Sain potkut töistä, osaako kukaan kertoa mitä työtodistukseen tulee lukemaan työsuhteen loppumisen syyksi?
työtodistus
13
4181
Vastaukset
- koijari II
Nythän ovat tulleet kansalaisen avuksi nämä kehittyneet, mutta hinnaltaan kohtuulliset skanneri/tulostimet, joilla voi värkätä haluamansa työtodistuspaperin korkealaatuisena väritulosteena.
- riippuu
miksi ne potkut sait. Sain minäkin potkut kun firma lopetti toimintansa, sai 100 muutakin ihmistä. Paperissa lukee irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
- ei kauaa duunissa enää
Laita Googleen hakusanaksi työtodistus.Työsuojelu-
piirin linkin kun avaat niin johan tulee tietoa.Toi-
vottavasti auttaa sinua.Muuten,tänä päivänä taitaa
olla usein niin että työtodistus on vähän kuin muodollisuus eli
toisin sanoen ennen kuin palkkaavat,kyselevät
viimeisimmältä työnantajalta että minkälainen
työntekijä olet ollut.Onnea työnhakuun! - vaikuttaa
Pyydä ensin lyhin mahdollinen, jos epäilet ettei työarviointi tulisi olemaan positiivinen. Sen jälkeen voit pyytää laajemman, kun ilmoitat syyksi aiemman todistuksen katoamisen.
Työsopimuslain määräykset:
Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada pyynnöstään työnantajalta kirjallinen todistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta. Työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä todistuksessa on lisäksi mainittava työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä. Työtodistuksesta ei saa ilmetä muuta kuin mitä sen sanamuodosta käy ilmi.
Työnantajalla on velvollisuus antaa työntekijälle työtodistus, jos sitä pyydetään 10 vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Todistusta työntekijän työtaidosta ja käytöksestä on kuitenkin pyydettävä viiden vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä.
Jos työsuhteen päättymisestä on kulunut yli 10 vuotta, työtodistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta on annettava vain, jos siitä ei aiheudu työnantajalle kohtuutonta hankaluutta. Samoin edellytyksin työnantajan on annettava kadonneen tai turmeltuneen työtodistuksen tilalle uusi todistus. - potkut saanut myös
Työtodistuksessa ei lue ollenkaan loppumisen syytä. Pelkästään tieto siitä että olet työskennellyt firmassa --- ajalla ja tehnyt --- työtä.
Mikäli työsuhde on ollut määräaikainen, voidaan todistukseen kirjoittaa ainoastaan että työsuhde oli määräaikainen, mutta loppumisen syytä ei todistukseen laiteta.- Jämä.
Työsuhteen päättymisen syy on kirjoitettava se on ohjeissa muuten se ei pätevä työtodistus ja ei kelpaa esim. työvoimatoimistossa.
Ottavat sieltä tai kehoittavat ottamaan yhteyttä työnantajaan ja kirjoittamaan uuden työtodistuksen. - vaikuttaa
Jämä. kirjoitti:
Työsuhteen päättymisen syy on kirjoitettava se on ohjeissa muuten se ei pätevä työtodistus ja ei kelpaa esim. työvoimatoimistossa.
Ottavat sieltä tai kehoittavat ottamaan yhteyttä työnantajaan ja kirjoittamaan uuden työtodistuksen.Mistä sinä tämmöistä puppua olet kuullut?
Työvoimatoimistolle kelpaa kyllä irtisanomisilmoitus. Työtodistuksessa ei lain mukaan tarvitse olla irtisanomisen syytä. - Jämä.
vaikuttaa kirjoitti:
Mistä sinä tämmöistä puppua olet kuullut?
Työvoimatoimistolle kelpaa kyllä irtisanomisilmoitus. Työtodistuksessa ei lain mukaan tarvitse olla irtisanomisen syytä.Tuolla on ohje työtodistuksesta:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyotodistus/28
Mutta tosiaan työvoimatoimistossa ainakin vaativat tietoonsa työsuhteen päättymis-syyn ja tarvittaessa ottavat siis työnantajlta tästä selvyyden.
Taitavat juuri tuosta em. syystä mielellään edellyttää ko. syyn mainintaa työtodistuksessa.
Mikäli tuo työsuhteen päättymis-syyn selvittely kestää niin lykkää samalla myös työttömyyysturvan.. - vaikuttaa
Jämä. kirjoitti:
Tuolla on ohje työtodistuksesta:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyotodistus/28
Mutta tosiaan työvoimatoimistossa ainakin vaativat tietoonsa työsuhteen päättymis-syyn ja tarvittaessa ottavat siis työnantajlta tästä selvyyden.
Taitavat juuri tuosta em. syystä mielellään edellyttää ko. syyn mainintaa työtodistuksessa.
Mikäli tuo työsuhteen päättymis-syyn selvittely kestää niin lykkää samalla myös työttömyyysturvan..Tietenkin työvoimaviranomaisille on annettava selvitys irtisanomisen perusteesta, koska sen mukaan maksetaan korvauksia, mutta siihen riittää se irtisanomisilmoitus. Työtodistuksen sisältöön työvoimviranomaisilla ei ole sananvaltaa, vaan työntekijä voi pyytää työnantajaltaan joko suppean tai laajan työtodistuksen ihan sen mukaan kumman katsoo olevan itselleen eduksi uutta työtä hakiessa.
Olen omakohtaisesti todennut sen, että työnhakijan on asioidessaan työvoimaviranomaisten kanssa osattava pitää puolensa eikä uskottava heti kaikkea mitä siellä ensimmäiseksi ehdotetaan.
Minullekin sanottiin jo heti kättelyssä, että työtodistuksessa pitää olla irtisanomisen syy ja työtodistuksessa on oltava myös arvio työntekijästä. Samoin työvoimatoimiston virkailija yritti esittää erinnäisiä käsityksiään henkilökohtaisella irtisanomisperusteella tehdyn irtisanomisen riitautuksesta. Aivan täysin lakiin perustumattomia vaatimuksia. - ei todellakaan
vaikuttaa kirjoitti:
Tietenkin työvoimaviranomaisille on annettava selvitys irtisanomisen perusteesta, koska sen mukaan maksetaan korvauksia, mutta siihen riittää se irtisanomisilmoitus. Työtodistuksen sisältöön työvoimviranomaisilla ei ole sananvaltaa, vaan työntekijä voi pyytää työnantajaltaan joko suppean tai laajan työtodistuksen ihan sen mukaan kumman katsoo olevan itselleen eduksi uutta työtä hakiessa.
Olen omakohtaisesti todennut sen, että työnhakijan on asioidessaan työvoimaviranomaisten kanssa osattava pitää puolensa eikä uskottava heti kaikkea mitä siellä ensimmäiseksi ehdotetaan.
Minullekin sanottiin jo heti kättelyssä, että työtodistuksessa pitää olla irtisanomisen syy ja työtodistuksessa on oltava myös arvio työntekijästä. Samoin työvoimatoimiston virkailija yritti esittää erinnäisiä käsityksiään henkilökohtaisella irtisanomisperusteella tehdyn irtisanomisen riitautuksesta. Aivan täysin lakiin perustumattomia vaatimuksia.tarvi olla arviota työntekijästä. Itse olen aina pyytänyt todistukset ilman arviota ja hyvin on kelvannut. Ihan aataminaikuista mokoma arviointi, varsinkin kun huonoa arviointia ei saa antaa vaan pitää sitten jättää arviointi pois jos ei kehumista löydä. Joissain työkkäreissä näyttää olevan aivan helvetisti näitä itseoppineita töissä jotka mutu-perusteella vaativat yhtä sun toista kun ovat jumalasta seuraavaksi päässeet.
- Virkatantta
ei todellakaan kirjoitti:
tarvi olla arviota työntekijästä. Itse olen aina pyytänyt todistukset ilman arviota ja hyvin on kelvannut. Ihan aataminaikuista mokoma arviointi, varsinkin kun huonoa arviointia ei saa antaa vaan pitää sitten jättää arviointi pois jos ei kehumista löydä. Joissain työkkäreissä näyttää olevan aivan helvetisti näitä itseoppineita töissä jotka mutu-perusteella vaativat yhtä sun toista kun ovat jumalasta seuraavaksi päässeet.
Asiakkaaksi tuli nuori mies, jolla luki työtodistuksessa että työsuhde purettu koeaikana. Toimikunnan sihteeri käski sitten soittaa työnantajalle ja kysyä tarkemmin. Soitin toimarille ja tiedustelin, että onko työsuhteen purku johtunut työntekijästä vai työnantajasta.
Herra johtaja alkoi puhelemaan jotain mulle ihan utoopista jargonia työtekijän suhtautumisesta yhtiömme arvoihin ja jotain muuta outoa. Päättelin siitä että ilmeisesti työsuhde oli purettu koeaikana, työnantajasta johtuvasta syystä ja kirjoitin puhtaan maksulausunnon työttömyysturvan maksajalle.
Ei kait se voi olla työntekijästä johtuva syy, jos työnantaja toteaa että työntekijä ei sovellu joihinkin firman markkinointi-premissien johtosääntöihin tai jotain sellaista? Ehkä on hyvä että on vain tyhmä virkailija eikä ymmärrä mitä työnantajat puhuu, silloin pääsee työttömät ilman toimikuntakyselyä eikä määrätä karenssia. - Kaltaisiasi...
Virkatantta kirjoitti:
Asiakkaaksi tuli nuori mies, jolla luki työtodistuksessa että työsuhde purettu koeaikana. Toimikunnan sihteeri käski sitten soittaa työnantajalle ja kysyä tarkemmin. Soitin toimarille ja tiedustelin, että onko työsuhteen purku johtunut työntekijästä vai työnantajasta.
Herra johtaja alkoi puhelemaan jotain mulle ihan utoopista jargonia työtekijän suhtautumisesta yhtiömme arvoihin ja jotain muuta outoa. Päättelin siitä että ilmeisesti työsuhde oli purettu koeaikana, työnantajasta johtuvasta syystä ja kirjoitin puhtaan maksulausunnon työttömyysturvan maksajalle.
Ei kait se voi olla työntekijästä johtuva syy, jos työnantaja toteaa että työntekijä ei sovellu joihinkin firman markkinointi-premissien johtosääntöihin tai jotain sellaista? Ehkä on hyvä että on vain tyhmä virkailija eikä ymmärrä mitä työnantajat puhuu, silloin pääsee työttömät ilman toimikuntakyselyä eikä määrätä karenssia.....Virkatantta...
Valitettavasti olet harvinaisuus lajitoveriesi joukossa.
Toivottavasti et kirjoitellut työkoneeltasi, ettei tule sapiskaa. - Ayreon
vaikuttaa kirjoitti:
Tietenkin työvoimaviranomaisille on annettava selvitys irtisanomisen perusteesta, koska sen mukaan maksetaan korvauksia, mutta siihen riittää se irtisanomisilmoitus. Työtodistuksen sisältöön työvoimviranomaisilla ei ole sananvaltaa, vaan työntekijä voi pyytää työnantajaltaan joko suppean tai laajan työtodistuksen ihan sen mukaan kumman katsoo olevan itselleen eduksi uutta työtä hakiessa.
Minullekin sanottiin jo heti kättelyssä, että työtodistuksessa pitää olla irtisanomisen syy ja työtodistuksessa on oltava myös arvio työntekijästä. Samoin työvoimatoimiston virkailija yritti esittää erinnäisiä käsityksiään henkilökohtaisella irtisanomisperusteella tehdyn irtisanomisen riitautuksesta. Aivan täysin lakiin perustumattomia vaatimuksia.Mullakin oli ihan helvetisti ongelmia paikallisen työkkärin kanssa kun mun työsuhde purettiin (viä radikaalimpi ku irtisanominen) ja se riitautettiin (mä voitin riidan myöhemmin) ja tämän lisäksi oli vielä sivutoiminen opiskelija ja mulla oli vielä toiminimikin. Penniäkään en ehtinyt saada ansiosidonnaista kun sain jo uuden työn...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292905- 1191195
- 58941
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6937- 66905
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26877Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37830Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu157811Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75764