Morjens, olisin pidemmälle matkalle menossa ja autossa ajattelin yöni viettää. omistan -40 asti kestävän makuupussin. Autossani on ajastimella toimiva lämmitin, siinä on mahdollisuus 4 tunnin yhtämittaiseen lämmitykseen, ajattelin vaan että kestääköhän akku jos lämmitys olisi 8 tuntia päällä? pitäisikö jonkinlainen roikka kanssa olla kiinni?
Nimittäin olisi hankalaa kun ei auto lähde käyntiin keskellä ei mitään jos pakkasta on se jotain -30
autoni on toyota corolla 2005
autossa nukkuminen talvella
23
25026
Vastaukset
- ...
Eikös täältä löydy oma palsta extreme-urheilullekin? Sieltä kannattaisi kysyä. Jos meinaat Corollassa nukkua, joudut tekemään sen Z-kirjaimen muotoisessa asennossa, koska istuimia ei voi suoristaa täysin vaakatasoon. Lisäksi joudut autosi ahtaista sisätiloista johtuen olemaaan pygmi l. kääpiö.
- AriLC
Pane se autos ens yöksi pöhisemään kotipihaan, ja kato aamulla lähteekö käyntiin, tosin voihan sitä kysyä täältäkin ja todeta hevonkuusessa, munat jäässä että oliko neuvo oikea.
Se oli hyvä, että oikein ajattelit asiaa, mutta miksi lopetit ajattelun niin lyhyeen. - mieti vähän
Kylmä ei liene suurin riski.
Kun nukut pienessä henkilöautossa, jossa ei ole tuuletus päällä, siellä taitaa tukehtua hapen puutteeseen. Hengitysilman hiilidioksiidi on raskasta, se ei pääse ulos kun ovet on kiinni. Happea pitäis saada tilalle jostain ylempää, esim ikkunan raosta.
Amerikkalaiset on näyttäneet varoittavaa esimerkkiä, miten koko kuorma-auton kontillinen vankeja tukehtuu kuoliaaksi omaan hiilidioksiidiin ja hapen puutteeseen.- K.Ä.
Ei se auto nyt mikään umpio ole. Itse olen nukkunut autossa kymmeniä kertoja eikä ole tullut edes mieleen, että sinne voisi tukehtua. Kyseessä taitaa olla pienin riski, mikä autoiluun voi sisältyä. Tunnetaankohan maailmassa yhtään tapausta, että joku olisi yöpynyt autossaan ja saanut hapenpuutteesta / hiilidioksidista edes päänsärkyä.
Selkänsä siinä voi kipeäksi saada, mutta sekään ei johdu huonosta ilmanvaihdosta. - Joo.
K.Ä. kirjoitti:
Ei se auto nyt mikään umpio ole. Itse olen nukkunut autossa kymmeniä kertoja eikä ole tullut edes mieleen, että sinne voisi tukehtua. Kyseessä taitaa olla pienin riski, mikä autoiluun voi sisältyä. Tunnetaankohan maailmassa yhtään tapausta, että joku olisi yöpynyt autossaan ja saanut hapenpuutteesta / hiilidioksidista edes päänsärkyä.
Selkänsä siinä voi kipeäksi saada, mutta sekään ei johdu huonosta ilmanvaihdosta.Eikös muutama vuosi sitten osa porukasta lapissa kuollut häkään?
Olivat kyllä peittäneet auton muovilla (kokopeitteellä??) että lämpö säilyisi paremmin.
Kannattaa varoa ettei lämppärin kautta tule Webaston käryt sisään.
- vuoksi...
Pidä ihmeessä tyhjäkäynnillä ja tuuletin päällä että ilma vaihtuu. Ei siinä montaa bensalitraa häviä, puolisen litraa per tunti. Jos siis olet keskellä ei mitään...
Tiedoksesi sulle, että jos yhdensuuntainen matka (työmatka esim) on 5km tai alle ja käytät molemmisa päissä Webastoa lämmitykseen, voit olla varma, että matka loppuu jossain vaiheesssa.
Tetääkseni Webaston lämmitysaika on huomattavasti lyhyempi kuin löhkolämmittimen, joten starttihaaveista ei kannata haaveilla, jos et lataa akkua 8h aikana........- jaska jokunen
Webastolla vajaa tunti riittää ainakin minulla 30 asteen pakkasessa.
Minulla on webastolle oma akku 26Ah, joka on releellä kytketty niin, että siitä saa virtaa vain webasto ja lämppärin puhallin auton ollessa sammuksissa ja nämä laitteet taas eivät syö varsinaista akkua.
Oman laturin ladatessa rele kytkee myös webaston akun kiinni piiriin, jolloin sekin latautuu.
Minulla on 120A laturi autossa jo vakiona, että aika nopeasti lataa akun taas täyteen. Webasto ei kuluta paljoa virtaa.
- Risusavotta
Melko pitkä matka jos täytyy välillä nukkua... Mutta siitä huolimatta anna auton olla käynnissä. Ei tule(välttämättä)kylmä ja ei käynnistyksestä huolta.
- harrastanut paljon
Autot on sen verran epätiiviitä, ettei niihin tukehtumaan pääse, mutta oman mukavuuden takia kannattaa kumpaakin etusivuikkunaa raottaa jotain puolen sentin kieppeille. Itsellä ollut yleensä käynnissä, mutta voi sen välillä sammuttaakin jos on lämpimämmät kelit. Selväpäinen ihminen yleensä herää kylmään ja käynnistää auton tarvittaessa. Farmarimallisia autoja lukuunottamatta asento on aina epämiellyttävä ja lepo jää siksi heikoksi, mutta suuri säästöhän se on kun ei tarvitse hotelleista pulittaa. Ja mukava kokemuskin.
- jeejee
harrastanut paljon kirjoitti:
Autot on sen verran epätiiviitä, ettei niihin tukehtumaan pääse, mutta oman mukavuuden takia kannattaa kumpaakin etusivuikkunaa raottaa jotain puolen sentin kieppeille. Itsellä ollut yleensä käynnissä, mutta voi sen välillä sammuttaakin jos on lämpimämmät kelit. Selväpäinen ihminen yleensä herää kylmään ja käynnistää auton tarvittaessa. Farmarimallisia autoja lukuunottamatta asento on aina epämiellyttävä ja lepo jää siksi heikoksi, mutta suuri säästöhän se on kun ei tarvitse hotelleista pulittaa. Ja mukava kokemuskin.
ai siis sulla on ollut auto käynnissä n.6h? voiko se olla niin pitkään käynnissä? Kyllä se corollassa nukkuminen onnistuu hyvin vaikkakin sikiöasennossa pitääkin olla.
Joo, taidanpa tehdä sillain että nukun ilman lämmityksiä ja sitten heräilen(toivottavasti) käynnistään auton jos tulee kylmä - pikkutorkutkin
jeejee kirjoitti:
ai siis sulla on ollut auto käynnissä n.6h? voiko se olla niin pitkään käynnissä? Kyllä se corollassa nukkuminen onnistuu hyvin vaikkakin sikiöasennossa pitääkin olla.
Joo, taidanpa tehdä sillain että nukun ilman lämmityksiä ja sitten heräilen(toivottavasti) käynnistään auton jos tulee kylmä...jos tulee kylmä... näillä pakkasilla ei tarvi kauaa nukkua :-D tunti riittää taatusti ja puolessakin tulee vilu
- ikkunat eikä
pikkutorkutkin kirjoitti:
...jos tulee kylmä... näillä pakkasilla ei tarvi kauaa nukkua :-D tunti riittää taatusti ja puolessakin tulee vilu
muukaan vai?
Kaikki paikathan on hengitysilmasi kosteuden vuoksi jäässä auton sisältä ja pakkasen vuoksi ulkoa - joten onnea vaan!
Kerro kokemuksistas sitt joskus, jos tätä maallista vaellustas jatkat
- Erkko!
Turha sitä autoa/webastoa on pitää käynnissä, jos sulla on noin laadukas makuupussi. Sillähän nukkuu vaikka ulkona. Silloin ei tarvitse pelätä hapenpuutetta, vaikka en siitäkään autossa nukkuessa huolehtisi.
- kun on alamäki
Asunnottomien vuosi tais mennä jo, mutta syrjäytyneille on useammassakin kunnassa nykyään jonkinlaisia suojamajoituksia, ettei tarvitse sillan alle mennä. Tarinasi ei taida valitettavasti olla ainutlaatuinen ja tässä hektisessä yhteiskunnassa, kun on niin helppo pudota vauhdista ja ajautua syrjäpoluille ja lopulta jopa aivan toivottomuuteen asti. Sinulla pitäisi toisaalta kyllä olla hyvät mahdollisuudet saada yhteiskunnalta apua, jos vain olet valmis sitä vastaanottamaan, koska kuvauksesi perusteella (nukkuminen talvipakkasella vanhassa Toyota corollassa) on kyllä merkki siitä ettei tuosta juuri omin avuin enää voi nousta takaisin täysivaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi.
- sitroen.
olen nukkunut nuorempana joskus -7 asteisen yönkin makuupussissa. Kyllähän nukkua tarkeni, ei siinä mitään. Sitten se ylösnousun jälkeinen kahvinkeitto olikin yhtä helvettiä. Palelua ei tuntunut juurikaan, mutta joka paikka vapisi ja tutisi kauan ja hartaasti. Ja auton joka ainut ikkuna oli paksussa jäässä. Sisältä.
Tavallinen retkikeitin (butaanilla) lopettaa toimintansa jo 5 ... 10 asteessa, propaanilla tai tavallisella nestekaasulla (seos) toimii kylmempänäkin.
Edellisessä autossani oli toimiva ilmanvaihto seistessäkin, nykyisessä olen varalta jättänyt ainakin toisen etulasin vähän raolleen.
Enpä enää alle nollakelillä viitsisi autossa nukkua... - jeejee
sitroen. kirjoitti:
olen nukkunut nuorempana joskus -7 asteisen yönkin makuupussissa. Kyllähän nukkua tarkeni, ei siinä mitään. Sitten se ylösnousun jälkeinen kahvinkeitto olikin yhtä helvettiä. Palelua ei tuntunut juurikaan, mutta joka paikka vapisi ja tutisi kauan ja hartaasti. Ja auton joka ainut ikkuna oli paksussa jäässä. Sisältä.
Tavallinen retkikeitin (butaanilla) lopettaa toimintansa jo 5 ... 10 asteessa, propaanilla tai tavallisella nestekaasulla (seos) toimii kylmempänäkin.
Edellisessä autossani oli toimiva ilmanvaihto seistessäkin, nykyisessä olen varalta jättänyt ainakin toisen etulasin vähän raolleen.
Enpä enää alle nollakelillä viitsisi autossa nukkua...joo, lähden tossa parin viikon päästä kruisailemaan ja meinaan nukkua autossa pakkasta saattaa varmaan olla jotain -30 mutta kunhan ei mene yli -40 niin makuupussin ainakin pitäisi estää hypotermiaa.
- rekkamies58
jeejee kirjoitti:
joo, lähden tossa parin viikon päästä kruisailemaan ja meinaan nukkua autossa pakkasta saattaa varmaan olla jotain -30 mutta kunhan ei mene yli -40 niin makuupussin ainakin pitäisi estää hypotermiaa.
niin ne kuorm-autotkin kolkattaa 8h kun nukutaan sisällä ei kaikissa ole webastoa
- mahdollista
rekkamies58 kirjoitti:
niin ne kuorm-autotkin kolkattaa 8h kun nukutaan sisällä ei kaikissa ole webastoa
Asuin vuosia sitten kaksi viikkoa autossa, kiitos Suomen toimvan sosiaalihuoltojärjestelmän, josta en apua saanut missään vaiheessa koskaan ja joka yö oli bensa-auto kalkattamassa keskimäärin 8 tuntia yössä. Eihän se koneen kannalta hyvä ole kun öljynpaineet on matalalla, mutta minkäs teet, suomen talvi on kylmä.
Aamulla lähimmälle huoltoasemalle kahville ja aamupesulle huoltamon vessaan. Onneksi olen rahtari, niin onnistui suihkuttelut sun muut rahtipisteissä. No, tulihan siinä vähän kierreltyä Suomea.
Nuo häkäkuolemat, joita on maailmalla muutamia ollut, ovat johtuneet siitä, että lunta on tullut niin reippaasti, että se on kinostunut auton taakse ja tehnyt sinne sellaisen taskun, että pakokaasut eivät ole päässeet poistumaan muuta kuin auton kautta. Erittäin harvinaista ja vaatii erittäin huonoa tuuria.
Itse asuin noin 10 vuotta asunnottomana autossa talvella pidin käynnissä ja elän vielläkin
- Anonyymi
Tunnen erään joka asuu autossaan. Pitää käynnissä niin mikäs siellä kun lämmintä pukkaa.
- Anonyymi
Kylä ne on jääkaappeja!
- Anonyymi
Häkävaroittimet ei paljoa maksa.
https://www.k-rauta.fi/kategoria/koti-ja-keittio/kodin-turvallisuus/paloturvallisuus/hakavaroittimet
Normiakut ei ota vataan virtaa kylmissä olosuhteissa kovinkaan hyvin, mutta siihen saa apua esimerkiksi uudentyyppisistä akuista.
https://www.youtube.com/watch?v=PS-anI5avEQ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541421- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111164Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461087Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32906Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804