Varmuuskopiointi

äärimmäinen vasta-alkaja

Olen siis todellinen aloittelija tietokoneiden kanssa, joten kysyisin neuvoja. Tuttavani käski minun ottaa säännöllisesti varmuuskopioita tärkeistä tiedostoista. En uskaltanut kysyä mitä pitää tehdä ja miten, sillä se olisi ollut liian noloa.

Jospa täällä joku osaisi neuvoa: miten varmuuskopioita otetaan? Mistä tiedoista se kannattaa ottaa? Joudun käyttämään nykyään paljon tietokonetta työssäni ja toivoisin, että asiakirjat ym. olisivat varmassa tallessa.

Kiitoksia

6

604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkjkjkjkjkjjk

Ostat muistitikun, johon voit kopioida tärkeät tiedostot.
      Itse teen siten että kopioin tiedostot ja valokuvat muistitikulle, sitten kun tiedostoja on kertynyt enemmälti, niin poltan ne Cd levylle.

• Tuota... Sanoit että nevon kysyminen olisi noloa. Ei ole.

No varmuuskopiothan riippuvat siitä mitä ITSE pidät tärkeänä...Työjuttuja? Musiikkia? Kuvia? Omat Tiedostot-kansiota? Selaimen kirjanmerkkejä?

On mahdollista myös ottaa kopio kokonaan kiintolevystä, siihen on sitten erilliset ohjelmat, mutta kotikopiointiin riittää ihan tuo muistitikku ja romput/dvd:t.

• s/pdif

Huonoin vaihtoehto on pitää omat tiedostot ja tietokoneen käyttöjärjestelmä samalla kiintolevyasemalla!

Nyt kaikissa uusissa PC-koneissa on tämä tilanne, kaikki data on C:\-asemassa.

TIETENKIN oma XP meni palomuureista huolimatta sekaisin internetin sisällöstä syyskuussa 2005 ja eniten harmitti omien digikuvien menetys.

Juuri tänään -ihan aikuisen oikeesti- otin tehtaanpaketista esille toisen ulkoisen kiintolevyn, My Book 500 GB, pieneksi käyneen Samsung 250 GB tilalle.
      Tilaa tarvitsen miniDV-nauhoituksille ja paljon mukavampaa on katsella niitä tietokoneelta kuin ensin etsiä haluamani nauha, laittaa se DV-kameraan, kytkeä johdot telkkariin ja kelata nauha oikeaan kohtaan.
      Tunti miniDV-nauhoitetta täydellä tarkkuudella vie tilaa reilut 12 GB!

Tässä nyt ihmettelen, miksi ihmeessä Western Digitalin kiintolevy on myöskin FAT32-tiedostojärjestelmässä, kuten oli laita alunperin Samsungin kiintolevyllä. Aivan heti formatoin Samsungin NFTS-tiedostojärjestelmään, mutta lakkaako My Book toimimasta, jos teen sille saman tempun. Nimittäin My Bookissa löytyy etukäteen sinne tallennettuja tiedostoja.
      Olen ymmärtänyt, ettei FAT32 ymmärrä yli 4 GB:n tiedostoja.

Ulkoinen kiintolevy on erittäin kätevä, kun nyt nykypäivän elektroniikan vempeleissä on liitännät USB-laitteille, joten voi kuunnella musaa tai katsella videokuvaa telkkarista.

• zxcvbnm

Varmuuskopioiden teko on kaikkein tärkein tietoturvamenetelmä, vaikka se yleensä unohdetaan.

Kaikki itselle tärkeät ja itse tehdyt tiedostot kannattaa varmistaa. Mieti mitä tietoja et halua menettää, jos kone hajoaisi nyt.

Tallennusväline valitaan oman kukkaron ja mieltymysten mukaan. Romppu, DVD, muistitikku, siirrettävä levy, nauha, verkkolevy, jne. Samoin varmistusmenetelmällä ei ole väliä. Pelkkä kopiointikin on aivan toimiva systeemi. Varmistusohjelmat tosin helpottavat päivittäistä työtä.

On myös syytä miettiä tarvitaanko mahdollisuutta vanhojen tahallaan poistettujen tiedostojen palauttamiseen. Mietintämyssyn käyttö etukäteen saattaa korvautua monin verroin myöhemmin.

Muutamia perusohjjeita:

- Varmuuskopiot on tehtävä säännöllisesti. Mitä pidempi aika kopioiden välillä sitä enemmän tiedostoja katoaa katastrofin sattuessa.

- Kopioita tulee olla useampi kappale. Vaikka kolmen muistitikun kierrätys. Muistivälineetkin ovat epäluotettavia.

- Kopiot ei saa olla samassa tilassa koneen kanssa. Sama tulipalo, joka tuhoaa koneen, tuhoaa koneen vieressä olevat kopiotkin.

- Tiedodtojen palautusta on syytä harjoitella etukäteen.

• as-keetti

tuo zxcvbnm luettelikin jo tärkeitä varmistuksessa
        huomioonotettavia asioita.
        Kokemuksesta voin sanoa vielä lisäksi että
        tee varmistus niin että:

-varmistus on tarvittaessa palautettavissa
        muuhunkin laitteistoon kuin siihen josta se on
        otettu.
        -varmistus on tarvittaessa palautettavissa
        muuhunkin käyttöjärjestelmään ja/tai eri versioon
        josta se on otettu.
        -menetelmä on niin helppo ja nopea että sitä tulee
        myös käytettyä
        -Merkitse varmistusvälineet selvästi
        - mitä tietoa varmistuksessa on
        - minä päivänä ( tarvittaessa kellonaika )
        se on tehty
        -Ota tositärkeistä tiedoista aina
        rutiinivarmistuksista erillinen
        tuplavarmistus mieluummin rutiinista poikkeavalla
        menetelmällä.
        -Rukoile it-suojelupyhimykseltäsi ettet koskaan
        tarvitsisi varmistuksiasi.

• qweqwe

Mulla on käytössä tällainen yksinkertainen varmuuskopio-zydeemi:

Koneellani on kaksi kiintolevyä.
      Käytän ohjelmaa nimeltä SyncBack (freeware-versio).
      Kopioin koko Omat tiedostot -kansion (ja muutaman muun tärkeän, esim. sähköpostit) SyncBackillä toiselle kiintolevylle. Olen luonut sinne oman kansion varmuuskopioita varten. Homman voi ajoittaa, mutta itse teen kopioinnin silloin kun siltä tuntuu.

Kannattaa katsoa tarkkaan Syncbackin asetukset niin että ohjelma tekee muutokset AINOASTAAN varmuuskopiokansioon, eikä synkronoi originaaleja!

Homman idea on just siinä että kopioidut tiedostot on sitten toisella kiintolevyllä kuin alkuperäiset.

Eihän tämä tosin pelasta tiedostoja jos sattuu tulipalo tai tsunami, mutta en mä toisaalta ole ottanut varmuuskopioita arvotauluistanikaan enkä muistakaan arvoesineistä, heh..

Jos jollain on hyviä kokemuksia muista freeware-backup-ohjelmista, niin kerro. Netistä löysin esim. ohjelman nimeltä Cobian. Vaikuttaa hyvältä, mutten ole vielä testannut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe