Siis tavallinen etuajo-oikeutettu tie, yksi kaista molempiin suuntiin, nopeusrajoitus 80.
Tulee X-risteys, ei levennyksiä.
Molemmista suunnista tulevat autot vilkuttavat vasemmalle, eli risteyksen yli olisi päästävä. Molempien kääntyvien autojen takana on auto.
Kuka ajaa ensin?
Voiko tilanteessa takaa tuleva ohittaa risteysalueella oikealta?
Risteyksessä ohittaminen?
17
4539
Vastaukset
- Bugatti Veyron
Risteysalueella ei ohiteta!
18 §. Ohituskiellot.
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
19 §. Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet.
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon.- ohittaa
Tässä tapauksessa ohitus tapahtuu oikealta puolelta, ei vastaantulevan liikenteen kaistaa käyttäen. Vasemmalle kääntyvä joutuu väistämään suoraan ajavaa, joten esimerkin risteyksessä kääntyvät autot joutuvat väistämään vastakkaisesta suunnasta takaa tulevia autoja. Tämä tietysti olettaen että kaistat ovat tarpeeksi leveitä ohitukseen, ja kääntyvät autot ovat asianmukaisesti ryhmittyneet mahdollistaakseen ohitukset.
- puolen ohitukset ei ole...
ohittaa kirjoitti:
Tässä tapauksessa ohitus tapahtuu oikealta puolelta, ei vastaantulevan liikenteen kaistaa käyttäen. Vasemmalle kääntyvä joutuu väistämään suoraan ajavaa, joten esimerkin risteyksessä kääntyvät autot joutuvat väistämään vastakkaisesta suunnasta takaa tulevia autoja. Tämä tietysti olettaen että kaistat ovat tarpeeksi leveitä ohitukseen, ja kääntyvät autot ovat asianmukaisesti ryhmittyneet mahdollistaakseen ohitukset.
..sallittuja.
Tälläisiä on myös usein ja enemmänkin taajama-alueella eli kaupunkialueilla. Käännytään vasemmalla tai aiotaan kääntyä ja takana oleva yrittää mennä vaikka pitkin ojia ohi oikealta mahtuu tai ei. Tälläisestä tilnateesta syntyi kolari juuri hiljaittain jossa tämä vasemmalle kääntyjä joutui uhriksi sen takia että oli ryhmittynyt periaatteessa aivan turhaan keskiviivan tuntumaan, tilanne meni näin:
Vastakkaisesta suunnasta tullut aikoi kääntyä suunnassaan oikealle pois päätieltä, oli liukasta ja jarrutus meni pitkäksi ja oli muutenkin takana oleville yllätys koska suuntavilkkua ei käytetty ja jarrutus oli liian äkkinäinen. (no mitäs ajavat liian lähellä, juu) Sen auton takana olevat kaksi raskasta ajoneuvoa joutuivat väistämään ja osuen sitten siihen keskiviivan tuntumaan ryhmittyneeseen autoon. Jos ei olisi turhaan ryhmitytty keskiviivan tuntumaan niin kolarilta olisi vältytty, oikealle ei jäänyt tilaa ajaa ohi kuitenkaan tästä keskiviivan tuntumaan ryhmittyneestä. Että olisi aivan hyvin voinut pysyä reilusti omalla kaistallaan.
Sangen yleistä että ihan turhaan ryhmitään usein keskiviivan tuntumaan aivan vastaan tulevien keulaa hipoen eikä takaa tuleville jää siltikään tilaa ajaa ohi kuin ehkä esimerkiksi jalkakäytävän kautta jne.
- esko
voi.
- Renki isännäksi
Ohittaminen oikealta on sallittua, jos se on tehtävissä ajoradan puitteissa, siis reunaviivaa ylittämättä. Etäisyyttäkin on jätettävä riittävästi, ja harvoinpa se yhden kaistan leveydellä onnistuu. Pientareelle ei saisi mennä, mutta useimmitenhan sitä tuossa tilanteessa käytetään.
Itse en uskaltaisi mennä pientareen kautta, koska tulee epäselvä tilanne jos vastaantuleva kääntyy eteen. "En arvannut että tuo röyhkeä ohittaja koukkaa penkan kautta jne."
Eli rohkeampi vasemmalle kääntyvä ajaa ensin, tai vaikka molemmat jos mahtuvat kohtaamaan vasemmalta. Ensin pitää varmistaa, ettei vastaantuleva ohittaja iske käännöksen aikana kylkeen. Siitähän tilanne alkaa luontevasti purkautua.- kääntyä
Olin siis toinen kääntyjä.
Aloin vastaantulijan kanssa kääntymään yhtäaikaa, molemmilla vilkut päällä, ja samaan aikaan vastaantulijan takaa auto kaasutti piennarta hipoen eteeni. Kolari oli millimetreistä kiinni, mahdollisuus oli osua minuun tai liikenteenjakajaan. Minun takana tuleva osasi odottaa vuoroaan tulla risteykseen.
Jäin miettimään, että näinkös sitä pitäisi jäädä tien tukkeeksi ja odottaa, kun ruuhka-aikana siinä kohtaa on pitkiä jonoja.
Ei mikään ihme ettei risteysajot suju, kun jotkut ei vaan ymmärrä liikenteen hierarkiasta mitään. Ajatellaan vaan, että kyllä mä ehdin. Ja toiset väistävät ja liikenne puuroutuu.
Sujuva ajo ei tarkota sitä, että mä ehdin ekana, vaan sitä, että liikenne oikeasti sujuu.
Juuri sinunlaiset ajattelijat sotkee liikennettä, vaikka varmasti sinäkin ajattelet ymmärtäväsi liikenteen rytmistä. - tapauksessa
kääntyä kirjoitti:
Olin siis toinen kääntyjä.
Aloin vastaantulijan kanssa kääntymään yhtäaikaa, molemmilla vilkut päällä, ja samaan aikaan vastaantulijan takaa auto kaasutti piennarta hipoen eteeni. Kolari oli millimetreistä kiinni, mahdollisuus oli osua minuun tai liikenteenjakajaan. Minun takana tuleva osasi odottaa vuoroaan tulla risteykseen.
Jäin miettimään, että näinkös sitä pitäisi jäädä tien tukkeeksi ja odottaa, kun ruuhka-aikana siinä kohtaa on pitkiä jonoja.
Ei mikään ihme ettei risteysajot suju, kun jotkut ei vaan ymmärrä liikenteen hierarkiasta mitään. Ajatellaan vaan, että kyllä mä ehdin. Ja toiset väistävät ja liikenne puuroutuu.
Sujuva ajo ei tarkota sitä, että mä ehdin ekana, vaan sitä, että liikenne oikeasti sujuu.
Juuri sinunlaiset ajattelijat sotkee liikennettä, vaikka varmasti sinäkin ajattelet ymmärtäväsi liikenteen rytmistä.sinun kannattaisi ajaa suoraan tai kääntyä oikealle mikäli näet että vastaantuleva on kääntymässä vasemmalle? Joudut itse kiertämään kyseiseen risteykseen takaisin toisesta suunnasta, mutta liikenne yleisesti ottaen sujuisi paremmin jos ainoastaan yksi auto tukkii risteyksen.
Tapaus jossa saavut toisen vasemmalle kääntyvän kanssa risteykseen täsmälleen samaan aikaan etuajo-oikeutetulla tiellä lienee melko harvinainen.
Tässä tapauksessa tosin voidaan ajatella että olit risteyksessä ennen vastaantulevaa (suoraan jatkavaa) autoa, jolloin hänellä olisi ollut väistämisvelvollisuus. Toisaalta sinun pitäisi vasemmalle kääntyvänä varmistua siitä että risteys on vapaa ja käyttää tarvittavaa varovaisuutta. - sinivilkku
tapauksessa kirjoitti:
sinun kannattaisi ajaa suoraan tai kääntyä oikealle mikäli näet että vastaantuleva on kääntymässä vasemmalle? Joudut itse kiertämään kyseiseen risteykseen takaisin toisesta suunnasta, mutta liikenne yleisesti ottaen sujuisi paremmin jos ainoastaan yksi auto tukkii risteyksen.
Tapaus jossa saavut toisen vasemmalle kääntyvän kanssa risteykseen täsmälleen samaan aikaan etuajo-oikeutetulla tiellä lienee melko harvinainen.
Tässä tapauksessa tosin voidaan ajatella että olit risteyksessä ennen vastaantulevaa (suoraan jatkavaa) autoa, jolloin hänellä olisi ollut väistämisvelvollisuus. Toisaalta sinun pitäisi vasemmalle kääntyvänä varmistua siitä että risteys on vapaa ja käyttää tarvittavaa varovaisuutta.ei tietenkään tiedä/muista, ettei risteyksessä ohitella, ei vasemmalta eikä oikealta, silloin kun on vain 1 kaista suuntaansa.
Vasemmalle kääntyvät voivat ajaa risteykseen yhtaikaa ja kumpikin ohittaa risteyksen "keskipisteen" vasemmalta.
Eli ojanpohjia myötäillyt kuljettaja on väärässä. - että laissa
sinivilkku kirjoitti:
ei tietenkään tiedä/muista, ettei risteyksessä ohitella, ei vasemmalta eikä oikealta, silloin kun on vain 1 kaista suuntaansa.
Vasemmalle kääntyvät voivat ajaa risteykseen yhtaikaa ja kumpikin ohittaa risteyksen "keskipisteen" vasemmalta.
Eli ojanpohjia myötäillyt kuljettaja on väärässä.ajokaistalla tarkoitetaan "tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa".
Jos tilaa on kahdelle autolle (piennarta/jalkakäytävää) käyttämättä, kaistoja on silloin kaksi suuntaansa maalauksista riippumatta. Väärässä oleminen riippunee tässä tapauksessa tien ja autojen leveyksistä. - pitää tietää
sinivilkku kirjoitti:
ei tietenkään tiedä/muista, ettei risteyksessä ohitella, ei vasemmalta eikä oikealta, silloin kun on vain 1 kaista suuntaansa.
Vasemmalle kääntyvät voivat ajaa risteykseen yhtaikaa ja kumpikin ohittaa risteyksen "keskipisteen" vasemmalta.
Eli ojanpohjia myötäillyt kuljettaja on väärässä.Jospa joskus lähtisit sieltä kotinurkilta johonkin, huomaisit että valta- ja kantatieverkolla on tuhansittain risteyksiä, joihin on tehty oikealta ohittamisen mahdollistamiseksi ns väistötila. Erillisiä kaistoja ei niihin maalata. Näittenkö käyttö on kielletty? Eikö tiehallinnossa osata asioita, pitäisikö niiden kysyä neuvoa sinulta?
- sinivilkku
pitää tietää kirjoitti:
Jospa joskus lähtisit sieltä kotinurkilta johonkin, huomaisit että valta- ja kantatieverkolla on tuhansittain risteyksiä, joihin on tehty oikealta ohittamisen mahdollistamiseksi ns väistötila. Erillisiä kaistoja ei niihin maalata. Näittenkö käyttö on kielletty? Eikö tiehallinnossa osata asioita, pitäisikö niiden kysyä neuvoa sinulta?
Aloittaja nimenomaan kuvaili X-risteyksen, ilman levikkeitä.
Kyllä valta- ja kantateillä tietty saa ohittaa oikealta ja levikkeet ovat minulle hyvinkin tuttuja.
X-risteyksessä en suosittele Sinunkaan lähtevän oikealta puskemaan ohitse, jos kolahtaa niin olet heikoilla.
Muuten, kuinka kauas suosittelet minun lähtevän? Olen tällä hetkellä reilun 500 km:n päässä kotinurkilta, päivällä lähdin kotoa ja aivan yksin ajelin....liian lähelläkö kotia olen edelleen? - ------
tapauksessa kirjoitti:
sinun kannattaisi ajaa suoraan tai kääntyä oikealle mikäli näet että vastaantuleva on kääntymässä vasemmalle? Joudut itse kiertämään kyseiseen risteykseen takaisin toisesta suunnasta, mutta liikenne yleisesti ottaen sujuisi paremmin jos ainoastaan yksi auto tukkii risteyksen.
Tapaus jossa saavut toisen vasemmalle kääntyvän kanssa risteykseen täsmälleen samaan aikaan etuajo-oikeutetulla tiellä lienee melko harvinainen.
Tässä tapauksessa tosin voidaan ajatella että olit risteyksessä ennen vastaantulevaa (suoraan jatkavaa) autoa, jolloin hänellä olisi ollut väistämisvelvollisuus. Toisaalta sinun pitäisi vasemmalle kääntyvänä varmistua siitä että risteys on vapaa ja käyttää tarvittavaa varovaisuutta.Tieliikennelaista on poistettu pykälä, jonka mukaan risteykseen ensin saapunut oli etuajo-oikeutettu. Vasemmalle kääntyvä väistää, tuli vastaantulija sitten vaikka ojanpohjaa pitkin.
- Anonyymi
pitää tietää kirjoitti:
Jospa joskus lähtisit sieltä kotinurkilta johonkin, huomaisit että valta- ja kantatieverkolla on tuhansittain risteyksiä, joihin on tehty oikealta ohittamisen mahdollistamiseksi ns väistötila. Erillisiä kaistoja ei niihin maalata. Näittenkö käyttö on kielletty? Eikö tiehallinnossa osata asioita, pitäisikö niiden kysyä neuvoa sinulta?
Olen kanssasi samaa mieltä! Risteysalueen kaista levennetty sen vuoksi että suoraan ajavat pääsevät vasemmalle ryhmittyneiden (kääntyvien) ohi. Ei ollut erillisiä kaistaviivoja/yläpuolisia kaistamerkintöjä. Tälläisiä risteyksiä on Suomessa satoja. Vasemmalle ryhmittäytynut kääntyi yllättäen oikealle kun toinen ajoneuvo oli rinnalla. Molemmat autot ajokaistalla. Liikennesäännöistä huolimatta Pohjola vakuutus ilmoitti ettei korvaa oikealle ryhmittyneen (suoraan ajavan) ajoneuvon vahinkoja. Syy: oikealta ei saa ohittaa. Liikennesääntöjen mukaan suoraan ajavan pitää käyttää ajokaistan oikeaa reunaa. KÄYTÄNNÖSSÄ LIIKENNE PITÄISI PYSÄYTTÄÄ JOS JOKU ON RYHMITTYNYT VASEMMALLE (KÄÄNTYVÄ).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä! Risteysalueen kaista levennetty sen vuoksi että suoraan ajavat pääsevät vasemmalle ryhmittyneiden (kääntyvien) ohi. Ei ollut erillisiä kaistaviivoja/yläpuolisia kaistamerkintöjä. Tälläisiä risteyksiä on Suomessa satoja. Vasemmalle ryhmittäytynut kääntyi yllättäen oikealle kun toinen ajoneuvo oli rinnalla. Molemmat autot ajokaistalla. Liikennesäännöistä huolimatta Pohjola vakuutus ilmoitti ettei korvaa oikealle ryhmittyneen (suoraan ajavan) ajoneuvon vahinkoja. Syy: oikealta ei saa ohittaa. Liikennesääntöjen mukaan suoraan ajavan pitää käyttää ajokaistan oikeaa reunaa. KÄYTÄNNÖSSÄ LIIKENNE PITÄISI PYSÄYTTÄÄ JOS JOKU ON RYHMITTYNYT VASEMMALLE (KÄÄNTYVÄ).
Älä viitsi valehdella, kun jokainen pystyy tieliikennelaista lukemaan, että vasemmalle kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon, saa ohittaa oikealta
Lue laki ja keksi sitten uskottavampia tarinoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä! Risteysalueen kaista levennetty sen vuoksi että suoraan ajavat pääsevät vasemmalle ryhmittyneiden (kääntyvien) ohi. Ei ollut erillisiä kaistaviivoja/yläpuolisia kaistamerkintöjä. Tälläisiä risteyksiä on Suomessa satoja. Vasemmalle ryhmittäytynut kääntyi yllättäen oikealle kun toinen ajoneuvo oli rinnalla. Molemmat autot ajokaistalla. Liikennesäännöistä huolimatta Pohjola vakuutus ilmoitti ettei korvaa oikealle ryhmittyneen (suoraan ajavan) ajoneuvon vahinkoja. Syy: oikealta ei saa ohittaa. Liikennesääntöjen mukaan suoraan ajavan pitää käyttää ajokaistan oikeaa reunaa. KÄYTÄNNÖSSÄ LIIKENNE PITÄISI PYSÄYTTÄÄ JOS JOKU ON RYHMITTYNYT VASEMMALLE (KÄÄNTYVÄ).
Vakuutusyhtiön väärästä päätöksestä voi valittaa. Oikealta saa ohittaa risteyksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, kun jokainen pystyy tieliikennelaista lukemaan, että vasemmalle kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon, saa ohittaa oikealta
Lue laki ja keksi sitten uskottavampia tarinoita.Sitähän tuossa just on kirjoitettu. Oikealta saa ohittaa. Ainoastaan vakuutusyhtiö on eri mieltä kun pitäisi korvata kylkeen kääntyneen vahingot.
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän tuossa just on kirjoitettu. Oikealta saa ohittaa. Ainoastaan vakuutusyhtiö on eri mieltä kun pitäisi korvata kylkeen kääntyneen vahingot.
Sitten vaan valittamaan.
Näitä tilanteita varten minulla on aina kamera kuvaamassa. Ei tarvitse sitten ihmetellä ja etsiä syyllistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453016- 502472
- 1072441
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382131Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2371679- 1001678
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4361596Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91544Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141512R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201319