Ihme äksyilyä...

Meek

Naiseni on herttainen ja ihana (silloin kun hän haluaa olla sellainen). Rakastan häntä ja hyvinä hetkinä hän on minulle kuin enkeli ja haluan hänellä jatkuvan nämä hyvät hetket mutta MIKSI, MIKSI hän saattaa aivan ilman mitään perusteltua syytä äksyillä ties mistä minulle? Jos esim. en kuule ulkopuolisten metelien takia hänen kysymystään vaikka ekalla kerralla ja kohteliaasti kysyn uudestaan häneltä, saattaa vastaus olla hyvin tulikivenkatkuinen tai ei mitään. Tai jos olen jostain asiasta toista mieltä kuin hän, saattaa keskustelu kääntyä minun pilkkaamiseksi pahimmalla mahdollisella tavalla, eli epäsuorasti. Nämä viimeaikaiset poliittiset kysymykset ovat hyvä esimerkki tästä. Miksi jotkut sanomani asiat, jotka saavat kaikki muut hyvälle tuulelle ja nauramaan, ärsyttävät häntä suunnattomasti? Miksi minusta tuntuu siltä, että kohtuullisen hyvä itsetuntoni olisi murenemassa tällaisen takia...?

Älkääpäs hätäilkö. Hän ei ole kyllästynyt minuun. Juuri hyvinä hetkinä hän rakastaa, osoittaa rakkauttaa, palvoo ja välittää. Eli en usko, että kyse on siitä, että hän aikoisi jättää minua ja siksi antaisi käytöksellään ymmärtää jotain muuta.
Olen jonkin veraan yrittänyt puhua tästä kipeästä asiasta hänelle mutta mitään ei oikein ole tapahtunut. Tuntuu pahalle kun kokoajan pitää joustaa ja harkita sanomisiaan, niin että miellyttäisi toista. Tuntuu kuin elämisen perusvapaus vähenisi tämän myötä.

Yksinkertainen kysymys; kuinka toimin tästä eteenpäin ihmisen kanssa joka on varmasti hankalin mahdollinen mitä ikinä olen kohdannut, mutta silti samalla juuri se maailman ihanin persoona?

20

2286

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara

Naisesi on keskenkasvuinen kakara. Hän ei kestä sitä, jos olet asioista eri mieltä. Kun asialliset argumentit loppuvat, alkaa haukkuminen. Älä anna itsetuntosi murentua tuon takia. Et saavuta mitään tekemällä aina asiat naisesi mieliksi. Ole oma itsesi, jos et kelpaa naisellesi omana itsenäsi, ei hän ole oikea nainen sinua varten. Joidenkin naisten on pakko saada mies jotenkin tossun alle, ja siltähän tuo pahasti kuulostaa.

• Meek

Kyse tuskin on keskenkasvuisuudesta, edes henkisestäkään, vaan luulen, että kyse on enemmänkin hyväksynnän saamisesta. Hän ei vaan ilmeisesti osaa käsittää sitä, että hän on minulle juuri niin hyvä sellaisena kuin on, eikä tarvitse mitään esittämistä tai ikävän käytöksen kautta luotua pelotetta. Olen yrittänyt kertoa, että ei mulle tartte äksyillä ihan turhista vaan saa sanoa ja olla eri mieltä yms. Minusta itsestä tämä tuntuu hirmu yksinkertaiselta asialta mutta ilmeisesti kaikille näiden asioiden hahmottaminen ei ole ihan samanlaista. En ole periksiantajatyyppiä, joten katson vielä.

• Anonyymi00018

mikähän auttais ettei kun minun kaverini taitaa semmonen samantapainen?

• Maria

Naisellasi voi olla stressiä jostakin asiasta. Eikä esim. mielipide-eroista syntyvät "riidat" varmastikaan johdu siitä, että naisesi ei kestä eriäviä mielipiteitänne (kuten ylläoleva ehdotti), vaan pikemminkin siitä että naisellasi on vahvat mielipiteet. Jos hän on mielestään täysin oikeassa (me naiset saatamme joskus käyttäytyä niin!) hän saattaa hermostua koska "tietää" olevansa oikeassa ja ei voi ymmärtää miksi väität muuta. En sano, että tilanne on kannaltasi hyvä, mutta yritän saada sinut vain ymmärtämään mistä saattaa olla kyse.

Lisäksi yleinen äksyily voi johtua vaikka mistä, mutta ensimmäisenä tulee mieleen stressi. Itse olen myös melko äksy stressaantuneena. Joskus väsyneenä ei jaksaisi toistaa sanomisiaan jos toinen ei ekalla kerralla kuulekaan. Siksi tulee helposti tiuskaistua. Toinen syy (mutta varmasti kohdallasi mahdoton), voi olla se, että esim. allergia (nuha) saattaa aristaa kurkkua niin, että ei jaksa puhua kovalla äänellä. Kun toinen ei sitten kuulekaan, hermostuu kun joutuu taas toistamaan vaikka kurkku aristaa. Tämä voi olla myös tiedostamatonta!! Kurkun aristusta ei välttämättä itse edes tiedosta!

Syitä on monia, mutta kuten itsekin toteat, naisesi välittää sinusta eikä kyse ole mistään henkilökohtaisesta hyökkäyksestä sinua kohtaan. Yritä vain kestää satunnaiset äksyilyt, muuta neuvoa en osaa antaa..

• munno

älä ota niin ihteesi sitä äksyilyä. mä olen varma että tyttös kärsii itsekkin tästä asiasta eikä taatusti haluaisi olla sellainen. saatta olla niin että se kuuluu tyttös luonteenpiirteeseen ja sen kanssa on vaan pakko elää.

• Meek

Olen ajatellut samaa tuon luonteenpiirteen suhteen. Enkä todellakaan ole sen kummemmin välittänyt siitä. Alussa se tuntui riipaisevalta mutta nyt vaikenen mieluummin asiasta. HArmittaa vain joskus kun se äksyily tuntuu ihan turhalta. Nää on just niitä hetkiä kun miettii, että voisko itse tehdä jotain toisin... eipä kai. No ehkä hän aikaa myöten oppii, että en ole hänen pahin vihollisensa, vaan kumppani =)

• Minna
        Meek kirjoitti:

Olen ajatellut samaa tuon luonteenpiirteen suhteen. Enkä todellakaan ole sen kummemmin välittänyt siitä. Alussa se tuntui riipaisevalta mutta nyt vaikenen mieluummin asiasta. HArmittaa vain joskus kun se äksyily tuntuu ihan turhalta. Nää on just niitä hetkiä kun miettii, että voisko itse tehdä jotain toisin... eipä kai. No ehkä hän aikaa myöten oppii, että en ole hänen pahin vihollisensa, vaan kumppani =)

Tiedän täsmälleen mistä puhut, sillä omassa lähipiirissäni on ihminen, joka tiuskii lähes koko ajan. Olen miettinyt mistä se johtuu, ja hän on aina ollut sellainen.Kertooko se sitten huonosta itsetunnosta vai huonosta fyysisestä olosta, en tiedä. Voisiko jopa alhaisella verensokerilla olla asian kanssa jotain tekemistä.

Kannattaisi mielestäni kertoa hänelle suoraan, että siitä tulee paha ola sinulle ja , että se pilaa tunnelman. Kyllä luulisi hänen ymmärtävän lopuksi, vaikka ehkä alussa saattaa suuttua sinulle, mutta jos kyllin hyvin osaat perustella ja kertoa mitä siitä aiheutuu, luulisi hänen yrittävän muuttaa käyttäytymistään.

Monta kertaa tällainen ihminen ei huomaa itse omaa käytöstään, koska ei näe sitä itse ulkopuolelta, miten saisit hänet huomaamaan oman käytöksensä?

• Anonyymi00019

toivottavasti minun kaverin kans ei tarttis kun on semmosta hänen luontees. tai toivottavasti pärjää jotenkin niin kun nytkin ainakin melkeen jotenkin

• Anonyymi00020
        Minna kirjoitti:

Tiedän täsmälleen mistä puhut, sillä omassa lähipiirissäni on ihminen, joka tiuskii lähes koko ajan. Olen miettinyt mistä se johtuu, ja hän on aina ollut sellainen.Kertooko se sitten huonosta itsetunnosta vai huonosta fyysisestä olosta, en tiedä. Voisiko jopa alhaisella verensokerilla olla asian kanssa jotain tekemistä.

Kannattaisi mielestäni kertoa hänelle suoraan, että siitä tulee paha ola sinulle ja , että se pilaa tunnelman. Kyllä luulisi hänen ymmärtävän lopuksi, vaikka ehkä alussa saattaa suuttua sinulle, mutta jos kyllin hyvin osaat perustella ja kertoa mitä siitä aiheutuu, luulisi hänen yrittävän muuttaa käyttäytymistään.

Monta kertaa tällainen ihminen ei huomaa itse omaa käytöstään, koska ei näe sitä itse ulkopuolelta, miten saisit hänet huomaamaan oman käytöksensä?

minä sanonut siitä hänelle hän siitä vaan suuttuneena minä eri kun se ensimmäinen kirjoittaja niis kolmea vastauksesi justiin sama minä kun täs nyt

• Tellervo

Mieheni suuttuu jos en kuule mitä hän sanoi. Yleensä en kehtaa 2 kertaa kysyä. Hänen itsetunnolleen ei sovi että hänellä "on muka niin epäselvä ääni".

Mielipiteistä ja mieltymyksistä on riidelty hampaat irvessä. Hänen makunsa kun on muka se ainoa oikea.

Pitää vaan oppia olemaan lujana ja välittämättä mäkätyksistä...

• Mariah

johtuu usein turhautumisesta! Ihan mistä tahansa asiasta, mutta kumppanisi kohdalla ehkä siitä, ettei hän koe tulevansa ymmärretyksi/hyväksytyksi taholtasi eriävine mielipiteineen?

Joskus saattaa olla parasta, että kumppani onkin maailman hankalin ihminen! Ei mikään tyhjänpäiväinen otus, joka jatkuvasti nyökkäilee, hymyilee ja on samaa mieltä. Kuka sellaista jaksaisi?

• minäpäs minä

myönnän olevani vaan niin on minun poikaystävänikin, minulla se on katsos luonteessa se äksyily vaan yhtä nopeasti laannun kun suutun niin ja muuten se ettei mies kuule ärsyttää suunnattomasti, tuntuu siltä kuin mies ei kuuntele =)

• Meek

Kuuleminen ja kuunteleminen omaavat pienen vivahde-eron. MInä kyllä kuuntelen viimeiseen sanaan asti mutta tarkoitin tuolla sitä, että jos ei kuule. Oikean korvani kuulo on hieman heikentynyt ja varsinkin useamman päällekäisen äänen yhtäaikainen kuuleminen häivyttää ikävästi niitä asioita joita nimenomaan pitäisi kuulla. Olen tästäkin puhunut mutta perusäksyily ei ole siitä laantunut. Onneksi pitkäpinnaisuus on hyve.

• nainen33

muistatko antaa vaimollesi hellyyttä tarpeeksi.kos et sitä huomaa hän yrittää kerjätä huomiota kuin lapsi,tiedän omasta kokemuksesta.
      ilman rakkauden osoituksia ei ihminen pärjää...ostappa vbaikka ihan iso kukka kimppu..huvin vuoksi..ojenna ja sano että kaikkein kauneimmalle naiselle...:)

• -Nainen-

Äksyilen itse useasti silloin kun olen rättiväsynyt, mutta varsinkin silloin, kun verensokerini on alhaalla. Mieheni ei pienestä (eikä hirveän suurestakaan) sanomisestani pillastu, vaan kysyy pieni osaanottava vino hymy naamallaan: "Oletko sä kulta syönyt tänään kunnolla..?" ja tekee minulle muutaman voileivän, jonka jälkeen on taas parempi olo ja pyytelen hieman nolona anteeksi käytöstäni. Tämä tapahtuu muutaman kerran viikossa.

Mieheni on tottunut tähän ja tietää etten tällöin (kun asia on turhanpäiväinen) äksyile hänelle, vaan hänen lähellään :).

Ei siis kannata ottaa naisesi sanomisia vakavasti, jos asia on todellakin turhanpäiväinen, etkä ymmärrä miten kyseisestä asiasta joku voisi noin suuttua.

Kaikkea hyvää teille.

• ottaa niin vakavasti

Naiset nyt vaan ovat perusluonteeltaan äksyjä. Johtuu hormoneista, stressistä, mistä milloinkin... Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos mies ei sitä kestä, on törmännyt väärään naiseen!

• Jenni

Olin itse just tollanen ku söin pillereitä...

• mie

Minä olen kuin suora kopio tytöstäsi, mutta minäpä tiedän syyn omaan käytökseeni...

Elikkä meikä on oppinu vanhemmilta parisuhdemallin ja sitä tässä tahtomattani noudatetaan. Sen minkä pienenä oppii sen vanhana taitaa.. eikös se näin mene.

Itse olen myös ukolleni enkeli ja joskus itse piru, osa opittua, osa riippuvaisuutta ja nyt... muutamme erilleen ja tämä ratkaisu tuntuu olevan kaikkeni paras meille molemmille.

• gko

aina voi olla kiltti, ihana ja herttainen... Mikäli ei sitten ole luotu vaaleanpunaiseen lällyelämään.

• Anonyymi00017

minulla samantapainen kaveri joka tyttö niin kun minäkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      73
      1203
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      103
      1191
    3. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      78
      1071
    4. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      24
      1055
    5. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1008
    6. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      126
      920
    7. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      888
    8. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      131
      860
    9. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      58
      815
    10. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      27
      801
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      46
      711
    12. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      707
    13. Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???

LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.
      Ähtäri
      72
      701
    14. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      696
    15. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      132
      672
    16. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      647
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      50
      642
    18. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      12
      639
    19. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      80
      622
    20. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      48
      614
    Aihe