Psykosomaattinen sairaus?

man

Onko kukaan sairastanut psykosomaattista sairautta? Mitä oireita teillä on ollut ja miten se parani? Onko psykosomaattinen sairaus sama kuin luulosairaus?

Itseäni vaivaa koko ajan jokin. Kun jokin oire hellittää hetkeksi, alkaa toinen vaivaamaan... Esimerkiksi huonovointisuus muuttuu virtsavaivoiksi ja päinvastoin.

6

4092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikko

on pikemminkin yleiskuvaus sairaustyypille, jossa psyykkinen vaiva tai mielentila ilmenee ennen pitkää fyysisenä sairautena. Luulosairautta se ei varmasti ole. Koko käsite on tyhmä ja ilmaisee pelkästään puhujan vähättelevää asennetta vaivoihin, jotka ovat kaikkea muuta kuin yksiselitteiset.
      Luin joskus, että jotkut lääkärit pitävät suurinta osaa fyysisistä sairauksista psykosomaattisina ja että psykosomaattinen sairaus on varsinkin silloin, kun sairaus puhkeaa yllättäen, ilman esioireita.
      Mainitsemasi virtsavaivat: Minun vaivani on hyvin arkipäiväinen, eikä varsinainen vaiva. Silloin kun minulla on kiire ja olen paineen alla, eikä aikaa olisi, minun varmasti pitää mennä vessaan. Jos minulla on liian kuuma tai liian kylmä, vessaan. Jos olen jännittynyt, hermostunut tai kiihottunut, vessaan...

• man

Olin nenän väliseinän leikkauksessa lokakuussa, mutta kas kun nenä tuntuu vieläkin olevan todella huonossa kunnossa.(lääkäri ei näe siellä mitään vikaa)Koira pääsi hyppäämään nimittäin nenääni 2 viikkoa leikkauksen jälkeen, ja sen jälkeen olen stressannut nenästäni. Tässä kohtaa huomasin, että ovatko oireeni sittenkin psykosomaattisia, koska keskittyessäni nenääni, minulla ei ollut pahoinvointia juuri laisinkaan. Pahoinvointi on yksi näistä epäilemistäni psykosomaattisista vaivoista. Virtsavaivoja on välillä, eivätkä ne mielestäni liity mihinkään erityiseen tilanteeseen.

• has

Useat päänsäryt, rytmihäiriöt, vatsakivut ja pahoinvoinnintunne alkavat ensin herkkyytenä jollekkin muulle asialle.
      Psyyke = herkkyys kipuilu = psykosomaattinen oireyhtymä.

Jotkut lääkärit käsittelevät nämä luulosairautena ja eivät paneudu potilaan hoitamiseen, vaikka monelle oireelle tutkimusten kautta sitten löytyisikin hoidettava syy.

Jos henkilö pärjää näiden vaivojensa kanssa, on turha stressata itseään enempää menemällä lääkäriin kuulemaan luulosairas diagnoosia.

Mutta jos vaiva häiritsee jokapäiväistä elämistä, sitten vain sinnikkäästi lääkäriin niin usein että hoito löytyy.

• miuma1

Onko kyse psykomaattisesta sairaudesta vai mistä? Tyttäreni on 14-v. ja viimevuonna alkoi oireet...vatsakipu,päänsärky,huimaus jne...aina seurauksena hyperventilaatio ja taas ambulansilla sairaalaan. Tämänvuoden aikana hyperventilaatioita ollut noin 3-5 kertaa/viikko.Lääkärissä juostu ja juostu ,mutta diagnoosia keltään ei ole saatu siis ambulanssilla sairaalaan ja taksilla kotiin. Tämä kaikki tressaa mua ja etenkin tytärtäni,jonka pitäisi nauttia nuoruudestaan. Olen yrittänyt saada vastausta lääkäreiltä...turhaan. Netistä olen etsinyt ja etsinyt oireitten perusteella ,...voiko kyse tosiaan olla psykomaattisesta sairaudesta??? Jos on niin löytyykö siihen lääkitystä vai joutuuko tyttäreni elämään koko elämänsä noiden oireiden kanssa???

• miuma1

siis tarkoitan psykosomaattisesta eikä psykomaattisesta.

• itsellä psykosom.

Voi toki olla kyse psykosomaattisesta oireilusta.

Olisikohan jotain paniikkihäiriön tapaista? Toki psykosomaattisiin sairauksiinkin on lääkityksiä, mutta kannattanee kokeilla psykoterapiaa, jos nyt ei ainoana hoitomuotona niin ainakin lääkityksen rinnalla.

Mitä kaikkea tyttäreltäsi on tutkittu? Mitä verikokeita? Onko otettu Tt-kuvat?

Itselläni on psykosomaattista oireilua, mm. huimaus jne. (elimelliset sairaudet toki suljettu ensin pois ja tutkittu kiitettävästi..)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4714
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1712
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      287
      1576
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1524
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      245
      1395
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1160
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1141
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1099
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1054
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1043
    Aihe