Mikä tekee ihmisestä oikean kirjailijan? Pidätkö mittarina sitä, että hän saa tekstinsä julkisuuteen "oikean" kustantajan kautta? Millaisia mielikuvia sanasta "kirjailija" sinulle tulee?
Monta kertaa olen kuullut, ettei "omakustannekirjailija" ole oikea kirjailija... Toisaalta voisi myös miettiä, tuovatko omakustannekirjat pienen ripauksen "erilaisuutta" massatarjontaan ;)
Tottahan kustantajan ovien läpi pääseminen on onnenpotku - jossakin mielessä.
Kuka on "oikea" kirjailija ;)
25
1364
Vastaukset
- kirjallisuuden parissa toimiva
Milloin nimittää itseään tai jotakuta muuta kirjailijaksi? Vaikea, mutta varsin mielenkiintoinen kysymys.
Voisiko asialla olla jotain tekemistä sen kanssa, että:
a) Maksetaanko kirjoittamisesta palkkaa / palkkioita?
b) Kuinka suuren osan henkilön päivittäisestä aktiivisuudesta kirjoittaminen lohkaisee? Voidaanko kirjoittaminen lukea niin vakavaksi toiminnaksi, että siitä voidaan käyttää sanaa TYÖ?
Ja
c) Onko kirjoittamisella olemassa jonkinasteinen taiteellinen vetovoima ja funktio?
Tai ehkäpä kirjailijaksi tuleminen on näiden kaikkien kolmen tekijän yhdistelmä.
Otetaanpa käytännön esimerkki: Jos matti meikäläinen ajaa jokamies-luokassa kilpaa, hän on autourheilun harrastaja, omakustanne pilotti. En kuitenkaan kutsuisi kaveria "kilpa-autoilijaksi" sanan varsinaisessa merkityksessä, koska hän ajaa kilpaa pelkästään omaksi huvikseen. Hänellehän ei makseta ajamisesta palkkaa, vaan hän maksaa itse siitä, että saa tyydytettyä kilpailuviettiään. Kun matti m. sitten aikanaan kehittyy niin hyväksi kuskiksi, että hänet pyydetään mukaan tehdastalliin ja kuukausi- tms. ansiot ajamisesta alkavat juosta, silloin vasta kutsuisin häntä ammattinimikkeellä kilpa-autoilija.
Toinen esimerkki: jos maija teikäläinen kirjoittaa sanomalehteen mielipidekirjoituksen tai muun satunnaisen kolumnin aina joskus ja jouluna, en kutsuisi häntäkään toimittajaksi. Kun maija sitten jonain päivänä istuu toimituksen pöydän takana ja kirjoittaa lehteen elääkseen, silloin hänestä on tullut oikea toimittaja.
Itse olen sen verran maltillinen, etten vielä edes esikoisteoksen julkaisun jälkeen uskaltaisi kutsua itseäni kirjailijaksi. Jos kirja kuitenkin myy ja tilausta toisellekin on, "oikeutus" kirjailijan titteliin on hieman lähempänä.
Omakustanteen julkaisijaakin nimittäisin kirjailijaksi, jos hän saa kirjojensa myynnistä suoranaiseksi tuloksi katsottavia rahallisia korvauksia. Onhan olemassa tunnettujakin kirjailijoita, jotka kustantavat kirjansa itse tai oman kustantamonsa kautta. Eikö silloinkin ole kyse tavallaan omakustanteesta?
Jos taas tehdään omakustanne omaksi, ystävien ja sukulaisten huviksi, en katsoisi kirjoittajan olevan kirjailija.- se sama
Valaisisin ongelmaa vielä kolmannella esimerkillä:
Tauno on siviiliammatiltaan raitiovaununkuljettaja. Tauno rakentaa itselleen saunan pihalle. Se on hyvä ja hieno, siitä irtoaa makoisat löylyt. Saunan rakentaminen omalle pihalle ei kuitenkaan tehnyt Taunosta kertaheitolla kirvesmiestä. Jos Tauno sitten päättääkin ottaa saunojen rakentamisesta itselleen kokopäiväisen tai osa-aikaisen ammatin, eli hän siis rakentaa saunoja pää- tai sivutoimekseen, hänestä aletaan ennen pitkää käyttää nimikettä kirvesmies.
Eli, jos kirjoitat ammatiksesi, ammattinimikkeesi on kirjailija. Se, että kirjoittaa pelkästään harrastusmielessä, ei mielestäni täytä kriteeriä. - tämä.....
se sama kirjoitti:
Valaisisin ongelmaa vielä kolmannella esimerkillä:
Tauno on siviiliammatiltaan raitiovaununkuljettaja. Tauno rakentaa itselleen saunan pihalle. Se on hyvä ja hieno, siitä irtoaa makoisat löylyt. Saunan rakentaminen omalle pihalle ei kuitenkaan tehnyt Taunosta kertaheitolla kirvesmiestä. Jos Tauno sitten päättääkin ottaa saunojen rakentamisesta itselleen kokopäiväisen tai osa-aikaisen ammatin, eli hän siis rakentaa saunoja pää- tai sivutoimekseen, hänestä aletaan ennen pitkää käyttää nimikettä kirvesmies.
Eli, jos kirjoitat ammatiksesi, ammattinimikkeesi on kirjailija. Se, että kirjoittaa pelkästään harrastusmielessä, ei mielestäni täytä kriteeriä.Kuinka moni Suomessa(kin) kirjoittaa ammatikseen? Kai Suomessakin on ihmisiä joita kutsutaa kirjailijoiksi, vaikka siitä eivät päääelatustaan hanki?
- Kirjailijan akka
tämä..... kirjoitti:
Kuinka moni Suomessa(kin) kirjoittaa ammatikseen? Kai Suomessakin on ihmisiä joita kutsutaa kirjailijoiksi, vaikka siitä eivät päääelatustaan hanki?
Pääelatus kirjoista? Heitä on suomessa korkeintaan kymmenkunta. Kaikki muut kirjailijat tekevät muutakin elääkseen. Tosin useimmiten jotain kirjallisuuteen liittyvää.
- Yritin kuitenkin
Kirjailijan akka kirjoitti:
Pääelatus kirjoista? Heitä on suomessa korkeintaan kymmenkunta. Kaikki muut kirjailijat tekevät muutakin elääkseen. Tosin useimmiten jotain kirjallisuuteen liittyvää.
tuoda julki ihan sitä samaa perusideaa:
"Jos Tauno sitten päättääkin ottaa saunojen rakentamisesta itselleen kokopäiväisen tai osa-aikaisen ammatin, eli hän siis rakentaa saunoja pää- tai sivutoimekseen, hänestä aletaan ennen pitkää käyttää nimikettä kirvesmies".
Eli kokopäiväisen tai osa-aikaisen ammatin, pää- tai sivutoimisen.
Samaa tietysti tarkoitin, kuin kommentoijat edellä. Tiedossa on liiankin hyvin, että moni kirjailija tekee muutakin työtä, kuin pelkkää kirjojen kirjoittamista muodossa tai toisessa. Proosan kirjoittamisella elää Suomessa prosentuaalisesti aniharva. Mutta idea olikin siinä, että kirjailija ansaitsee kirjoittamalla rahaa, vähän tai paljon. Kirjoittaminen on heillä ammattimaista tekemistä, eikä harrastelijamaista puuhastelua.
Raja saattaa joskus olla veteen piirretty viiva, myönnetään, mutta se on silti olemassa. - CFC
Vöyrin apteekkarin pojanpoika Simeoni asui siinä samaisessa rakennuksessa missä itse apteekki oli. Jokaisen työpäivän päätteeksi Simeoni kolisteli puiset portaat ylös työsuhdeasuntoonsa väsynein askelin.
Ullakkohuoneeseen tunkeutui lattian lävitse huumaava lääkkeiden ja kamferin tuoksu. Sitä ei voinut oikein mihinkään paeta, sillä Vöyrin ilmasto oli hyvin kylmä ja luotaantyöntävä, eikä ikkunaa voinut pitää auki kuin muutaman kesäkuukauden, muuten Simeoni joutui istumaan kamferinkäryssä lävitse vuoden.
Huumaava katku sai Simeonin näkemään kaikenlaisia näkyjä. Nämä näyt ja harhat hän kopioi apteekista lainaamillaan lyijykynillä huoneistonsa tapettiin kirjoituksina. Kirjoitettua seinäpintaa oli paljon, ja ahkerasti Simeoni täytti loppujakin kohtia umpeen.
Sadanvuoden kuluttua noista ajoista, kun Vöyrin apteekki oli jo myyty ja sitä alettiin saneeraamaan eräälle suurelle kustannustoimittajalle luksushuvilaksi jokimaisemineen pihapuutarhoineen, niin Simeoni löytyi. - scarabaeus
CFC kirjoitti:
Vöyrin apteekkarin pojanpoika Simeoni asui siinä samaisessa rakennuksessa missä itse apteekki oli. Jokaisen työpäivän päätteeksi Simeoni kolisteli puiset portaat ylös työsuhdeasuntoonsa väsynein askelin.
Ullakkohuoneeseen tunkeutui lattian lävitse huumaava lääkkeiden ja kamferin tuoksu. Sitä ei voinut oikein mihinkään paeta, sillä Vöyrin ilmasto oli hyvin kylmä ja luotaantyöntävä, eikä ikkunaa voinut pitää auki kuin muutaman kesäkuukauden, muuten Simeoni joutui istumaan kamferinkäryssä lävitse vuoden.
Huumaava katku sai Simeonin näkemään kaikenlaisia näkyjä. Nämä näyt ja harhat hän kopioi apteekista lainaamillaan lyijykynillä huoneistonsa tapettiin kirjoituksina. Kirjoitettua seinäpintaa oli paljon, ja ahkerasti Simeoni täytti loppujakin kohtia umpeen.
Sadanvuoden kuluttua noista ajoista, kun Vöyrin apteekki oli jo myyty ja sitä alettiin saneeraamaan eräälle suurelle kustannustoimittajalle luksushuvilaksi jokimaisemineen pihapuutarhoineen, niin Simeoni löytyi.... ja sinäkin päivänä satakieli lauloi puussa ...
- kirjoittaja
Kirjailijaliitto katsoo kirjailijaksi ihmisen joka on julkaissut kaksi teosta.
Apuraha-anomuksia voinee täytellä jo yhden julkaisun jälkeen (omakustanteista en tiedä)
Työkseen kirjoittavia suomessa on tuhansia, kirjoja työkseen kirjoittaviakin on, rikkaaksi kirjoja kirjoittamalla tulleita muutama.
Sitä kenestä tulee ja kenestä ei, rikas ja kuuluisa kirjailija, riippunee asianomistajan ideointikyvystä, päättäväisyydestä ei niinkään onnesta tai ihmissuhteista.
Kuinka moni suomessa tekee kahta työtä? Onko siivooja/kampaaja siivooja vai kampaaja?! kuka laskee työtunnit? Jos kirjailija siivoaa sivutyönään, onko hän kirjailija vai pelkkä siivooja?
Jos kirjailija etsiäkseen toden tuntua kirjoihinsa kulkee työstä toiseen, onko hän pätkätyöläinen duunari vai boheemi kirjailija?
Jos pidettäisiin kirjailijan titteli siellä missä apurahoja saa anoa ja pääsee kirjailijaliiton keskustelusivuille. (Siellä ne "oikeat" kirjailijat ovat.)
Hassuinta "oikeissa" kirjailijoissa on, että he ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin, pähkäilevät täsmälleen samojen ongelmien kanssa, eivätkä koskaan ole täysin oppineita, sen 10:nenkään julkaisun jälkeen. - Kirjailijatar
kirjoittaja kirjoitti:
Apuraha-anomuksia voinee täytellä jo yhden julkaisun jälkeen (omakustanteista en tiedä)
Työkseen kirjoittavia suomessa on tuhansia, kirjoja työkseen kirjoittaviakin on, rikkaaksi kirjoja kirjoittamalla tulleita muutama.
