Paperin palkat?

Paperiliikeri

Sunnuntain Kaleva-lehdessä verrattiin Suomen ja Ruotsin olosuhteita toisiinsa. Suomessa paperimiehen keskituntipalkaksi mainittiin käsittämättömät 28 e/h. Miten voi olla? Ruotsissa paperimiehen palkka oli jotain alle 22 e/h. Onko työtunnit harvassa vai vuosiansio yli viiden kympin?

16

4385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      tuohon on kyllä laskettu ylityöt, kesälomat ym palkalliset vapaat jne mukaan tuohon keskituntiansioon

    • Guil

      Ei 50' vuosiansio mikään harvinaisuus alalla ole, riippuu tietysti tehtaasta ja tehtävästä.

      • tienaa

        jokainen kolmivuorotyötä tekevä tehdasduunari.


      • ****
        tienaa kirjoitti:

        jokainen kolmivuorotyötä tekevä tehdasduunari.

        Duunareiden tuntipalkat teollisuudessa ovat yleisesti n. 15 e tasolla. Siihen päälle jotain pientä lisää ja joskus tuotantopalkkiota. StoraEnso jätti viime vuodelta bonarit maksamatta. Miten ihmeessä paperissa voi päästä lehdessä esitettyihin keskituntiansioihin, tai 50-60 kilon vuosiansioihin kun peruspalkka on viitisentoista euroa. Jokainen kolmivuoroduunari ei tosiaan pääsen yli viidenkympin. Paljon o0n kolmivuorolaisia alle neljän kympin.


    • tuohon

      että normaalipalkalta tuo kuulostaa eikä mitenkään suurelta. Jos joutuu vähän yläriä tekee niin helposti mennään lähelle 60k vuosituloja. Tosin meneehän siitä sitten veroakin, joten käteen ei kovin paljoa jää.

      • siis 69ke

        Kait tollasta palkkaa tieneeva on ainakin paperipuolen inssi tai jotain ettei sentään lyhyelläperuskoulutuksella.


      • papperdotter
        siis 69ke kirjoitti:

        Kait tollasta palkkaa tieneeva on ainakin paperipuolen inssi tai jotain ettei sentään lyhyelläperuskoulutuksella.

        Esmerkiks mun isä on kyllä ihan kouluja käymätön ihminen (kansalaiskoulun jotenkin kahlasi läpi) ja tienasi ihan tajuttomasti jo 20 vuotta sitten mun lapsuudessa jos siis vertaa ylipäätään muihin ns. duunarialoihin. Nykyisin kun isä on jo viidenkymmenen ja tekee edelleen kolmivuoroa hänen vuosiansiot ovat olleet joinakin vuosina ylikin 70000 euroa. Papan tienesteillä on mm. hankittu omistusasunnot meille kaikille kolmelle lapselle opiskeluajaksi.


      • näppylät
        papperdotter kirjoitti:

        Esmerkiks mun isä on kyllä ihan kouluja käymätön ihminen (kansalaiskoulun jotenkin kahlasi läpi) ja tienasi ihan tajuttomasti jo 20 vuotta sitten mun lapsuudessa jos siis vertaa ylipäätään muihin ns. duunarialoihin. Nykyisin kun isä on jo viidenkymmenen ja tekee edelleen kolmivuoroa hänen vuosiansiot ovat olleet joinakin vuosina ylikin 70000 euroa. Papan tienesteillä on mm. hankittu omistusasunnot meille kaikille kolmelle lapselle opiskeluajaksi.

        eli kyllä paperihommissa tienaa ihan hyvin. Toki tienestit voivat vaihdella riippuen iästä, tehtaasta ja hommasta.


      • Toi on
        papperdotter kirjoitti:

        Esmerkiks mun isä on kyllä ihan kouluja käymätön ihminen (kansalaiskoulun jotenkin kahlasi läpi) ja tienasi ihan tajuttomasti jo 20 vuotta sitten mun lapsuudessa jos siis vertaa ylipäätään muihin ns. duunarialoihin. Nykyisin kun isä on jo viidenkymmenen ja tekee edelleen kolmivuoroa hänen vuosiansiot ovat olleet joinakin vuosina ylikin 70000 euroa. Papan tienesteillä on mm. hankittu omistusasunnot meille kaikille kolmelle lapselle opiskeluajaksi.

        Sitä ihanuutta kun SAA asua siellä kymissä tai karjalassa.Kun siellä on halpaa omistaa osakkeita ja taloja. Ei täällä ruuhka suomessa mitään saa 70000€ vuosituloilla! Voisin verrata et jos siellä tulot on 40000€ niin täällä pitää olla se 70000€ et puhutaan samasta elintasosta tai on varmasti paljon enemmänkin jos monia osakkeita ostaa!Samanlainen talo siellä on 150000€ täällä 270000€ paljon pienemmällä tontilla!


    • on keskiansiot

      Paperimiehen keskimääräinen vuosiansio on kylläkin n. 38 000 euroa vuodessa. Sisältää lisät, lomarahat ja kaiken muunkin. Ei sinne 60 000 euron vuositienesteihin pääse todellakaan helposti. Ei edes ylitöillä - siis keskiverto paperimies. Onhan niitä harvoja poikkeuksiakin...

      Ketä palvelee tuollainen vuositulojen vääristely? Mitä hyötyä siitä on kenellekään?

      T: Paperimies

    • jos et usko

      - Kaikki nyt tuntevat lähipiiristään jnkun paperimmiehen, en nyt puhu Ahosesta.

      Itse tarkistin asian.

      Ei todelakaan ollut yli 50k€

      Terveisin P.Aukapää

      • MeTalliCaMan

        Outokummussa viisvuorossa 45-50000e tappi ylitöillä..että ei meillä ainakaan rikastu, mutta pärjää kyllä...uus omakotitalo avaimet käteen(125m2)n.200-230the..tontteineen...


    • hate7

      Miksi esim.paperitehtaan sähkö/automaatio miehillä on PALJON huonommat palkat kuin "pystymetsästä" revityillä koneen hoitajilla eli uutisistakin tuttut kuvat kahdesta miehestä joiden vakanssi on repiä uudesta rullasta jämä paperit pois...

      • Paptyä

        Huomaa ettei ole mitään käsitystä paperiteollisuudesta.. ihan saman, jos ei jopa enemmän tienaa sähkö/automaatiomies, joka työskentelee tehtaassa 3-vuorotyössä. Ja koneenhoitaja ei todellakaan ole repimässä mitään ylijäämä paperia...


    • Anonyymi

      Onko siellä paperipuulaakissa yhtään täysin työkykystä oikeesti? Alkaa vaikuttaan siltä että kaikenmaailman vaivaset vaan tuijottaa koneita siellä 5k€ kuukaus palkalla.

      • Anonyymi

        Itse olen täysin työkykyinen ja tuijotan koneita 70k€ vuosipalkalla. Ja kateellisia tuntuu riittävän. Jostain syystä nämä kateelliset eivät itse hakeudu alalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1333
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      989
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      949
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      924
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      840
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      831
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      829
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      828
    Aihe