12V spottivalot (IP 20) kylpyhuoneeseen

valopää

Mites on asian laita oikeasti, jos 12V spottivalot muuntaja laitetaan kylpyhuoneeseen ja spottien IP-luokka on 20?

Kysyin sähkötarvikeliikkeen myyjältä, et mites suihkun läheisyyteen laitto tai haittaako valojen yli menevät vesijohtoputket, niin vastaus oli tyyliin "ei haittaa, 12V se vain on".

Miten soveltuvuus? Kyllähän suihkusta vesihöyryä syntyy ja roiskeidenkin mahdollisuus lähimmillä parilla spotilla on.

12

7558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osuu.

niihin valaisimiin, jolloin vedenpitävä kupu on ihan järkevä juttu.

• 12V

hitusähköihin et kyllä hevin löydä paempaa suojausluokkaa... en sano etteikö niitä ole, mutta ovat sitten vastaavasti hintavia...

Et tarvii suihkutiloihin mitään suuria suojausluokkia leikkisähköä varten...

• on spotit

12 voltin spotti aivan suihkun yläpuolella katossa, 8.sas vuosi eikä ole vielä tarvinnut poppaakaan vaihtaa. Lamppu on kiinteällä etulasilla n. 20W. Suosittelen.
      Muut kylppärin vastaavat spotit ovat peilikaapin ylälevyssä.

• valopää

Kiitos asiallisista ja nopeista vastauksista!

Nyt sain mielenrauhan ja uskallan asentaa jo ostamani spotit... Alkoi vaan epäilyttämään tekemäni hankinta, kun lueskelin kosteantilan valaistuksesta.

• Muuntajan tietenkin asennat suojattuun tilaa
        ja kaikki kylpyhuoneen sähköt vikavirtasuojan
        taakse.

• sähikäinen_

Kuinkas se taas lukikaan 6 tonnisessa???
      SFS-6000 701.512.2 Sieltä löytyy!

• vts00x

ovat voimassa peseytymistiloissa sähkölaitteen jännitetasosta riippumatta. IP20 ei riitä alle 2,25 korkeudella suihkutilassa (ollaan siis alueella 1, enintään 0,6 m suihkusta).

• Mutuilija

... jos tulikuumaan halogeenin lasiin roiskahtaa vettä?

En ainakaan itse haluaisi olla paljain jaloin sirpaleiden päällä ja lasia silmissä.

• Hallogeenit
        Mutuilija kirjoitti:

... jos tulikuumaan halogeenin lasiin roiskahtaa vettä?

En ainakaan itse haluaisi olla paljain jaloin sirpaleiden päällä ja lasia silmissä.

meillä on halogeenit olleet pesuhuoneen katossa jo monta vuotta eikä ole särkyneet.
        Meillä ei yleensäkkään suikutella kaattoon vettä, roiskeista ei ole rikki menneet.

• sähikäinen_

Koska harvoin on suihkutila alle 2,25m korkea.

Siis jos jollain on näin matala suihkutila niin eipä sitten laiteta kuivan tilan vermeitä.

Julkisissa ja/tai laitos suihkutiloissa homma muuttuukin.

• valopää
        sähikäinen_ kirjoitti:

Koska harvoin on suihkutila alle 2,25m korkea.

Siis jos jollain on näin matala suihkutila niin eipä sitten laiteta kuivan tilan vermeitä.

Julkisissa ja/tai laitos suihkutiloissa homma muuttuukin.

Mulla tulisivat 2,28 m korkeudelle. Lähin suihkua oleva spotti noin 0,55 m päässä, toinen noin 1 m suihkusta ja 0,55 m saunan ovesta.

Mielipiteet täällä näyttävät jakautuvan. Itse kun en ole sähköalanammattilainen, niin en tiedä sähköstandardien turvallisuusvaatimuksista.

Jos siis kyseisen IP20-luokan ts. kuivantilanvalaisimen (12 V) asentaa kyseessä olevalla 3-alueelle (?), niin minkälainen turvallisuusriski siitäaiheutuu? Vai onko kyseessä vain pelko, että valaisin menee rikki roiskevedestä?

Ilmeisesti osa vastaajista on niitä, jotka tulkitsevat standardeja kuin raamattua, mutta mikä on käytäntö tässä tapauksessa.

Esim. kylpyhuoneen valaistukseen liittyen oli valot myyneessä sähköliikkeessä keskustelua vikavirtasuojan asentamisesta. Lakipykälien mukaan se kuulemma pitäisi asentaa sähkökeskustauluun, mutta käytännössä kuulemma useasti ei aleta vetämään sähköjohtoa ties kuinka kaukaa, vaan se kytketään pesutilaan muun sähkörasian yhteyteen.

Myyjä itse sanoi, että näin on käytäntö, mutta hänen pitää kuitenkin opastaa pykälien mukaan.

Eli onko tässä nyt kyseessä vastaava homma pykälien ja todellisuuden välillä?

-----

Soitin tässä välissä vielä kyseiseen sähköliikkeeseen, niin kertoivat, että vahvistivat vielä kertaalleen, että kyllä ne 12V valaismet voi suihkutilaan laittaa. Alanammattilaisetkin niitä kuulemma asentavat ja tukkuliikekään ei toimita varsinaisia kosteantilanvalaisimia, tai no, erityistilauksesta ja hintakin on kuulemma paljon korkeampi.

• valopää kirjoitti:

Mulla tulisivat 2,28 m korkeudelle. Lähin suihkua oleva spotti noin 0,55 m päässä, toinen noin 1 m suihkusta ja 0,55 m saunan ovesta.

Mielipiteet täällä näyttävät jakautuvan. Itse kun en ole sähköalanammattilainen, niin en tiedä sähköstandardien turvallisuusvaatimuksista.

Jos siis kyseisen IP20-luokan ts. kuivantilanvalaisimen (12 V) asentaa kyseessä olevalla 3-alueelle (?), niin minkälainen turvallisuusriski siitäaiheutuu? Vai onko kyseessä vain pelko, että valaisin menee rikki roiskevedestä?

Ilmeisesti osa vastaajista on niitä, jotka tulkitsevat standardeja kuin raamattua, mutta mikä on käytäntö tässä tapauksessa.

Esim. kylpyhuoneen valaistukseen liittyen oli valot myyneessä sähköliikkeessä keskustelua vikavirtasuojan asentamisesta. Lakipykälien mukaan se kuulemma pitäisi asentaa sähkökeskustauluun, mutta käytännössä kuulemma useasti ei aleta vetämään sähköjohtoa ties kuinka kaukaa, vaan se kytketään pesutilaan muun sähkörasian yhteyteen.

Myyjä itse sanoi, että näin on käytäntö, mutta hänen pitää kuitenkin opastaa pykälien mukaan.

Eli onko tässä nyt kyseessä vastaava homma pykälien ja todellisuuden välillä?

-----

Soitin tässä välissä vielä kyseiseen sähköliikkeeseen, niin kertoivat, että vahvistivat vielä kertaalleen, että kyllä ne 12V valaismet voi suihkutilaan laittaa. Alanammattilaisetkin niitä kuulemma asentavat ja tukkuliikekään ei toimita varsinaisia kosteantilanvalaisimia, tai no, erityistilauksesta ja hintakin on kuulemma paljon korkeampi.

Sähkömääräyksiä tulee noudattaa. Mitään
        käytännön sovellutusta ei ole, jos aikoo
        lakia noudattaa. Ei niitä määräyksiä ole
        ihmisten kiusaksi tehty, vaan suojaamaan
        terveyttä ja omaisuutta.

Se nyt vaan on 12 V, ei aina ole niin.
        Muuntajan eristyksen vikaantuessa valaisi-
        messa saattaa olla 230 V ja suihkun osuessa
        valaisimeen hengenlähtö on lähellä. Kysy-
        myksessä on vaarallisimmat olosuhteet, mitä
        voi kuvitella, paljain jaloin hyvin maahan-
        johtavalla alustalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82