Jeesus

vai Ellen?

Asettaako adventisti Ellenin olettamuksen Jeesuksen opetuksen yläpuolelle?

EGW: Kymmenykset tuloistamme ovat ”pyhät Herralle”. Uusi Testamentti ei uudelleen määrää kymmenyslakia, kuten ei Sapatinkaan; molempien voimassaolo OLETETAAN. The faith I Live By, page 244

Huomaa: EGW MYÖNTÄÄ, että UT:ssa ei ole kymmenys- tai sapattilakia. Tarkoituksella osoittaa oikeaksi nämä lait, sinun pitää OLETTAA, että ne ovat olemassa kristittyjä varten. Oletammeko myös, että meidän pitäisi kivittää kuoliaiksi sapatinrikkojat, koska sitä ei uudelleen määrätty UT:ssa

33

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritamme

puolin ja toisin kivittaa toisin uskovat ainakin heidan uskostaan kuoliaisiksi. Joskus meidan oma uskomme saattaa olla siksi heikko, etta emme kesta toisella lailla uskovan uskoa ja varsinkaan jos tama yrittaa kaannuttaa meita.

• Kyseleväinen

Mitä pahaa, harhaa tai peräti syntiä on sapatissa tai kymmenyksissä?

• VARAS?

Antautuminen seitsemännenpäivän pitämiseen merkitsee varastamista Israelilta, juutalaisilta.
        Tämä juutalainen sapattikäsky on ikuinen merkki. Siksi ei sitä luonnollisesti koskaan voidakaan kumota niihin nähden, joille se kerran on annettu kaikkien heikäläisten noudatettavaksi. Sapattikäsky on annettu Mooseksen laissa, muttei Kristuksen.

Kun me pelastumme, emme pelastu Mooseksen lain alaisiksi, vaan Kristuksen.
        Koska nyt Kristuksen laki ei sisällä minkäänlaista seitsemännenpäivän käskyä, niin ei meillä myöskään Jeesuksen opetuslapsina ole olemassa minkäänlaista sapattipulmaa.

• ihan höperö?
        VARAS? kirjoitti:

Antautuminen seitsemännenpäivän pitämiseen merkitsee varastamista Israelilta, juutalaisilta.
        Tämä juutalainen sapattikäsky on ikuinen merkki. Siksi ei sitä luonnollisesti koskaan voidakaan kumota niihin nähden, joille se kerran on annettu kaikkien heikäläisten noudatettavaksi. Sapattikäsky on annettu Mooseksen laissa, muttei Kristuksen.

Koska nyt Kristuksen laki ei sisällä minkäänlaista seitsemännenpäivän käskyä, niin ei meillä myöskään Jeesuksen opetuslapsina ole olemassa minkäänlaista sapattipulmaa.

Jumala asetti pyhyyden sapattiinsa. Sillä ei ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Sapatti on tarkoitettu jokaiselle ihmiselle, vaikka sinä mitä venkoilisit.

Logiikkasi on seuraava. Ruotsalaiset varastavat suomalaisilta, koska viettävät joulua kuten suomalaiset. Ihan tyhmää puhetta.

• Raamatusta
        ihan höperö? kirjoitti:

Jumala asetti pyhyyden sapattiinsa. Sillä ei ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Sapatti on tarkoitettu jokaiselle ihmiselle, vaikka sinä mitä venkoilisit.

Logiikkasi on seuraava. Ruotsalaiset varastavat suomalaisilta, koska viettävät joulua kuten suomalaiset. Ihan tyhmää puhetta.

Missä sanotaan, että jokaisen ihmisen on vietettävä sapattia. Ihmettelen, kun sapatti on sinulle noin tärkeä, miksi Jeesus ei kertaakaan sanonut "muista sapatti". Kumpiko meistä on tyhmempi? Onko se viisautta sinun mielestä, että ei usko Raamattuun vaan uskoo valheproffan harhaoppiin.

• siksi kysynkin
        ihan höperö? kirjoitti:

Miksi te adventistit puhutte Sapatin pyhittämisestä? Miksi te ette itse pyhitä lepopäiväänne? Vai onko teidän viettämisenne jotekin pyhitetympää kuin muiden? Mistä se kauhea metakka tulee, kun naapuriadventisti on keräämässä perhettään kirkkokäyntiin?Eipä kovin pyhitetylle sellainen huuto vaikuta. Näyttää kuin sapattiaamu olisi viikottainen perhetappelun päivä.

• UnaFortuna
        VARAS? kirjoitti:

Herraa: Hän liittyy Herran palveliaksi. Hänentä
        tulee Hengellinen Israel. Jeesus itse sanoo näin:
        Ei minua ole lähetetty muuta kuin Israelin
        huoneen kadonneiden lampaiden etsintään. Siis sinullakin on mahdollisuus liittyä Hengelliseen Israeliin jos vain haluat täyttää pääsyvaatimukset päästä Herran Jeesuksen Hengellisen valtakunnan Jäsenyyteen. Uudesti-syntynyt kristitty liittyy ilolla Jeesuksen
        Hengellisen valtion jäsenyyteen. Se naapuri
        jäsenyyshän on vain itsepetosta sanan täydessä
        mielessä. Näet Jeesus asuu vain Hengellisen
        israelin kansan parissa.
        Jeesus on Herra! Maran ata.

• lampaat?
        UnaFortuna kirjoitti:

Herraa: Hän liittyy Herran palveliaksi. Hänentä
        tulee Hengellinen Israel. Jeesus itse sanoo näin:
        Ei minua ole lähetetty muuta kuin Israelin
        huoneen kadonneiden lampaiden etsintään. Siis sinullakin on mahdollisuus liittyä Hengelliseen Israeliin jos vain haluat täyttää pääsyvaatimukset päästä Herran Jeesuksen Hengellisen valtakunnan Jäsenyyteen. Uudesti-syntynyt kristitty liittyy ilolla Jeesuksen
        Hengellisen valtion jäsenyyteen. Se naapuri
        jäsenyyshän on vain itsepetosta sanan täydessä
        mielessä. Näet Jeesus asuu vain Hengellisen
        israelin kansan parissa.
        Jeesus on Herra! Maran ata.

Raamattu kertoo, että Jeesuk-
        sen käydessä Siidonin ja Tyyron
        alueella eräs kanaanilainen vaimo
        tuli niiltä seuduilta. Tällä äidillä
        oli suuri murhe, sillä hänen pie-
        nessä tyttäressään oli saastainen
        henki. Nähdessään Jeesuksen hän
        huusi apua sanoen: ”Herra, Daa-
        vidin poika, armahda minua. Rii-
        vaaja vaivaa kauheasti tytärtäni.”

Mutta Jeesus ei vastannut hänelle
        sanaakaan.
        Niin opetuslapset tulivat ja
        rukoilivat häntä sanoen: ”Päästä
        hänet menemään, sillä hän huutaa
        meidän jälkeemme.” Mutta Jeesus
        vastasi: ”Minua ei ole lähetetty
        muitten kuin Israelin huoneen
        kadonneitten lammasten tykö.”
        Vapahtaja tarkoitti kadonneilla
        lampailla israelilaisia, jotka olivat
        joutuneet Jumalasta eroon synnin
        teille. Mutta silloin hädissään ole-
        va äiti tuli ja kumarsi Jeesusta ja
        sanoi: ”Herra, auta minua!”
        Vieläkin Jeesus pani äidin us-
        kon koetukselle ja sanoi: ”Ei ole
        soveliasta ottaa lasten leipää ja
        heittää penikoille.” Vaimo ehkä
        ymmärsi, että Herran Jeesuksen
        piti ensin ravita oman kansansa
        lapset, israelilaiset, Jumalan sanan
        leivällä ja auttaa heitä, sitten vasta
        pakanoita, joita hän tässä kutsui
        penikoiksi. Jos tuo äiti olisi ollut
        ylpeä, olisi hän voinut suuttunee-
        na lähteä pois Jeesuksen luota.
        Mutta hän ei ollut ylpeä, vaan hä-
        nen sydämessään oli syttynyt usko
        Jeesukseen. Niinpä hän jatkoi sii-
        tä, mitä Jeesus oli sanonut. Näin
        hän vastasi Jeesukselle: “Niin,
        Herra; mutta syöväthän penikat-
        kin niitä muruja, jotka heidän
        herrainsa pöydältä putoavat.” Var-
        masti Jeesus iloitsi tästä vastauk-
        sesta, sillä hän sanoi vaimolle: “Oi
        vaimo, suuri on sinun uskosi,
        tapahtukoon sinulle, niin kuin
        tahdot.” Ja hänen tyttärensä oli sii-
        tä hetkestä terve.

• VARAS? kirjoitti:

Onhan tuo varkausargumentti hauska, mutta ei sillä taida suurempaa painoarvoa olla. Yhtä laillahan kristikunta on juutalaisilta varastanut Aabrahamit ja Daavidit ja koko Vanhan testamentin, tietenkin myös lupaukset, niin ja pääsiäinen vielä kaupan päälle.

Hyllyssäni on joskus Jerusalemissa ostettu jo kauan sitten kuolleen mutta merkittävän juutalaisteologi Umberto Cassuton Genesis kommentaari, jossa hän nimenomaan selittää sen, että Jumalan kerrotaan luomiskertomuksessa siunanneen seitsemännen päivän osoittavan, että sapatti kuuluu kaikille, eikä vain juutalaisille... ja hän heittää samalla pientä piikkiä sunnuntaita pitäville mutta Raamattua kunnioittaville kristityille.

Eli eivät näytä juutalaiset pahaksi panevan kristittyjenkään sapatinviettoa.

Ja eikös se Jesajakin ollut ihan samaa mieltä Cassuton kanssa, kun ennusteli, että on sapattia pitäviä muukalaisiakin (56.6).

Kai

• perustelut
        Kai_A kirjoitti:

Onhan tuo varkausargumentti hauska, mutta ei sillä taida suurempaa painoarvoa olla. Yhtä laillahan kristikunta on juutalaisilta varastanut Aabrahamit ja Daavidit ja koko Vanhan testamentin, tietenkin myös lupaukset, niin ja pääsiäinen vielä kaupan päälle.

Hyllyssäni on joskus Jerusalemissa ostettu jo kauan sitten kuolleen mutta merkittävän juutalaisteologi Umberto Cassuton Genesis kommentaari, jossa hän nimenomaan selittää sen, että Jumalan kerrotaan luomiskertomuksessa siunanneen seitsemännen päivän osoittavan, että sapatti kuuluu kaikille, eikä vain juutalaisille... ja hän heittää samalla pientä piikkiä sunnuntaita pitäville mutta Raamattua kunnioittaville kristityille.

Eli eivät näytä juutalaiset pahaksi panevan kristittyjenkään sapatinviettoa.

Ja eikös se Jesajakin ollut ihan samaa mieltä Cassuton kanssa, kun ennusteli, että on sapattia pitäviä muukalaisiakin (56.6).

Kai

Miksi Jeesus UT:ssa ei kertaakaan sano, että "muista sapatti. Miten todistat, että sapatti kuuluisi uuteen liittoon?

• Kyseleväinen
        VARAS? kirjoitti:

Vastauksesi kysymykseeni ei vielä oikein vakuuttanut minua ja tuskin ketään muutakaan. Varashan yleensä napataan kiinni ja joutuu oikeuden eteen tuomittavaksi ja jopa ”lusimaan” vankilaan, mutta en ole kuullut että kukaan juutalainen olisi nostanut edes syytettä jos vaikka joku Suomalainen viettää sapattia, eikä tietääkseni kukaan Raamatun henkilöistäkään ole ketään tuominnut siitä, ei edes Jeesus, mutta olisiko kenties sinulla siihen aihetta ja motivaatio?

Katolisen kirkon valtakaudella sapatinviettäjiä kyllä tuomittiin ja rangaistiinkin oikein raipparangaistuksillakin jne. Oletko sinä kenties herättämässä henkiin vanhat kirkkovainonot jotka määräävät kaikkien viettämään pyhäpäivää sunnuntaisin?

• kuin Jeesusta
        Kyseleväinen kirjoitti:

Vastauksesi kysymykseeni ei vielä oikein vakuuttanut minua ja tuskin ketään muutakaan. Varashan yleensä napataan kiinni ja joutuu oikeuden eteen tuomittavaksi ja jopa ”lusimaan” vankilaan, mutta en ole kuullut että kukaan juutalainen olisi nostanut edes syytettä jos vaikka joku Suomalainen viettää sapattia, eikä tietääkseni kukaan Raamatun henkilöistäkään ole ketään tuominnut siitä, ei edes Jeesus, mutta olisiko kenties sinulla siihen aihetta ja motivaatio?

Katolisen kirkon valtakaudella sapatinviettäjiä kyllä tuomittiin ja rangaistiinkin oikein raipparangaistuksillakin jne. Oletko sinä kenties herättämässä henkiin vanhat kirkkovainonot jotka määräävät kaikkien viettämään pyhäpäivää sunnuntaisin?

2. Joh. 9: – Kuka ikinä menee edemmäksi EIKÄ PYSY KRISTUKSEN OPISSA, HÄNELLÄ EI OLE JUMALAA; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

Joh. 12:48: – JOKA KATSOO MINUT YLEN EIKÄ OTA VASTAAN MINUN SANOJANI, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

SANOIKO JEESUS KERTAAKAAN "MUISTA SAPATTI" VAI OLETKO TEHNYT ITSE LISÄYKSIÄ RAAMATUN SANAAN?

• Kyseleväinen
        kuin Jeesusta kirjoitti:

2. Joh. 9: – Kuka ikinä menee edemmäksi EIKÄ PYSY KRISTUKSEN OPISSA, HÄNELLÄ EI OLE JUMALAA; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

Joh. 12:48: – JOKA KATSOO MINUT YLEN EIKÄ OTA VASTAAN MINUN SANOJANI, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

SANOIKO JEESUS KERTAAKAAN "MUISTA SAPATTI" VAI OLETKO TEHNYT ITSE LISÄYKSIÄ RAAMATUN SANAAN?

Joiltakin ei näköjään koskaan voi edes odottaa selviä vastauksia, tulee lähinnä mieleen päivittämätön tietokone, joka toistaa automaattisesti aikanaan tallennettuja vanhoja hokemia jotka joutaa roskikseen.

• Raamatun Sanaan?
        Kyseleväinen kirjoitti:

Joiltakin ei näköjään koskaan voi edes odottaa selviä vastauksia, tulee lähinnä mieleen päivittämätön tietokone, joka toistaa automaattisesti aikanaan tallennettuja vanhoja hokemia jotka joutaa roskikseen.

Anna selvä vastaus, milloin Jeesus asetti sapatin uuteen liittoon? Oletko jo heittänyt Raamattusi roskikseen? Jeesus ei sanonut kertaakaan "muista sapatti", mitä tämä kertoo meille?

• Sirkka Iita.

Vaan päinvastoin sanoi,ettei KUKAAN saa muuttaa pienintäkään Jumalan käskyä mitenkään!Joka niin tekee,ja niin opettaa,se tullaan pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttamaan.

Mutta joka pitää Jumalan käskyt ja niin opettaa,tullaan suureksi Taivasten valtakunnassa kutsuttamaan.

Jesajan ennustus maailman ajan lopusta on käymässä toteen:Jes.24:5."Maa muuttuu saastaiseksi jalkojen alla,sillä sen asukkaat ovat hyljänneet LAIN,RIKKONEET KÄSKYT,TEHNEET TYHJÄKSI IKUISEN LIITON."

Laittomuuden opettajat eksyttävät ihmisiä jo täydellä teholla,valehdellen,etteivät ne enää ole voimassa.Vaikka raamatun sana opettaa että ne päinvastoin kirjoitetaan meille sydämen lihatauluun.Ja että Jumalalle uskolliset tulevat pitämään käskyt loppuun asti,sen todistaa

Ilm.14:12:

"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä,niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Mitään Mooseksen kivitauluja ei meillä ole koskaan ollutkaan,on vain ja ainoastaan JUMALAN KYMMENEN HYVÄN ELÄMÄN OHJETTA,jotka ovat kaiken oikeudenmukaisuuden perusta ja jotka KAIKKI sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn.Jotka jo lapsena sain Luterilaisessa kodissani opetella.

Jeesus sanoi että rakkauden kaksoiskäskyyn mahtuu koko laki ja profeetat!Neljä ensimäistä on rakkaus ja kunnioitus Jumalaan ja kuusi seuraavaa on rakkaus ja kunnioitus lähimäisiimme!

• tiedä?

Tiedätkö Sirkka Iita, mitkä ovat uuden liiton käskyt? Ne eivät ole raskaat, niitä on vain kaksi, rakkauden kaksoiskäsky, niihin kiteytyy kaikki käskyt, mutta sapattikäsky ei kuulu uuteen liittoon. Et kai sinä voi kuulua juutalaisten ikuiseen liittoon Jumalan kanssa? On siinä pyhillä kestämistä, että pitävät edes nuo kaksi käskyä ja uskovat Jeesukseen, vai mitä ajattelet? Mistä olet tuon sapatin itsellesi keksinyt, eihän Jeesus sanonut kertaakaan "muista sapatti", vai etkö uskokaan Jeesuksen opetuksiin.

• Sirkka Iita

Jos uskot Ellenin olettamukseen, että sapatti kuuluu myös uuteen liittoon. Niin miksi kuitenkin roikut kiinni Jeesuksen lupaamassa armossa, eikö sinun pitäisi pyytää Elleniä pelastamaan sinut.

Jos taas luulet olevasi juutalainen ja kuuluvasi vanhaan liittoon, silloin sinut tuomitaan lain noudattamisen perusteella.

• Sirkka Iita.
        tiedä? kirjoitti:

Tiedätkö Sirkka Iita, mitkä ovat uuden liiton käskyt? Ne eivät ole raskaat, niitä on vain kaksi, rakkauden kaksoiskäsky, niihin kiteytyy kaikki käskyt, mutta sapattikäsky ei kuulu uuteen liittoon. Et kai sinä voi kuulua juutalaisten ikuiseen liittoon Jumalan kanssa? On siinä pyhillä kestämistä, että pitävät edes nuo kaksi käskyä ja uskovat Jeesukseen, vai mitä ajattelet? Mistä olet tuon sapatin itsellesi keksinyt, eihän Jeesus sanonut kertaakaan "muista sapatti", vai etkö uskokaan Jeesuksen opetuksiin.

mitä Jeesuksen verellä on Pyhän Hengen toimesta jo sydämeeni kirjoitettu uudestisyntymässä.Elleniä en ole tarvinnut koskaan,enkä mitään ole häneltä myöskään saanut.

Joskaan minun asiani ei ole hänenkään tekojaan,eikä elämäänsä tuomita,kun yksi on vain TUOMARI:

JEESUS KRISTUS!

Hänen edessään me jokainen joko seisomme tai kaadumme,niin myöskin Ellen!

• yhtä hyviä?

Room. 14:14: – Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

Onko tämän mukaan lauantai jotenkin pyhempi päivä kuin joku muu päivä?

• Jeesuksen opetuksiin?
        Sirkka Iita. kirjoitti:

mitä Jeesuksen verellä on Pyhän Hengen toimesta jo sydämeeni kirjoitettu uudestisyntymässä.Elleniä en ole tarvinnut koskaan,enkä mitään ole häneltä myöskään saanut.

Joskaan minun asiani ei ole hänenkään tekojaan,eikä elämäänsä tuomita,kun yksi on vain TUOMARI:

JEESUS KRISTUS!

Hänen edessään me jokainen joko seisomme tai kaadumme,niin myöskin Ellen!

Ps. 119:105: – Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Sananal. 30:5: – Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.

Matt. 24:35: – Taivas ja maa katoavat, mutta minun [Jeesus] sanani eivät koskaan katoa.

Ps. 119:160: – Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Joh. 17: 17: – Pyhitä heidät totuudessa; sinun [Jumala] sanasi on totuus.

Joh. 8:32: – ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi

Raamatun sanaan, totuuteen, ei saa lisätä eikä poistaa mitään:

1. Kor. 4:6: – Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

• PYHITTÄÄ LEPOPÄIVÄ,
        tiedä? kirjoitti:

Jeesus sanoi että sapatti on ihmistä varten,siis minuakin!

Minäkin tarvitsen lepopäivän,kiireisen viikon päätteeksi,rauhoitumista Herrani tehdyssä työssä,ettei kaikki muuttuisi yhdeksi ja samaksi työn teoksi ja tähän maalliseen mammonaan kiintymiseksi.

Tämän vuoksikin on sapatti hyvä olla,että tulee reväistyä itsensä irti arjesta.Minä ajattelen näin,ehkäpä sinä toisin?

Meillä ei ole oikeutta tuomita toisiamme sapatinkaan tähden,vaan kukin tehköön niinkuin hänen omatuntonsa kehoittaa.Ehkä se on jollekkin"pakkopullaa",silloin se i ole oikein vietetty,mutta minulle se on JUMALAN LAHJA!

Kiitollisena pyhitän SEN PÄIVÄN,minkä Jumala siunasi ja pyhitti!Ja minkä Vapahtajani PUHDISTI fariseusten lisä määräyksistä ja saattoi sen jälleen Jumalan asettamaan kirkkauteensa palvelemaan ihmisen tarpeita:

SIIS IHMISTÄ VARTEN,ILON ja LEVON päivä,kuitenkin että olet vapaa tekemään hyvää sapattinakin,jos haluat tehdä!Mutta ei niin,että se olisi jotenkin orjuuttava!Että näin minä ajattelen,näin on Pyhä Henki minulle avannut tämän asian,enkä ole mitään Ellenin ohjeita tässäkään asiassa tarvinnut.Joten:

"Tässä seison,enkä muuta voi,Jumala minua auttakoon,aamen!"

• Sirkka Iita.
        Jeesuksen opetuksiin? kirjoitti:

Ps. 119:105: – Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Sananal. 30:5: – Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.

Matt. 24:35: – Taivas ja maa katoavat, mutta minun [Jeesus] sanani eivät koskaan katoa.

Ps. 119:160: – Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Joh. 17: 17: – Pyhitä heidät totuudessa; sinun [Jumala] sanasi on totuus.

Joh. 8:32: – ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi

Raamatun sanaan, totuuteen, ei saa lisätä eikä poistaa mitään:

1. Kor. 4:6: – Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Jeesus sanoi,että joka muuttaa yhdenkään näistä vähäisimmistä käskyistä,hänet pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttamaan,mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa,hänet pitää suureksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman.

Jeesuksen antamaan rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat,siis kaikki Jumalan käskyt.MYÖSKIN LEPOPÄIVÄ KÄSKY.

Neljä ensimäistä koskee Jumalaa ja kuusi viimeistä ihmistä.Suurin kaikista käskyistä on "Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi,kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."Ja toinen tämän vertainen on"Rakasta lähimäistäsi,niinkuin itseäsi."

Näihin sisältyvät kaikkki käskyt,siis koko laki ja profeetat.

• unohtui?
        PYHITTÄÄ LEPOPÄIVÄ, kirjoitti:

Jeesus sanoi että sapatti on ihmistä varten,siis minuakin!

Minäkin tarvitsen lepopäivän,kiireisen viikon päätteeksi,rauhoitumista Herrani tehdyssä työssä,ettei kaikki muuttuisi yhdeksi ja samaksi työn teoksi ja tähän maalliseen mammonaan kiintymiseksi.

Tämän vuoksikin on sapatti hyvä olla,että tulee reväistyä itsensä irti arjesta.Minä ajattelen näin,ehkäpä sinä toisin?

Meillä ei ole oikeutta tuomita toisiamme sapatinkaan tähden,vaan kukin tehköön niinkuin hänen omatuntonsa kehoittaa.Ehkä se on jollekkin"pakkopullaa",silloin se i ole oikein vietetty,mutta minulle se on JUMALAN LAHJA!

Kiitollisena pyhitän SEN PÄIVÄN,minkä Jumala siunasi ja pyhitti!Ja minkä Vapahtajani PUHDISTI fariseusten lisä määräyksistä ja saattoi sen jälleen Jumalan asettamaan kirkkauteensa palvelemaan ihmisen tarpeita:

SIIS IHMISTÄ VARTEN,ILON ja LEVON päivä,kuitenkin että olet vapaa tekemään hyvää sapattinakin,jos haluat tehdä!Mutta ei niin,että se olisi jotenkin orjuuttava!Että näin minä ajattelen,näin on Pyhä Henki minulle avannut tämän asian,enkä ole mitään Ellenin ohjeita tässäkään asiassa tarvinnut.Joten:

"Tässä seison,enkä muuta voi,Jumala minua auttakoon,aamen!"

Jeesus ei sanonut kertaakaan "muista sapatti", vai etkö sinä kuulu uuteen liitton?

Jeesus sanoi "eikä ihminen sapattia varten", et siis sinäkään ole sapattia varten!

Ei mikään päivä ole epäpyhä. Room. 14:14: – Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ETTEI MIKÄÄN OLE EPÄPYHÄÄ ITSESSÄÄN; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

Meidät on vapautettu. Kol 2:20: – Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman ALKEISVOIMISTA, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:

• totta?
        Sirkka Iita. kirjoitti:

Jeesus sanoi,että joka muuttaa yhdenkään näistä vähäisimmistä käskyistä,hänet pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttamaan,mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa,hänet pitää suureksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman.

Jeesuksen antamaan rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat,siis kaikki Jumalan käskyt.MYÖSKIN LEPOPÄIVÄ KÄSKY.

Neljä ensimäistä koskee Jumalaa ja kuusi viimeistä ihmistä.Suurin kaikista käskyistä on "Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi,kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."Ja toinen tämän vertainen on"Rakasta lähimäistäsi,niinkuin itseäsi."

Kuulutko sinä, Sirkka Iita, uuteen liittoon. Miten voit väittää, että sapattikäsky kuuluisi rakkauden kaksoiskäskyyn? Milloin Jeesus sanoi "muista sapatti" ja opetettiinko pakanoille sapatin viettämistä ja muistutettiinko heitä, että sapatti on maailmassa tärkein asia, sitä ilman ei voi kukaan pelastua?

Onko Jeesus pyytänyt sinua opettamaan sapatin viettoa?

• Sirkka Iita.
        Sirkka Iita kirjoitti:

Jos uskot Ellenin olettamukseen, että sapatti kuuluu myös uuteen liittoon. Niin miksi kuitenkin roikut kiinni Jeesuksen lupaamassa armossa, eikö sinun pitäisi pyytää Elleniä pelastamaan sinut.

Jos taas luulet olevasi juutalainen ja kuuluvasi vanhaan liittoon, silloin sinut tuomitaan lain noudattamisen perusteella.

Aika epäkohteliasta puhua minun suullani,sitä mitä minä en puhu!

Olen vastannut jo kaikkiin kysymyksiisi,joten voit lakata tentaamasta Elenilläsi,hän on sinun tuttavasi,ei minun,minulle riittää Jeesus.

Minun ei tarvitse Elleniä tuomita,eikä hyväksyä,hän on kuollut,mikäli täällä kuuleemaani on luottaminen niin hänellä on ollut profetoimisen armolahja 50% puolesta ja 50% vastaan!

Mutta minä en halua tutustua häneen olenkaan!Joko nyt olet tyytyväinen?

• UnaFortuna
        yhtä hyviä? kirjoitti:

Room. 14:14: – Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

Onko tämän mukaan lauantai jotenkin pyhempi päivä kuin joku muu päivä?

Onhan siinä eroa pyhän ja pyhitetyn välillä.
        Kaikki jotka ottivat hänet vataan, hän antoi heille voiman tulla Jumalan Lapsiksi. Onhan
        meillä selvät ohjeet kaikesta mikä on epäpyhää ja minkä Jumala hyväksyy. Nöyrää ja katuvaa
        syntistä Herra ei koskaan heitä pois. Joka rikoksensa salaa. hän on epä pyhä herran silmissä
        Jokainen uskon kuuliainen noudattaa Herransa
        ohjeita, kuten vertauksen uskollinen palvelia.
        Jeesus on Herra! Maran ata!

• on Jumalan tahto?
        Sirkka Iita. kirjoitti:

Jos luulet samalla tavoin kuin uskon veljesi Alex-Kasi, että Jumalan tahto = Jumalan laki, niin lue seuraavat Raamatun lauseet ja nöyrry.

Emme voi käsittää Jumalan tekoja

Job. 9:10: – hän tekee suuria, tutkimattomia tekoja, ihmeitä ilman määrää.

Job. 11:7: – Sinäkö käsittäisit Jumalan tutkimattomuuden tahi pääsisit Kaikkivaltiaan täydellisyydestä perille?

Job. 11:8: – Se on korkea kuin taivas - mitä voit tehdä, syvempi kuin tuonela - mitä voit ymmärtää?

Job. 37:23: – Kaikkivaltiasta emme saata käsittää, häntä, joka on suuri voimassa, joka ei oikeutta ja täydellistä vanhurskautta polje.

Saar. 3:11: – Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.

Jes. 40:28: – Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton.

Jes. 55:8: – Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.

Jes. 55:9: – Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

Room. 11:33: – Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

Jumala tuntee ihmisen kaikki teot

1. Sam. 16:7. Mutta Herra sanoi Samuelille: "Älä katso hänen näköänsä äläkä kookasta vartaloansa, sillä minä olen hänet hyljännyt. Sillä ei ole, niinkuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen."

Matt. 10:30: – Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.

Luuk. 8:17: – Sillä ei ole mitään salattua, mikä ei tule ilmi, eikä kätkettyä, mikä ei tule tunnetuksi ja joudu päivän valoon.

• kirjoittajan paikalle,
        Sirkka Iita kirjoitti:

aika ilkeetä,vaikka jätitkin pisteen pois,muutenhan se ei olisi onnistunutkaan.
        Oletpa todella kiero luontoinen ja ihme tenttaaja!
        (Olet niinkuin paska reenjalaksessa,että se ei takdo millään irrota.)
        Lopeta jo tuo tyhjän päiväinen paskan jauhaminen!

Sinulla ei ole hänelle mitään annettavaa,minusta tuntuu päinvastoin,
        että hänellä olisi mieluumminkin sinullekin annettavaa,
        sillä minä tunnen Sirkka-Iitan henkilökohtaisesti.Ja tiedän että hän on uudestisyntynyt.
        Eikä mikään sinun ellenistisi,vaikka ei katso oikeudekseen ketään tuomitakkaan,
        vaan jättää tuomion sille,kelle tuomio kuuluu.

• pyhityksestä
        UnaFortuna kirjoitti:

Kaikki jotka ottivat hänet vataan, hän antoi heille voiman tulla Jumalan Lapsiksi. Onhan
        meillä selvät ohjeet kaikesta mikä on epäpyhää ja minkä Jumala hyväksyy. Nöyrää ja katuvaa
        syntistä Herra ei koskaan heitä pois. Joka rikoksensa salaa. hän on epä pyhä herran silmissä

Verbi pyhittää merkitsee Raamatun kielenkäytössä ensiksi TIEDOSTAA JONKUN PYHYYS. Tässä mielessä Jeesus rukoili: ”Isä meidän, joka olet taivaassa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi” (Matt. 6:9). Käytännössä Jumalan nimen pyhittäminen onkin tärkeä, sillä Vanhan testamentin aikana taivaassa huudettiin: ”Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot!” (Jes. 6:3) ja Uuden testamentin aikana: ”Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias!” (Ilm. 4:8). Taivaassa on rakastava ja pyhä Isä. Meidän tulee tiedostaa myös Jumalan pyhyys (1. Piet. 1:14-19).

Toiseksi pyhittää merkitsee: EROTTAA ja pyhittää JUMALAA VARTEN. Jeesus sanoi itsestään: Minä pyhitän itseni heidän tähtensä (Joh. 17:19). Jeesus ei tullut laadullisesti sen pyhemmäksi kuin mitä oli, mutta hän erotti itsensä Jumalan käyttöön ja Jumalan tahdon toteuttamiseen lähestyvässä ristin kuolemassakin. ”Hän oli kuuliainen ...hamaan ristin kuolemaan asti” (Fil. 2:8).

Kolmanneksi pyhittää merkitsee PUHDISTAMISTA. Jeesus puhdistaa seurakunnan vedellä pesten Sanan kautta (Ef. 5:26).

Neljänneksi pyhittää merkitsee EHEYTTÄMISTÄ. 1. Tess. 5:23:n sana koko on kreikaksi holoklros, joka merkitsee eheää, tervettä ja moitteetonta. Kun rauhan Jumala pyhittää, hän eheyttää. Lainalainen kiristäminen ei eheytä, vaan vie elämän voiman. Pyhittäessään Jeesus korjaa niin, että hän saa särkyneen ruokohuilun soimaan ja hiipuvan kynttilänsydämen liekehtimään (Matt. 12:20).

• ole mitään sanottavaa!
        kirjoittajan paikalle, kirjoitti:

aika ilkeetä,vaikka jätitkin pisteen pois,muutenhan se ei olisi onnistunutkaan.
        Oletpa todella kiero luontoinen ja ihme tenttaaja!
        (Olet niinkuin paska reenjalaksessa,että se ei takdo millään irrota.)
        Lopeta jo tuo tyhjän päiväinen paskan jauhaminen!

Sinulla ei ole hänelle mitään annettavaa,minusta tuntuu päinvastoin,
        että hänellä olisi mieluumminkin sinullekin annettavaa,
        sillä minä tunnen Sirkka-Iitan henkilökohtaisesti.Ja tiedän että hän on uudestisyntynyt.
        Eikä mikään sinun ellenistisi,vaikka ei katso oikeudekseen ketään tuomitakkaan,
        vaan jättää tuomion sille,kelle tuomio kuuluu.

Osaatko lainkaan osallistua keskusteluun vai haluatko puuttua vain toisten haukkumiseen?

Onko sinun mielestä sapatti asetettu uudestisyntyneitten vietettäväksi? Uskotko Raamatun Sanaan, löydätkö perusteluja?

Ärsyttääkö sinua eniten se, että sapatin vietto ei Jeesuksen mukaan sisälly uuteen liittoon?

• vielä ...
        UnaFortuna kirjoitti:

"Muista pyhittää lepopäivä". Eihän tässä sanota, että käytä Jumalan pyhittämää lepopäivää, vaan tarkoitus on, että jokainen itse pyhittää lepopäivänsä.

• ymmärrä
        ole mitään sanottavaa! kirjoitti:

Osaatko lainkaan osallistua keskusteluun vai haluatko puuttua vain toisten haukkumiseen?

Onko sinun mielestä sapatti asetettu uudestisyntyneitten vietettäväksi? Uskotko Raamatun Sanaan, löydätkö perusteluja?

Ärsyttääkö sinua eniten se, että sapatin vietto ei Jeesuksen mukaan sisälly uuteen liittoon?

"Ja tapansa mukaisesti Hän meni Sapattina rukoushuoneelle ja nousi puhumaan"!

• juutalainen..
        ymmärrä kirjoitti:

"Ja tapansa mukaisesti Hän meni Sapattina rukoushuoneelle ja nousi puhumaan"!

”Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?”

Miltä kuulostaa?
        Viime kädessä pelastumisessa on kyse rakkaudesta ja armosta. Jumalan rakkaudesta johtuu, että hän ei voi antaa luomansa ihmisen tuhoutua. Rakkaudessaan hän lähetti osan itseään, Jeesuksen kärsimään ihmisten puolesta sen rangaistuksen, joka olisi ihmiskunnalle kuulunut.

Oikeudenmukaista olisi ollut se, että ne ihmiset, jotka noudattavat Jumalan antamia pelisääntöjä pelastuvat ja ne, jotka eivät noudata tuhoutuvat. Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen ei kuitenkaan ole pystynyt täydellisyyteen, eikä näin ollen täytä Jumalan tahtoa.
        Kovan oikeudenmukaisuuden tilalle tuli armo. Ihminen ei siis pelastu omien tekojensa ansiosta vaan armosta.

"Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden" (Luther)

Pelastus on näin pelkkää lahjaa, armoa. Tätä kutsutaan vanhurskauttamiseksi. Vanhurskas tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa. Kun ihminen ei omilla ansioillaan kelpaa Jumalalle, hän saa vedota Jeesuksen sovitustyöhön. Ihminen on silloin itsessään syntinen, mutta Jumalan silmissä kelpaava, vanhurskas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      66
      5615
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      2961
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2611
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2459
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      23
      2269
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      261
      1764
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      60
      1358
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1233
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1165
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90