Kaksikaulainen sähkökitara

onko ollut tosi näin

Kitarakuvassa (piirros) tänään ilta-sanomissa on lankkukitaran kuva, jossa on kaksi kaulaa ja lankkua hieman levennetty. Pidemmästä kaulasta voi laskea 12 kielen viritysnupit ja lyhyemmän kaulan lavasta vain 6:n kielen viritysnupit.
Itse muistelen konserteissa aikoinaan käyneenä, että bassossa oli vain 3 kieltä, josta bassosoolo basistin toimesta ja -kertaus piti loihtia vuorollaan ja soolokitarassa oli 5 kieltä ja kitaran kaula oli paljon lyhyempi kuin bassossa.
En koskaan itse nähnyt konseteissa kaksikaulaisen lankun soittoa, mutta olettaisin että on voinut kitaristi vetää ensin soolon ja sitten toisella kaulalla bassot ja taitava soittaja voisi soittaa kumpaakin kaulaa ja kieliryhmää jopa samaan aikaan.Riippuisi ehkä virityksestä ja soitettavasta kappaleesta.

Tietääkö kukaan miten on?

6

2808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup kysyjä

Tietenkin kitarassa oli 6 kieltä ja sitten tuli Fazerille myyntiin 12 kielisiä akustisia Coyntry Yamahoita.
      Itse joskus yrittelin kotona rämpytelä sellaista halpaa 6-Landolaa(valmistettu Sipoo-Box nimisessä paikassa).

Mutta ei meillä tavallisilla pojilla työläisperheissä-60 luvulla ollut mahdollisuutta saada tosi sähkökitaravehkeitä vahvistimineen eikä rumpupatteristoa, että olisi päässyt edes harjoittelemaan.

Ne oli vaan lääkärien ja pankinjohtaja-varatuomareiden kersoja, joille isät kustansi huvitukset.
      Mutta kyllä soudit muuttuivat kun näppäsi kitaran kieltä plektralla kunnon vahvistimen avustuksella ja tuntui että seinät tärähti.
      -Sain nimittäin joskus kokeilla luokkatoverini soitinta koulun juhlasalin näyttämön harjoituksissa.

• Olli Orava

http://www.kellyindustries.com/guitars/gibson_sg_double_neck.html
      Jimmy Page soitteli tällaisella "Stairway to heaven" kappaletta konserttilavalla. Löytyy ainakin joltakin dvd:ltä. Eli alku kappaleesta soitetaan toiselta kaulalta ja loput toiselta, sounditarpeen mukaan. Huonoksi puoleksi muistan mainitun, että äänet (värähtelyt) resonoivat ja kuuluivat "läpi" toisiin mikkeihin ja toivat omaa väriään soittoon. Ja onhan se aikamoinen laitos kooltaan ja painoltaankin

• sanoi mummo kun könsikkäitä...

2-kaulainen on jo vanha juttu, joskin osaavissa käsissä ihan jees. Steve Vai pisti astetta paremmaksi, eli teetti itselleen 3-kaulaisen Ibanezin.

Eipä tuokaan vielä mitään. Cheap Trickin kitaristilla on 4-kaulainen! Varsin vänkä peli, joskaan soittoergonomia ei liene kovin kehuttava. Mies taitaakin olla tavallista pitkäkätisempi :)

• Jordel

• kitaristi espoosta
        Jordel kirjoitti:

Taisipa Nitron kitaristilla eli Michael Angleo Batiolla olla myös nelikaulainen keppi.
        Ja on tuo vai aika epeli tuon kolmikaulaisen kanssa. ^^ http://youtube.com/watch?v=z4B7ZbXXnGw

Brian Setzerillä oli yhes kirjassa, joka mul oli ja sil oli 6 kaulane kitara..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6328
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      79
      4396
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      48
      3955
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3296
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      197
      3000
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2722
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2599
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2576
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      153
      1556
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      325
      1508
    Aihe