Olisikohan jollakin kokemuksia siitä, että pidemmän käytön jälkeen alkaisi tulla sivuoireita Cipralexin käytöstä?
Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä puolisen vuotta ja yhtäkkiä olen muuttunut täysin yliväsyneeksi (nukkuisin aina vaan, jos mahdollista). Lisäksi pää tuntuu jotenkin raskaalta (melkein niin kuin päänsärkyä pukkaisi kokoajan) ja kadonneet ahdistuskohtaukset ovat tulleet ryminällä takaisin.
Käytän kyseistä lääkettä vaikean masennuksen hoitoon ja nyt vähän pelottaa, että hyvin toiminut lääke ei enää toimikaan kuten pitäisi. Olen toki tietoinen siitä, että oireet voivat johtua ihan muustakin, joten siksi kyselen.
Cipralex ja myöhemmin ilmaantuvat sivuoireet
11
4521
Vastaukset
- sadasad
Minä oon syönyt Cipralexia nyt puoli vuotta. Alku oli tosi hankalaa sivuvaikutuksineen, ja pitkään. Mulla myös vaikeaan masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon/kautta paniikkihäiriöön. Lääke ei ole erityisesti lisännyt aloitekykyäni, mutta pelkoja se on aika hyvin vienyt pois.
Mutta nyt on pari viikkoa ollut ihan tajuton väsymys ja jotenkin omituinen olo. Sitä ei kukaan usko, kuinka paljon minä nukun. Lääkärissä olen käynyt muista syistä, eikä verikokeissa eikä missään näkynyt mitään erikoista.
Mua rupes kans pelottaan, kun luin tuon sun jutun tuosta väsymyksestä.
Mikähän toi Cipralex oikein on loppujen lopuksi?- Lepakko2
uudentyyppinen SSRI masennuslääke, mitä voi käyttää myös ahdistuneisuuden hoidossa.Itse olen syönyt Cipralexia pian 5 vuotta.Ei sivuvaikutuk-
sia.Mietin tapauksessasi, onko masennuksesi syventynyt ja tarvitsisitko tueksi toisen lääkkeen. - sadasad
Lepakko2 kirjoitti:
uudentyyppinen SSRI masennuslääke, mitä voi käyttää myös ahdistuneisuuden hoidossa.Itse olen syönyt Cipralexia pian 5 vuotta.Ei sivuvaikutuk-
sia.Mietin tapauksessasi, onko masennuksesi syventynyt ja tarvitsisitko tueksi toisen lääkkeen.Niin... onkohan masennus syventynyt vai mitä. On niin välinpitämätön olo, että en jaksa itsestäni huolehtia yhtään. Esimerkiksi syön kaiken aikaa ja lihon valtavasti, toki on hienoa, kun nyt uskaltaa kauppaan mennä.Kohta vaan olen niin lihava BMI yli30, että häpeän itseäni enkä poistu kotoa.
Kakskyt milliä menee/vrk.
Mikä annos sulla 5v?
- Potkulauta
cipralexin tehottomuuteen kuuluu mainitsemasi oireet. Vaihtoehtona saattaisi olla sedatoiva masennuslääke ja joku anksiolyytti. Tulokset saattaisivat olla huomattavasti parempia kuin nykyisellä lääkitykselläsi.
- kohta 2 vuotta käyttänyt
joo, ihan sama täällä. väsyttää väsyttää väsyttää. voisin nukkua ihan uskomattomia määriä. annoksena menee nyt 10 mg ja psykologi kehoitti nostamaan 15 mg:aan jotta se vähentäisi väsymystä.
- täälläkin
käytän cipralexiä (eikös se ole sama kuin citalopram?)ja olen ollu todella väsynyt. Olen ollut tosin väsynyt jo sitä ennen, mutta nyt erityisen väsynyt. Haluaisin lopettaa lääkityksen tämän sairaalloisen väsymyksen takia.
- vaakat90
Huomasin justiin et tää viesti onkin aika vanha, mutta löysin tän kun etsin omaan ongelmaan vastauksia. Itselläni on todettu masennus 2007 ja olen käyttänyt eiri lääkkeitä nyt käytössä cipralexin uusi rinnakkaisvalmiste 20 mg/aamuisin ja se tuntuu väsyttävän kamalasti voisin nukkua kokoajan. Tuntuu tosi ahdistavalta kun en jaksa mitään ja väsyttää kokoajan. Miten sinulla menee nyt, vaihdoitko cipralexin johonkin muuhun valmisteeseen vai lopetitko kokonaan? Itse olen aika epätoivoinen kun olen koittanut jo 3 tai 4 eri lääkettä. Kiva jos vastaat!
- Yksi_
haittavaikutus on seksuaalisuuden tuhoutuminen: http://en.wikipedia.org/wiki/PSSD
Vaiva voi jäädä pysyväksi.
- rakas stella
Ei jäänyt...kun vähän aikaa. 2 kk olin ottamatta, halut oli kuin kanilla, joka pvä ois jaksanut rakastella vaikka 5 kertaa. mutta jouduin aloittamaan lääkityksen uudelleen, väsymystä ei ole tullut kovin paljoa lisää, mutta alkuun taas ihan epämääräistä ahdistusta, ja pelkoja.Lopettaisin kyllä jos ilman pärjäis, mutta kun ei, jotenki nämä koukuttaa kyllä pahasti.
- 88mm
Kaikki psyykenlääkkeet voivat jättää jälkeensä pysyviä haittavaikutuksia, kuten esimerkiksi impotenssin, kognitiivisia vaurioita, tunteiden turtumisen/apatian, anhedonia, näkövaivoja, virtsavaivoja, tuntohäiriöitä, maku- ja muita aistihäiriöitä, sekavuutta, päänsärkyä ja niin edelleen. Ensimmäinen vaurioituva osa-alue on työmuisti (engl. working memory, http://en.wikipedia.org/wiki/Working_memory).
- tottapuhut
Tämä on totta, lääkkeet voivat aiheuttaa vakavia ja hyvin pitkäkestoisia haittavaikutuksia, juuri kuvailemasi kaltaisia. Oireet voivat alkaa vasta, kun lääke lopetetaan. Pysyvistä vaurioista en kuitenkaan välttämättä puhuisi, ihmisen hermosto on hyvin muovautuva ja monipuoisella kuntoutuksella on mahdollistua parantua. Pitkä ja kivinen tie tämä tosin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell572400- 662233
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1541996Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.581885Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1321669Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,571240- 751231
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.831125Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1491045Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103921