Peruskysymyksiä työsuhdeautosta

Työsuhdeautoko??

Eli mulle tarjottiin elämäni ensimmäistä kertaa työsuhdeautoa käyttöön palkan lisäksi. Mitä asioita mun pitää ottaa huomioon kun tästä keskustellaan? Kuka maksaa auton vakuutukset, korjauskulut ym.? Mitä se auto tulee mulle maksamaan? Kannattaako sellanen yleensäkää?

Ensin ajattelin et jee, työsuhdeauto, mut sit ku vähän tietoa siitä etin, niin en tiiä onko se yhtään jee.. Verojahan siitä joutuu maksamaa..? Mullakaa toi palkka ei mikää huippu ole, joten pitää kyl miettiä miten kalliiksi se tulee. Vai kannattaako ajella mielummin omalla autolla?

Kaikki tieto otetaan vastaan, mulla ei todellakaan ole mitään tietoa näistä jutuista.

11

8654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Happo

      Jos saat auton todellakin palkan päälle, niin harkitse vakavasti. Jos arvostat riskittömyyttä, huolettomuutta ja uuden auton hajua, olet todennäköisesti tuleva työsuhdeautoilija. Jos vielä ajat paljon omaa ajoa, mutta vähän työajoja, työsuhdeauto on vielä parempi vaihtoehto. Verotettava tulosi nousee, mutta en mene tässä yksityiskohtaisempiin laskelmiin. Säännöt vaihtelevat, eri työnantajilla on erilaiset käytännöt. Yleensä työnantaja maksaa kaiken, paitsi käyttöedussa menoveden. Kerro, mitä on ehdotettu, niin kommentoin tarkemmin.

    • lasketaan

      Jos palkka on 2000 €, siihen pistetään 600 € autoetu.
      Veroprosenttisi nousee, sitten lasketaan

      (2000 600)*kasvanut veroprosentti-600= vähemmän rahaa käteen mutta uusi huoleton auto, koska muuta et siitä maksa kuin tuon, siis vapaassa autoedussa

      • autoedun

        ottamaan rahana ja sitten käyttää omaa autoa firman bensoja työmatkoihin? Tää olis kyllä ihanteellisin vaihtoehto, koska en tahdo omasta autostani luopua, mutta voiko tollasta edes mennä ehdottelemaan vai kuulostaako ihan hullulta?

        Toi veroprosentti nousis niin oleellisesti pienessä palkassa, et käteen ei jäis melkeen muuta kun se uus auto, jonka joutuu työsuhteen päättyessä luovuttamaan pois.. Enkä minä sitä uudella autolla ajoa arvosta juuri ollenkaan.

        Onko autoetu pakko käyttää, jos työ vaatii auton käyttöä, vai onko oikeus käyttää omaa ja ottaa sit km korvaukset?


      • mistä roikkuu
        autoedun kirjoitti:

        ottamaan rahana ja sitten käyttää omaa autoa firman bensoja työmatkoihin? Tää olis kyllä ihanteellisin vaihtoehto, koska en tahdo omasta autostani luopua, mutta voiko tollasta edes mennä ehdottelemaan vai kuulostaako ihan hullulta?

        Toi veroprosentti nousis niin oleellisesti pienessä palkassa, et käteen ei jäis melkeen muuta kun se uus auto, jonka joutuu työsuhteen päättyessä luovuttamaan pois.. Enkä minä sitä uudella autolla ajoa arvosta juuri ollenkaan.

        Onko autoetu pakko käyttää, jos työ vaatii auton käyttöä, vai onko oikeus käyttää omaa ja ottaa sit km korvaukset?

        Eli riippuu työnantajasta. Olen siinä luulossa että työnanatajalle on parempi jos työntekijä ottaa auton kuin rahana?
        Jos työ vaatii autoa, työnantajalla on kolme vaihtoehtoa (ainakin). Maksaa kilometrit, hommata konttorille ns. keikka-auto, tai sitten tavalla tai toisella suostutella ottamaan työsuhdeauto. Jos tuo alun ehdotuksesi menee läpi, tulen teille töihin:-) Ainakin omia ajoja eivät maksa


      • Happo
        autoedun kirjoitti:

        ottamaan rahana ja sitten käyttää omaa autoa firman bensoja työmatkoihin? Tää olis kyllä ihanteellisin vaihtoehto, koska en tahdo omasta autostani luopua, mutta voiko tollasta edes mennä ehdottelemaan vai kuulostaako ihan hullulta?

        Toi veroprosentti nousis niin oleellisesti pienessä palkassa, et käteen ei jäis melkeen muuta kun se uus auto, jonka joutuu työsuhteen päättyessä luovuttamaan pois.. Enkä minä sitä uudella autolla ajoa arvosta juuri ollenkaan.

        Onko autoetu pakko käyttää, jos työ vaatii auton käyttöä, vai onko oikeus käyttää omaa ja ottaa sit km korvaukset?

        Bensojen maksattaminen firmalla ei kannata. Se on verottajan näkökulmasta elinkustannusten korvaamista ja siten armotta verotettavaa tuloa. Eri vaihtoehtojen vertaaminen on vaikeaa, koska asioille on vaikea keksiä rahallista arvoa. Minkä arvoista on huolettomuus ja riskittömyys? 10, 50 vai 100 euroa kuussa? Kuulostaa siltä, että sinun kannattaa rullata omalla autolla ja laskuttaa työajot työnantajalta. Jos autossa ei ole paljon rahaa kiinni, kilometrikorvauksista jää jotain käteenkin.


      • lordmondeo

        Ei pelkästään kasvanut veroprosentti vaan vero otetaan rahapalkastasi ei kokonaissummasta (brutto 2600€ = vero esim 25% = 650€, joka otetaan pois 2000€:sta. tällöin käteesi jäisi 1350€
        Todellisuudessa käteenjäävä summa on vähemmän kun päälle tulee tellit ja lellit jne.
        Itselläni autoedun arvoltaan 625€:n auto maksaa minulle noin 400€ kuukaudessa.


    • Minä maksan

      Minulla on vapaa-autoetu, palkkana pohja provisio. Autona on Focus farmari.

      Tyypillesenä kuukautena tienaan n. 4000 euroa, tämän päälle lasketaan autoedun verotusarvo 510 euroa, eli maksan veroa 4510 euron tulojen mukaan. Lisäksi palkastani vähennetää leasingmaksu n. 480 euroa kuukaudessa. Eli maksan autoedusta noin 650 euroa kuukaudessa puhdassta rahaa. Kannattavaa???

      • vähennetään...

        nettopalkastasi niin tuon osanhan saat vähentää autoedun verotusarvosta. Vaikka se vähennettäisiin bruttopalkastasi niin verottoman osan siistä saa vähentää.


      • meikäläinen vain
        vähennetään... kirjoitti:

        nettopalkastasi niin tuon osanhan saat vähentää autoedun verotusarvosta. Vaikka se vähennettäisiin bruttopalkastasi niin verottoman osan siistä saa vähentää.

        onko tosiaan näin?
        Muutenhan tuo on järjetöntä että edunsaaja maksaa liisarit?


      • tekstiä
        meikäläinen vain kirjoitti:

        onko tosiaan näin?
        Muutenhan tuo on järjetöntä että edunsaaja maksaa liisarit?

        21 §

        Vapaa autoetu on kysymyksessä, kun työnantaja suorittaa autosta johtuvat kustannukset. Auton käyttöetu on kysymyksessä, kun palkansaaja suorittaa itse ainakin auton polttoainekulut.

        Palkansaajan auton kustannuksista työnantajalle suorittama korvaus vähennetään vapaan autoedun tai auton käyttöedun raha-arvosta.


      • täsmennykseksi...
        tekstiä kirjoitti:

        21 §

        Vapaa autoetu on kysymyksessä, kun työnantaja suorittaa autosta johtuvat kustannukset. Auton käyttöetu on kysymyksessä, kun palkansaaja suorittaa itse ainakin auton polttoainekulut.

        Palkansaajan auton kustannuksista työnantajalle suorittama korvaus vähennetään vapaan autoedun tai auton käyttöedun raha-arvosta.

        Että jos palkkasi pienenee siksi, että saat autoedun niin tuo ei ole mainitunlainen korvaus. Mutta jos työnantaja vähentää brutto- tai nettopalkastasi esim. leasing-vuokran tai osan siitä, niin tuo on työnantajalle suoritettu korvaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe