Miksi halvin on

paras?

Jos kysyn vaikka kolmelta ihmiseltä (henkilöt a, b ja c), että mikä auto on paras, niin vastaukset ovat tyypillisesti vaikkapa:

a) -"Bemari"

b) -"Mersu"

c) -"Ferrari"


Jos taas kysyn samoilta ihmisiltä, että mikä pankki on paras:

a) -"Ööö, se mikä on halvin..."

b) -"Mun pankki X, se on halvin!"

c) -"Se mikä niistä sattuu olemaan halvin."


Miksi näin? Onhan Ladakin ehkä halvin auto, mutta vähän niitä tuolla liikenteessä tuntuu näkevän. Siitäkin huolimatta että auto nyt lähinnä on tarkoitettu paikasta toiseen siirtymiseen jolloin luulisi halvimman olevan kannattavinta.

Myös vakuutuksissa olen huomannut saman ilmiön: otetaan ne kokonaishinnaltaan halvimmat paketit esille, kun kysytään parasta vakuutusyhtiötä. En ymmärrä, sillä halvintahan on kokonaan ilman vakuutusta! Usein, joskaan ei aina, kalliimpi vakuutus korvaa paremmin.

Siis miksi valita se absoluuttisesti halvin, oli kyse sitten pankeista / -palveluista tai vakuutuksista?

8

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ifin vakuutusmyyjä

      eikä kauppa käy...

      • Mömmömömmö

        Kuka hitto haluaisi maksaa pankille palvelumaksuja. Pankin pitää olla ilmainen niinkuin se oli ennen pankkikriisiäkin. Piste.


    • Olen samoilla linjoilla keskustelun aloittajan kanssa. Jos palvelu ei perustu palkattomaan työhön, joku ne palkat kustantaa. Maksuton palvelu herättää mielessäni aina kysymyksen, keneltä ja missä muodossa maksut kerätään.

      Tavallista näyttää olevan, että uusille asiakkaille annetaan etuja vanhojen asiakkaiden kustannuksella. Se ei välttämättä tarkoita, että vanhoilta perittäisiin enemmän maksua samasta palvelusta, mutta vanhat asiakkaat ovat usein jotenkin koukussa ja heitä voi rahastaa reilummin muista palveluista.

    • Automies.

      Kysymyksesi on väärin aseteltu. Oletat, että eri pankkien palveluissa on samat laatuerot kuin esimerkiksi Ladan ja Mersun välillä. Oikea kysymys olisikin: Mistä mieluimmin ostaisit uuden Ferrarin (tai Ladan):

      a) Kalleimmasta liikkeestä
      b) Toiseksi kalleimmasta liikkeestä
      c) Siitä kaupasta, josta Ferrarin (tai Ladan) voi ostaa edullisimmin.

      Eri pankkien palvelu on nykyisin laadullisesti niin lähellä toisiaan, ettei pankinvalinnassa laatukriteereille juuri jää tilaa. Vai milloin viimeksi laskusi on esimerkiksi maksettu väärän vastaanottajan tilille pankin virheen vuoksi?

      Siksi toisekseen: Ferrarilla on kiva ajaa. Pankin asiakaspalvelujonossa sitävastoin ei ole kivaa.

      • Eri pankkien palvelujen laadussa on kyllä selviä eroja, varsinkin verkkopankeissa. Se koskee sekä verkkopankin toimintojen kattavuutta että toteutuksen ammatillista tasoa.

        (Autoista puheen ollen, onneksi Suomessa sekä Ladat että Fiat-konsernin autot, joihin Ferrarikin kuuluu, saa samasta kaupasta. Niiltä palstoilta lukemani mukaan ongelmana ei ole ostaminen vaan mitä huolto maksaa! :)


    • autoilevapankkiiri

      Oletko jotenkin yksinkertainen? Autoissa on AIVAN VALTAVIA eroja jos ladaa ja bemaria verrataan. Pankeissa en näe juuri mitään eroa palvelutasossa/nettipankissa tai muissa palveluissa. Joten hinta on ratkaiseva valintaperuste.

      Tämähän on päivän selvä asia miksi pankki pitää olla halpa.

      • rahastoissa

        Joillakin tuo homma näyttää sujuvan vuodesta toiseen fiksusti ja toisilla taas näyttää homma olevan lähinnä kulujen keräämistä asiakkaalta. Katsokaa esim. jotain tiettyä kategoriaa, kuten "osakerahastot maailma", erot ovat huikeita vaikka kaikkien sijoitustyylit ovat about samat.

        Tämä nyt toki ei ole aivan perinteistä pankkipalvelua mistä mainitsin.


      • rahastoissa kirjoitti:

        Joillakin tuo homma näyttää sujuvan vuodesta toiseen fiksusti ja toisilla taas näyttää homma olevan lähinnä kulujen keräämistä asiakkaalta. Katsokaa esim. jotain tiettyä kategoriaa, kuten "osakerahastot maailma", erot ovat huikeita vaikka kaikkien sijoitustyylit ovat about samat.

        Tämä nyt toki ei ole aivan perinteistä pankkipalvelua mistä mainitsin.

        Joissakin verkkopankeissa asiat saa hoidetuiksi alusta loppuun saakka vaikka lauantai-iltana. Eräissä muissa päätyy lopulta sivulle, jossa neuvotaan:
        "Olkaa hyvä ja ottakaa yhteys konttoriimme!" tai
        "Tiedustelunne on välitetty puhelinpankkiimmme, josta otetaan teihin yhteyttä!" tai
        "Korko riippuu siitä ja siitä", mutta ei sanota, paljonko se eri tapauksissa on.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7664
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3203
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2496
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      13
      2109
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2054
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      22
      1988
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1673
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      61
      1621
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1599
    Aihe