tuntui voimakas Jumalan läsnäolo. Monet heittäytyivät maahan, itkivät ja rukoilivat.

        Herätys levisi pian muuallekin Walesiin. Puolen vuoden aikana 100,000 tuli uskoon!

        Walesin herätys innoitti kaikkialla maailmassa rukousta ja herätyksen odotusta

        Walesin herätyksestä tuli kristillisen maailman pääpuheenaihe. Uutinen tuntui vaikuttavan kaikkialla palavaa rukousta ja sytyttävän herätystä. Uskovat kautta Iso-Britannian alkoivat rukoilla, ja seurakunnat kasvoivat kautta maan.

        Herätyksen tuli tuntui eri puolilla Eurooppaa: Skandinaviassa, Saksassa, Itävallassa, Puolassa, Slovakiassa, Unkarissa, Balkanilla ja Venäjällä.

        Walesin herätyksen vaikutus tuntui myös kautta Yhdysvaltojen. Rukousta ja parannuksentekoa syntyi spontaanisti, ja ne johtivat epätavallisen suureen seurakuntakasvuun.


        Nykyajan helluntailiike alkoi v. 1906 Los Angelesista

        Los Angelesissa alkoi useiden v. 1905 koettujen paikallisten herätysten jälkeen nk. Azusa-kadun herätys v. 1906. Uutiset Walesin herätyksestä innoittivat täälläkin uskovia rukoilemaan, ja yhtäkkiä Pyhän Hengen voima laskeutui heidän ylleen.


        Seuraavan kolmen vuoden ajan pidettiin joka päivä kokouksia. Ihmiset tulivat paikalle suurin joukoin saadakseen Pyhän Hengen voiman eivätkä pettyneet. Kukaan ei silti ajatellut, että se oli alku laajimmalle ja tehokkaimmalle lähetysliikkeelle, joka maailmassa oli koskaan vaikuttanut.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Johtopäätös

        Tämän herätyshistorian perusteella on luontevaa tehdä seuraavat johtopäätökset:

        1. Ei ole epäilystäkään siitä, että Jumala on käyttänyt näitä suuria herätyksiä tärkeänä keinona uudistaa alaspäin painunutta seurakuntaa ja viemään evankeliumin työtä eteenpäin eri puolilla maailmaa.

        Tällä tavalla Jumala pitää seurakunnan elävänä ja säännöllisesti vie valtakuntansa asiaa voimakkaasti enemmän niin määrällisesti kuin maantieteellisesti.

        2. Herätysten malli muistuttaa Israelin vaiheita, joista kerrotaan Vanhassa Testamentissa Tuomarien kirjassa. Herätyksiin on liittynyt samantapainen kiertokulku: ensin synti, apatia, rappio ja tappio — sitten epätoivoinen rukous Jumalan puoleen — ja lopulta Hänen voimallinen ilmestymisensä.

        Ehkä tämä antaa avaimen siihen, mihin tämän päivän seurakunnan tulisi keskittää voimansa.

        Antakoon Herra meille armon tehdä oma osuutemme seuraavassa suuressa herätyksessä ennen Jeesuksen tuloa!


        s Siirry materiaaliin "Miten rukous on edeltänyt herätyksiä"


        Rakkaat jos rakastutte tällaiseen Herätyxsen Jumalasta niin tulkaa mukaan Rukoilemaan !! savis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        kuin kuivaa kirkkohistoriaa hekumoitset, Jumala elää nyt hetkessä meidän kanssa, unohda menneet, ala elää nykyhetkeä.


    • RitariOlevainen

      Kun valmistellaan herätysviikkoa esm. tai kahden viikon,ja tiettään koska "herätyspuhuja" saapuu paikkakunnalle, aleteaan tietenkin rukoilemaan kokoseurakunta pitää olla mukana, ja kokouksista pidetään "ääntä", ja parasta siinä on se, että TODISTETAAN jeesuksesta hekilökohtaisella tasolla, tämä on todettu toimivaksi ainakin kaksikertaa samassa seurakunnassa, ja molemmilla kerroilla oli eri saarnaaja.

      Ekakerralla oi puhujaksi kutsuttu Paavo Juvonen, joka on nimenomaan herätyssaarnaaja, vaika on armoitettu seurakunnan paimenkin.

      Tuon kahdenviikon aikana tuli 14 henkilöä uskoon oikein todella, he uudestisyntyivät ja liittyivät aikaamyöten kasteenkautta seurakuntaan.
      Ja yhtenä tekjänä oli kiistattomasti juuri se, että todistettiin Jeesuksesta paikkakunnlla, kaikki elävät ja innokkaat Herran työhön olivat mukana, todistettiin työtovereille, nekin jotka eivät koskaan ennen olleet kertoneet työpaikalla uskostaan, todistivat siellä palavasti Jeeuksesta, ja se oli se joka sytytti "kaupungin" Jumalan tuleen, jota Jeesus on tullut heittämään, ja nyt se on syttynyt, sitä vaan täytyy viedä ihmiseten luo, kokeilkaa , olkaa tosisanne, saatte nähdä Jumalan toimivan vielä tänäkin päivänä!

      Mitkään organisoinnit eivät herätystä tuo, rukous ja Jeesuksen todistus, siinä avaimet herätykseen!
      Altiuden kengät siinä tarvitaan, ja ensikauuden paloa Jeesukseen, uhrautuvaa antaumuksellista todistusta, evankeliumin antajasta Jeesuksesta, kaikille ja kaikkialle!

      • Pitä olla se oikea rakkautta kadotuxsen menevien sielujen puolesta ja hätä! Silloin rukous synnyttä saarnat jotka koskettaa sieluja !
        Siunattu ilta sinne vaan !! savis !!!!!


    • Tutustu.
    • Anonyymi

      Kyllä alexsanderia ei kannata äänestää eikä haavistoa noi kaks on mamujen rakastajia eivätkö ajattele suomen turvallisuutta.

    • Anonyymi

      Oike? Herätyxs? Olisiko kannattanut käydä apukoulu loppuun?

      • Anonyymi

        Mikä lie apukoulu ennen oli apuhoitajakoulu.Miten kerrot Jumalan suurista teoista,kun kaikki tietää.että on satua,eikä näy pihalla lukematta uskonnollisia juttujaan,kertoi muuan henkilö.Kuka oikea kertomaan,miksi valituksisllaan ja opetuksellaan kirkko piti kansaa oikealla tiellä ja sota-aikana presidenttikin kehotti rukoilemaan kansan puolesta.Lopun aikojako elämme kaikki luopuvat maailma niin hyvä,etteikö tarvita hengen ravintoakoska kirkkoja joka lähtöön,siltikö Jumala ei olisi lähellä,kun pyydämme avuksi elämän matkalle.


    • Anonyymi

      1960 luvulla nuorten parissa moni on vastuullisissa tehtävissä kotimaan tai lähetystyössä elämäntyönsä tehneenä osa avustaa seurakunnissaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2404
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1812
    3. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1471
    4. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1396
    5. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1347
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      185
      1204
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1140
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1015
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      951
    10. Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !

      Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako
      Mikkeli
      134
      830
    Aihe