1. Kor.6:12-20;Kristityn vapaus (Osa 11)

OSA 11
1. Kor. 6:12-20

RUUMIS ON PYHÄN HENGEN TEMPPELI

6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
6:13 Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten;
6:14 ja Jumala, joka herätti kuolleista Herran, on herättävä meidätkin voimallansa.
6:15 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!
6:16 Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".
6:17 Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.
6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
6:20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.
--
KRISTITYN VAPAUS JA MORAALI

Sanontaa "Kaikki on minulla luvallista" käytettiin Korintin seurakunnassa puollustuksena ja keveän vaelluksen verhona.

Korintissa sijaitsi Afroditen, rakkauden jumalattaren temppeli, jossa oli n. 1000 temppeliporttoa. Tämän takia Paavalilla oli aihetta opettaa, mitä on oikeanlainen rakkaus ( Erityisesti 1. Kor. 13.luku!).

Alhaisten himojen tyydyttäminen ei ole verrattavissa nälän tyydyttämiseen (j.13.).
Haureuden synti ottaa ihmisen kokonaan haltuunsa, ruumiineen ja sieluineen.
Se, mitä ihminen luulee vapaudeksi ("vapaa seksi"), koituukin ihmisen turmioksi. Ihmisestä tulee synnin orja.

Ylösnousemususko (josta enemmän 15. luvussa) antaa myös kunnian ruumiille (j. 6,7.) Herra haluaa ihmisen kokonaan omakseen;"Ruumis on Herraa varten ja Herra on ruumista varten".

9

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taappo

Pistäydyin tänne Raamattu -palstalle pitkästä aikaa ja kiinnitin huomioni näihin Tapion "opetus-osioihin", jotka eivät suuremmin näytä kiinnostavan ketään.

Tässä kyseisessä Korinttolaiskirjeen kohdassa Tapio lähestyy 'haureus' -ongelmaa kaukaa (1000 temppeliporttoa) ja ohittaa tapauksen käsittelyn yhtä kaukaa ohi.

"Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan. " (jae 17)

Tämä jae osoittaa, että kyseessä on hengellinen haureus, jonka kuvaamiseen Paavali käyttää portto -naista asian ymmärrettävyyden parantamiseksi. Portto on kuvattu väkevimmin ilmestyskirjan 17 luvussa, jossa tuo helakanpunainen nainen "istuu paljojen vesien päällä". Vedet kuvaavat kansakuntia, eli portto on levittäytynyt koko maailman yli. Samassa luvussa porton "päämajakin" näytetään: Rooma, seitsemän kukkulan kaupunki.

Roomalaiskatolinen kirkko, Baabelin portto, maan iljetysten äiti, on sakramentteineen juovuttanut kansat, tallannut maahan Jeesuksen veren.

Tuon Baabelin kehityksen Paavali näki jo omana aikanaan samoin kuin muutkin apostolit.

"Joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi lihaksi hänen kanssaan". Liha on maallista, eikä se peri taivasten valtakuntaa. Maallisissa seremonioissa ei ole Henkeä, vaan ne tappavat ihmisen.

"Joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan". Joka uudestisyntyy uudesti ylhäältä Pyhästä Hengestä, ei alistu sakramenttiuskonnollisuuteen, vaan on vapaa Jeesuksen lunastamalla hinnalla, kalliilla verellä maksetulla hinnalla.

Siinä on vapaus!

• vaikka jokin aika sitten vielä hyökkäsi sitä vastaan jossakin avauksessani.

Miten hadas se portti oli sinulle, voisitko kertoa?

Mitä hengelliseen haureuteen tulee, nii siksi tässä viimeisessä raamatunkäännöksessä
        piispat tekivät tästä haureudesta vain aviorikoksen, ettei heidän
        kokonaivaltainen haureutensa Jumalan edessä koskaan ihmisille paljastuisi.

• Tapion "tarinat"!
        taappo:
        "Pistäydyin tänne Raamattu -palstalle pitkästä aikaa ja kiinnitin huomioni näihin Tapion "opetus-osioihin", jotka eivät suuremmin näytä kiinnostavan ketään.
        ....
        Tämä (jae 17) osoittaa, että kyseessä on hengellinen haureus, jonka kuvaamiseen Paavali käyttää portto -naista asian ymmärrettävyyden parantamiseksi".
        ---
        Kannattaisi ehkä tutustua paremmin "Tapion tarinoihin" eli tällä hetkellä 1. Korinttolaiskirjeeseen kokonaisuudessaan.

Kertaus: 1. KORINTILAISKIRJEEN SISÄLTÖ
        1. Kor. 5:1-6:20 Seksuaalisuus
        1. Kor. 7:1-40 Avioliitto
        ---
        Porttoutta voidaan kyllä ajatella, kuten viestissäsi kerrotkin, laajemmin.
        Mutta mielestäni Paavali puhuu 1. Korinttilaiskirjeessään seksuaalisuudesta ja avioliitosta (Lue: 1. Kor. 5-7. luvut).

• taappo
        Tapio522 kirjoitti:

Tapion "tarinat"!
        taappo:
        "Pistäydyin tänne Raamattu -palstalle pitkästä aikaa ja kiinnitin huomioni näihin Tapion "opetus-osioihin", jotka eivät suuremmin näytä kiinnostavan ketään.
        ....
        Tämä (jae 17) osoittaa, että kyseessä on hengellinen haureus, jonka kuvaamiseen Paavali käyttää portto -naista asian ymmärrettävyyden parantamiseksi".
        ---
        Kannattaisi ehkä tutustua paremmin "Tapion tarinoihin" eli tällä hetkellä 1. Korinttolaiskirjeeseen kokonaisuudessaan.

Kertaus: 1. KORINTILAISKIRJEEN SISÄLTÖ
        1. Kor. 5:1-6:20 Seksuaalisuus
        1. Kor. 7:1-40 Avioliitto
        ---
        Porttoutta voidaan kyllä ajatella, kuten viestissäsi kerrotkin, laajemmin.
        Mutta mielestäni Paavali puhuu 1. Korinttilaiskirjeessään seksuaalisuudesta ja avioliitosta (Lue: 1. Kor. 5-7. luvut).

Tapio522:
        "Porttoutta voidaan kyllä ajatella, kuten viestissäsi kerrotkin, laajemmin.
        Mutta mielestäni Paavali puhuu 1. Korinttilaiskirjeessään seksuaalisuudesta ja avioliitosta (Lue: 1. Kor. 5-7. luvut). "

----
        Paavali käyttää vertauksena lihallista seksiä kuvaamaa paljon suurempaa haureutta, jota tulee ilmenemään lopun ajan kristillisyydessä. Tämän todistaa mainitsemani jae 17.

Olisi niin mieluista kääntää katse pois tämän päivän kirkosta ja osoittaa sormella idän uskontoja, muslimimaailmaa, kommunismia, jne.

Vaikeampaa on katsoa oman puseron sisään ja tunnistaa se pimeys, mikä siellä asuu:
        muotojumalisuus, ihmisopit, tekopyhyys,...
        Kauhistuksia, joita vastaan Jeesuskin korotti äänensä: "Voi, teitä, te ulkokullatut...!!!".

Sinä päivänä, kun ihminen tajuaa oman syntisyytensä ja kelvottomuutensa Jumalalle, Hän antautuu Mestarinsa edessä ja sanoo: "Tässä olen, ole minulle syntiselle armollinen!".
        Siinä hetkessä Jeesuksen verilähde on avoimena edessä ja syntinen ihminen saa pestä syntinsä pois, kokea ihanan anteeksiantamuksen ja aloittaa uuden liiton taivalluksensa kohti Jeesuksen kotia.

Tuona hetkenä ihminen tajuaa, että hänellä on vain yksi päämies, Jeesus Kristus!
        Muut "välimiehet" ovat ihmisoppien - siten Saatanan - perustamia harhaoppisuuden palvelijoita, jotka vahingoittavat hapuilevia sieluparkoja. - Sokeat taluttamassa sokeita!

Nyt on aika lyödä pirstaleiksi vanhat perinnäissäännöt, kahleet...
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Apt.)
        Ei tuo kehotus ole mihinkään hävinnyt.
        Sen ovat vain yrittäneet kumota ne penseät laodikeahenkiset, jotka eivät viitsi itse noudattaa Jumalan Sanaa.

• taappo kirjoitti:

Tapio522:
        "Porttoutta voidaan kyllä ajatella, kuten viestissäsi kerrotkin, laajemmin.
        Mutta mielestäni Paavali puhuu 1. Korinttilaiskirjeessään seksuaalisuudesta ja avioliitosta (Lue: 1. Kor. 5-7. luvut). "

----
        Paavali käyttää vertauksena lihallista seksiä kuvaamaa paljon suurempaa haureutta, jota tulee ilmenemään lopun ajan kristillisyydessä. Tämän todistaa mainitsemani jae 17.

Olisi niin mieluista kääntää katse pois tämän päivän kirkosta ja osoittaa sormella idän uskontoja, muslimimaailmaa, kommunismia, jne.

Vaikeampaa on katsoa oman puseron sisään ja tunnistaa se pimeys, mikä siellä asuu:
        Kauhistuksia, joita vastaan Jeesuskin korotti äänensä: "Voi, teitä, te ulkokullatut...!!!".

Sinä päivänä, kun ihminen tajuaa oman syntisyytensä ja kelvottomuutensa Jumalalle, Hän antautuu Mestarinsa edessä ja sanoo: "Tässä olen, ole minulle syntiselle armollinen!".
        Siinä hetkessä Jeesuksen verilähde on avoimena edessä ja syntinen ihminen saa pestä syntinsä pois, kokea ihanan anteeksiantamuksen ja aloittaa uuden liiton taivalluksensa kohti Jeesuksen kotia.

Tuona hetkenä ihminen tajuaa, että hänellä on vain yksi päämies, Jeesus Kristus!
        Muut "välimiehet" ovat ihmisoppien - siten Saatanan - perustamia harhaoppisuuden palvelijoita, jotka vahingoittavat hapuilevia sieluparkoja. - Sokeat taluttamassa sokeita!

Nyt on aika lyödä pirstaleiksi vanhat perinnäissäännöt, kahleet...
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Apt.)
        Ei tuo kehotus ole mihinkään hävinnyt.
        Sen ovat vain yrittäneet kumota ne penseät laodikeahenkiset, jotka eivät viitsi itse noudattaa Jumalan Sanaa.

Taappo:
        "Vaikeampaa on katsoa oman puseron sisään ja tunnistaa se pimeys, mikä siellä asuu:
        ---
        Aivan näin.
        Muotojumalisuudestahan Jeesus varoittaa meitä esim. Vuorisaarnassaan (Matt. 5.-7. luvut).

Senpä tähden meidä tulisikin rukoilla esim.
        "Oi sinä kaikkein armollisin, ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus. Armahda minua, vaivaista syntistä, ja katsahda puoleeni laupeutesi silmillä, niin kuin katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,....Ja anna minulle pyhä armosi, että minä niinkuin Pietari itkisin syntejäni...."
        Jumala on armollinen. Hän armahtaa katuvaa syntistä, niin minua kuin sinuakin.

• Edellä onkin ollut jo esillä 1. Kor. 6:18-20, mutta laitan sen vielä tähän.
      "18 Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen.
      19 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne,
      20 sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa!"
      --
      Erään kirkonmiehen (jääköön nimi mainitsematta) saarnaselitystä näihin jakeisiin:

"Sukupuolilahja on upea lahja ja samalla hyvin voimakas tunne ihmisessä. Näin täytyy olla, koska siihen on kätketty uuden elämän salaisuus: lapsen syntymä.

Ihminen saa siis olla jatkamassa Jumalan luomistyötä ja siksi Jumala haluaa siunata, suojella ja varjella avioliittoa.

Siinä ihminen saa tuntea jotakin syvää Jumalan olemuksesta. Mies ja nainen ovat molemmat Jumalan kuvia; yhdessä he jatkavat sitä luomistyötä, jonka Jumala kerran aloitti. Siksi sukupuoliyhteys on varattu ainoastaan avioliittoon.

Jokainen nuori, joka on vielä naimaton, saa siis suhtautua ilolla tähän lahjaan. Älköön tämä hyvä lahja peittykö silloinkaan, kun on ollut ajatuksissa ja teoissa epäpuhdas.
      Mutta varokaa kaikkia esiaviollisia suhteita. Älkää pilatko Jumalan hyvää lahjaa" (Lainaus loppu).
      ---
      Uskokaa tai älkää, mutta tällaistakin saarnaa saattaa kuulla vielä kirkkomme saarnaspöntöstä.

• Vaikka hän vailla yhtäkään sukupuolista kokemusta menisi kuolemaan, jos ei kukaan
        ole kertonut hänelle, että millä tavoin hän saa sydämeensä Kristuksen Totuuden Hengen,
        koska vain se takaa hänelle iankaikkisen elämän.

• käärmelahti

tietää missä päin maatamme näin raamatullisesti julistetaan, mutta ymmärrän myös sen, että et voi sitä julkisesti kertoa.

• TeuvoSuni kirjoitti:

Vaikka hän vailla yhtäkään sukupuolista kokemusta menisi kuolemaan, jos ei kukaan
        ole kertonut hänelle, että millä tavoin hän saa sydämeensä Kristuksen Totuuden Hengen,
        koska vain se takaa hänelle iankaikkisen elämän.

Niin, ei oma hyvyytemme ketään pelasta.
        Ainoastaan Jeesus on "tie, totuus ja elämä".
        Hän on meidän syntiemme tähden kuollut ristillä.
        Ei yksikään, joka Häneen uskoo, joudu kadotukseen (Joh. 3:16)-en minä, etkä sinäkään.
        Tähän Sanaan voit luottaa.
        Armo riittää, jokaiselle katuvalle syntiselle....armoa armon päälle (Joh. 1:16).

Älä enää kanna taakkojasi, vaan jätä ne Jeesukselle. Ahtaasta portista niitä ei voi kukaan sisälle viedä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe