Laittelen tässä laskiaisrokkaa porisemaan.
Kuinka moni teistä käyttää vielä sorkkia rokassa.
Mieheni ennen laittoi niitä aina rokkaan. minä taas en välitä edes potkan mausta , vaan laitan ihan muita ruhon osia ja hyvää tulee.
Laskiaisrokka porisemaan
32
988
Vastaukset
- Kalle-Aaretti
Koskaan rokkaan laittanut. Potkaa kyllä useinkin, kun niitä on tullut pantua pakkaseen sianteurastuksen jälkeen.
Muutama savuluu antaapi hyvän maun. Lisämausteeksi laakerin lehti, suolaa, muutama maustepippurin marja ja yksi paloiteltu porkkana sekä sipulia.- Late Vaan
Ensin liotan herneet ja varaan potkaa (ei ole sama kuin sorkka) ja palvinlihaa. Sekin voi olla palvipotkaa. Maun mukaan sipulia, lanttua, suolaa ja maustepippuria.
Keittää voi vaikka painekattilassa, tulee äkkiä ja varmasti kypsää.
Syödessä voi höystää sinapilla jos haluaa.
Jos jotan sattuu jäämään syödään tiistaina loput lättyjen kera!
Liukasta laskiaiasta! - vanha (kokki) poika
Late Vaan kirjoitti:
Ensin liotan herneet ja varaan potkaa (ei ole sama kuin sorkka) ja palvinlihaa. Sekin voi olla palvipotkaa. Maun mukaan sipulia, lanttua, suolaa ja maustepippuria.
Keittää voi vaikka painekattilassa, tulee äkkiä ja varmasti kypsää.
Syödessä voi höystää sinapilla jos haluaa.
Jos jotan sattuu jäämään syödään tiistaina loput lättyjen kera!
Liukasta laskiaiasta!Meikäläinen syöpi hernerokkaa muutenkin kun laskisiasena. Purkki rokkaa ostelen. Ei se huonoa ole. Vaikka itse tehty on tietysti perempaa. Itselleen harvemmin viitsii keitellä kun ei ole paine keitintäkään. Menee kauan kypsyä. Vaikka aikaahan tässä eläkkeellä on.
Vähän käypi kateeksi niitä kun omaavat itsensä lisäksi muita syöjiä.
Hyvää laskiaista vaan kuitenkin kaikille. - MUMMELI1
vanha (kokki) poika kirjoitti:
Meikäläinen syöpi hernerokkaa muutenkin kun laskisiasena. Purkki rokkaa ostelen. Ei se huonoa ole. Vaikka itse tehty on tietysti perempaa. Itselleen harvemmin viitsii keitellä kun ei ole paine keitintäkään. Menee kauan kypsyä. Vaikka aikaahan tässä eläkkeellä on.
Hyvää laskiaista vaan kuitenkin kaikille.Oli tänään huippuhalpa tarjous purkkikeitosta . Jää vielä laiskan tai kiirepäivän varalta tähteeksikin.Jos tiistaina tarjoaisi ja laskiais rieskaa ,se on täällä Savossa tapana.
Joskus lisään purkkikeittoon ruskistettua jauhelihaa jos sattuu kotona olemaan. Harvoin kyllä syödään hernekeittoa. Vuosiin en ole keittänyt kokonaan itse. Laiska kun olen ja kahden hengen perhe. - lumikko
Meikäläinen syöpi hernerokkaa muutenkin kun laskisiasena. Purkki rokkaa ostelen. Ei se huonoa ole. Vaikka itse tehty on tietysti perempaa. Itselleen harvemmin viitsii keitellä kun ei ole paine keitintäkään. Menee kauan kypsyä. Vaikka aikaahan tässä eläkkeellä on.
Hyvää laskiaista vaan kuitenkin kaikille.Voi kun minusta on hernesopan keitto helpompia ruuanlaittoja. Ota iso kattila , anna herneiden liota yön yli. Seuraavana päivänä laita liha joukkoon ,anna kiehua vähän aikaa ja sitten säädä levy vaikka pienimmälle. Muista silloin tällöin hämmentää. saa se hautua vaikka muutaman tunninkin.Mausteeksi mitä haluaa , suolaa, sipulia.... Minä raastan lopuksi porkkanaa joukkoon.
Hyvää laskiaista vaan kuitenkin kaikille.On aina mukava tulla kotiin jos on ruokaa valmiiksi tehtynä.Vuorostaan sitten tekee toiselle kun se tulee nälissään.Minä kyllä annan kokkivuoroni sovinnolla toiselle jos se vain osaa tehdä jotain.
Hernesoppaa keitän harvemmin kun purkista saa hyvää lisäämällä siihen mitä sattuu olemaan ja sellaisenaankin.- keittelen
Hyvää laskiaista vaan kuitenkin kaikille.Hernesoppaa keittelen ison kattilallisen ihan täällä olevien ohjeiden mukaan. Sitten annosboxeihin osa ja pakkaseen. Yksineläjälle hyvä vara jos nälkä yllättää ja laiskuus vaivaa.
pääsky kirjoitti:
On aina mukava tulla kotiin jos on ruokaa valmiiksi tehtynä.Vuorostaan sitten tekee toiselle kun se tulee nälissään.Minä kyllä annan kokkivuoroni sovinnolla toiselle jos se vain osaa tehdä jotain.
Hernesoppaa keitän harvemmin kun purkista saa hyvää lisäämällä siihen mitä sattuu olemaan ja sellaisenaankin.Tulepas maistamaan meidän vaarin keittämää hernesoppaa! Sen jälkeen et purkkisoppaa suuhusi laita kuin nälkäkuoleman uhatessa.
Tarkempi selostus kahvipirtin seinällä!keittelen kirjoitti:
Hernesoppaa keittelen ison kattilallisen ihan täällä olevien ohjeiden mukaan. Sitten annosboxeihin osa ja pakkaseen. Yksineläjälle hyvä vara jos nälkä yllättää ja laiskuus vaivaa.
Hernesoppaa täälläkin keitellään ja
välillä pihamaalla lunta heitellään
sitäpä satoikin yöllä runsaasti
peitteli tienoon kauniistiopritar kirjoitti:
Hernesoppaa täälläkin keitellään ja
välillä pihamaalla lunta heitellään
sitäpä satoikin yöllä runsaasti
peitteli tienoon kauniistijos vain löytyisi tie.Pitää lukea se ohje.Sanoin miehelle että pitäskö keittää huomiseksi hernesoppaa se sanoo että vastahan oli viimeviikolla.
Teillä olis varmaan hyvää,kun mies keittää pakko tyytyä näihin eineksiin.
Eilen syötiin Turkkilaisten tekemää pizzaa.Kun tuli nälkä eikä kukaan ollut tehnyt ruokaa.Luin kirjaa koko päivän.En tehnyt työtä,joskus koko vapaapäivä.
Enää ei soimaa omatunto vaikka laiskottelee.- Late Vaan
pääsky kirjoitti:
jos vain löytyisi tie.Pitää lukea se ohje.Sanoin miehelle että pitäskö keittää huomiseksi hernesoppaa se sanoo että vastahan oli viimeviikolla.
Teillä olis varmaan hyvää,kun mies keittää pakko tyytyä näihin eineksiin.
Eilen syötiin Turkkilaisten tekemää pizzaa.Kun tuli nälkä eikä kukaan ollut tehnyt ruokaa.Luin kirjaa koko päivän.En tehnyt työtä,joskus koko vapaapäivä.
Enää ei soimaa omatunto vaikka laiskottelee.Laiskottelu on meikäläisten etuoikeus. Silloin syödään pyhänä eilistä ja luetaan pirusti.
Kyllä hernesoppa on silloin poikaa, mutta eilisen päivän lasagnekin maistuu hyvältä. - Lorenaa
MUMMELI1 kirjoitti:
Oli tänään huippuhalpa tarjous purkkikeitosta . Jää vielä laiskan tai kiirepäivän varalta tähteeksikin.Jos tiistaina tarjoaisi ja laskiais rieskaa ,se on täällä Savossa tapana.
Joskus lisään purkkikeittoon ruskistettua jauhelihaa jos sattuu kotona olemaan. Harvoin kyllä syödään hernekeittoa. Vuosiin en ole keittänyt kokonaan itse. Laiska kun olen ja kahden hengen perhe.Laskiasrieska ohje, voitko laittaa ketjun loppuun?
Kiitos!
- Kirveli
Mieleeni muistui lapsuudesta sellainen asia, että äitini laittoi joskus hernesoppaan perunoitakin. Eikö kuulosta aika oudolta? onko kukaan syönyt sellaista rokkaa. ? Minä en kyllä käytä perunoita.
- lipstikkaa
Perunoita laitettiin minunkin kotona, se jatkoi keittoa, olivat ilmaisia omasta pellosta.
- onkkelis
Viikon ruuan tuosta saisi jos jaksaisi joka päivä samaa syödä, mutta taidan laittaa pakkaseen
onhan sitten laiskana päivänä mistä ottaa. Hernekeitto onkin parempaa mitä useimmis sitä lämmittää - rokkaa
Etsin hernerokan ohjetta, tällainen ketju tuli vastaan.
- hernesoppaa-pliis
Illalla 400g herneitä huuhdellaan hyvin kylmällä vedellä. Sitten isohkoon kattilaan ja vettä runsaasti ja yön yli huoneenlämmössä likoutumaan. Aamulla vesi pois, uutta tillalle, midolla lämmöllä liedelle hautumaan. Laitan vain vähän suolaa loppuvaiheessa seokseen ja pari-kolme rkl vehnäjauhoja mukaan, kuplikoon siinä tunnin verran sitten rokka näyttääkin jo hernesopalta. Tämä on kasvishernekeitto, Jos haluaa lihaa mukaan silppuan Amerikanpekonia keittoon loppuvaiheessa vähän niinkuin lisukkeeksi keittoon.
Tämä on hernekeitto, miun maun mukaan. Noin 4 litraa en päivässä syö, pakastan rasioihin, ottaessani käyttöön rasian jäätyessä liemi on vetisempää joten kunnon loraus kermaa soppaan jo maistuu keitto suun mukaselta. - morsio_ruusunen
hernesoppaa-pliis kirjoitti:
Illalla 400g herneitä huuhdellaan hyvin kylmällä vedellä. Sitten isohkoon kattilaan ja vettä runsaasti ja yön yli huoneenlämmössä likoutumaan. Aamulla vesi pois, uutta tillalle, midolla lämmöllä liedelle hautumaan. Laitan vain vähän suolaa loppuvaiheessa seokseen ja pari-kolme rkl vehnäjauhoja mukaan, kuplikoon siinä tunnin verran sitten rokka näyttääkin jo hernesopalta. Tämä on kasvishernekeitto, Jos haluaa lihaa mukaan silppuan Amerikanpekonia keittoon loppuvaiheessa vähän niinkuin lisukkeeksi keittoon.
Tämä on hernekeitto, miun maun mukaan. Noin 4 litraa en päivässä syö, pakastan rasioihin, ottaessani käyttöön rasian jäätyessä liemi on vetisempää joten kunnon loraus kermaa soppaan jo maistuu keitto suun mukaselta.Kyllä hernerokat on takuulla maukkaita, onhan niitä keitelty jo männä vuonna
17.2.2007 10:02 alakaen reilu vuosi sitten, ei ohjeet ole hapantunna!
Liu,lau,laskiaista, pitkiä pellavia,
rikkaita rakkaita sulhasii, isomahasii isäntiä,
morsiot kun ruusun nuppuja!
- Himmelsauge
Onhan se hernesoppa keitettävä ja suht iso määrä jotta pakastaa voi myös tuleville päiville. Siitä hyvä että ei pahene pakkasessa. Maatilakaupasta haen lihat, possua ja savupotkaa sekä herneet ja luomusipulin. Herneet likoon, aamulla ISOON kattilaan kiehumaan herneet ja lihat kokonaisina köntteinä. Noin 3h menee kun alkaa olla soppa sopivaa, lihat nostan pois, paloittelen sekaanlaitettavat osat.
Käytän levyllä alusritilää joten keittoa ei juurikaan tarvitse hämmennellä, kiehuu hiljaa ja tasaisesti (kupariritilää). Suola sitten lopussa sekaan ja hiukan sinappia. 😌🍵🏂- Himmelsauge
Huomenta. Nyt on soppa tulossa, hellalla kiehuu ja tuoksuu herkulliselle. Sitä tulee nyt reilusti myös pakastettavaksi varsinaiseen laskiaiseen ja siitäkin eteenpäin. Hyvät lihat sain Maatilatorilta Iitistä
"Siin on jokaanen hernes joka sinne kuuluu" (tuntematon) Himmelauke --vaikuka se laittaa (kupariritilän ) kattilanpohjalle .
Kupariastiatkin Tinattiin että niillä voitiin laittaa ruokaa ,muistaakseni . Minunmielestäni ei kupariastioita saa sillainkäyttää ,Anteeks vaan .
Minullakin on sellanen lävikkö joka on moneen tarkotukseen mutta EI kuparinen . U,M- Himmelsauge
Kupariritilän levylle ja kattilan ritilän päälle. Kuparisia ei enää kuulema saa, minun on ikivanha. Kupari johtaa parhaiten lämpöä.
Aina sillon tällöin tekee mieli hernekeittoa, siksi valmistan sen itse ja pakastan sen kertakäyttöeriin.
Keiton valmistus nopeutuu esiliotetuilla herneillä.
Herneiden lisäksi keittoon laitan pieniksi pilkottua Amerikan pekonia, porkkanakuutioita, reilusti sipulia ja muutama maustepippuri (kannattaa kokeilla). Saatanpa suolan sijaan lisätä soijakastiketta ja lihaliemikuution maun mukaan.- Turhanaikaisin
Laskiaissunnuntai on vasta viikon päästä ja laskiaistiistai tämän kuun viimeinen päivä.
- Kiitoskatileija
Minä laitan jo täksi viikonlopuksi hernerokkaa Katleijan ohjeen mukaan.
- reppuriika
Enpä ole ikinä siansorkkasoppaa keittänyt. Lapsuuden kodissa ei pidetty sikaa mutta vasikoiden sorkkia hyödynnettiin. Äiti paahtoi sorkat uunin hiilloksella; karvat, lannat ja kynnet oli helppo niin irrottaa ja sitten sorkat laitettiin likoon sankoon ja saivat liota ja niitä huuhdottiin. Sitten äiti keitti ne yhdessä päänosien kanssa ylikypsiksi. Sorkista irtosi liivateainetta keitinveteen. Keitoksesta piti kuoria vaahtoa ja lopulla lisättiin liemeen suolaa ja mausteita.
Taisi mukana olla kokolihapalojakin.
Kyllä siitä maukas alatoopi, syltty tuli. Hyytyessä pinnalle tuli paksu rasvakerros, mutta sehän oli helppo jättää syömättä.
Eipä sitä hernekeittoa tule muuten tehtyä kuin suoraan purkista. Ystäväni keittää joskus suuren kattilan. On se hyvää kun joukossa on savukylkeä ja hieman porkkanaa ja lautasella voi maustaa vielä sinapilla. Sitä keittoa pääsen joskus syömään ja saan kotiinkin. Minä panen hernesoppaan aina savupotkaa. Siitä tulee hieno maku. Sipulia en käytä.
Mutta rokkaa pitää tehdä paljon. Pieni erä ei haudu yhtä meheväksi kuin iso kattilallinen.- Herkkuharvoinnautittuna
No. sipulia rokassa pitää olla ihan pilun paljon. Hernekeittohan on parhaimmillaan kasvisruoka, välttämättä se ei tarvitse lihaa ollenkaan.
Mutta ennen kuin joku lihansyöjä tukehtuu vaahtoonsa, niin kerron, että kerran siippa toi kaupasta savukassleria, jota panin hernekeittoon ja se oli ihan hemmetin hyvää. En jätä myöskään koskaan kermaa, pippuria ja meiramia pois ko. keitosta.
Papusoppaa keitettiin Hämeessä . Vaikka herneistä se tehtiin . Ei oltu paljoo papuja meilläpäin ennen nähtykään - nyt täälä Ruotsissa nää käyttää jos jonkinlaisia Papuja .
Muuten ihan hätkähdin että "pääskykin " on kirjoittanut pitkästä aikaa ,no katsoin päivämäärää ,ei ollyt tätäaikaa taisi olla 10 v sitten kun pääsky kirjoitteli paljon .
Me taalä vielä koitetaan jotain saada aikaseksi .
Hernekeittoo onkin tehtävä ,kun vaan muistais ostaa niitä aineita siihen huomena kun menen Ruokaostoksille .
Pakastimessakin olis kyllä --mutta nyt sitä Hämäläistä Papusoppaa ,ja iso kattila kun sitä on hyvä lämmitellä sieltä " pakkasesta ."Papusoppaa keitettiin Hämeessä . Vaikka herneistä se tehtiin . Ei oltu paljoo papuja meilläpäin ennen nähtykään - nyt täälä Ruotsissa nää käyttää jos jonkinlaisia Papuja .
Muuten ihan hätkähdin että "pääskykin " on kirjoittanut pitkästä aikaa ,no katsoin päivämäärää ,ei ollyt tätäaikaa taisi olla 10 v sitten kun pääsky kirjoitteli paljon .
Me taalä vielä koitetaan jotain saada aikaseksi .
Hernekeittoo onkin tehtävä ,kun vaan muistais ostaa niitä aineita siihen huomena kun menen Ruokaostoksille .
Pakastimessakin olis kyllä --mutta nyt sitä Hämäläistä Papusoppaa ,ja iso kattila kun sitä on hyvä lämmitellä sieltä " pakkasesta ."- pragmaattinen
No jos sitä ennestään on pakastimessa,onko sitten järkevää keittää lisää iso kattilallinen sitä hämäläistä papusoppaa?
Kutsu mieluimmin sukua syömän sitä, onhan ne pakastimesta syötäväkin joskus!
- purkkisoppa
Varmaan on ylivuotista tuo UM soppa, vanhukset jemmaa kaikkea pakkaseen ja unohtaa sinne. Ei ne ruuat pakkasessa parane . Joku hamstrausvimma on köyhän lapsuuden kokeneilla, ei muuten voi tuollaista selittää. Purkista saa hyvää soppaa halvalla , siihen voi höysteitä lisätä mielensä mukaan. Se on juuri sitä isossa sammiossa keitettyä, varmasti kypsää. Johan monta tuntia keitettävä rokka vie sähköä enemmän kuin valmis kaupan keitto maksaa. Kerran pari vuodessa purkkihernesoppa maistuu, ei se mahallekaan ole ystävällistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774652- 1801947
- 1241630
- 1321186
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161121- 351056
- 78953
- 52916
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78882- 4848