Olen avannut www.romanit.net sivuston jossa tietoa romanien tuntemattomasta alkuperästä, mahdollisena yhtenä kadonneena israelin sukukuntana. Sivuilla myös tietoa romaniartisteista sekä romanimusiikista. Lue juttu ja ota kantaa. Tarua vaiko totta?
Romanit, Israelin kadonneitako?
50
2210
Vastaukset
- Kiitos kysymästä
Eivät ole juutalaisiin sotkeutuneita ja sillä sipuli.
- <><
Italiasta.
- Ei muuta
Juutalaiset ja israelilaiset ovat kaksi eri asiaa.
- Näin olen ymmärtänyt
Ei muuta kirjoitti:
Juutalaiset ja israelilaiset ovat kaksi eri asiaa.
Niinpä. Kaikki juutalaiset ovat israelilaisia, mutta kaikki israelilaiset eivät ole juutalaisia.
- Leeviläisä
Leeviläiset ja romaanit voi olla samaa sukua.
Molemmat kovia veisaamaan ja kumpaisenkaan ei tarvinnut tehdä töitä muut pitivät nistä huolta.
Outo kansa romanit, voivat hyvinkin olla juutalaisia. - ><>
Intiasta.
- Amos7
Ei ole perää, toiveajattelua.
- kantasi??
??????????????????????????????????
- juupaseipässittenkään
Perustele väitteesi.
- onko?
Mistä on semmoinen käsitys tai onko luuloa, olen kuullut sanottavan romanit olisi Kainin jälkeläisiä.
- juutalaisia,,
Jos katsoo heidän ulkonäköään. Kulttuuriaan ja sitä kuinka heitä on historian saatossa vainottu niin näkee heti heidän olevan yksi kadonneista juutalaissuvuista.¨
Jotenkin he ovat hyvinpaljon kuin juutalaiset. Kauppiaita ja osaavat hyvin puhua ja laulaa.
Minusta he ovat juutalaisia. Kisäksi heidän alkuperää ei kukaan voi seliitää. - ei voikkaan-
juutalaisia,, kirjoitti:
Jos katsoo heidän ulkonäköään. Kulttuuriaan ja sitä kuinka heitä on historian saatossa vainottu niin näkee heti heidän olevan yksi kadonneista juutalaissuvuista.¨
Jotenkin he ovat hyvinpaljon kuin juutalaiset. Kauppiaita ja osaavat hyvin puhua ja laulaa.
Minusta he ovat juutalaisia. Kisäksi heidän alkuperää ei kukaan voi seliitää.ne on siis myös juutalaisia.
- Lukijainen
ei voikkaan- kirjoitti:
ne on siis myös juutalaisia.
ovat lähtöisin Intian alueelta. Kulkeutuneet sitten maattomana kansana Eurooppaan. Missään Raamatun tekstissä ei ilmoiteta heidän olevan juutalaisia tai kadonneita juutalaisheimoja! Mutta ei kannata olla ennakkoasenteinen heitäkään kohtaan. Minulla on monia romaniystäviä, ahkeria työntekijöitä, joko evankelistoina tai sitten maallisessa työssä.
- to...
juutalaisia,, kirjoitti:
Minusta he ovat juutalaisia. Kisäksi heidän alkuperää ei kukaan voi seliitää.Olen käynyt Intiassa useammankin kerran ja nähnyt että suuri osa väestöstä siellä on ihan romanien näköisiä. Intialaiset ovat romaneja ja romanit israelilaisia sen näkee heti, mutta koska miljardi intialaista ei mahdu "palaamaan" Israeliin ehdotan että Intia nimetään Israeliksi ja Israel Intiaksi. Tällöin sekä oikeat että väärät juutalaiset asuvat kukin kotimaassaan ilman sen kummempaa hössötystä.
- anti-manne
"Kulkija ja pakolainen pitää sinun oleman maan päällä."
- Kadun-nainen
to... kirjoitti:
Olen käynyt Intiassa useammankin kerran ja nähnyt että suuri osa väestöstä siellä on ihan romanien näköisiä. Intialaiset ovat romaneja ja romanit israelilaisia sen näkee heti, mutta koska miljardi intialaista ei mahdu "palaamaan" Israeliin ehdotan että Intia nimetään Israeliksi ja Israel Intiaksi. Tällöin sekä oikeat että väärät juutalaiset asuvat kukin kotimaassaan ilman sen kummempaa hössötystä.
to...to... tee lentää näppärille.
Olen myös todennut saman asian Intiassa, mutta jos olet käynyt Romaniassa niin melkein yhtä vakuuttavasti voisi Romaniaa uskoa kotimaaksi, heitä on siellä melkein 2 miljoonaa.. Romaanit ovat köyhistä olosuhteista lähtöisin, mikä on muovannut heidän luonteenpiirrettä ja kirvoittanut mahtavan lauluäänen - Amos7
Kadun-nainen kirjoitti:
to...to... tee lentää näppärille.
Olen myös todennut saman asian Intiassa, mutta jos olet käynyt Romaniassa niin melkein yhtä vakuuttavasti voisi Romaniaa uskoa kotimaaksi, heitä on siellä melkein 2 miljoonaa.. Romaanit ovat köyhistä olosuhteista lähtöisin, mikä on muovannut heidän luonteenpiirrettä ja kirvoittanut mahtavan lauluäänenAi oot myös käynyt Intiassa. Mistä erotit siellä ketkä ovat romaneita ja ketkä ei? Olen itsekin ollut Intiassa joku vuosi sitten.
Romaniassa on tietääkseni 3 miljoonaa mustalaista.
Albania, Euroopan Etiopia, jossa olin melko tarkkaan 15 vuotta sitten, on aika täynnä mustalaisia. Kävin suhteilla keskellä yötä korttelissa jossa asui mustalaisia ja just silloin naiset tanssi flamencoa. Se ei ollut mikään turistinäytös.
Kerroin uskoontuloni ympärilleni kokoontuneille miehille. Sielläpä ei puhutellakaan naisia vaikka olisi mies vieressä.
Mistä sinulla semmoinen käsitys että kaikki romanit osaavat laulaa? - Kadun-nainen
Amos7 kirjoitti:
Ai oot myös käynyt Intiassa. Mistä erotit siellä ketkä ovat romaneita ja ketkä ei? Olen itsekin ollut Intiassa joku vuosi sitten.
Albania, Euroopan Etiopia, jossa olin melko tarkkaan 15 vuotta sitten, on aika täynnä mustalaisia. Kävin suhteilla keskellä yötä korttelissa jossa asui mustalaisia ja just silloin naiset tanssi flamencoa. Se ei ollut mikään turistinäytös.
Kerroin uskoontuloni ympärilleni kokoontuneille miehille. Sielläpä ei puhutellakaan naisia vaikka olisi mies vieressä.
Mistä sinulla semmoinen käsitys että kaikki romanit osaavat laulaa?Olen tavannut vain musikaalisia romaneja. Kyllä heillä on kaikilla vaikuttava lauluääni (vibraatto) ja tunnetta
mukana yllinkyllin. Ajattelin tuota yhteyttä romanien alkuperäiseen köyhyyteen, miten ihminen rakentaa onnenpalasia loppujen lopuksi pienistä asioista ja laulu ja musiikki ovat juuri isoja palasia pysyä henkisesti vireänä. Nykyisessä maailmassa tuo köyhyys on varmasti ohitettu.
Intialaisesa rodussa on paljon yhdennäköisyyttä
romanien kanssa, ei tarvitse siksi erotella. Lähimmäisellä sukulaisellani on adopt-lapsia sieltäpäin, köyhyyden jaloista nostettuna, nyt Usassa opiskelemassa. Mahtava kohtalo. - erottaa ulkonäöstä
Amos7 kirjoitti:
Ai oot myös käynyt Intiassa. Mistä erotit siellä ketkä ovat romaneita ja ketkä ei? Olen itsekin ollut Intiassa joku vuosi sitten.
Mistä sinulla semmoinen käsitys että kaikki romanit osaavat laulaa?asui hän sitten Albaniassa tai Romaniassa.
Oletettavasti tietyissä maissa mustalaiseten ovat osaksi sekoittuneet valtaväestöön, joten tietyt piirteet ovat heikosti luettavissa suomalaisen silmin. - Amos7
Kadun-nainen kirjoitti:
Olen tavannut vain musikaalisia romaneja. Kyllä heillä on kaikilla vaikuttava lauluääni (vibraatto) ja tunnetta
mukana yllinkyllin. Ajattelin tuota yhteyttä romanien alkuperäiseen köyhyyteen, miten ihminen rakentaa onnenpalasia loppujen lopuksi pienistä asioista ja laulu ja musiikki ovat juuri isoja palasia pysyä henkisesti vireänä. Nykyisessä maailmassa tuo köyhyys on varmasti ohitettu.
romanien kanssa, ei tarvitse siksi erotella. Lähimmäisellä sukulaisellani on adopt-lapsia sieltäpäin, köyhyyden jaloista nostettuna, nyt Usassa opiskelemassa. Mahtava kohtalo.Ei tarvitakseen onnellinen tarvitse olla rikas, kuuluisa ja kaunis. Kuten sanoit onni lähtee ihmisen sisältä pienistä tekijöistä.
Kyllä romaneissa on hyviä laulajia, mutta ei kaikki vaikka venyttäisi puhtaasta sydämestä.
Saska Helmikallio, ent. Hagert osaa laulaa ja onpa mies käynyt armeijankin. Ei ole tyhmä muutenkaan.
Mutta ylitse muiden oli Olli Palm, jo edesmennyt legenda. Kakolassa teki kaihoisat vankilalaulut ja minulla on kymmenkunta Ollin laulamaa vielä kasetilla.
Ruotsin laivalla hanuristin kanssa soitti kitaraa niin oli valtava rinki ympärillä aamuyöllä. Vaikka Ollin pää oli painuksissa humalasta kitara ei sammunut.
Intiassa kielitaito on tunnistamisessa eroksi. - Amos7
Kadun-nainen kirjoitti:
Olen tavannut vain musikaalisia romaneja. Kyllä heillä on kaikilla vaikuttava lauluääni (vibraatto) ja tunnetta
romanien kanssa, ei tarvitse siksi erotella. Lähimmäisellä sukulaisellani on adopt-lapsia sieltäpäin, köyhyyden jaloista nostettuna, nyt Usassa opiskelemassa. Mahtava kohtalo.Kiitos Jumalalle noista adoptio-lapsista. Heitä on kohdannut todellakin siunaus.
Siunausta K.n sinulle itsellekin! - Kadun-nainen
Amos7 kirjoitti:
Kiitos Jumalalle noista adoptio-lapsista. Heitä on kohdannut todellakin siunaus.
Siunausta K.n sinulle itsellekin!Vaikka kuinka yrittää maallisena pysyä, niin noiden lapsien silmistä kuultaa joku juttu.
Ovat päässeet hienosti elämään kiinni, yli
sen mikä oli pedattua - Peku `
Amos7 kirjoitti:
Mistä sinulla semmoinen käsitys että kaikki romanit osaavat laulaa?Romaniassa on Romaaneja vain 2,5% kansasta eli noin 700 000 ja albaniassa on romaaneja prosenteissa sekä lukumäärrässä vielä paljon vähemmän.
Romaanit on lähtöisin pohjois-Intian alueelta ja kyseiset asiat on tutkittu perintötekijöiden eli geenien avulla ja se tutkimusmenetelmä on jopa varmempi kuin sormenjälki. - to...
Peku ` kirjoitti:
Romaniassa on Romaaneja vain 2,5% kansasta eli noin 700 000 ja albaniassa on romaaneja prosenteissa sekä lukumäärrässä vielä paljon vähemmän.
Romaanit on lähtöisin pohjois-Intian alueelta ja kyseiset asiat on tutkittu perintötekijöiden eli geenien avulla ja se tutkimusmenetelmä on jopa varmempi kuin sormenjälki.tutkittu monella tavalla,tämä halu olla yksi Israelin heimoista on uskonnollista perua eikä sillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
- Vastausta Odottava
Peku ` kirjoitti:
Romaniassa on Romaaneja vain 2,5% kansasta eli noin 700 000 ja albaniassa on romaaneja prosenteissa sekä lukumäärrässä vielä paljon vähemmän.
Romaanit on lähtöisin pohjois-Intian alueelta ja kyseiset asiat on tutkittu perintötekijöiden eli geenien avulla ja se tutkimusmenetelmä on jopa varmempi kuin sormenjälki."Romaanit on lähtöisin pohjois-Intian alueelta ja kyseiset asiat on tutkittu perintötekijöiden eli geenien avulla ja se tutkimusmenetelmä on jopa varmempi kuin sormenjälki."
Voisitko kertoa missä tämä väittämäsi tutkimus on tehty ja miten voin sen tarkistaa?
Kiitos. - k.N.
Peku ` kirjoitti:
Romaanit on lähtöisin pohjois-Intian alueelta ja kyseiset asiat on tutkittu perintötekijöiden eli geenien avulla ja se tutkimusmenetelmä on jopa varmempi kuin sormenjälki.tuo lukumäärä varmaankin vaihtelee eri lähteistä riippuen, minulla oli tieto asiasta paikallisilta asukkailta ja näyttäisi ainakin iltalehden mukaan pitävän eli 1.8 miljoonaa.
Varmasti on myös ihan virallistakin tietoa saatavilla. Muuten olen alkuperämaasta Intiasta samaa mieltä..
http://www.iltalehti.fi/tsau/matkajutut/2210.shtml - Ahmed ahne l
juutalaisia,, kirjoitti:
Minusta he ovat juutalaisia. Kisäksi heidän alkuperää ei kukaan voi seliitää.Johtuiskohan romaanien epäsuosio osittain siitä, että romaanit ovat näihin päiviin saakka työtä vieroksuvaa sakkia. Poikkeuksia on ja heitä kunnioitetaan...
- Huizin Nevada
Romaanit ovat tiettävästi lähteneet intiasta ja levinneet lähes joka maahaan. Yksi maa josta heitä ei vielä ole koskaan löytynyt on työmaa.
- Hui HAI
Miten tämä juttu liittyy tähän palstaan. Ei mitenkään
- helluntaiseurakunnissa
toimii paljon mustalaisia ja Israelin asia on myös tärkeä hellareille. Aika mielenkiintoinen tieto, mikäli pitää paikkaansa siis tuo keskustelun aihe.
- yhtään
helluntaiseurakunnissa kirjoitti:
toimii paljon mustalaisia ja Israelin asia on myös tärkeä hellareille. Aika mielenkiintoinen tieto, mikäli pitää paikkaansa siis tuo keskustelun aihe.
romania joka tekee aivan normaalia työtä ja verokirjalla. Ihme ettei verottaja puutu heidän omaisuuteensa tai millä ne on hankittu. Nousisiko siitä niin kova meteli ja tasismiksisyyttäminen että antavat olla. Viking laivoilla ainakin ennen matkustivat maiden väliä ja hakivat molemmista sossuista rahat. Kukaan heidän asuinpaikastaan saanut selvää.
Kyösti?milloin sinä olet tehnyt työtä. - useitakin
yhtään kirjoitti:
romania joka tekee aivan normaalia työtä ja verokirjalla. Ihme ettei verottaja puutu heidän omaisuuteensa tai millä ne on hankittu. Nousisiko siitä niin kova meteli ja tasismiksisyyttäminen että antavat olla. Viking laivoilla ainakin ennen matkustivat maiden väliä ja hakivat molemmista sossuista rahat. Kukaan heidän asuinpaikastaan saanut selvää.
Kyösti?milloin sinä olet tehnyt työtä.Minä tunnen puoliverisiä verokirjaromaneja, eräskin tunnettu poliisi, entinen nyrkkeilijä.
He ovat myös kaikkein kriittisimpiä romanikulttuurin arvostelijoita.
On myös täysverisiä ollut töissä, usein työllistettyinä valtion tuella. Romaneilla on kiertolaisen geenit ja sopeutumattomuus on vaikuttanut vähän askeleen leveyteenkin, joten sellaista pientä ylpeyttä on olla vapaa.. yhtään kirjoitti:
Kyösti?milloin sinä olet tehnyt työtä.montakin. Täällä meilläpäin asuu monia työssäkäyviä romaniperheitä, ihania ihmisiä. :) Eiköhän se laulunopettajan työ työstä käy? Niin ainakin meillä valtaväestöllä...
- xyz456
Ainakin aihe tuntuu kovasti kiinnostavan; tämä viesti on luettu 1499 kertaa!! Kovasti tuntuu hellareita ja muita kiinnostavan romanien alkuperä. Ei kannettu vesi kaivossa pysy, mutta otetaan asia vaikka ihan yleissivistyksen kannalta. Seurataan mielenkiinnolla, mistä kansa puhuu. Kovin yksitotista onkin ollut tämän foorumin keskustelu! Eikö 10% romaneista kuulu vapaisiin suuntiin. Eikö ole kiva tietää Seurakunnan jäsenistä vähän enemmän?
- Apostol
xyz456 kirjoitti:
Ainakin aihe tuntuu kovasti kiinnostavan; tämä viesti on luettu 1499 kertaa!! Kovasti tuntuu hellareita ja muita kiinnostavan romanien alkuperä. Ei kannettu vesi kaivossa pysy, mutta otetaan asia vaikka ihan yleissivistyksen kannalta. Seurataan mielenkiinnolla, mistä kansa puhuu. Kovin yksitotista onkin ollut tämän foorumin keskustelu! Eikö 10% romaneista kuulu vapaisiin suuntiin. Eikö ole kiva tietää Seurakunnan jäsenistä vähän enemmän?
Lue Köpi 1 Kor 12:13 ...vapaasti= olemme yhtä ja samaa perhettä olimmepa Juutalaisia, Kreikkalaisia,Orjia tai vapaita....
Ei kannata antaa mopon karata käsistä..
suomalaisilla, italiaisilla ja juutalaisilla yhteistä DNA-perimää, jota ei muista kansoista löydy. Tämä on tutkittu juttu. Niin miksipä ei myös romaneilla?
- Kyösti Roth
Ensinnäkin lukekaa sivuiltani koko juttu ensin niin pystytte keskustelemaan aiheesta. Mielipiteistänne paljastuu selvästi ettette tiedä asioiden taustoja, ettekä ole lukenut juttuani. 1. Romanien oletetaan olevan lähtöisin intiasta vain kielitieteellisin perustein. Muuta faktaa ei ole olemassa siitä että he olisivat intiasta. Useiden kansojen kohdalla on tapahtunut ilmiö että kieli on muuttunut historian kulussa. Itse uskon että intia on ollut romanien välikulkupaikka, ei muuta. 2. Intiasta on löytynyt muitakin Israelin kadonneita mm. Manassen sukukunnan 10.000 henkeä käsittävä joukko, samoin ns. kashimirilaiset jotka liitetään Benjaminin heimoon on löydetty intiasta. Joten jos kerran intiasta löytyy muidenkin sukukuntien jäseniä, miksi romanit jotka ovat olleet intiassa ennen vuotta 1000 jkr, eivät voisi olla samoin Israelin kadonneita? 3. Joku halusi tietää olenko tehnyt töitä elämässäni? Uskoisin että enemmän vuosissa laskettuna kuin teistä useimmat. Aloitin urani 15 vuotiaana (menin 6 vuotiaana kouluun kun osasin lukea ja kirjoittaa jo silloin jonka hoidin keskiarvolla 8,5 päästötodistus)ravintolamuusikkona ja sen jälkeen olen ollut ikäni musiikkialalla ja saanut siitä leipäni sekä osallistunut osaltani suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseen verovaroillani. Nyt olen 53 vuotias. Jutun ydin ei kuitenkaan ole se tekeekö kuka meistä työtä vaan jutussani käsittelen romanien alkuperää. Lukekaa juttu huolellisesti ja esittäkää käsityksenne asiasta. Kiitos teille mielenkiinnosta. Suurin osa romaneista kuuluu vapaiden suuntien seurakuntiin eikä tämä ole siis mikään merkityksetön asia, vaikka joillakin olisikin kielteisiä asenteita yhteisöäni kohtaan. En koskaan ole puolustellut romanien enkä kenenkään muunkaan väärää käytöstä koska siinä ei ole mitään puolustettavaa. Silti romanien ja valtaväestön täytyy tulla keskenään toimeen maassamme ja ennen kaikkea kristittyinä meidän tulee kohdella toisiamme armahtavasti. Terv. Köpi
Kyösti Roth kirjoitti:
Ensinnäkin lukekaa sivuiltani koko juttu ensin niin pystytte keskustelemaan aiheesta. Mielipiteistänne paljastuu selvästi ettette tiedä asioiden taustoja, ettekä ole lukenut juttuani. 1. Romanien oletetaan olevan lähtöisin intiasta vain kielitieteellisin perustein. Muuta faktaa ei ole olemassa siitä että he olisivat intiasta. Useiden kansojen kohdalla on tapahtunut ilmiö että kieli on muuttunut historian kulussa. Itse uskon että intia on ollut romanien välikulkupaikka, ei muuta. 2. Intiasta on löytynyt muitakin Israelin kadonneita mm. Manassen sukukunnan 10.000 henkeä käsittävä joukko, samoin ns. kashimirilaiset jotka liitetään Benjaminin heimoon on löydetty intiasta. Joten jos kerran intiasta löytyy muidenkin sukukuntien jäseniä, miksi romanit jotka ovat olleet intiassa ennen vuotta 1000 jkr, eivät voisi olla samoin Israelin kadonneita? 3. Joku halusi tietää olenko tehnyt töitä elämässäni? Uskoisin että enemmän vuosissa laskettuna kuin teistä useimmat. Aloitin urani 15 vuotiaana (menin 6 vuotiaana kouluun kun osasin lukea ja kirjoittaa jo silloin jonka hoidin keskiarvolla 8,5 päästötodistus)ravintolamuusikkona ja sen jälkeen olen ollut ikäni musiikkialalla ja saanut siitä leipäni sekä osallistunut osaltani suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseen verovaroillani. Nyt olen 53 vuotias. Jutun ydin ei kuitenkaan ole se tekeekö kuka meistä työtä vaan jutussani käsittelen romanien alkuperää. Lukekaa juttu huolellisesti ja esittäkää käsityksenne asiasta. Kiitos teille mielenkiinnosta. Suurin osa romaneista kuuluu vapaiden suuntien seurakuntiin eikä tämä ole siis mikään merkityksetön asia, vaikka joillakin olisikin kielteisiä asenteita yhteisöäni kohtaan. En koskaan ole puolustellut romanien enkä kenenkään muunkaan väärää käytöstä koska siinä ei ole mitään puolustettavaa. Silti romanien ja valtaväestön täytyy tulla keskenään toimeen maassamme ja ennen kaikkea kristittyinä meidän tulee kohdella toisiamme armahtavasti. Terv. Köpi
Nettisivuja oli mielenkiintoista lukea, kiitos niistä!
- to...
Kyösti Roth kirjoitti:
on väittää että romanit olisivat ryhmänä olleet ylipäänsä olemassa missään ennen sitä mistä nyt on tietoa
2) Israelin sukukuntia ei ole löytynyt mistään, tässä on kysessä uskonnollispoliittinen make-believe, ryhmiä on tuotu mm Afrikasta ja Perusta. Pari maverickrabbia löytää heitä milloin mistäkin, ihmiset pääsevät parempaan elintasoon , kääntyvät kiltisti juutalaisuuteen ja se siitä.
3) pohjoisen asukkaista on tietoa ajalta jolloin kuningaskunta tuhoutui, heistä vain osa karkotettiin, osa pakeni etelään Juudaan, se osa joka jäi paikoilleen sulautui nopeasti sekä alueelleen pakkosiirrettyihin että muihin kansoihin ja heistä tuli ryhmä joka yhä on olemassa, samarialaiset.Kun juutalaiset pakkosiirrettiin enää osa israelilaisista oli erillisenä ryhmänä olemassa. VT kertoo muutamasta kohtauksesta, kuitenkin mahdollisuus liittyä veljeskansaan olisi ollut olemassa ja vielä hyvin pian oman karkotuksen jälkeen.
Ei ole löydety yhtäkään ryhmää, koskaan, mistään, joilla todella olisi ollut jokin osoitettavissa ollut yhteys -historiallinen, kulttuurinen,geneettinen tai uskonnollinen - juutalaisin tai Israelin kuningaskunnan muinaisiin asukkaisiin. Oma into julistautua sellaiseksi muutaman raamatunjakeen perusteella ei riitä, sehän oli muotia muutama sata vuotta sitten, mutta onneksi loppui kun nämäkin kansat alkoivat saada tutkittua tietoa menneisyydestään ja realistisen identiteetin. - Kyösti Roth
to... kirjoitti:
on väittää että romanit olisivat ryhmänä olleet ylipäänsä olemassa missään ennen sitä mistä nyt on tietoa
2) Israelin sukukuntia ei ole löytynyt mistään, tässä on kysessä uskonnollispoliittinen make-believe, ryhmiä on tuotu mm Afrikasta ja Perusta. Pari maverickrabbia löytää heitä milloin mistäkin, ihmiset pääsevät parempaan elintasoon , kääntyvät kiltisti juutalaisuuteen ja se siitä.
3) pohjoisen asukkaista on tietoa ajalta jolloin kuningaskunta tuhoutui, heistä vain osa karkotettiin, osa pakeni etelään Juudaan, se osa joka jäi paikoilleen sulautui nopeasti sekä alueelleen pakkosiirrettyihin että muihin kansoihin ja heistä tuli ryhmä joka yhä on olemassa, samarialaiset.Kun juutalaiset pakkosiirrettiin enää osa israelilaisista oli erillisenä ryhmänä olemassa. VT kertoo muutamasta kohtauksesta, kuitenkin mahdollisuus liittyä veljeskansaan olisi ollut olemassa ja vielä hyvin pian oman karkotuksen jälkeen.
Ei ole löydety yhtäkään ryhmää, koskaan, mistään, joilla todella olisi ollut jokin osoitettavissa ollut yhteys -historiallinen, kulttuurinen,geneettinen tai uskonnollinen - juutalaisin tai Israelin kuningaskunnan muinaisiin asukkaisiin. Oma into julistautua sellaiseksi muutaman raamatunjakeen perusteella ei riitä, sehän oli muotia muutama sata vuotta sitten, mutta onneksi loppui kun nämäkin kansat alkoivat saada tutkittua tietoa menneisyydestään ja realistisen identiteetin.Ensimmäiseen peruste pyyntöön vastaan:Eiköhän kaikki kansat, ryhmät ja ihmiset polveudu jostain. Totta kai heilläkin eli romaneilla on oltava ryhmänä taustaa ennen vuotta 1000jkr.
Toiseen kysymykseesi seuraavaa: Kun puhutaan lähestyvästä Herran päivästä sitä ennen tapahtuu Jaakobin ahdistus jossa kuvataan seuraavaa Jeremian kirjassa: Jer. 30:2 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Kirjoita kaikki sanat, jotka minä olen sinulle puhunut, kirjaan.
30:3 Sillä katso, tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä käännän kansani Israelin ja Juudan kohtalon, sanoo Herra, ja palautan heidät maahan, jonka olen antanut heidän isillensä, ja he saavat periä sen."
30:4 Ja nämä ovat ne sanat, jotka Herra on puhunut Israelista ja Juudasta.
30:5 Näin sanoo Herra: "Pelon huudon me kuulemme: on hirmu, ei rauha!
30:6 Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli? Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla, ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi?
30:7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
Huomaatko tässä puhutaan ISRAELISTA JA JUUDASTA ERIKSEEN. Edelleen jae 10 biblian mukaan: 10. Sentähden älä pelkää palveliani Jakob, sanoo Herra, ja Israel älä hämmästy! sillä katso, minä tahdon auttaa sinua kaukaa, ja sinun siementäs vankiutensa maasta, niin että Jakobin pitää tuleman jällensä, elämän rauhassa ja oleman hyvässä levossa, ja ei kenenkään pidä häntä peljättämän.
Jaakobin pitää tulla siis entisellensä eli JÄLLENSÄ ja edelleen seuraavan luvun alussa jatkoa: 31 LUKU
1. Sillä ajalla, sanoo Herra, tahdon minä kaikkein Israelin sukukuntain Jumala olla; ja heidän pitää minun kansani oleman.
Jumala on kaikkien sukukuntien Jumala, ei ole niin että kaikki olisivat sulautuneet juutalaisiin. Vaan heitä löydetään aivan oikein koko ajan enemmän ja enemmän. Tämä on oikea linja. Hävittäisikö Jumala sukukunnat kokonaan kun vielä ilmestyskirjassakin on maininta 12 sukukunnan merkeistä jopa uudessa Jerusalemissa. Ei Jumala ole sulauttanut eikä kadottanut tässä mielessä eri sukukuntia. Se kadottaminen ja hävittäminen tarkoittaa vain Israelilaisen identiteetin katoamista jonkin asteisena muilla sukukunnilla, kunnes lopun aikoina asiat alkavat selkiintyä. Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita muiden sukukuntien lakkaamista olemasta. Yhteyttä todisteellisesti ei tulla löytämään sataprosenttisena ennen kuin Jumala sen paljastaa tuhat vuotisen valtakunnan alkuhetkissä. silloin tapahtuu viimeinen exodus raamatun mukaan. - to...
Kyösti Roth kirjoitti:
Ensimmäiseen peruste pyyntöön vastaan:Eiköhän kaikki kansat, ryhmät ja ihmiset polveudu jostain. Totta kai heilläkin eli romaneilla on oltava ryhmänä taustaa ennen vuotta 1000jkr.
Toiseen kysymykseesi seuraavaa: Kun puhutaan lähestyvästä Herran päivästä sitä ennen tapahtuu Jaakobin ahdistus jossa kuvataan seuraavaa Jeremian kirjassa: Jer. 30:2 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Kirjoita kaikki sanat, jotka minä olen sinulle puhunut, kirjaan.
30:3 Sillä katso, tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä käännän kansani Israelin ja Juudan kohtalon, sanoo Herra, ja palautan heidät maahan, jonka olen antanut heidän isillensä, ja he saavat periä sen."
30:4 Ja nämä ovat ne sanat, jotka Herra on puhunut Israelista ja Juudasta.
30:5 Näin sanoo Herra: "Pelon huudon me kuulemme: on hirmu, ei rauha!
30:6 Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli? Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla, ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi?
30:7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
Huomaatko tässä puhutaan ISRAELISTA JA JUUDASTA ERIKSEEN. Edelleen jae 10 biblian mukaan: 10. Sentähden älä pelkää palveliani Jakob, sanoo Herra, ja Israel älä hämmästy! sillä katso, minä tahdon auttaa sinua kaukaa, ja sinun siementäs vankiutensa maasta, niin että Jakobin pitää tuleman jällensä, elämän rauhassa ja oleman hyvässä levossa, ja ei kenenkään pidä häntä peljättämän.
Jaakobin pitää tulla siis entisellensä eli JÄLLENSÄ ja edelleen seuraavan luvun alussa jatkoa: 31 LUKU
1. Sillä ajalla, sanoo Herra, tahdon minä kaikkein Israelin sukukuntain Jumala olla; ja heidän pitää minun kansani oleman.
Jumala on kaikkien sukukuntien Jumala, ei ole niin että kaikki olisivat sulautuneet juutalaisiin. Vaan heitä löydetään aivan oikein koko ajan enemmän ja enemmän. Tämä on oikea linja. Hävittäisikö Jumala sukukunnat kokonaan kun vielä ilmestyskirjassakin on maininta 12 sukukunnan merkeistä jopa uudessa Jerusalemissa. Ei Jumala ole sulauttanut eikä kadottanut tässä mielessä eri sukukuntia. Se kadottaminen ja hävittäminen tarkoittaa vain Israelilaisen identiteetin katoamista jonkin asteisena muilla sukukunnilla, kunnes lopun aikoina asiat alkavat selkiintyä. Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita muiden sukukuntien lakkaamista olemasta. Yhteyttä todisteellisesti ei tulla löytämään sataprosenttisena ennen kuin Jumala sen paljastaa tuhat vuotisen valtakunnan alkuhetkissä. silloin tapahtuu viimeinen exodus raamatun mukaan.polveutuvat jostain, mutta ne jotka nyt ovat erillisiä kansoja eivät ole olleet sitä aina. Jossain vaiheessa tietystä ryhmästä ihmisiä muotoutuu yksi kokonaisuus, useimpien kohdalla ei ole mielekästä kysyä "koska olemme nyt kansa missä olimme 2000v sitten?"
Jer.30:->miten se liittyy romaneihin? - Kyösti roth
to... kirjoitti:
polveutuvat jostain, mutta ne jotka nyt ovat erillisiä kansoja eivät ole olleet sitä aina. Jossain vaiheessa tietystä ryhmästä ihmisiä muotoutuu yksi kokonaisuus, useimpien kohdalla ei ole mielekästä kysyä "koska olemme nyt kansa missä olimme 2000v sitten?"
Jer.30:->miten se liittyy romaneihin?Se liittyy siihen kysymykseen kun annat ymmärtää että kaikki israelilaiset olisivat hävinneet kadonneet ja sulautuneet juutalaisiin, tai sitten vaan kadonneet koska mitään sukukuntia ei käsityksesi mukaan voi enää olla. Todistin sillä Jeremian kirjan kohdalla että vaikka ne olisivat "iitin tiltussa" ne tulevat löytymään ennen tuhatvuotisen valtakunnan perustamista. Silloin jaetaan kullekin sukukunnalle heille kuuluvat Jumalan antamat perintöalueet Israelin maasta. Tätä tarkoitin että kun sukukuntia löytyy tai etsitään, yhtenä erittäin mahdollisena voi olla romanit. Ymmärrän väsymyksesi siihen kun kaikki haluaisivat olla Israelilaisia ja ilmoittautuvat kuka milloinkin vapaaehtoisiksi. Henk. koht. minulle ainakaan eikä useimmalle romanille ole mikään hieno juttu jos me paljastumme israelin kadonneiksi. Sehän tuo tullessaan jälleen vainot Jaakobin ahdistuksessa, joten ei siinä mielessä kyllä kovin paljoa kiinnostaisi olla Israelilainen, tässäkin omassa kohtalossa on aivan tarpeeksi. Etua jostakin israelilaisuudesta ei ainakaan suomen romaneille ole, täällä suomessa on riittävän hyvät oltavat. Yritin todistaa sinulle sen että sukukunnat kyllä löytyvät, meidän epäilyksistämme huolimatta. Taatusti. Sen takia emme voi suhtautua sukukuntien etsimiseen jotenkin sarkastisesti, vaan asioita pitää tutkia ja sitten vasta hutkia.
- to...
Kyösti roth kirjoitti:
Se liittyy siihen kysymykseen kun annat ymmärtää että kaikki israelilaiset olisivat hävinneet kadonneet ja sulautuneet juutalaisiin, tai sitten vaan kadonneet koska mitään sukukuntia ei käsityksesi mukaan voi enää olla. Todistin sillä Jeremian kirjan kohdalla että vaikka ne olisivat "iitin tiltussa" ne tulevat löytymään ennen tuhatvuotisen valtakunnan perustamista. Silloin jaetaan kullekin sukukunnalle heille kuuluvat Jumalan antamat perintöalueet Israelin maasta. Tätä tarkoitin että kun sukukuntia löytyy tai etsitään, yhtenä erittäin mahdollisena voi olla romanit. Ymmärrän väsymyksesi siihen kun kaikki haluaisivat olla Israelilaisia ja ilmoittautuvat kuka milloinkin vapaaehtoisiksi. Henk. koht. minulle ainakaan eikä useimmalle romanille ole mikään hieno juttu jos me paljastumme israelin kadonneiksi. Sehän tuo tullessaan jälleen vainot Jaakobin ahdistuksessa, joten ei siinä mielessä kyllä kovin paljoa kiinnostaisi olla Israelilainen, tässäkin omassa kohtalossa on aivan tarpeeksi. Etua jostakin israelilaisuudesta ei ainakaan suomen romaneille ole, täällä suomessa on riittävän hyvät oltavat. Yritin todistaa sinulle sen että sukukunnat kyllä löytyvät, meidän epäilyksistämme huolimatta. Taatusti. Sen takia emme voi suhtautua sukukuntien etsimiseen jotenkin sarkastisesti, vaan asioita pitää tutkia ja sitten vasta hutkia.
on tutkittava mistä asti romanit ovat olleet erillinen oma ryhmä,milloin, missä ja miksi. Ei asiaa voi lähestyä niin päin että miettii missähän Israelin heimot ovat koska profeetta muinoin uskoi että ne ovat jossain ja jos ei sopivaa ehdokasta näy, ilmottautuu sellaiseksi.
Ei Israelin maata enää jaettaisi heimojen mukaan vaikka ne olisivat olemassakin, ei moinen enää toimisi nyky-yhteiskunnassa jossa ihmiset asuvat siellä ja toimivat niissä ammateissa joissa itse haluavat ja hakevat työtä mistä saavat, maanviljelys ei enää ole se millä Israelissakaan eletään eikä suvun maapalalla ole merkitystä.Ei kukaan suostuisi asumaan rajatulla alueella muinaisen heimojaon perusteella. Ihanteet ja tarpeet muuttuvat. Kuningaskuntansa tuhoutumisen jälkeen pohjoisen väestö sulautui osin omiin ja osin muihin , ei heitä enää edes ole. Heidän kulttuurinsa katosi kun sen alueellinen perusta hajosi ja geeninsä he ovat ehtineet levittää miljooniiin ihmisiin, yhtenä ryhmänä heitä on yhtä mahdoton rekonstruoida kuin erottaa italialaisista ne joiden esi-isät muinoin olivat orjia tai etruskeja.
- Kuka on israelilainen?
Hesekiel 11:17 sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
Hesekiel 37:21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra: katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
Minä olen ajatellut yleensä (en vain romaneja ajatellen) asiasta näin. Juutalaiset ovat vain yksi heimo israelilaisten heimoista. Heistäkin osa (suurin osa?) on kulkeutunut muiden kansojen joukkoon, mutta säilyttänyt selvästi identiteettinsä (ympärileikkaus, juhla-ajat, laki), jolloin vieraat kansat ovat heidät helposti pystyneet tunnistamaan. Tähän asti kai kristityt ovat nimenomaan auttaneet näitä Juudan heimoon kuuluvia palaamaan maahansa, ilmeisesti edesauttaakseen Kristuksen toista tulemista.
Toinen juttu on tosiaankin se, että Jumalahan hajoitti israelin kansan kaikkiin maihin ja kaikkiin kansoihin, siis muutkin sukukunnat.
Suurin osa heistä on sulautunut muihin kansoihin, kadottaneet tietonsa esi-isistään, perimästään jne. Kun on aikaa näin paljon kulunut siitä, kun israelilaiset hajaantuivat maailman eri kolkkiin, kuka voi tietää, kuka on alkuperäisiltä sukujuuriltansa israelilainen? Mielestäni ei kukaan.
Jumala sanoo sanassaan moneen kertaan, että "Minä kokoan" kansani ja "Minä etsin" lampaani. Siellä mainitaan siihen suuntaan (en nyt jaksa etsiä kohtaa), että Herra itse etsii, vaikka olisi vain yksi jossain kaupungissa jne., niin Hän etsii jokaikisen israelilaisen ja palauttaa luvattuun maahan.
Näihin ajatuksiin nähden en tosiaankaan oikein ymmärrä sitä, että minkä takia kristityt keskittyvät vain juutalaisiin, Juudan heimon jäseniin, eihän Israel ole vain heidän, tulisi varmaan etsiskellä paljon laajemmin, mikäli se nyt on ollenkaan tarpeen. Jumala nimittäin kyllä itse etsii kadonneet.
Aika voi alkaa olla jo lähellä, kun ihmiset rupeavat kyselemään, kuka on tosi israelilainen. Niin kuka on? Onko tosi israelilainen syntyperäinen ja ehkäpä vielä uudestisyntynyt?
Minä kyllä ajattelen todellakin näin, ettei meistä kukaan voi tietää syntyperästään israelilaisuuteen nähden paljonkaan ennenkuin Jumala alkaa puhumaan jokaiselle yksilölle erikseen ja etsii ja kokoaa laumansa.
Hoosea 1:10 "Mutta israelilaisten luku on oleva niinkuin meren hiekka, jota ei voi mitata eikä lukea. Ja siinä paikassa, jossa heille on sanottu: "Te ette ole minun kansani", heille sanotaan "Elävän Jumalan lapset!" Tämä Raamatun kohtakin todistaa, miten mahdotonta loppujen lopuksi varmaan meidän ihmisten on tietää israelilaisten lukumäärää ja varmaan yhtä mahdotonta ihmisten itse löytää jokaikinen israelilainen tästä maailmasta.
Mutta Jumalahan on luvannut tehdä ihmeen.
Mm. Sakarja 8:6 "Näin sanoo Herra Sebaot: Jos tämä kaikki onkin uskomatonta iiden silmissä, jotka noina päivinä ovat jäljellä tästä kansasta, tarvitseeko sen olla uskomatonta minun silmissäni?" (Jokin raamatun paikka sanoo tämän vielä selvemmin, mutta huonomuistisena en sitä nyt löydä, miten Jumalalle on mahdollista tehdä sellainen ihme, että Hän kokoaa ympäri maailmaa sieltä sun täältä kansaansa, yksittäisiä ihmisiäkin viedäkseen heidät omaan maahansa suunnitelmiensa loppuun viemiseksi).- Kyösti Roth
Kirjoititpa hyvin asiasta. Se on todellakin noin. Itse uskon että mitä pitemmälle aika kuluu, Jumala paljastaa asiaa pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Kuitenkin 100% sta varmuutta ei voida saada ennen kuin Jumala itse paljastaa tavalla tai toisella totuuden asiasta, siis siitä ketkä ovat kadonneita sukukuntia ja ketkä eivät. Sen tähden kaikki sellainen tunteenomainen asian käsittely tai kiihkomielinen asian puinti on tarpeetonta. Voimme vain yhdessä kummastella, ihmetellä joidenkin väestöryhmien samankaltaisuuta raamatun esittämään kuvaan verrattuna ja toisaalta juutalaisiin. Sen verran vielä palautetta Sinulle, että Efraimille ennustettiin kyllä selkeästi se että heidän Jumalan palvelemismuotonsa kuten sapatin viettäminen ja muut asiat otettiin heiltä pois. Joten ei voida sillä perusteella jäljittää kadonneita kellä olisi säilynyt samankaltaiset Jumalan palvelemiseen liittyvät perinteet. Juutalaisia kyllä voidaan jäljittää sillä perusteella mutta ei niinkään 10 kadonnutta sukukuntaa. Olen käsitellyt tätäkin yksityiskohtaa sivuillani www.romanit.net Kiitos kommentistasi.
- to...
kohdalla oli ja on kyse kansallisesta identiteetistä. Etelän asukkaat- se mitä muinoin kutsutiin Juudaksi- ovat pystyneet säilyttämään identiteetttinsä, uskontoineen. Pohjoisen asukkaat eivät, he katosivat erillisenä ryhmänä jo hyvin pian kun oma valtio oli menetty. Juutalaiset palasivat, osa heistä, suurin valitsi jäämisen uusille asuinsijoilleen. Palanneet rakensivat uudelleen temppelin ja asuttivat lähes koko sen alueen jolla muinaiset kuningaskunnat olivat olleet -myös Israelin alueen- mutta eivät enää tehneet aluejakoja tai muita mitä profeetat olivat luvanneet. Niiden aika oli ohi. Hallitsijoiksikin valittiin pappeja, ei enää Davidin suvun miehiä. Vaikka ihanteeksi jäikin tuon suvun kuninkuus, ei sitäkään enää toteutettu.
Profeettojen sanoma oli tarkoitettu toivon ylläpitämiseksi vaikeina aikoina, mutta ei tarkoittanut että yksittäisiä ihmisiä joilla oli muinainen yhteys Israeliin tai Juudaan, mutta jo kadottaneet uskonnollisen tai kansallisen yhteyden esi-isiinsä raahattaisiin hyvällä tai pahalla asumaan muinaisten valtioiden alueelle. Esra ja Nehemia käsittelevät näitä asioita tuon ajan ongelmista käsin.
Silloin tällöin tapaa uskovia kristittyjä jotka käsittävät profeettojen sanat, ei toivon antamiseksi vaan uhkauksiksi:kaikkien juutalaisten on palattava Israeliin ja jos eivät palaa, heille lähetetään hirveitä vainoja joiden jälkeen nekin jotka ovat jääneet henkiin älyävät palata. Profeetat lupasivat että pysymällä kiinni omassa perinteessä käskyjen noudattamisessa ja YHWH:lle uskollisina kansa lopulta pelastuisi, näinhän kävikin ne jotka pitivät kiinni omastaan säilyivät ja voivat halutessaan palata.
- to...
kävin katsomassa sivuston jota pari päivää sitten en vielä saanut avattua. Se ei sisällä tietoa lainkaan, sen paremmin romanien alkuperästä kuin mistään tosiasiallisesta yhteydestä lähi-itään tai muinaisiin israelilaisiin.
- Experiens my son
Kannattais Köpi keskittyä enemmän hengellisiin asioihin. Noilla mainostamillasi romaani sivuilla on aikamoinen astian maku. Onko tarkoituksenasi olla romaaninuorille ponnahduslautana iskelmä ym huuhaa laulajille. Etkö itse ole nähnyt mitä se elämä antaa???
- Kyösti Roth
Vastaus Experiens my son nimimerkille: Kysyn sinulta: jos teet historiallista kulttuuri ja perinne esitystä suvustasi tai heimostasi tai kyläyhteisöstäsi jossa asut tai johon kuulut putsaatko siitä luettelosta kaikki uskosta osattomat pois? Että säilyisit hengellisenä. Et tietenkään tee niin vaan kartoitat kaiken perinteen joka on olemassa eikö totta? En sekoita musiikkikulttuuriin uskon näkemystäni silloin kun se ei kuulu sinne. Vaan tuon asiat esille perinteen, kulttuurin ja historian kannalta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle441841- 301802
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2931735- 961326
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71248Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101097Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko131031Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661006Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86960- 35948