Kysyn tätä siksi, kun oman kokemukseni mukan laulan parhaiten siten, että alan vain laulamaan. Laulunopettajan johdolla suoritettu äänen avaus rasittaa ääneni niin, että tunnista tulee fiasko. Joskus olen avannut ääneni hyvissä ajfoifn ennen laulutuntia, ja kurkunpään lihaksilla on ollut aikaa rentoutua ennen tuntia, silloin laulu menee hyvin.
Ongelmani on siis se, että jos heti äänenavauksesta alan laulamaan, kurkunpääni on liian rasittunut. Laulan parhaiten joko ilman äänen avusta tai pari tuntia äänen avauksen jälkeen. Auttakaa joku ja kertokaa mistä on kyse!
Miksi ääni
14
2037
Vastaukset
- lämmitän
Itselleni on tärkeää avata ääni ennen keikkaa jotta se kestää ja on soiva. Noin tunti ennen avataan ja annetaan sitten levätä jonkin aikaa. Kai se on yksilöllistäkin tuo asia.
- infoa
Äänen avauksen ei missään nimessä ole tarkoitus rasittaa kurkkua tai ääntä, vaan päinvastoin helpottaa laulamista.
Mikäli tekee äänenavauksen väärin, minkä voisin kärjistää niin että että aloittaa kylmiltään laulamaan lujaa niitä äänenavaus harjoitteita, niin se äänen avaus käy raskaammaksi kun laulaminen itse. Eli pitäisi aloittaa puhe-äänen tyyppisellä laulamisella hiljaa, ja edetä sitten rintarekisteri harjoitteisiin ja äänityypille sopivaan perusrekisteriin, eli basso, tenori, altto tai sopraano harjoitteisiin. missä avataan sitten jokaisen äänialan ominaisrekisterit niin rintaäänelle kuin korkealle/matalalle rekisterille.
Äänen avaaminen jo kotona ei tosiaan ole huono asia ollenkaan, laulamisen koskeminen kurkkuun on heti sen merkki että äänenavauksessa / tekniikassa on puutteita.
Jos on tarkoitus laulaa kovaa, klassisella äänenmuodostuksella, niin sitä ei voi tehdä ilman kunnollista äänenavausta, muuten se koskee kurkkuun ja koskee paljon. ääni menee käheäksi ja ei soi. Kunnollisen äänenavauksen kanssa (30-40 min) voipi "huutaa" parikin tuntia ilman että kurkkuun sattuu.- nyt sekoitetaan...
...termit.
Ääntä ei tarvitse "avata". Mutta tullakseen kauniina ulos, täytyy kropan olla auki ja rentoutunut.
Sanoisin siis, että avaa kroppasi ja jätä se kurkkujumppa pois, varsinkin jos se rasittaa. Ota hyvä ryhti, hengitä rauhallisesti, rentoudu kertakaikkiaan varsinkin vatsan ja lantion seudulta. Niin se äänikin tulee hienosti. - krääh
nyt sekoitetaan... kirjoitti:
...termit.
Ääntä ei tarvitse "avata". Mutta tullakseen kauniina ulos, täytyy kropan olla auki ja rentoutunut.
Sanoisin siis, että avaa kroppasi ja jätä se kurkkujumppa pois, varsinkin jos se rasittaa. Ota hyvä ryhti, hengitä rauhallisesti, rentoudu kertakaikkiaan varsinkin vatsan ja lantion seudulta. Niin se äänikin tulee hienosti.Ei välttämättä ole sanat sekaisin. Hyvä jos jollekulle riittää pelkkä rentoutuminen, joidenkin pitää nimenomaan avata se ääni ja lämmitää ne alueet ennen laulurupeamaa. Itselläni lähtisi pelkkää räkimistä irti jos en etukäteen jo tekisi avausharjotuksia. Aloitamme aina sellaisilla pehmeillä harjotuksilla ja lopetamme korkeutta avaaviin juttuihin. Sitten keikalla on kirkas ääni laulaa kun ei kylmällä kurkulla ala veisata.
- en saa
...termit.
Sanoisin siis, että avaa kroppasi ja jätä se kurkkujumppa pois, varsinkin jos se rasittaa. Ota hyvä ryhti, hengitä rauhallisesti, rentoudu kertakaikkiaan varsinkin vatsan ja lantion seudulta. Niin se äänikin tulee hienosti.En saa jättää avausta pois, opettaja pakottaa minut avaamaan äänen joka kerran siten, että ääneni menee pilalle avauksessa. Olen huomannut, että kun olen joutunut esiintymään, ja ollut siis ilman opettajajohtoista avausta, ääneni soi paremmin kuin koskaan tunneilla!
- amateur
en saa kirjoitti:
En saa jättää avausta pois, opettaja pakottaa minut avaamaan äänen joka kerran siten, että ääneni menee pilalle avauksessa. Olen huomannut, että kun olen joutunut esiintymään, ja ollut siis ilman opettajajohtoista avausta, ääneni soi paremmin kuin koskaan tunneilla!
Vaihda hyvä ihminen opettajaa! Jos joka kerta tuntuu pahalta, teet silloin jotain väärin ja opettajasi ei ohjaa oikeaan suuntaan.
Jonkun verran voi ääni väsyä jos kovin työstetään äärialueita ja opetellaan uutta, mutta ei äänen pitäisi "avaamisesta" pilalle mennä. - tim72
...termit.
Sanoisin siis, että avaa kroppasi ja jätä se kurkkujumppa pois, varsinkin jos se rasittaa. Ota hyvä ryhti, hengitä rauhallisesti, rentoudu kertakaikkiaan varsinkin vatsan ja lantion seudulta. Niin se äänikin tulee hienosti.Ääni todellakin avataan ennen varsinaista laulamista jos kylmiltään lähdet laulamaan et saa
ylärekisteriä toimimaan ,jää alavireeseen eikä
kovin montaa korkeaa ääntä ulos tule. Ryhti helpotaa mutta ei korvaa äänen avausta. - klassisen laulutekniikan op...
...termit.
Sanoisin siis, että avaa kroppasi ja jätä se kurkkujumppa pois, varsinkin jos se rasittaa. Ota hyvä ryhti, hengitä rauhallisesti, rentoudu kertakaikkiaan varsinkin vatsan ja lantion seudulta. Niin se äänikin tulee hienosti.todellakin ääni aina avataan. kun on jonkin verran jo klassista opiskellut niin myös ilman kulkeminen äänihuulten välistä tehostuu. näin voi tehdä vahinkoa äänihuulilleen ajan myötä jos äänihuulet eivät ole lämmitelty ennen kunnon äänentuottamista.vaikka ääni lähtisikin jollain lailla vaikkei olisikaan vielä lämmitellyt niin kyse on äänihuulten huollosta samalla. mikäs laji laulussa on semmoisella joka ei lämmittele äänihuuliaan? joku oma keksimä vinku?
- klassisen laulutekniikan op...
en saa kirjoitti:
En saa jättää avausta pois, opettaja pakottaa minut avaamaan äänen joka kerran siten, että ääneni menee pilalle avauksessa. Olen huomannut, että kun olen joutunut esiintymään, ja ollut siis ilman opettajajohtoista avausta, ääneni soi paremmin kuin koskaan tunneilla!
jos kuulet äänentuotoksesi paremmaksi ilman avausta niin sitten et omaa tekniikkaa ja et tiedä mitä on laulaa oikein eikä falsetissa. kokematon korva saattaa erehtyä luulemaan falsettia oikeaoppiseksi ja kauniiksi ääneksi.
se kurkkukipu ja kurkunpään lihasten kireys joista mainitsit kertoo kaiken. ei teknistä osaamista! opettele tekniikka oikein niin huolesi ovat ohi tämän suhteen! äänentuottamisessa äänen tulisi ohittaa kurkku kokonaan ja tämä onnistuu vain jos saa rentoutettua leuan ja kurkunpään.
- tim72
Vasta laulutunnilla,niinkuin kuuluisi jos olet jo
kotona avannut äänen ja menet laulutunnille ja taas tehdään äänen avaus niin ei mikään ihme että
sattuu.- Aloittaja
Musiikkiopiston oppilaskonserteissa laulu sujuu hyvin, kun olen itse saanut avata äänen ja levätä pari tuntia sen jälkeen, laulutunnit ovat tuskaa.
Olen aina osannut laulaa, ennen laulutuntejakin (lahjakkaaksikin jotkut kehuvat) voitin kovatasoisiakin karaokekilpailuja. En koe laulavani falsetissa, vaan vapaasti, levossa ja siitä nauttien, mutta ilman äänenavausta. Äänen avaus rasittaa niin paljon, etten ole oma itseni sen jälkeen pariin tuntiin! Näin se vaan on, ja näin sen koen. Tämä on valitettavaa!
Kylmiltään esimerkiksi karaokessa laulaminen sujuu yllättävän kivuttomasti ja nautinnollisesti verrattuna laulutuntiin. - tim72
Aloittaja kirjoitti:
Musiikkiopiston oppilaskonserteissa laulu sujuu hyvin, kun olen itse saanut avata äänen ja levätä pari tuntia sen jälkeen, laulutunnit ovat tuskaa.
Olen aina osannut laulaa, ennen laulutuntejakin (lahjakkaaksikin jotkut kehuvat) voitin kovatasoisiakin karaokekilpailuja. En koe laulavani falsetissa, vaan vapaasti, levossa ja siitä nauttien, mutta ilman äänenavausta. Äänen avaus rasittaa niin paljon, etten ole oma itseni sen jälkeen pariin tuntiin! Näin se vaan on, ja näin sen koen. Tämä on valitettavaa!
Kylmiltään esimerkiksi karaokessa laulaminen sujuu yllättävän kivuttomasti ja nautinnollisesti verrattuna laulutuntiin.Kun olet kerran tehnyt jo äänenavauksen ei toista
kertaa tarvita. Olen itsekkin kilpailuja käynyt läpi mutta näissä karaoke kisoissa se äänenavaus
on oikeastaan lämmittely kipale,ainakin itselläni
sehän ei kyllä mene kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mutta kilpailussa laulat max 2 kappaletta
jotka olet valinnut,tuttua ja turvallista.
Kun sinulla on tulossa laulutunti seuraavan kerran avaa äänesi vasta siellä, ei kotona. - tim72
Aloittaja kirjoitti:
Kylmiltään esimerkiksi karaokessa laulaminen sujuu yllättävän kivuttomasti ja nautinnollisesti verrattuna laulutuntiin.kun menet laulamaan karaokea tilanne on aivan toinen kuin muskarin tilaisuuksissa. Tämä taas
johtuu siitä että esim. iskelmä kappaleet ovat lähempänä ihmisen puheääntä. Eli kun puhut normaalisti päivän aikana äänesi on periaatteessa
jo auki tähän iskelmä musiikkiin. - wsdasd
tim72 kirjoitti:
kun menet laulamaan karaokea tilanne on aivan toinen kuin muskarin tilaisuuksissa. Tämä taas
johtuu siitä että esim. iskelmä kappaleet ovat lähempänä ihmisen puheääntä. Eli kun puhut normaalisti päivän aikana äänesi on periaatteessa
jo auki tähän iskelmä musiikkiin.No arvelinkin että juttu on noin. Kiitos vastauksesta. Joskus turhauttaa tää laulu, kun olen tottunut tekemään kerralla valmista... Ollaan muuten melkein saman ikäisiä, itse olen syntynyt -70.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi813898Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693707Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442215Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522179- 582074
- 511746
- 271429
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151173Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1051153- 601099