Sitä kenestä tulee ja kenestä ei, rikas ja kuuluisa kirjailija, riippunee asianomistajan ideointikyvystä, päättäväisyydestä ei niinkään onnesta tai ihmissuhteista.
Kuinka moni suomessa tekee kahta työtä? Onko siivooja/kampaaja siivooja vai kampaaja?! kuka laskee työtunnit? Jos kirjailija siivoaa sivutyönään, onko hän kirjailija vai pelkkä siivooja?
Jos kirjailija etsiäkseen toden tuntua kirjoihinsa kulkee työstä toiseen, onko hän pätkätyöläinen duunari vai boheemi kirjailija?
Jos pidettäisiin kirjailijan titteli siellä missä apurahoja saa anoa ja pääsee kirjailijaliiton keskustelusivuille. (Siellä ne "oikeat" kirjailijat ovat.)
Hassuinta "oikeissa" kirjailijoissa on, että he ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin, pähkäilevät täsmälleen samojen ongelmien kanssa, eivätkä koskaan ole täysin oppineita, sen 10:nenkään julkaisun jälkeen.kyselläkään. Tuntuu, ettei kukaan niitä saa. Ehkä pessimististä ajattelua. Jos kirjailijaliittoon pääsee kahdelle kustannetulla, niin kohta voisin pyrkiä.
Mulla siis ilmeisesti pullat hyvin uunissa. Vaikka se ei kyllä toden totta näy pankkitilillä!
Onko kuinka moni teistä saanut apurahoja? Kiitos vinkeistä!
Nyt, tällä hetkellä, kirjan aihe täysin hakusessa. Yhtä aihetta olen miettinyt, mutta siihen täytyisi olla rohkeutta. Puhua ongelmasta, josta ei yleensä puhuta. Huh. - googletti
Kirjailijatar kirjoitti:
kyselläkään. Tuntuu, ettei kukaan niitä saa. Ehkä pessimististä ajattelua. Jos kirjailijaliittoon pääsee kahdelle kustannetulla, niin kohta voisin pyrkiä.
Mulla siis ilmeisesti pullat hyvin uunissa. Vaikka se ei kyllä toden totta näy pankkitilillä!
Nyt, tällä hetkellä, kirjan aihe täysin hakusessa. Yhtä aihetta olen miettinyt, mutta siihen täytyisi olla rohkeutta. Puhua ongelmasta, josta ei yleensä puhuta. Huh.Apurahojahan jakaa joka kylätoimikunta, ynnä se ja tuo ja tämä yhdistys. Googleta ja etsi tietoa, apurahoilla suomessa kirjailijat elävät, eivät kirjoista saaduilla tuloilla ;)
- dollari
Kirjailijatar kirjoitti:
kyselläkään. Tuntuu, ettei kukaan niitä saa. Ehkä pessimististä ajattelua. Jos kirjailijaliittoon pääsee kahdelle kustannetulla, niin kohta voisin pyrkiä.
Nyt, tällä hetkellä, kirjan aihe täysin hakusessa. Yhtä aihetta olen miettinyt, mutta siihen täytyisi olla rohkeutta. Puhua ongelmasta, josta ei yleensä puhuta. Huh.Hain kahta apurahaa viime syksynä, ne olivat tällaisia maakuntarahoja. Samat nimet saivat kuin edellisinäkin vuosina,. Ketään uusia ei kelpuutettu, kun ei ollut vielä NiMEÄ ja rahaakin oli vähän jaettavaksi.
- julkaissut
kirjoittaja kirjoitti:
Hassuinta "oikeissa" kirjailijoissa on, että he ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin, pähkäilevät täsmälleen samojen ongelmien kanssa, eivätkä koskaan ole täysin oppineita, sen 10:nenkään julkaisun jälkeen.kaksi teosta! Olenkohan siis kirjailija? Tuloistani kirjaroyaltit ovat noin viisi prosenttia vuodessa...
- möykynpesä
Oliko Franz Kafka kirjailija? Hän ei julkaissut elämänsä aikana yhtään kirjaa, mutta kuoleman jälkeen hänen teoksensa julkaistiin. Tuliko hänestä vasta tuolloin kirjailija, tuskin...
- CFC
Olenkohan mä jotenkin vinksahtanut, kun oikein näe tällä keskustelulla juuri mitään alyllistä virkaa.
Mitä ihmeen merkitystä sillä on onko kirjailija vai ei? Onko tuo määritelmä 'kirjailija' jokin status, tila johon kaikki kiihkeästi haluavat, ajattelematta ollenkaan sitten niitä asioita joita itse pidän kirjallisuudessä äärimmäisen tärkeinä.
Minä ymmärrän Liza Markludia oikein hyvin (saman ikäinen), mutta en oikein parhaalla tahdollakaan näe hänen olevan kirjailija siinä missä Herman Hesse.
Minusta Liza on dekkareita kirjoittava toimittaja, ja taas Hesse filosofinen munkki.
Sanasta 'kirjailija' minulle tulee mieleen kaikenlaisia negaatioita: paskantärkeys, pinnallisuus, laskelmoitu tuottavuus, tarkoitushakuisuus, itsekeskeisyys, Korsika-ralli, Tolu, Mainostaminen ja markkinointi, ylimielisyys, jne...
Huutaisin hengen perään, mutta täällä vain tuulee.- sama
Minä luovutan. Kun ajattelee asiaa tarkemmin, mitä merkitystä sillä tittelillä loppujen lopuksi on. Ollaan vaikka kaikki kirjailijoita, niin kenellekään ei tule paha mieli. Apurahalla tai ilman.
CFC:n kommenteista juontuisi mieleen lisäkeskustelua aihetta sivuten: miksi niin monilla nousee termistä "kirjailija" negatiivisia assosiaatioita mieleen? Omahyväisen pinnallinen ja ylimielinen tärkeilijä lienee varsin yleinen käsitys (tosin sitä Korsika-rallia en tässä yhteydessä ihan tajunnut). Kuka on syyllinen moiseen, voidaanko tämä liekehtivä synnin viitta heittää jonkun tietyn kirjailijan ylle? Voidaanko kirjallisuuden inhon airuet henkilöittää jollekin tietylle persoonalle? Kuka on heikoin lenkki? - Kirjailijatar
Ihan päinvastoin. Näillä leveysasteilla, missä minä asun, kirjailija ei ole sitten yhtään mitään. Hän ei tee oikeata työtä; pääsee helpolla, tekee rahaa tajuttomasti; on toisaalta säälittävä raukka, joka yrittää olla jotakin ja toisaalta ei sitten yhtään mitään.
Aivan eri toista on olla vaikka metsuri; tehdä raskasta työtä. Tai mikä muu tahansa.
Tämä minua jurppii. Ihan mielettömästi. Ei silti, ettäkö haluaisin olla mikään julkkis, mutta joku kannustava sana... edes joskus... kiitos taikka haukku... Eikä vain em. pilkkaa. - CFC
Kirjailijatar kirjoitti:
Ihan päinvastoin. Näillä leveysasteilla, missä minä asun, kirjailija ei ole sitten yhtään mitään. Hän ei tee oikeata työtä; pääsee helpolla, tekee rahaa tajuttomasti; on toisaalta säälittävä raukka, joka yrittää olla jotakin ja toisaalta ei sitten yhtään mitään.
Aivan eri toista on olla vaikka metsuri; tehdä raskasta työtä. Tai mikä muu tahansa.
Tämä minua jurppii. Ihan mielettömästi. Ei silti, ettäkö haluaisin olla mikään julkkis, mutta joku kannustava sana... edes joskus... kiitos taikka haukku... Eikä vain em. pilkkaa.Valittelen yhdyskuntasi kompleksista tilaa.
Siitä pitäisi kirjoittaa kirja.
Nämä kuvaamani negaatiot olivat Kehä-I:n sisäpuolella asuvien ihmisten perusarvoja. Tämä on aika raju väite mutta katsoisin, että en kovinkaan paljon valehtele. Ja siitä on aivan turha kirjoittaa yhtään mitään. - CFC
sama kirjoitti:
Minä luovutan. Kun ajattelee asiaa tarkemmin, mitä merkitystä sillä tittelillä loppujen lopuksi on. Ollaan vaikka kaikki kirjailijoita, niin kenellekään ei tule paha mieli. Apurahalla tai ilman.
CFC:n kommenteista juontuisi mieleen lisäkeskustelua aihetta sivuten: miksi niin monilla nousee termistä "kirjailija" negatiivisia assosiaatioita mieleen? Omahyväisen pinnallinen ja ylimielinen tärkeilijä lienee varsin yleinen käsitys (tosin sitä Korsika-rallia en tässä yhteydessä ihan tajunnut). Kuka on syyllinen moiseen, voidaanko tämä liekehtivä synnin viitta heittää jonkun tietyn kirjailijan ylle? Voidaanko kirjallisuuden inhon airuet henkilöittää jollekin tietylle persoonalle? Kuka on heikoin lenkki?Tässähän voisi julkisesti louata kaikki muut paitsi X:n
Eikunjoo, mä katsoisin että kirjailijoiden sietämättömän huonon lookin takana on huono markkinakoneisto. Kirjailijalle pitää luoda jännittävä ja eteerinen habitus, joka sitten jakelisi tarkkaan harkittuja ja puntaroituja kommetteja huolellisesti valituille toimittajille.
Näin pääsisimme siitä ikävästä totuudesta eroon, että kirjailijat juoksentelevat pitkin katuja etsimässä toimittajia joille kertoilla kaikkea ankkaa ja hävyn puolikasta.
Kaikki on kiinni suunnitelmasta ja sen toteutuksesta. - sama
Kirjailijatar kirjoitti:
Tämä minua jurppii. Ihan mielettömästi. Ei silti, ettäkö haluaisin olla mikään julkkis, mutta joku kannustava sana... edes joskus... kiitos taikka haukku... Eikä vain em. pilkkaa.toisten tarkoituksena on aina tyrmätä kaikki kiva, mukava ja kaunis. Jos yrittää keskustella jostain aiheesta asiallisesti, aina, korostan aina, löytyy joku joka tietää, kuinka asiat ihan oikeasti ovat. Älä välitä siitä, sillä tämä on vain keskustelupalsta ja täällä kuuluu keskustella asioista, se ikään kuin kuuluu asiaan. Toiset tekee sen asiallisesti ja toiset asiattomasti, toiset vakavissaan ja toiset pilke silmäkulmassa. So what? Next! Yritä löytää ne neulat heinäsuovasta ja deletoi kaikki muu.
- sama
CFC kirjoitti:
Tässähän voisi julkisesti louata kaikki muut paitsi X:n
Eikunjoo, mä katsoisin että kirjailijoiden sietämättömän huonon lookin takana on huono markkinakoneisto. Kirjailijalle pitää luoda jännittävä ja eteerinen habitus, joka sitten jakelisi tarkkaan harkittuja ja puntaroituja kommetteja huolellisesti valituille toimittajille.
Näin pääsisimme siitä ikävästä totuudesta eroon, että kirjailijat juoksentelevat pitkin katuja etsimässä toimittajia joille kertoilla kaikkea ankkaa ja hävyn puolikasta.
Kaikki on kiinni suunnitelmasta ja sen toteutuksesta.Vaikka Kirjailijatar alla kertoi olevansa kanssasi eri mieltä, allekirjoitan osan väitteistäsi. Mutta edelleenkään en ymmärrä sitä Korsika-rallia? Voisitko selventää entiselle rata-autoilua harrastaneelle tämän pointin?
- CFC
sama kirjoitti:
Vaikka Kirjailijatar alla kertoi olevansa kanssasi eri mieltä, allekirjoitan osan väitteistäsi. Mutta edelleenkään en ymmärrä sitä Korsika-rallia? Voisitko selventää entiselle rata-autoilua harrastaneelle tämän pointin?
Tuossa jossain yhteydessä mainitsin nykyään liittäväni joka kuudenteen lauseeseni sanan 'kirjailijanalku'.
Tämä harmillinen ja rasittava sana päässäni putkahti esiin myös Korsikalla, kun olimme laskeutumassa alas laaksoon Monte Cintolta. Eteen osui hiljainen tie. Seisoimme siinä tienvierellä ja äkkiä ohitsemme LENSI jokin punainen ohjus. Katsoimme järkyttyneinä toisiamme tuulen heitellessä meitä kivillä ja hiekalla.
Totesin siinä ystävälleni: kirjailijanalku. - sama
CFC kirjoitti:
Tuossa jossain yhteydessä mainitsin nykyään liittäväni joka kuudenteen lauseeseni sanan 'kirjailijanalku'.
Tämä harmillinen ja rasittava sana päässäni putkahti esiin myös Korsikalla, kun olimme laskeutumassa alas laaksoon Monte Cintolta. Eteen osui hiljainen tie. Seisoimme siinä tienvierellä ja äkkiä ohitsemme LENSI jokin punainen ohjus. Katsoimme järkyttyneinä toisiamme tuulen heitellessä meitä kivillä ja hiekalla.
Totesin siinä ystävälleni: kirjailijanalku.sitten.
Okei, mutta sehän selvensi kokonaan asian.
Viittaus ei vaan millään tahtonut ensin konkretisoitua kapea-alaiseen mieleeni tässä jylisevässä hukkaporttien paukkeessa soraohjusten kiitäessä alas kohti tiukkenevia serpoja. - Kirjailijatar
sama kirjoitti:
toisten tarkoituksena on aina tyrmätä kaikki kiva, mukava ja kaunis. Jos yrittää keskustella jostain aiheesta asiallisesti, aina, korostan aina, löytyy joku joka tietää, kuinka asiat ihan oikeasti ovat. Älä välitä siitä, sillä tämä on vain keskustelupalsta ja täällä kuuluu keskustella asioista, se ikään kuin kuuluu asiaan. Toiset tekee sen asiallisesti ja toiset asiattomasti, toiset vakavissaan ja toiset pilke silmäkulmassa. So what? Next! Yritä löytää ne neulat heinäsuovasta ja deletoi kaikki muu.
Mikäs olikaan se Suomalaisten kansantauti? Juuri niin; Kateus. On huomattu.
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Mollata täytyy takana - periaatteesta; harvemmin tullaan antamaan MITÄÄN palautetta edessä päin. Sellaista se on; elämä suomalaismetsissä ;D - myönnämme
sama kirjoitti:
CFC:n kommenteista juontuisi mieleen lisäkeskustelua aihetta sivuten: miksi niin monilla nousee termistä "kirjailija" negatiivisia assosiaatioita mieleen? Omahyväisen pinnallinen ja ylimielinen tärkeilijä lienee varsin yleinen käsitys (tosin sitä Korsika-rallia en tässä yhteydessä ihan tajunnut). Kuka on syyllinen moiseen, voidaanko tämä liekehtivä synnin viitta heittää jonkun tietyn kirjailijan ylle? Voidaanko kirjallisuuden inhon airuet henkilöittää jollekin tietylle persoonalle? Kuka on heikoin lenkki?olevamme 'kirjailijanalkuja'. Ja ylläpito hymisee tyytyväisenä.
Minusta 'kirjoittaja' olisi ihan hyvä nimi, sitten joskus jos tosiaan kirjoitan hiukan enemmän kuin nyt. Pitäisiköhän nämäkin hetket viettää tulevan kirjansa parissa, eikä täällä?
- Nasty&Keep
on sellainen ihminen, joka on valmis alusta asti uhraamaan koko työn täytteisen elämänsä työhön, josta ei saa
a) palkkaa säännöllisesti
b) välttämättä tunnustusta eläessään
c) elämä hyvin epätasapainoista
eiköhän tossa ole haastetta itse kullekin. Tulee mieleen entis ajan palkkasoturit.
Kirjailija on ihminen, jolla on unelma kirjoittaa oma tarinansa ja näyttää se ihmisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103297GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys451200- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja541116Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601007
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27900- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872