Olen todella huolissani siskostani (22v).
Hänellä on pienestä pitäen ollut tapana keksiä tarinoita, liioitella ja jopa valehdella. Luulin kuitenkin, että ikää myöten tällainen on jäänyt pois. Viime aikoina olen kuitenkin huomannut hänen taas valehtevan monesta asiasta.
Kyseessä ei ole mikään pieni asioiden värittäminen, vaan hän on keksinyt omasta päästään mm. vakavia sairauksia ja onnettomuuksia joista on selvinnyt kuin ihmeen kaupalla.
Hän kertoo niistä erittäin taitavasti. Pitkään minäkin uskoin niitä juttuja, mutta nyt olen aivan varma, että moni tarina on aivan omasta päästä keksitty.
Hän ei tiedä, että olen perillä hänen valheistaan. Vaikea tilanne, kun ei voi yhtään luottaa oman siskon sanomisiin.
Mistä tälläinen käytös voi johtua? Mistä siihen apua? Taustalla ei ole päihteitä tai rikoksia. Jonkinlaista huomion hakua tämä varmaankin on.
Miten ottaisin asian puheeksi rikkomatta välejä sisareni kanssa? Asia vaivaa minua todella.
Siskoni valehtelee
14
5829
Vastaukset
- nimetön_
Sanon omasta kokemuksesta että voi olla mahdollista että siskosi on masentunut. Hänen valheensa ovat ns. häthuutoja. etenkin jos hän valehtelee selvinneensä onnettomuuksista jne. Mutta en tietenkään voi olla varma miten asia on siskosi tapauksessa. Voit yrittää joskus sanoa hänelle, että hän voi kertoa sinulle ihan mitä tahansa. Koska hän kertoo niistä taitavasti, hän on älykäs ja pystyy kyllä keskustelemaan kanssasi jos haluat ottaa asian puheeksi suoraan? Voit sanoa syyttelemättä muuten että sinua loukkaa tuo käytös ts. kerrot vain miltä sinusta tuntuu. Sanot että arvostat häntä ja rakastat kovasti ja siksi arvostaisit myös totuuden kertomista...?
- halo
mulla on ystävä, tai en tiedä enää jaksanko olla sen ystävä, koska se valehtelee meille kaikille ihmisille, joita se pitää hyvinä ystävinään ja se valehtelee sen porukoilekki varmaa joka päivä jotaki...
se mm. on sanonnu että se on raiskattu monta kertaa, no ihan ensimmäisellä kerralla me uskottiin sitä, mutta sitte ku ympyröihin ilmesty jätkiä, tämä alko oikee mahtailemaa sillä ja selitti että hänet on taas viimeviikolla raiskattu ja ihan kuin ois ylpeilly koko asialla ja kerjäs hulluna huomiota niiltä jätkiltä, valehteli että se ois viiltänny ranteet auki ja oli joo aika hyvin viillelly ku mitää arpiakaa ei näkynny koko ranteissa..huoh...
sitte tämä neiti on sanonnu että on ollu kihloissa jonku herran kanssa, eka tietenki uskottiin, mutta ajan kuluessa huomattiin koko jutun olevan täyttä keksittyä paskaa..
hän osaa tosi taitavasti selittää asioita, mutta ei siihen ENÄÄN voi luottaa...
piti meitä vielä viimeviikolla niin tyhminä, että kuvitteli meijän uskovansa sen puheet siittä, että hän olis juonnu yli 20 kaljaa eikä ois ees sammunnu..hyvä jos neiti pystyy juomaa 2 kaljaa ettei oksenna ... tää on nii rasittavaa touhua siltä, onko tämä vaa jotaki teinix-huomionhaluja vai viiraako sen päässä pahasti joku? sen porukat on siittä koko ajan huolissaan, tyttö katoaa moneks päiväks, pojat käyttää hyväkseen ja tämä ei ymmärrä..
huolestuttavaa ajatella, miten tämä aikoo elämässään pärjätä jos valehtelusta on tullu noin paha-tapa..- valehtelusta ym.
Hei,
Minä olen nyt kolmannella kymmenellä, mutta
kirjotuksesta tuli mieleen omat teiniajan hölmöilyni.
Itse siis koulussa yläasteella (en enää lukiossa, vaan lukioon muutin toiselle paikkakunnalle päästäkseni eroon kaikesta "pahasta")
niin yläasteella tosiaan keksin koulussa KAIKEN maailman juttuja, minulla oli melkein kuin mielikuvitusmaaima, jonka kuvittelin todeksi, ja jota suunnittelin iltaisin kotona. En oikeasti käynyt missään, eikä minulla ollut poikaystäviä tms, olin vaan kotona.
Jälkeen päin häpesin älyttömästi noita juttuja, ja kävin paljon psykologilla. Psykologi kertoi, että tuollainen käyttäytyminen on normaalia, puolustautumista, se on teini-iän defenssi. Kun todellisuus on liikaa, kun ei pysty kohtaamaan todellisuutta. En enää häpeä niitä aikoja ja niitä juttuja, koska tiedän, miksi käyttäydyin niin.
Tiedän, että se johtui psykologisista asioista, joihin minulla ei ollut mahdollisuuksia vaikuttaa.
En siis kadu, koska niillä keinoilla selvisin vaikean teini-iän läpi.
- Omasta kokemuksesta vielä..
Voi olla defenssiä, että hän ei pysty kohtaamaan todellisuutta, vaan on helpompi itsellekin uskotella erilaisia asioita. Ja varmasti itsetunto-ongelmista on myös kyse (Lue kirja: Hyvä itsetunto), ehkä hän on kokenut elämässään jäävänsä muiden varjoon, ja yrittää saada noin huomiota. Itse muistan, että
ihan pienestä lapsesta asti, kun olin tosi ujo, enkä paljon uskaltanut puhua, niin monesti keksin jo 7-vuotiaana juttuja luokkakavereille, tyyliin "Minä oon voittanut 50 markkaa pelikoneesta" Ja sitten muut on ollu että OHO!, ja näin on saanu kaipaamaansa huomiota, jota muuten ei tavallisena talliaisena ole tippunut...
Tuosta tavasta pääsee sitä mukaa, kun itsetunto kehittyy. Uskon näin olevan, koska itselläkin oli vielä täysikäisenä välillä olo, että tekee mieli keksiä juttuja ja liioitella, mutta sitten tuli jo järki vastaan, että en varmasti tee näin... Lapsena siis valehtelin tosi paljon, monesti päästäkseni pälkähästä tai kun en uskaltanut sanoa totuutta. Valehtelu johti juurensa siitä, että pelkäsin toisen ihmisen, esim opettajan tai isän, suuttuvan, joten keksin sopivan vastauksen. Pelkäsin sitä älyttömästi, että joku suuttuu minulle.
Nykyään olen mielestäni aika rehellinen. Joskus, jos haluan säästää toista ihmistä, saatan jättää jotain kertomatta, mutta uskon, että tämä on aika yleistä. En enää onneksi koe tarvetta keksiä juttuja, mutta muistan vielä, kuinka vaikea sitä oli vastustaa, se oli pakottava tarve keksiä joku juttu, kun todellisuudessa elämässä ei ollut mitään, ei tapahtunut mitään, se ahdisti niin paljon, kun halusi olevan paljon enemmän...
Kyllä uskon, että auttaa, jos puhut suoraan asiasta hänen kanssaan, kysyt häneltä, että miksi hän tekee niin, onko hänellä jokin hätänä, haluaako hän puhua siitä ihan oikeasta elämästään..
Jos et uskalla, niin sitten ehkä kannattaa kiinnittää huomiota niihin hetkiin, kun hän kertoo totuuden selkeästi, ja antaa hänelle totuuden kertomisen jälkeen aina hyvää huomiota, ja suhtautua hieman viileästi silloin, kun huomaat, että hän valehtelee. Tämä auttaa melko varmasti, sillä hän huomaa, ettei ehkä ole uskottava, ja alkaa varmasti potemaan valehtelua ennen ja sen jälkeen huonoa omatuntoa, joka vähentää selvästi valehtelun määrää. Jos taas hän saa aina kamalasti huomiota valehdellessaan, eikä oikein mitään huomiota oikeiden asioiden suhteen, niin tämä lisää valehtelun määrää, koska hän saa siitä sen tarvitsemansa sosiaalisen palkinnon.- pointti oli..............
Pääpointtini oli siis se, että ihmiselle pitää tehdä sellainen olo, että hän kelpaa ja riittää sellaisena kuin on. Itse opin terapian ja poikaystävän avulla näitä asioita. Jos ihmisestä tuntuu, ettei hän itse riitä, niin sitten hän jatkaa itseään ns. superpersoonalla, joka ei ole todellinen, mutta joka kokee ja tekee asioita, joita hän ei omana itsenään koe. Tällöin ihminen vihdoin kokee, että on riittävä, koska vasta silloin saa toisilta sellaista palautetta.
Ymmärsiköhän kukaan, mitä selitin? - alkup.
pointti oli.............. kirjoitti:
Pääpointtini oli siis se, että ihmiselle pitää tehdä sellainen olo, että hän kelpaa ja riittää sellaisena kuin on. Itse opin terapian ja poikaystävän avulla näitä asioita. Jos ihmisestä tuntuu, ettei hän itse riitä, niin sitten hän jatkaa itseään ns. superpersoonalla, joka ei ole todellinen, mutta joka kokee ja tekee asioita, joita hän ei omana itsenään koe. Tällöin ihminen vihdoin kokee, että on riittävä, koska vasta silloin saa toisilta sellaista palautetta.
Ymmärsiköhän kukaan, mitä selitin?Kyllä se valehtelu tosiaan siitä itsetunnostakin voi johtua. Ehkä se on myös jollain tavalla minun syytäni. Varmasti hän on jäänyt tietyllä tavalla usein ainakin minun varjooni, vaikka se on kyllä tapahtunut täysin minun tahtomattani.
Olen itse urheillut kilpaa ja pärjännyt aika hyvin. Monet sukulaiset, tutut ja tuntemattomatkin ovat hehkuttaneet minua ja saavutuksiani. Itse olen tuntenut oloni sen vuoksi monen monta kertaa epämukavaksi, koska sellainen "palvonta" ei ole todellakaan ollut tavoitteenani. Olen urheillut ihan vain omaksi ilokseni.
Kamalaa, jos esim. tuo asia olisi aiheuttanut siskolleni niin paljon mielipahaa :(
Normaalisti hän onneksi vaikuttaa iloiselta, pirteältä ja tasapainoiselta. Tiedän kuitenkin, että monet hänen puheensa ovat aivan tuulesta temmattuja. - Faabeli
Aika hyvä ja kattava analyysi ja oikeilta vaikuttavia mutta varovaisia toimintaohjeita, jotka jatkavat tuota sisarusten vuorovaikuttamista. Lukaistessani en huomannut sinun tarttuvan siihen, että satuillaan juuri siskolle. Ei tästä oikein käy selville sekään, esiintyykö samaa käyttäytymistä muualla, missä asioissa, kenelle ja miten paljon.
Kiinnittäisin huomiota siihen ettei sisko näytä oikein ymmärtävän, mistä on kysymys, ja on selvästi vaivautunut ja tuntee joutuvansa jonkinlaiseen käsittelyyn, muttei havaitse päämäärää eikä miten hänen toivotaan toimivan.
Fabuloija näyttää tässä esittävän, että hänellä on oma elämä ja että hän on persoona tai yksilö, ja tekee sen hyvin lapsellisella tavalla. Joku tekee saman kapinoimalla, heittäytymällä uskoon tms. tavalla, mutta tässä ei ole sellaista aktiivista otetta omaan elämään kuin noissa tapauksissa on, eikä heittäytymistä todella olemaan jotain.
Fabuloija on riippuvainen siskostaan jollakin tavalla, ja tämä vaivautuu siitä syvästi, koska on itse kait "aikuinen" persoonallisuus joka reagoi manipulointiin.
Tämä satuilija on hyvin itsekeskeinen ja lapsellinen, eikä liene autettavissa, että hän turvautuu näihin keinoihin kaikissa ihmissuhteissaan myös jatkossa. Mikä tilanne saa hänet sen tekemään, ei käy tästä selville. Tuollaisen selviytymistavan hän on ottanut käyttöön ja soveltaa sitä, eikä se enää mihinkään katoa. Se on opittua ja otetaan käyttöön, kun siltä tuntuu.
Mistä hän yrittää selviytyä tuolla, on toinen juttu. Siskoon liittynee hänelle jokin hänen kokemansa uhka, jota pitää manipuloida vaarattomaksi, mutta siskon paikalle voi ilmaantua muita ihmisiä, joita hän alkaa käsitellä samoin. Niinpä sisko on aiheesta huolestunut, koska ilmeisesti on jo tämän ymmärtänyt olevan edessä myös tulevina aikoina, ja joutuvansa ehkä valistamaan joitakuita ihmisiä sisarensa tällaisesta piirteestä.
Kirjoittaja itse asiassa aivan oikein toivoo, että pääsisi sisarestaan vähän etäämmälle, muttei osaa tätä avoimesti hylkäämättä tehdäkään, ja tässä on tällainen köydenveto menossa hylkääjän ja hylätyn välillä, ja fabuloimalla hylätty vain pahentaa asiaansa kietomalla toista auttamaan itseään. Neuvoni kirjoittajalle olisikin, että harkitsisi keinoja saada etäisyyttä siskoonsa lisää niin, että kontrolloi tätä suhdetta vähän vahvemmista asemista. Silloin tämä fabuloijakin tuntee olonsa turvalliseksi ja osaa paremmin itsenäistyä. Siskoa on turha opettaa ja valistaa valehtelemisesta, ja rajut hylkäämiset rikkomalla välit eivät tule kysymykseen. Etäisyys pitää ottaa käytännön elämänjärjestelyillä, jotka ovat tämän kirjoittajan ikiomia ja joissa siskoa vain ei oteta huomioon ollenkaan. Miksi pitäisi?
Se on mallikäyttäytymistä tälle fabuloijalle, ja tämä saattaa jopa seurata esimerkkiä! - .0.0.0.0.0
pointti oli.............. kirjoitti:
Ymmärsiköhän kukaan, mitä selitin?Sanot asiasi aivan selvästi. Nähtävästi olet pannut tuulemaan ja tehnyt omia juttuja, ja niissä on sitä elämänsisältöä ja on itse mukana täysillä.
Kun löytää päämääriä ja panee toimeksi eikä sähellä mitä vain vaan nimen omaan ottaa itselleen toteuttaakseen päämääriä vähän pitemmälläkin tähtäimellä, niin siinähän se on.
Näin olet ilmeisesti tehnyt. Kyllä viestisi perille menee, etkä kai tosissasi epäilekään.
- vesimies?
Vesimiehillä on omalaatuinen tapa ajatella maailmaa. Heillä on tarve harhauttaa toisia, ei olla niin läpinäkyvä ja helposti selitettävä toisten silmissä. Se on heille yhtä tärkeää kuin joilekin toisille on tärkeää tulla ymmärretyksi. Vesimies ei halua tulla ymmärretyksi!
Tai ehkä hänellä vain on tarve keskiä tarinoita. Hänestä saattaa tulla uusi K.J. Rowling! Mielikuvitus on hieno asia, oikein käytettynä.
Tai ehkä hän harjoittelee ihmisten manipulointia, katsoo, minkälaisen vaikutuksen sanoilla voi saada.- alkup.
Hän ei ole vesimies, mutta minä olen.
Siinäkin menit metsään, että minulla ei ole tarvetta harhauttaa ketään. Päin vastoin, en itse oikeastaan edes osaa valehdella.
- ja valehtelee
Mulla on samanikäinen pikkusisko. Hän on pienen ikänsä ollut vastaavanlainen tarinoiden kertoja. Tai oikeastaan liioittelija; perättömien puhuja. Luulin minäkin että hän aikuistuessaan muuttuisi, mutta nykyään hän myös varastelee ja muuntelee totuutta jonka kaikki jokatapauksessa tietävät.
Asia on vain pahenemaan päin. Hän asuu edelleen kotona vanhempien kanssa ja imee näitä rahallisesti kuiviin (mm. varastaa satoja euroja ja luulee ettei kukaan huomaa). Päivät hän täyttää hengailemalla kavereiden kanssa kylillä, vanhempiensa rahoilla ja autolla tietenkin, ei opiskele eikä tee töitä - ei tee mitään.
Olen myös huolissani vaan hän kävelee ylitseni kuin minua ei olisikaan, vaikka olen hänen 6 vuotta vanhempi siskonsa. Kävelee myös 10 vuotta vanhemman veljensä yli, pikkusiskonsa yli ja vanhempiensa yli. Mummut ja vaarit on pelkkää ilmaa vaan.
Mitä tehdä tällaiselle siskolle? En murehtisi mutta häviän suuria summia rahaa hänen suuntaansa kokoajan. ja olen erittäin huolissani hänen kanssaan samassa taloudessa elävästä 13v. siskostaan jota tämä armottomasti pyörittää.
Tämä valehteleva sisko ei ollenkaan tunnu käsittävän mitä hän on tekemässä läheisilleen. Hänen sanoihinsa ei voi luottaa pätkääkään eikä minkäänlainen auktoriteetti riitä pitämään sitä kurissa. Sisko vaikka lyö ja huutaa jotta saa tahtonsa läpi.
Hoitoonko tällainen tapaus ilmoitetaan vaikka kyseessä onkin "sisko"?- Sananvoima
Koska olet selväsanainen ihminen ja omilla koivillasi maailmassa, niin parasta mitä voit tehdä on puhua julki mielipiteesi siskollesi ja kaikille, jotka hänen kanssaan ovat tekemisissä.
Siis sitä mukaa kun joudut heidän kanssaan tekemisiin. Jos siskosi on mielestäsi epäluotettava, sanot sen ja kerrot, missä hän on ollut epäluotettava ja ketä kohtaan.
Ymmärtänet, etten tarkoita mitään rähisemistä, vaan tyynen rauhallista toteavaa tiedottamista.
Toteat oman käsityksesi siitä, mitä siskosi tekee, ja puet sanalliseen muotoon hänen tekemisensä. Sitten kohautat olkapäitäsi ja levittelet käsiäsi.
Lopputulos on, että siskosi toimii kauempana sinusta, mutta onko tuo mikään menetys sinulle. Todenpuhuminen puoleltasi on ainutta ja parasta hoitoa tällaiselle kelmille. Loppujen lopuksi olet hänen luotettavin ystävänsä aikojen saatossa.
Hänen kanssaan ei kannata asettua vastakkain haukuttavaksi, tietenkään. Huolehdit vain, että se vähä, mikä taholtasi tulee, on totta: että siskosi aina ja joka kerta varmasti on tehnyt sen, mitä sanot hänen tehneen. Hän häntäänsä perässään vetää, ja voi olla, että se alkaa joskus painaa ja vähän jarruttaa menoa. - miten huomaa että valehtelee
Sananvoima kirjoitti:
Koska olet selväsanainen ihminen ja omilla koivillasi maailmassa, niin parasta mitä voit tehdä on puhua julki mielipiteesi siskollesi ja kaikille, jotka hänen kanssaan ovat tekemisissä.
Siis sitä mukaa kun joudut heidän kanssaan tekemisiin. Jos siskosi on mielestäsi epäluotettava, sanot sen ja kerrot, missä hän on ollut epäluotettava ja ketä kohtaan.
Ymmärtänet, etten tarkoita mitään rähisemistä, vaan tyynen rauhallista toteavaa tiedottamista.
Toteat oman käsityksesi siitä, mitä siskosi tekee, ja puet sanalliseen muotoon hänen tekemisensä. Sitten kohautat olkapäitäsi ja levittelet käsiäsi.
Lopputulos on, että siskosi toimii kauempana sinusta, mutta onko tuo mikään menetys sinulle. Todenpuhuminen puoleltasi on ainutta ja parasta hoitoa tällaiselle kelmille. Loppujen lopuksi olet hänen luotettavin ystävänsä aikojen saatossa.
Hänen kanssaan ei kannata asettua vastakkain haukuttavaksi, tietenkään. Huolehdit vain, että se vähä, mikä taholtasi tulee, on totta: että siskosi aina ja joka kerta varmasti on tehnyt sen, mitä sanot hänen tehneen. Hän häntäänsä perässään vetää, ja voi olla, että se alkaa joskus painaa ja vähän jarruttaa menoa.miten huomaa että valehtelee
- Jepulis
Raamatussahan se sanotaan, että jotkut rakastavat valhetta lopun aikoina.
Ja ihan riittävästi sitä jotkut rakastavatkin.
Sisaresi, niin kuin meidän monien sisaret; odottavat nefiilien paluuta. Se selittää naisten itsekkään käytöksen. Hän odottaa enkeliä, jonka kanssa voi harjoittaa syntiä.
Ensinnäkään tarkoitukseni ei ole todellakaan loukata ketään, vaan koska olen tutkinut jo jonkin verran asioita, löydän niille järkeen käypiä selityksiä. Itse olen jumalaton, ja erittäin vakavia syntejä harrastanut.
Maailmanlopun yksi merkittävimmistä piirteistä tulee olemaan se, että naiset hapuilevat kaikkialle miehistään pois. Enkelit saapuvat täysissä voimissaan sortamaan maailman miesvoimaa joka on jo sotinutkin heitä vastaan. Ja se asia tekee myös naisesta tietämättömän, eli näin ollen vilpittömän.
Tuhoutuuko mies? Ei. Koska hän teki sen mitä jumala oli pannut hänen sydämeen sen tehdäkseen.
Naiset elävät mielenkiintoisia aikoja nyt, ihan yhtälailla kuin miehetkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367499Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631664512Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen573522Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5113298Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972174Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361823Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251820- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151456