Suolen toiminta

laihduttaessa..

Olen neljättä viikkoa laihiksella ja suoli tuppaa toimimaan aika hitaasti. Voisko toimintaa nopeuttaa? Käyn isommalla hädällä noin 2-4 kertaa viikossa. Tuntuu jotenki hassulta, että menee välillä pitkäkin aika. Vai tyydynkö vain siihen, että laihdutuskuurilla tulee vähemmän ulos? Aineenvaihduntani on muutenkin kyllä aika hidas, ja normaalisyönnilläkin suoli tyhjenee ehkä 3-7 kertaa viikossa.

Syön kyllä kuituja (en tiedä tuleeko tarpeeksi) ja tässä esim mitä syön päivän mittaan:
-aamulla: kaurapuuro veteen keitettynä marjoilla, kahvi
-päivällä:lämmin ruoka johon kuuluu 1/4 lihaa 1/4 peruna/pasta/riisi 1/2 salaatti, maito (koulsusa syön)
-iltapäivällä: yleensä rahkaa tai raejuustoa hedelmien tai marjojen kanssa TAI ruisleipää 2 palaa kalkkunan ja kasviksien kera
-iltapala: koostuu samoista kuin välipala

Toisen lämpimän ruuan syön yleensä, jos "voin" vielä syödä, eli jos ei ole päivän ruokamäärä täynnä.

16

3296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei saa pelätä

      rasvaa!
      Kannattaa syödä ainakin 1-2 kertaa viikossa iso annos voita kylmäpuristettua kasvisöljyä niin suolisto saa kunnollisen "voitelun"!
      Tehokkainta on, jos voi-öljy-annoksen kanssa ei syö paljoa ruokaa - ehkä kaalipataa, vähän täysjyväruisleipää tms.

      • koko laihdutuskuuri kaatuisi

        siihen.


      • qwrgerg
        koko laihdutuskuuri kaatuisi kirjoitti:

        siihen.

        silloin, kun oljyä ja voita käytetään yhdellä kertaa todella sio määrä lähes tyhjään vatsaan, ei rasvasta imeydy kuin pieni osa suolistossa.
        Loput toimivat ikäänkuin voiteluaineena ja poistuvat lopulta normaalia reittiä pitkin elimistöstä.
        Sen sijaan, jos rasvaa syö paljon runsaasti hiilihydraatteja sisältävän ruuan kanssa, imeytyminen on paljon tehokkaampaa.
        Ehkä paras konsti suoliston "voiteluun" os se mitä käytettiin jo sata vuotta sitten Sveitsin ja etelä-Saksan terveysparantoloissa:

        Otetaan vähintään 1 dl maissiöljyä (tai jotain muuta kasvisöljyä) tyhjään vatsaan aamulla n. 2 tuntia ennen aamiaista.
        Kannattaa loppupäivä oleskella sellaisessa paikassa, jossa on vessa lähellä. :)


    • kyllä sitä tulee..

      Kyllä sitä rasvaa tuleekin aina välillä. Ruuassa on välillä kamalasti rasvaa ja leivän päällekin sitä laitan jos kuuri antaa periksi.

    • todellakin

      t: iso hätä 3-7 kertaa päivässä :(((

      • kun huomasin

        niin,missä on kasvikset? porkkanaa ja salaattia Paljon niin johan alkaa toimiin! =)


    • jkjlgshg

      juu-u.. mikäs on tuo päivittäinen energiansaantisi? Näyttäisi jäävän todella pieneksi, mikä taas johtaa aineenvaihdunnantason laskuun ja sitä kautta kun yrität palata normaaliin ruokavalioon menetetty paino tulee takaisin ja yleensä korkojen kanssa. Laihdutuksessa tulisi myös ottaa huomioon rasvan saanti, elimistö tarvitsee sitä. Tyydyttymättömiä rasvahappoja saa esim öljyistä.

      Kuituja ruokavaliossasi on aivan liian vähän, aamupuuro olisi ainakin syytä keittää leseisiin ja syödä päivittäin muutama pala kuitupitosita leipää. Suolen tulisi toimia päivittäin, eihän se painokaan muuten putoa ja huonoimmassa tapauksessa suoli menee jumiin ja alkaa muodostaa kaasuja.

      Laihdutuksessa kärsii jo lihakset jos päivittäinen energiansaanti on -500kcal. Liian nopeata pudotusta ei kannata odottaa, maltilla se vaan toimii. Lisää siis kuuriisi kuituja ja rasvaa.

      Tsemppiä jatkoon!

      • Näin olen toiminut..

        Laihdutan painonvartijoiden pisteillä ja tuo määrä mitä kirjoittelin, on se määrä, mitä saan syödä päivittäin. Kalorilaskuri.fiin syötettynä kaloreita tulee noin 1000-1200 per päivä. Enkä mielestäni syö liian vähää. Harrastan kyllä liikuntaa ja liikuntapäivinä yritänkin aina syödä vähän enemmän. Pisteitä syön siis päivittäin 20.

        Salaattia tulee syötyä liian vähän, tiedän sen, mutta koulussa ahdan sitä itseeni kyllä ihan reippaasti. Tänään vetelin porkkanaraastetta. Eli kyllä joka päivä tulee syötyä se puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä, vaikka ei ihan siltä näyttäisi. Enkä ruuan kanssakaan yleensä kitkuttele pienten määrien kanssa, vaan syön ihan tavallisesti. Tänään söin ehkä 150g perunamuusia ja silakkapihvejä pari. Ja sitä raastetta.

        Oiskohan vaan niin, että mun aineenvaihdunta vain on hidas, kun se on sitä normaalistikin? Hyvä jos joka toinen päivä tulee käytyä isolla hädällä.

        Aloitin joku aika sitten kahvin juonnin ja se kiihdytti aineenvaihduntaani hieman.. Juon kupin päivässä, mutta sekin toimii.


      • Ardelia
        Näin olen toiminut.. kirjoitti:

        Laihdutan painonvartijoiden pisteillä ja tuo määrä mitä kirjoittelin, on se määrä, mitä saan syödä päivittäin. Kalorilaskuri.fiin syötettynä kaloreita tulee noin 1000-1200 per päivä. Enkä mielestäni syö liian vähää. Harrastan kyllä liikuntaa ja liikuntapäivinä yritänkin aina syödä vähän enemmän. Pisteitä syön siis päivittäin 20.

        Salaattia tulee syötyä liian vähän, tiedän sen, mutta koulussa ahdan sitä itseeni kyllä ihan reippaasti. Tänään vetelin porkkanaraastetta. Eli kyllä joka päivä tulee syötyä se puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä, vaikka ei ihan siltä näyttäisi. Enkä ruuan kanssakaan yleensä kitkuttele pienten määrien kanssa, vaan syön ihan tavallisesti. Tänään söin ehkä 150g perunamuusia ja silakkapihvejä pari. Ja sitä raastetta.

        Oiskohan vaan niin, että mun aineenvaihdunta vain on hidas, kun se on sitä normaalistikin? Hyvä jos joka toinen päivä tulee käytyä isolla hädällä.

        Aloitin joku aika sitten kahvin juonnin ja se kiihdytti aineenvaihduntaani hieman.. Juon kupin päivässä, mutta sekin toimii.

        Kun ruoan määrä vähenee niin tottakai myös ulostaminen vähenee. Kaksi ulostamiskertaa viikossa on vielä normaalia(luin Yliopiston Apteekin nettisivuilta).


      • Kiitos vain..
        Ardelia kirjoitti:

        Kun ruoan määrä vähenee niin tottakai myös ulostaminen vähenee. Kaksi ulostamiskertaa viikossa on vielä normaalia(luin Yliopiston Apteekin nettisivuilta).

        Kiitos vain vaivannäöstäsi:)

        Eiköhän tämä ole ihan kohtuullisen normaalia. Vaikka käynkin vain pari kertaa viikossa, mutta samana päivänä saatan käydä parikin kertaa, kuten esim tänään.

        Ja tosiaan, suolen toiminta muutenkin hidasta, niin mitäpä odottaa. Kiitos kaikille vastauksista!

        Johan on aiheet! :D


    • Pajuneito

      Hei! Itselläni on diagnosoitu (lääkäri)että kärsin laiskasta suolen/suoliston toiminnasta ja sen tiedon kanssa vain on opeteltu elämään viimein kun tiedon sain , nyt reilut pari vuotta sitten.

      Itse olen oloani saanut helpotettua käymällä parin kuukauden välein suolenhuuhtelussa ja vatsa on toiminnut sen jälkeen taas jonkin aikaa normaalisti. Olo kevenee.

      Kyllä suolentoimintaan vaikuttaa myöskin laihduttaminen kun tietoisesti pidemmällä aikavälillä pyrkii syömään vähemmän ja painon pudottaminen.

      Nesteitä muista nauttia reilusti ja kuituja...

      Stemppiä!

    • hip

      Ensimmäisenä tulee mieleen ikäsi? Jos ns. kertaheitolla päivän energian saanti vähenee todella huomattavasti, niin suolisto yrittää käyttää hyväksi kaiken. Olen huomannut, että kun aloittaa suolen tyhjennystä, eikä syö pariin päivään, jolloin suoli on jo periaatteessa tyhjä, niin kun syö pari vaaleaa leipää, niin ulos ei kuitenkaan tule mitään. Tässä esim. ravinnon imeytymisestä suolistossa. Eikä sitä paitsi kaikkien suoli toimi edes ihan joka päivä. Itse olen kärsinyt todellisesta ummetuksesta koko ikäni (25v), eikä asialle mitään mahda. Moneen kertaan olen istunut odottamassa lääkärillä, kun suoli ei ole toiminut pariin viikkoon, siinä on jo aikas huono olla, kun ei voi edes istua enää kun suoli on niin täynnä. Ummetus lääkkeiden puolella en ole oman kokemukseni pohjalta vielä tässä iässä, koska mitä sitten tehdään, kun ikää on 65v ja suoli ei toimi ja lääkkeet ei enää auta, kun on lääkkeitä käyttänyt jo koko iän. Itse olen huomannut, että kun tekee suolen tyhjennyksen n. parin kuukauden välein, niin se hiukan helpottaa ja tulee muutenkin parenpi olo.

    • Oosmou

      Mulla on aamusuoli. Aamupaskalla käyn n. Klo 8:30. Amukahvin jälkeen taas klo 9:45, ja lopuksi lounaan jälkeen klo 12. Sitten loppupäivä ilman sontimista. Tavaraa tulee joka kerta kunnolla.

      Juon paljon vettä. N. 3-4 dl tunnissa sekä harrastan liikuntaa paljon.

    • aetaoepoktrp

      Ap:lle näin myöhässä: luontaistuotekaupoista saa psylliumkuitua. Sitä voi varsinkin laihduttaja hujattaa puuron ja rahkan sekaan: ei kaloreita, mutta sitä suolen tarvitsemaan kuitua. Myös pellavansiemenrouhe ajaa asian, mutta pitää ottaa luomulaatuista: pellava imee maasta kadmiumia. Mutta ap:n kaltaisessa laihdutusruokavaliossa kaalien lisääminenkin auttaisi.
      Itse olen aloittanut ketokarppaamisen, ja suoli toimii, ja uskon, että asiaan vaikuttaa runsas juominen, psylliumkuitu, pellavansiemenet, kasvikset, öjyt, sekä harvat ruokailuvälit: ruoansulatus ei keskeydy alinomaan.

    • Mayja-70

      Luumu mehuna tai soseena auttaa minua ja Psyllium.Toisinaan.
      Tänään tuli syötyä taas vesimelonia iltasella, kun se auttaa minua.
      Mutta selväähän se on, että 1000kcal/pvä menee pupun pipanoiksi...

    • turkkila

      Aloitan aamuni turkkilaisella jogurtilla ja kyllä lähtee... siihen voi sekoittaa marjoja, leseitä kuivattuja hedelmiä ym..ym... Sitten kahvia ja pari hapankorppua ja hedelmiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1699
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      139
      1624
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe