Tuli lopulta hankittua 508 tiimille huoltoajoneuvoksi. Vaikkei sinänsä suoranainen matkailuato olekaan, niin ajattelin tältä osastolta löytyvän mahdollisesti apuja, kun en millään saa käyttäjätunnukselleni hyväksyntää Matkamersuihin.
Eli ajoneuvon perushuollosta kyselisin: Mitä öljyä tuohon vanhaan kamppeeseen tulisi laittaa koneeseen jotta pysyisi mukavasti sisässä (tilavuus?), laatikkoon (tilavuus?) ja perään (tilavuus?)?
Entä onko autossa muita huomattavia säännöllisiä huoltokohteita kuin nuo olkatapit? Ilmansuodatin ilmeisesti pestään aika-ajoin (Millä?).
Lisäksi kiinnostaisi tietää, että mistä saisi ne sellaiset peltiset pölykapselit (tarjoa omiasi: [email protected])? Myös pleksi-ikkunoita saa tarjota.
MB 508 perushuollot / muuta tietoa
24
6436
Vastaukset
- omani
AD-korjaamolle. Heillä on huolto-ohjeet, eikä maksa liikaa.
- Kilpuri
Niinhän varmaan pääsee helpoimmalla, mutta uskoisin itseltäni löytyvän tarvittava osaaminen öljypropun ja suodattimen avaamiseen ja sulkemiseen. Sitä en kuitenkaan tiedä, että paljonko uutta öljyä tarvitsee ostaa ja minkä merkkistä/mallista sen kannattaisi olla. Vieläpä noihin esittelemiini kohteisiin.
Oma työ kun ei maksa mitään. Tai ainakaan harrastuksista sitä ei parane laskea! :) - nytainakaan
Kilpuri kirjoitti:
Niinhän varmaan pääsee helpoimmalla, mutta uskoisin itseltäni löytyvän tarvittava osaaminen öljypropun ja suodattimen avaamiseen ja sulkemiseen. Sitä en kuitenkaan tiedä, että paljonko uutta öljyä tarvitsee ostaa ja minkä merkkistä/mallista sen kannattaisi olla. Vieläpä noihin esittelemiini kohteisiin.
Oma työ kun ei maksa mitään. Tai ainakaan harrastuksista sitä ei parane laskea! :)vaiha muutamaan vuoteen öljyjä,siitäkin tulee säästöä.
- Kilpuri
nytainakaan kirjoitti:
vaiha muutamaan vuoteen öljyjä,siitäkin tulee säästöä.
Öljyjen vaihtaminen ei ole niin "pähkinähomma" etteikö sitä voisi itse tehdä. Sillä säästyneellä rahalla ostaa monta pönikkää öljyä koneeseen.
- ajaa
Kilpuri kirjoitti:
Öljyjen vaihtaminen ei ole niin "pähkinähomma" etteikö sitä voisi itse tehdä. Sillä säästyneellä rahalla ostaa monta pönikkää öljyä koneeseen.
vanhalla autolla.jätän huollot ammattimiehille kerkeen kolmesti sinä aikana tienata huollon hinnan,vaihdan auton takuuajan jälkeen uuteen ja en luultavasti asu pienemmässä talossa kuin sinä ja huvilakin on nätillä paikalla.
- on keppanaa mennyt?
ajaa kirjoitti:
vanhalla autolla.jätän huollot ammattimiehille kerkeen kolmesti sinä aikana tienata huollon hinnan,vaihdan auton takuuajan jälkeen uuteen ja en luultavasti asu pienemmässä talossa kuin sinä ja huvilakin on nätillä paikalla.
Tyypillinen itkijä tyhjätasku taas uhoaa. Laita itsesi makuulle! Aamulla on taskusi taas tyhjät.
- sitä kun on
ajaa kirjoitti:
vanhalla autolla.jätän huollot ammattimiehille kerkeen kolmesti sinä aikana tienata huollon hinnan,vaihdan auton takuuajan jälkeen uuteen ja en luultavasti asu pienemmässä talossa kuin sinä ja huvilakin on nätillä paikalla.
synnytty kädettömäksi persereiäksi joka ei oo tehny mitään ruumillista työtä vaan istuu siellä jossain perkeleen tunkkasessa toimistossa "tienaamassa"
- varmaan
Tuolta löytyy haullakin aikapaljon tietoa:
http://mersuforum.net/forum/- Kilpuri
...mutta kukaan ei halua vastata. Ei taida vanhat sotaratsut siellä enää ketään kiinnostaa.(?)
- vaan siitä
Kilpuri kirjoitti:
...mutta kukaan ei halua vastata. Ei taida vanhat sotaratsut siellä enää ketään kiinnostaa.(?)
Että nämä "asiantuntijoina" esiintyvät amisnulkit ei ollu vielä edes syntyneet silloin kun aikamiehet jo ajeli 508:lla.
- vaan
Kilpuri kirjoitti:
...mutta kukaan ei halua vastata. Ei taida vanhat sotaratsut siellä enää ketään kiinnostaa.(?)
semmonen juttu, että ymmärrän kyllä Meseporukan haluttomuuden vastailla kysyjälle, joka kyselee moottoriöljyn laatua ja määrää.
- tee näin
Vaihdelaatikko ja perä duunataan, kuin ennen vanhaan. Vanha kama ulos, proppu kiinni ja 80-90 sae kamaa täyttöaukkoon saakka ja sekin kiinni. Moottoriöljyn kohdalla täytä tikun ylälaitaan vaan rohkeasti, sillä suodin imaisee noin puoli litraa. Moottorissa kannattaa käyttää halpaa tarjousöljyä, koska se kuitenkin juo sitä tonnilla vajaan litran. Joku taravatalon sae 10 -40 mineraali kelpaa hyvin.
Muistan kun MB:n ohjekirjassa luki suomeksi, että "pidä aina 10 litraa varaöljyä mukanasi, sillä terve moottori kuluttaa sitä muutaman desin silloin tällöin."
Jakopumppua pitää voidella niin, että kaadat moottoriöljyä sisään ja annat tulla vanha kaman ulos purkkiin siitä putkenpäästä. Silloin pumpun öljy uusiutuu. Onko tehostin? Vaihda siihen kunnon hydaulikama n. 2 litraa.
Ilmaa kunnolla pumppaamalla suotimien vaihdon jälkeen polttoainejärjestelmä. Niin, että paluuputkesta tankkiin kuuluu lirinaä. Tässä tämä!- tätä että
Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.
- Näin työläs
tätä että kirjoitti:
Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.
Mikä on näin työläs auto huoltaa. Täytyypä tutkia ettei vain ole jossakin automuseossa tapahtunut varkaus.
- Se on Mersu
Näin työläs kirjoitti:
Mikä on näin työläs auto huoltaa. Täytyypä tutkia ettei vain ole jossakin automuseossa tapahtunut varkaus.
Sellainen MB 609 Kasten, jolla itsekin ajan. On mukana suihku, vessa, sängyt neljälle, ilmastointi, vakionoppari, argigaatti, videot, mikrot yms. jääkaappi, pakastin ja vielä lisää mukavaa. Mitä sun Fiiussasi on? Tämä on ajanut maapallon ympäri jo 11 kertaa noin ½ miljoonaa kilsaa ja parisataatuhatta kestää vielä hyvin. Missä sun Rellu on silloin? Minä menen tunturin juureen miinus 35 celsiuksen pakkasessa aivan rauhassa viikoksi. Riittää sähköä ja lämmintä. Käännän tarvittaessa temarin plus 25 C ja piereskelen alukalasareillani. Missä sun Chevyvannisi väjöttelee? Ai kun hyvä auto!
- kilpurinkin puolesta
tätä että kirjoitti:
Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.
Kilpurillehan nuo neuvot olivat, mutta mullakin ne tuli suureen tarpeeseen. Kiitos vielä.
Mitä tarkoittaa se vanhamallinen kartaani? Onko se uudempi sellainen, jossa ei ole rasvanippojakaan ristinivelissä? Mulla on sellainen. Eikös se ole niin, että vain startti heittää itsensä 24 volttiseksi ja muuten kaikki puhaltimet ja muut on kuiteski 12 volttia? - ei voi
kilpurinkin puolesta kirjoitti:
Kilpurillehan nuo neuvot olivat, mutta mullakin ne tuli suureen tarpeeseen. Kiitos vielä.
Mitä tarkoittaa se vanhamallinen kartaani? Onko se uudempi sellainen, jossa ei ole rasvanippojakaan ristinivelissä? Mulla on sellainen. Eikös se ole niin, että vain startti heittää itsensä 24 volttiseksi ja muuten kaikki puhaltimet ja muut on kuiteski 12 volttia?rasvatakaan. On vaihdettu sellaiset ristikot. Vain käynnistyksessä se istuimen alla oleva mötikkä heittää akut sarjaan ja startti toimii 24 V. Pidä huviakkua telkkariin tai muihin härveleihin sisällä. Vedä sille riittävän paksulla kaapeloinnilla lataus.
Ole hyvä tiedoistani, kilpuri lienee näitä kiittämättömiä nykynuoria, joita riittää. - Kilpuri
kilpurinkin puolesta kirjoitti:
Kilpurillehan nuo neuvot olivat, mutta mullakin ne tuli suureen tarpeeseen. Kiitos vielä.
Mitä tarkoittaa se vanhamallinen kartaani? Onko se uudempi sellainen, jossa ei ole rasvanippojakaan ristinivelissä? Mulla on sellainen. Eikös se ole niin, että vain startti heittää itsensä 24 volttiseksi ja muuten kaikki puhaltimet ja muut on kuiteski 12 volttia?Mutta mun mielestä meijän härveli on kokonaan 24V. Radiolle ja sisävaloille on riistetty sähkö maanpuoleiselta akulta. Ongelma nyt onkin saada peräkärri pistokkeelle 12V sillä perässä olevat kärryt aina vaihtuu.
- jhp
Kilpuri kirjoitti:
Mutta mun mielestä meijän härveli on kokonaan 24V. Radiolle ja sisävaloille on riistetty sähkö maanpuoleiselta akulta. Ongelma nyt onkin saada peräkärri pistokkeelle 12V sillä perässä olevat kärryt aina vaihtuu.
kyllä MB 508 on alunperin tehty 12 voltin järjestelmälle,en usko että olis muutettu laturi ym koko muu sähköjärjestelmä.Tarkastappa laturin tyyppikilvestä volttimäärä tai otappa ajovalo polttimo käteesi ja lue volttiarvo.niistä se selviää.
- Kilpuri
tätä että kirjoitti:
Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.
Pitäisikö rasvan valua jostain "ulos"? Tuuppasin nippaan useamman painalluksen, eikä mistään näkynyt mitään...
Olkatapit on selkeet, kuin toisesta tulee ja toisesta menee.
- mesemenijä
MB-liikkeessä myyvät suomenkielistä alkuperäistä käyttäjän opusta. Kannattaa maksaa kymppi.
Moottoriöljynä esim. Mobil Delvac Super 10W-30 tai samoja uudempia. Ei kuitenkaan synteettisiä lasittuneille sylinteri pinnoille. Kulutus voi kasvaa. N.12 l vaihdossa hupenee. Suodattimen kupin pohjalta lelut pois ja putsaa kunnolla töhnät pois esim. dieseliin kastetulla rätillä.
Vaihteistoon ATF eli punaista automaattiöljyä manuaalilaatikkoon.4-5l muistelen menneen.
Perään normaali peräöljy 80W90. Pari litraa taisi mennä.
Pidä huoli että koneessa on öljyä ja jäähdytimessä vettä niin ajelet maailman tappiin ja takaisin ilman harmia. Harvakäyntinen pitkäiskukone ei oikeastaan lopu koskaan.
Öljyä ja polttoainetta menee paljon ja sauhua tulee riittävästi. Siihen se perustuu. Koneen metakka häivyttää kaikki murheet menoista.
Vesipumpulla on stauffer rasvakuppi. Joskus kierrettävä kupillinen.
Kytkimen akselille samanlainen staufferkuppi.
Olkatappien nippoihin reilusti rasvaa pyörien ollessa irti maasta samalla ohjastaen ääriasennosta toiseen.
Ilmasuodatin pestään naftalla ja puhalletaan puhtaaksi.
Polttoainesuodatin kannatta vaihtaa joka syksy ennen pakkasia. Suotimen alla vähän piilossa runkopalkin päällä oleva lasikuppi kannattaa tyhjentää silloin tällöin ja puhdista se siivilä.- Kilpuri
Eiköhän kaikilla näillä tiedoilla saada auto huollettua. Kiitokset.
Edelleen jos jollain on niitä peltisiä pölykapseleita (tai tietoa mistä sais), niin olisin kiinnostunut!
[email protected] - Tuulahdus menneisyydestä
Kilpuri kirjoitti:
Eiköhän kaikilla näillä tiedoilla saada auto huollettua. Kiitokset.
Edelleen jos jollain on niitä peltisiä pölykapseleita (tai tietoa mistä sais), niin olisin kiinnostunut!
[email protected]Eikös voitaisi sopia, että keskusteltaisiin tällä palstalla karavaanariasioista. Eikä museoautoista ! Museoautoilla on varmaankin omat keskustelupalstat.
- höh
Tuulahdus menneisyydestä kirjoitti:
Eikös voitaisi sopia, että keskusteltaisiin tällä palstalla karavaanariasioista. Eikä museoautoista ! Museoautoilla on varmaankin omat keskustelupalstat.
Paljon on täälläkin keskusteltu aiheista, jotka eivät kuulu millään tavalla karavaanareille. Tässä on selvä yhteys olemassa, koska karavaanareillakin on vielä "pullamersu" alustaisia ajopelejä käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742