Laulunopetusta laulutaidottomalle

Unelmaa toteuttamassa

Olen käytännössä laulutaidoton (olen ehkä "hieman" itsekriittinen), enkä ole koskaan opiskellut mitään musiikkiin viittaavaakaan. Rakastan kuitenkin laulamista, vaikken sitä koskaan julkisesti suostu tekemäänkään.

En todellakaan kuulu niihin, jotka laulaisivat synnynnäisesti hyvin, vaan äänessäni on mielestäni lukuisia ongelmia. Hengitystekniikassa on ilmeisesti jotain pielessä, koska välillä tuntuu, että happi loppuu. Laulan heikosti, ääni värisee enkä aina pysy nuotissa. Välillä ääneni särkyy. Laulan ilmeisesti jotenkin "kurkusta". Jotkin tietyt sävelet ja tavut kuulostavat mielestäni hyviltä, jotkut toiset eivät taas onnistu lainkaan.

Voiko siis laulutaidoton edes haaveilla laulavansa jonakin päivänä hyvin? Tästä ilmeisesti kiistellään todella paljon: jotkut sanovat, että laulajaksi synnytään, ja toiset taas ovat sitä mieltä, että lähes jokainen vähänkään musikaalinen voi oppia laulamaan edes jollain tavalla.

Olen harkinnut Helsingin Laulustudion laulutunteja. Onko kellään kokemusta? Millaiset hinnat ja opettajat? Mitkä muut paikat tarjoavat lauluopetusta meille "maallikoille"?

15

11008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eulaalia1

      Hei, Työväenopistot ja muut vastaavat saattaisivat olla vastaus. Voisit myös käydä viemässä oman ilmoituksen esim. Helsingin Konservatorion ilmoitustaululle: lauluopetusta aloittelijalle kaivataan. Joku laulu-opiskelijoista voisi hyvinkin antaa "opetustunteja" Sinulle ja saada samalla itselleen opetuskokemuksia. Hinnat määräytyvät paljolti lauluopettajan paremmuuden mukaan (jopa 40-70 €/45 min). Etsi, kokeile ja löydä!

      • sanoisin

        että kannattaa soittaa ja kysyä esim. koetuntia. En tiedä, miten se juttu toimii, mutta tokkopa on huono vaihtoehto.


    • amateur

      Kyllä kaikki voivat oppia ja kehittyä vaikkei luonnostaan kultakurkku olisi. Riippuu sitten äänestä ja musikaalisuudesta mitä tahtia etenee ja kuinka hyvään lopputulokseen pääsee, mutta ainakin tuo hengitys ja "kurkulla laulaminen" saadaan opettajan avulla korjattua niin että laulaminen tuntuu helpommalta.

      Eihän se ota jos ei annakaan eli ilman muuta tunneille jos lauluhaluja löytyy. Siitä vinkki että liika itsekriittisyys voi jarruttaa: mitään ei voi oppia jos ei uskalla tehdä ja kokeilla vaikka kuulostaisikin alkuun vähemmän kauniilta.

      Työväenopistosta tosiaan löytyy opetusta kaikentasoisille, mutta ne ovat yleensä ryhmätunteja ja ohjausaikaa per oppilas on vähän. Jos pystyt rahallisesti panostamaan, kannattaa hakeutua tunneille pätevälle opettajalle yksityiseen musiikkikouluun kuten laulustudio tai jonkun musiikkiopiston vapaaosastolle. Budjettiystävällisempi ratkaisu on ottaa tunteja opiskelijalta. Hyvän opettjana löytäminen on osittain henkilökemiakysymyskin joten voi joutua kokeilemaan useampiakin ennenkuin natsaa.

      Laulustudiossa en ole ollut itse tunneilla mutta tiedän perustajat "mutkan kautta", mukavia ihmisiä ovat molemmat ja olleet pätevässä ohjauksessa itse opiskellessaan. Ei mitään halpaa lystiä vaikka en tarkkoja hintoja tiedä, mutta kysymällähän se selviää.

      • Doubleamathöör

        ... oli sitten kyseessä tavara tai palvelu. Toki kalliskin voi olla halvan tasoa... sen tietää vasta kun kokeilee.
        Näitä 10€:n opettajia löytyy, mutta mitä he osaavat? On tapauksia jossa on opetettu ihan väärällä tekniikalla, ja siitä kun aletaan oikomaan, niin se vasta maksaa...
        Ymmärrän toki, että 40-50€:n tuntihinta on kova, mutta pääsääntöisesti sillä saa rahalleen myös vastinetta, eli ei mennä ojasta allikkoon.
        Kaikki ei sovi kaikille, joten vain kokeilemalla löytää itselleen sopivan. Muistaa vain täytyy, että lauluääni ei parane yhdessä eikä kahdessa yössä:)
        Minä löysin opettajan, joka ymmärtää, ettei ole varaa 2 x viikossa käydä, veloittaa 40€/60 min!, eli ei paha kun ottaa huomioon että toimii yrittäjäpohjalta = maksaa tilavuokrat jne. Ympäristö ei ole kauneudella pilattu, mutta en sen takia siellä käykään. Katsokaa ja päätelkää itse: www.laulunopetus.com


    • upsik

      Tiedämälläni he eivät ole korkean luokan ammattilaisia, mutta aina voit kokella. Kaikissa musiikinopistoissa on nykyaikana myös avoin-osasto. Etsit ehkä sieltä?

    • auksi

      hei taa nyt sattui silmaan, ja siis joo. mielestani laulamaan voi jokainen pienemmalla tai suuremmalla vaivalla oppia, siina on niin monesta asiasta kyse. aiheesta on tehty tutkimustakin, esim "Laulamattomasta kehittyvaksi laulajaksi", kirjoittaja Ava Numminen. kirjan paasanoma on, etta jokainen voi oppia laulamaan iasta ja lahtotasosta riippumatta.

      ja olen myos kuullut etta samainen Numminen pitaa monia laulukursseja nimenomaan aloittelijoille, ja nille jotka arastelevat aantansa. siella tehdaan kaikenlaisia mielikuva -ja liikeharjoituksia ja muita aanta rentouttavia juttuja, ja ilmapiiri kursseilla on rento ja turvallinen. etta jos sellainen kuullostaa sun jutulta niin eikun googlettamaan ja loytamaan lisaa infoa! :) uskon ja toivon, etta unelmas toteutuu viela joskus!

      • Unelmaa toteuttamassa

        Melkein vuosi on kulunut aloitusviestin kirjoittamisesta. Kuluupas aika nopeasti! Olen siis tämän ketjun aloittaja :)

        Köyhänä opiskelijana en ole vieläkään saanut mahdollisuutta ottaa laulutunteja. Aion kuitenkin säästää ja aloittaa ne ensi syksynä. Olen lauleskellut itsekseni ja mielestäni ääneni on parantunut. Tuo äänen väriseminen on aika pitkälti kadonnut. Ilmakaan ei lopu kesken kuten ennen :). Olen pitkin vuotta aina välillä äänittänyt lauluani ja huomaan selkeästi jotain parannusta tapahtuneen. Nykytilanne on oikeastaan sellainen, että jotkut tietyt kappaleet/kohdat kuulostavat hyviltä, toiset taas kamalalta. En myöskään pääse kovin korkealle enkä matalalle. Olen vielä aika arka laulamisessa ja kuulostan sen takia välillä ehkä vähän aneemiselta. En laula vieläkään julkisesti, ihan itselleni vain. Ehkä joskus uskallan vielä mennä karaokeen :D

        Kiitos kaikille viesteistä! Niiden takia en luovuttanut :) Uskon kyllä että tästä voi vielä ehkä vähän parantua... ehkä :)


      • laulunopetusta
        Unelmaa toteuttamassa kirjoitti:

        Melkein vuosi on kulunut aloitusviestin kirjoittamisesta. Kuluupas aika nopeasti! Olen siis tämän ketjun aloittaja :)

        Köyhänä opiskelijana en ole vieläkään saanut mahdollisuutta ottaa laulutunteja. Aion kuitenkin säästää ja aloittaa ne ensi syksynä. Olen lauleskellut itsekseni ja mielestäni ääneni on parantunut. Tuo äänen väriseminen on aika pitkälti kadonnut. Ilmakaan ei lopu kesken kuten ennen :). Olen pitkin vuotta aina välillä äänittänyt lauluani ja huomaan selkeästi jotain parannusta tapahtuneen. Nykytilanne on oikeastaan sellainen, että jotkut tietyt kappaleet/kohdat kuulostavat hyviltä, toiset taas kamalalta. En myöskään pääse kovin korkealle enkä matalalle. Olen vielä aika arka laulamisessa ja kuulostan sen takia välillä ehkä vähän aneemiselta. En laula vieläkään julkisesti, ihan itselleni vain. Ehkä joskus uskallan vielä mennä karaokeen :D

        Kiitos kaikille viesteistä! Niiden takia en luovuttanut :) Uskon kyllä että tästä voi vielä ehkä vähän parantua... ehkä :)

        Hei,

        eksyin vahigossa tähän keskusteluun kun googlailin laulunopetusta. itse ainakin oon löytänyt ihanan paikan, jossa opetetaan nimenomaan "laulutaidottomia". laitan ton sanan "" koska siellä hyvin kyllä oppinut että ei kukaan ole ihan laulutaidoton ja koko ajan voi oppia paljon lisää! löytyy sellaisella nimellä kuin lauluavain varmaan googlaamalla. superihanat opet ja myös kuoro jossa ei tarvi osata laulaa :-)


    • Laulutunneille?

      Käykö kukaan tuolla Helsingin Laulustudiossa laulutunneilla? Olisi kiva saada tietää, paljonko maksaa.

      • Hyvä koulu minusta

        Vuonna 2011 taksa oli esim. 8 x 45 min 336,- euroa. Sitä ennen oli ilmainen koetunti, jonka perusteella voi päätellä, haluaako sinne.


      • Todella tyytyväinen
        Hyvä koulu minusta kirjoitti:

        Vuonna 2011 taksa oli esim. 8 x 45 min 336,- euroa. Sitä ennen oli ilmainen koetunti, jonka perusteella voi päätellä, haluaako sinne.

        Todella ammattimaista ja innostavaa laulunopetusta sain ennen ulkomaille muutettuani Kulosaaressa sijaitsevassa IL CANTO-laulukoulussa. Opetustilatkin inspiroivat kauneudellaan!


      • Sulhon morsian
        Todella tyytyväinen kirjoitti:

        Todella ammattimaista ja innostavaa laulunopetusta sain ennen ulkomaille muutettuani Kulosaaressa sijaitsevassa IL CANTO-laulukoulussa. Opetustilatkin inspiroivat kauneudellaan!

        Kiitos vinkistä! Ostin lahjakortin IL CANTO-laulukouluun ja sulhoni on intoa täynnä! Pääsi vielä esiintymäänkin oppilaskonsertissa laulukoulun IL CANTO-salissa. Me sukulaiset oltiin paikalla ja miten ihanaa,että tällaisia tasokkaita kouluja vielä löytyy!


    • omar2

      mmmmmm

    • LauluStuDio

      Kuule, harjoittele itsenäisesti n. 2vuotta,
      ja sitten vasta lähdet laulutunneille.
      Ei sinne laulutunneille juosta laulutaidottomana.

      • Huijausta

        Kaikki nämä CVT-kursseja käyneet muka pedagogit ei tiedä kyllä laulutekniikasta hölkäsen pöläystä! Rahat vie ja kurkkuun sattuu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      893
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe