Sain hiljattain vahingossa käsiini ammattilaisen tekemän diagnoosin pomostani: narsisti.
Googlasin välittömästi sanan ja sieltähän se löytyi: oman napansa ympärillä liihotteleva egoisti, joka nostetaan esimiesasemaan helposti ja usein ajaa alaisensa burnoutiin. No, ne loppuunpalamisen merkit olen tunnistanutkin itsessäni. Onneksi osaan pitää mielestäni ja kehostani suhteellisen hyvää huolta, työ vain on menettänyt merkityksensä silmissäni.
Pomo on mennyt pahemmaksi ajan mittaan. Saattaa jättäytyä oudoille sairaslomille tai vähintäänkin kadota loppupäiväksi ja jättää työpaikan hommat kontolleni. Olenhan lähin alainen. Työkaverit ottavat jo oppia ja jäävät hekin ilmoittamatta päivän lomille. Työmoraali on romahtanut.
Perusasiatkin kuten laskujen hoitamisen ja uusien työntekijöiden rekrytoimisen pomo jättää tekemättä. Se vaikeuttaa omaa työtäni, mutta itselläni ei ole valtuuksia hoitaa ko. hommia. Uskollisena tyyppinä en ole "kannellut" kenellekään, kuten pomoni pomolle, mutta tilanne alkaa olla tosi tukala. Tuntuu, kuin joutuisin jatkuvasti kantamaan vastuuta omien töideni lisäksi myös pomoni velvollisuuksista.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Takataskussa on jo suunnitelma toisiin töihin lähtemisestä, mutta asioiden selvittäminenkin olisi minusta tärkeää. Vai vaarannanko mielenterveyteni jäämällä narsistipomon leipiin?
Vetäytyvä narsisti pomona
7
1498
Vastaukset
- voimia
Lähde! Hae uutta paikkaa niin pian kuin vain pääset!!!
Narsisti imee kuiviin ja sitten huomaat olevasi kaikesta vastuussa.
Go away!- loimihenkilö
Olen itse käynyt pohjalla ja vaihtanut paikkaa. En kuvitellut palaavani mihinkään työhön, Mutta energiaa olen saanut muiden arvostuksesta jne.
- ihmeen töitä
tulla menttaliteetilla yleensä voi tehdä?!?
Pyöritättekö kenties jotain pizzeriaa?- alkaakyllästyttää
Ihan siistissä toimistotyössä olen, suuryrityksessä.
Isossa organisaatiossa tuollainen toiminta tuntuu jäävän piiloon, kun on pomon pomon pomoja ja viesti kulkee vain suoraan ylös- ja alaspäin. Alku ei ollut ihan näin paha, mutta homma on mennyt huonompaan askel askeleelta.
Luin lisää narsismista: Narsisti ei kunnioita muiden rajoja. Tämäkin tyyppi saattaa soittaa yömyöhällä työasiasta, vaikka seuraavana aamuna häntä ei työpaikalla näy. - kuntapuolella sama juttu
alkaakyllästyttää kirjoitti:
Ihan siistissä toimistotyössä olen, suuryrityksessä.
Isossa organisaatiossa tuollainen toiminta tuntuu jäävän piiloon, kun on pomon pomon pomoja ja viesti kulkee vain suoraan ylös- ja alaspäin. Alku ei ollut ihan näin paha, mutta homma on mennyt huonompaan askel askeleelta.
Luin lisää narsismista: Narsisti ei kunnioita muiden rajoja. Tämäkin tyyppi saattaa soittaa yömyöhällä työasiasta, vaikka seuraavana aamuna häntä ei työpaikalla näy.Luonteenpiirteisiin lisäisin itseäni eniten häiritsevän narsistin ominaisuuden. Säännöt eivät koske häntä ja ne vaihtuvat sen mukaan, mikä hänelle on edullista. Hänellä ei ole kykyä ottaa vastaan kritiikkiä, vaan syy ja syyllinen (joku muu)on kaivettava esiin vaikka kuinka vähäpätöisestä asiasta. Ja itse asia jää sivuseikaksi.
- varastolla
kuntapuolella sama juttu kirjoitti:
Luonteenpiirteisiin lisäisin itseäni eniten häiritsevän narsistin ominaisuuden. Säännöt eivät koske häntä ja ne vaihtuvat sen mukaan, mikä hänelle on edullista. Hänellä ei ole kykyä ottaa vastaan kritiikkiä, vaan syy ja syyllinen (joku muu)on kaivettava esiin vaikka kuinka vähäpätöisestä asiasta. Ja itse asia jää sivuseikaksi.
Meidän uusi, hullu varastopäällikkömme haukkui työntekijän vapaa-ajalla baarissa. Näyttämällä mm. natsimerkkejä, huutamalla Sieg Heil! ja sanomalla että Saat potkut, Kaikki saa potkut!
Vähentää työpaikan vakihenkilöstöä mutta pitää vuokratyöntekijöitä(!?) mikä on laitonta.
Ilmoittaa lomauttamisesta jättämällä viikonloppuna puhelinvastaajaan viestin. Ei kestä kritiikkiä vaan antaa potkut jos sanoo jotain vastaan. Keksii kokoajan ties mitä ihme sääntöjä.
Kaikkien pitäisi olla vaan elottomia robotteja ja tehdä kiltisti työntä mutisematta. Työilmapiiristä on turha edes puhua.
Työpaikkani motivaatio on ihan nollassa ja koko työpaikka muutenkin tuntuu olevan räjähdyspisteessä. Työntekijät kaikki suunnilleen jonkinlaisessa burn outissa, minä mukaanlukien johtuen jatkuvasta ahdistamisesta ja vainoamisesta. Vanhoja työntekijöitä ei kunnoiteta yhtään ja yritetään väkisin savustaa ulos. Kaikki uudet työntekijät saa parhaat hommat ja paremman palkan.
Valituksia on yritetty tehdä ylemmille tahoille mutta ei niitä tunnu mikään kiinnostavan. Jopa työterveydenhuollosta on otettu yhteyttä työpaikalleni ja ihmetelty että mikä mättää kun jatkuvasti porukkaa sairaana tai hermolomilla. Eikä tästä uudesta varastopäälliköstä tunnu pääsevän kirveelläkään eroon...mutta ei ole tervettä meininkiä todellakaan...
Vaarannatko mielenterveytesi narsistipomon leipiin
jäämällä?
Pohdintaasi voisi auttaa tutustuminen Raimo Mäkelän
kirjaan; "NAAMIONA TERVE MIELI".
Oman kokemuksenikin mukaan narsistityösuhteessa tulee valittavaksi; TAISTELE TAI PAKENE.
Kumman valitset - siihen voisit saada Mäkelän selkeätajuisesta kirjasesta vinkkejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663422Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463242Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1423068- 502663
- 311983
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271880- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871555Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401445- 391350