Vastak mulkukka?

Ku maa (pilkup puuttuva) yks vuas lahetin tervessii aurinkorannikolt ni kukka ei vastanu. Yhrel palstalaisel tuli kyl siit vuassara riamu. Ai mista? no siit ku ei mulkukka vastanu.

Antaka ny yks vastaus mulki! Maa kita etukatte niimpal syramem pohjast ja pinnaltaki.

53

3596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkasmuori

Mitä sää meilt mittä terveissi orota, kos siäl rannall vaa makoilet?
      Met tääll katomm kauhull, ko pakkane vaa kiristy.
      Siks ei sulkukka ol kerenn vastama, ko jokane vaa paiska klapi uunihi.

• Yykaakoo

Oikein ihanaa tuo sun kieles. Ensteksi mää luulin niinku tiätsä, että tuo mulkukka ois joku kukka (blomma) ja sinä niinku kärttäisit meitä miettimään vastakohtia (vastak) tuon nimiselle kukalle. Ja sitte mää niinku aattelin, että on tuo Ruuneperi yks toope joskus. Vaan sitte ku avasin sen kirjoituksesi niin tiätsä mää honasin, että ihanaista murrettahan siinä onpi.

Että tässä nyt tämmöinen ihan vaan lyhkäinen vastaus sulle - lyhyestä virsi kaunis.

• Lokari1

Oleks sää tarjenuh siellä?

Mää olen oikeen tyytyväineh kuh tääälläkih oli28 astetta lauantaina .

Tänään olikih sitten vaan 22 astetta jah huomena sitten visiin sarekin on tulossa.
        Mukavija talvilomapäivijä vaan sulle.

Terv: Lokari1.

• Annukka **
        Lokari1 kirjoitti:

Oleks sää tarjenuh siellä?

Mää olen oikeen tyytyväineh kuh tääälläkih oli28 astetta lauantaina .

Tänään olikih sitten vaan 22 astetta jah huomena sitten visiin sarekin on tulossa.
        Mukavija talvilomapäivijä vaan sulle.

Terv: Lokari1.

Kyllä täälläkin tarkenee. Viikon loppuna oli sellaista 37-39 välillä. Että hellettä on pidellyt. Onneksi alkaa syksy kohta täällä eteläisellä pallon puoliskolla.

• Äläkä sitte kerro toisille.

Kaukolämpö piipusta savu painuu lujaa etelääkohti
      semmonen on viima.

• siivilöityy valkeiden puiden lomasta.Aurinkokin nouse punaisena ei haluta ulos ilman turkkia.

Kävelen päivän mittaan monta kilometriä pakkasessa asioilla.Kylmästä on mukava pujahtaa lämpimään kauppaan tai vaikka kirppiksen.

Pohdin tuolla eripaikassa miltähän tuntuisi olla lämpimässä.Varmaan tuntuisi ihanalta jonkun aikaa,mutta jos on kuumaa niinkuin viimekesänä niin en tykkää.
        Uusiin hotelleihin en halua ne niin jokapaikasta sähköllä toimivia.
        Vanhanaikainen paksuseinäinen muurattu pieni hotelli maalla siinä jo olisi mukva asua.Jos vielä mukavia ihmisiä ympärillä.
        Mukavia hetkiä sinne ihmisgettoon.Jospa kukat tuoksuvat hyviltä ja linnut laulavat kauniisti.

• Paikallista murrettakin

Hauskaa lomanjatkoa! Milloin tulet kirjoittelemaan runoja? Älä meitä unohda!

• Miätäs siä niin köyhääm paikkaa olet menny, ettei siäl taira olla eres iim pääl pistei? Niist muist pisteist puhumatikka.
      Tut taksiv vaa. Tääl rupee jo lämpemää. Meitilkä ei om miinuksii ku ykstoist, ja eilen oli melkee suajakeli. Aurinko paistaa komeesti, ja Suamen taivas se vasta sinine onki!
      Sanov vaa, että laps Suamen älä vaihra pois sun maatas ihanaa eres pakkasella!

• Veera Vaaraton

Kyll mä ossa, mää kyl tierä!
      Mää kyll pysty. Mää en sierä.
      Sää et mi´k, see ei kukka,
      en mää viitti teijä mukka.

En mää viitti, en mää jaksa.
      En mää tahro. En mää maksa.
      En mää kanna, an mää tykkä.
      Mää en työnnä enkä lykkä.

Saik sää? Kui sää? Mulki kuuluis.
      Määki tartte. Muljaa, muljaa.
      Kui ei mulkukka koskamittä?

(kopio joltakin Turun kurssilt)

• Tommosel kurssil munki taytty tul. Emmaa ossa emmaa tiara, aika paljon kyl maa siara.

• onkkeli

Eihän tuota sun murrettas ossaa lukea kun sun pilkukkin puuttuvat, kun en minä muutenkaan tahdo murteista tolkkua saada.
      Mutta kyllä muakin nauratti tuo mulkukka

• vaatimaton ku mikä

muista nyt pitää huoli että jalo nikkisi komeilee aina ylinnä!!!!

• Koita laitta viastis pualevalim palsta. Ek saa ossa mittan kirjotta muuta ku suutas soitta?

Sul ei ol nimimerkki ollenka ja jos sil olsis fari ni see ols ruskja.

• kikattaja

sinne kauas, ihanan lämpimään ja kauniiseen toiseen kotimaahan.
      Pidähän, Ruuneperi, lippu korkealla perinteiseen tapaan.

• Kyl maa yritan pitta lippun korkjal. Mita sit ku maa olen kuuren kupin kumaras?

Mut kyl maa rahmallas ja seljallaski ain kohota Suame lipu taivassem pai. Ol hualeti!

• kotikiusat

merkilist ku ei sul kukka vast,ja sul o noi kaunis murreki,.
      Kyl meiä sama kiäliste tarttis se verra yht pittä et vastattais ku pyyretä.
      Mää ole yrittän ai sillo tällö katto tän murre palstal, mut kovi hiljast siäl o

• Maa en osakka turu murret, hiukka sinnenpai vaa. Kyl kumminki niimpal syrant lammiti Sun vastaukses.

• pikkukärsäkäs
        Ruuneperi kirjoitti:

Maa en osakka turu murret, hiukka sinnenpai vaa. Kyl kumminki niimpal syrant lammiti Sun vastaukses.

Kun saat tarpeeksi kärsiä, voit perustaa kärsäkaupan.

• Perusmanselainen
        pikkukärsäkäs kirjoitti:

Kun saat tarpeeksi kärsiä, voit perustaa kärsäkaupan.

Sitä mää en ymmärrä alkuunkan, että miksei meirän Metusalemille riitä murreketju, mikä on paree kaikista ketjuista, jos ei ny huomioira Kahveepirttiä, vaikka ei se Kahveepirtti o murreketju, mutta monelaista savolaista ja karjalaista vääräleukaa siä käy kahveella kertomassa, että mää oon ny syäny sitä, tai tätä ja meen ny sitten nukkuun, tai naimaan.
        Mää en intiimiasioistani menis puhuun.

Tarttee aina perustaa oma murreketjuki.
        Kuka sun on häätäny poijes.
        Aattelinki jo, että ny saatiin miähistä näkökulmaa Lokarin lisäks', mikä kyä vastaa(Lokari) montakin miästä, mutta sää olist ollu siä kivä väriläiskä.
        Nyvvaan oot alkanu perustaan omaa Turun , tai siältä päin oleville omaa murreketjua.

Vaikka ookki kiva, nin leuhka ittevaltiaan tyyppinen oot kuitenki:(

• mummeli-36
        Perusmanselainen kirjoitti:

Sitä mää en ymmärrä alkuunkan, että miksei meirän Metusalemille riitä murreketju, mikä on paree kaikista ketjuista, jos ei ny huomioira Kahveepirttiä, vaikka ei se Kahveepirtti o murreketju, mutta monelaista savolaista ja karjalaista vääräleukaa siä käy kahveella kertomassa, että mää oon ny syäny sitä, tai tätä ja meen ny sitten nukkuun, tai naimaan.

Aattelinki jo, että ny saatiin miähistä näkökulmaa Lokarin lisäks', mikä kyä vastaa(Lokari) montakin miästä, mutta sää olist ollu siä kivä väriläiskä.
        Nyvvaan oot alkanu perustaan omaa Turun , tai siältä päin oleville omaa murreketjua.

Mää en ossaa Turun murret vaik kauan oonkin siel asunu. Mutta tuo erellinen kommentti kyllä meni alakanttiin Ruuneperin kohalla.
        Misäs sää ny sitten oikkeen ootkaan?? Älä ny niin kauas me et äään pilkukki puuttuu kokonans. Onks ne tuules ja kovas vauhris puonnu vai.
        Ja jos ny ott mennykki ni muist aionaskin mist oot lähteny. Ja kai joskus tuut sinne viel takasinkki. Saat ne äään pilkukki takasin.

• kotikiusat

sanos akka ku klapel löi,kuka sunt o pois käsittäny?tul porukka vaa.
        Ei manselaiste ja turkulaiste ain tart toistes kurkuis olla,olla välil nätiste.
        Puhuta kaikke kiva eikä ain tapel ja olla naama nuri.viha vaino pois ,rauha parempi ois.
        Hyvä ehto päivä sul

• Perusmanselainen kirjoitti:

Olet oikeassa, ainakin omasta mielestasi. Tama ei ole mikaan murreketju vaan viestiketju. Joskus teksti nakyy muunmurteisilla hupaisampana murteisena kuin suomella kirjoitettuna.

Yritan kylla vahentaa kirjoitteluani jos onnistun. Avaa hyvia keskusteluketjuja, joihin voin osallistua.

• kotikiusattu
        Ruuneperi kirjoitti:

Olet oikeassa, ainakin omasta mielestasi. Tama ei ole mikaan murreketju vaan viestiketju. Joskus teksti nakyy muunmurteisilla hupaisampana murteisena kuin suomella kirjoitettuna.

Yritan kylla vahentaa kirjoitteluani jos onnistun. Avaa hyvia keskusteluketjuja, joihin voin osallistua.

mukamas semmone sääntö et ihmine ei saa kirjotta niinko puhu?jos o nii mitä semmone oikke ajaa takka?
        Semmone säänt o iha pöhkö,kaik o sit yht hajuttomi ja mauttomi,mää taira men muual iha vakituisest

• Perusmanselainen
        Ruuneperi kirjoitti:

Mää juur toivoinki, että kirjottasit enempi.
        Tollaset mummut, ninkun tossakin mun kirjotusvirheisiin takertu, viä tilaa kunnon rauhaarakstavilta kirjoittajilta.

Nymmää en kyä tarkallen tiärä kelle se osotti ilkeilynsä, sulle vai mulle, kun puhu ää- pilkkujen puuttiumisesta.

Paraskin suamenkiälen lehtori:(
        Tarttee ny olla valppaana ja vahrata senki jokaista pilkkua, pistettä, sekä yleensä kiälioppi ja kirjotusvirheitä.

Älä sää ny vaan lopeta kirjottamista, mää oon aina tykänny matsomiähistä!

• mummeli-36

Mää juur toivoinki, että kirjottasit enempi.
        Tollaset mummut, ninkun tossakin mun kirjotusvirheisiin takertu, viä tilaa kunnon rauhaarakstavilta kirjoittajilta.

Nymmää en kyä tarkallen tiärä kelle se osotti ilkeilynsä, sulle vai mulle, kun puhu ää- pilkkujen puuttiumisesta.

Paraskin suamenkiälen lehtori:(
        Tarttee ny olla valppaana ja vahrata senki jokaista pilkkua, pistettä, sekä yleensä kiälioppi ja kirjotusvirheitä.

Älä sää ny vaan lopeta kirjottamista, mää oon aina tykänny matsomiähistä!

En sunkaan arvostellu ää:n pilkkujen puuttumistä vaan kysyin Ruuneperilta missähän maassa hän mahtaa olla kun on semmonen kone ettei oo ää:n pilkkuja. eli mihin onkaan matkustanu. Että jossain voi ollakin kone jossa niitä ei oo. Samoin kehoitin tulemaan joskus kottiinkin sieltä että ne ää:n pilkutkin sitten löytyy.......tää vaan selitykseksi....ei aihetta enempään....

• Turisija

kuulla joskus nuita länsimurtteitaki. Olihan mulla työijässä joku läntistä puhuva työkaveriki, se oli - tai onhan se vieläki - yks kaima joka on syntyny Porissa. Meleko lähellä ylleiskieltä sem puhe kuitenki oli vaikka kyllä ku se oikkein innostu puhhuun niim minunki piti kysyä että täh?

Sillä kaimalla oli semmonen vakituisseen sanojev välliin pukkaava täytesana ku "nätsä" - tai olisko kuitenki ollu vähä pitempi ää ku miltä kirijotettuna näyttää - saatto olla jotta yks ja vartti äätä sem pittuus ku meikäläisellä pukkais mielellään rapijat kaksi äätä tuohon "nääkkö sinä". No nyhhän se kaima on ollu tällä seuvvulla jo niin monta kymmentä vuotta ettei sem puhe ennää niim kauhiam palijo eruva meikäläisistä.

Vai tuosta muistuki mielleen armmeijan aika. Sillom minäki jouvvun semmosseen koulluun johon kerty porukkaa joka kantilta Suomia. Tämä sattu vuotta ennen ku Tuntematon Sotilas ilimesty. Meijjän tuvassaki oli poikia Hesasta, Turusta, Vaasasta, Kainnuusta ja josttai Savostaki - niijja tietysti meikäläinen täältä Suomi-neijjon navan seutuviltaki - no vähä ylemppää senttään.

Siinähän sitä välliin ruvettiin irvvailleen toistemma murtteillaki ja aivan huviv vuoksi ruvettiin puhummaan niitä uhallaki. Tartteehan sitä ihiminej jottai huvia Suomen Raskaassaki.

Muisttuu tuossa mielleen ku yhen kerran olin mmelekkeen sotilasurani huipulla ja jouvvun vetämmään joukkuetta maasttoon. Meijän tuvam poikiahan siitä porukasta oli ainaki puolet. Ja kum minä komennin että "joukkuve, suuntana reikkalaiskatolisen hauttausmaan maasto iliman tahtia mars" - niin sieltä uskalti joku hesalainen kaveri heittää parijonosta huulta vaikka mulla oli naama äkänen ku petolinnun per... pyr.. pyrstöpää. Kaveri huuteli sieltä että "mitäs sä siel' mahat hautuoo?" No meinashan mullaki jo pokka pettää ku ajattelin että siellä onki pitkät hautomisajat, Eikös niijjen sanota kuorriutuvan vasta tuomijopäivänä?

Vai enhäm minä vieläkkää päässy loppuun. Kato kum minä pääsin sivviilliin -55 helemikuussa niim minä kuulin hurijia puhheita Tuntemattomasta sotillaasta - varsinki kaikki sovan käynneet halusivat sen lukia. Eihän sitä saanu lainastostakkaa niin että minunki täyty lainata sitä Ossuuskaupan johtajalta ku se sitä erikoisesti kehu ja sano että seoj justtiin oikkein kuvattu seki Rokan juoksuhauvvan vyörytys, nuim meki se tehttiin, ranumies ja koneppisttoolimies yhessä vyörytti jo muu porukka paineli perässä.

No vihov viimmen päästtää siihenki ku minä lujin sitä kirijjaa. Siinäkihän om joukkuve joka puolelta Suomia ja minun mielikuvissani siellä tappelivakki meijjän tuvam pojat! Sillä Hietasellaki joka säkätti lyhyttä turklaist murret, sehän oli tämä turkulainen hammasteknikko meijjän tuvasta!

• 2m pitkä Virtanen Turusta kp. miehenä piti rätistä sarrrja sarja, mutta Virtanen tähtäsi minua ja suhisi ssuihhku! Tana sodi siinä sitte:))

• Seinäjoen Seija

Mä friaalin aikoonani erästä RTPSTOA.

Se lyhennys tarkoottaa Rannikkotykistöpatteristo.

Vai olisiks se ny Kainuun Prikaati, tai Karjalan prikaati Vekarajärvellä?

Ny mä oon alkanu jo unohtamahan vanhat heilat.
        Onko niitäkään enää eres olemas?

Isänmaallisuuren merkeis seuraalin mukana jokaasehen paikkahan mihin joukot sijootettihin.
        Ymmärräthä sä, niinkuin Lotta Svärd aikoonaan:

"Ennenkuin Suomessa taisteltiin,
        tuli morsioks hän sotilaan ; ja Svärd kun lähtöhön käsketiin , hän Lotansa vei mukanaan."

Sellaasta isänmaallista joukkua ollahan me pohojanmaalaaset.

• Vaha Muori
        Seinäjoen Seija kirjoitti:

Isänmaallisuuren merkeis seuraalin mukana jokaasehen paikkahan mihin joukot sijootettihin.

tuli morsioks hän sotilaan ; ja Svärd kun lähtöhön käsketiin , hän Lotansa vei mukanaan."

kun nyt kerran sinne olet mennyt niin vilkaiseppa ympärilles löytyykö sieltä täysihoitoloita, että vanhakin muori pääsis lämpimään ensi talvena. Ihan omin nokkineen studioon asumaan ei enää tohtis mennä.
        Ole, nauti, mutta älä paljon ryyppää. Senverran vaan että muisti menee - sanoi entinen mies.

• Seinäjoen Seija
        Vaha Muori kirjoitti:

kun nyt kerran sinne olet mennyt niin vilkaiseppa ympärilles löytyykö sieltä täysihoitoloita, että vanhakin muori pääsis lämpimään ensi talvena. Ihan omin nokkineen studioon asumaan ei enää tohtis mennä.
        Ole, nauti, mutta älä paljon ryyppää. Senverran vaan että muisti menee - sanoi entinen mies.

sulle kortteerin.
        Oon suhtehis Sotilaskotisisaarihin. Paitsi hyvän sänkyn, nin saat maukasta ruokaaki.
        Sitä terveellistä, mitä varusmiehillekki nykyään syätetähän.
        Eikä oo jarrua kiisselihin pantu. Vaikka ei se suhun naispuolisehen vaikuttaaskaan.
        Tervetulua!

Nährähän isänmaallisis maanpuolustuksellisis merkeis.
        Meinasin sanua, notta Kososlaasis aatemaailmoos, mutten uskaltanu, kun näin vaalien erel punaaset on erikoosen herkkähipiääsiä.

• Turisija

ennen Rantatykkiä, Vaasan Jääkäripataljoonassa. JP1 oli lyhenne, ei nekkää ollu ennen jumalattoman pitkiä.

Eteläpohojalaaset siellä praatas totista huumorijjaan, palijo sammaan tyylliin ku näissä Antti Tuurin Pohojammaa kirjoissa. Vaasasta ja Lapualta ovat lähtösin äitini vanahemmat.

Nuin esimerkin vuoksi minä aina muistan sen ku puhuttiin hyvän kaverini Ossin kanssa rarioista. Ossi kerto omasttaan - (enkä yritäkkää kertua sitä Seinäjojem murtteella - pankaatten te seinäjokiset tämä juttu reirahan!):

- Oli meilläki ennen rario. No onhan se meillä vieläki vai kun se hevonen perkules... Ossi näytti harmistunneelta ja jatko sitte:

- Niin se hevoonen, se oli köyres meirään pihassa. Se köysi oli kiinni sellaases pylyvähäs jonka yläpäässä oli kiinni toisesta päästään rarion antenni. Ossi tuumas taas hetken, puisti päätään ja jatko:
        - Se hevoonen perkules rupes kyhnäämähän sitä riukua vasten ja ku riuku taipu niin se nykäs antennin kiriälle ja rario pirtissä putos lattialle naamalleen... Ossi mietti taas hetken, asia näytti vieläkin harmittavan.
        - Niin, onhan se rario meillä vieläkin vaan kyllä sen naamapuoli on pahan näkönen.

---
        Mukava muistella vielä vaasalaista alikersanttiakin. Oltiin sotimassa sinisiä vasttaan jossakin Kemijärven suunnalla, rietas ku unehtuu nuo sen seuvvun siistimmät paikannimet.

Tämä alikessu ja meijjän komppanian vääpeli Uusitalo kävivät yhessa tievustelemassa pohojosen kairolla sinisten asemia. Vääpeli palasi sitte yksin teltolle ja tuumasi että mihin se alikersantti R. mahto nyt joutua, kuhan eijois eksyny. Alomma sitte vääpelin kans koko joukkue karijua kuorossa niinku Jukolan veljekset suurella kivellä ennen vanahhaan. Ossais se alikersantti sitte tyulla ääntä kohti.

Puolleen tunttiin ei tapahtunu muuta. Sitte metästä tuli lujjaa vauhtia vihanen alikersantti. Se huuti jo kaukkaa vääpelille että mihin sinä menit, aikanen mies ekssyy mehtään ja minä juoksen ympärriisä ja huuran ku meripiru.

Alako se meitä naurattaa ja vääpeliki nauro. Selevästi seki tykkäs alikessun reilusta pohojalaasesta meiningistä.

--
        Se oli oikkein mielluinen kouluttaja meillä se vääpeli Uusitalo, sovan käyny mies. Kyllä se osas huuttaaki sillon ku tarvittiin. Vai sitte se kans' saatto sopivassa paikassa puhua meille pojille aivan niinku kaveri tai isä - aivan niinku se ois tykänny meijjän kans touhuamisesta. Sotaharijotuksissa se kerto joskus rintamakokemuksistakin. Me pojat kuunnelttiin korvat pystössä ku oravat.

• Turisija
        jjoutava5 kirjoitti:

2m pitkä Virtanen Turusta kp. miehenä piti rätistä sarrrja sarja, mutta Virtanen tähtäsi minua ja suhisi ssuihhku! Tana sodi siinä sitte:))

oli sillä Virtasella. Oliko sillon yhtä kova pakkanen ku nyt? Sinähän oisit läpimärkänä jäätyny niinku kalikka ekkä tuotakkaa ois ollu ennää täällä kertomassa. Sev verran pitkäki oli Virtanen että olisit kastunu kaulasta alakkain.

Minäki muistan tuolta alla kertomastani Lapin sovasta että ne siniset vihuliaiset oli Savon rikkaatista. Kum me päästtiin niistä kuuloettäisyyvelle niin ne hyökkäs ja aivav vieraskielisiä kuuluvat olevan:
        - laakkaos, laakkaos, sarrrrija...

Lähellä ollu varmaseutti S. sano että kielestä sej jo kuullee, ijästä ne on aina ennenki tullu!

Se varmaseutti toi meijjän tuvalle joskus vähä pirtuaki isäsä apteekista sillon ku olttiij jo vanahoja. Tehttiin tuvassa yhessä vähä totia, sev verran vain että yskä paranis...

• Seinäjoen Seija
        Turisija kirjoitti:

ennen Rantatykkiä, Vaasan Jääkäripataljoonassa. JP1 oli lyhenne, ei nekkää ollu ennen jumalattoman pitkiä.

Eteläpohojalaaset siellä praatas totista huumorijjaan, palijo sammaan tyylliin ku näissä Antti Tuurin Pohojammaa kirjoissa. Vaasasta ja Lapualta ovat lähtösin äitini vanahemmat.

Nuin esimerkin vuoksi minä aina muistan sen ku puhuttiin hyvän kaverini Ossin kanssa rarioista. Ossi kerto omasttaan - (enkä yritäkkää kertua sitä Seinäjojem murtteella - pankaatten te seinäjokiset tämä juttu reirahan!):

- Oli meilläki ennen rario. No onhan se meillä vieläki vai kun se hevonen perkules... Ossi näytti harmistunneelta ja jatko sitte:

- Niin se hevoonen, se oli köyres meirään pihassa. Se köysi oli kiinni sellaases pylyvähäs jonka yläpäässä oli kiinni toisesta päästään rarion antenni. Ossi tuumas taas hetken, puisti päätään ja jatko:
        - Se hevoonen perkules rupes kyhnäämähän sitä riukua vasten ja ku riuku taipu niin se nykäs antennin kiriälle ja rario pirtissä putos lattialle naamalleen... Ossi mietti taas hetken, asia näytti vieläkin harmittavan.
        - Niin, onhan se rario meillä vieläkin vaan kyllä sen naamapuoli on pahan näkönen.

---
        Mukava muistella vielä vaasalaista alikersanttiakin. Oltiin sotimassa sinisiä vasttaan jossakin Kemijärven suunnalla, rietas ku unehtuu nuo sen seuvvun siistimmät paikannimet.

Tämä alikessu ja meijjän komppanian vääpeli Uusitalo kävivät yhessa tievustelemassa pohojosen kairolla sinisten asemia. Vääpeli palasi sitte yksin teltolle ja tuumasi että mihin se alikersantti R. mahto nyt joutua, kuhan eijois eksyny. Alomma sitte vääpelin kans koko joukkue karijua kuorossa niinku Jukolan veljekset suurella kivellä ennen vanahhaan. Ossais se alikersantti sitte tyulla ääntä kohti.

Puolleen tunttiin ei tapahtunu muuta. Sitte metästä tuli lujjaa vauhtia vihanen alikersantti. Se huuti jo kaukkaa vääpelille että mihin sinä menit, aikanen mies ekssyy mehtään ja minä juoksen ympärriisä ja huuran ku meripiru.

Alako se meitä naurattaa ja vääpeliki nauro. Selevästi seki tykkäs alikessun reilusta pohojalaasesta meiningistä.

--
        Se oli oikkein mielluinen kouluttaja meillä se vääpeli Uusitalo, sovan käyny mies. Kyllä se osas huuttaaki sillon ku tarvittiin. Vai sitte se kans' saatto sopivassa paikassa puhua meille pojille aivan niinku kaveri tai isä - aivan niinku se ois tykänny meijjän kans touhuamisesta. Sotaharijotuksissa se kerto joskus rintamakokemuksistakin. Me pojat kuunnelttiin korvat pystössä ku oravat.

Tuloo mielehen tää Koskela Tuntemattomasta Sotilaasta.

Uskoosin, notta hyvä johtaja kantaa vastuun, mutta osaa olla ihiminen ja tulla korkeuvuuvestansa alaasensa tasolle.

Mä oli silloon siellä Kemijoen tienoolla, kun joen yli yrittivät suomalaaset vallankumoukselliset tulla sillan ylitte riekoolemahan.

Elämäni päivän muistan sen tilantehen, kun nuori kapteeni veti liirulla siltahn viivan ja huus kovaäänisehen, notta js punaaset yritättä ylittää tän rajan , niin ammutahan ,- tuloo oikija joukkoteurastus.

Peräänntyhän ne vasemmistolaasten porukat, mutta kyllä oli kapteenilla ollu kova paikka - ammuttaa ny omiaan, tavallaan omiaan.
        En mä kyllä epäisnmaallisia omiks sanoos. En silloon, enkä vieläkään.

• Turisija kirjoitti:

oli sillä Virtasella. Oliko sillon yhtä kova pakkanen ku nyt? Sinähän oisit läpimärkänä jäätyny niinku kalikka ekkä tuotakkaa ois ollu ennää täällä kertomassa. Sev verran pitkäki oli Virtanen että olisit kastunu kaulasta alakkain.

Minäki muistan tuolta alla kertomastani Lapin sovasta että ne siniset vihuliaiset oli Savon rikkaatista. Kum me päästtiin niistä kuuloettäisyyvelle niin ne hyökkäs ja aivav vieraskielisiä kuuluvat olevan:

Lähellä ollu varmaseutti S. sano että kielestä sej jo kuullee, ijästä ne on aina ennenki tullu!

Se varmaseutti toi meijjän tuvalle joskus vähä pirtuaki isäsä apteekista sillon ku olttiij jo vanahoja. Tehttiin tuvassa yhessä vähä totia, sev verran vain että yskä paranis...

pääsin sivviiliin v.56 helemik. julumettu määrä öli lunta ja pakkastaki mitä lie, loppusota öli kauhia, jotku pyörty lavunvarteen rasituksesta.

Oo,ja! Kyllä se Virtanen oli joku Hietanen tyyppi
        ei sille passannu oikeen mikkään kaiken se käänti johonki hupatukseen.

• sevverran,
        Turisija kirjoitti:

jotta muisti meni...

• ullapulla (toisinpäin)

Tuloo mielehen tää Koskela Tuntemattomasta Sotilaasta.

Uskoosin, notta hyvä johtaja kantaa vastuun, mutta osaa olla ihiminen ja tulla korkeuvuuvestansa alaasensa tasolle.

Mä oli silloon siellä Kemijoen tienoolla, kun joen yli yrittivät suomalaaset vallankumoukselliset tulla sillan ylitte riekoolemahan.

Elämäni päivän muistan sen tilantehen, kun nuori kapteeni veti liirulla siltahn viivan ja huus kovaäänisehen, notta js punaaset yritättä ylittää tän rajan , niin ammutahan ,- tuloo oikija joukkoteurastus.

Peräänntyhän ne vasemmistolaasten porukat, mutta kyllä oli kapteenilla ollu kova paikka - ammuttaa ny omiaan, tavallaan omiaan.
        En mä kyllä epäisnmaallisia omiks sanoos. En silloon, enkä vieläkään.

Seijalta ,että ookksää niitten Muilun veljeksien sisko .Kummää aattelin siittä sun,jutuistas sellasen korostuksen .

• ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

Seijalta ,että ookksää niitten Muilun veljeksien sisko .Kummää aattelin siittä sun,jutuistas sellasen korostuksen .

Koko Muilun sukua ei varmaan kannata leimata yhden nerokkaan suvun jäsenen perusteella, joka keksi Suomen kieleen uuden sanan.

• Vanha Muori

sulle kortteerin.
        Oon suhtehis Sotilaskotisisaarihin. Paitsi hyvän sänkyn, nin saat maukasta ruokaaki.
        Sitä terveellistä, mitä varusmiehillekki nykyään syätetähän.
        Eikä oo jarrua kiisselihin pantu. Vaikka ei se suhun naispuolisehen vaikuttaaskaan.
        Tervetulua!

Nährähän isänmaallisis maanpuolustuksellisis merkeis.
        Meinasin sanua, notta Kososlaasis aatemaailmoos, mutten uskaltanu, kun näin vaalien erel punaaset on erikoosen herkkähipiääsiä.

jos tarkoitit mulle tuon kortteerijutun. Sehän mulle passais (apusisar evp) vaikka noista aatteista nyt en enää niin välitä, vähän ollaan neutraalia sillä alalla jo tässäiässä. Mistähän kuulis jatkoa?

• Veera Varaton

Pitkiä pellavia, huutelen kavereitten kanssa lähi mäessä.
      Ruuneperi huutelee pitkät pellavat varmaankin vesiliukumäessä. Toivottavasti ei persukkeet pala- yhdistelmä kun on lasikuitu mäki ja tekokuitu uikkarit! Kuinkas kävi?

• Maa en ol ollu misa persliukumaes, enka menkka. Muuto o kaik hyvi.

• ullapulla (toisinpäin)
        Ruuneperi kirjoitti:

Maa en ol ollu misa persliukumaes, enka menkka. Muuto o kaik hyvi.

Ruuneperille hyvää lomaa sinne lämpöseen , muistan kun joskus montavuotta sitten kerroit ,että siellä on ihanaa istuskella ja katsella maailman menoa .
        On mukava lukea vanhoja kirjoituksia ,harrastaako muut sitä?

• tämä Ruuneperki

On näköjään ankara addiktio tänne nettipalstoille, kun ei reissussakaan malta näistä arkiympyröistään irrottaa!!! On meitä...

• ullapulla (toisinpäin)

kauheita viarotus oireita jos en pääse naputteleen joka päivä:=)
        Varros vaan kyllä se tulee sullekkin --kunhan annat ajan kulua.

• keskustelimme

Muistan kun loppiaisen tienoilla yli kolme vuotta sitten keskustelimme Senora Lyylin ja muutaman muun kanssa ikärasismista niin yhtäkkiä tuli Ruuneperi muutamalla törkeällä viestillä mukaan. Muuta asiaa ei tuolloinkaan ollut.
        Rekatut nikkini ovat erityisesti hampaissaan.
        Huomasin jo aiemminkin hänen mustasukkaisuutensa
        ja varoin osallistumasta tällaisiin keskusteluihin.

• heillä kaikilla
        keskustelimme kirjoitti:

Muistan kun loppiaisen tienoilla yli kolme vuotta sitten keskustelimme Senora Lyylin ja muutaman muun kanssa ikärasismista niin yhtäkkiä tuli Ruuneperi muutamalla törkeällä viestillä mukaan. Muuta asiaa ei tuolloinkaan ollut.
        Rekatut nikkini ovat erityisesti hampaissaan.
        Huomasin jo aiemminkin hänen mustasukkaisuutensa
        ja varoin osallistumasta tällaisiin keskusteluihin.

haaveena pitkät ketjut.

Jostain kumman syystä.

• heillä kaikilla kirjoitti:

haaveena pitkät ketjut.

Jostain kumman syystä.

Pitkat viestit eivat ole itsetarkoitus. Jos aihe kiinnostaa niin kirjoittajia on. Mita pahaa siina on?

• nimittäin sillä pituudella
        heillä kaikilla kirjoitti:

haaveena pitkät ketjut.

Jostain kumman syystä.

ainaskin skillanille !!!

• nimittäin sillä pituudella kirjoitti:

ainaskin skillanille !!!

pitäskö nyt useamin pirtti avata ja täyttää koko palsta.
        Olisiko niin parempi, kymmenen viestiä ja uusi pirtti pystyyn, niinkö????
        Kyllä jaksatte.

• ei mitään väliä ole
        nimittäin sillä pituudella kirjoitti:

ainaskin skillanille !!!

koolla.

• enemmän vastauksia?

Siis vaikee on uskoo todeks näiden palsta "miesten" lapsellisuutta!

ja tästä sit tapeltii, jotta säkenet lens?

Kyllä on "poikkeavain bileet" täällä menossa.

• juuhhan

onks mulkukka tyydytetty ny?

• Kotiin ja äkkiä!

Näin kauan? Runoja kaivataan

• kotimaan muusa

kyllä niitä runoja voi synnyttää siellä etelässäkin ja luulis että siellä sitä inspistä löytyykin, ellei peräti uutta muusaa ole kuvioissa. Voisit kyllä jo kottiin tulla mua lämmittään, pian kattelen uutta vieruskaveria petiini!Muistelehan , ne aamuyön runot....

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      54
      2771
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      125
      2050
    3. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      92
      1758
    4. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      162
      1339
    5. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      73
      1321
    6. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      61
      1235
    7. Tiedän että käyt täällä

Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      69
      1112
    8. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      63
      1080
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      73
      1049
    10. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      33
      997
    Aihe