Niin eli olen menossa ensimmäistä kertaa elämässäni työhaastatteluun. Olen 15-vuotias. Olen siis hakenut jäätelökioskille töihin ja ensi tiistaina on työhaastattelu:) Jännittää ihan hirveästi.. Tarvitsisin nyt neuvoja.. Mitä esim. sanon jos kysytään että mitä heikkouksia/huonoja puolia minulla on? Olen yrittänyt miettiä mutten vaan keksi, vaikka niitä tietenkin on.. Mitä te yleensä sanotte huonoiksi puoliksinne? Mitä huonoja puolia voisi olla? Vahvat puoleni osaan kyllä kertoa.. Kertokaa myös muita vinkkejä ja kokemuksia:)
Kiitos kaikille vastanneille!:)
Työhaastattelu
10
10654
Vastaukset
- Ole.
Nuhruisen näköinen kun menet haastatteluun ja pukeudu kunnon tytön näköiseksi. Älä piereskele tai jauha purkkaa, tai unohda katsoa haastattelijaa silmiin kun keskustelet hänen kanssaan.
Tsemiä haastatteluun!!! - pppp_
Kun menet haastatteluun ole reippaan oloinen. Kun kättelet haastattelijaa kättele reippaasi äläkä niinkuin monet kättelevät (käsi velttona) koska se antaa vetelän kuvan. Ole myöskin oma persoonallinen itsesi. Haastattelijalle on aivan turha sanoa että "tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa" koska voit olla varma että kaikki muutkin sanovat ihan saman asian jolloin sillä ei ole mitään merkitystä. Sano enemmin että "Erilaiset ihmiset tulevat hyvin toimeen minun kanssani"
- työnantaja/haastattelija
Muista sammuttaa kännykkä tai ainakin laittaa äänettömälle.
Ole ajoissa paikalla.
Kättele voimakkaasti ja katso silmiin.
Älä syö purkkaa.
Älä kiroile.
Älä hauku muita työpaikkoja.
Puhu vähän, mutta enemmän kuin ei tai joo.
Ota yrityksestä selvää etukäteen. 90% haastattelemistani nuorista ei tiedä yrityksestä juurikaan mitään.
Kysy, jos on epäselvää.
- Vinkkinä
Huonoja puolia voi miettiä siltä kantilta, että mitä kehitettävää sinussa on? Itse esimerkiksi mainitsin kerran, että kielitaito on vähän päässyt ruostumaan. Asialla ei ollut merkitystä ko. työn saannin kannalta, joten se oli helppo kertoa. Toinen juttu mikä on joskus käyny mielessä, mutten ole haastattelussa sanonut, on se etten osaa laulaa :) Ehkä heitän joskus tuonkin vastaukseksi.
Jotain sellaisia juttuja voit siis miettiä omalta kohdaltasi, että missä sulla on parantamisen varaa. Ei tarvitse luetella kymmentä eri asiaa missä on tosi huono, vaan kertoa vaikka vain yksi asia mitä haluaisit itsessäsi muuttaa. Voi olla luonteenpiirre, tapa, ihan mitä vaan. - Vinkkinä
Unohtui vielä sanoa, että mieti etukäteen mahdollisimman paljon kysymyksiä joita voit esittää haastattelijalle. Osoita että olet kiinnostunut ja innostunut siitä työstä. Yleensä viimeistään haastattelun lopuksi annetaan mahdollisuus esittää kysymyksiä, ja jos siihen ei valmistaudu niin sillä hetkellä ei saatakaan tulla mitään kysyttävää mieleen. Haastattelijat tuntuu arvostavan sitä, että kyselee paljon :)
- pppp_
Ja syy siihen miksi me haastattelijat arvostamme kysymyksiä johtuu siitä että se osoittaa aktiivisuutta. Se antaa myös kuvan siitä että hakija on aidosti kiinnostunut työstä.
- alkup.
pppp_ kirjoitti:
Ja syy siihen miksi me haastattelijat arvostamme kysymyksiä johtuu siitä että se osoittaa aktiivisuutta. Se antaa myös kuvan siitä että hakija on aidosti kiinnostunut työstä.
Mitä mun kannattais kysyä, kun ei oo mielessä mitään?
- Velma
alkup. kirjoitti:
Mitä mun kannattais kysyä, kun ei oo mielessä mitään?
No kysy vaikka työvaatteista ja että kuinka paljon asiakkaita käy päivässä.
- ...
a) valehtelu: kun et tiedä
b) mielistely: kun et kuunnellut
c) liioittelu: kun et osaa - minnnnnn
antaisin tälläisiä vinkkejä.
Opettele laskemaan päässä nopeasti. Minulta kysyttiin haastattelussa jotain laskutoimitusta tyyliin paljonko pitää antaa 10€/20€/50€ takaisin jos asiakas ostaa 2 jäätelöä ja tripin(esim. 1,80€/kpl ja 0,60€/kpl)..
Saattaa myös kysellä että mitä teet, jos joku lapsi pudottaa jäätelönsä samantien, kun on sen käteensä saanut. Annatko uuden ilmaiseksi vai maksaako..
ÄLÄ PURE KYNSIÄ tai revi kynsinauhoja..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862