Tämä kuulostaa varmaan turhalta valittamiselta, mutta pahasti vinossa olevat etuhampaani ovat pikkuhiljaa alkaneet vaikuttaa ihan tosissaan itsetuntooni.
Hampaat ovat muutenkin vähän vinot, mutta pahinta on, että toinen yläetuhammas on vähän toisen päällä, siis niin pahasti etteivät ole yhtään vierekkäin, vaan toinen alkaa siitä mihin toinen loppuu. Tämä näyttää pahalta, koska hampaani ovat vielä todella isot ja muutenkin rumat (kellertävät.) Muusta pienestä vinoudesta en oikeastaan välitä.
Minulla on joskus ollut raudat, ja juuret ovat muutenkin kärsineet narskuttamisesta, joten en haluaisi rautoja. Voisivatko laminaatit auttaa, vai ovatko hampaani liian vinot? Ja onko muutenkin hullua laittaa laminaatteja 25-vuotiaana terveisiin hampaisiin?
Vinot etuhampaat, mitä voisin
17
4573
Vastaukset
- nasu.
lääkäri arvioi voiko tuon korjata laminaateilla vai pitääkö laittaa kruunut. reippaasti vain ottamaan lääkäriin yhteyttä, kokoa ja muotoa voi hyvin korjata.
- mullakin
...on sama ongelma. Kävin vuosi sitten hammaslääkärillä, ja hän arveli että mun hampaat sais laminaateilla melko suorannäköisiksi. Olen kuitenkin miettinyt ja miettinyt, ja nyt alan kypsyä tulokseen että laitan ne laminaatit. mulla on paikkojakin etuhampaissa, joten ei ole kyse "terveistä" hampaista. Aion vielä ekaksi valkaista kaikki hampaat, että tulee laminaatit oikean väriset. En vielä tiedä laitatanko muovi- vai posliinilaminaatit, muovi on paljon halvempi mutta posliini aidon näköinen. Otapa yhtys hammaslääkäriin, hän tietää tarkemmin. Musta kukaan toinen ei voi sanoa, mikä on tyhmää. Varmaan minäkin tulen sellaisia kommentteja saamaan, mutta kukaan ei voi tietää miten paljon olen hampaitani inhonnut kaikki nämä vuodet..
- aloittaja
Tuota tyhmyyttä mietin lähinnä siksi, kun hampaistani nyt tuskin sentään hyvännäköisiä ikinä saa. Mutta en tiiä, tämä tuntuu nyt niin pahalta, että ehkä voisin tuhlata useita satoja euroja vähistä rahoistani sen takia, että hampaani olisivat sentään vähemmän kamalat. :(
Eikös muuten laminaateistakin saa kuitenkin hampaanväriset, vaikka hampaat olisivat kellertävät? Itse kun en haluaisi sentään maksaa valkaisusta. - nasu.
aloittaja kirjoitti:
Tuota tyhmyyttä mietin lähinnä siksi, kun hampaistani nyt tuskin sentään hyvännäköisiä ikinä saa. Mutta en tiiä, tämä tuntuu nyt niin pahalta, että ehkä voisin tuhlata useita satoja euroja vähistä rahoistani sen takia, että hampaani olisivat sentään vähemmän kamalat. :(
Eikös muuten laminaateistakin saa kuitenkin hampaanväriset, vaikka hampaat olisivat kellertävät? Itse kun en haluaisi sentään maksaa valkaisusta.valkaisu siksi ettei ero näy omien ja laminaattien välillä, ellei niitä laminaatteja kaikkiin hampaisiin laiteta, vai haluatko ne laminaatitkin yhtä keltaiset kun omat hampaat..omia hampaita täytyy tietty valkaista säännöllisesti sen jälkeen mikä on aika työlästä.
Hampaille voi tehdä ihmeitä mutta pidemmän päälle ajatellen ei kannata kovin nuuka olla jos niitä kerran alkaa laittamaan. - aloittaja
nasu. kirjoitti:
valkaisu siksi ettei ero näy omien ja laminaattien välillä, ellei niitä laminaatteja kaikkiin hampaisiin laiteta, vai haluatko ne laminaatitkin yhtä keltaiset kun omat hampaat..omia hampaita täytyy tietty valkaista säännöllisesti sen jälkeen mikä on aika työlästä.
Hampaille voi tehdä ihmeitä mutta pidemmän päälle ajatellen ei kannata kovin nuuka olla jos niitä kerran alkaa laittamaan.Tämä kellertävyys ei tunnu minusta mitenkään sietämättömältä, joten ei ole motivaatioita ainakaan nyt tehdä mitään. Tietysti Tallinnassa saisi senkin aika siedettävään hintaan (sinne tekisi muutenkin mieli mennä hoitamaan), mutta en tiedä. Olisi se tietysti tyhmää, jos sitten alkaisikin kellertävyys rassata, eikä voisi valkaista laminaattien takia.
Tämä on vain vaikeaa, kun tuntuu niin pinnalliselta kaikki tällainen, mutta en ole mitenkään erityisen hyvännäköinen muutenkaan, ja nämä hampaat ovat minussa ehdottomasti ruminta. Ja olen vielä köyhä, pelkkiin laminaatteihin menisi melkein parin kuukauden vuokran jälkeen käteen jäävät tulot.
(Tuntuu vielä aika hölmöltä hankkia esteettistä hoitoa, kun hampaissani on oikeaakin vikaa, paikkoja vaikka miten paljon ja huonolaatuinen nastahammaskin poskessa.)
Mutta taidan tehdä kuten sinä, miettiä rauhassa ja sitten vasta tehdä jotain. Olisi vain niin kätevä jos ehtisin suoristaa nyt, kun on jo varattuna aika purentakiskon tekoon. :I - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Tämä kellertävyys ei tunnu minusta mitenkään sietämättömältä, joten ei ole motivaatioita ainakaan nyt tehdä mitään. Tietysti Tallinnassa saisi senkin aika siedettävään hintaan (sinne tekisi muutenkin mieli mennä hoitamaan), mutta en tiedä. Olisi se tietysti tyhmää, jos sitten alkaisikin kellertävyys rassata, eikä voisi valkaista laminaattien takia.
Tämä on vain vaikeaa, kun tuntuu niin pinnalliselta kaikki tällainen, mutta en ole mitenkään erityisen hyvännäköinen muutenkaan, ja nämä hampaat ovat minussa ehdottomasti ruminta. Ja olen vielä köyhä, pelkkiin laminaatteihin menisi melkein parin kuukauden vuokran jälkeen käteen jäävät tulot.
(Tuntuu vielä aika hölmöltä hankkia esteettistä hoitoa, kun hampaissani on oikeaakin vikaa, paikkoja vaikka miten paljon ja huonolaatuinen nastahammaskin poskessa.)
Mutta taidan tehdä kuten sinä, miettiä rauhassa ja sitten vasta tehdä jotain. Olisi vain niin kätevä jos ehtisin suoristaa nyt, kun on jo varattuna aika purentakiskon tekoon. :ISiis tehdä saman kuin nimimerkki mullakin.
Mutta taidan kuitenkin varata konsultaatioajan jonnekin jo nyt.
- ...
>onko muutenkin hullua laittaa laminaatteja 25-vuotiaana terveisiin hampaisiin?
On.- aloittaja
Niin varmaan, mutta kun tämä vaikuttaa todella itsetuntoon. Osaisiko joku kertoa, että mitä haittavaikutuksia sitten voi olla, olen kuullut että ainakin jotain voi tulla?
- aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Niin varmaan, mutta kun tämä vaikuttaa todella itsetuntoon. Osaisiko joku kertoa, että mitä haittavaikutuksia sitten voi olla, olen kuullut että ainakin jotain voi tulla?
Sen perusteella mitä olen tutkinut, näyttää siltä, että tarvitsisin toiseen etuhampaaseen kruunun saadakseni sen suoraan. Kuulostaa varmaan vielä tyhmemmältä. :(
Miten pitkään kruunun tai laminaatin voi odottaa edes pysyvän hyvänä, ei varmaan sentään ikuisesti? - tyhmää
aloittaja kirjoitti:
Sen perusteella mitä olen tutkinut, näyttää siltä, että tarvitsisin toiseen etuhampaaseen kruunun saadakseni sen suoraan. Kuulostaa varmaan vielä tyhmemmältä. :(
Miten pitkään kruunun tai laminaatin voi odottaa edes pysyvän hyvänä, ei varmaan sentään ikuisesti?Hampaiden valkaisu, laminaatit, kruunut yms. eivät minusta ole ollenkaan tyhmä asia, jos ne vaikuttavat myönteisesti minäkuvaan. Vähän kuin terapiaa ovat silloin:) Itselläni on myös huonon näköiset hampaat, ja aion laittaa niihin laminaatit taikka kruunut. Minulle on tosi iso juttu saada hampaat hienoiksi. Tsemppiä=)
- aloittaja
Onko huono idea mennä konsultaatioon vain kuoriin ja kruunuihin keskittyneelle lääkärille, vai olisiko oikoja parempi? En oikein tiedä mitä hampailleni yleensä voi tehdä, kun juuret ovat varmasti vahingoituneet narskuttamisesta joten oikominen pelottaisi, ja toisaalta kuoret eivät oikein sovi narskuttajalle. :/ (Purentakisko on toki jo hankinnassa.)
- kalliimpi
ja joskus oikomisen jälkeen joutuu laittamaan kuoret hampaisiin..
- vielä....
Sanontahan kuuluu köyhän ei kannata halpaa ostaa.. Ja se ikävä kyllä pitää paikkaansa myös purukalustossa. Minä olen paikannut etuhampaani vinoa asentoa kruunulla. ensin oli tökerö tekele muovista, seuraavaksi oli jo kalliimpi kruunu joka oli valmistettu hammaslaboratoriossa, no sen kanssa tuli ongelmia ja oli kaiken lisäksi ihan hirveän näköinen ja nyt on sitten samaa hintaluokkaa oleva kuin edellinen, jonka kanssa vielä pärjäillään, mutta ei täydellinen!
Rahaa on kulunut jo sen verran että sillä ehkä melkein olisi jo kustantanut oikomisen!! Ja Kruunu t ja laminaatit ovat aina sellainen vaihtoehto jota kannattaa miettiä tarkoin, koska se saattaa aiheuttaa ongelmia joko kuukausien, vuosien tai kymmenien vuosien päästä ja siinä sitä rahaa sitten palaa kun ryhdytään laittamaan implantteja suuhun. ( Kruunut ja laminaatit kun voivat " vuotaa" saumakohdasta ja näin ollen voit saada reikiä)sekä niiden puhtaanapito on paljon tärkeämpää ja tarkempaa kuin omien hampaiden. Vinkkinä siis, että mieti vielä.- kruunut ja laminaatitkin pian
Minä oioin hampaani ja silti jouduin laittamaan yhden kaksi kruunua, että tuplahinnat tuli ja oli tosi kallista. Kaiken huipuksi hampaani ovat edelleen rumat. Nyt olen saamassa loppuihin etuhampaisiin laminaatit ja sekin maksaa, joten omistan tosi kalliin suun. Oikominen ei ole mikään tae kauniista hampaista. Oikomisella saadaan hampaat hammaskaarelle ja minulla olisi kuulemma saatu sama tulos ilman oikomista kruunuilla ja laminaateilla, jotka joudun nyt kuitenkin laittamaan eli turhaan meni oikomaan ja rahaa paloi todella paljon kaikenmaailman härveleiden kanssa.
- aloittaja
Kuulostaapa ikävältä tuollainen. Noita riskejä olenkin miettinyt, olisi niin typerää jos tulos ei olisi paljoa nykyistä parempi. Ja tuntuisi niin hölmöltä, jos aiemmin melkein terve hammas menisi pilalle, kun kruunu menisi rikki.
Oikominen tuntuu huonolta vaihtoehdolta, koska toinen etuhampaani on välillä niin kipeä, että pelkään narskuttaneeni sen kuolioon. Mutta se pitää muutenkin tietysti selvittää ensin. Senkin takia mietin, että kannattaisiko odottaa tuleeko muutenkin tarvetta implantille tai nastahampaalle. Toivon, että laminaatti tai kruunu voisi kestää, koska narskutukseni ei ole enää niin pahaa kuin aiemmin. - opiskelija_
aloittaja kirjoitti:
Kuulostaapa ikävältä tuollainen. Noita riskejä olenkin miettinyt, olisi niin typerää jos tulos ei olisi paljoa nykyistä parempi. Ja tuntuisi niin hölmöltä, jos aiemmin melkein terve hammas menisi pilalle, kun kruunu menisi rikki.
Oikominen tuntuu huonolta vaihtoehdolta, koska toinen etuhampaani on välillä niin kipeä, että pelkään narskuttaneeni sen kuolioon. Mutta se pitää muutenkin tietysti selvittää ensin. Senkin takia mietin, että kannattaisiko odottaa tuleeko muutenkin tarvetta implantille tai nastahampaalle. Toivon, että laminaatti tai kruunu voisi kestää, koska narskutukseni ei ole enää niin pahaa kuin aiemmin.Minulla taitaa olla aika lailla sama tilanne kuin aloittajalla. Toinen etuhammas liikkuu jatkuvasti vinompaan toisen etuhampaan päälle, hampaissa tuntuu varsinkin yön jälkeen jatkuvaa ahtautta ja "puristusta". Kuinka pian aloittajan hampaat päätyivät siihen pisteeseen missä nyt ovat? Siis liikkuivatko ne vähitellen, niinkuin minulla.
En tiedä mitä pitäisi tehdä, itsetunto todellakin kärsii koko ajan rumenevista hampaista. Olen ajatellut oikomista, jota muutenkin tarvitsisin. Se tulee kuitenkin liian kalliiksi, joutuisin ottamaan lainaa monta tuhatta euroa. Entäs laminaatit, mietin vain voiko niitä laittaa, kun etuhampaani ovat niin ahtaasti?! Siis vaikka omia hampaitani hiottaisiin niin eiväthän ne silti mahdu kauniisti vierekkäin. Ja vielä, kun hampaani kerran liikkuvat niin silloinhan liikkuisivat myös laminaatit??
Ahdistaa kun en tiedä, milloin hampaiden liikkuminen loppuu vai loppuuko ollenkaan. YTHS:llä ongelmaa ei oteta vakavasti, vaikka toinen hammas on aivan selvästi noussut toisen päälle. - aloittaja
opiskelija_ kirjoitti:
Minulla taitaa olla aika lailla sama tilanne kuin aloittajalla. Toinen etuhammas liikkuu jatkuvasti vinompaan toisen etuhampaan päälle, hampaissa tuntuu varsinkin yön jälkeen jatkuvaa ahtautta ja "puristusta". Kuinka pian aloittajan hampaat päätyivät siihen pisteeseen missä nyt ovat? Siis liikkuivatko ne vähitellen, niinkuin minulla.
En tiedä mitä pitäisi tehdä, itsetunto todellakin kärsii koko ajan rumenevista hampaista. Olen ajatellut oikomista, jota muutenkin tarvitsisin. Se tulee kuitenkin liian kalliiksi, joutuisin ottamaan lainaa monta tuhatta euroa. Entäs laminaatit, mietin vain voiko niitä laittaa, kun etuhampaani ovat niin ahtaasti?! Siis vaikka omia hampaitani hiottaisiin niin eiväthän ne silti mahdu kauniisti vierekkäin. Ja vielä, kun hampaani kerran liikkuvat niin silloinhan liikkuisivat myös laminaatit??
Ahdistaa kun en tiedä, milloin hampaiden liikkuminen loppuu vai loppuuko ollenkaan. YTHS:llä ongelmaa ei oteta vakavasti, vaikka toinen hammas on aivan selvästi noussut toisen päälle.minullakin pikkuhiljaa mennyt pahemmaksi.
ei yths:ää tietenkään kiinnosta, kun kyse on vain esteettisestä ongelmasta. minulla jossain vaiheessa tuo vinous aiheutti ongelmiakin, alempana oleva etuhammas osui välillä puhuessa tai syödessä alahampaisiin, mutta sekään ei kiinnostanut yths:ää. (se loppui jotenkin itsestään jonkin ajan kuluttua.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229