Lapsen hampaan tummeneminen

ÄitiKulta

Hei!
Minulla on 2v (kohta 3v.) tyttö. On loukannut vasemman etuhampaansa kaatuessaan n.puoli vuotta sitten. Nyt etuhammas tummenee. On jo huomattava väriero muihin hampaisiin. Hän ei arasta hammasta yhtään, eikä ikeniin ole tullut patteja tms. Sisäpuolelta hammas näyttää aika mustalta. Puree sillä ihan normaalisti eikä valita kipuakaan siinä yhtään. Hammaslääkärin ajanvaraukseen soittaessani todettiin vaan ettei hampaalle voi mitään. Antaa sen vaan olla jos ei arista sitä. Ei edes aikaa hammaslääkärille suositeltu. Täytyisikö asialle tehdä kuitenkin jotain? Vahingoittuuko juuristo jotenkin? Maitohampaathan lähtevät iän myötä, mutta olisiko parempi poistattaa hammas? Näyttää vaan tummenevan koko ajan enemmän.

6

1351

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

tummui ? Jos hampaasta puuttuu kiille niin sekin tummentaa hammasta. Lapseltani alkoi hammas tummumaan sinun lapsesi ikäisenä. Se pinnoitettiin ja siitä tuli samanlainen kuin muistakin hampaista. Lääkäri oli varma että rautahampaassa on sitten kiilto kun se tulee.

• oli sama juttu,

kun hän pienenä kaatui suulleen. Olihan se hammas jokusen vuoden aika ruman näköinen. Nykyisin hän on jo yli 20v. ja hänellä on oikein kaunis, valkoinen hammasrivi. En olisi huolissani. :)

• jos tulee patti

ikeneen, niin sitten heti hammaslääkäriin, ettei tulevat rautahampaat pääse tulehtumaan jo ennenkuin puhkeaa. Kyllä mielestäni aikaa olisi pitänyt antaa, kannattaisi varmuuden mukaan testata onko hammas kuollut (sitä varten on laite) silloinhan hammas pitäisi juurihoitaa tai poistaa.

• ........

kannattaa pitää paikoillaan,koska muuten pysyvä hammas menee helposti väärään asentoon. jos kovasti on hampaansa paukauttanut voi olla että pysyväänkin hampaasen on tullut vaurio. (voi olla esim.läiskä kiilteessä)

• Asian läpi käynyt

Maitohampaan poistaminen ei ole ihan pieni juttu. Itseltäni poistettiin pahan fistelin takia kaksi maitohammasta lapsena, mistä aiheutui pysyvien hampaiden puhkeaminen vääriin paikkoihin, ja näin ollen olinkin parin vuoden päästä oikomishoidon tarpeessa, mutten suostunut siihen lapsena, kun sitä minulle tarjottiin. Nyt aikuisena sitten olen mennyt yksityiselle, ja maksanut siitä kalliisti. Eli maitohampaita ei yleensä poisteta kuin jos on ihan äärimmäinen pakko.

• syy

Hammas tummuu tapaturmasta johtuen, elikkä hampaan sisälle on muodostunut ikäänkuin "mustelma". Kovasta kudoksesta väri vaan ei pääse enää häipymään pois. Hampaalle ei tarvitse tehdä mitään jos ei vaivaa, ts. ala heilumaan tai tule märkäpaisetta ikeneen. Esteettisestä syystä tuskin missään Suomessa terveyskeskuksessa sitä aletaan päällystämään eikä kannata poistaa jos ei vaivaa, muuten menetetään tilaa pysyvälle hampaalle eikä se puuttuvan hampaan kolokaan kovin kaunis ole

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe