MB 508 perushuollot / muuta tietoa

Kilpuri

Tuli lopulta hankittua 508 tiimille huoltoajoneuvoksi. Vaikkei sinänsä suoranainen matkailuato olekaan, niin ajattelin tältä osastolta löytyvän mahdollisesti apuja, kun en millään saa käyttäjätunnukselleni hyväksyntää Matkamersuihin.

Eli ajoneuvon perushuollosta kyselisin: Mitä öljyä tuohon vanhaan kamppeeseen tulisi laittaa koneeseen jotta pysyisi mukavasti sisässä (tilavuus?), laatikkoon (tilavuus?) ja perään (tilavuus?)?

Entä onko autossa muita huomattavia säännöllisiä huoltokohteita kuin nuo olkatapit? Ilmansuodatin ilmeisesti pestään aika-ajoin (Millä?).

Lisäksi kiinnostaisi tietää, että mistä saisi ne sellaiset peltiset pölykapselit (tarjoa omiasi: [email protected])? Myös pleksi-ikkunoita saa tarjota.

24

6471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omani

      AD-korjaamolle. Heillä on huolto-ohjeet, eikä maksa liikaa.

      • Kilpuri

        Niinhän varmaan pääsee helpoimmalla, mutta uskoisin itseltäni löytyvän tarvittava osaaminen öljypropun ja suodattimen avaamiseen ja sulkemiseen. Sitä en kuitenkaan tiedä, että paljonko uutta öljyä tarvitsee ostaa ja minkä merkkistä/mallista sen kannattaisi olla. Vieläpä noihin esittelemiini kohteisiin.

        Oma työ kun ei maksa mitään. Tai ainakaan harrastuksista sitä ei parane laskea! :)


      • nytainakaan
        Kilpuri kirjoitti:

        Niinhän varmaan pääsee helpoimmalla, mutta uskoisin itseltäni löytyvän tarvittava osaaminen öljypropun ja suodattimen avaamiseen ja sulkemiseen. Sitä en kuitenkaan tiedä, että paljonko uutta öljyä tarvitsee ostaa ja minkä merkkistä/mallista sen kannattaisi olla. Vieläpä noihin esittelemiini kohteisiin.

        Oma työ kun ei maksa mitään. Tai ainakaan harrastuksista sitä ei parane laskea! :)

        vaiha muutamaan vuoteen öljyjä,siitäkin tulee säästöä.


      • Kilpuri
        nytainakaan kirjoitti:

        vaiha muutamaan vuoteen öljyjä,siitäkin tulee säästöä.

        Öljyjen vaihtaminen ei ole niin "pähkinähomma" etteikö sitä voisi itse tehdä. Sillä säästyneellä rahalla ostaa monta pönikkää öljyä koneeseen.


      • ajaa
        Kilpuri kirjoitti:

        Öljyjen vaihtaminen ei ole niin "pähkinähomma" etteikö sitä voisi itse tehdä. Sillä säästyneellä rahalla ostaa monta pönikkää öljyä koneeseen.

        vanhalla autolla.jätän huollot ammattimiehille kerkeen kolmesti sinä aikana tienata huollon hinnan,vaihdan auton takuuajan jälkeen uuteen ja en luultavasti asu pienemmässä talossa kuin sinä ja huvilakin on nätillä paikalla.


      • on keppanaa mennyt?
        ajaa kirjoitti:

        vanhalla autolla.jätän huollot ammattimiehille kerkeen kolmesti sinä aikana tienata huollon hinnan,vaihdan auton takuuajan jälkeen uuteen ja en luultavasti asu pienemmässä talossa kuin sinä ja huvilakin on nätillä paikalla.

        Tyypillinen itkijä tyhjätasku taas uhoaa. Laita itsesi makuulle! Aamulla on taskusi taas tyhjät.


      • sitä kun on
        ajaa kirjoitti:

        vanhalla autolla.jätän huollot ammattimiehille kerkeen kolmesti sinä aikana tienata huollon hinnan,vaihdan auton takuuajan jälkeen uuteen ja en luultavasti asu pienemmässä talossa kuin sinä ja huvilakin on nätillä paikalla.

        synnytty kädettömäksi persereiäksi joka ei oo tehny mitään ruumillista työtä vaan istuu siellä jossain perkeleen tunkkasessa toimistossa "tienaamassa"


    • varmaan
      • Kilpuri

        ...mutta kukaan ei halua vastata. Ei taida vanhat sotaratsut siellä enää ketään kiinnostaa.(?)


      • vaan siitä
        Kilpuri kirjoitti:

        ...mutta kukaan ei halua vastata. Ei taida vanhat sotaratsut siellä enää ketään kiinnostaa.(?)

        Että nämä "asiantuntijoina" esiintyvät amisnulkit ei ollu vielä edes syntyneet silloin kun aikamiehet jo ajeli 508:lla.


      • vaan
        Kilpuri kirjoitti:

        ...mutta kukaan ei halua vastata. Ei taida vanhat sotaratsut siellä enää ketään kiinnostaa.(?)

        semmonen juttu, että ymmärrän kyllä Meseporukan haluttomuuden vastailla kysyjälle, joka kyselee moottoriöljyn laatua ja määrää.


    • tee näin

      Vaihdelaatikko ja perä duunataan, kuin ennen vanhaan. Vanha kama ulos, proppu kiinni ja 80-90 sae kamaa täyttöaukkoon saakka ja sekin kiinni. Moottoriöljyn kohdalla täytä tikun ylälaitaan vaan rohkeasti, sillä suodin imaisee noin puoli litraa. Moottorissa kannattaa käyttää halpaa tarjousöljyä, koska se kuitenkin juo sitä tonnilla vajaan litran. Joku taravatalon sae 10 -40 mineraali kelpaa hyvin.
      Muistan kun MB:n ohjekirjassa luki suomeksi, että "pidä aina 10 litraa varaöljyä mukanasi, sillä terve moottori kuluttaa sitä muutaman desin silloin tällöin."
      Jakopumppua pitää voidella niin, että kaadat moottoriöljyä sisään ja annat tulla vanha kaman ulos purkkiin siitä putkenpäästä. Silloin pumpun öljy uusiutuu. Onko tehostin? Vaihda siihen kunnon hydaulikama n. 2 litraa.
      Ilmaa kunnolla pumppaamalla suotimien vaihdon jälkeen polttoainejärjestelmä. Niin, että paluuputkesta tankkiin kuuluu lirinaä. Tässä tämä!

      • tätä että

        Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.


      • Näin työläs
        tätä että kirjoitti:

        Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.

        Mikä on näin työläs auto huoltaa. Täytyypä tutkia ettei vain ole jossakin automuseossa tapahtunut varkaus.


      • Se on Mersu
        Näin työläs kirjoitti:

        Mikä on näin työläs auto huoltaa. Täytyypä tutkia ettei vain ole jossakin automuseossa tapahtunut varkaus.

        Sellainen MB 609 Kasten, jolla itsekin ajan. On mukana suihku, vessa, sängyt neljälle, ilmastointi, vakionoppari, argigaatti, videot, mikrot yms. jääkaappi, pakastin ja vielä lisää mukavaa. Mitä sun Fiiussasi on? Tämä on ajanut maapallon ympäri jo 11 kertaa noin ½ miljoonaa kilsaa ja parisataatuhatta kestää vielä hyvin. Missä sun Rellu on silloin? Minä menen tunturin juureen miinus 35 celsiuksen pakkasessa aivan rauhassa viikoksi. Riittää sähköä ja lämmintä. Käännän tarvittaessa temarin plus 25 C ja piereskelen alukalasareillani. Missä sun Chevyvannisi väjöttelee? Ai kun hyvä auto!


      • kilpurinkin puolesta
        tätä että kirjoitti:

        Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.

        Kilpurillehan nuo neuvot olivat, mutta mullakin ne tuli suureen tarpeeseen. Kiitos vielä.
        Mitä tarkoittaa se vanhamallinen kartaani? Onko se uudempi sellainen, jossa ei ole rasvanippojakaan ristinivelissä? Mulla on sellainen. Eikös se ole niin, että vain startti heittää itsensä 24 volttiseksi ja muuten kaikki puhaltimet ja muut on kuiteski 12 volttia?


      • ei voi
        kilpurinkin puolesta kirjoitti:

        Kilpurillehan nuo neuvot olivat, mutta mullakin ne tuli suureen tarpeeseen. Kiitos vielä.
        Mitä tarkoittaa se vanhamallinen kartaani? Onko se uudempi sellainen, jossa ei ole rasvanippojakaan ristinivelissä? Mulla on sellainen. Eikös se ole niin, että vain startti heittää itsensä 24 volttiseksi ja muuten kaikki puhaltimet ja muut on kuiteski 12 volttia?

        rasvatakaan. On vaihdettu sellaiset ristikot. Vain käynnistyksessä se istuimen alla oleva mötikkä heittää akut sarjaan ja startti toimii 24 V. Pidä huviakkua telkkariin tai muihin härveleihin sisällä. Vedä sille riittävän paksulla kaapeloinnilla lataus.
        Ole hyvä tiedoistani, kilpuri lienee näitä kiittämättömiä nykynuoria, joita riittää.


      • Kilpuri
        kilpurinkin puolesta kirjoitti:

        Kilpurillehan nuo neuvot olivat, mutta mullakin ne tuli suureen tarpeeseen. Kiitos vielä.
        Mitä tarkoittaa se vanhamallinen kartaani? Onko se uudempi sellainen, jossa ei ole rasvanippojakaan ristinivelissä? Mulla on sellainen. Eikös se ole niin, että vain startti heittää itsensä 24 volttiseksi ja muuten kaikki puhaltimet ja muut on kuiteski 12 volttia?

        Mutta mun mielestä meijän härveli on kokonaan 24V. Radiolle ja sisävaloille on riistetty sähkö maanpuoleiselta akulta. Ongelma nyt onkin saada peräkärri pistokkeelle 12V sillä perässä olevat kärryt aina vaihtuu.


      • jhp
        Kilpuri kirjoitti:

        Mutta mun mielestä meijän härveli on kokonaan 24V. Radiolle ja sisävaloille on riistetty sähkö maanpuoleiselta akulta. Ongelma nyt onkin saada peräkärri pistokkeelle 12V sillä perässä olevat kärryt aina vaihtuu.

        kyllä MB 508 on alunperin tehty 12 voltin järjestelmälle,en usko että olis muutettu laturi ym koko muu sähköjärjestelmä.Tarkastappa laturin tyyppikilvestä volttimäärä tai otappa ajovalo polttimo käteesi ja lue volttiarvo.niistä se selviää.


      • Kilpuri
        tätä että kirjoitti:

        Ai saamari unohdin sen ilmasuotimen. Kaada öljy jäteastiaan ja pyyhi ensin sanomalehdellä pohja puhtaaksi. Pese bensalla, samoin suotimen voit huoletta huljuttaa bensassa ja puhaltaa kuivaksi. Uusi öljy merkkiin asti ja pohja paikalleen. Olkatapit vaseliiniin, jos on vanhamallinen kartaani, niin molempien päiden ristikkoon vaseliinia paineellakunnolla, antaa tulla uloskin, niin pesee neuloja. Tuulilasin moottorin kannattaa myös katsoa ja ne vivut rasvaan. Laita moottorikopan reunaan uusi tiiviste (Etolasta sitä tuuma kertaa tuuma kumia) niin saat kuiskaavan Mersun.

        Pitäisikö rasvan valua jostain "ulos"? Tuuppasin nippaan useamman painalluksen, eikä mistään näkynyt mitään...

        Olkatapit on selkeet, kuin toisesta tulee ja toisesta menee.


    • mesemenijä

      MB-liikkeessä myyvät suomenkielistä alkuperäistä käyttäjän opusta. Kannattaa maksaa kymppi.
      Moottoriöljynä esim. Mobil Delvac Super 10W-30 tai samoja uudempia. Ei kuitenkaan synteettisiä lasittuneille sylinteri pinnoille. Kulutus voi kasvaa. N.12 l vaihdossa hupenee. Suodattimen kupin pohjalta lelut pois ja putsaa kunnolla töhnät pois esim. dieseliin kastetulla rätillä.
      Vaihteistoon ATF eli punaista automaattiöljyä manuaalilaatikkoon.4-5l muistelen menneen.
      Perään normaali peräöljy 80W90. Pari litraa taisi mennä.
      Pidä huoli että koneessa on öljyä ja jäähdytimessä vettä niin ajelet maailman tappiin ja takaisin ilman harmia. Harvakäyntinen pitkäiskukone ei oikeastaan lopu koskaan.
      Öljyä ja polttoainetta menee paljon ja sauhua tulee riittävästi. Siihen se perustuu. Koneen metakka häivyttää kaikki murheet menoista.
      Vesipumpulla on stauffer rasvakuppi. Joskus kierrettävä kupillinen.
      Kytkimen akselille samanlainen staufferkuppi.
      Olkatappien nippoihin reilusti rasvaa pyörien ollessa irti maasta samalla ohjastaen ääriasennosta toiseen.
      Ilmasuodatin pestään naftalla ja puhalletaan puhtaaksi.
      Polttoainesuodatin kannatta vaihtaa joka syksy ennen pakkasia. Suotimen alla vähän piilossa runkopalkin päällä oleva lasikuppi kannattaa tyhjentää silloin tällöin ja puhdista se siivilä.

      • Kilpuri

        Eiköhän kaikilla näillä tiedoilla saada auto huollettua. Kiitokset.

        Edelleen jos jollain on niitä peltisiä pölykapseleita (tai tietoa mistä sais), niin olisin kiinnostunut!

        [email protected]


      • Tuulahdus menneisyydestä
        Kilpuri kirjoitti:

        Eiköhän kaikilla näillä tiedoilla saada auto huollettua. Kiitokset.

        Edelleen jos jollain on niitä peltisiä pölykapseleita (tai tietoa mistä sais), niin olisin kiinnostunut!

        [email protected]

        Eikös voitaisi sopia, että keskusteltaisiin tällä palstalla karavaanariasioista. Eikä museoautoista ! Museoautoilla on varmaankin omat keskustelupalstat.


      • höh
        Tuulahdus menneisyydestä kirjoitti:

        Eikös voitaisi sopia, että keskusteltaisiin tällä palstalla karavaanariasioista. Eikä museoautoista ! Museoautoilla on varmaankin omat keskustelupalstat.

        Paljon on täälläkin keskusteltu aiheista, jotka eivät kuulu millään tavalla karavaanareille. Tässä on selvä yhteys olemassa, koska karavaanareillakin on vielä "pullamersu" alustaisia ajopelejä käytössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      117
      5644
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2060
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1902
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      65
      1070
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1023
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      967
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      72
      928
    8. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      41
      878
    9. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      23
      868
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      735
    Aihe