Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lähihoitajat huomio

Yötöihinkö?

Vaikuttaa siltä, että kaikilla työnantajilla on tällä hetkellä lähihoitajille mahdollisuus tarjota vain yötöitä täällä maaseudulla Pohjois-Suomessa.

Olen sitten miettinyt, josko ihan tosissaan alkaisikin pääsäntöisesti yököksi. Palkka houkuttelee, kuten monilla.

Olen valmistunut 2005 ja en ole tehnyt vielä koskaan yövuoroja (paitsi opiskeluaikoina). Jotenka kyselen täältä kokemuksia.

Paljonko yököllä on tuntimäärä kolmen viikon listassa, jos on täydet tunnit? Vapaat ja työpäiväthän eivät ainakaan kaikilla työpaikoilla mene niinkuin pitäisi, olen kuullut. Joten niitä pitempiä vapaita ei välttämättä tulekaan, vaikka usein kehutaan yökköjen pitkiä vapaita.

Jos teillä on vaikkapa kolme vapaapäivää, käännättekö rytmin kuinka "normaaliksi"? Eli onko järkevintä vapaallakin valvoa myöhään ja olla yökukkuja vai onnistuuko täysin päinvastainen unirytmi? Mietin tätä, koska minulla on 4 vuotias tytär. Mieheni on päivätyössä. On varmaan ainakin aluksi hankalaa yrittää saada oma rytmi vapaapäivinä lapsenkin kannalta järkeväksi. Se tässä hiukan hirvittää.

3

3944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähihoitaja/yökkö

      Ensinnäkin..on hyvin yksilöllistä kuinka yövuorojen teko keneltäkin luonnistuu. Meillä töissä joku ei kykene valvomaan ollenkaan kun ei kertakaikkiaan saa nukuttua päivisin, jollekin sopii 2 yötä putkeen ja joillekin (kuten itselleni) 4 yön putki paras.

      Ja tuntimäärä (täydet tunnit) on tietty ihan samat kuin päivävuoroa tekevillä eli mulla 115t/3vkoa. Työpäivien lukumäärä voi vaihdellakin sitten, riippuen yövuorojen pituudesta. Esim minä, joka teen 4 yötä (ja yövuorot 2,5t pidempiä kun muut vuorot) saan usein yhden ns ylimääräisen vapaapäivän listalle. Mutta ei se tuntimäärää muuta.

      tein välillä pelkkää yötyötä mutta silloin vähensin työajan 75%:iin. Sillon onnistui pidempikin vapaa välissä ja rytmin kunnollinen normalisointi. 100% työajalla ei vapailla hurrata.. Onnistuu ehkä hyvin perheettömältä kun voi pitää yökukkujan rytmin koko ajan mutta perheellisellä..enpä itse lähtisi moiseen ainakaan pitkäksi aikaa.

      ja kyllä tämä hoitajapula tästä vielä sinne pohjoseenkin tulee.

    • sairaanhoitaja itä-Suomesta

      Minä teen yötyötä saadakseni enemmän vapaa-aikaa ja ollakseni aamuisin laittamassa pieniä koululaisia matkaan, joten olen työnantajani kanssa sopinut, että saan kaikki yötyökorvaukset yötyönaikahyvityksenä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että teen kolmen viikon listassa 8-9 yövuoroa, elí tuntimäärä pyörii siinä 80 ja 90 tunnin välillä. Pitkiä vapaita on ainakin yksi / lista. Teen yöt 3 yön jaksoissa. Ei ole raskasta, päinvastoin, koen säännöllisen yötyörytmin paljon helpommaksi kuin kolmivuorotyön. Ammattitaito tietysti pitkällä tähtäimellä kärsii, mutta tarkoituksenani ei olekaan tehdä tätä kuin muutama vuosi.
      Vapaapäivisin yleensä nukun vielä aamupäivätorkut lasten lähdettyä kouluun, eli täysin en vapaillakaan rytmiäni käännä. Alle kouluikäisiä lapsia minulla ei ole, mies säännöllisessä päivätyössä. Palkka ei juurikaan poikkea normaalin kolmivuorotyön tekemisestä.

    • itsekin vakiykkönä ollut

      olin 3 v vantaan kaupungilla kotihoidosa vakiyökköä ns. yöpartiossa. työtä oli periaatteella joka 2. vko työtä ja joka 2. vko vapaata eli kuuden viikon listalla olin työssä 3 viikkoa ja saman verran vapaalla. työtä tehtiin parityönä. palkka on parempi kuin ns vuoro- tai päivätyössä, mutta myös työ sinällään niin sitovaa, ettei valvontaviikolle voi sopia mitään menoja tai "ohjelmaa" kun nukut pääasiassa kaikki päivät. meillä oli "vaihtopäivä" keskiviikkoisin, joten eka ns vapaapäivä työjakson jälkeen meni täysin nukkumseen ja siihen että saisi itsensä käännettyä taas normaaliin päivärytmiin. ja vastaavasti taas kun työjakso on alkamassa, sitä alkaa jo ke aamusta kelailemaan mielessään mitä edessä mahtanee illalla taas olla. ja kyllähän se tavallaan "otti pattiin" kun oli eka yö edessä ja sitä ajatteli että miten sen viikon taas jaksaakaan valvoa. mutta kun valvomiseen sitten tottui nin se jakso menikin sitten yllättävän nopeasti. rasittavinta oli se, että esimies pukkasi kaikki hoitoneuvottelut ja koulutukset yms juuri vapaaviikolle, niin ei se vapaaviikko aina niin vapaalle tuntunutkaan.

      mutta jos lähdet yötyöhön pelkästään, muista: jokaisen yövuoron päättymisen jälkeen tulee järjestää työntekijäle 9 tunnin yhtämittainen keskeytymätön lepoaika (eli ns nukkumisaika) jona aikana esimies ei voi vaatia sinua tulemaan koulutuksiin, kokouksiin, työhön tms. tämä lukee suoraan TES:ssä, mutta esimies yleensä tuskin sitä "muistaa" tai "tietää" siitä...

      ja muista vielä sopia tarkalleen, se kuka tulee sijaistamaan loppuyön jos itse loukkaat tai sairastut kesken yövuoron. periaatteessa esimiehellä on aina virkaehtosopimusensa mukaisesti VELVOLLISUUS tulla tilallesi, mutta hänhän voi "delegoida" asian jollekin toiselle hoitajalle. yötyö on aika paljon yksinäistä työtä ja apua vaikea yleensä saada keskellä yötä. ratkaisuja joutuu tekemään yksin, yövuorot voivat olla myös aika levottomia esim vanhustenosastoilla, ambulanssin tulo varsinkin syrjäseuduilla voi kestää "liian" kauan, vainajia voi joutua laittamaan... eli aika haasteellista se yötyö kuitenkin on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe