Sairauden tutkiminen

Make

Onko niin, että Työterveyslaitoksella altistetaan esim. astmaatikko sellaiselle aineelle, jota epäillään astman aiheuttajaksi?

25

1331

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdään

hometta olen menossa hönkäsemään kohta..

• Make

...eikö se pahene siitä, että hengität uudestaan altistetta? Etkö tiedä, mille homeelle olet allerginen vai onko sinulle jotain hyötyä, että suostut kokeeseen?

• meillä
        Make kirjoitti:

...eikö se pahene siitä, että hengität uudestaan altistetta? Etkö tiedä, mille homeelle olet allerginen vai onko sinulle jotain hyötyä, että suostut kokeeseen?

jos on työpaikalla sairastunut.

Ei se, olenko tai kun en tiedä mille olen allerginen vaikuta mitään. Ehkä en edes oireile siitä altistuksesta. Tai oireilen heti ja tosi pienestä.

Se nyt vaan menee näin.

• Make
        meillä kirjoitti:

jos on työpaikalla sairastunut.

Ei se, olenko tai kun en tiedä mille olen allerginen vaikuta mitään. Ehkä en edes oireile siitä altistuksesta. Tai oireilen heti ja tosi pienestä.

Se nyt vaan menee näin.

...keuhkoihin jonkin pienen määrän vai mitenkä se mittayksikkö on määritelty? Vai suurentaako ne sitä aineen määrää jotenkin sitokyvylle? Kuka tietää tarkkaan, miten se tutkimus menee? Pelkään, että saan siitä vakavia oireita ja astma pahenee.

Mulla ei se aine ole home, mutta samalla kaavalla kait ne kaikki menee?! Kirjoitin siksi tänne "homepalstalle", koska täällä on melko korkeatasoinen tietämys.

• kuin muut altistukset
        Make kirjoitti:

...keuhkoihin jonkin pienen määrän vai mitenkä se mittayksikkö on määritelty? Vai suurentaako ne sitä aineen määrää jotenkin sitokyvylle? Kuka tietää tarkkaan, miten se tutkimus menee? Pelkään, että saan siitä vakavia oireita ja astma pahenee.

Mulla ei se aine ole home, mutta samalla kaavalla kait ne kaikki menee?! Kirjoitin siksi tänne "homepalstalle", koska täällä on melko korkeatasoinen tietämys.

joten, et esim. hengittele naamarista tulevaa nestettä keuhkoihin, jos olet allergisoitunut jollekin liimalle tms. aineelle. Silloin sitä ainetta ruiskutetaan jonnekin ja olet siinä lähimaastossa, kukkakauppiaat pilkkoivat salaattia ja sitten mukana voisi olla noita kukkia jotka aiheuttivat mahdollisesti oireita. Jauhopölyssä sitä pölyä vähän pöyhittiin, tytöt taisivat kertoa että 1-2 päässä vähän pöyhittiin jauhoja, jotka joko olivat tai eivät niitä joista oireita heille tuli. Kampaajille oli sitten avoinna niitä aineita ja niitä kait sitten kans vähän käsiteltiin siinä tilassa missä altistunut oli. Mattoliimoille tai joillekin tasoitteille altistuneille sitä ainetta oli jossakin seinässä tai sitä päästettiin ilmaan tms. Ja se joko oli tai ei sitä ainetta mikä piti oireita aiheuttaa. Tai sitä oli voitu miedontaa jollakin aineella, vaihtaa ulkonäköä vähäsen, hajua tms.

Vain homesairaat vetävät maskista mömmöt keuhkoihinsa, siten että yhtään mömmöä ei tule huoneilmaan altistamaan muita, esim. testiä valvovaa hoitajaa. Jos siis ei ole kovin vaarallista vetää noita mömmöjä keuhkoihin, kovin tarkkaan pidettiin huolta, ettei vain tule altistusta muille ko. tilassa oleville.

Muille kuin homesairaille tehtiin useita altistuksia, joista jotkut olivat ja jotkut eivät olleet noita oikeita aineita. Eipä nuo raavaat miehetkään tienneet aina mitä olivat hengitelleet, odottelivat vain tuleeko oireita vai ei. Joten et pysty tietämään milloin kyseessä on oikea altistus ja milloin ei. Tiedät sen sitten olostasi, jos oireilet ko. aineesta.

• mutta vain hetkellisesti
        Make kirjoitti:

jotta tarkastellaan miten pahoja oireita saat. Jos ei tule oireita ei tule ammattitautiakaan. Joko FEV1 tai PEF pitää alentua tuolla TTL:n kokeissa, muilla oireilla ei ole mitään väliä. Voit oksentaa, pyörtyä, saada korkean kuumeen tms., mutta ne eivät oikeuta astmadiagnoosiin, eikä ammattitautiin.

Joten vain tuo astmaan liittyvä oireilu lasketaan oikeaksi ammattitaudiksi. Karmeita vointeja on tuolla osastolla nähty, mutta kun ei pef putoa niin ei tipu myöskään ammattitauti.

• Make
        mutta vain hetkellisesti kirjoitti:

jotta tarkastellaan miten pahoja oireita saat. Jos ei tule oireita ei tule ammattitautiakaan. Joko FEV1 tai PEF pitää alentua tuolla TTL:n kokeissa, muilla oireilla ei ole mitään väliä. Voit oksentaa, pyörtyä, saada korkean kuumeen tms., mutta ne eivät oikeuta astmadiagnoosiin, eikä ammattitautiin.

Joten vain tuo astmaan liittyvä oireilu lasketaan oikeaksi ammattitaudiksi. Karmeita vointeja on tuolla osastolla nähty, mutta kun ei pef putoa niin ei tipu myöskään ammattitauti.

Mikä on tuo fev1? Näkyykö nuo kemikalit verestä ettei siedä niitä? Jos näkyy niin niilläkö ei ole merkitystä.

Elikkä tuo testi tarkoittaa, että jos vaikka olen saanut astmani tasapainoon tai melkein terveeksi (koska syy on noi altisteet), niin yks'kaks mä olen taas lähtötilanteessa kun mut altistetaan, niinkö

• jotkut reakoivat
        Make kirjoitti:

Mikä on tuo fev1? Näkyykö nuo kemikalit verestä ettei siedä niitä? Jos näkyy niin niilläkö ei ole merkitystä.

Elikkä tuo testi tarkoittaa, että jos vaikka olen saanut astmani tasapainoon tai melkein terveeksi (koska syy on noi altisteet), niin yks'kaks mä olen taas lähtötilanteessa kun mut altistetaan, niinkö

pitkäaikaisesti, siten että astma tms. tila huononee pitkäksikin aikaa. Joillekin altistus tuo riittävän notkahduksen peffiin ja siinä se. Ammattitauti on todettu. Joillakin ei tule mitään oireita, joten lähdet yhtä terveenä kun testeihin menitkin.

Vain homesairaat tulevat jo pelkästään osastolla oleilusta huonompaan kuntoon, koska tuolla TTL:n potilasosastollakin on jossakin homeongelma, tai se on muualla talossa, mutta vaikuttaa potilasosastoon. Yleisin oire on heti alkava päänsärky, johon saa pari pilleriä helposti. Hoitajat monesti jopa kyselevät, että särkeekö päätä, koska peffaaminen ei oikein onnistu jos päätä kovin särkee. Eli jo tuo päänsärky, joka joillekin tulee tosi kovanakin laskee noita peffejä.

Mutta FEV1 arvo on yhden sekunnin puhallusarvo. TTL:n osastolla on noissa mittareissa sekä pef, että FEV1 arvo ja molemmat laitetaan ylös. Voit myös itse hankkia itsellesi mittarin, jossa on nuo molemmat arvot. Piko1 mittaria käyttää moni homesairas ja siitä pidetään kyllä. On pieni ja kätevä käyttää, maksaa apteekista ostettuna ehkä 58-59 euroa, allerigialiitoissaa sitä myydään helvemmalla. Jos saat ammattitaudin, maksaa sun vakuutus tuon mittarin hankinnan myös, joten laita kuitti talteen.

En tiedä miten mittaavat veren kemikaaleja, mutta kun haetaan astmaa, on aivan sama vaikka veresi sijasta sulla olisi pelkästään tuota kemikaalia putkistoissasi. Astman kriteerit on peffin aleneminen ja sitä haetaan.

Ammattitautina en tiedä korvataanko mitään myrkytyksiä, selvitä se jostakin. Mutta ammattitautina korvataan astma. Joten moni muu sairaus on vakuutusyhtiöllesi lottovoitto. Joten astmaa sen olla pitää.

• Make
        jotkut reakoivat kirjoitti:

pitkäaikaisesti, siten että astma tms. tila huononee pitkäksikin aikaa. Joillekin altistus tuo riittävän notkahduksen peffiin ja siinä se. Ammattitauti on todettu. Joillakin ei tule mitään oireita, joten lähdet yhtä terveenä kun testeihin menitkin.

Vain homesairaat tulevat jo pelkästään osastolla oleilusta huonompaan kuntoon, koska tuolla TTL:n potilasosastollakin on jossakin homeongelma, tai se on muualla talossa, mutta vaikuttaa potilasosastoon. Yleisin oire on heti alkava päänsärky, johon saa pari pilleriä helposti. Hoitajat monesti jopa kyselevät, että särkeekö päätä, koska peffaaminen ei oikein onnistu jos päätä kovin särkee. Eli jo tuo päänsärky, joka joillekin tulee tosi kovanakin laskee noita peffejä.

Mutta FEV1 arvo on yhden sekunnin puhallusarvo. TTL:n osastolla on noissa mittareissa sekä pef, että FEV1 arvo ja molemmat laitetaan ylös. Voit myös itse hankkia itsellesi mittarin, jossa on nuo molemmat arvot. Piko1 mittaria käyttää moni homesairas ja siitä pidetään kyllä. On pieni ja kätevä käyttää, maksaa apteekista ostettuna ehkä 58-59 euroa, allerigialiitoissaa sitä myydään helvemmalla. Jos saat ammattitaudin, maksaa sun vakuutus tuon mittarin hankinnan myös, joten laita kuitti talteen.

En tiedä miten mittaavat veren kemikaaleja, mutta kun haetaan astmaa, on aivan sama vaikka veresi sijasta sulla olisi pelkästään tuota kemikaalia putkistoissasi. Astman kriteerit on peffin aleneminen ja sitä haetaan.

Ammattitautina en tiedä korvataanko mitään myrkytyksiä, selvitä se jostakin. Mutta ammattitautina korvataan astma. Joten moni muu sairaus on vakuutusyhtiöllesi lottovoitto. Joten astmaa sen olla pitää.

...niin mitä ne korvaa? Sairastumisen, hoitokulut, uudelleenkoulutuksen, eläkkeen, haittakorvauksen sairastuttamisesta? Mikä on se korvaus?

• f123ly
        Make kirjoitti:

...niin mitä ne korvaa? Sairastumisen, hoitokulut, uudelleenkoulutuksen, eläkkeen, haittakorvauksen sairastuttamisesta? Mikä on se korvaus?

siitä mitä lääkkeitä tarvitset, ylipäätään astmassa korvataan astmalääkkeet lopun ikääsi. Keuhkolääkärin seurannan ja tutkimukset ja hoidon aina tarpeen mukaan. Koska teen etätöitä minulle korvataan myös matkat lääkäriin yleisen kulkuneuvon tms. mukaan tai painavasta syystä omalla autolla. Tuo pef mittari korvataan myös ja tarvittavat lääkärin määräämät apuvälineet astman hoitoon.

Haittakorvaus riippuu iästäsi ja haitta-asteesta, jonka määrittää vakuutuslääkärisi noiden TTL:n papereiden ja mahdollisesti keuhkolääkärin lausunnon mukaan.

• Make
        f123ly kirjoitti:

siitä mitä lääkkeitä tarvitset, ylipäätään astmassa korvataan astmalääkkeet lopun ikääsi. Keuhkolääkärin seurannan ja tutkimukset ja hoidon aina tarpeen mukaan. Koska teen etätöitä minulle korvataan myös matkat lääkäriin yleisen kulkuneuvon tms. mukaan tai painavasta syystä omalla autolla. Tuo pef mittari korvataan myös ja tarvittavat lääkärin määräämät apuvälineet astman hoitoon.

Haittakorvaus riippuu iästäsi ja haitta-asteesta, jonka määrittää vakuutuslääkärisi noiden TTL:n papereiden ja mahdollisesti keuhkolääkärin lausunnon mukaan.

että noilla kahdella mittaustuloskella PEF'fillä ja FEV1:llä todetaan ammattiASTMA. Muulla ei ole merkitystä. ja sitten jos olen vanhahko ukko, korvaus työkyvyn menettämisestä on ilmeisesti lähempänä nollaa kun vakuutuslääkärin arviosta on kyse?

• f123ly
        f123ly kirjoitti:

Niin sitä maksetaan esim. noille leipomotyöntekijöille, jotka eivät voi olla jauhojen kanssa enää tekemisessä.

Minä teen jo työtä, jossa pienintäkään mahdollisuutta uudelleen koulutuksen hyötyyn ei ole. Eli riippuu ammatistasi, jos et ammattitautisi vuoksi voi sitä ammattia harjoittaa, esim. kampaajat saivat uudelleen koulutuksen myös, mutta jos ammattisi on esim. it-puolella, suunnittelussa tms. et kyllä tarvitse ja/saa mitään uudelleen koulutusta.

Siis riippuu täysin sun ammatistasi, astmasi vaikeusasteesta ja siitä aiheuttaako työsi siihen ongelmia.

Minulla on ammattitautina astma kosteusvaurioille, olen etätöissä ja yritän saada työhuonetta (taas) työpaikaltani, entisiin työtiloihin en voi mennä. Se mikä minua yllätti oli se, että pitkään pois työpaikaltani olleena arvelin, että voin siellä käydessä hyvin. Että voin olla pidempään, eikä oireita tule. Mutta tilanne olikin päin vastainen, oireet tulivat nopeasti ja olivat paljon pahempia kuin ennen. Eli välttäminen ko. työpaikkani ihan ns. puhtaitakin tiloja on pakollista, koska oireilen siellä heti ja pahastikin. Tässä kohdin pettymys oli kyllä tosi paha.

Käydessäni neuvottelemassa esimiehen kanssa työkuvioista, arvelin samalla käyväni tapaamassa työkavereita. Ehkä kahville työpaikkani kahvilaan tms., mutta ei puhettakaan siitä että olisin voinut olla kuin pakollisen ajan esimiehen työhuoneessa. Yskä alkoi heti, päänsärky samoin, keuhkoalueen puristus yms. tuntuivat myös pahasti.

Joten kotiinlähtö tuli ja nopeasti, eikä siinä itku ollut kovin kaukana taas tässäkin pettymyksessä.

• f123ly
        Make kirjoitti:

että noilla kahdella mittaustuloskella PEF'fillä ja FEV1:llä todetaan ammattiASTMA. Muulla ei ole merkitystä. ja sitten jos olen vanhahko ukko, korvaus työkyvyn menettämisestä on ilmeisesti lähempänä nollaa kun vakuutuslääkärin arviosta on kyse?

Itse olen syntynty -59 ja olen mielestäni aika nuori. Haitta asteeni luokiteltiin neloseksi ja siitä tuli kyllä korvausta muutaman kunnon etelänmatkan (pitkän) verran.

Noin terveydestä korvaus on yhtä tyhjän kanssa, mutta euroina se kyllä siltikin tuntuu. Jos saisin vaihtaa rahat tai terveys, ei olisi epäilystäkään kumpi voiton veisi. Lisäksi maksan osan lääkkeistäni lopun ikääni, koska ne eivät kuulu astmani hoitoon, mutta tarvitsen niitä koska syön ko. astmalääkkeitä. Jos minulla ei olisi astmaa, en tarvitsisi ko. lääkkeitäkään.

Joten aina osan lääkkeistäsi korvaat kyllä itse, näin uskon ainakin tapahtuvan. Terveydentila on myös aina vaakalaudalla, joten esim. mulla tuon anemian vuoksi joudun miettimään erilaisia ratkaisuja myös. Siinä ns. länsimainen lääketiede ei ole minua auttanut.

• Make
        f123ly kirjoitti:

Itse olen syntynty -59 ja olen mielestäni aika nuori. Haitta asteeni luokiteltiin neloseksi ja siitä tuli kyllä korvausta muutaman kunnon etelänmatkan (pitkän) verran.

Noin terveydestä korvaus on yhtä tyhjän kanssa, mutta euroina se kyllä siltikin tuntuu. Jos saisin vaihtaa rahat tai terveys, ei olisi epäilystäkään kumpi voiton veisi. Lisäksi maksan osan lääkkeistäni lopun ikääni, koska ne eivät kuulu astmani hoitoon, mutta tarvitsen niitä koska syön ko. astmalääkkeitä. Jos minulla ei olisi astmaa, en tarvitsisi ko. lääkkeitäkään.

Joten aina osan lääkkeistäsi korvaat kyllä itse, näin uskon ainakin tapahtuvan. Terveydentila on myös aina vaakalaudalla, joten esim. mulla tuon anemian vuoksi joudun miettimään erilaisia ratkaisuja myös. Siinä ns. länsimainen lääketiede ei ole minua auttanut.

No se että eläkeikä häämöttää muutaman vuoden päässä, muttei ole ihan vielä käsillä. Pelkään sitä, että jos sattuis tilani kohenemaan kun välttelen tiettyjä aineita ja jos TTL:n testit pahentavat tilaani vaikka pysyvästi.

Olen saanut käsityksen, että altistusoireen vain voimistuvat, jos on vähän aikaa pois "saastuneista" tiloista, sitä niin kuin herkistyy entistä enemmän.

Oisko niin, että työkaverisi tuovat homeitiöitä vaatteissaan myös kahvitiloihin, siksi saat oireita? Tai pelkäät niitä oireita niin paljon, että pelkkä ajatus saa oirehtimaan.

• f123ly
        Make kirjoitti:

No se että eläkeikä häämöttää muutaman vuoden päässä, muttei ole ihan vielä käsillä. Pelkään sitä, että jos sattuis tilani kohenemaan kun välttelen tiettyjä aineita ja jos TTL:n testit pahentavat tilaani vaikka pysyvästi.

Olen saanut käsityksen, että altistusoireen vain voimistuvat, jos on vähän aikaa pois "saastuneista" tiloista, sitä niin kuin herkistyy entistä enemmän.

Oisko niin, että työkaverisi tuovat homeitiöitä vaatteissaan myös kahvitiloihin, siksi saat oireita? Tai pelkäät niitä oireita niin paljon, että pelkkä ajatus saa oirehtimaan.

on todettuna noita kosteusvauriota niin laajasti ja joka puolella, että sairastuneet vain oireilevat joka puolella. Totta on, että työkaverit vielä levittävät itiöitä yms. samoi kaikki kamat, paperit yms. No en ole ainoa ammattitautitapaus työpaikallani, joten me tiedämme miten kuvio menee. Eikä työkaveritkaan nuo ammattitaudin saaneet voi liikkua kaikissa tiloissa, ei osallistua kaikkiin kokouksiin ja ylipäätään liikkuminen työpaikan tiloissa aiheuttaa ongelmia terveyteen. Mutta niin aiheuttaa ongelmia terveyteen tuo työpaikkamme sisäilma myös ns. terveille. Joten meillä ei kukaan epäile, ivaa tms. homesairaita. Ovat vain hirveän pahoillaan ja nämä terveet kyllä pelkäävät terveytensä puolesta. Enkä kyllä voi heille sanoa, että ei kannata pelätä.

Itse en pelkää homeita tai sairastumista, tosin pitäisi kyllä pelätäkin. Pelko auttaisi välttämään vielä tarkemmin oireita aiheuttavia tiloja ja tilanteita. Mutta spyykkeen puolelle ei minulla näitä oireita saa.

Ja kyllähän tuo tila voi heiketä pitkäksikin aikaa, tai ehkä pysyvästi noissa altistuksissa. Itse oireilen elokuun lopussa tehtyä altistusta vieläkin, enkä usko että samaan kuntoon enää tulen, kuin mitä olin ennen altistuksia. Mutta home on home. Eipä nuo kaikki altistetut mitään oireita saaneet. Yksi lähti jopa töihin suoraan osastolta ja viiveellä vaihtaa ammattia. Ei tarvinnut heti jäädä töistä pois, vaikka ei ammattiaan voi enää pysyvästi tehdäkään. Silti oli ammattiastma jauhoille. Minulle keuhkolääkäri kirjoitti pari viikkoa sairaslomaa, joten hyvin eri tavoin me noista altistuksista selvisimme.

Että ihan tapauskohtaisesti se altistus menee. Jos sulla on eläkeikä lähellä, ei tarvetta lääkekorvauksista ja mietit astmasi ja tilasi heikkenemistä, mieti samalla mennäkö ollenkaan ko. testeihin.

Mulla lääkäri kertoi erityisesti, että vaikuttaa eläkkeeseen. En vieläkään tiedä miten, eikä oikein vielä kiinnostakaan, mutta ota selvää. Ehkä siinä olisikin se syy sulle selvittää onko ammattitautia vaiko ei.

Ja kait me ammattitauti-ihmiset saadaan tuo hautausavustus, en tosin ole varma. Ja lisäksi tapaat vielä viime metreillä patologin ja saat varmistuksen mitä sairastat. En tosin tiedä tuosta tuonpuoleisesta, josko sieltä pääsee kuuntelemaan lausuntoa, mutta onhan se yhtä mahdollista kuin nämä ammattiastmat homeillekin ovat.

• Make
        f123ly kirjoitti:

on todettuna noita kosteusvauriota niin laajasti ja joka puolella, että sairastuneet vain oireilevat joka puolella. Totta on, että työkaverit vielä levittävät itiöitä yms. samoi kaikki kamat, paperit yms. No en ole ainoa ammattitautitapaus työpaikallani, joten me tiedämme miten kuvio menee. Eikä työkaveritkaan nuo ammattitaudin saaneet voi liikkua kaikissa tiloissa, ei osallistua kaikkiin kokouksiin ja ylipäätään liikkuminen työpaikan tiloissa aiheuttaa ongelmia terveyteen. Mutta niin aiheuttaa ongelmia terveyteen tuo työpaikkamme sisäilma myös ns. terveille. Joten meillä ei kukaan epäile, ivaa tms. homesairaita. Ovat vain hirveän pahoillaan ja nämä terveet kyllä pelkäävät terveytensä puolesta. Enkä kyllä voi heille sanoa, että ei kannata pelätä.

Itse en pelkää homeita tai sairastumista, tosin pitäisi kyllä pelätäkin. Pelko auttaisi välttämään vielä tarkemmin oireita aiheuttavia tiloja ja tilanteita. Mutta spyykkeen puolelle ei minulla näitä oireita saa.

Ja kyllähän tuo tila voi heiketä pitkäksikin aikaa, tai ehkä pysyvästi noissa altistuksissa. Itse oireilen elokuun lopussa tehtyä altistusta vieläkin, enkä usko että samaan kuntoon enää tulen, kuin mitä olin ennen altistuksia. Mutta home on home. Eipä nuo kaikki altistetut mitään oireita saaneet. Yksi lähti jopa töihin suoraan osastolta ja viiveellä vaihtaa ammattia. Ei tarvinnut heti jäädä töistä pois, vaikka ei ammattiaan voi enää pysyvästi tehdäkään. Silti oli ammattiastma jauhoille. Minulle keuhkolääkäri kirjoitti pari viikkoa sairaslomaa, joten hyvin eri tavoin me noista altistuksista selvisimme.

Että ihan tapauskohtaisesti se altistus menee. Jos sulla on eläkeikä lähellä, ei tarvetta lääkekorvauksista ja mietit astmasi ja tilasi heikkenemistä, mieti samalla mennäkö ollenkaan ko. testeihin.

Mulla lääkäri kertoi erityisesti, että vaikuttaa eläkkeeseen. En vieläkään tiedä miten, eikä oikein vielä kiinnostakaan, mutta ota selvää. Ehkä siinä olisikin se syy sulle selvittää onko ammattitautia vaiko ei.

Ja kait me ammattitauti-ihmiset saadaan tuo hautausavustus, en tosin ole varma. Ja lisäksi tapaat vielä viime metreillä patologin ja saat varmistuksen mitä sairastat. En tosin tiedä tuosta tuonpuoleisesta, josko sieltä pääsee kuuntelemaan lausuntoa, mutta onhan se yhtä mahdollista kuin nämä ammattiastmat homeillekin ovat.

...ja mä pelkään teidän puolesta täällä koneen ääressä. Kun ekan kerran kävin näillä homesivustoilla, luin noita kertomuksia tukka pystyssä (on runsaasti ja joka karva oli kyllä pystyssä).

Kesällä tapasin yhden veikon, joka oli sairastunut homeesta omaa rakennustaan korjatessa ja hän kertoi, ettei voi olla enää missään hometiloissa. Hän toimii siis kylässäkin kuin parahin homekoira, alkaa oirehtia ja etsiä mahdollista homepesäkettä. Ja ihmiset, jotka eivät voi lukea kirjaston kirjoja, saavat oireita... Lukemieni kauhukertomusten jälkeen, lähtisin heti livohkaan paikasta, jossa homeoaltistuminen on amhdollista.

Tiedän, että oirehtiminen on kovin henkilökohtaista, siksi punnitsen ja syynäilen tässä etukäteen tuota tutkimuksen turvallisuutta.

Kyllähän se eläkkeeseen vaikuttaa ja ei kait sairaeläkkeelle pääsekään ellei todeta työperäisyyttä. Tämä haara on tutkimatta ja käy työstä selvittää näitä asioita.

Itse en olisi kiinnostunut vielä patologin lausunnosta, siksi yritän päästä hajulle näistä kuvioista. Olen jo paljon viisaampi, kiitos sinulle. Älä työnnä nenääsi hometiloihin, jos pystyt välttää! Kuis kauan sä olet noita homeita jo haistellut?

• f123ly
        Make kirjoitti:

...ja mä pelkään teidän puolesta täällä koneen ääressä. Kun ekan kerran kävin näillä homesivustoilla, luin noita kertomuksia tukka pystyssä (on runsaasti ja joka karva oli kyllä pystyssä).

Kesällä tapasin yhden veikon, joka oli sairastunut homeesta omaa rakennustaan korjatessa ja hän kertoi, ettei voi olla enää missään hometiloissa. Hän toimii siis kylässäkin kuin parahin homekoira, alkaa oirehtia ja etsiä mahdollista homepesäkettä. Ja ihmiset, jotka eivät voi lukea kirjaston kirjoja, saavat oireita... Lukemieni kauhukertomusten jälkeen, lähtisin heti livohkaan paikasta, jossa homeoaltistuminen on amhdollista.

Tiedän, että oirehtiminen on kovin henkilökohtaista, siksi punnitsen ja syynäilen tässä etukäteen tuota tutkimuksen turvallisuutta.

Kyllähän se eläkkeeseen vaikuttaa ja ei kait sairaeläkkeelle pääsekään ellei todeta työperäisyyttä. Tämä haara on tutkimatta ja käy työstä selvittää näitä asioita.

Itse en olisi kiinnostunut vielä patologin lausunnosta, siksi yritän päästä hajulle näistä kuvioista. Olen jo paljon viisaampi, kiitos sinulle. Älä työnnä nenääsi hometiloihin, jos pystyt välttää! Kuis kauan sä olet noita homeita jo haistellut?

kun vaihdoin työpaikallani uuteen vähän paremmin palkattuun työhön. Elämäni virhe. No kun sitten sairastuin, antoi sen aikainen pomo (nainen) potkut kertoen että olen käyttänyt sairastumiseeni liikaa aikaa, eikä hän uskalla ottaa vastuuta sairastumisestani. NO minut siirrettiin palkoineen päivineen nykyisen pomon alaisuuteen.

Nykyinen pomoni on juristi ja hänen kanssaan homma toimii hyvin (mies). Etätöissä olen ja töitä teen voinnin mukaan. Joskus teen iltamyöhään, kun nyt on mielenkiintoinen projekti. Joskus taas on pakko ottaa päiväunet, tuo väsymys mulla on nyt pahin oire.

Vointi on nyt aika OK. Homeista tulen kyllä tosi kipeäksi. Käväisin tuossa sunnuntaina entisessä navetassa jota korjataan työtilaksi. Paha virhe. Vointi meni aika tavoin pakkasen puolelle. Helpotti tuossa aamupäivän aikana. Mutta tiedänhän taas yhden paikan jonne ei nenäänsä pidä pistää.

Mistä itse oireilet ja mikä on vointisi?

• Make
        f123ly kirjoitti:

kun vaihdoin työpaikallani uuteen vähän paremmin palkattuun työhön. Elämäni virhe. No kun sitten sairastuin, antoi sen aikainen pomo (nainen) potkut kertoen että olen käyttänyt sairastumiseeni liikaa aikaa, eikä hän uskalla ottaa vastuuta sairastumisestani. NO minut siirrettiin palkoineen päivineen nykyisen pomon alaisuuteen.

Nykyinen pomoni on juristi ja hänen kanssaan homma toimii hyvin (mies). Etätöissä olen ja töitä teen voinnin mukaan. Joskus teen iltamyöhään, kun nyt on mielenkiintoinen projekti. Joskus taas on pakko ottaa päiväunet, tuo väsymys mulla on nyt pahin oire.

Vointi on nyt aika OK. Homeista tulen kyllä tosi kipeäksi. Käväisin tuossa sunnuntaina entisessä navetassa jota korjataan työtilaksi. Paha virhe. Vointi meni aika tavoin pakkasen puolelle. Helpotti tuossa aamupäivän aikana. Mutta tiedänhän taas yhden paikan jonne ei nenäänsä pidä pistää.

Mistä itse oireilet ja mikä on vointisi?

Vointini on kohtuullinen, muttei hyvä tietenkään koska astma oireelee. Nyt tuli kovat pakkaset ja kaikki.

Kemikalialtitus tuli ja sekin mutkan kautta, koska ko aineiden käsittely ei liity työtehtäviini. Sitä selvitellään vasta siellä TTL:lla jossain vaiheessa ja siksi tässä sitä pohdin. Se rajoittaa minunkin kulkemistani työpaikalla, siksi se on probleema.

Virheitähän tässä tehdään, minäkin mokasin raskaasti kun olisin viime keväänä voinut lähteä tuosta paikasta pois, mutta jotenkin jäin vielä miettimään. Suututtaa niin penteleesti... ääh...
        Minä en potkuja pelkää, voisi olla helpotuskin, mutta se terveys, sen kun saisi takaisin...

• f123ly
        Make kirjoitti:

Vointini on kohtuullinen, muttei hyvä tietenkään koska astma oireelee. Nyt tuli kovat pakkaset ja kaikki.

Kemikalialtitus tuli ja sekin mutkan kautta, koska ko aineiden käsittely ei liity työtehtäviini. Sitä selvitellään vasta siellä TTL:lla jossain vaiheessa ja siksi tässä sitä pohdin. Se rajoittaa minunkin kulkemistani työpaikalla, siksi se on probleema.

Virheitähän tässä tehdään, minäkin mokasin raskaasti kun olisin viime keväänä voinut lähteä tuosta paikasta pois, mutta jotenkin jäin vielä miettimään. Suututtaa niin penteleesti... ääh...
        Minä en potkuja pelkää, voisi olla helpotuskin, mutta se terveys, sen kun saisi takaisin...

eli työpaikkani sisällä, työsuhde jatkuu edelleen samaan paikkaan. Työpaikkani on ilman homeita ehdottomasti ainakin euroopan, ellei maailman paras työpaikka. Jos rakenteet eivät olisi homeessa, ei töissä käymisestä olisi muuta kuin iloa. Vähän sellainen lintukotohan tuo työpaikkamme meille on. Paljon kivaa toimintaa ja nuoria luovia ihmisiä ympärillä, siitä ei homma parane mitenkään.

Mutta nyt näin. Kotona kökkiminen on minulla sairauden pahin seuraus terveyden menettämisen ohella. Mulla tuli noita liitännäisongelmia aika runsaasti myös, joten tässä vain odottelen mikä paikka prakaa seuraavaksi.

Lieviin kipuihin ja kivistyksiin olen jo tottunut. Nyt oikeastaan pahin oire on tuo pahoinvointi. Se on niin ällöttävää, eikä siihen auta mikään. Ymmärrän hyvin niitä sairastuneita jotka voivat joistakin hoidosta pahoin ja miettivät jatkaako hoitoja tuon pahoinvoinnin takia vaiko ei.

Toivotaan, että pääset itsesi kanssa sopuun. Aika tarkkaan kannattaa miettiä altistuksia, mutta eivät ne kovin pahoja taida olla muille kuin meille homesairaille. Eikä meillekään kaikille niistä mitään isompaa ongelmaa tule. Sitä vain sain taas huonot kortit tässäkin suhteessa.

Kemikalit olivat aika monen raavaan miehen syitä sairastumiseen tuolla altistuksissa kyllä. Yllättävän usein mattoporukat tai laittiaporukat altistuvat noille mömmöille. Suojauksista ei pidetä kunnolla huolta ja tilaa ei tuuleta tms.

Ei kuule ole ruusuilla tanssimista kökkiä kotona, vaikka se sairaana menetteleekin, ei se enää naurata kun vointi paranee. Kyllä tässä sosiaalinen elämä on aika pientä. Ei ole oikein asiaa ravintoloihin, koska siellä sitä vasta oireileekin, muutoinkin elämä on aika kuution sisällä oloa päivät pitkät.

En voi suositella kenellekään. No tietty jos on ollut tosi surkea työpaikka, mutta siltikin uskon että kotona kökkiminen on kaikille tuskaa.

• Make
        f123ly kirjoitti:

eli työpaikkani sisällä, työsuhde jatkuu edelleen samaan paikkaan. Työpaikkani on ilman homeita ehdottomasti ainakin euroopan, ellei maailman paras työpaikka. Jos rakenteet eivät olisi homeessa, ei töissä käymisestä olisi muuta kuin iloa. Vähän sellainen lintukotohan tuo työpaikkamme meille on. Paljon kivaa toimintaa ja nuoria luovia ihmisiä ympärillä, siitä ei homma parane mitenkään.

Mutta nyt näin. Kotona kökkiminen on minulla sairauden pahin seuraus terveyden menettämisen ohella. Mulla tuli noita liitännäisongelmia aika runsaasti myös, joten tässä vain odottelen mikä paikka prakaa seuraavaksi.

Lieviin kipuihin ja kivistyksiin olen jo tottunut. Nyt oikeastaan pahin oire on tuo pahoinvointi. Se on niin ällöttävää, eikä siihen auta mikään. Ymmärrän hyvin niitä sairastuneita jotka voivat joistakin hoidosta pahoin ja miettivät jatkaako hoitoja tuon pahoinvoinnin takia vaiko ei.

Toivotaan, että pääset itsesi kanssa sopuun. Aika tarkkaan kannattaa miettiä altistuksia, mutta eivät ne kovin pahoja taida olla muille kuin meille homesairaille. Eikä meillekään kaikille niistä mitään isompaa ongelmaa tule. Sitä vain sain taas huonot kortit tässäkin suhteessa.

Kemikalit olivat aika monen raavaan miehen syitä sairastumiseen tuolla altistuksissa kyllä. Yllättävän usein mattoporukat tai laittiaporukat altistuvat noille mömmöille. Suojauksista ei pidetä kunnolla huolta ja tilaa ei tuuleta tms.

Ei kuule ole ruusuilla tanssimista kökkiä kotona, vaikka se sairaana menetteleekin, ei se enää naurata kun vointi paranee. Kyllä tässä sosiaalinen elämä on aika pientä. Ei ole oikein asiaa ravintoloihin, koska siellä sitä vasta oireileekin, muutoinkin elämä on aika kuution sisällä oloa päivät pitkät.

En voi suositella kenellekään. No tietty jos on ollut tosi surkea työpaikka, mutta siltikin uskon että kotona kökkiminen on kaikille tuskaa.

Ymmärsin kyllä että sisäinen siirto. En minäkään omaa paikkaani valita, varmaan sitten aina Euroopan toiseksi paras ja hyvä ilmapiiri eikä tosikoita ympärillä eikä edes lintukoto. Työtä me siellä kyllä painetaan, kiva-termillä sitä ei kyllä voi luonnehtia... hmmm...

Sepä se kun yksi tuo toisen. Alkaa korttitalo hajota, minäkin tässä pelkään, että kunto menee huonoksi. Nuo saaturin pakkasetkin ja pitkään olin sairaana.

Kyllä sosiaalinen eristyminen on kova juttu. Ymmärrän nuo homejutut, kuten kerroinkin, heräsin siihen todellisuuteen silloin kun tuttavani kertoi, miten oli altistunut ja oireili monessa kyläpaikassa.

Kemikalialtistus voi tulla melko helpostikin, riippuu kuinka tuikeaa ainetta on ja terveystaustatkin vaikuttavat. Pitkin seinihän sitä joutuu kulkee, jos ympäristössä on paljon altisteita.

Pidetään huolta itsestämme! "Homenokat" ovat valistunutta ja tietoista porukkaa, ikävä että heitä on paljon - ainakin kirjoituksista päätellen. Pitää tulla siihen teidän mielenosoitukseen...

• f123ly
        f123ly kirjoitti:

hieno, että ajattelet osallistua tuohon homemarssiin. Sen järjestäminen on Rakkulan vastuulla ja nähtävästi ovat saaneet kovasti tukea muistakin järjestöistä. Joten kaikki mukaan vaikuttamaan.

Älä muuten harmittele näitä pakkasia, ne ovat se hyvä juttu. Ei edes kova pakkanen ole niin paha kun vesikeli homesairaille, ainakin aika monelle. Mulle vesikeli on aika paha, ei oikein asiaa ulos tai jos menen tulen lähes heti sairaaksi. Kuivakeli tai vaikka kuinka kova pakkanen on parempi, vaikka hengittäminen ei pakkasellakaan niin mukavaa ole, mutta voittaa aina tuon vesikelin.

Meitä "homenokkia" on tosiaan yllättävän paljon. Osa meidän työpaikalla piilottelee sairastumistaan, jotta pääsi terveiden kirjoissa siirtymään muihin töihin. Aika ahdistavaa sekin.

Tuo hoippuminen ja tasapaino- ja huimausongelmat ovat tuttuja sairastumiseni varrelta. Eipä sitä tiennyt minne tuupertui, mutta mulla oli taipumusta pyörtyilyyn jo aikaisemmin, joten se vain korostui. Onneksi isommilta kolhuilta selvisin. Tasapainoa ei ollut kyllä yhtään.

• Make
        f123ly kirjoitti:

...vastaan ja monessa muussa, onneksi ei byrokratia sentään...

Tosiaan olenhan lukenut että kaikenmaailman itiöt ovat vauhdissa lämpimässä ja kosteassa, en tosiaan sellaisesta kelistä itsekään välitä. Mutta kova pakkanen ja pohjoisituuli...ouh...

Miten muuten homesairas pystyy naamioitumaan terveksi? Eikös siinä pidä olla jo melkoinen puudutus päällä, miten se on mahdollista yleensäkään vai sietävätkö he kuitenkin hiukan?

Tuttavani sanoi, että hän haistaa homeen heti paikalla eikä voi olla sellaisessa tilassa kauan millään ilveellä? Tulee kuulema ihan pakko-oire alkaa etsiä homeen lähdettä. Siis käytös kuin koiralla.

• f123ly
        f123ly kirjoitti:

mutta vältän niitä paikkoja joissa homeen haistan, ja niitä on aika paljon kyllä. On joitakin ystäviä, joiden kotona haisee home. En ole heille siitä kertonut, ei ole mikään puheenaihe. En edes tiedä mitä kertoisin, jos kysyisivät. Osa ystävien kesämökeistä ei käy ollenkaan. Omaa meillä ei ole, me vain matkustelemme.

Jos haistan homeen, huomaan että menen lukkoon. Saan hartiat ja olkapäät jumiin aika nopeasti. Hengittäminen muuttuu aika paljon, siksi kait paikat jumittuu. Mutta että etsisin homeenhajun kohdetta ei sitä en tee.

Tosin työpaikalla oli ruokailutilaan tuotu kaksi valtavaa jättiruukkua, siis ihmisen kokoisia ruukkuja joihin menee rekkakuormallinen multaa ;-), haistoin homeen heti. Ihmettelin mistä se nyt yllättäen kliiniseen ruokailutilaan tuli, mutta salaattipyödän molemmin puolin oli nuo jumalattomat kukkaruukut. No siihen ruokalaan ei enää ollut asiaa. Onneksi se oli vain yksi työpaikkani ruokaloista, tosin se edullisempi. No nyt etätöissä siitäkään ei sitten tarvitse huolta kantaa.

Koska en ennen tätä homehärdelliä sairastellun yhtään, on tämä tietysti aika moinen retki sairaan maailmaan. Aluksi kielsin koko tilanteen, en kertonut miehelleni. Matkalla lepäilimme uima-altaalla kun lääkäri soitti ohutneulanäytteestä. Mieheni ei tiennyt mitään tutkimuksista ja siinä sitten yritti asettaa sanansa siten, että asia ei käy ilmi korva tarkkana kuuntelevalle miehelleni. No työpaikalta vain soitettiin ja viikon päästä tarkoitti loman loppumista ja muut päivämäärät kokouksia jne. Arvelin, että loma on pilalla, jos molemmat pohtii joitakin tutkimuksia. Ja oikeassa olin. Tavallaan oli paljon helpompaa kun vain itse tiesi sairaudestaan.

On ikävää kun nyt muutama ystävä tietää, samoin aviomies. Siinä on sitten holhottavana, älä tee sitä, sinä et kyllä tee tai tule mukaan tms. Joten mitä pienempi piiri tietää ongelmista sen parempi. Siksi tämä palsta on hyvä henkireikä. Voit kertoa asioita, eivätkä ne tule omaan arkipäivään kertomisen myötä. Hienoa. Ja kun ongelma on kirjoitettu se on jo puolta pienempi kuin aikaisemmin.

Eli kannatan tarkoin miettimään miten paljon kertoo lähipiirille sairastumisesta. Vain sen minkä kestää katsoa takaisin noiden henkilöiden kasvoista.

• Make
        Make kirjoitti:

...rakentaja ja rakentajalla syyhyy sormet kuulema aina uuden urakan kimppuun, siksi kait hänelle tulee tuo "pakkomielle" repiä paskanurkat auki - verissä nääs.

Onko sitten mahdotonta poistaa ne kukat ruokalasta? Nykyisinhän monilta työpaikoilla on kukat kielletty ja poistettu ja nimenomaan allergioiden takia. Jos teillä on kerta iso "homenokkajoukko", niin ei kait sen pitäisi suuri probleemi olla - valkat ja out.

Joo, tää netti on hyvä juttu, ei tarvitse kaikilla asioilla perhettään ja ystäviä rasittaa. Sen verran suututtaakin, ettei aina pysty rauhallisin mielin edes kertomaan. Täällä voi purkaa mieltänsä vertaistensa joukossa kuten totesit. Olen usein miettinyt, miten olen ennen nettikautta tullut toimeen. Ikään kuin umpiossa olisi elänyt. Nyt jos jokin ongelma, oli pihassa tai puutarhassa, niin ei kun googlettaa. Kun osaa oikein lukea, rivien päältä, alta ja välistäkin, avot.. ja juuri tuon ongelman purkaminen ulos itsestä helpottaa, ikään kuin parantaa.

Täällä on joitakin hyviä palstoja, nyt vastikään tämän "homenokkajoukkon" löysin. Tietävät paljon yleisestä lainsäädännöstä yms ja ovat vielä lisäksi hyviä kirjoittajiakin.

Samat sanat, suht terveen kirjoissa olen pysytellyt, enkä nytkään kuolemansairas ole. Mutta pitää pohtia sen verran tulevaisuutta, että osaa leiviskänsä jossainmäärin oikein jakaa.

• työnantajasi vakuutusyhtiö
        Make kirjoitti:

korvaa astmalääkkeesi ja astmasi hoitoon liittyvät käynnit erikoislääkärin vastaanotolla ja kaikki kulut, jotka sinulle aiheutuvat astmasi hoidosta. Vakuutusyhtiön kuuluu myös uudelleen kouluttaa tai jos olet pysyvästi työkyvytön ammattitautisi johdosta, vakuutusyhtiö maksaa sinulle tapaturmaeläkkeen. Sinulle myös maksetaan haittakorvaus terveyshaitastasi, jonka vakuutusyhtiö yleensä maksaa niin minimihaittana kuin pystyy, joten asia kannattaa tarkistuttaa asiantuntijalla. Nuo edellä mainitut ja monet muut asiat eivät lankea luonnostaan, vaan asioista pitää ottaa selvää ja vaatia oikeuksiaan, ja joskus se vaatii valituksia ja valituksia. Kannattaa myös tarkastaa määrittikö vakuutusyhtiö tapaturmapäiväsi oikein eli se on päivä, jolloin ensimmäisen kerran menit oireinesi lääkärin vastaanotolle, vaikka ammattitautisi todettiinkin myöhemmin, sillä usein noiden päivien välillä on kuukausia tai jopa vuosia. Päiväraha tai tapaturmaeläkkeesi lasketaan kuitenkin sen tapaturmapäiväsi tulotason mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe