Ite olen nyt himoinnut kitaraa ja sen soittamisen alottamista... Mitään muuta kokemusta ei ole kuin 1. musiikin kurssilta, piti yks helppo kierto opetella ja siinäkin oli vaan A,D,E.. :D
Mutta kiinnostas seuraavat asiat ja askarruttaa kysymykset:
1) Akustinen vai sähkis?
(sähkiksen soitto tavoite kuitenkin joskus)
2)Kuinka kauan menee et osaa jotain...?
3)Selviytyykö virityksestä tai oppiiko sen mitenkää, kun ei tajua nuoteista, soinnuista tai mistään noista vielä yhtään mitään?! tyssääkkö koko haave tähän? :/
4)Paljon pitäs olla valmis pistämään ensimmäiseen kitaraan rahaa?
5)En oo ees aijemmin tajunnut ajatella,että kitaraan pitää ostaa kaikkea lisä-kamaa ym.
Joten mitä kaikkea pitäs hankkia ite kitaran lisäks???
Kitaran soiton aloitus, täysin tyhjältä pohjalta...
45
3648
Vastaukset
- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
1. Akustisella on hyvä aloittaa. Sähkikseen voi siirtyä kun osaa esim perussoinnut ja skaalat.
2.Vähintään vuosi, luultavasti pari. Ei nimittäin valitettavasti ole olemassa mitään taikatemppua jolla oppis heti soittamaan, se vaatii harjoittelua. Jo senkin vuoksi että sormet edes taipuisi soittoasentoihin.
3.Viritys ei ole ongelma, kitaran virittäminen on hyvin helppo toimenpide kun sen opettelee. Sen oppii n.viidessä minuutissa.
4.Riippuu paljonko sul on rahaa käytössä, mutta älä osta ekaksi kitaraksi sitä kaikkein halvinta, saattaa mielenkiinto soittamiseen lopahtaa heti alussa jos kitara on ihan paska. Osta merkkikitara, esim Yamaha.
5.Akustiseen nyt ei tarvi muuta kun plektroja. Eikä niitäkään välttämättä, jos soitat sormilla.
Sähkikseen tietysti styrkkari.- mauuccer
tosta virityksest se et ei sitä korvakuulolla virittämistä opi viidessä minuutissa. täytyy olla aika musikaalinen persoona meinaa jos oppii.
Mut eihän siihe tartte ku halva viritysmittari ja homma on hanskassa.
Mun mielest voisit iha hyvi alottaa sähkökitaralla. akustisessa ei ainakaa mulla (ainakaa ollu eka) paljo mitää fiilist ettei se ees kuulostanu hienolt (mahtoko vaa johtuu soitost) ku kokeilin kitaroita kavereil. kaike lisäks akustista on joillekki ainaki vaikeempi soittaa. Mullaki kaikukoppa tuntuu oleva iha liika iso ja kaulaku tuntuu melkeimpä kaikis akustiis liika leveelt.
Kaverikki o tol sähkökitaral alottanu. - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
mauuccer kirjoitti:
tosta virityksest se et ei sitä korvakuulolla virittämistä opi viidessä minuutissa. täytyy olla aika musikaalinen persoona meinaa jos oppii.
Mut eihän siihe tartte ku halva viritysmittari ja homma on hanskassa.
Mun mielest voisit iha hyvi alottaa sähkökitaralla. akustisessa ei ainakaa mulla (ainakaa ollu eka) paljo mitää fiilist ettei se ees kuulostanu hienolt (mahtoko vaa johtuu soitost) ku kokeilin kitaroita kavereil. kaike lisäks akustista on joillekki ainaki vaikeempi soittaa. Mullaki kaikukoppa tuntuu oleva iha liika iso ja kaulaku tuntuu melkeimpä kaikis akustiis liika leveelt.
Kaverikki o tol sähkökitaral alottanu.Kannattaa virittää huiluäänien perusteella, silleen menee tarkempaan vireeseen kuin muuten. Eikä siinä hirveesti musikaalisuutta tarvi, kitaran virittäminen on ihan tekniikkaa vaan eikä hankalaa oppia. Huiluäänet tietysti pitää opetella ensin. (Se tarkoittaa siis ääniä jotka lähtee kitaran kielistä kun EI paina pohjaan asti otelautaan)
- MarCo^
No.. heitellään ny jotain omien kokemusten perusteella.
1) Sinänsä kai melkein sama kummalla sitä alkaa opettelemaan, akkarilla vai sähkiksellä. Riippuen paljolti mimmosta musiikkiaki meinaa soitella. Kotiteollisuutta on turha lähteä akkarillä rämpyttämään vakavissaan. Akustista kuitenki suosittelen hyvän peruspohjan hankkimiseen.
2) Riippuu paljon omasta oppimiskyvystä ja innostuksesta. Treenaat ahkerasti ja saat sormet tottelemaan ni vuoden/parin päästä komppailet jo sujuvasti. Se sit vaatii kärsivällisyyttä ja kivun sietoa (sormenpäät kun tuppaa alussa kipeytymään)
3) Tinkaa samaan pakettiin viritysmittari kitaralle niin selviät siitä helposti. Kyl se osaaminen sieltä sit tulee.. Ostat vielä jonku hyvän perusoppaan millä pääsee alkuun, esim. Hal Leonardin kitarakoulu 1, mikä löytyy suomenkielisenä.
4) Ite ostin Fenderin Squier akustisen, mistä maksoin silloin ~150€ Parempia kannattaa sit kattella tarpeen mukaan.
5)Akkariin ny ainaki alkuun kantohihna ja kantolaukku on pop. Neki voi tingata samaan pakettiin. Ja se viritysmittari sekä läjä plekuja oman maun mukaan.
Sähkikseen onki sit vahvaria ja efektivehjettä jos jonkinnäköstä. Säröpedaalilla pääsee jo rock elämän alkuun.. Kumpaiseenki suosittelen myös varakieliä :P
Kyl se siitä lähtee ;) - kesämies.
1) Mikään pakko EI OLE akustisella aloittaa vaikka jotkut vanhat parrat niin väittävät. Väite perustuu menneiden vuosikymmenten aikoihin jolloin työväenluokkaisilla ei ollut varaa ostaa sähkökitaroita syystä
a)Amerikkalaiset merkkikitarat olivat liian kalliita
b)Kommunisti-isältä tuli turpaan, jos erehtyi väittämään neuvostoliittolaisen vanerikitaran kaulaa kieroksi. Sama kommunisti-isä ei myöskään olisi hyväksynyt taloon amerikkalaista kitaraa, eikä sitä kopioivaa japanilaista.
2)Tunti, viikko, kuukausi, vuosi. Riippuu vähän siitä miten opettelet. Jos on joku kokeneempi neuvomassa niin se lähtee melko nopeasti. Itse opiskellen menee hieman hitaammin.
3)Osta viritysmittari. Myös tahtimittarin hankintaa suosittelen.
4)Ei kovin isoja investointeja, mikäli kiinnostus lopahtaa. Mutta älä osta halvinta, ei siis Jysk:istä, Motonetista tai MoveStoresta. Alle satasen rimpulat kannattaa jättää siis rauhaan.
5) Kitaraa voi melkein verrata moottoriajoneuvoihin tässä suhteessa - mieltä
...kuin edelliset, mutta ei siihen vuotta mee ennen kuin osaa "jotain". Kun osaa kaks sointua voi heti alkaa säveltään omia biisejä. Ei oo pottuilua, vaan totta.
- Regsu
Saakos noihin sähkiksiin liitettyä jotenki kuulokkeet...? :) voi sitte iteksee harjotella ja soitella...?
Voisko joku kertoo/selittää miten ihmeessä semmonen viritysmittari oikeen käytännössä toimii?! O.o Ihmettelen vaan, miten semmosella voi saada kitaran vireeseen, kuulin nimittäi tommosesta vasta vähä aikaa sitte... Olin hämmästyny :D - periaate
Regsu kirjoitti:
Saakos noihin sähkiksiin liitettyä jotenki kuulokkeet...? :) voi sitte iteksee harjotella ja soitella...?
Voisko joku kertoo/selittää miten ihmeessä semmonen viritysmittari oikeen käytännössä toimii?! O.o Ihmettelen vaan, miten semmosella voi saada kitaran vireeseen, kuulin nimittäi tommosesta vasta vähä aikaa sitte... Olin hämmästyny :DOn se, että näppäät kitarasta äänen. Mittarin mikrofoni pomii sen ja näytössä näkyy mitä säveltä lähinnä ääni on. Esim. G, niin vilkkuu G-kirjain. Lisäks on mittarineula joka pitää saada keskiasentoon jotta ääni olis tarkasti se G.
Jos neula on keskellä, homma on valmis. Jos vasemmalla, kiristä kieltä ja näppää taas. Neula siirtyy sen mukaan oikealle kun sävelkorkeus nousee.
Toi on periaate, neulan tilalla on usein ledit.
- pum.
Pakkohan meikäläsenkin oli tämä tehdä:
1) Jompikumpi ja opettaja siihen mukaan
2) Kauan, opiskelen klassista skittaa enkä vieläkään osaa mitään ;D
3)Eiköhän se viritysmittari ole aluksi ihan hyvä idis tai otat pianosta äänet
4)Samaa mieltä aiemman kanssa, mitään paskaa ei kannata ostaa, yleensä liikkeissä on asiansaosaava henkilökunta kannattaa kysyä paikan päältä
5)No jaa klassisen lisäkamat ei itselläni ainakaan ole kuin kynnet :)..- MarCo^
No ei se opettaja mikään pakollinen oo. Riippuu ihan miten jaksaa ite selvittää asioita.
Ite käytin ja käytän vieläki paljon apuna livepätkiä, mitä hidastuksella tutkailen et mistä mikäkin juttu soitetaan ja miten. Sekä nettiä ja opuksia. Jotain oikeen kinkkisiä, tekniikkaan liittyviä asioita, oon sit selvitelly kaverilta joka on ammattimuusikko. Hänkin täysin itseoppinut.
- asiasta..
1. osta se minkälaista musaa aiot soittaa ...
sähkikselläkin voi kotona soitella "akustisesti" eli ilman vahvaria
(niin ite monesti harjoittelen)
2.mie osaan jo ukkonooan :D ja kuukauden harjoitellut... ja smoke on the water riffi menee kans..
3. viritysmittari niin elämä helpottuu
4. tämä on vaikea... osta edullinen sähkis kiintellä tallalla...
itse suosittelisin esim. ibanez RG321
jos se on liian kallis niin edullinen ehkä asiallinen on ibanez GAX30
semmoiset halvat kitarat joissa on se "vingutuskampi" eivät pidä virettä ....
vahvariksi kotiin suosittelen rolandin microcubea
(edullinen ja hyvä)
sähkökitara , plektra , hihna , johto vahvariin, vahvistin, viritysmittari
siinä noi peruskamat.....(monesti saat kaupassa tinkaamalla hihnat ja plekut mukaan :D )- homma selitetty oikein.
Ei mitään lisättävää.
- asdddsa
Tässä ei välttämättä oo hirveesti mitään ohjetta mutta itse mietin 2005 vuoden kesällä että pitäskö se kitaransoitto aloittaa. Perheeni ei todellakaan ole musikaalinen ja itselläni oli musiikista kokemusta vain ala- ja yläasteen musiikitunneista, ja sillon hommat ei kiinnostanut pätkääkään.
Sitten 2005 vuoden jouluksi päätin sen kitaran pyytää joululahjaks (Ibanez Gax30 ja vahvariksi semmonen behringerin pikkunen), olin silloin 16-vuotias.
Kun sain kitaran, aloin vaan vähän rämpyttelemään jotain (mm. yhtä biisiä jonka kaverini opetti ennen kitaran saamista). Sitten aloin hakemaan tietokoneelle tabeja ja opettelin niistä mielestäni hyviä biisejä. Tuolla tavalla soittelin varmaan 7 kuukautta, sen jälkeen aloin harjoittamaan hieman korvaani ja yritin opetella joitain helppoja biisejä korvakuulolta.
Olen nyt soittanut noin 14 kuukautta ja en ole ottanut yhtään kitaratuntia ja en ole opetellut pätkääkään teoriaa. Osaan nimetä ehkä 3 sointua. Mielestäni olen kuitenkin todella hyvä kitaristi siinä mielessä kun katsotaan kuinka vähän olen soittanut, minulla saattaa olla ehkä vähän luontaista lahjakkuutta.
Eli ei niitä kitaratunteja yms tarvi välttämättä ottaa vaikka se jarkevää onkin. Itse olen kuitenkin harjoitellut ja soittanut sitä mistä tykkään (korvakuulon harjoitukset, tekniikkaharjoitukset, biisit, omat rävellykset).
Teksti saattaa olla aika hirveetä kun en ole ikinä kirjoittanut näin pitkää juttua minnekkään foorumille.- asdddsa
lisätäkseni tuohon edelliseen viestiini, niin olen opetellut juttuja vähän samalla tavoin kuin MarCo^.
P.S. En kuuntele Bodomia, Wintersunia, Dream Theateria yms roskaa. - lahjakkuutta
...ainakin kirjoituspuolella. Ei ollenkaan pottuillen, tuohan oli hyvin jäsennelty juttu. Soittohommasta taas on vaikea kuulematta sanoa. Mutta oikea meininki on se että kehittelee omiakin juttuja, kuten kerroit tekeväsi.
Sano nyt kuitenkin vielä millaista musaa soittelet, kun aika jyrkkänä olit jatkoviestissäsi mainittujen yhtyeiden suhteen! - asdddsa
lahjakkuutta kirjoitti:
...ainakin kirjoituspuolella. Ei ollenkaan pottuillen, tuohan oli hyvin jäsennelty juttu. Soittohommasta taas on vaikea kuulematta sanoa. Mutta oikea meininki on se että kehittelee omiakin juttuja, kuten kerroit tekeväsi.
Sano nyt kuitenkin vielä millaista musaa soittelet, kun aika jyrkkänä olit jatkoviestissäsi mainittujen yhtyeiden suhteen!No liioittelin ehkä tuossa edellisessä viestissä vähän, eli ei nuo bändit välttämättä roskaa ole mutta itseäni ei vain miellytä.
Elikkäs kuuntelen ja soittelen enimmäkseen rokkia, progea/progemetallia ja ihan heviä esim, Pantera, Opeth, ACDC ja Porcupine tree.
Voisin kertoa yhden ohjeen/harjoittelumuodon jota itse kovasti suosin, eli laittaa radiosta jonkun kanavan esim Nrj ja soittaa biisien kitaroiden mukana tai laulumelodiaa tai muuten vain soittaa jotain sopivaa siihen päälle. - treenitapa
asdddsa kirjoitti:
No liioittelin ehkä tuossa edellisessä viestissä vähän, eli ei nuo bändit välttämättä roskaa ole mutta itseäni ei vain miellytä.
Elikkäs kuuntelen ja soittelen enimmäkseen rokkia, progea/progemetallia ja ihan heviä esim, Pantera, Opeth, ACDC ja Porcupine tree.
Voisin kertoa yhden ohjeen/harjoittelumuodon jota itse kovasti suosin, eli laittaa radiosta jonkun kanavan esim Nrj ja soittaa biisien kitaroiden mukana tai laulumelodiaa tai muuten vain soittaa jotain sopivaa siihen päälle.Jep, toi on mainio treenaustapa kun laittaa radion soimaan ja soittaa mukana. Tuli mikä biisi vaan, niin haeskelee sävellajin ja kokeilee soitella sopivantyylistä sooloa siihen päälle.
Halpaa huvia ja kehittyy semmosta varmuutta ettei mene ihan vähästä ymmälleen. Tota on monet Amerikan-basistit myös käyttäneet. Itse olen enempi kitaralla tapaillut. Mainiota ajankulua.
- Gibson Gal
1) Sähkis. Hommaa teräskielinen akustinen backupiksi. Nylonkielisellä akustisella kitaran omat rajat tulevat vastaan alle vuodessa. Itse hakkasin liian monta vuotta päätä seinään sellaisen kanssa.
2) Riippuu mitä tarkoitat "osaa jotain". Avoimet soinnut oppii noin kuukaudessa, barree-sointuja ei opi akustisella ikinä koskaan kunnolla. Skaalat kaulan satulapäästä oppii noin vuodessa, soololoven päästä saman vuoden lopussa. Koko otelaudan käytön oppii noin kolmessa vuodessa. Useimmat tyttöbändit osaavat neljä perussointua (toonika, molli, subdominantti ja dominantti) ja pärjäävät niillä oikein mainiosti.
3) Teoria kannattaa opetella hyvin - sen jälkeen soinnuttaminen sujuu kuin itsestään. Itse soitan komppikitaraa.
Itse virityksen oppi kymmenessä minuutissa, kun sinulla on äänilähde (äänirauta, toinen soitin, viritysmittari tms) josta saat luonnollisen A:n eli 440 Hz. Huiluääniviritys on kiva kikka.
4) Thomannilta saa aivan kelvollisen Harley Bentonin (johon kannattaa vaihtaa kielet) noin satasen pintaan. Ensimmäiseksi sähkikseksi kannattaa ostaa jokin Strato-klooni - Stratot ovat ergonomisempia kuin Les Paulit tai Telet.
5) Piuha ja vahvistin - niillä päästään alkuun. Thomannilla myydään valmiita paketteja. Muuta kivaa ovat riittävä määrä plekuja, kitaran hihna, kassi ja joku kiva efektipedaali, kuten fuzz tai overdrive (jos vahvistimessasi ei ole overdrive-mahdollisuutta).
Kerrostalossa kannattaa soittaa ilman vahvistinta - näin naapurisopu säilyy, tai käyttää kuulokkeita.- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Kommentoisin tuohon, että barrée-sointuja ei oppis akustisella ikinä, Gibson Girl. Eli:
1.Oppii kyllä kun vasemman (tai otelaudan puoleisen) käden sormissa voimat kasvaa treenauksen myötä tarpeeksi.
2.Jos ei jaksa, niin barrée-sointuja ei oo pakko opetella ollenkaan. Jos soittaa countryblues-tyylillä, kuten monet akustiset blues-kitaristit ja sähkökitaristeista esim.Hendrix, eli ottaa yhdestä tai kahdesta alimmasta kielestä otteen vasemman käden PEUKALOLLA. Monet blues- ja country-kitaristit soittaa näin, ja välttää siten täysin koko hankalan barrée-otteen. Otelaudan puoleista kättä (yleensä vasen) pitää vaan vähän siirtää, semmoseen asentoon et peukalo yltää ainakin alemmalle E-kielelle. - Gibson Gal
MarkiisiDeFuckingÅmÅl kirjoitti:
Kommentoisin tuohon, että barrée-sointuja ei oppis akustisella ikinä, Gibson Girl. Eli:
1.Oppii kyllä kun vasemman (tai otelaudan puoleisen) käden sormissa voimat kasvaa treenauksen myötä tarpeeksi.
2.Jos ei jaksa, niin barrée-sointuja ei oo pakko opetella ollenkaan. Jos soittaa countryblues-tyylillä, kuten monet akustiset blues-kitaristit ja sähkökitaristeista esim.Hendrix, eli ottaa yhdestä tai kahdesta alimmasta kielestä otteen vasemman käden PEUKALOLLA. Monet blues- ja country-kitaristit soittaa näin, ja välttää siten täysin koko hankalan barrée-otteen. Otelaudan puoleista kättä (yleensä vasen) pitää vaan vähän siirtää, semmoseen asentoon et peukalo yltää ainakin alemmalle E-kielelle.Kuten nimimerkistäni voi päätellä, olen nainen, eli käteni ovat pienemmät ja sormeni sirommat kuin miehillä yleensä. Siksi barree-soinnuista ei nailonkielisellä akustisella tullut oikeastaan yhtään mitään.
Kun sitten aloitin sähkökitaralla, yllätyin kuinka helppoja barree-soinnut olivat soittaa sähkökitaralla. Minulla on tapana myös laskea kielet hyvin fyysisesti matalalle (= siis englanniksi low action) helpottamaan sormitusta.
Tiedän tuon countryblues-kikan, ja minulla oli tapana soittaa F juuri tuolla tavoin (siis ala-E-kieli peukalolla).Mutta monet sointukulut on helpompia soittaa puhtaasti A-barreella. - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Gibson Gal kirjoitti:
Kuten nimimerkistäni voi päätellä, olen nainen, eli käteni ovat pienemmät ja sormeni sirommat kuin miehillä yleensä. Siksi barree-soinnuista ei nailonkielisellä akustisella tullut oikeastaan yhtään mitään.
Kun sitten aloitin sähkökitaralla, yllätyin kuinka helppoja barree-soinnut olivat soittaa sähkökitaralla. Minulla on tapana myös laskea kielet hyvin fyysisesti matalalle (= siis englanniksi low action) helpottamaan sormitusta.
Tiedän tuon countryblues-kikan, ja minulla oli tapana soittaa F juuri tuolla tavoin (siis ala-E-kieli peukalolla).Mutta monet sointukulut on helpompia soittaa puhtaasti A-barreella."Kun sitten aloitin sähkökitaralla, yllätyin kuinka helppoja barree-soinnut olivat soittaa sähkökitaralla."
Arvaa, kuka sanoi eräässä haastattelussa juuri noin, melkein jopa samoilla sanoilla (siis suomeksi käännettynä tietysti)?
Chuck Berry.
Senkin mielestä sähkökitara oli huomattavasti helpompi soitettava kuin akustinen:D - tyhmähkö
"Kun sitten aloitin sähkökitaralla, yllätyin kuinka helppoja barree-soinnut olivat soittaa sähkökitaralla."
Arvaa, kuka sanoi eräässä haastattelussa juuri noin, melkein jopa samoilla sanoilla (siis suomeksi käännettynä tietysti)?
Chuck Berry.
Senkin mielestä sähkökitara oli huomattavasti helpompi soitettava kuin akustinen:Dmiten samanpaksuiset kielet olisi sähkökitarassa jotenkin helpommat painaa kuin teräskielisessä akustisessa. Kaula on samanlainen, skaalan pituus sama jne.
- Nimittäin...
tyhmähkö kirjoitti:
miten samanpaksuiset kielet olisi sähkökitarassa jotenkin helpommat painaa kuin teräskielisessä akustisessa. Kaula on samanlainen, skaalan pituus sama jne.
Sähkiksessä kielet saa laskea lähemmäs otelautaa. Ne saa rämistäkin soittaessa, se ei kuulu vahvarista.
Akustisessa on kielet pidettävä niin korkealla että eivät rämise, ja sillon on jo eri tuntuma siinä hommassa. - sellaiseksi
Nimittäin... kirjoitti:
Sähkiksessä kielet saa laskea lähemmäs otelautaa. Ne saa rämistäkin soittaessa, se ei kuulu vahvarista.
Akustisessa on kielet pidettävä niin korkealla että eivät rämise, ja sillon on jo eri tuntuma siinä hommassa.ettei nauhasäröä normaalisti soitettaessa synny.
- hyväksyttävää
sellaiseksi kirjoitti:
ettei nauhasäröä normaalisti soitettaessa synny.
Ei pieni särinä haittaa. Akustiseen verrattuna.
Rajansa tietysti silläkin, mutta monilla oikeilla kitaristeilla säädöt on semmoset että hiukan särisee jos oikein kieliä pieksee. - Gibson Gal
tyhmähkö kirjoitti:
miten samanpaksuiset kielet olisi sähkökitarassa jotenkin helpommat painaa kuin teräskielisessä akustisessa. Kaula on samanlainen, skaalan pituus sama jne.
Kyse oli pään hakkaamisesta seinään nylonkielisellä akustisella, ei teräskielisellä.
Aniharvassa akustisessa kitarassa on säädettävä talla, jolla saa säätä actionin omalta osalta hyväksi, vaan niissä pääsääntöisesti action on vakio. - säätää
Gibson Gal kirjoitti:
Kyse oli pään hakkaamisesta seinään nylonkielisellä akustisella, ei teräskielisellä.
Aniharvassa akustisessa kitarassa on säädettävä talla, jolla saa säätä actionin omalta osalta hyväksi, vaan niissä pääsääntöisesti action on vakio.Löysää kieliä niin että saa sen tallan"luun", mitä lie muovia, nostettua pois. Viilaa sitten alapuolelta matalammaks ja laittaa takasin. Noin periaatteessa.
- olisi...
Gibson Gal kirjoitti:
Aniharvassa akustisessa kitarassa on säädettävä talla, jolla saa säätä actionin omalta osalta hyväksi, vaan niissä pääsääntöisesti action on vakio.säätää satulan korkeus oikeaksi. Tallan säätäminen vaikuttaa soittamisen helppouteen paljon vähemmän kuin satulan korkeus, koska säätö tapahtuu kielen "väärästä" päästä. Tallan korkeus vaikuttaa pääasiassa otelaudan alapäähän.
Soita F-sointu barre-otteella ensimmäisestä välistä, sitten aseta capo ensimmäiseen väliin ja ota esim. Es-sointu toisesta välistä. Jos se tuntuu selvästi helpommalta niin satula on liian korkea.
Satulan viilaaminen kannattaa jättää ammattilaisten tehtäväksi, sillä heillä on siihen oikeat työkalut ja jos satulaa madaltaa liikaa, niin sen joutuu uusimaan kokonaan. - korkea satula
olisi... kirjoitti:
säätää satulan korkeus oikeaksi. Tallan säätäminen vaikuttaa soittamisen helppouteen paljon vähemmän kuin satulan korkeus, koska säätö tapahtuu kielen "väärästä" päästä. Tallan korkeus vaikuttaa pääasiassa otelaudan alapäähän.
Soita F-sointu barre-otteella ensimmäisestä välistä, sitten aseta capo ensimmäiseen väliin ja ota esim. Es-sointu toisesta välistä. Jos se tuntuu selvästi helpommalta niin satula on liian korkea.
Satulan viilaaminen kannattaa jättää ammattilaisten tehtäväksi, sillä heillä on siihen oikeat työkalut ja jos satulaa madaltaa liikaa, niin sen joutuu uusimaan kokonaan....Korkea satula on usein pulmana uusissa kitaroissa. Ähväbarre on vaikea ja vireisyydessäkin toivomisen varaa. Kitara tuntuu huonommalta kuin onkaan.
- Gibson Gal
olisi... kirjoitti:
säätää satulan korkeus oikeaksi. Tallan säätäminen vaikuttaa soittamisen helppouteen paljon vähemmän kuin satulan korkeus, koska säätö tapahtuu kielen "väärästä" päästä. Tallan korkeus vaikuttaa pääasiassa otelaudan alapäähän.
Satulan viilaaminen kannattaa jättää ammattilaisten tehtäväksi, sillä heillä on siihen oikeat työkalut ja jos satulaa madaltaa liikaa, niin sen joutuu uusimaan kokonaan."otelaudan alapäällä" niitä nauhoja, jotka ovat lähimpänä koppaa (siis nauhat 12-22), niin useimmat soolot soitetaan sähkökitaralla juuri sieltä, ja juuri siksi sähkökitaran koppa on sennäköinen kuin se on.
Akustisella nailonkielisellä soittaminen tuolta "ylärekisteristä" oli yhtä tuskaa - action on useimmissa sen verran korkea, ettei tiluttamisesta tule yhtään mitään. - kitarassa
Gibson Gal kirjoitti:
"otelaudan alapäällä" niitä nauhoja, jotka ovat lähimpänä koppaa (siis nauhat 12-22), niin useimmat soolot soitetaan sähkökitaralla juuri sieltä, ja juuri siksi sähkökitaran koppa on sennäköinen kuin se on.
Akustisella nailonkielisellä soittaminen tuolta "ylärekisteristä" oli yhtä tuskaa - action on useimmissa sen verran korkea, ettei tiluttamisesta tule yhtään mitään.ole "koppaa". Pelkkää umpipuuta. Tai mitä tahansa materiaalia, johon mikit saa ruuvattua kiinni.
- Gibson Gal
kitarassa kirjoitti:
ole "koppaa". Pelkkää umpipuuta. Tai mitä tahansa materiaalia, johon mikit saa ruuvattua kiinni.
kutsutaan yleisesti "kopaksi" myös sähkökitarassa, vaikkei sen tehtävä olekaan vahvistaa värähtelyjä kuten akustisen.
Pointtini oli siinä, että actionia (kielten fyysistä korkeutta otelaudasta) on helpompi säätää sähkökitaran osalta tallan korkeutta säätämällä - varsinkin Gibsonin talla on erinomainen tässä suhteessa. Akustisella nailonkielisellä sama ei oikein onnistu muuten kuin kludgettamalla, eli irrottamalla kielet ja viilaamalla tallanluuta (alapuolelta!) - ja sitäkin voi tehdä vain tiettyyn rajaan saakka. - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Gibson Gal kirjoitti:
kutsutaan yleisesti "kopaksi" myös sähkökitarassa, vaikkei sen tehtävä olekaan vahvistaa värähtelyjä kuten akustisen.
Pointtini oli siinä, että actionia (kielten fyysistä korkeutta otelaudasta) on helpompi säätää sähkökitaran osalta tallan korkeutta säätämällä - varsinkin Gibsonin talla on erinomainen tässä suhteessa. Akustisella nailonkielisellä sama ei oikein onnistu muuten kuin kludgettamalla, eli irrottamalla kielet ja viilaamalla tallanluuta (alapuolelta!) - ja sitäkin voi tehdä vain tiettyyn rajaan saakka.noin tekee akustiselle, niin kielet alkaa rämiseen.
Oletko pari(ttelu)suhteessa, GibsonGal? Kelpaisko seura? Nyt Tarjolla Seuran ja 7Päivää lehtien tilaus... Tai soitettais skittoja keskenään. Tunnut olevan aiheesta kiinnostunut, kuten meitsikin. - Gibson Gal
noin tekee akustiselle, niin kielet alkaa rämiseen.
Oletko pari(ttelu)suhteessa, GibsonGal? Kelpaisko seura? Nyt Tarjolla Seuran ja 7Päivää lehtien tilaus... Tai soitettais skittoja keskenään. Tunnut olevan aiheesta kiinnostunut, kuten meitsikin.valitettavasti soitan jo duettoa :-)
Mutta kivoista bändi- ja soittelukavereista ei koskaan ole liikaa pulaa, eli jos oleilet pääkaupunkiseudulla, mahdollisuus on että tapaamme vielä joskus.
- danelectro
1. aloita akustisella, sano muut mitä tahansa! se vaatii enemmän töitä, mutta sähkökitara on myös helpompi hallita sen jälkeen. toisin päin ei oikein aina tahdo onnistua...
2. kitara on siitä jumalaisen hieno soitin, että alkeet oppii suhteellisen nopeasti, mutta siitä pidemmälle eteneminen vaatiikin jo työtä, työtä, pitkää pinnaa ja hermoja (ja musikaalisuutta)
3. virityksestä selviää kyllä! osta mittari avuksi, mutta jos sinulla on sävelkorvaa, opettele
myös ilman sitä (tarkista mittarin avulla, menikö pahasti pieleen)
4. jos olet vakavissasi, pistä niin paljon kuin sielu sietää. tosiasia on kuitenkin, että halvemmallakin pärjää. on aivan turha maksaa nimestä ja valmistusmaasta liikoja, niistä ennättää maksaa kyllä myöhemminkin harrastuksen edetessä...
5. mitä lisäkamaa? akustinen kitara, jossa on kielet, oma pää ja omat kädet - se on siinä. osta plektra vasta kun saat sormet toimimaan kunnolla.- Gibson Gal
Jos aloitat akustisella, niin osta hyvä akustinen ja mielellään teräskielinen.
Halvalla telkänpöntöllä tulevat kitaran omat rajat nopeasti vastaan, ja sitten ihmetellään kun soitto ei edisty... - kun rajat tulee vastaan
Gibson Gal kirjoitti:
Jos aloitat akustisella, niin osta hyvä akustinen ja mielellään teräskielinen.
Halvalla telkänpöntöllä tulevat kitaran omat rajat nopeasti vastaan, ja sitten ihmetellään kun soitto ei edisty...Tosiasiassa kaikki oikeatkin kitaristit on aloittaneet kaameilla ritsoilla. Sitä paitsi se on ärtsy fiilis kun on treenannu nailonkielisellä ja saa ekan teräskielisen! Tota autuutta ei pääse kokeen jos aloittaa teräskielisellä.
Pääasia että soitin on jotenkin soitettavissa, ei se nailonkielisyys rajoita hommaa pitkään aikaan. Sitten myy sen naikkarin pikkubroidille. - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
kun rajat tulee vastaan kirjoitti:
Tosiasiassa kaikki oikeatkin kitaristit on aloittaneet kaameilla ritsoilla. Sitä paitsi se on ärtsy fiilis kun on treenannu nailonkielisellä ja saa ekan teräskielisen! Tota autuutta ei pääse kokeen jos aloittaa teräskielisellä.
Pääasia että soitin on jotenkin soitettavissa, ei se nailonkielisyys rajoita hommaa pitkään aikaan. Sitten myy sen naikkarin pikkubroidille.kyllä repii aloittelijalta sormet verille, jos ei oo sormet yhtään kovettuneet vielä esim naikkaria soittaessa
- by Ralph Denyer
"Ensimmäisenä tehtävänä on hankkia itselleen kunnollinen kitara. Alussa ei ole väliä, onko se teräs- tai nailonkielinen tai onko se akustinen vai sähkökitara. Merkitystä on vain sillä, onko se soittokuntoinen. Halvat kitarat ovat useimmiten huono taloudellinen sijoitus. Jos ne on säädetty huonosti - jos kosketus on liian korkea tai jäykkä, jos kaula on vääntynyt, jos poikkinauhat ovat epätasaisia tai viimeistelemättömiä tai jos otelaudan vireisyys on epätarkka - niin silloin on vaikeuksia tiedossa kokeneemmallakin kitaristilla. Luultavimmin huonolla kitaralla opetteleminen on lannistanut soittohalun useammalta aloittelijalta kuin mikään muu tekijä. Osta varojesi puitteissa paras mahdolinen kitara ja tarkista, että se on kunnolla säädetty".
Voisiko sen selkeämmin sanoa?- Paras hommata paras.
Mutta halvimmat landolat ja jammut on ihan toimivia, jos varojen puitteissa ei ole varaa kalliimpiin.
- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Paras hommata paras. kirjoitti:
Mutta halvimmat landolat ja jammut on ihan toimivia, jos varojen puitteissa ei ole varaa kalliimpiin.
ja jos kiihotus.. khrm, köh, siis kiinnostus soittamiseen säilyy, niin voi myöhemmin investoida kallimpaan ja hienompaan skittaan
- Wannabekitaristi(ko?)
Hmm, kun miulla on aikalailla sama tilanne, ja omistan vain akustisen tällä hetkellä jota ahkerasti olen yrittänyt rimputella. Mutta kun se tuntuu jotenkin rasittavalta, osaan sointuja ihan mukavasti, mutta jos yrittää soittaa jotain biisiä niin ei kuulosta ollenkaan oikealta.
Onko siihen mitään kikkaa (joka luultavasti on itsestäänselvyys) millä biiisn saa kuulostamaan oikealta? Kun jos sointuja soittaa peräjälkeen, niin eihän se kuulosta oikealta ilman oikeaa rämpytys tahtia? Ok, olen ihan pihalla asioista..
Ja toinen, kun mie en taho ymmärtää mitään tabulatuureista. Miten ne menee, jos joku viitsisi kertoa. Ja kitara tunnit voisi olla tietenkin aika pro, mutta ajattelin että opettelee ensin vähän itse, ja katsoo sitten tunteja.- Mä vaaaaaaan
E|--------------------------------------|
B|--------------------------------------|
D|-----------------------------2~-------|
G|-----------------2~------2-4---4-4-3-2|
A|-----------2-2-4-----3-4-------2-2-1-0|
E|--0--0-3-4----------------------------|
Viivat kuvaavat kitaran kieliä.
Numerot ovat nauhoja, joista pitää painaa.
Merkki ~ kertoo että pitää vibrata kammella.
muilla merkeillä et tee vielä mitännä harjoittele ensin kappaleet Ja ala pikku hiljaa lisäillä siihen kikkoja Ja noi tablast on hurriganesin roadrunnerista. - Mä vaaaaaaan
Mä vaaaaaaan kirjoitti:
E|--------------------------------------|
B|--------------------------------------|
D|-----------------------------2~-------|
G|-----------------2~------2-4---4-4-3-2|
A|-----------2-2-4-----3-4-------2-2-1-0|
E|--0--0-3-4----------------------------|
Viivat kuvaavat kitaran kieliä.
Numerot ovat nauhoja, joista pitää painaa.
Merkki ~ kertoo että pitää vibrata kammella.
muilla merkeillä et tee vielä mitännä harjoittele ensin kappaleet Ja ala pikku hiljaa lisäillä siihen kikkoja Ja noi tablast on hurriganesin roadrunnerista.vibraus kammella tai sormilla
- wannabekitaristi(ko?)
Mä vaaaaaaan kirjoitti:
vibraus kammella tai sormilla
Hmm, kiitos tuosta, mutta nyt varmaan maailman typerin kysymys (joo joo, tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta silti..), eli pitääkö noi soittaa tyyliin kaikki kielet lävitse, vai vain näpyttää sitä kieltä mistä pitää painaa, vai mitä häh? Auts, olen toivoton, tiedän sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843252
- 751301
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1801236Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401040Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103971Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310942- 95857
- 43849
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825