Seroxat - mielipiteeni ja kokemukseni

Olen kärsinyt jo useita vuosia masennuksesta ja sosiaalisista fobioista. Kokeilemistani lääkkeistä Seroxat osoittautui aikoinaan parhaaksi, toimivimmaksi ja tehokkaimmaksi. Ja samalla myös hankalaksi. Olen listannut ohessa joitain lääkkeen haittapuolia, joita myös itse koin muutaman vuoden käyttöaikanani.

Seroxatissa on huomattava määrä kiusallisia sivuvaikutuksia. Miesten kannalta pahin lienee impotenssi.

Toinen käyttäjien raportoima vaikutus on lihominen, johon ei voi vaikuttaa edes paljolla liikunnalla. Kannattaa siis varautua jopa usean kilon, jopa kymmenien kilojen painon nousuun pidemmällä tähtäimellä.

Unihaitat on myös huomioitava, sillä Seroxat kiihdyttää unien näkemistä ja myös niiden laatua. Lääke nostaa jostain syystä pintaan erityisesti väkivaltaisia ja uhkaavia unia.

Lääkkeen lopettaminen on myös hankalaa, etenkin 20mg ja sitä suuremmilla annoksilla. Monet ovat joutuneet yrittämään useamman kerran ennen kuin lopettaminen on onnistunut täysin. Lopettamisen aikana potilas voi kärsiä sekä fyysisistä että henkisistä oireista, joista etenkin sähköshokeiksi kuvattu oire on todennäköisesti yleisin.

Lääkkeen lopettamisen jälkeen ongelmana on myös arjen kohtaaminen hieman samaan tapaan, joskaan ei aivan yhtä rankalla tavalla, kuin MDMA-johdannaisissa huumeissa (jotka toimivat Seroxatin tavoin). Monet potilaat ovatkin kertoneet vaipuneensa lääkekuurin aloittamista edeltävää masennusta pahempaan, uuteen masennustilaan.

Kannattaa todellakin miettiä tarkoin ennen kuin ryhtyy Seroxat-kuurille. Suosittelisin itse lääkettä ihmisille, joilla ei ole muita vaihtoehtoja. Muussa tapauksessa kannattaa ehdottomasti kokeilla vaikka liikuntaa (jonka vaikutukset ovat samankaltaiset, mutta luonnollisemmat) ja terapiaa.

Lisäksi kysyisin onko markkinoille ilmestynyt uusia lääkkeitä, jotka toimisivat kuten Seroxat, mutta joissa ei olisi vastaavia sivuvaikutuksia? Olen nimittäin harkinnut vakavasti, että alottaisin uudestaan lääkkeiden käyttämisen.
1605
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

niin miten kauan se kesti,paljonko annosta pienennettiin ja miten,viikoittain vai?olen itse ajatellut lopettaa mutta olen kuullut että se on vaikeaa..jos olisin tiennyt syömään ruvetessani niin olisin miettinyt kaksi kertaa otanko lääkkeen..mutta eihän haittavaikutuksista/puolista tietenkään kerrota kun määrätään..entä paino,minulle on tullut reilu 10kiloa lääkkeen aikana,mahtaako se olla vaikeeta saada pois vai "häviääkö"itsestään kun lääkeen lopettaa?

Äänestä

Kommentoi aloitusta


ZeroFat kirjoitti:

Olen kärsinyt jo useita vuosia masennuksesta ja sosiaalisista fobioista. Kokeilemistani lääkkeistä Seroxat osoittautui aikoinaan parhaaksi, toimivimmaksi ja tehokkaimmaksi. Ja samalla myös hankalaksi. Olen listannut ohessa joitain lääkkeen haittapuolia, joita myös itse koin muutaman vuoden käyttöaikanani.

Seroxatissa on huomattava määrä kiusallisia sivuvaikutuksia. Miesten kannalta pahin lienee impotenssi.

Toinen käyttäjien raportoima vaikutus on lihominen, johon ei voi vaikuttaa edes paljolla liikunnalla. Kannattaa siis varautua jopa usean kilon, jopa kymmenien kilojen painon nousuun pidemmällä tähtäimellä.

Unihaitat on myös huomioitava, sillä Seroxat kiihdyttää unien näkemistä ja myös niiden laatua. Lääke nostaa jostain syystä pintaan erityisesti väkivaltaisia ja uhkaavia unia.

Lääkkeen lopettaminen on myös hankalaa, etenkin 20mg ja sitä suuremmilla annoksilla. Monet ovat joutuneet yrittämään useamman kerran ennen kuin lopettaminen on onnistunut täysin. Lopettamisen aikana potilas voi kärsiä sekä fyysisistä että henkisistä oireista, joista etenkin sähköshokeiksi kuvattu oire on todennäköisesti yleisin.

Lääkkeen lopettamisen jälkeen ongelmana on myös arjen kohtaaminen hieman samaan tapaan, joskaan ei aivan yhtä rankalla tavalla, kuin MDMA-johdannaisissa huumeissa (jotka toimivat Seroxatin tavoin). Monet potilaat ovatkin kertoneet vaipuneensa lääkekuurin aloittamista edeltävää masennusta pahempaan, uuteen masennustilaan.

Kannattaa todellakin miettiä tarkoin ennen kuin ryhtyy Seroxat-kuurille. Suosittelisin itse lääkettä ihmisille, joilla ei ole muita vaihtoehtoja. Muussa tapauksessa kannattaa ehdottomasti kokeilla vaikka liikuntaa (jonka vaikutukset ovat samankaltaiset, mutta luonnollisemmat) ja terapiaa.

Lisäksi kysyisin onko markkinoille ilmestynyt uusia lääkkeitä, jotka toimisivat kuten Seroxat, mutta joissa ei olisi vastaavia sivuvaikutuksia? Olen nimittäin harkinnut vakavasti, että alottaisin uudestaan lääkkeiden käyttämisen.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu