kolmivuorotyö

haluaa tietää

Haluan tietää että miten te olette kestänyt miehenne kolmivuoro työn? onko se ollut hankalaa suhteelle? miten on aika riittänyt? vai onko se lopun alkua? oma mieheni haluaa aloittaa kolmivuoro hommat mutta mä en halua!!!
Olenko turhaan huolissani?

Kiitoksia vastanneille :) olen kiitollinen

28

5915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos suhde on muuten kunnossa ei sen pitäisi vaikuttaa. Itse olen ollut 7vuotta 3vuorossa ja tykkään siitä. Ainoastaan aamuvuoroissa ole hieman kärtyisä kun joutuu heräämään epä inhimilliseen aikaan :( bonuksena tienaa mukavasti enemmän.

• haluaa tietää

niin muuten....seurusteletko sinä itse sitten? ja jos seurustelet niin miten hän reagoi? wau!! seitsemän vuotta on aika pitkä aika vuoro hommissa :)

• haluaa tietää kirjoitti:

niin muuten....seurusteletko sinä itse sitten? ja jos seurustelet niin miten hän reagoi? wau!! seitsemän vuotta on aika pitkä aika vuoro hommissa :)

Mutta ei eroon 3vuoro hommat vaikuttaneet. Kannattaa muuten muistaa että kaikille 3vuoro ei sovi. On mukavaa muuten tulla aamulla valmiiksi lämmitettyyn sänkyyn oman kullan kainaloon. Olis muuten sängyn lämmittäjän paikka vapaana ;)

• tehnyt

10v kolmivuorotyötä (olen nainen) ja työni ei ole milläänlailla negatiivisesti vaikuttanut parisuhteeseeni.voisi melkein sanoa että päinvastoin jos kotona on ollut kireä tunnelma on ollut hyvä lähteä esim.yöksi töihin rauhoittumaan ja aamulla asiat on näyttänyt paljon valoisimmilta :) eikä se että vuorotyöstä tienaa enemmän ole ainakaan huonosti vaikuttanut suhteeseen.ompahan ollut enemmän rahaa tuhlata omaan kultaan.

• meillä toisinpäin

miehelläni oli päivätyö ja vkl vapaat.
      Olimme 9v yhdessä josta minä 5v vuorotyössä ja olen sitä edelleen,mutta ero meillä tuli osaksi työni eli yhteisen ajan puutteen vuoksi,( mieheni jaksoi huomautella kun työni on niin epäsäännöllistä ja vkl vapaat todella harvinaista n.joka neljäs vkl vp) pienet lapset vei myös osansa.
      Sanotaanko,että syy/seuraus oli moni osatekijä.

• *tyttönen*

..ollut välillä enemmän ja vähemmän riitoja ja erimielisyyksiä siitä, että mulla on kolmivuorotyö. Kun olen ilta/yövuorossa, emme näe mieheni kanssa laisinkaan sillä viikolla - oikeasti! Ja meillä ainakin se, ettemme näe toisiamme, vaikuttaa siihen, että sitten myös riitelemme enemmmän kun emme pääse puhumaan asioista kasvotusten.

Olemme olleet yhdessä viisi vuotta ja kaksi vuotta naimisissa. Kaksi vuotta olen tehnyt myös vuorotyötä. Emme ole kuitenkaan eroamassa, sillä pääosin saan tehdä päivävuoroa kuten miehenikin, mutta ilta- ja yövuorot syövät kyllä suhdettamme. Meidän kannaltamme olisi parasta, että olisimme suunnilleen samaan aikaan töissä, niin jäisi yhteistä vapaa-aikaakin enemmän.

Ymmärrän siis 'tuskasi' ja pelkosi. Vuorotyö ei kuitenkaan sovi kaikille, kuten joku jo aiemmin kirjoittikin. Kannattaa sitä silti kokeilla, siitä tosiaan tulee paremmin rahaa :) Mutta ei sitä kannata jatkaa, jos tuntuu siltä, että hyvä parisuhde kärsii tai meinaa loppua vuorotyön takia.

Tsemppiä!

• kiinni

Itsestäsi se taitaa olla kiinni.
      Isäni on ollut 3-vuorotyössä yli 30 vuotta enkä ole huomannut, että se oisi vaivannut äitiäni.
      Myös isoisäni oli koko työelämänsä ajan 3-vuorotyössä.

• kiinni.

Ei se suhde kolmivuorotyöhön kaadu.Yhteistä aikaa on toki vähemmän,mutta se on molemmista kiinni,miten sen ajan sitten käyttää.Toisille vuorotyö sopii ja toisille ei.Itse kans vuorotöissä,enkä edes haluaisi tehdä päivävuoroja.

• haluaa tietää
        kiinni. kirjoitti:

Ei se suhde kolmivuorotyöhön kaadu.Yhteistä aikaa on toki vähemmän,mutta se on molemmista kiinni,miten sen ajan sitten käyttää.Toisille vuorotyö sopii ja toisille ei.Itse kans vuorotöissä,enkä edes haluaisi tehdä päivävuoroja.

eli ihan laidasta laitaan mielipitteitä ja kokemuksia :) hyvä hyvä!!! ja tottakai haluan että me kokeillaan...mutta tosiaan se pelko vaan siinä on sivussa kummittelemassa...mutta sovittiin kyllä että jos homma ei toimi niin sitten mies ettii uuden paikan...tosin siinä kummittelee myös se että jos kerran saa hyvää liksaa niin haluaako se sitten oikeesti lähtee pois sieltä....noh...se jää nähtäväksi :)
        Mutta kiitoksia kaikista tiedoista :)

eli ihan laidasta laitaan mielipitteitä ja kokemuksia :) hyvä hyvä!!! ja tottakai haluan että me kokeillaan...mutta tosiaan se pelko vaan siinä on sivussa kummittelemassa...mutta sovittiin kyllä että jos homma ei toimi niin sitten mies ettii uuden paikan...tosin siinä kummittelee myös se että jos kerran saa hyvää liksaa niin haluaako se sitten oikeesti lähtee pois sieltä....noh...se jää nähtäväksi :)
        Mutta kiitoksia kaikista tiedoista :)

Hyvään liksaan muuten totttuu äkkiä.
        Itse olen kesästä asti tuurannut työkaverin yövuorot eli mulla on aina 2 viikkoo ollut yötä putkeen -> entisestään liksa noussut. Nyt alkaa vaan harmittamaan kun joudun varmaan takasin normaaliin 3vuoroon eli liksa laskee kohisten :(
        No täytyy taas vähän hillitä tuota törsäystä.

• täällä..

Meillä mies tekee 3 vuoro työtä.
      Mä olen niin kyllästynyt niihin yövuoroihin, joita tulee putkessa jne..koko elämä ja arki menee aina ihan sekaisin.
      No joku tähän puolustukseksi sanoo, että suomessa on satojatuhanisa ihmisiä jotka tekee vuorotyötä jne... mutta.. mun mielestä vuorotyö on syvältä ja olen niin kypsynyt siihen.
      Jos on mahdollista välttäkää tätä!

• Se tosiaan kaikille käy. Mutta on paljon pariskuntia jotka pitävät siitä. Jos mahdollisuus on niin kyllä sitä kannattaa kokeilla.

• haluaa tietää

saanko udella sun ikää? ja kyllä mä mielelläni haluisin välttää sitä mutta jos mä en anna mun mieheni kokeilla niin sitten se jää sille hampaankoloon!!! mä vaan haluan todistaa sille "huomaatko nyt? ei se toimi :D niin sen ei tarvi sitten hakea enää toista kertaa!! koska oon kuitenkin sen verran varma että mä en siitä tuu tykkäämään :)

saanko udella sun ikää? ja kyllä mä mielelläni haluisin välttää sitä mutta jos mä en anna mun mieheni kokeilla niin sitten se jää sille hampaankoloon!!! mä vaan haluan todistaa sille "huomaatko nyt? ei se toimi :D niin sen ei tarvi sitten hakea enää toista kertaa!! koska oon kuitenkin sen verran varma että mä en siitä tuu tykkäämään :)

siinähän se 27 tulee kesällä

• jonkun

täytyy nekin hommat tehdä..Kuka tulee pyhäyönä hakemaan jos ajat kolarin tai talosi syttyy tuleen?? Paljon on kiinni siitä miten asiaan suhtautuu..Se vaati partnerilta joustavuutta ja asennoitumista..

• ...........

Olin 7v kestäneessä suhteessa.Siitä 5v tein kolmivuorotöitä..Ihanaa vaihtelua normi 8-16 töihin..Lisäksi tienasinkin mukavasti..Ero ei johtunut työtäni vaan muista syistä..Lisäksi tuli se ikäväkin joskus, se on mukavaa kun sitten taas kohdataan..Minulle kolmivuorotyö oli tavallaan henkireikä ja vaihtelua elämään..Kun yhteistä aikaa oli niin se oli laatuaikaa isolla A.lla.Keksi ittelles joku harrastus tai jotain..
      Ex.ni kans loppu homma siihen että se teki 5 päivää viikossa pitkää päivää ja ryyppäs viikonloput.Eli me nähtiin yleensä kunnolla pari kertaa kuukaudessa..

• knuutt1

3-vuoro työnä onnistuu. Sitämukaa kun siihen ympätään ihmisiä ympärille se vaikeutuu. Erikoisboonuksena mikä vain vaativa aikaa ja rahaa syövä projekti niin se alkaakin olla todella haastavaa. -esim auton, moottoripyörän tai talon rakennus. -talon rakennuksessa vielä rakennuksessa se rakennusaikainen asumus maksaa jotain. Heitetään vielä samaan pussiin puolisolle myös kolmivuorotyö niin alkaa niska punoittaa. On matopelin vaihe jossa syöt omaa häntääsi, sinulla ei ole omaa aikaa eikä paljon muuta kuin virtuaalikaverit. -Mutta oletpa yhteiskunnan pilari ja kunnollinen työssäkävijä.

• Huonovalinta2

Ei sovi perheelliselle tietenkään. Terveydelle vaarallista. Ei hyvää sanottavaa.

• Leena37

Minä olen hoitanut syrjähyppysuhteitani silloin kun äijä menee yövuoroon.

• hankalaaoli

Olen jossain kuullut että vuorotöitä tekeville tulee eniten eroja, minäkin tein samoin muija ja suhde oli kovilla. Seksikin tuntui olevan pelkkä etäinen haave, juuri koskaan ei oltu samaan aikaan sängyssä...kyllä se rasitti. Toinen kun halusi päivä panot niin toinen oli vielä unessa yö vuoron jäljiltä ja kun toinen lähti iltaan ja tulessa toinen jo yövuorossa.

• pöllönkäinen79

Mikä siinä siis on ongelma? Eli miksi sitä asiaa jännität? En ihan hoksaa... Siis sitäkö murehdit, että iltavuoroviikoilla ei voisi olla yhdessä??????

Minun mieheni ei tee vuorotöitä, mutta reissutöitä kyllä. Hän on keskimäärin n. 2 viikkoa kuukaudesta reissussa. Eli jos vertaan vaikkapa vuorotöihin, niin yhtä paljon kotoota poissa, ja enemmänkin kun on putkeen siis 5:kin päivää poissa.

En ole kokenut asiaa vaikeaksi ollenkaan. En ole riippuvainen miehestäni, vaikka häntä tietenkin rakastan. Jos tulee asiaa, niin voi soitella. Lapsetkin soittelevat, ja se nyt on vain arkea, että joskus työt vievät aikaa tms.

Et missään nimessä voi estää miestäsi menemästä vuorotöihin. Jos hänelle on mielekästä hommaa tarjolla, niin tilaisuuteen pitää tarttua. Et voi elää elämääsi roikkuen miehessä kiinni joka päivä.

Hanki elämä.;)

Itse oikeastaan nautin siitä, että muru on välillä poissa. Voin viettää lasten kanssa laatuaikaa, voin katsoa töllöstä naisten hömppäviihdettä tasan milloin haluan, tulee enemmän silloin tavattua ystäviä jne, jne, jne. Toki omakotitalossa asuessa sitä hommaakin riittää ruohonleikkuusta ja lumien kolaamisesta aina siivoukseen ja takan lämmitykseen, mutta en ole sellainen persoona, joka niihinkän joka käänteessä miestä tarttisi. Ja ihana puolisoni kyllä usein pyrkii huolehtimaan, että ennen hänen pidempää reissua olisi isot urakat hoidossa, niin minulla on täällä siis puukori valmiiksi sisällä odottamassa yms. :)

• iygigt

En kestäisi, mitenkään. Ellei olisi kartano asuntona, jossa toinen asuisi toisessa päässä ja toinen toisessa. Tai sitten omat kämpät.
      Matkatyöt olisi eri juttu, ja ok.
      Vastaukseni on siltä pohjalta, että säännöllinen vrk rytmi riittävä, häiriötön uni on omalle jaksamiselleni a ja o.

• kokotyöuranvuoroissa

Olin 3 vuorotyössä jo silloin kun miehen kanssa tavattiin ja nyt yhteistä elämää on takana jo yli 30 vuotta. Ei ole millään tavalla haitannut parisuhdetta, lähes aina olemme saaneet sovitettua yhteiset menot ja kimppa-ajan kalentereihin. Tottakai on ollut hienosäätämistä aikatauluissa, mutta kun kumpikin haluaa yhdessä olla, niin hyvin on mennyt.

Onneksi miehenikin on kädellinen tolkun ihminen. Hän on aina osannut tehdä ruokaa, siivota, huolehtia yhteisistä asioista siinä missä minäkin, eikä lapsetkaan olleet koskaan mikään ongelma. Pieninä niillä oli kaksi yhtä hyvää vanhempaa, se kumpi oli kotona huolehti syömiset ja vaatteet, kodin siisteyden, nukuttamiset ja pyllyn pyyhkimiset. Mies piti isyyslomaa kuukausia joka lapsen aikana ja minä kävin töissä turvallisin mielin. Nyt kun lapset ovat jo aikuisia, osaavat yhtä hyvin kääntyä isänsä puoleen kuin minunkin.

• 7369

Itsekkään aloitus!
      Töitä tehdään silloin ja siellä kun on tarve.
      Vuorotyö on haittajärjestelmistä harmittomin.
      Entä viikko- ja kuukausileslet?
      Puolen vuoden poissaolojaksot.
      Noistakin ovat parit selvinneet ilman suurempia krisejä. Mikä on tarpeen yhteiseksi hyväksi niin se tehdään!

• roboo

Terve vaan. Vuorotyö, matkatyö, puolen vuoden poissaolojaksot. Ne ovat kaikki ihan oikeasti riskejä parisuhteelle. Provisiotyökin. Jos sinun kumppanisi on kestänyt poissaolojasi, niin se ei tarkoita muidenkin kestävän niitä. Yhteinen hyvä ei liene sitä, että erkaannutaan.

• 7369
        roboo kirjoitti:

Terve vaan. Vuorotyö, matkatyö, puolen vuoden poissaolojaksot. Ne ovat kaikki ihan oikeasti riskejä parisuhteelle. Provisiotyökin. Jos sinun kumppanisi on kestänyt poissaolojasi, niin se ei tarkoita muidenkin kestävän niitä. Yhteinen hyvä ei liene sitä, että erkaannutaan.

Tunnen useampiakin pariskuntia joiden liitto ei ole ainakaan näkyvästi kärsinyt noista.
        Kunnollisilla perusteilla perustettu liitto ei vaarannu.
        Jos on yhteiset tavoitteet joiden saavuttaminen vaatii "poikkeavia" järjestelyjä niin ei ole ongelmaa.
        Jos yhteisiä tavoitteita ei ole niin parisuhteen häiriöt johtuvat siitä. Siis itsekkyyttä! Prinsessa haluaa olla huomion keskipisteenä. AINA!

Minulle tarjottiin aikanaan 3,5:n vuoden keikkaa Irakiin. Kotimatkat puolen vuoden välein. Lapsemme olivat alle kouluikäisiä emmekä olisi saaneet perheviisumia joten en lähtenyt. Ulkkareiden siirtokunta kaukana Bagdadista oli niin pieni, ettei penskojen koulutusta ollut järjestetty millään kielellä.

• roboo

Miehet kyllä sopeutuvat paremmin vaimonsa vuorotyöhön kuin päinvastoin. Naiset haluavat useimmiten säännöllisen ja rauhallisen unirytmin. Sekä myös läheisyyttä, jonka puute miehiä ei läheskään aina tunnu häiritsevän yhtään. Kyllä ihan aiheesta kirjoitat ja olet huolissasi. Parisuhde on kahden kauppa, jossa tarvitaan ennen kaikkea yhteispeliä. Siihen puolestaan kuuluu, että puolison mielipide huomioidaan ja mietitään yhdessä miten vuorotyö vaikuttaa parisuhteeseen. Tosiasia on kuitenkin, että vuorotyössä parisuhde kärsii, ihan ilman muuta, enemmän tai vähemmän.

• lastenmarinaa

Tämmöisenä aikana joku vielä marisee vuorotyöstä! Olkaa hemmetti onnellisia, että on töitä mitä tehdä!

Kyse on toimeentulosta, ei teidän tarpeesta päästä toisen kylkeen joka hetki.

Työttömillä on aikaa kiehnätä keskenään, joten kyllähän siihenkin ihanuuteen helposti pääsee. Ei muuta kuin alkaa voivotella työn raskautta ja valikoida työaikojaan. Hyvin nopeesti näinä aikoina pistetään tämmönen ihminen kilometritehtaalle. Sitten on sitä aikaa toisilleen.

Kyllä kyllä, parisuhde on kahden kauppa. Rupee marisemaan toisen työstä niin takuulla parisuhteesi kärsii. Mistä ihmeestä johtuu, että minun parisuhteeni ei ole siitä kärsinyt, vaikka mies on tehnyt kolmivuorotyötä koko työhistoriansa ajan? Oliskohan jotain tekemistä sillä, että olen ottanut asian asiana? Paras ystäväni on myös elänyt jo yli kolmekymmentä vuotta kolmivuorotyötä tekevän miehen kanssa, on hoitaneet ja kasvattaneet lapset ja rakentaneet omakotitalot ja kaikki, ei ongelmia. Tehdaspaikkakuntalaisena tämä on meille tämän seudun ihmisille arkipäivää. Minä en ole koskaan nähnyt asiassa mitään vaikeata. Miehen työvuorot on rytmittäneet elämää, niihin on ollut ihan normaalia sopeutua. Kyllä toistemme naamoihin on ehditty tutustua, ei olla mistään jääty paitsi.

Noista edelläolevista vastauksista saa käsityksen, että toinen olisi aina töissä, no ei nyt todellakaan. Ihan kuin ei vuorotyöläisillä olisi vapaapäiviä ollenkaan vai? Pitkässä kierrossa väliin kertyy kuusi vapaapäivää, eiköhän siinä jää aikaa toinen toisilleenkin. Lomatkin on olemassa ihan niin kuin muillakin ihmisillä.

Kyse on vaan sitä, että pystyttekö pitämään liitoistanne huolta? Elämässä kun olosuhteet on muuttuvaisia eikä niihin aina voi vaikuttaa. Itsestänne kaikki on kiinni. Jos ette kykene pitämään rakkaudestanne ja parisuhteestanne kiinni toisen tai molempien osapuolten vuorotyön takia, niin itsessänne se syy piilee. Epäsäännöllistä työaikaa tekee hirveän moni ihminen, ei välttämättä ihmiset tule aina ajatelleeksikaan, miten moni. Yhteiskunta ei toimisi ollenkaan, jos kaikkien työ olisi vain seitsemästä neljään ja sillä välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe