MURREKETJU

monica

Iha niiko oisin unnein sejast kuult ko my.mm.eli kutsu minnuu hättii, siihe mie herräsi, ja hyvä olkii meijä ketjuha on mänt mänöjää. Uuven aika on taas, mikä oiskaa sen mukavampaa ko avvailla murreketjui. Ootte taas kaik tervetulleita haastamaa murreketjul. Pijetää nyt monenmoista murretta yllä, kaik vaa omal murteel ol se mimmosta vaa. No nyt lähetää vauhtii taas.

57

2215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poti

Skolessa olin kaikille flöitannu, etmä osaan povata handusta ihan oikeesti. Yks Elorannan Veka, joka oli jo kuudennel, vaati mua povaamaan ittelleen. Pakko se oli, kattelin sen kättä ja povasin: "Tossa on elämän viiva ja tossa on kohtalon viiva ja tossa on sun talos ja nyt se sytty palaan. Onneks tuli brankkari, joka sammutti eldiksen..." ja mä räkäsin sen kämmeneen. Jätkä hikeenty ja anto mulle kunnolla daijuun.

Ei ollu kaverilla huumorintajuu ollenkaan. Se mua keljuttaa ku mulla ei oo isoaproidia. Siltä Veka ois saanu kunnon rökitykset.

• Lokari1

Emää ole kokeillu mitäänhuuumausaineita , jos ei viinaa ja tupakija lasketa mukaan.

Sen puolesta mää olen ihan puhras niiko pulmunen vaaan.

Tosta noituuresta mää sanosinkih et seh on ihmeelistä et vieläkih semosiin uskotaan.

Mut niihän sitä uskovaisekih uskoo justiinsa samalla tappaa.

Johonkih josta ei keneläkään ol mitään tieteelisijä toristeita lyörä nenän eteen.

Mun puolestani kyl jokanen saakih uskoo ihan mihinkä vaan, niin kauvankuh ei alja mulle uskomuksijansa tyrkytämään nääs.

Tota eks sää malviina ole huomanuh et määhän tehen taikoja melkeen joka päivä tällä palstalla?

Nääs kuh mää kirjotan tänne jotain , niih kyl mulle tulee vastauksiva puoleen ja vastaan nääs.

Siinähän seh taikuuren yks muoto jo tulikih mainituks, nääs kuh yks hullu on päälepäsmärinä niih toiset tulee mielipiretänsä myöäskih antamaan, huoamasikkos nyt et kyl mää olen vähän hullu ja taikurikih....

Tota kyl mun pitää sanova muutama sano my.mm.eli'llekih.
        Tota semoset vihki raamatut kyl olivatten ennen mustija väriltänsä , mut se oikee mustaraamattu oliki niitä , niinsanotuja taikoja jah loitsuja vaan.
        Taisi siinä kyl vihkiraamatusakih olla joillekih ihan tarpeeks taikaa jos osas lukee oikeista paikoista sillä kuh voi pitää komenossa poulisonsa nääs.

Olen mää semosistakih kuullu, et jokkut sanovatten et pikku ryyppy on pirun kusta ja tansimineh vie heti helvetiin, jah paljo mutakih jota en viiti eres täsä alkaan kertoileen.
        Kyl mää lukisin sen mustanraamatunkih , jos semosen jostain saisin käsiini,
        Emää semosija usko mut utelijaisuuttanih vaan lukisin.
        Emää oikein jaksa semosiin uskova, et niiren jokusijen sanojen voimalla joku pystys tekeen vaikka nyh itensä näkymätömäks.
        Tietysti semosija kuh oikeen totisellanaamalla puhuu niih voi niitä juttuja joku luulla ihan tosi asioiksikih.
        No nytten mää olenkih puhunu jo vähän liikakih tommosista asijoista joihinka mään en yhtään usko meinaan nääs.

Kiitos kuh olen kahvija pistänyh mulle termokseen , nääs kuh mää olen ihan eri ajasa kahvi aikoineni.
        Terv: Lokari1.

• povari ja taijat olla taikurikkii. No pakkoha se siun ol povata kämmenest, ku kerra pyyvettii! Taikuri taijot siul hyvät ol, miekii oikei ihmettelen? No kuka ei ois suuttunt ku sie räkimää meet toise kämmenel.
        Hyvä sie oot murteisakkii, ku löysit stadin uussii sannoi.
        Täs lopuks mie kysynkii et, uskoit sie itse itsees?
        Nauroin mie siu vilkkaal mielkuvitukselles.

• Nimetön
        monica kirjoitti:

povari ja taijat olla taikurikkii. No pakkoha se siun ol povata kämmenest, ku kerra pyyvettii! Taikuri taijot siul hyvät ol, miekii oikei ihmettelen? No kuka ei ois suuttunt ku sie räkimää meet toise kämmenel.
        Hyvä sie oot murteisakkii, ku löysit stadin uussii sannoi.
        Täs lopuks mie kysynkii et, uskoit sie itse itsees?
        Nauroin mie siu vilkkaal mielkuvitukselles.

Rättijärvellä Karjalassa oli kesätanssit. Muuan Shemeikka pyrki saatille kaunista neitoa. Neito siihen: "Suuta suap suikata ja nänniä näpelöijä, mutta kusottimmee et kose". Tarina ei kerro suostuiko ylkä ehtoihin. Terveisin

Poti

• merimona1
        Lokari1 kirjoitti:

Emää ole kokeillu mitäänhuuumausaineita , jos ei viinaa ja tupakija lasketa mukaan.

Sen puolesta mää olen ihan puhras niiko pulmunen vaaan.

Tosta noituuresta mää sanosinkih et seh on ihmeelistä et vieläkih semosiin uskotaan.

Mut niihän sitä uskovaisekih uskoo justiinsa samalla tappaa.

Johonkih josta ei keneläkään ol mitään tieteelisijä toristeita lyörä nenän eteen.

Mun puolestani kyl jokanen saakih uskoo ihan mihinkä vaan, niin kauvankuh ei alja mulle uskomuksijansa tyrkytämään nääs.

Tota eks sää malviina ole huomanuh et määhän tehen taikoja melkeen joka päivä tällä palstalla?

Nääs kuh mää kirjotan tänne jotain , niih kyl mulle tulee vastauksiva puoleen ja vastaan nääs.

Siinähän seh taikuuren yks muoto jo tulikih mainituks, nääs kuh yks hullu on päälepäsmärinä niih toiset tulee mielipiretänsä myöäskih antamaan, huoamasikkos nyt et kyl mää olen vähän hullu ja taikurikih....

Tota kyl mun pitää sanova muutama sano my.mm.eli'llekih.
        Tota semoset vihki raamatut kyl olivatten ennen mustija väriltänsä , mut se oikee mustaraamattu oliki niitä , niinsanotuja taikoja jah loitsuja vaan.
        Taisi siinä kyl vihkiraamatusakih olla joillekih ihan tarpeeks taikaa jos osas lukee oikeista paikoista sillä kuh voi pitää komenossa poulisonsa nääs.

Olen mää semosistakih kuullu, et jokkut sanovatten et pikku ryyppy on pirun kusta ja tansimineh vie heti helvetiin, jah paljo mutakih jota en viiti eres täsä alkaan kertoileen.
        Kyl mää lukisin sen mustanraamatunkih , jos semosen jostain saisin käsiini,
        Emää semosija usko mut utelijaisuuttanih vaan lukisin.
        Emää oikein jaksa semosiin uskova, et niiren jokusijen sanojen voimalla joku pystys tekeen vaikka nyh itensä näkymätömäks.
        Tietysti semosija kuh oikeen totisellanaamalla puhuu niih voi niitä juttuja joku luulla ihan tosi asioiksikih.
        No nytten mää olenkih puhunu jo vähän liikakih tommosista asijoista joihinka mään en yhtään usko meinaan nääs.

Kiitos kuh olen kahvija pistänyh mulle termokseen , nääs kuh mää olen ihan eri ajasa kahvi aikoineni.

Ruamatussa on sellanennii kohta, että parempi on naija kun palloo. Sen tähen otin ja mänin ikäimmeisenä vielä avijoliittoonnii.
        Ensimmäisessä vihkruamatussa olj mustat kannet. Siintä vissiinnii johtu, että koko liitto olj välillä synkkä ja ankija, vaikka enemmämmii meleko värikäs. Ero kuitennii tulj. Toesessa ruamatussa on valakoset kannet ja vihkpappi, joka olj tuttu, kysy tahonko vanahoo tekstijä vai uuvempoo. Otin vanahoo, ounhan sitä jo oppina nuoruuvesta lähtiin, suap kelevata. Eekä siihen ou ränttynä eis sellasta siäntövä, että tanssija ee sua, eekä ryyppyvä ottoo. Paremp paenos kun tämä moternisoitu, ehken.
        Kahohan kun Kuanaannii häessä olj viinijä oekein tynnyrtolokulla, sittennii alako loppuva kesken.
        Olj ne porukat vissiinnii aeka kännissä.
        Vuan Hän joka ossoo muuttoo epäuskosennii uskomaan, "taeko" vejen viiniks.
        Toenen naukkailuijain puolustammoo olova kirjotus olj se kun Puaval sano nuorelle Timoteukselle, että otahan poeka jonnii kerran viinijä, mahavaevoin estämiseks. Se kohta ilimentyy ensimmäisen Timoteuskirjeen luvussa 5, jakkeessa 23. Eppäilenpähän, että se olj salakieltä. Puaval suatto tarkottoo, että ee ou immeiselle pahitteieks, vaikka sillon tällön repäsöö perskännin. Vuan, tuo olj ommoo toeveajatteluva, enpä arvoo männä ruamattuva muuttelemmaan.
        Nyt taijannii lopettoo tuas tällä kertoo ja mäan päeväkahvin juontiin....konjakkija mänis lasillinen mukavasti, tulj mieljteko kun puhheet män sinne suuntaan.
        Tämän viestiin ensimmäestä laasetta en tarkota. Mies on vielä töessä.

• Nimetön kirjoitti:

Rättijärvellä Karjalassa oli kesätanssit. Muuan Shemeikka pyrki saatille kaunista neitoa. Neito siihen: "Suuta suap suikata ja nänniä näpelöijä, mutta kusottimmee et kose". Tarina ei kerro suostuiko ylkä ehtoihin. Terveisin

Poti

Katoha ko siul on taipumusta vetästä, kaike maailma tarinoit, vaik hyvä se onkii. Niiko nytkii, Shemeikasta, sie oot yhäti vallattomal pääl ja haastat arvaamattommii. Hyvihä siin loppuje lopuks käi, ei tarvint iha ilma mittää lähtent mänemää.
        Katoha ussei on nii, ku alkuu pääse nii loppuu ei näy.
        Mimmone tuur siul Poti on käynt:)))

Kuule, rekkaa tuo nimi poti, oon nytkii jonkinverra epävarma kumpi oot, mut miehen pijän.

• Nimetön
        monica kirjoitti:

Katoha ko siul on taipumusta vetästä, kaike maailma tarinoit, vaik hyvä se onkii. Niiko nytkii, Shemeikasta, sie oot yhäti vallattomal pääl ja haastat arvaamattommii. Hyvihä siin loppuje lopuks käi, ei tarvint iha ilma mittää lähtent mänemää.
        Katoha ussei on nii, ku alkuu pääse nii loppuu ei näy.
        Mimmone tuur siul Poti on käynt:)))

Kuule, rekkaa tuo nimi poti, oon nytkii jonkinverra epävarma kumpi oot, mut miehen pijän.

Terveisin

Poti

• Julia
        merimona1 kirjoitti:

Ruamatussa on sellanennii kohta, että parempi on naija kun palloo. Sen tähen otin ja mänin ikäimmeisenä vielä avijoliittoonnii.
        Ensimmäisessä vihkruamatussa olj mustat kannet. Siintä vissiinnii johtu, että koko liitto olj välillä synkkä ja ankija, vaikka enemmämmii meleko värikäs. Ero kuitennii tulj. Toesessa ruamatussa on valakoset kannet ja vihkpappi, joka olj tuttu, kysy tahonko vanahoo tekstijä vai uuvempoo. Otin vanahoo, ounhan sitä jo oppina nuoruuvesta lähtiin, suap kelevata. Eekä siihen ou ränttynä eis sellasta siäntövä, että tanssija ee sua, eekä ryyppyvä ottoo. Paremp paenos kun tämä moternisoitu, ehken.
        Kahohan kun Kuanaannii häessä olj viinijä oekein tynnyrtolokulla, sittennii alako loppuva kesken.
        Olj ne porukat vissiinnii aeka kännissä.
        Vuan Hän joka ossoo muuttoo epäuskosennii uskomaan, "taeko" vejen viiniks.
        Toenen naukkailuijain puolustammoo olova kirjotus olj se kun Puaval sano nuorelle Timoteukselle, että otahan poeka jonnii kerran viinijä, mahavaevoin estämiseks. Se kohta ilimentyy ensimmäisen Timoteuskirjeen luvussa 5, jakkeessa 23. Eppäilenpähän, että se olj salakieltä. Puaval suatto tarkottoo, että ee ou immeiselle pahitteieks, vaikka sillon tällön repäsöö perskännin. Vuan, tuo olj ommoo toeveajatteluva, enpä arvoo männä ruamattuva muuttelemmaan.
        Nyt taijannii lopettoo tuas tällä kertoo ja mäan päeväkahvin juontiin....konjakkija mänis lasillinen mukavasti, tulj mieljteko kun puhheet män sinne suuntaan.
        Tämän viestiin ensimmäestä laasetta en tarkota. Mies on vielä töessä.

Saaks sen kirjan kannet, tai niiren värin valita?
        Annetaanks se kirja tämmösillekkin, jokka ei kuulu kirkkoon? Sää kun sanoit, että pappi oikein kysy väritoiveekki sen kirjan kansien suhteen.
        Jos Lokari taas menis naimisiin, nin minkä värisekköhän kannet se tahtos?
        Aloin aatteleen, että varmaan otettais punaset...siis Lokari ottais. Se on muutenkin ni värikäs miäs. Tekee erikoisia temppuja, ninkun sitä rooreoratsastusta, vaikka vaatimattomana väittikin, ettei ollu se sankari, jonka villi tamma purotti selästään.
        Mun miälestä vaatimattomuus pukee miästä, ninkun ny Lokarin tapauksessaki, kun se vähättelee rikkauttaan, suarastaan kiistää olevansa rikas.
        Mun vaisto sanoo, että on se, en kai mää muuten sille kirjottelis......siis kirjottelis tänne palstalle kaikenlaisia romanttisia juttuja mitä oon siittä kuullu kerrottavan, ninkun esmerkiks sen viakra-jutun, kuinka Mansestakin loppu apteekeistä kortsut ja viakrat viime suvena.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Saaks sen kirjan kannet, tai niiren värin valita?
        Annetaanks se kirja tämmösillekkin, jokka ei kuulu kirkkoon? Sää kun sanoit, että pappi oikein kysy väritoiveekki sen kirjan kansien suhteen.
        Jos Lokari taas menis naimisiin, nin minkä värisekköhän kannet se tahtos?
        Aloin aatteleen, että varmaan otettais punaset...siis Lokari ottais. Se on muutenkin ni värikäs miäs. Tekee erikoisia temppuja, ninkun sitä rooreoratsastusta, vaikka vaatimattomana väittikin, ettei ollu se sankari, jonka villi tamma purotti selästään.
        Mun miälestä vaatimattomuus pukee miästä, ninkun ny Lokarin tapauksessaki, kun se vähättelee rikkauttaan, suarastaan kiistää olevansa rikas.
        Mun vaisto sanoo, että on se, en kai mää muuten sille kirjottelis......siis kirjottelis tänne palstalle kaikenlaisia romanttisia juttuja mitä oon siittä kuullu kerrottavan, ninkun esmerkiks sen viakra-jutun, kuinka Mansestakin loppu apteekeistä kortsut ja viakrat viime suvena.

Minkään väristä kirjaaa, mää kuh sillon menin avijoon niih ei meille tuomari vai mikähän se oli joka vihki minkään laista kirjaa antanuh.
        Ai niih helkkari antohan se semosen paperin josa oli meirän nimet ja joku allekirjotuskih niih ja kuitinki anto.

No jos mää vielä menisin , niih sen kirjan värillä nyh ei mitään välijä oliskan , voisinhan mää sen maalata sitten vaikka ruusun punaseks toiselta puoalen ja toiseltä jollakih toisella värillä.

Tota en mää mikään vaatimaton ole ,mut kuh mää sanon vaan sen toren et kuh ei ol rahaaniih ei ol ja siihen onkih tyyrytävä,nääs kuh seh on ihan tottakih mun kohrallani.

Noh nytten mää ymäränkih mitä varten sää juuulija kirjotelet.....

Tota seh niekaran loppuminen tampereen apteekeistä ei kyl ollu mun vikanih , nääs kuh mää olen tähän asti pärjänyh ilman sitäkih hyvin sanovat jokkut, jokka on kokeillu nääs.

Jokos sää olet sen kypen hommanuh , nääs kuh mää olen varronuh un soitooos niih ja ton tulenlieskan soitova kans.

Nyt mää lopetan jah menen kahvija keitää.

• Nimetön kirjoitti:

Terveisin

Poti

tykkäsit vähä lyhentää nim. miekkii tykkään et Poti on hyvä nimi.
        Sielt nime takkaa paljastuuki nii mukava sorttine Poti joka ihtesä esitteli.

Katoha Poti ku miul käi täs hiljan, et mie luulin erästä nim. mieheks ja erehyi pahemma kerra, siks mie siult kysyin , ettei nyt käy samalviisii?
        Miun ei tarvikkaa esitellä. Terv. Monica

PS. pijähä taas yhteyttä.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Minkään väristä kirjaaa, mää kuh sillon menin avijoon niih ei meille tuomari vai mikähän se oli joka vihki minkään laista kirjaa antanuh.
        Ai niih helkkari antohan se semosen paperin josa oli meirän nimet ja joku allekirjotuskih niih ja kuitinki anto.

No jos mää vielä menisin , niih sen kirjan värillä nyh ei mitään välijä oliskan , voisinhan mää sen maalata sitten vaikka ruusun punaseks toiselta puoalen ja toiseltä jollakih toisella värillä.

Tota en mää mikään vaatimaton ole ,mut kuh mää sanon vaan sen toren et kuh ei ol rahaaniih ei ol ja siihen onkih tyyrytävä,nääs kuh seh on ihan tottakih mun kohrallani.

Noh nytten mää ymäränkih mitä varten sää juuulija kirjotelet.....

Tota seh niekaran loppuminen tampereen apteekeistä ei kyl ollu mun vikanih , nääs kuh mää olen tähän asti pärjänyh ilman sitäkih hyvin sanovat jokkut, jokka on kokeillu nääs.

Jokos sää olet sen kypen hommanuh , nääs kuh mää olen varronuh un soitooos niih ja ton tulenlieskan soitova kans.

Nyt mää lopetan jah menen kahvija keitää.

Oikeestaan oon piänen ikäni miättiny, että pitääkö sitä mennä mihinkään naimisiinkan.
        Tiätenin jos lapsia tekee, nin sillon varmaan.
        Mää en tee, en yhtään kakaraa, vaikka lehristä oon lukenu, että kuuskymppisekki saa penskoja, mutta emmää jaksas niitä hoitaa ja elättää kumminkan enää, varsinkin kun oisin yksinhualtaja.
        Ai viakra ei loppunu sun takia Mansen apteekeiseta.
        Nymmää kysyn sulta yhren intiinmin kysymyksen: Seisooko sulla vehje, ilman viakraa, vaikka et oo enää viriileimmässä nuaruuten iässä.
        En ois menny kysyyn, mutta kun oot nääs nin tuttu
        ja suvi on eressä päin?
        Tää oli rikkauren tiarusteluakin intiimimpi kysymys.
        Mää hommaan kypen ja sitten puhutaan irstaita, eli romanttisia asioita.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Oikeestaan oon piänen ikäni miättiny, että pitääkö sitä mennä mihinkään naimisiinkan.
        Tiätenin jos lapsia tekee, nin sillon varmaan.
        Mää en tee, en yhtään kakaraa, vaikka lehristä oon lukenu, että kuuskymppisekki saa penskoja, mutta emmää jaksas niitä hoitaa ja elättää kumminkan enää, varsinkin kun oisin yksinhualtaja.
        Ai viakra ei loppunu sun takia Mansen apteekeiseta.
        Nymmää kysyn sulta yhren intiinmin kysymyksen: Seisooko sulla vehje, ilman viakraa, vaikka et oo enää viriileimmässä nuaruuten iässä.
        En ois menny kysyyn, mutta kun oot nääs nin tuttu
        ja suvi on eressä päin?
        Tää oli rikkauren tiarusteluakin intiimimpi kysymys.
        Mää hommaan kypen ja sitten puhutaan irstaita, eli romanttisia asioita.

Nääs kuh mää syäön hyvin , nääs läskisoosija ja perunija.
        Emää mitään niakaraa tarvite .

Kyl mää olen kuullu puhutavan et jokut tarviteeevat, jah paljo nuoremat mieähetkih
        kuh mää.

Onkohan niiren hellutytöt sitten jotenki toisenmoisija kuh mää olen löytäny nääs siinäkih on visiinkih suuri eroavaisuuus mitenkä naeiset otillansa.

Emää sittäkän oikeen paljoo tierä, mut olen vaan kuullu semostakih et naeisisakih on paljo eroo nääs.

Tota naimisiin menoo määki olen joskus ihmetelly, joillakih se onkin maaliman täekein asija, ei se mieähen saaminen , mut se rouvan titteli nääs.

Nykysin kuh on kuulemanih mukaan monta kertaa niih et se laps on jollekih seh suurin "palkka" tulo.

Nääs kuh ennen sanotiin sillai et ei sillä mitään väljä ole pani halla taikka mieäs niin kyl kekkonen maksaa.

Mahtaaks nykysin toi eunijo maksaa samalla tappaa?

Juuh kyl se kype olis sullekin hyvä hommata , saaras puhuva ihan yksityis puheluja nääs, eikä tarvitteis aina kirjotaa nääs, mun mieälestäni olis paljo helpompaakih nii.

Niih sitä sun soitoos mää olenkih varronu jo pitkän aijan.

Nyt mää menen keitään päiväkahveet.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Nääs kuh mää syäön hyvin , nääs läskisoosija ja perunija.
        Emää mitään niakaraa tarvite .

Kyl mää olen kuullu puhutavan et jokut tarviteeevat, jah paljo nuoremat mieähetkih
        kuh mää.

Onkohan niiren hellutytöt sitten jotenki toisenmoisija kuh mää olen löytäny nääs siinäkih on visiinkih suuri eroavaisuuus mitenkä naeiset otillansa.

Emää sittäkän oikeen paljoo tierä, mut olen vaan kuullu semostakih et naeisisakih on paljo eroo nääs.

Tota naimisiin menoo määki olen joskus ihmetelly, joillakih se onkin maaliman täekein asija, ei se mieähen saaminen , mut se rouvan titteli nääs.

Nykysin kuh on kuulemanih mukaan monta kertaa niih et se laps on jollekih seh suurin "palkka" tulo.

Nääs kuh ennen sanotiin sillai et ei sillä mitään väljä ole pani halla taikka mieäs niin kyl kekkonen maksaa.

Mahtaaks nykysin toi eunijo maksaa samalla tappaa?

Juuh kyl se kype olis sullekin hyvä hommata , saaras puhuva ihan yksityis puheluja nääs, eikä tarvitteis aina kirjotaa nääs, mun mieälestäni olis paljo helpompaakih nii.

Niih sitä sun soitoos mää olenkih varronu jo pitkän aijan.

Nyt mää menen keitään päiväkahveet.

Mun Ylöjärven sukulaiset, tai serkun vaimo soitti ja sano, että niiren naapurin koira on poikinut kolme pentua ja mää saisin ilmaatteks yhren.
        Ne on sekarotusia, eikä kukaan tarkkaan tiärä kuin monta rotua niissä on, mutta emmää semmosesta piittaa, vaikka oonkin itte puhrasrotunen hämäläinen. Nymmun tekee miäli koiranpentua. Niitä ei kyä luavuteta moneen viikkoon, oliks se ny kaks ja pual kuukautta vanhoina, tai sinne päin.
        Sano sää kun oot asiantuntija, että kumpaa rotua mää otan, likkoja niistä on kaksi ja ny pitäis varata pian! Otanko mää likkakoiran? Kumpi sun koiras on, poika vai likka?
        Tään kirjotan aamutuimaan kun oon lährössä uimaan, vaikka pakkasta on ja viimakin käy, mutta jos se nuari uimahallin lipunmyyjä vaikka tiätäis jotain koirista. Eilen ehtoolla olin jo kirjastossa ja kannoin monta koirakirjaa kotio.
        Mää oon aika innostunu.
        Kiva oli kuulla, että sulla seksi pelittää...meinaan ettei tartte sitä viakraa syärä. Emmääkän mitään hormooneja ota. Oon ninkun luaamutuate.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Mun Ylöjärven sukulaiset, tai serkun vaimo soitti ja sano, että niiren naapurin koira on poikinut kolme pentua ja mää saisin ilmaatteks yhren.
        Ne on sekarotusia, eikä kukaan tarkkaan tiärä kuin monta rotua niissä on, mutta emmää semmosesta piittaa, vaikka oonkin itte puhrasrotunen hämäläinen. Nymmun tekee miäli koiranpentua. Niitä ei kyä luavuteta moneen viikkoon, oliks se ny kaks ja pual kuukautta vanhoina, tai sinne päin.
        Sano sää kun oot asiantuntija, että kumpaa rotua mää otan, likkoja niistä on kaksi ja ny pitäis varata pian! Otanko mää likkakoiran? Kumpi sun koiras on, poika vai likka?
        Tään kirjotan aamutuimaan kun oon lährössä uimaan, vaikka pakkasta on ja viimakin käy, mutta jos se nuari uimahallin lipunmyyjä vaikka tiätäis jotain koirista. Eilen ehtoolla olin jo kirjastossa ja kannoin monta koirakirjaa kotio.
        Mää oon aika innostunu.
        Kiva oli kuulla, että sulla seksi pelittää...meinaan ettei tartte sitä viakraa syärä. Emmääkän mitään hormooneja ota. Oon ninkun luaamutuate.

Tota jos mää vielä ottasin tän nykysen jälkeen koira,niih kyl seki olis narttu koira = tyttö koira vaan pitää leikuutaa ettei tehe pentuja.

Noin alle vuoren ikäsenäs heti sen ensimmäisen kiiman jälkeen.

Uros koira kuh merkkaa sitä omaaaluetansa joka tuolin ja pöyrän jalkaankih , sen takija natu on paree ottaa.
        Mää en kyl enään ota koiraa kuh siinä on helkutin kova "työ" jah mihinkään ei voi mennä piremäks aikaa olemaan.

Aina pitää hommata koiralle hoitaja , jah niitä kuh on vaikee löytää joka tulis kotija koirasta huolta pitään nääs.

Sitten vielä kuh koiraa pitää vierä kusetusreisulle muutama kerta päivässä , sato tai tuuli, taikka vaikka pakkastakih olis neljäkymmentä astetta, emää oikeen semosista juoksuista tykäääkän.

No mulla ononnekseni toi airattu takapiha johon voin päästää vaikka kokopäiväks juoksentelleen sinne.

Tämmöstä mää koirista olen oppinuh, et helkutin mukavija elukoita , mut siinä on kiinni kokopäiväsestikih ja joka päiväkih.

Melkeen kuh olis omija mukuloita hoiretavana, nii paljo siinä on kiinnijah kyl siinä työätäki on ihan tarpeeks.
        Ensten opetaa se koira sisäsiistiks ja sen jälkeen pitää saara opimaan et on joskus hiljeekih, semonen räkytävä akk... tota koira on hermoille käypä nääs.

Siinähän saa naapureilta haukkumisija jos koira pitää helkutinmoista mökää koko päivän ja yöän nääs.

Sitävarten mää sanonkih koiralle klo kakskuntäkaks et nytten sitten tulet sisään jah olet haukkumatta.

Kyl mun koiranih onkih sisällä ihan hiljaa jos ei kukaan soita ovikellova, sillon seh kyllä antaa tieroks et määkin olen täällä vahti hommisa.

Tämmöstä mää nytten sulle osasin kertova koirista..

Joka nyt ei oikeen paljo ollukan, mut jotakih ainaskih. toivotavasti jotakih semosta niiku oppija meinaan nääs.

Seh onki sitten sen jälkeen semoneh juttu et mihkään piremälle et pääse lähteen, nääs kuh on seh koirakih tullu hommatuva nääs.

Mieätinyh onko se oikeen viisasta otaaa koiraa, meinaan vaan et sehänon perheenjäsen nääs seh koira meinaan nääs.

Nytten mää menenkih nukumaan , nääs kuh täällä oli oikeen nättipäivä , oli kakskymmentasettemän astetta lämpösen puolella mittari nääs.
        Terv. Lokari1.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Tota jos mää vielä ottasin tän nykysen jälkeen koira,niih kyl seki olis narttu koira = tyttö koira vaan pitää leikuutaa ettei tehe pentuja.

Noin alle vuoren ikäsenäs heti sen ensimmäisen kiiman jälkeen.

Uros koira kuh merkkaa sitä omaaaluetansa joka tuolin ja pöyrän jalkaankih , sen takija natu on paree ottaa.
        Mää en kyl enään ota koiraa kuh siinä on helkutin kova "työ" jah mihinkään ei voi mennä piremäks aikaa olemaan.

Aina pitää hommata koiralle hoitaja , jah niitä kuh on vaikee löytää joka tulis kotija koirasta huolta pitään nääs.

Sitten vielä kuh koiraa pitää vierä kusetusreisulle muutama kerta päivässä , sato tai tuuli, taikka vaikka pakkastakih olis neljäkymmentä astetta, emää oikeen semosista juoksuista tykäääkän.

No mulla ononnekseni toi airattu takapiha johon voin päästää vaikka kokopäiväks juoksentelleen sinne.

Tämmöstä mää koirista olen oppinuh, et helkutin mukavija elukoita , mut siinä on kiinni kokopäiväsestikih ja joka päiväkih.

Melkeen kuh olis omija mukuloita hoiretavana, nii paljo siinä on kiinnijah kyl siinä työätäki on ihan tarpeeks.
        Ensten opetaa se koira sisäsiistiks ja sen jälkeen pitää saara opimaan et on joskus hiljeekih, semonen räkytävä akk... tota koira on hermoille käypä nääs.

Siinähän saa naapureilta haukkumisija jos koira pitää helkutinmoista mökää koko päivän ja yöän nääs.

Sitävarten mää sanonkih koiralle klo kakskuntäkaks et nytten sitten tulet sisään jah olet haukkumatta.

Kyl mun koiranih onkih sisällä ihan hiljaa jos ei kukaan soita ovikellova, sillon seh kyllä antaa tieroks et määkin olen täällä vahti hommisa.

Tämmöstä mää nytten sulle osasin kertova koirista..

Joka nyt ei oikeen paljo ollukan, mut jotakih ainaskih. toivotavasti jotakih semosta niiku oppija meinaan nääs.

Seh onki sitten sen jälkeen semoneh juttu et mihkään piremälle et pääse lähteen, nääs kuh on seh koirakih tullu hommatuva nääs.

Mieätinyh onko se oikeen viisasta otaaa koiraa, meinaan vaan et sehänon perheenjäsen nääs seh koira meinaan nääs.

Nytten mää menenkih nukumaan , nääs kuh täällä oli oikeen nättipäivä , oli kakskymmentasettemän astetta lämpösen puolella mittari nääs.
        Terv. Lokari1.

Kyä sää oot varmaankin oikeessa, että aivan se on kun pikkumukula, jos ottais koiranpennun.
        Mää puhuiki puhelimessa siä Ylöjärvellä asuvien sukulaisten kanssa ja ne arveli, ett kyä ne pennut menee kaupaksi, vaikka mää en ottaskan. Varsinkin kun saa ilmatteks. Se oli aika painava syy koirainnostukseen kun saa halvalla, vaikka hyvänä mää eläintä pitäsin, oon luannostani kiltti, mitä ny muiren naisten kanssa joskus meinaa tulla miähistä riitaa kun tää Manse on nin naisvaltanen paikkakunta.
        Mun likkakaveri sano yks päivä, että muutaskohan Venäjälle.
        Siä niitä Vlatimireja riittää. Emmää menis, en millään, mutta miähenkipee likkakaveri saattaa mennäkki. Menköön!
        Se sano perustavansa tään markkinatalouren aikana tsaijupirtin sinne. Just, samovaarista vaan miähille teetä ja sympatiaa.

• Likka321

Minä sitä en ikinä oppinna olemaan veuruuttamata kahvipannuva.Anoppi vuati aena mökillä pannukahvija ja sitähä keitettiinnii hyvinnii kuussii kertoo päevässä : uamukahvi, mökillelähtökahvi, mökilletulokahvi, päeväkahvi, saanakahvi ja tietennii iltakahvi .Huasteellisija tilanteita olj riittämiin, mutta ikinä en oppinna.

• veuruutaja, pit kyssyy, ku oon senverra utelias?
        En saa selvää vaik kui mietin kuulostaa nii ouvolt?
        No, ainakkii anopil ol vilkas mielkuvitus. Kova kahvijuoja tuntu oleva.
        Kyl onkkii murresanaks outo tuo veuruuttaja.

• Likka321
        monica kirjoitti:

veuruutaja, pit kyssyy, ku oon senverra utelias?
        En saa selvää vaik kui mietin kuulostaa nii ouvolt?
        No, ainakkii anopil ol vilkas mielkuvitus. Kova kahvijuoja tuntu oleva.
        Kyl onkkii murresanaks outo tuo veuruuttaja.

sana lienöö ehta ruovetinen ja minä ymmärsin, että kahvipannusta pitäs kuatoo vakkaalla käellä , ettei porot sekotu. Minulla olj liijjan äkkinäesijä liikkeitä muutennii.

• Likka321 kirjoitti:

sana lienöö ehta ruovetinen ja minä ymmärsin, että kahvipannusta pitäs kuatoo vakkaalla käellä , ettei porot sekotu. Minulla olj liijjan äkkinäesijä liikkeitä muutennii.

pittäähä se käs olla poropannus vakkaa, muute männöö porotkii mukan, vaik niistähä se rahakii maksetaa:))
        Olin nii pitkäl lenkil eile et en jaksant vastata, mut nyt onkii hyvvää aikaa. Mukavaa ko oot valpas kirjottammaa.

• että ku

syksyllä näjin unta että kohta sattaa lunta. Niin hetihän sitä satoki, vaikka kohta suli pois.

No sittem minä sanon että kerkijjää se vielä tänä talavena tulla lumi toisenki kerran. Ja eikös vai ny t tammikuulla tullu ihan hiihtokeliksi asti. Minun unennävöt tullee totteen aina.

Se on tuossa unennävössä vähä sama juttu ku kortin pokerin pelluussa. Pärijjää paremmin kun näkkee tojennäkösiä unia ja panosttaa lissää vain sillon ku saa hyvät kortit.

• miu vastauksestain, vai halusit sie näyttää et siul on muuhukii taitoja viel? Kaksiverroi yrität näyttää, mihi muuhu siu lahjais riittää.Kyl mie uson, siehä voit ennustamal taikoo mimmosii vastauksii vaa.

• Kuka osaisi?

Kuduvukadava odovosadavaisidivi tädävätädävä muduvurredevettadava?

Midivitädävä sidivinuduvulledeve kuduvuuluduvuu? Kedeverrodovo midivinuduvulledeve!

• Iha hyväähäm mullek kuuluu. Toi sul litanias oli ihah heleppo. Sehä oli melekee ku lastelloru.
        Et om meinannus sitä säveltää:
        dava, deve, divi, dovo, duvu, dyvy, dävä, dövö?
        (Vois sitä kyl laulaa sil cdefgahc-nuatillaki)
        Räppi kai kummiskik kannattas talourellisestip paremmi!

• merimona1
        Venlastiina kirjoitti:

Iha hyväähäm mullek kuuluu. Toi sul litanias oli ihah heleppo. Sehä oli melekee ku lastelloru.
        Et om meinannus sitä säveltää:
        dava, deve, divi, dovo, duvu, dyvy, dävä, dövö?
        (Vois sitä kyl laulaa sil cdefgahc-nuatillaki)
        Räppi kai kummiskik kannattas talourellisestip paremmi!

että äet on kirjottana kolomevuotijaalle alakulaaseen.
        Sitten tämä laps on suana naputella kirjaimija.
        On piässy tavallaan hommoomaan aekaimmeisten asijoita.
        Niän oikein sieluin silimillä mitenkä kielj suusta ulukona, toisessa suupielessä kirjottoo. On nuo vekarat sulosija!

• mummeli-36
        merimona1 kirjoitti:

että äet on kirjottana kolomevuotijaalle alakulaaseen.
        Sitten tämä laps on suana naputella kirjaimija.
        On piässy tavallaan hommoomaan aekaimmeisten asijoita.
        Niän oikein sieluin silimillä mitenkä kielj suusta ulukona, toisessa suupielessä kirjottoo. On nuo vekarat sulosija!

Mut mie sain tuliaisiks ystävältäin Heli Laaksosen runo kirjan: SULAVOI!

Ja voi itku kun oon nauranu sem kanssa.
        Halluisin nyt teille yhen runon siitä kirjuuttaa. Se on tämmöne:
        KALIMERA! HELI VAA!

Yks vieras mut sympaattine frouva
        puhel mul kirjallisuus illan takarivis,
        et hän melkke jo rupes rakastama
        yht kreikkalaist miest,
        mut sit hänel tul peljästys
        millai käy ku hän vanhettu,
        ei muis enä mittä
        ei tun enä kettä unhottan kaiken kiäle
        paitti Suome ossa ja Pernö murret.

Siäl hän sit hymyile kefalonialaisel tarassil
        kohottele ohikulkijoil retsinaklasias,
        kattele miästäs et ketä toiki o
        ja kun ei sanaka ymmär vaik mää mitä sano, vai eik se kuul.

Ja eik see juur nii men?
        Samankiälisekki tääl istuva
        omis keinumekanismituoleisas
        mykkän ko kiukkankive,
        kumpaki o lakanu käsittämäst,
        telkkaris vinku motorsport.

Yäl kattelen
        puutarhatontunmuotost rakast möykky saman täki al:
        Livetänk meki sihe et,
        aika-ajoissa kaks eriseoksista rengassarjaa
        tekkee ylimääräisen varikkokäynnin C24B:llä.

Kisan ensimmäiset 22 kierrosta polttanut reiän konehuoneen suojaan, näin varmistuu eturipustuksen pistelasku systeemi ja paalupaikan tallimääräys jää leveäksi, mää ainaki meen maate.

• Likka321
        mummeli-36 kirjoitti:

KALIMERA! HELI VAA!

yht kreikkalaist miest,
        ei muis enä mittä

Ja eik see juur nii men?
        mykkän ko kiukkankive,

Yäl kattelen
        Livetänk meki sihe et,

Kisan ensimmäiset 22 kierrosta polttanut reiän konehuoneen suojaan, näin varmistuu eturipustuksen pistelasku systeemi ja paalupaikan tallimääräys jää leveäksi, mää ainaki meen maate.

Minnäe oon sitteeranna usseemmankin kerran tään laetilalaesen Helin runoja. Minulla on ne toesettii runokirjat Pulu uis ja Raparperisyrän. Hän ite niitä lukkoo , oon taiteitten öissä käännä kuulemassa.Niissä on arkipäevän viisautta ja syvämmen lämpöö. Helille kiel on ku kotmua ja oma murre äijjinsyvän.Kiitos Mummeli!

• mummeli-36 kirjoitti:

KALIMERA! HELI VAA!

yht kreikkalaist miest,
        ei muis enä mittä

Ja eik see juur nii men?
        mykkän ko kiukkankive,

Yäl kattelen
        Livetänk meki sihe et,

mahtuu sitä tuollane kaunis runo tän joukkoo.Jos nyt ei jotkut tiiä mitä elämä voip tuuva tullesaa, nii voiha käyvä lukemas.
        Nii ol leikkivoittosest kirjotettu tos asioist!
        Kiitos vaa mummeli-36.

• Adavatodovolfidiviadva

odovossodovoon tädävätädävä kidivieltädävä.

Muduvukadavastidivi vodovoividvin.

Lidiviiadavan pidivitkädävää tedevekstidiviädävä tuduvuledevee. Edeven jadavatkadava edevempädävää.
        Lidivieködövö edeves odovoikedevei.

tedevervedeveisidivin
        A t o l f i a

• Atolfia

muistuu mieleen. En ole vuosiin tuota kieltä koettanut kirjoittaa. Tuli ihan hupi olo.

Osaatkos sinä Konttikieltä? Sitäkin tuli lapsuudessa harrastettua.

Konamintti konenmentti koanpintti kontenunttikoillemantti.

Tässä näyte.

• Atolfia kirjoitti:

muistuu mieleen. En ole vuosiin tuota kieltä koettanut kirjoittaa. Tuli ihan hupi olo.

Osaatkos sinä Konttikieltä? Sitäkin tuli lapsuudessa harrastettua.

Konamintti konenmentti koanpintti kontenunttikoillemantti.

Tässä näyte.

lapsen tuota Kontinkielt, ensi luulin sitä joksiki siansaksaksi? Iha aluks enneku selvitit mie olin iha sanaton, et mitä ihmettä murretta tuo nyt on?
        Jos lapsen oisin osant Kontikieltä nii nyt en ossaa.

• mite tääl on nii hiljast, ko millää murteel ei oo mittää eikä kukkaa haastant. Mieko oon olt ylenaikaa äänes nii päätin vähä rajottaa tuota haastamista. Saavat muutkii haastella.
      Mut nyt mie kuitenkki haastan lapsist.

Mut on se vaa nii et vaik lapset on kui vanhoi nii kyl ne vaa neuvoi kuuntelee ja oikei kysyykkii. Tul vaa mielee ku oma poika haastelee miul kyl kaik vaikeimmatkii huolet!Oon mie huomant et hää ku on joitakkii ratkasuja teht nii niis on olt miukkii neuvot mukan.
      Kyl se tuntuu iha mukavalt ku ei oo joutunt viel "kaatopaikal"tämäikäse neuvot.
      Tuntee ihtesä viel toimintakelposeks:))
      Ehkä siin on seki ku miu poika on tälhetkel yksineläjä, nii ei oo sitä toista kene kans haastelis.
      Mite teil muil on näihe asioihe kans?
      Ottaaks lapset vaikeet asiat puhheiks teijä kans?

• Lokari1

Meneet , kuh ei ol mitään uutta jutuva tullu.

Onkohan noit mun sussut homaamasa kypee kun ei ole tullu yhtään soittoo mullen.

Mää jänkih vartoomaan, jos saisin ensviikolla soiton molemilta.
        Nytten mää menenkih nukumaan , kuh kohta on puolaliyöäs.
        Hyvää päivän jatkoo vaan kaikille.

Niih ja koitakaas nyh tulenlieska ja juuulija alkaa soitelemmaan mulle.

Eihän ton skypen homaamisesa nyh niin kauvan voikan mennä.

• mummeli-36

Kyl nii on jot hyö miulle haastaa just ain sillo ku kaikkein vaikeint on. Ku nuoremp tyttärein eros, olin just menos käymää pohjoses mut ei ollu tarkotus männä ens hänen luo vaa vanhemmal tytöl. No asemal vastas olkii tää nuoremp tyttö.

No ku sitte lähettii ajamaa sin vanhemma tytö luo.. hää yht äkki sano jot aja sie mie en voi. Sit hää alko itkee ja kertoo mist kenkä puristaa ja kerto jot hää on muuttant erillee asumaa lasten kans kottoosa.

Hänel ol kolme lasta, sillo 16 vuotias tyttö ja kaksos pojat 14 vuuven vanhat. No enempää ei tarvii heis kertuu ku se vaa jotta kyl lapset luottaa vanhempiisa aikuisenaki nii paljo jot kertoot suurimmatkii asiat äitil.

Tämä on vaa yks esmerkki siit mite lapset turvautuu henkisis asiois vanhempiisa ja tarviivat heitä aikuisenaki tueksee. Ois monta muutaki esmerkkii mut jääköö toisee kertaa.

• mummeli-36 kirjoitti:

Kyl nii on jot hyö miulle haastaa just ain sillo ku kaikkein vaikeint on. Ku nuoremp tyttärein eros, olin just menos käymää pohjoses mut ei ollu tarkotus männä ens hänen luo vaa vanhemmal tytöl. No asemal vastas olkii tää nuoremp tyttö.

No ku sitte lähettii ajamaa sin vanhemma tytö luo.. hää yht äkki sano jot aja sie mie en voi. Sit hää alko itkee ja kertoo mist kenkä puristaa ja kerto jot hää on muuttant erillee asumaa lasten kans kottoosa.

Hänel ol kolme lasta, sillo 16 vuotias tyttö ja kaksos pojat 14 vuuven vanhat. No enempää ei tarvii heis kertuu ku se vaa jotta kyl lapset luottaa vanhempiisa aikuisenaki nii paljo jot kertoot suurimmatkii asiat äitil.

Tämä on vaa yks esmerkki siit mite lapset turvautuu henkisis asiois vanhempiisa ja tarviivat heitä aikuisenaki tueksee. Ois monta muutaki esmerkkii mut jääköö toisee kertaa.

semmone suhe lapsii et, hyö mielellää viel tullee murheije kans haastelemmaa. Mie oon ajatelt et ko elämä antaa kaikenmoista, hyvvää ja huonoo, sit ku on sen huonon vuoro nii, sehä on kovin ressaavaa. Oon ajatelt et purkakoo paineita, haastamal miul.Nii mie kyl haastelen kaikenmoisist asioist häne kans.
        Mie niiko oonkii oikei ylpee ku hää luottaa ja antaa arvoo miu mielpitteil.
        Mie tiijän mikä puute se on, ko ei voi haastella vaikeist asijoist vanhemmpie kans!
        Miul taitaa olla silti sellane luonnekkii et, halusin ihte ratkasta pulmalliset asiit yksinäi.Meitä on nii mone laisii. Mut mukava kuulla et siukii lapsil on luja luottamus sinnuu, ko ressi painaa pääl nii voip tulla purkamaa siul,,,, vaik meil onkkii aikuiset lapset. Nonii, hyvvää sunnuntai aamua.

• mummeli-36
        monica kirjoitti:

semmone suhe lapsii et, hyö mielellää viel tullee murheije kans haastelemmaa. Mie oon ajatelt et ko elämä antaa kaikenmoista, hyvvää ja huonoo, sit ku on sen huonon vuoro nii, sehä on kovin ressaavaa. Oon ajatelt et purkakoo paineita, haastamal miul.Nii mie kyl haastelen kaikenmoisist asioist häne kans.
        Mie niiko oonkii oikei ylpee ku hää luottaa ja antaa arvoo miu mielpitteil.
        Mie tiijän mikä puute se on, ko ei voi haastella vaikeist asijoist vanhemmpie kans!
        Miul taitaa olla silti sellane luonnekkii et, halusin ihte ratkasta pulmalliset asiit yksinäi.Meitä on nii mone laisii. Mut mukava kuulla et siukii lapsil on luja luottamus sinnuu, ko ressi painaa pääl nii voip tulla purkamaa siul,,,, vaik meil onkkii aikuiset lapset. Nonii, hyvvää sunnuntai aamua.

Nyt viel oon huomant jot lapsenlapsetkii tekke nii. Ku joku assii on syvämmel nii tulloot mummon luo vaik lankoi myöte mut ain on assiita. Jos ei hyvvää ni huonoo. Paljo sielt saap nii hyvvääki kuulla ja on tärkijää et ku jottai kivvaa sattuu ni mummol ens kerrotaa. Paljo semmosiiki mitä ei ees omil vanhemmil ens puhuta.

Ku nuoremman tytö poika sai pikkusen ja hyö ei oo ees naimisis, kihlois kyllä, mutku saivat kuulla et Katja vauvaa oottaa ni ens soitettii mummol ja sit vast äitil. Ikkään ku ens kokeiltii kepil jäätä et jos mummo ei sano pahast ni ei äitikää. Ja koskaan en oo heil tuommosest pahhaa sanont. Uus elämä kun tulloo maalimaa se on ilone assii. Nyt Anton on jo ½ vuotine ihana napero. Voi kun juttel iso-mummon kans ja kahto silmii niinku ois halunt kauheest asioita kertoo. Ja kyl sitä assiita olkii. Ainaki 15 minuttii.

Ihana kun ossaa lapset tukkeutuu meihi mummoloihi niin vappaast. Nytki nuorin poika ol vaikeuksis ja tul Turust suoraa äitin luo assiit kertomaa ja rauhottummaa. Ja uskon poikaan sil hänetki on kasvatettu on olemaa rehellissii hyvis ja huonois asiois. No nii tappaillaa taas...

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

Meneet , kuh ei ol mitään uutta jutuva tullu.

Onkohan noit mun sussut homaamasa kypee kun ei ole tullu yhtään soittoo mullen.

Mää jänkih vartoomaan, jos saisin ensviikolla soiton molemilta.
        Nytten mää menenkih nukumaan , kuh kohta on puolaliyöäs.
        Hyvää päivän jatkoo vaan kaikille.

Niih ja koitakaas nyh tulenlieska ja juuulija alkaa soitelemmaan mulle.

Eihän ton skypen homaamisesa nyh niin kauvan voikan mennä.

Mää ihmettelen tätä maailmamennoo. Tai oikeesti ihmisii jotka halluu määrätä jo tavallise ihmisen ommaa elämää. Nynääs täytyy pistää ihmisen omat läskit, tupakat ja juamat pakettii. Niinääs muuten nousee sairaala maksut. Onneks o viä ehrotus. Nii et sillee. Tavalliset ihmiset ei ossaa ellää elämäänsä noiren miälestä.
        Tiiraakoos ne samalla kritteerillä maahamuuttajiaki. Eiku takas jos o lihava, polttava ja naukkailiaki viä. Siinä onki miättimistä.
        Emmää oo viä sitä skypee hankkinu. Mää miätin vasta. Onks siä maasa jo nostettu maksuja elämäntavan takkii? Moro ny kaikille tasapualisesti.

• mummeli-36 kirjoitti:

Nyt viel oon huomant jot lapsenlapsetkii tekke nii. Ku joku assii on syvämmel nii tulloot mummon luo vaik lankoi myöte mut ain on assiita. Jos ei hyvvää ni huonoo. Paljo sielt saap nii hyvvääki kuulla ja on tärkijää et ku jottai kivvaa sattuu ni mummol ens kerrotaa. Paljo semmosiiki mitä ei ees omil vanhemmil ens puhuta.

Ku nuoremman tytö poika sai pikkusen ja hyö ei oo ees naimisis, kihlois kyllä, mutku saivat kuulla et Katja vauvaa oottaa ni ens soitettii mummol ja sit vast äitil. Ikkään ku ens kokeiltii kepil jäätä et jos mummo ei sano pahast ni ei äitikää. Ja koskaan en oo heil tuommosest pahhaa sanont. Uus elämä kun tulloo maalimaa se on ilone assii. Nyt Anton on jo ½ vuotine ihana napero. Voi kun juttel iso-mummon kans ja kahto silmii niinku ois halunt kauheest asioita kertoo. Ja kyl sitä assiita olkii. Ainaki 15 minuttii.

Ihana kun ossaa lapset tukkeutuu meihi mummoloihi niin vappaast. Nytki nuorin poika ol vaikeuksis ja tul Turust suoraa äitin luo assiit kertomaa ja rauhottummaa. Ja uskon poikaan sil hänetki on kasvatettu on olemaa rehellissii hyvis ja huonois asiois. No nii tappaillaa taas...

kuinka mulle kävi . Oon laittanu Suasikeihin tän Murreketjun ja mun kirjotukseni meni sinne erellisee ,mää ihmettelinki että kuinka on ihmiset hylänny tän ketju. Mutta sitte" selkis kissanpojalle silmät" tehä ootteki jo ihan toisella sivulla .
        No ei siinä tullu mitää suurta vahinkoo.
        ,Mää vaan olin harmissani ku meillä eläkeläisissä on jo kaksi lankennutta naista ,toine on jo 89v ,meni lonkka ,hänet saatiin leikattua .Se toinen onkin 10v nuarempi. Ja siltä meni käsi olkapäästä ,
        Mää naulasin kenkiini kantapäähän piikit ,mää kun oon "suutari":=) Ne on semmosista vanhoista kumilenkistä, kun on toinen karonnu jonnekki matkan varrella nääs. Se auttaa, että on kantapäässä ne piikit, ihminen on kanta astuja
        meinaan ja se riittää kummasti.
        Nymmää laiton tän Suasikeihin 70 niin saan helposti eikä häviä .
        Hyvää Sunnuntai päivää kaikille.

• Malviina, se karjalaine
        ullamirjami kirjoitti:

kuinka mulle kävi . Oon laittanu Suasikeihin tän Murreketjun ja mun kirjotukseni meni sinne erellisee ,mää ihmettelinki että kuinka on ihmiset hylänny tän ketju. Mutta sitte" selkis kissanpojalle silmät" tehä ootteki jo ihan toisella sivulla .
        No ei siinä tullu mitää suurta vahinkoo.
        ,Mää vaan olin harmissani ku meillä eläkeläisissä on jo kaksi lankennutta naista ,toine on jo 89v ,meni lonkka ,hänet saatiin leikattua .Se toinen onkin 10v nuarempi. Ja siltä meni käsi olkapäästä ,
        Mää naulasin kenkiini kantapäähän piikit ,mää kun oon "suutari":=) Ne on semmosista vanhoista kumilenkistä, kun on toinen karonnu jonnekki matkan varrella nääs. Se auttaa, että on kantapäässä ne piikit, ihminen on kanta astuja
        meinaan ja se riittää kummasti.
        Nymmää laiton tän Suasikeihin 70 niin saan helposti eikä häviä .
        Hyvää Sunnuntai päivää kaikille.

Kantapääs olevat nastat ei auttaneet, pit ottaa koko jalkapohjas olevat "liukastimet".
        Yks vanha mukava täti tääl meil päi sano, et hää hankki kenkii pohjii liukastimet, ettei kaavu.
        Noita piikkilöitä hää tarkotti, mut siint tul meile uus sana: Pannaa liukkaal kelil liukastimet kenkii.:)

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Mää ihmettelen tätä maailmamennoo. Tai oikeesti ihmisii jotka halluu määrätä jo tavallise ihmisen ommaa elämää. Nynääs täytyy pistää ihmisen omat läskit, tupakat ja juamat pakettii. Niinääs muuten nousee sairaala maksut. Onneks o viä ehrotus. Nii et sillee. Tavalliset ihmiset ei ossaa ellää elämäänsä noiren miälestä.
        Tiiraakoos ne samalla kritteerillä maahamuuttajiaki. Eiku takas jos o lihava, polttava ja naukkailiaki viä. Siinä onki miättimistä.
        Emmää oo viä sitä skypee hankkinu. Mää miätin vasta. Onks siä maasa jo nostettu maksuja elämäntavan takkii? Moro ny kaikille tasapualisesti.

Juuh kyl maalimasa onkih paljo typeryyyytä ja suoamesa varmaankih kaikista enemmi, nois hallituksen hommissa.

Koitaakohan noit vallasa olijat panna kaikki orjan asemaaan?

Kuh kaikijen pitäs ruohoja vaan syöärä, emää ainaskan semoselle ruoalle alja .

Kyl mää tarvitten kunnon läskisooosija ja perunoita ja tietysti oikeeta maitoo taikka olutta ainaskih .

Ei mun tieron mukaan ainaskaan mitään nousuja ol tullu elintavan tähren, noh kaikki hinnathan kyl on noussu, kuh noit tehtailijat kuh ei tienaa tarpeeks koskaan , neet kuh on ni helkutin rahan ahneita nääs.

Jooh kyl määkin olisin ihan sitä samaan mieltä et otatas vaan jotain nälkäsen näkösijä "pakolaisija" suoameen.

Eikä semosija syöttipossun näkösijä jota määkin olen helsinki asemalla nähny oikeen laumoisa.

Tota Mitäs sää sussu oikeen mietit sen skypen hommaamisessa?

Eihän semoneh ole eres kalliskan hommata, neet korvakuulike mikrovonilla olevat on jotain kymmenen euron hintaset vaan.

Emää uskokan ettei semosija vois ostaa, ainakaan sen hinnan puolesta nääs.

Mää kuh olen varronuh sun soitos jo toista viikoo, tota mitäs sää nytten oikeen mieätit?

Niih koitas nyh hommata se skype itelles et saaraan puhuva oikeeen rauhassa nääs....

Nyt mun täytyykih mennä koiraa ruokkimaan jah jotain ruokaa itelenikih kattella .

Heippä nyt sussu jah soita sitten heti kuh saat sen kypen homatua koneeelles.
        Olis nää mukava puhasun kanssas meinaan nääs.

• etsivivä-amadeus
        Malviina, se karjalaine kirjoitti:

Kantapääs olevat nastat ei auttaneet, pit ottaa koko jalkapohjas olevat "liukastimet".
        Yks vanha mukava täti tääl meil päi sano, et hää hankki kenkii pohjii liukastimet, ettei kaavu.
        Noita piikkilöitä hää tarkotti, mut siint tul meile uus sana: Pannaa liukkaal kelil liukastimet kenkii.:)

Meinoon Käppänällä,mutta selevis tuas,ja veroja maksaa,kun kukatahansa.
        Oon siitä tuolle yläkerran Äijälle kiitollinen,kuul rukkoukset.
        Täyty siinä käyvä aekamoene taestelu itekii.
        Oli niät kolomeviikkoo itestän tiällä korvessa.
        Lähnuapurii on puoltoesta kilometriä.
        Siinä vuan otin huushollin ommikässii,kun jouvuin hevosen piästämmää päiviltä.
        Lampaat jäe ja koerat ja kissat.
        Säely minullae henki.
        Tänää olin remonttireiska,panin lampaat hevostallii,ja suapin(savolainen sexiauto)ajon navettaa.
        Meillä on ollunna siellä aotolle paekka,vuan en oo uskatana viijä sitä paljonkaa aekasemmi,ku oon pelännä,että jos vaekka pallaa koko karjasuoja.
        Laeton vuorvilloo ikkunoehin ja siivosin koko päevän.Meijän navetanosa tähäasti on ollu pelekkä romuvarasto.
        Pit siinä kaljooki otoo,astmapiippu ei iha riittännä poestammaa pahinta yskää.
        Kae työkii ymmärrätte yskän?Amateus pallanna näöttämölle.

• my.mm.eli
        tulenlieskat kirjoitti:

jot nää terveysterroristit on piässeet oikee vallankahvaa kii. Nii alkaa männä älyttömyyksii niihe touhu. Mie kyl paan hanttii iha viimosee hengenvettoo ast. Mie piätän ihe mitä paan suuhuin, ei siihe tarvii tulla piällepäsmäriks. Päiväl tul ratioskii kontakti ohjelmas hyvä neuvo vanhalt rohvessoorilt: "pittää syyvä vähä ja hyvvää, pittää syyvä hyvvää ja vähä." Täshä sitä on ohjetta, eikä muuta tarviikkaa.

Sie ko et oo kerint Lokaril vastoomaa tännää ni mie kysynkii täs kohas hänelt viel jottai, jos hää vaik sattuu huomoomaa.
        Hää ko yle aikaa yllyttää Sinnuu sitä skyppee hommoomaa. Sannoo jotta ei maksa ko 10 euroo. Mistäköhä katalookist hää lie semmosen hinnan kahtont, emmie oo missää näht nii halpoi. Eihä se kakskolmekymppiikää oo paha hinta, ei sen puolee jos sen skypen ker tahtoo, ni kylhä senkii voip maksoo ilma konkurssii.

Lokar taitaa olla valla tiplomaattimiehii ko hää ei vastantakaa miun viimokertasii kysymyksii. Vaik mie salakirjotin ne sinne suomen kielel jot ei hänel tulis siiaiei kovistelemmaa ovel ko antaa sallaisii tietoi ulkovalloil. Niiko sitä jot onks ne a.riikkalaist alkaneet viisastummaa ja vähentänneet kannatustaa Puskan Yrjön suhtee. Sitä ko ei uskalla pehmeel peel, uul, ässäl ja hool sukunimmee eikä Keorkii (soinnillisel keel) etunimeks kirjottaa. Heil ko - näi mie oon kuult - onkii sellaset haravat taivaal jotta miärättyi sannoi sisältävät viestit ja puhelutkii männööt tarkkaa syynii ja niist voip joutuu vaik lukkoi taa loppuiäksee! Ni kylhä sen ymmärtääkii et ei Lokar kaikkii uteluihi mittää vastookkaa.

Va ainha kyssyy suap, eihä kaikkii kysymyksii tarvii tietekää vastata jos kert ei uskalla. Jokkaineha sitä ommoo ainutta piänahkoosa koittaa varjella!

Tänäpäin kuultii meijä uutisis, jotta tää Keorki pyytää lissee taaloi siihe rauhan luomisee siel yhes maas mis heijä pojat (ja tytötkii) on rauhoo rakentamas. Ja ko ain vaa pahenoo ne hulinat siel, mahtaaks siel millää rahal rauhoo suaha. Eppäilyttää jot ei enneko on viimosee miehee ast sovittu. ( ei siis sovittu vaa sovittu, pehmeel tee kirjaimel) ;))

• my.mm.eli
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Meinoon Käppänällä,mutta selevis tuas,ja veroja maksaa,kun kukatahansa.
        Oon siitä tuolle yläkerran Äijälle kiitollinen,kuul rukkoukset.
        Täyty siinä käyvä aekamoene taestelu itekii.
        Oli niät kolomeviikkoo itestän tiällä korvessa.
        Lähnuapurii on puoltoesta kilometriä.
        Siinä vuan otin huushollin ommikässii,kun jouvuin hevosen piästämmää päiviltä.
        Lampaat jäe ja koerat ja kissat.
        Säely minullae henki.
        Tänää olin remonttireiska,panin lampaat hevostallii,ja suapin(savolainen sexiauto)ajon navettaa.
        Meillä on ollunna siellä aotolle paekka,vuan en oo uskatana viijä sitä paljonkaa aekasemmi,ku oon pelännä,että jos vaekka pallaa koko karjasuoja.
        Laeton vuorvilloo ikkunoehin ja siivosin koko päevän.Meijän navetanosa tähäasti on ollu pelekkä romuvarasto.
        Pit siinä kaljooki otoo,astmapiippu ei iha riittännä poestammaa pahinta yskää.
        Kae työkii ymmärrätte yskän?Amateus pallanna näöttämölle.

sannoo, jotta oot sie kyl tosnaine! Harvas on tuollasii muoriloit, miult ois jäint tekemäättä nuo hommat.
        Va siit ollaa siu kerallas kiitollissii, jotta Käppänä on selvint ja tervehtymmää päi. Se on oikee mukava uutine. Hyvvää jatkoo vuan.

• Lokari1
        my.mm.eli kirjoitti:

jot nää terveysterroristit on piässeet oikee vallankahvaa kii. Nii alkaa männä älyttömyyksii niihe touhu. Mie kyl paan hanttii iha viimosee hengenvettoo ast. Mie piätän ihe mitä paan suuhuin, ei siihe tarvii tulla piällepäsmäriks. Päiväl tul ratioskii kontakti ohjelmas hyvä neuvo vanhalt rohvessoorilt: "pittää syyvä vähä ja hyvvää, pittää syyvä hyvvää ja vähä." Täshä sitä on ohjetta, eikä muuta tarviikkaa.

Sie ko et oo kerint Lokaril vastoomaa tännää ni mie kysynkii täs kohas hänelt viel jottai, jos hää vaik sattuu huomoomaa.
        Hää ko yle aikaa yllyttää Sinnuu sitä skyppee hommoomaa. Sannoo jotta ei maksa ko 10 euroo. Mistäköhä katalookist hää lie semmosen hinnan kahtont, emmie oo missää näht nii halpoi. Eihä se kakskolmekymppiikää oo paha hinta, ei sen puolee jos sen skypen ker tahtoo, ni kylhä senkii voip maksoo ilma konkurssii.

Lokar taitaa olla valla tiplomaattimiehii ko hää ei vastantakaa miun viimokertasii kysymyksii. Vaik mie salakirjotin ne sinne suomen kielel jot ei hänel tulis siiaiei kovistelemmaa ovel ko antaa sallaisii tietoi ulkovalloil. Niiko sitä jot onks ne a.riikkalaist alkaneet viisastummaa ja vähentänneet kannatustaa Puskan Yrjön suhtee. Sitä ko ei uskalla pehmeel peel, uul, ässäl ja hool sukunimmee eikä Keorkii (soinnillisel keel) etunimeks kirjottaa. Heil ko - näi mie oon kuult - onkii sellaset haravat taivaal jotta miärättyi sannoi sisältävät viestit ja puhelutkii männööt tarkkaa syynii ja niist voip joutuu vaik lukkoi taa loppuiäksee! Ni kylhä sen ymmärtääkii et ei Lokar kaikkii uteluihi mittää vastookkaa.

Va ainha kyssyy suap, eihä kaikkii kysymyksii tarvii tietekää vastata jos kert ei uskalla. Jokkaineha sitä ommoo ainutta piänahkoosa koittaa varjella!

Tänäpäin kuultii meijä uutisis, jotta tää Keorki pyytää lissee taaloi siihe rauhan luomisee siel yhes maas mis heijä pojat (ja tytötkii) on rauhoo rakentamas. Ja ko ain vaa pahenoo ne hulinat siel, mahtaaks siel millää rahal rauhoo suaha. Eppäilyttää jot ei enneko on viimosee miehee ast sovittu. ( ei siis sovittu vaa sovittu, pehmeel tee kirjaimel) ;))

meinaan vastata siihen kysymyksees.

Mää olen kuullu semosta et oikeen moni puskan yrjön kannataja oh vähäsen viisastunuh nääs, ja ovatten kääntäneet kelkansa sen puskan puolueen kanatuksesta poies.

Emää tierä miten sitten taasen kääntävät jos sinne joku muu pääsee, mää kuh en oikeen paljo tommosilla viitti päätänih vaivata nääs.

Kyl mää olen sitä mielipuolta et kaikki jokka pääseee rahan vartijaks omat taskunsa täyttävätten ensten.

Varmaan sama juttu suoamesaki kuh täälläkih...jah joka paikassa muuallakih maalimassa.
        Emää tollasistakan asijoista pelkää puhuva , mut kuh mää ei oikeen paljo niistäkän tierä niih mää en voikkan sanoa mittään varmaa semosista jota mää en tierä nääs.
        Eihän täälä sentään puheista siperijaan lähetetä nääs.

Tota mää en kylläkän tierä enkä osaa sanova mitä semoset korvalappumikrovoonit suamessa maksaakan.

Mut mää ostin kyl täältä sillon kuh mää skypen hommasin ja neh makso kymmeneh taikka kakstoista tollarija nääs ja siittä mää laskeskelinkih et saman hintasethan tollaset pitäs suoamessakih olla.

Mut mää taisinkih erehtyvä niiren kuulokkeiren hinnoisa.

Mut seh on helkutin hyvä juttu ettei ollu ensimäine kertakuh mää erehryn,noissa hinnoisa meinaan nääs.

Niih tota olen mää erehtynyh monesa muusakih asijassa , et onneks ei ollu ensimmäine kerta meinaan.

Täällä on ollu nätijä ilmoja lämmintäkih 24-26 astetta ja sateista ei ole ollu tietookan, kyl määki jo saretta varrttoilen, meinaan kuh sare on kohta kuukauren perässä tavalista aikaansa nääs.
        Heippä nyh ja koitakaas nyh likat soitaa mulle.

• tulenlieskat
        my.mm.eli kirjoitti:

Syärä hyvvää vähä, mutku se voipi lihottaa. Ottaisko ne se maksun noin niiku kilo periaatteella? Poli ja sairaalamaksuun lissää kilosta 5e, toinen 10e ja sitä rattaa. Kyä sillai pia väki väheniski. Ainaki poleilta, hih.
        Hyvä laihrutuskuuri. Seki puali siinä o viä vanhemmat ei vois sairastaa kuei o varraa. Poistus vaa muanitusesta.

Pussi o uutiste mukkaa jo keksiny keino vähentää porukkaa vanhemmasta päästä. Onneks täälä ei sorita,eres malliks. Aattelemise aihetta.

Täytyy kai ruveta kyssyy kuuklesta tosta skypestä. Kattotaa si mihi tulossee mää pääry.
        Täälä Tamperee pualesa o pakkasta se verra ku Lokarilla lämpöö siä kalivorniasa. Mut ny mää toivottele hyvvää päiväjakoo ja Lokarille upeita unia. se o moro.
        Täytyy kai kuuklesta kyssyy

• my.mm.eli kirjoitti:

sannoo, jotta oot sie kyl tosnaine! Harvas on tuollasii muoriloit, miult ois jäint tekemäättä nuo hommat.
        Va siit ollaa siu kerallas kiitollissii, jotta Käppänä on selvint ja tervehtymmää päi. Se on oikee mukava uutine. Hyvvää jatkoo vuan.

että kyllä akkaväki selviää, ollaan se huamattu jo sotavuasinaki ,miäsväki oli itärajalla vartioimassa isänmaata. Sillo naisväki olikin kovilla .
        Ja jo aikojen alussa miähet kävivät eräretkillä ja missä millonki,akat olivat suurten lapslaumojen kanssa kotona .

Mutta on siittä miähestä ollu paljo huvia ja hyätyäkin ,sillom joskus, jos mää oikeen muistan .

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Syärä hyvvää vähä, mutku se voipi lihottaa. Ottaisko ne se maksun noin niiku kilo periaatteella? Poli ja sairaalamaksuun lissää kilosta 5e, toinen 10e ja sitä rattaa. Kyä sillai pia väki väheniski. Ainaki poleilta, hih.
        Hyvä laihrutuskuuri. Seki puali siinä o viä vanhemmat ei vois sairastaa kuei o varraa. Poistus vaa muanitusesta.

Pussi o uutiste mukkaa jo keksiny keino vähentää porukkaa vanhemmasta päästä. Onneks täälä ei sorita,eres malliks. Aattelemise aihetta.

Täytyy kai ruveta kyssyy kuuklesta tosta skypestä. Kattotaa si mihi tulossee mää pääry.
        Täälä Tamperee pualesa o pakkasta se verra ku Lokarilla lämpöö siä kalivorniasa. Mut ny mää toivottele hyvvää päiväjakoo ja Lokarille upeita unia. se o moro.
        Täytyy kai kuuklesta kyssyy

Oolet skyppee saanu homatava.

Mut ei sun mihkäään kuukeliiin tarvitte mennä panet vaan tonne www jah sen http ja jotain skype niih sieltähän se tulee .

Jah sittten vaan lataat sen , ai niih suoameks se taisikih olla et imuroit....

Tosta suoamen terveyren hoiron jutusta määä en kyl yhtikän tykkääkän,mitenkähän mulle käviskän jos tollasija hintoja joutusin maksamaaan.

Meinaan vaan et jos ottasivat sen ykipainosen joka seuraavasta kilosta joka olis aina tuplaten mksua mitä erelisitäh.
        Sehän on ihan sama laskennonjuttu kun sen sepän hevosen kenkittänis jutussa nääs.

Niih ja sen sakkilauran keksijän pyyyntö nääs.

Nääs kuh täällä eivätten ole vieälä keksineet tommosta rahastus perustaa.

Vaikka ovatkih helkutin ahneita rahaa ottamaan jokasella konstilla jah millä syylläkih vaan.

Juuh kyl sillä sorassa tulee aina vähenyksijä mut, neh on aika nuoarta porukaa jah ovat omasta halustansa nääs.

• mummeli-36 kirjoitti:

Tuntu nii mukavalt lukkee kui siu lapselapsetkii jo osaa olla nii kiinostunt mummelista. Kyl ne sen huomaa jo aika pienest, kuka on lähheine ja hyvä. Mummot on ne ensimmäiset vissii, ku oon kuunnelt muihe sanova, sehä se on ku mumoil on aina aikaa.
        Miuki äit palvo ja passas poikaa pienen et ei olt ihme et, poika ain mielellää män mummolaa.
        Lapset onkii pienen nii ihanii ko ne on nii rehelissii ja kertoo ne pienet huolesa. Iha kouluikkää ast, sit niil alkaa olemaa niitä koulukavereita, ja oppivat iha muuta ku mitä koton ja mummolas opetettaa.
        On se hyvä et sie uskot ja luotat ommaa poikaas, joka tul Turust. Kukaan muu ei nii tekiskää, pittäähä se oma poika nii hyvi tunteekki, et voip uskoo hänneeseen.
        Kyl se on suur asia et voip tulla siu luo murheinee, ajatteles kuka muu häntä auttas?
        Kyl poikakii antaa sil suuren arvon, ei se muute tuliskaa. Näistäkkii asioist on mukava keskustella, nonii mukavaa päiväjatkoo mummelil ja painetaaha näitä netin nappuloit sit taas:))

Ois se mukava ku muutkkii äitit ja mummelit ottas kantaa, mite heil on? Toisil voip olla toisinkii ku mitä meil mummeli kans on.

• Eihä miul oikei mittää asiaa oo, mut ajattelin vähäse kirjottaa, ku heräsin taas näi aikasi.
      Oikeastaa voisiha mie kertoo et miul on vähä niinko matka intoo. Lähen pojan kanssa kaukomail kuun lopus.

Asia on näet nii, et hää on käynt siel usseest ainakii 13 kertaa joka vuos ja parhaana kaksiki kertaa.
      Nii hää on monta kertaa sanont miul, et lähe yhe kerra häne kans sin kaukomail, sit mie sanoin et, nyt mie sit lähen. Meen oikei kahtomaa kui mukava paikka se on?
      Jaa mihi mie lähen? no sinne Thaimaasee. Hää on ain ylistänt et kui se on halpa ja mukavii ihmisii. Nii päätin männä kahtomaa oikei omi silmi.
      Myö lähetää vasta kuun lopul 28.2 07 Sit myö ollaa 3 viikkoo, nii ehtii oikei nähä paremmi mimmone maa on?

Onks teist kuka olt siel "Pankokis" ois mukava tietää mitä tykkäsit? Siel kuulemma nykyää paljo käyvää. No nyt tää tul kerrottuu, vaik miu pit olla kertomatta.

Mie koitan olla yhteyves teihi ja kertoo mimmosta kuumuutta ja ihanuutta siel onkaa?
      Poika lupas ottaa kannettavan mukkaa. Et näi mukavaaa miul on tiios.
      On miul vaa mukava poikaa ko ottaa mukkaasa vanhan äitisä. mie sanoin pojal et ei auttas männä samal konneel, jos se tippuu nii myö männää molemmat yht aikaa, et kuka sit hoitaa meijä asiat? Hää vastas ei sil sit oo vällii.

Myökö ollaa kahestaa,,,, tääl maan kuoren pääl...

• Määki olen käyny Pankokis kaks kertta. Samoil reisuil mää ole sit ollup Pattaijallaki. Pankokki o kauhja suur kaupunki ja liikenne sen mukane. Määki uteliaisuuttan kokeili tuk-tuk-taksi. See o niinku mopo mut takapyäri on kaks ja niitte välis istun. Kauhistutti kyl mut kokeillat täytys.

Kuumuus siäl o simmone, ettei juur päivässe aikka ulkko voi olla.

Luanto o tavattoma rehevä ja hyvi hiakkarannoi uimist vartte.

Mää voisin kerttop paljo enmmä mut ku sää olet vast menos ni emmää viitti.

Kyl siäl miähil, niinku sun pojallas, on kauhja mukava olla, mää toivo et Sullaki o.

• Julia
        Ruuneperi kirjoitti:

Määki olen käyny Pankokis kaks kertta. Samoil reisuil mää ole sit ollup Pattaijallaki. Pankokki o kauhja suur kaupunki ja liikenne sen mukane. Määki uteliaisuuttan kokeili tuk-tuk-taksi. See o niinku mopo mut takapyäri on kaks ja niitte välis istun. Kauhistutti kyl mut kokeillat täytys.

Kyl siäl miähil, niinku sun pojallas, on kauhja mukava olla, mää toivo et Sullaki o.

Uskaltaa kysyykki suaraan asioita ja mää aattelin kysyy sulta, että toikko sää siätä Pankokista semmosen simpsakan itämaisen tytön itteäs viihryttään tänne Suameen.
        Oon nääs kuullu puhuttavan ja oon nähny omin silminki, että joillai kypsässä iässä olevilla miähillä on nuari Taimaalainen sussu.

Emmää sua ikää minään petoviilinä pitäis, mutta kun ne nuarekki likat lähtee miälellään suamalaisen miähen mukaan.
        Toisaalta sen ymmärtää, mutta on se nin maan samperin väärin taas toisaalta meittiä tuhrimpia pohjoismaalaisia likkoja kohtaan.

• Julia kirjoitti:

Uskaltaa kysyykki suaraan asioita ja mää aattelin kysyy sulta, että toikko sää siätä Pankokista semmosen simpsakan itämaisen tytön itteäs viihryttään tänne Suameen.
        Oon nääs kuullu puhuttavan ja oon nähny omin silminki, että joillai kypsässä iässä olevilla miähillä on nuari Taimaalainen sussu.

Emmää sua ikää minään petoviilinä pitäis, mutta kun ne nuarekki likat lähtee miälellään suamalaisen miähen mukaan.
        Toisaalta sen ymmärtää, mutta on se nin maan samperin väärin taas toisaalta meittiä tuhrimpia pohjoismaalaisia likkoja kohtaan.

Kyllähän sieltä olisi tulijoita vanhemmankin miehen mukaan. Emmää mittä viihryttäjä ikä otaiska ittellen. Kyl mää oikke suruliseks siäl Taimas välil tuli.

Kyl nee o oikken kasvatettu miästä hoivama ihan toisel taval ku tees suamalaiset naiset.

Kyl naises saa olla jotta, mist kiinenki otta nii, olkkat tee suamalaiset naiset tuhrei vaa.

• Ruuneperi kirjoitti:

Määki olen käyny Pankokis kaks kertta. Samoil reisuil mää ole sit ollup Pattaijallaki. Pankokki o kauhja suur kaupunki ja liikenne sen mukane. Määki uteliaisuuttan kokeili tuk-tuk-taksi. See o niinku mopo mut takapyäri on kaks ja niitte välis istun. Kauhistutti kyl mut kokeillat täytys.

nii mie aattelinkii et jokuu on käynt sielläkii. Oonha mie kuult et siel tytöt heittääntyy vanhempienkii miesten seuraa. Oon nähny tääl suomessakii pariskuntii, et on oikei sääli tult tyttölöi.
        Sanonko suoraa,et ylieläneitä miehii tyttöihi nähe, raahaavat tän Suomeenkii näytil (tyttöriepui.)

Juu, oon nähny niitä tuk-tuk-taksiloi, mie en uskaltais männä kyytii, on siel semmone liikenne.
        Kuumuus siel onkii mahoton oon seurant päivittäi, et mitehä siihe totuu, pittää vaa olla uimas ko hylkeet, kaike aikaa.
        Tottaha siel on mer vesi lämmintä ku ilmmatkii on?
        Oisha se olt mukavaa ku oisit kertont enemmäkkii, vaik mie oonkii mänös vast, niist huomommist puolist, mie arvaan et niist sie nyt vaikenet?
        Mie oon ajatelt ottaa kaikenmoisii hoitoi siel, hartia hierontaa ku ain tuppaa särkemää, vaik kui voimistellee. Jalkahoitoi ym jos vaa siel on? Seku on halpa maa?
        Mite siel välttyy vatsavaivoilt, sitähä mie enite pelkään, ku se pakteeri kanta on eri ku meil tääl.
        Poikaankaan en luota neuvoinee, ku hää on joka kerra petipohjal siel ja syöp lääkkeitä. Voisitha sie kokeneena neuvoo vaikkeimmat vaarat mitä pittää välttää?
        No nii, täs tätä tul oikei roppakaupal kirjoteltuu. Hyvvää päiväjatkoo kaikil.

• monica kirjoitti:

nii mie aattelinkii et jokuu on käynt sielläkii. Oonha mie kuult et siel tytöt heittääntyy vanhempienkii miesten seuraa. Oon nähny tääl suomessakii pariskuntii, et on oikei sääli tult tyttölöi.
        Sanonko suoraa,et ylieläneitä miehii tyttöihi nähe, raahaavat tän Suomeenkii näytil (tyttöriepui.)

Juu, oon nähny niitä tuk-tuk-taksiloi, mie en uskaltais männä kyytii, on siel semmone liikenne.
        Kuumuus siel onkii mahoton oon seurant päivittäi, et mitehä siihe totuu, pittää vaa olla uimas ko hylkeet, kaike aikaa.
        Tottaha siel on mer vesi lämmintä ku ilmmatkii on?
        Oisha se olt mukavaa ku oisit kertont enemmäkkii, vaik mie oonkii mänös vast, niist huomommist puolist, mie arvaan et niist sie nyt vaikenet?
        Mie oon ajatelt ottaa kaikenmoisii hoitoi siel, hartia hierontaa ku ain tuppaa särkemää, vaik kui voimistellee. Jalkahoitoi ym jos vaa siel on? Seku on halpa maa?
        Mite siel välttyy vatsavaivoilt, sitähä mie enite pelkään, ku se pakteeri kanta on eri ku meil tääl.
        Poikaankaan en luota neuvoinee, ku hää on joka kerra petipohjal siel ja syöp lääkkeitä. Voisitha sie kokeneena neuvoo vaikkeimmat vaarat mitä pittää välttää?
        No nii, täs tätä tul oikei roppakaupal kirjoteltuu. Hyvvää päiväjatkoo kaikil.

Epäkohdiksi kokemaani en kerro koska ne ovat yksilöllisesti koettuja.

Vatsani on säästynyt aina pöpöiltä. Konjakkitilkka aamusin on olettaakseni vaikuttanut. En koskaan syö kylmiä ruokia. Salaatit kastikkeineen ovat vihonviimeisiä.

Tilaisuus uintiin ja auringonottoon ovat ainutkertaiset. Iltamyöhällä pystyy liikkumaankin ja päivisin on käytössä ilmastointi, liikkeissäkin.

• Likka321
        Ruuneperi kirjoitti:

Epäkohdiksi kokemaani en kerro koska ne ovat yksilöllisesti koettuja.

Vatsani on säästynyt aina pöpöiltä. Konjakkitilkka aamusin on olettaakseni vaikuttanut. En koskaan syö kylmiä ruokia. Salaatit kastikkeineen ovat vihonviimeisiä.

Tilaisuus uintiin ja auringonottoon ovat ainutkertaiset. Iltamyöhällä pystyy liikkumaankin ja päivisin on käytössä ilmastointi, liikkeissäkin.

Pattayalla oon kerran käyny ja minusta ol ihanata kun siivooja pisti aena orkidean kukkasija tyynylle .Siestoo pittää päeväsyvämmenä viettee ja olla tarkkana mitä suuhusa pannoo.Tuo konjakkitilikka uamuin illoin on varmaannii aatanna, en oo turistiripulija saerastanna.

• Rosmarin isosetä
        Julia kirjoitti:

On meitä liuta semmosia jotka asettaa etusijalle suomalaiset naiset.
        Taitavat hakea sieltä Tahimaasta naisensa ne miehet, jotka ei ole kotimaan naisille kelvanneet.

• etsivivä-amadeus

Mäni ehottelemaa iha hölömöjä,että pitäs männä naemisii Kahvipirin kanssa.Häppeen ja pyyvävä nöyrimmästi anteeks koko kirjotteluväeltä.
      Mänin kae minnäe sekasi,kun totesivatten Käppänällä alzheimerin,Häntä oon sitten tässä paimentanna.
      Tännää vei kahe päevä melaleikket lampaelle.
      Halluu olla avuks.
      Joutuu siinä kaekkasa antammaa tiällä korvessa,pakkase armoella jota näkkyy tuas oleva
      toesta mittarillista.maankorvesta amateus

• E.N. Keksi

Haetanneeko tuo mittää?

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe