Miksi halvin on

paras?

Jos kysyn vaikka kolmelta ihmiseltä (henkilöt a, b ja c), että mikä auto on paras, niin vastaukset ovat tyypillisesti vaikkapa:

a) -"Bemari"

b) -"Mersu"

c) -"Ferrari"


Jos taas kysyn samoilta ihmisiltä, että mikä pankki on paras:

a) -"Ööö, se mikä on halvin..."

b) -"Mun pankki X, se on halvin!"

c) -"Se mikä niistä sattuu olemaan halvin."


Miksi näin? Onhan Ladakin ehkä halvin auto, mutta vähän niitä tuolla liikenteessä tuntuu näkevän. Siitäkin huolimatta että auto nyt lähinnä on tarkoitettu paikasta toiseen siirtymiseen jolloin luulisi halvimman olevan kannattavinta.

Myös vakuutuksissa olen huomannut saman ilmiön: otetaan ne kokonaishinnaltaan halvimmat paketit esille, kun kysytään parasta vakuutusyhtiötä. En ymmärrä, sillä halvintahan on kokonaan ilman vakuutusta! Usein, joskaan ei aina, kalliimpi vakuutus korvaa paremmin.

Siis miksi valita se absoluuttisesti halvin, oli kyse sitten pankeista / -palveluista tai vakuutuksista?

8

1157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ifin vakuutusmyyjä

      eikä kauppa käy...

      • Mömmömömmö

        Kuka hitto haluaisi maksaa pankille palvelumaksuja. Pankin pitää olla ilmainen niinkuin se oli ennen pankkikriisiäkin. Piste.


    • Olen samoilla linjoilla keskustelun aloittajan kanssa. Jos palvelu ei perustu palkattomaan työhön, joku ne palkat kustantaa. Maksuton palvelu herättää mielessäni aina kysymyksen, keneltä ja missä muodossa maksut kerätään.

      Tavallista näyttää olevan, että uusille asiakkaille annetaan etuja vanhojen asiakkaiden kustannuksella. Se ei välttämättä tarkoita, että vanhoilta perittäisiin enemmän maksua samasta palvelusta, mutta vanhat asiakkaat ovat usein jotenkin koukussa ja heitä voi rahastaa reilummin muista palveluista.

    • Automies.

      Kysymyksesi on väärin aseteltu. Oletat, että eri pankkien palveluissa on samat laatuerot kuin esimerkiksi Ladan ja Mersun välillä. Oikea kysymys olisikin: Mistä mieluimmin ostaisit uuden Ferrarin (tai Ladan):

      a) Kalleimmasta liikkeestä
      b) Toiseksi kalleimmasta liikkeestä
      c) Siitä kaupasta, josta Ferrarin (tai Ladan) voi ostaa edullisimmin.

      Eri pankkien palvelu on nykyisin laadullisesti niin lähellä toisiaan, ettei pankinvalinnassa laatukriteereille juuri jää tilaa. Vai milloin viimeksi laskusi on esimerkiksi maksettu väärän vastaanottajan tilille pankin virheen vuoksi?

      Siksi toisekseen: Ferrarilla on kiva ajaa. Pankin asiakaspalvelujonossa sitävastoin ei ole kivaa.

      • Eri pankkien palvelujen laadussa on kyllä selviä eroja, varsinkin verkkopankeissa. Se koskee sekä verkkopankin toimintojen kattavuutta että toteutuksen ammatillista tasoa.

        (Autoista puheen ollen, onneksi Suomessa sekä Ladat että Fiat-konsernin autot, joihin Ferrarikin kuuluu, saa samasta kaupasta. Niiltä palstoilta lukemani mukaan ongelmana ei ole ostaminen vaan mitä huolto maksaa! :)


    • autoilevapankkiiri

      Oletko jotenkin yksinkertainen? Autoissa on AIVAN VALTAVIA eroja jos ladaa ja bemaria verrataan. Pankeissa en näe juuri mitään eroa palvelutasossa/nettipankissa tai muissa palveluissa. Joten hinta on ratkaiseva valintaperuste.

      Tämähän on päivän selvä asia miksi pankki pitää olla halpa.

      • rahastoissa

        Joillakin tuo homma näyttää sujuvan vuodesta toiseen fiksusti ja toisilla taas näyttää homma olevan lähinnä kulujen keräämistä asiakkaalta. Katsokaa esim. jotain tiettyä kategoriaa, kuten "osakerahastot maailma", erot ovat huikeita vaikka kaikkien sijoitustyylit ovat about samat.

        Tämä nyt toki ei ole aivan perinteistä pankkipalvelua mistä mainitsin.


      • rahastoissa kirjoitti:

        Joillakin tuo homma näyttää sujuvan vuodesta toiseen fiksusti ja toisilla taas näyttää homma olevan lähinnä kulujen keräämistä asiakkaalta. Katsokaa esim. jotain tiettyä kategoriaa, kuten "osakerahastot maailma", erot ovat huikeita vaikka kaikkien sijoitustyylit ovat about samat.

        Tämä nyt toki ei ole aivan perinteistä pankkipalvelua mistä mainitsin.

        Joissakin verkkopankeissa asiat saa hoidetuiksi alusta loppuun saakka vaikka lauantai-iltana. Eräissä muissa päätyy lopulta sivulle, jossa neuvotaan:
        "Olkaa hyvä ja ottakaa yhteys konttoriimme!" tai
        "Tiedustelunne on välitetty puhelinpankkiimmme, josta otetaan teihin yhteyttä!" tai
        "Korko riippuu siitä ja siitä", mutta ei sanota, paljonko se eri tapauksissa on.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe