Selluliitin syyt:

huonot elämäntavat

Selluliitti syntyy natrium-kalium-tasapainon häiriintyessä, jolloin kudosväleihin alkaa liiallisen natriumin saannin seurauksena kerääntyä nestettä. Myös sokeri tuhoaa kollageenisäikeitä veltostaen ihoa ja tehden "koloja" kudokseen. Liian kireät vaatteen estävät pintaverenkiertoa. Solutoiminnan häiriintyessä noiden syiden takia myös soluhengitys häiriintyy ja lymfakierto(imuteiden ja -solmukkeiden kuona-aineita poistava toiminta) heikkenee. Stressi lisää haittoja. Ja sanomattakin selvää, että alkoholi, tupakointi ja liikunnan vähäisyys tekevät varmasti tuhoja ihonalaisessa kudoksessa. Nopeat laihdutuskuurit ovat selluliitille oikein kutsu.
Runsaasti sokeria, suolaa ja rasvaa sisältävät ruoat pois ja paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kuitupitoista täysjyväviljaa ja vähärasvaista lihaa tilalle. Tuloksia syntyy hitaasti, mutta varmasti. Tiedän omasta kokemuksesta. Terveisiä kaikille =)

8

2594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiheliini...

      Olen normaalipainoinen, mutta reidet kamalat selluliittimuhkuraiset olleet teini-iästä asti ja nyt olen 30v. Olen aina syönyt terveellisesti ja urheillut paljon. Joku tässä on vialla?

      • suhteellinen käsite

        Kerroit että syöt terveellisesti. Mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että syöt normaalia kotiruokaa; perunaa ja kastiketta, joskus mukaan kasviksia ja salaattia ja silloin tällöin jotain hyvää. Juotko kahvia, virvoitusjuomia?
        Toiset ovat vain herkempiä saamaan selluliittia. Itse kuulun juuri siihen ryhmään. Äidin puolella kaikki naiset ovat muhkuraisia ja niin olemme myös minä ja kaksi tytärtäni.
        Selluliitin torjunta on kuitenkin mahdollista. Suolaa on ehdottomasti vähennettävä. Valkoinen vilja ja sokeri pois. Samoin rasva ja einekset. Kuten ensimmäisessä viestissä sanotaan, kalium-natrium-tasapaino on avainsana selluliitissa. Saamme "normaalissa" kotiruoassa aivan liikaa natriumia ja liian vähän kaliumia.
        Vertailun vuoksi:
        Esim. juustomunakas (2munaa 60g juustoa) sisältää
        natriumia n. 922mg ja kaliumia n. 262mg. Paahtoleipä viipale sis. 124mg natriumia ja 40mg kaliumia.
        Mutta hedelmät ja kasvikset kypsentämättöminä (kypsennys tuhoaa kaliumia) sisältävät
        esim. tuore ananas 2,5dl natriumia 1mg ja kaliumia 175mg. Banaani 1mg natriumia ja 550mg kaliumia! Lähde: Nicole Ronsard: Eroon selluliitista, Gummerus
        Lähteenä käyttämäni kirja on kirjoitettu 1992, mutta tiedot on ajantasalla edelleen. On varmasti olemassa tuoreempiakin teoksia asiasta. Käynti kirjastossa voi olla hyvä alku =)


    • Nainen 26

      Ei taida asiat olla ihan näin yksinkertaisia, eiköhän geeneillä ja anatomiallakin ole sormensa pelissä?

      Äitini on uli 50-vuotias, hän tupakoi, hänen työnsä on stressaava, hän juo alkoholia viikottain, ei harrasta muuta liikuntaa kuin arki- ja hyötyliikuntaa eikä syö erityisen terveellisesti. Ylipainoa hänellä on ehkä 5-10 kiloa. Silti hänellä ei ole selluliitin selluliittia. Jos ihon puristaa yhteen, niin näkyy pienen pieniä kuoppia, sitä, mitä taidetaan sanoa "appelsiini-ihoksi", mutta muuten ei mitään.

      Sama homma minulla. Olen jo viiden vuoden ajan joutunut syömään lisättyä suolaa matalan verenpaineen takia, muuten ruokavalio on suht. kohillaan. Eikä minullakaan ole selluliittia (kuten ei myös siskollanikaan). Sinun teoriasi mukaan meillä pitäisi kaikilla olla isot kasat selluliittia reisissä ja pakaroissa, vaan näin ei ole.

      Ilmeisesti geenien ja solujen rakenteen merkitys on suurempi kuin huonojen elämäntapojen? Vai mikä muu selitys tässä voisi olla?

      • vaikeuksia?

        Onko sulla jotain ongelmia tajuta lukemaasi? Juurihan edellinen neuvoja selitti miten suvussaan esiintyy selluliittitaipumusta. Eiköhän se just tarkoita geenien kautta perityvää taipumusta. Tekstissä oli jopa lause " ..toiset saavat selluliittia helpommin.." Suosittelen sisälukutaidon harjoittelua.


      • Nainen 26
        vaikeuksia? kirjoitti:

        Onko sulla jotain ongelmia tajuta lukemaasi? Juurihan edellinen neuvoja selitti miten suvussaan esiintyy selluliittitaipumusta. Eiköhän se just tarkoita geenien kautta perityvää taipumusta. Tekstissä oli jopa lause " ..toiset saavat selluliittia helpommin.." Suosittelen sisälukutaidon harjoittelua.

        Enpä lukenut noita edellisiä viestejä kovin tarkasti, halusin vaan tuoda oman näkemykseni esiin. Joo, näköjään tuo "suhteellinen..." on kertonut omasta suvustaan, mutta onko hän sama kirjoittaja kuin alkuperäinen? Hankalaa seurata keskustelua, kun ihmiset vaihtavat "nimimerkkiä" jatkuvasti.

        Mutta eniveis, aloitusviestissä ei puhuttu geeneistä mitään, joten mielestäni vaikuttaa siltä, ettei alkuperäinen kirjoittaja lainkaan ymmärrä geenien vaikutusta. Tosin eiköhän se ole kaikille selvää, että yleensä sairauksille löytyy geneettiset taipumukset, selluliittihan on ihonalainen tulehdus, eli sairaus.


      • Alkuper.
        Nainen 26 kirjoitti:

        Enpä lukenut noita edellisiä viestejä kovin tarkasti, halusin vaan tuoda oman näkemykseni esiin. Joo, näköjään tuo "suhteellinen..." on kertonut omasta suvustaan, mutta onko hän sama kirjoittaja kuin alkuperäinen? Hankalaa seurata keskustelua, kun ihmiset vaihtavat "nimimerkkiä" jatkuvasti.

        Mutta eniveis, aloitusviestissä ei puhuttu geeneistä mitään, joten mielestäni vaikuttaa siltä, ettei alkuperäinen kirjoittaja lainkaan ymmärrä geenien vaikutusta. Tosin eiköhän se ole kaikille selvää, että yleensä sairauksille löytyy geneettiset taipumukset, selluliittihan on ihonalainen tulehdus, eli sairaus.

        Olen kirjoittanut vain tuon ensimmäisen enkä vastaa muiden viestien sisällöstä. Olen kuitenkin samaa mieltä Nicole Ronsardin kirjasta, se olisi hyvä jokaisen selluliitista kärsivän lukea.
        Geenien vaikutuksesta selluliitin muodostumiseen en vaivautunut itsestäänselvyytenä mainitsemaan, sillä olin suunnannut kirjoitukseni niille, joilla sitä on, enkä niille, joilla sitä ei ole.
        Onneksi olkoon kuitenkin sinulle, kun luultavimmin selviät elämässäsi ilman muhkuroita =) Mutta ymmärrät varmasti myös mitä muuta tupakointi, huono ravinto, stressi ja alkon käyttö elimistölle aiheuttavat. Niiden sairauksien rinnalla selluliitti on vain lähinnä kosmeettinen pikkujuttu.


    • oikeasti

      haluaa päästä eroon selluliitista, pitää vähentää hiilihydraatteja ja aika reilusti. Itse olen ollut vähähiilihydraattisella dieetillä kohta 5 kk ja selluliitit on hävinny 90 prosenttisesti. Ja bmi pudonnut 27.5 -> 22.9... Suosittelen lämpimästi..

      • kysynkin...

        Lisäsitkö myös liikuntaa vai auttoiko todella se vähähiilihydraattinen dieetti? Olisi siinä tapauksessa toivoa itsellänikin, kun olen nyt liikuntakiellossa jalkavamman vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe